ILP ja -20c

2+7-12+34-9+2-13=8

Ulkomittari näyttänyt jo jonkin aikaa -20 astetta, ilppi puhaltaa 4 nopeudella ja laitteen ulostuloilma on 34,4 astetta ja talon sisällä 20,2 astetta. Mitään muuta lämmitystä ei ole tällä hetkellä käytössä, talo on 130 neliötä. Voisiko näistä luvuista laskea paljonko ilpistä tulee lämpöä esim watteina ?

5

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valot telkkari jääka

      Katso sähkömittarista vuorokausikulutus, helppoa.

    • 10+8

      http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1854.0

      Mites saat lämmön leviämään tasaisesti ympäri taloa? Kuinka paljon ilppi ottaa sähköä?

      Veikkaan että -10c pakkasellla voit pitää ilpin kiinni talossasi kunhan 4 tietokonetta, 3 taulutekkaria ja kaikki halogeenilamput on päällä.

    • > Voisiko näistä luvuista laskea paljonko ilpistä tulee lämpöä esim watteina ?

      Ei voi. Lähinnä oikeaan pääsisi. jos sattuisi olemaan tasaisen kylmää ulkona, näin:
      - hanki 0,1 asteen tarkkuudella näyttävä digitaalinen sisälämpömittari, aika halpa
      - hanki/lainaa sähkökäyttöisiä lämpöpuhaltimia aika monta
      - pysäytä ILP ja käynnistä noita sähkölämmittimiä
      - yritä löytää sellainen sähköteho, jolla sisälämpötila pysyy vakiona
      - digitaalimittarista näkee alkavan jäähtymisen/lämpenemisen

      Huomaa että puuha voi vaatia jatkojohtojen vetelyä niin että lämmittimet tulevat eri sulakkeiden perään. Vanhojen talojen pistorasiat ovat 10A sulakkeen takana ja tehoa saa noin 2 kW. Uusien talojen sulakkeet ovat 16 A ja yhdestä saa noin 3 kW

      • 8+8

        Miks niitä pitäs hankkia/lainata aika monta? Tuo aika monta on maksimissaan 2 mutta yhdenkin pitäs riittää kun lämpenemää ei enempää tapahdu. Siis laitteelle tuo "Hemmo-testi" -20c tuloksia voit katsella vaikka paikassa

        http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11995.0

        tuo 34c ulostulos näyttää aika pienelle...


    • Voisi laskea

      Voisi laskea jos tietäisi imuilman lämpötilan (ei ole sama kun huonelämpötila), puhallusilman lämpötilan joka tossa jo olikin ja sitte vielä ilmamäärän mitä sun ilppis puhaltaa tolla 4 nopeudella.
      Voisin arvailla ihan lonkalta että 1,5-2kW paikkeilla olis tossa tehoa jos oikeesti puhaltaa 4 nopeudella, mokomat kun laskee puhallustehoakin ihan omavaltaisesti kun puhallusilman lämpötila laskee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe