Miksi Kelan kuntotustuki on tarvitava tulonlähde

Ei hyötyä lainkaan

Vammaisille tarkoitettu kelan tarjoama kuntoutustuki ei vähennä vammaisten ihmisten rikolllsuutta.
Koska se on jopa puolet vähenmän, kun mitä normaali työntekijä saa palkkaa koulutettuna.
Kuntoutustuki syrjii siksi vammaisia, ja lisää heidän välillä syylistyä erilaisiin rikoksiin.
Kenen vika tämä on?

6

473

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kela on ihan paska

Olet oikeasssa siinä, että Kela on perseestä.
      Ja kelan kuntoutustuki vähäksyy vammaisten asemaa klobaali yhteiskunnasamme.
      Normaaleihin palkkatuloisiin nähden.

• Revelstoke

Kysymyksesi on outo. Kuntoutustuki ei ole (eikä kukaan kai tosissaan niin väitäkään) mikään vaihtoehto normaalille palkalle.

Kuntoutustuen ideana on juurikin se, että tuen avulla vammainen voi paremmin opiskella ja/tai kuntoutua, jotta hän olisi valmiimpi työelämään. Tarkoitus on, että tuki on ikään kuin ponnahduslauta työhön ja palkkaan.

Itse olen liikuntavammainen ja sain kuntoutustukea sen neljän vuoden ajan kun opiskelin oikeustiedettä yliopistossa. Kelan mukaan mulla oli mahdollisuus valita, otanko kuntoutustukea vai tavallista opintotukea. Molempia ei voi saada yhtäaikaa, mikä onkin loogista.

Valitsin kuntoutustuen, koska
        1.Se oli vähän suurempi kuin normaali opintotuki ja
        2.Siihen sisältyi yksi edestakainen Kelan maksama matka opiskelukaupungista kotikaupunkiini, mikä mulla tarkoitti yli 700 kilometriä kuukaudessa.

Sitten valmistuin ja nykyään tienaan yli kymmenkertaisesti kuntoutustuen määrään verrattuna.

Ei kuntoutustuki ole mikään palkan korvike, vaan se on hieno tukimuoto, jonka avulla vammainen voi tasavertaisemmin opiskella ja työllistyä siinä missä terveetkin.

• ATDT'2

Kelan kuntoutustuki on tarkoitettu vaikeavammaisille korvaamaan vammaisuudesta aiheutuvia kuluja esim. pukeutumisessa, liikkumisessa, ym. arkiasioinnissa.

Tuki ei mitenkään riipu siitä, onko vammainen eläkkeellä, opiskelija, töissä vai tilapäisesti työtön.

Minä olen liikuntavammainen ihan hyväpalkkaisessa työssä yksityisellä työnantajalla. Saan silti korotettua Kelan vammaistukea sen noin 200 EUR /kk.

Mitkään tuet eivät muutenkaan ole vaihtoehto rikoksille. Näin lapsellinen teksti ei ainakaan lisää arvostusta vammaisia kohtaan.

• Revelstoke

Sinä puhut kuntoutustuesta, mutta tarkoitat itseasiassa (n. 200 euroa kuussa) vammaistukea, joka on eri asia. Vammaistuki on tosiaan tulotasosta riippumaton etuus, jota itsekin olen saanut jo varmaan 20 vuotta ja saan yhä. Opiskeluaikana sain vammaistuen LISÄKSI myös kuntoutustukea.

Hyviä etuja molemmat.

By the way, vammaistukea on olemassa kolmea eri tasoa, josta tuo n. 200 euroa on keskimmäinen.

• 20+3

Korotettu vammaistuki on 200,51, ja
      ylin vammaistuki 388,80 . Takuueläke on lähes 800 euroa.

• risa781

miten kriminaalius liittyy kelan tuettuihin ryhmiin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      103
      3883
    2. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      48
      2761
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      114
      2589
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      39
      2098
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      31
      1890
    6. Mulla tulee vaan niin

Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      29
      1713
    7. Rakastan sua

Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1582
    8. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      81
      1468
    9. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      214
      1443
    10. En tunne, en ymmärrä

enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1378
    Aihe