Onko sas;n ja blue1 koneet turvallisia?

pelkurit

Olen lentopelkoinen henkilö, jonka mentävä ekaa kertaa tämän firman koneella tukholmaan ja takas.
Siksi kaipaan ihan perustietoa; onko koneet vanhoja vai uusia?
Onko turvallinen firma?
Mitä heikkoja lenkkejä?
Onko suomea puhuva henkilökunta?
En tajua mitään lentokoneiden numeroista, joten konetyypit ei kerro mitään.

18

2057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lentoon!

      kuin mikä tahansa eurooppalainen tai suomalainen lentoyhtiö.EUn alueella noudatetaan yhteisiä lentämisen turvasääntöjä.Vikokoja tulee kaikkien yhtiöiden koneisiin ja ne yritetään korjata mahdollisimman pian.On hyvä että olet tilannut matkasi yhtiöltä joka kuuluu suureen lento-allianssiin. Jos lentosi ei pääsekään lähtemään,sinut laitetaan seuraavalle mahdolliselle saman yhtiön tai allianssin lennolle. Halpalentoyhtiöillä ei tätä palvelua välttämättä ole. Hyvää matkaa!

      • +++++

        tietääkseni ainoa suomalainen lento firma?


      • Uvuhvuyfuyv
        +++++ kirjoitti:

        tietääkseni ainoa suomalainen lento firma?

        Näinhän ne finnairilaiset haluaa kovasti toitottaa. Mites sitten esim Finncomm..? Blue1 on operatiivisesti myös suomalainen pulju. Entinen AirBotnia pohjanmaalta. Osakeomistusta on nykyään sassilla mutta suomalaiset hoitaa operoinnin. Turvallisuus on kaikilla kuitenkin sama koska kaikki marssivat samojen viranomaismääräysten tahtiin kuten tuossa edellä jo todettiinkin.


      • Pelkurit
        Uvuhvuyfuyv kirjoitti:

        Näinhän ne finnairilaiset haluaa kovasti toitottaa. Mites sitten esim Finncomm..? Blue1 on operatiivisesti myös suomalainen pulju. Entinen AirBotnia pohjanmaalta. Osakeomistusta on nykyään sassilla mutta suomalaiset hoitaa operoinnin. Turvallisuus on kaikilla kuitenkin sama koska kaikki marssivat samojen viranomaismääräysten tahtiin kuten tuossa edellä jo todettiinkin.

        Mitä tarkoittaa operatiivisesti suomalainen?
        Onko blue1 suomalainen henkilöstö?
        Mistä muuten voisi tarkistaa minkämaalaiset kapteenit ja saako suomenkielistä palvelua omalla lennollaan?


      • örri
        Pelkurit kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa operatiivisesti suomalainen?
        Onko blue1 suomalainen henkilöstö?
        Mistä muuten voisi tarkistaa minkämaalaiset kapteenit ja saako suomenkielistä palvelua omalla lennollaan?

        Suomalainen yhtiö. Kaikki suomalaisia. Paitsi nyt kun ostivat uusia B717 koneita, niin kaupassa tuli mukana Espanjalaiset lentäjät kunnes suomalaiset saavat tyyppikoulutuksen valmiiksi.


      • plipplop!
        Uvuhvuyfuyv kirjoitti:

        Näinhän ne finnairilaiset haluaa kovasti toitottaa. Mites sitten esim Finncomm..? Blue1 on operatiivisesti myös suomalainen pulju. Entinen AirBotnia pohjanmaalta. Osakeomistusta on nykyään sassilla mutta suomalaiset hoitaa operoinnin. Turvallisuus on kaikilla kuitenkin sama koska kaikki marssivat samojen viranomaismääräysten tahtiin kuten tuossa edellä jo todettiinkin.

        Mikä finncomm? Ei sellaista ole olemassakaan. Flybe Nordic ei ole suomalainen.


      • finncomm
        plipplop! kirjoitti:

        Mikä finncomm? Ei sellaista ole olemassakaan. Flybe Nordic ei ole suomalainen.

        Uusavuttomalle tiedoksi, että kommentoimasi viesti oli kirjoitettu 5.1.2011, mietipä sitä!


    • 2+14

      SAS:n onnettomuustilastoja voi katsella täällä: http://www.planecrashinfo.com/Airline/AL Sa-Si.htm Euroopasta löytyy lentoyhtiöitä, joilla on paremmatkin tilastot. Onhan niitä tosin vielä huonompiakin.

      • waudeeee

        joo olihan finnairilla kokonaista yks onnettomuus vähemmän ku lasketaan nuo edeltäjä Aero oy:n äksidentit.


      • -M8
        waudeeee kirjoitti:

        joo olihan finnairilla kokonaista yks onnettomuus vähemmän ku lasketaan nuo edeltäjä Aero oy:n äksidentit.

        "joo olihan finnairilla kokonaista yks onnettomuus vähemmän ku lasketaan nuo edeltäjä Aero oy:n äksidentit."

        Miksi ne pitäisi laskea? Ethän ole laskenut SAS:n edeltäjienkään onnettomuuksia. SAS perustettiin vasta vuonna 1946 yhdistämällä Tanskan, Ruotsin ja Norjan valtioiden lentoyhtiöt, joten oikein olisi laskea kummallekin yhtiölle sen jälkeen sattuneet onnettomuudet. Huomioon pitäisi tietysti ottaa myös muita seikkoja, kuten koneiden määrä, lentojen määrä, lennettyjen kilometrien määrä jne. Lasketaanpa miten tahansa, Finnair voittaa.

        Yksi Aeron "onnettomuushan" oli sitä paitsi Neuvostoliiton tahallaan alas ampuma matkustajakone 40-luvulla.


    • SOS.

      Dokumenttia mielenkiintoisesta SAS:n onnettomuudesta voi katsella tänään 6.4. kello 15 National Geographic Channelillä. Kanavalla on tapana esittää samoja ohjelmia lukemattomia kertoja, joten jos missaat sen, se luultavasti esitetään uusintana monta kertaa lähitulevaisuudessa.

      • SOS.

        Dokumentin ydin on tässä:

        Joulukuussa 1991 SAS:n DC-9-kone putosi pian nousunsa jälkeen Tukholmassa metsän reunaan 15 kilometrin päähän kentästä molempien moottoreiden rikkouduttua nousun jälkeen. Kaikki selvisivät hengissä, vaikka kone katkesi kolmeen osaan.

        Onnettomuuden syy oli siivistä irronnut jää, joka iskeytyi moottoreihin rikkoen ja sammuttaen ne. Jäänesto oli tehty kahteen kertaan kentällä, mutta koska SAS:llä ei ollut tikapuita, tarkastaja ei ollut huomannut siipien yläpinnalle jäänyttä jääkerrosta.

        Kapteeni vähensi ohjeiden mukaisesti moottoreiden tehoa pamahdusten ja moottoreiden tuleen syttymisen jälkeen, mutta koneen automaattinen moottoritehoa lisäävä toiminto palautti tehot korkeiksi. SAS ei tiennyt, että sen koneissa oli tällainen järjestelmä, niinpä kapteenikaan ei voinut tietää sitä ja kytkeä sitä pois päältä.

        Kapteeni ei tehnyt virheitä. SAS hankki Arlandaan tikapuita ja määräsi, että siipiä on kiivettävä koskettelemaan kädellä mahdollisen jään havaitsemiseksi.


      • SOS.
        SOS. kirjoitti:

        Dokumentin ydin on tässä:

        Joulukuussa 1991 SAS:n DC-9-kone putosi pian nousunsa jälkeen Tukholmassa metsän reunaan 15 kilometrin päähän kentästä molempien moottoreiden rikkouduttua nousun jälkeen. Kaikki selvisivät hengissä, vaikka kone katkesi kolmeen osaan.

        Onnettomuuden syy oli siivistä irronnut jää, joka iskeytyi moottoreihin rikkoen ja sammuttaen ne. Jäänesto oli tehty kahteen kertaan kentällä, mutta koska SAS:llä ei ollut tikapuita, tarkastaja ei ollut huomannut siipien yläpinnalle jäänyttä jääkerrosta.

        Kapteeni vähensi ohjeiden mukaisesti moottoreiden tehoa pamahdusten ja moottoreiden tuleen syttymisen jälkeen, mutta koneen automaattinen moottoritehoa lisäävä toiminto palautti tehot korkeiksi. SAS ei tiennyt, että sen koneissa oli tällainen järjestelmä, niinpä kapteenikaan ei voinut tietää sitä ja kytkeä sitä pois päältä.

        Kapteeni ei tehnyt virheitä. SAS hankki Arlandaan tikapuita ja määräsi, että siipiä on kiivettävä koskettelemaan kädellä mahdollisen jään havaitsemiseksi.

        Dokumenttia voi katsella taas tänään National Geographicillä kello 19.30.


    • blue12

      Kohtalaisen uusia,Blue 1 on suomea puhuva henkilökunta

      • Blöö One

        Jos nyt vanhaan kysymykseen jotain vastataan, voisi kai vastata suunnilleen oikein.

        Blue1:n koneet ovat mallia Boeing 717-200. Niitä valmistettiin vuosina 1998–2006. Blue1:n käytössä olevien koneiden valmistusvuosia ei ole ilmoitettu.

        Blue1:n jäljellä oleva matkustamohenkilökunta osaa puhua suomea, ei välttämättä äidinkielenään. Osannee jopa niin hyvin, että ei kirjoittaisi ”Blue 1 on suomea puhuva henkilökunta”.


    • ...

      Aloittajan kysymykseen enää 5 vuotta postuumisti vastaamatta, yleisesti kantaa ottaen; Turvallisia toivottavasti (ja ilmeisesti, kun ei niitä ole pelloille rytissyt) vaikkain taloudellinen katastrofi näkyy selvästi pintapuolelle, ainakin oma havainto - kone aivan käsittämättömän likainen, keulan maalipinta rapissut pois, kuin 90-luvun alkuvuosien venäläiskoneissa, sisustus rikki sieltä sun täältä. Ei ollut täysin turvallisuudesta vakuuttunut olo..

    • Miten rikkinäinen sisustus vaikuttaa turvallisuuteen? Pinnan alle ei näe, tekniikka kunnossa. Onko HSL bussit teknisesti luotettavia kun siellä on sisustus rikki vähän siellä sun täällä

      • ...

        Miten otin kantaa turvallisuuteen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      786
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe