Kovien äänien pelko

Turhautunut säikky

Ihan vain ajattelin vertaistuen toivossa tänne kirjoitella. Minulla alkoi viime kesänä vasen korva soida jostain tuntemattomasta syystä. Vaikken muista tuolloin altistuneeni millekään erityisen kovalle melulle, seurasi tinnituksen alkamisesta kuitenkin suunnaton äänien pelko. Pelkään kaiken mahdollisen pahentavan tinnitustani: työmaamelu, liikenteenmelu, imurin pitämä meteli (vanha rakkineeni pitää melkoista ääntä), suurin piirtein kaikki mahdolliset kolahdukset, tv-ohjelmissa kuuluvat pamaukset/laukaukset jne.

Järjellä ajateltuna tajuan pelkoni olevan liioiteltua, mutta se ottaa silti ylivallan vähän väliä. Siitäpä johtuen tähän tinnitukseen tottuminen on tuottanut suuria vaikeuksia. Olen hetkittäin onnistunut pääsemään ahdistuksesta vähän yli, mutta heti kun kuulen jonkin kovemman äänen, panikoidun ja alan tarkkailla kuuloani. Tämä luonnollisesti johtaa siihen, että tinnitus kuulostaa kovemmalta ja alkaa taas häiritä.

Onko kellään kokemuksia mistään vastaavanlaisesta? Kai tästä pääsee joskus yli?

10

1786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mnbvcasdfg

      No, käytän imuroidessa kuulosuojaimia koska en muutenkaan tykkää imurin äänestä, samoin käytän suojaimia kun teen monitoimikoneella jotain isoimmalla teholla. Eipä siitä haittaa ole.
      Jos joutuu olemaan aivan koko ajan kovassa liikenteen melussa, niin kyllä siitä VOI olla haittaa korville ja on haittaa muulle elimistölle, joten kannattaa koettaa hakeutua hiljaisempaan paikkaan ainakin välillä lepäämään.
      Korva voi alkaa soida kovan äänen kuultuaan, muttei se useinkaan ole vakavaa.
      Mielestäni on epämukavaa, että TV:ssä äänitaso vaihtelee niin suuresti. Jotta saisi selvää epäselvästä puheesta pitää olla tv normaalilla, sitten yhtäkkiä joku kamala ääni tai manailu ja kirkuna, lähinnä hävettää että naapurissa ajatellaan että meillä kirkutaan. Ennen oli äänentarkkailijat jotka huolehtivat, ettei semmoisia äkkiääniä ollut, mutta ikävä kyllä se oli ennen se. Tästä kannattaisi kampanjoida, vaikkei nyt korvien soimisen takia niin muuten.
      Mitäpä muuta sanoisin? Kun on tehnyt tuota tavallisen elämän äänien varomista aikansa ja todennut ettei sillä ole merkitystä tinnitusvaivaan ei puoleen eikä toiseen, niin varomisesta pääsee ohi.

      • Turhautunut säikky

        Kiitos vastauksesta. :) En onneksi joudu olemaan pitkiä aikoja liikenteen melussa tai muussakaan vastavassa metelissä, mutta kun tyhmyyksissäni rupean hysteeriseksi jo ihan hetkellisenkin altistuksen vuoksi. Vaikka tosiaan tiedostan, ettei äänestä kertakaikkiaan voi olla haittaa.

        TV:n/elokuvien äänitasojen vaihtelut ovat kieltämättä hyvin epämukavia, varsinkin kun juuri räjähdykset ynnä muut vastaavat äänet ovat juuri niitä, jotka kuuluvat kovempina. Toisaalta, en kylläkään ikinä pidä tv:tä mitenkään käsittämättömän kovalla, joten tuskin niistäkään äänistä realistisesti ajateltuna voi olla mitään haittaa.

        Täytyisi kai vain ottaa järki käteen ja lakata murehtimasta turhia. Kaipa tämä ajan myötä helpottaa, kun lopulta kyllästyn varomaan kaikkea. :)


      • mkmdal
        Turhautunut säikky kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. :) En onneksi joudu olemaan pitkiä aikoja liikenteen melussa tai muussakaan vastavassa metelissä, mutta kun tyhmyyksissäni rupean hysteeriseksi jo ihan hetkellisenkin altistuksen vuoksi. Vaikka tosiaan tiedostan, ettei äänestä kertakaikkiaan voi olla haittaa.

        TV:n/elokuvien äänitasojen vaihtelut ovat kieltämättä hyvin epämukavia, varsinkin kun juuri räjähdykset ynnä muut vastaavat äänet ovat juuri niitä, jotka kuuluvat kovempina. Toisaalta, en kylläkään ikinä pidä tv:tä mitenkään käsittämättömän kovalla, joten tuskin niistäkään äänistä realistisesti ajateltuna voi olla mitään haittaa.

        Täytyisi kai vain ottaa järki käteen ja lakata murehtimasta turhia. Kaipa tämä ajan myötä helpottaa, kun lopulta kyllästyn varomaan kaikkea. :)

        Kyllä se kovien äänten tarkkailu ajan myötä helpottaa, kun ei kiinnitä asiaan koko ajan huomiota. Itse olen kärsinyt tinnityksestä reilun vuoden ja nyt pikkuhiljaa melunsietokyky on kasvanut. Kyllä minäkin esim. rakennusmelua välttelen ja käyn jumpassa korvatulpilla, mutta siitä, mitä tuo ääniyliherkkyys oli, on sietokyky onneksi kasvanut. Enää en käytä tulppia esim. imuroidessani.

        Viime talvena korvalääkäri varoitteli liiallisesta kuulonsuojaksesta, mutta järkeä siinä kannattaa käyttää. Turha ottaa riskejä. Uusi vuosi meni mulla ainakin sisätiloissa.

        En voi vielä mennä esim. konserttiin tai elokuviin. Ehkä sitten joskus.


      • Anonyymi

        Kyllähän joku kermavatkainkin pitää yhtä kovaa meteliä kuin joku ruohonleikkuri. Kuulosuojaimia kannattaa käyttää aina kun on kovassa metelissä. Itsellä on kuulosuojaimet päässä kun imuroin.

        Monesti ulkopuoliset viisastelevat "ei tässä mitään kuulosuojaimia tarvita"... Ulkopuolisten viisasteluista ei kannata välittää.


    • teojala

      Iltaisin kun pistän nukkumaan ja otan kuulokojeet pois korvistani, niin alkaa hetken tinnutus. Kestää noin 5 - 15 min. Riippuu aina vähän mille äänille on päivän aikana altistunut tai kuinka tressaantunut olen. Jos olen ihan terveenä pysynyt ja muutenkin rento olo, niin tinnutusta ei juuri esiinny. Voi olla ihan fyysinen ja psykolginenkin tekijä joka laukaisee tinnutuksen?
      Joskus alkaa vinkuun korvissa kun oikeen yritän keskittyä kuuntelemaan, vaikka metsässä koiran haukun ääntä, mutta muuten ei ole yleistä tinnutus vaivaa.

    • Pelästyjä number one

      Pelkään/pelästyn puolikuoliaaksi jos joku vaikkapa pamauttaa ilmapallon tai ottaa esim ilmakompressorin letkun irti, vaikka näen että kohta tapahtuu tämä mikä aiheuttaa tämän äänen. Sydän hakkaa tuhatta, tärisen ja yleensä suutun jos ei minua ole varoitettu niin että olisin ehtinyt tunkea sormet korviini. Lapsena en suostunut olemaan sisällä talossa kun imuroitiin enkä uskaltanut edes vetää sisävessaa, jotka tosin silloin 70 -luvulla olivat vielä aika äänekkäitä, hiljaiseen ulkohuussiin kun olin tottunut. Puhelimeenkaan en uskaltanut vastata kuin vasta vähän alle kymmenvuotiaana, istuin vai sorment korvissa jos puhelin soi ja olin yksin kotona.
      Viime vuonna kotimme lähellä järjestettiin Hornet-lentoharjoitukset, ja se oli meikäläiselle yhtä tuskaa... Jos kyläilen jossain missä on koira joka alkaa haukkua, olen jälleen sydärin partaalla. Ilmankos olenkin kissaihmisiä. Mitään tinnitusta minulla ei ole.
      Toisaalta autossa saatan kuunnella mieleistäni musiikkia aika lujallakin, ja festareilla ja keikoilla olin ainakin nuorempana aina eturivissä.
      Onkohan toisia yhtä hoopoja?

      • .

        Äkillisten äänten pelko eli fobia, lapsilla ei ihan harvinainen.

        "...Muita pelkoja ovat esimerkiksi lian aiheuttama bakteeripelko, avaran tilan aiheuttama kaatumispelko tai lapsilla ilmenevä voimakkaiden äänien tai outojen vaatteiden pelko..."

        Googleta fobiat tai lainaa kirjastosta kirjoja.


    • maalliiko

      Toivottavasti en loukkaa pelkääjiä, en ainakaan tarkoita sellaista, vaikka nyt kirjoitankin, että "Ne on eri lääkärit kun hoitaa korvia ja eri lääkärit kun hoitaa 'korvienvälissä' tapahtuvaa"

      Eli pelkotiloja ja ahdistumisia eivät taida korvalääkärit hoidella, vaan olisko hermolääkärit tai psykiatrit, joilta korvien väliin saisi apua eli pelkotiloihin ja pelästymisiin.

      • ?

        No korvalääkäri voi ensin tutkia, onko pelkoon aihetta.
        Monessa tapauksessa ON hyvä välttää kovia ääniä ihan fyysisistä syistä.


    • Dos_kammo

      Itse säikyn koirien haukuntaa ja pamauksia, on todella ärsyttävää varsinkin kun ammatissani koiria on vaikea välttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe