Vauva ei huoli rintaa

aatonaattovauva

Meillä kohta 2 viikkoinen vauva, joka oli pari päivää lastenosastolla synnytyksen jälkeeen, oppi siellä tuttipullolle, nyt ei meinaa huolia tissiä ollenkaan, muutaman kerran imee ja sitten hermostuu, jonkun aikaa yritän tarjota, mutta saattaa naama punaisena raivota tissi suussa.
Maitoa minulla tulee jonkun verran, pumppaan noin 3-4 kertaa päivässä ja aina tulee 80-150ml
Onko muilla vastaavasta kokemusta? Oletteko kuinka kauan jatkaneet tissin tarjoamista?
Kuinka kauan maitoa tulee vielä pelkällä pumppaamisella, vai rupeaako loppumaan kun vauva ei käy tissillä?

7

2558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiiiiiiiiiiig

      Eihän se maidontulo lopu jos vaan jatkat säännöllistä pumppaamista tai vauva imee. Voisit kokeilla rintakumeja jos auttaisivat tuossa syötössä, joskus saattaa olla apua jos vauva on ehtinyt tottua pelkkään pulloon. Jos alkaa sujua sillä voit pikkuhiljaa ottaa kumin pois kokonaan ja kokeilla jatkaako syömistä ilman sitä.

    • Kala-neiti

      Olisi kiva tietää, saitko vauvan imemään jälleen? Minä olen kanssa takunnut vauvan kanssa, joka ei huoli rintaa. Tunnen itseni niin sekundaäidiksi, kun vauva mieluummin syö tuttipulloa, josta maito käytännössä kaadetaan kurkkuun ilman, että vauvan tarvitsee imeä ollenkaan. Sitten vauvalle jää niin kova imemisen tarve, että syö sormiaan, kankaita ja tuttia vaikka nälkä ei enää olisikaan. Ei siis huoli enää ruokaa, mutta tarvitsee imemistä. Rinnasta imeminen tyydyttäisi samalla imemisen tarvetta, mutta kun ei huoli, niin ei huoli. Sitten kaikki tutut ja tuntemattomat lirkuttelevat ja kyselevät, tuleeko maitoa ja kuinka pitkiä on imetysvälit yms. mieltä ylentävää. Nooh, mun vauva ei mua kaipaa, koska ei syö rintaa ja jatkuvasta pumppaamisesta huolimatta maidon tulokin on jo ehtynyt lähes olemattomiin. Aluksi maitoa tuli niin paljon, että harkitsin luovuttamista, mutta päädyin sitten pakastelemaan sitä pussikaupalla. Nyt on toki kaikki jo pakastimestakin käytetty ja tuttelit otettu käyttöön, jottei lapsen nälissään tarvitse olla.
      Tiedän kyllä, että kova babyblues pitää mua vielä tiukasti otteessaan ja saa tämänkin asian tuntumaan kohtuuttoman tärkeältä ja isolta. Silti olen pettynyt äitiyteen ja itseeni. Millainen äiti olen, kun en edes omaa vauvaani saa ruokittua. Ja kun niin mielelläni olisin täysimettänyt vähintäänkin suositusten mukaiset 6 kuukautta.
      Nyt meni pahasti sivuraiteelle tämä vuodatukseni, mutta jos jollakin on neuvoja, mitä tehdä, niin otan ilolla vastaan.

    • tammivauva11

      oli alussa ongelma saada vauva syömään rinnasta, itse pumppasin kotona muutaman kerran pulloon maidon, mutta aloin myös hieman vuorotella vauvan kanssa, annoin pullosta hetken ja sitten kokeilin väliin rintaa, näin tein muutaman kerran, ei meinannut onnistua, sitten hommasin rintakumin, tein samaa eli pulloa ja rintaa vuorotellen, meni muutama päivä ja sainkin vauvan syömään rinnasta rintakumin avulla, pikku hiljaa jätin pulloa pois..

      nyt syö oli pullosta tai rinnasta, mutta rinnasta vain rintakumin avulla, ei ilman. olen kokenut sen että syö molemmista hyväksi siinä mielessä että kun lähdetään jonnekin missä on hankala imettää, voin antaa pullosta.

      kannattaa aina myös kokeilla tarjota edes rintaa aina ennen pulloa ja jos haluat mahdollisimman kauan antaa omaa maitoa niin yritä pumpata sen 3-4 tunnin välein. aina mielellään sen jälkeen kun olet syönyt, saa vauva sitten enemmän ravintoa..

      • Kala-neiti

        Kokeilen tuota pullon ja rinnan vuorottelua jossain vaiheessa. Nyt masentaa niin paljon, etten pysty. :( Tänään olen kolme kertaa yrittänyt tarjota rintaa ja joka kerta vauva on alkanut huutamaan pää punaisena ja olen päätynyt ruokkimaan häntä tuttipullosta. Yritin kyllä rintakumillakin, mutta ei toiminut.
        Yritänpä skarpata tuon pumppaamisen kanssa. Olisihan sekin jotain, jos vauva edes saisi äidinmaitoa, vaikkakin sitten tuttipullosta. Tutteli vähän kovettaa kakkaa ja aiheuttaa siten vatsanväänteitä ja pientä itkuisuutta muuten niin kiltille vauvelille.


      • ?
        Kala-neiti kirjoitti:

        Kokeilen tuota pullon ja rinnan vuorottelua jossain vaiheessa. Nyt masentaa niin paljon, etten pysty. :( Tänään olen kolme kertaa yrittänyt tarjota rintaa ja joka kerta vauva on alkanut huutamaan pää punaisena ja olen päätynyt ruokkimaan häntä tuttipullosta. Yritin kyllä rintakumillakin, mutta ei toiminut.
        Yritänpä skarpata tuon pumppaamisen kanssa. Olisihan sekin jotain, jos vauva edes saisi äidinmaitoa, vaikkakin sitten tuttipullosta. Tutteli vähän kovettaa kakkaa ja aiheuttaa siten vatsanväänteitä ja pientä itkuisuutta muuten niin kiltille vauvelille.

        kokeilleet muita vastikkeita kuin tuota Tuttlelia? Meillä tuli myös vatsanväänteitä Tuttelista, ja neuvolasta sitten kysyttäessä sanoivatkin sen olevan liian "raakaa" ihan pienen vauvan masulle. Meille sopi NAN 1 -vastike, jäi masuitkut melkein kerralla pois.


      • Kala-neiti
        ? kirjoitti:

        kokeilleet muita vastikkeita kuin tuota Tuttlelia? Meillä tuli myös vatsanväänteitä Tuttelista, ja neuvolasta sitten kysyttäessä sanoivatkin sen olevan liian "raakaa" ihan pienen vauvan masulle. Meille sopi NAN 1 -vastike, jäi masuitkut melkein kerralla pois.

        Täytyypä kokeilla NANia seuraavaksi. Ohimennen mainitsin eräälle vyöhyketerapeutille, että vaavi syö tuttelia. Hän sanoi, että "Tutteli ei ole vauvalle hyvä", mutta en siinä tilanteessa kysellyt sen tarkemmin mitä hän sillä tarkoitti. Mutta seuraavaksi siis kokeilemme NANia. Kiitos vain neuvosta! :)


      • Hengessä mukana
        Kala-neiti kirjoitti:

        Kokeilen tuota pullon ja rinnan vuorottelua jossain vaiheessa. Nyt masentaa niin paljon, etten pysty. :( Tänään olen kolme kertaa yrittänyt tarjota rintaa ja joka kerta vauva on alkanut huutamaan pää punaisena ja olen päätynyt ruokkimaan häntä tuttipullosta. Yritin kyllä rintakumillakin, mutta ei toiminut.
        Yritänpä skarpata tuon pumppaamisen kanssa. Olisihan sekin jotain, jos vauva edes saisi äidinmaitoa, vaikkakin sitten tuttipullosta. Tutteli vähän kovettaa kakkaa ja aiheuttaa siten vatsanväänteitä ja pientä itkuisuutta muuten niin kiltille vauvelille.

        Samahan se on syökö pullosta vai rinnasta, jatka ihmeessä lypsämistä, kun se kerran noin hyvin onnistuu. Vaikka lisäksi antaisit korviketta, niin joka tippa omaa maitoa menee tarpeeseen. Ei se astia hyvää evästä huonommaksi tee!

        Oletko kokeillut antaa kiljuvimpaan nälkään pullosta, pitää pienen välin ja tarjota sitten rintaa? Jotkut vauvat on niin hätäsiä nälkänsä kanssa, etteivät malta odottaa herumisrefleksin laukeamista. Ja tietenkin sinua jännittää ja ahdistaa koko tilanteen hankaluus, eipä se maidon virtaamista auta sekään.

        Tsemppiä, muista ettet ole ongelmaan syyllinen ja kokeile luovia ratkaisuja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe