Onnest

tee.

Lehres puhuttii onnest,
jokku oli saanu toises,
sit ne oli onnellissii..
- Saunas miäti onne olemust.

Ei se sillai me - tosielämäs.
Sit alkaa varisnaine tyä
tai kärsimysnäytelmä
tai mikä ny sit alkaaki.

Luule sillai, et onni ei o saamist
tai eres kii toisest ihmisest.
- Onnettomuus voi kyl ol,
ko ihmiset kiruttaa tosias.

Vaik tavallas rakastaski,
kukkaa ei voi ol toise miäliks,
ainaka rikkomat ittees.
Ko kaikki ihmiset o erilaisii.

Sit mää ajatteli siäl saunas,
et tääl kukkaa ei orot mittää,
enintäs vähä lissää löylyy.
Siin o yks syy tasapainoo.

Onni vaatii vähä mut paljo.
Pittää lakat orottamast onnee,
ko se o just leppoo ja rauhaa
ja tyytymist siihe mitä o.

Kukkaa ei voi sitä antaa,
sinu ittes täytyy se löytää.
Onni ei i o missää kaukomail,
onneks se o iha lähel.

8

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaiho-Miäl

      Ei onni ol kaukomail, se o läsnä kaikes kauniis ja hyväs miäles.

      Niko Kazantzakis o kirjottanu onnest : " Tunsin jälleen, kuinka onni asuu yksinkertaisuudessa ja
      kohtuullisuudessa - lasi viiniä, kastanja, pieni vaatimaton liesi, meren kohinaa, ei muuta.
      Tunteakseen että tämä on onnea, ihminen tarvitsee vain yksinkertaisen ja tyytyväisen sydämen".

      Sul o hianoi ajatuksi ja kaunei runoi, ei voi olla pitämät !

      • tee.

        Sinäpä olitkin löytänyt hyvän mietelmän onnesta. Siinä oli paljon totta onnen edellytyksistä. -" Kohtuus ja yksinkertaisuus." Vaikea sitä on tavoittaa, kun ajan tai järjestelmän tavoitteet ovat päinvastaiset.

        Kiitos kauniista viestistäsi!


    • ol sitte lepposat löylyt
      olis voinu istua lauteil vaik kaike iltaa
      iha torkahi tähä...

      • tee.

        Eikö totta? Saunassa ei tarvitse pyrkiä mihinkään, siksi niin ruumis kuin sielukin lepäävät. Vain ajatus liikkuu.


      • tee. kirjoitti:

        Eikö totta? Saunassa ei tarvitse pyrkiä mihinkään, siksi niin ruumis kuin sielukin lepäävät. Vain ajatus liikkuu.

        saunan lauteilla, kun yksin rauhassa saa istua, on niinkuin vapaa hetken kaikesta turhasta yrittämisestä ja
        suorittamisesta ja kaikesta...voi kuunnella mitä itsessä liikkuu...
        Mutta taitoa ja hiljentymistä vaatii sekin , että osaa saunoa "sillä oikealla mielellä"... :)

        Niin ja onhan se sauna ollut kautta aikojen kuin "pyhä paikka" kuin kirkko... siellä synnyttiin ja siellä itkettiin sydänsuruja ja sieltä lähdettiin riiuulle ja lopulta siellä pestiin kuolleetkin...elämä alkoi ja elämä loppui...
        Kyllä lauteille mahtuu varmasti monta tarinaa, joita ei ole koskaan kirjoitettu kirjoihin
        ja kansiin...


    • mahdotonyhtalo"

      Laitoin ystävälle viestin, että tarvitseeko jotakin. Ovat kotona flunssassa. Viesti takaisin oli muotoa -> tuo pyssy, ammun ukon. Hmmm.. oma elämä on ihanan rauhaisaa :). No, täällä tavoitellaan edelleenkin onnea, sillä onnea on asioiden eteenpäin vieminen. Kiitos runosta!

      • tee.

        Ensin kiitos kommentistasi; toiseksi myönnän pari asiaa: Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja myös heidän onnensa tai käsityksensä siitä usein erilainen. Ja toiseksi, omat mielipiteeni ja siten runoni ovat huomattavan subjektiivisia. Sellaisina ne on syytä ottaa.


      • mahdotonyhtalo"
        tee. kirjoitti:

        Ensin kiitos kommentistasi; toiseksi myönnän pari asiaa: Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja myös heidän onnensa tai käsityksensä siitä usein erilainen. Ja toiseksi, omat mielipiteeni ja siten runoni ovat huomattavan subjektiivisia. Sellaisina ne on syytä ottaa.

        Tämä runosi sopi hyvin mielialaani :). Älä ole huolissasi, että tulkitsisin väärin. Tulkitsen varmasti eri päivinä eri tavalla ja oman näkökantani perusteella. Runosi oli hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe