ketjukaulapanta eli kuristuspanta

glaus

Käyttätkö koirallasi kuristuskaulapantaa koulutuksessa? Monilla sakemanneilla näyttää olevan koulutuskentällä ketjupanta. Itse olen vähän kahden vaiheilla, kun sitä minullekin suositeltiin... joten kyselen vähän neuvoja täältä. Mitä eroa mielestäsi käytössä on isosilmukkaisella ja kapealla pannalla? Kumpi parempi?
Ymmärsin opettajan selityksestä, että hihnasta ei vedetä vaan tehdään nykäisy ranteella, kun koiralle annetaan pakote. Onko pannan käytössä jotain muuta mitä pitäisi tietää?

58

7730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkahatuton setä

      Ketjukaulapantaa on tullut käytettyä vuosikaudet ja se toimii ihan hyvin, ei siinä mitään. Viime vuosina olen kuitenkin käyttänyt tällaista (vastaavaa):

      http://www.fordogtrainers.de/index.php?main_page=product_info&cPath=6_10&products_id=582&zenid=eke9pko3ag6sdtas5qq51letd3

      Joka on uskoakseni koiralle miellyttävämpi, äänetön ja helppo pukea. Iso silmukka ainakin tässä nahkapannassa tekee sen, että kun et tee ohjausliikettä, niin panta on mukavasti löysällä ja pukeminen on helppoa. Puolipyöreä muotoilu puolestaan saa pannan liukumaan paremmin ( äänettömästi) ja on myös hellempi koiran turkille. Juuri oikean ohjeen olet saanut eli nykäisy, ei kuristus tai hapetus. Riippuu sitten kokonaan koiran kovuudesta, millä tasolla tuon nykäyksen pitää olla, että vaikuttaa, mutta aika nopeasti sen sitten huomaa, kun laittaa pannan kaulaan.

      • "hirttonuora" ;D

        pyöreä nahkainen on hyvä,ei kuluta kaulakarvaa samassamäärin kuin ketjupanta..
        Hyvä keksintö, meilläkin ollut iät ja ajat nämä kapistukset..
        Helppo sujauttaa kaulaan!


      • Ketjukaulain
        "hirttonuora" ;D kirjoitti:

        pyöreä nahkainen on hyvä,ei kuluta kaulakarvaa samassamäärin kuin ketjupanta..
        Hyvä keksintö, meilläkin ollut iät ja ajat nämä kapistukset..
        Helppo sujauttaa kaulaan!

        ja ketjukaulainta käytetään koulutuksessa EI kuristavassa asennossa eli ei siis ole "kuristuspanta"


    • Koiralle sopivan mittainen pitkälenkkinen kuristuspanta on hyvä kaikkeen touhuamiseen.Syö karvoja vähemmän kun se pienisilmänen vastaava.Ei ole todellakaan tarkoitus vähentää mittavasti koiran hapensaantia sillä vaan lähinnä saada nykäsyistä niin epämiellyttäviä koiralle että se jättää mielummin vetämättä hihnassa.Tarpeeksi pitkälle kun reenataan niin ei välttämättä tarvitse edes kunnolla enää nypätä kun koira kuulee kuinka lenkit kolisee toisiaan vasten pannan kiristyessä se tietää mitä on tulossa ja korjaa itseään.Omalla sakullani on nykyään kettingissään jopa sellainen näkymätön nappuja jota tavoittelemalla se häipyy automaattisesti sängyltä :DD

    • Nore.

      Itse en voi kuristuspantaa suositella kenellekkään. Itse koirasta ne ovat epämielyttäviä ja saattavat aiheuttaa koiralle pysyviä vammoja kaularankaan, niskaan, henkitorveen ja muihin kaulan alueisiin. Jos miettii kuristuuspantaa vetämisen lopettamiseen ja parempaan hallintaan, niin paremoi vaihtoehto on opettaa koiralle perus asiat niin että se tottelee tilanteesa kuin tilanteessa. Paremoivaihtoehto kuristuspannalle on normi panta joka on niin leveä että se ylttää vähintään 2 niskanikaman yli. silloin panta ei vahingoita koiran kaulaa. Jos se jää siitä kiinni että normi soljella kiinitettävä panta on hitaampi laittaa niin miten olisi leveä puolikuristava?

    • Kotona 1W sakemanni.

      Itse en koirallemme ketjukuristuspantaa laita. Jos kuristus panta tuntuu tarpeelliselta niin nahkainen kurrari on aina parempi kuin ketju. Puolikuristavakin täyttää ihan saman asian kuin koko kurrari, mutta sillä ei voi vahingoittaa koiraa samalla tavalla. Jos koira vetää ja siksi laittaisit kurrarin suosittelen itse kokeilemaan vedonesto valjaita tai sitten tuota puolikuristavaa.

    • Kukkojussikanalassa

      Enempää en ota asiaan kantaa, mutta jos aloittaja (tai kuka tahansa muu) aikoo kilpailla palveluskoirapuolella, siellä koeohjesääntö sanoo, että koiralla on oltava ketjukaulain kaulassa.

      • MaiQsy

        Mitä väliä on kaulaimen mallilla, jos koira tottelee käskyjä? Silloinhan ei hihna/kuristava kaulain tiukennu, kun eläin on ohjaajan hallinnassa? Ei kuristusta/hapetetta. Aloituksessa taidettiin lähinnä kysyä mielipiteitä kuristavaan kaulaimeen, tällöin käytön suositeltavuus on täysin käyttäjän taidoista riippuvainen, ymmärrätkö negatiivisen vahvisteen hyödyt ja haitat? Puolesta ja vastaan löytyy vahvoja mielipiteitä, mutta moniko perustuu faktaan. Voin kertoa lisää mielelläni, jos olet todella asiasta kiinnostunut :)


    • 17+15

      Tarkennus vielä tuohon edelliseen eli koeohjesäännön mukaan ketjukaulaimen tulee olla ei-kuristava. Jos koulutuksessa käytetään ketjukaulainta, niin se "puetaan" koiralle siten että se on tiukalla, mutta ei kurista. Hyvin varustetuista kenneltarvikeliikkeista ja netistä on tilattavissa ketjukaulaimia, joita ei edes saa laitettua kuristaviksi.

      Nykyään näyttää yleistyneen myös leveiden, usein nailonisten koulutuskaulainten käyttö. Lisäksi suojelupuolella käytetään toisinaan erittäin leveitä nahkaisia kaulapantoja, joissa on lisäksi vielä kahva kättä varten.

      Osaisikohan joku kokenut kouluttaja/maalimies selittää tarkemmin?

    • 2 koiran omistaja

      En ole koskaan käyttänyt koirieni koulutuksessa kuristuspantaa,enkä aio koskaan käyttääkään.Jos koira pitää opettaa kävelemään remmissä nätisti,paras vaihtoehto on kuonopanta (EI OLE SAMA ASIA KUIN KUONOKOPPA!) Kuonopanta oikein käytettynä estää koiraa vetämästä remmissä.Toinen vaihtoehto olisi vedonestovaljaat,mutta pitkäaikaisessa käytössä syö koiralta kainalot auki,jollei ole pehmusteita niissä,mitkä menevät kainalon alta

    • Voi taivas! Mitä ihmeen vedonestovaljaita!! Tai kuristuspantoja! Oletteko te kaikki jotenkin mielenne kadottaneet? Aika hurjaa on teidän sakemanni koulutuksenne? Tajuatteko te oikeasti mitään koiristanne? Kuinka paljon ravaatte ja koulutatte koirianne? Olen oikeasti sitä mieltä, että jokaisella sakemannin omistajalla pitäisi olla ns.koira-ajokortti! Luuletteko oikeasti, että pitelette koirianne jollain hiton pannoilla!!! Sakemanni parhaimmillaan pysyy hihnassa yhden sormen varassa, tietysti.Voi hyvät ihmiset, näyttäkää koirillenne johtaja asemanne, niin ette tartte edes hihnaa!!! Näin ainakin sakut toimivat. Tietysti täytyy lenkittää kunnolla päivittäin, esim, 5-7km fillarilla. Muuten saa vaan syyttää itseään, jos saku joskus hieman riehaantuu. Mieti, et halua olla se, josta Hesari kertoo: koira hyökkäsi lapsen päälle!!! Kuri ei ole pahasta, tehkää se, koirakin on onnellinen!

    • 2 koiran omistaja

      Ja missähän mun tekstissäni lukee,että käytän meidän sakemannillamme kuonopantaa,vedonestovaljaita tai kuristuspantaa?EI MISSÄÄN!Meidän sakemannilla on ihan nahkapanta.Ja en ole koskaan käyttäny kuonopantaa,kuristuspantaa tai vedonestovaljaita!Ja ihan kuule koulutan koirat positiivisella menetelmällä

    • 8+6

      Joku tuolla yllä jo mainitsikin, että jos sakemannin (tai muun palveluskoiraoikeudet omaavan koirarodun) kanssa aikoo osallistua viralliseen PALVELUSKOIRAKOKEESEEN, niin koiralla TÄYTYY OLLA KETJUKAULAIN.

      Ketjukaulain asetetaan koiran kaulaan aivan normaalisti, mutta hihna kiinnitetään ei kiristävään lenkkiin. Kokeilla EI ole sallittua käyttää kaulainta, jossa on jonkinlainen solkisysteemi, vaan sen tulee olla yhtenäinen normaali (muistaakseni nimenomaan sellainen suurilenkkinen koulutuskaulain), ja tosiaan hihnan lukko laitetaan vaan ei kuristavaan lenkkiin kiinni.

      Koulutuskentillä näkee ketjukaulaimia ihan tästä syystä, että koirat tottuvat pitämään kilisevää kolisevaa kaulainta työskentelyn aikana, eikä häkelly siitä todellisessa koetilanteessa.

    • Raia

      8 6; ei nää kukkahattuääliöt sitä ymmärrä, ne on niin kädettömiä et ne ei koskaan pääse ees kentälle treenaamaan, kokeista puhumattakaan

    • Päivän piristys...

      HAHAHAHAAAAAA...... Oon niiin samaa mieltä Raia sun kanssa... Täältä saa kyllä todella hyvät naurut. :D

    • ketjukaulaimen käytt

      Kyllä se ketjupanta on parempi kuin esim. piikkipanta.. molempia näkee yhtä paljon koulutuskentillä.. voi piikkipanta-koiraparkaa...

      • 36

        Ainakin suomessa on piikkipanta laiton kapine, joten sen käytöstä vai tehdä ilmoituksen eläinsuojeluun tai poliisille.
        Tietysti on olemassa myös sellasia "tappipantoja" joissa ne "piikit" on tylppiä ja lyhyitä. En muista, mikä se sallittu pituus on, olikohan alle 1cm.


      • tietäjäinen
        36 kirjoitti:

        Ainakin suomessa on piikkipanta laiton kapine, joten sen käytöstä vai tehdä ilmoituksen eläinsuojeluun tai poliisille.
        Tietysti on olemassa myös sellasia "tappipantoja" joissa ne "piikit" on tylppiä ja lyhyitä. En muista, mikä se sallittu pituus on, olikohan alle 1cm.

        Alle 3 cm piikit on suomessa sallittuja.


      • Anonyymi
        tietäjäinen kirjoitti:

        Alle 3 cm piikit on suomessa sallittuja.

        Jos koiran kärsimystä ajattelet, on ihan sama onko se 3cm, 5cm vai 0,5 cm kyllä se sattuu koiraan aivan samoin!
        Joku idiootti on siis saanut aikaan lain, että piikkipantaa saa käyttää.
        Suomalaiset näyttää olevan toivottoman tyhmiä.


    • 14+17=31

      Korjaus edelliseen.. piikkipannan piikkien sallittu enimmäispituus on 8mm, eli alle sentti..

      • koissuli

        Mulle itelle on ollut tosi epämiellyttävä yllätys huomata, kuinka palveluskoiria todellisuudessa koulutetaan nykypäivänä(kin). Ite oon kentällä se, joka ei suostu laittamaan piikkipantaa, jos joku ehdottaa ja se joka ei käytä fyysistä pakotetta (nyppäilen hihnasta, mutta se saa riittää). Jotenkin järkkyä oli itelleni oli se, että kun haet apua edistävään koiraan, joka aika ajoin poikittaa hieman, koska vietti nousee, niin eka vinkki on antaa painetta peräpäähän ELI läimäyttää tai vetää karvoista! Ja arvatkaapa mitä? Mun saku tottelee ILOISESTI!!


      • koissuli
        koissuli kirjoitti:

        Mulle itelle on ollut tosi epämiellyttävä yllätys huomata, kuinka palveluskoiria todellisuudessa koulutetaan nykypäivänä(kin). Ite oon kentällä se, joka ei suostu laittamaan piikkipantaa, jos joku ehdottaa ja se joka ei käytä fyysistä pakotetta (nyppäilen hihnasta, mutta se saa riittää). Jotenkin järkkyä oli itelleni oli se, että kun haet apua edistävään koiraan, joka aika ajoin poikittaa hieman, koska vietti nousee, niin eka vinkki on antaa painetta peräpäähän ELI läimäyttää tai vetää karvoista! Ja arvatkaapa mitä? Mun saku tottelee ILOISESTI!!

        Nii ja lisäys tuohon edelliseen: en siis todellakaan läimäytä tai vedä karvoista!! Ja siksi sakuni tottelee iloisesti, mutta kuinka kauan, jos tekisin noin?! Puutun muilla tavoin ei haluttuun käytökseen ja palkitsen oikesta. Koira on mulle kuitenkin ensisijaisesti kaveri eikä kone, joka suorittaa mulle menestystä!


    • 17+2

      Mikä se semmonen koulutus on että perustuu pakotteeseen, eikö sitä voi koiraa kouluttaa ihan tavallisella pannalla ja hihnalla siellä kotosalla. Ennen kuin menee koulutuskentille, huolehtii sen, että koira osaa perustottelevaisuuden eli seuraa sinua joka paikkaan ja mukautuu sinun vauhtiin ja liikkeisiin.
      EIPÄ NÄILLÄ KONSTEILLA TARTTETA SITÄ HIRTTOPANTAA ELI KETJUKAULAINTA.
      KOIRA PITÄÄ SAADA TOTTELEMAAN OMASTA HALUSTAAN JA OLEMAAN ISÄNNÄLLEEN/EMÄNNÄLLEEN NIIN MIELLYTTÄMISHALUINEN, ETTEI PAKOTTEITA TARVITA.
      Siinäpä haastetta kaikille koirien omistajille rotuun katsomatta!
      P.s. joku muukin on hoksannut käyttää roskapostirobotti laskutoimitusta nimimerkkinä.

      • 14+17=31

        Jos viittasit minun kommentoimaan pakotteisiin perustuvaan suojelukoulutukseen.. Korjaan asiaa sen verran että en harrasta suojelua, en itseasiassa ymmärrä mitä tavalliset pulliaiset suojelukoirilla tekevät?? Vaikkakin PK-lajeja ennen harrastinkin. Virkakoirat on asia sitten erikseen. Kommentoin vain sitä kun joku tossa aiemmin sanoi nähneensä että purupuolella on leveitä pantoja jossa kädensija..

        Kyllä sen koiran on vain totuttava siihen ketjupantaan jos aikoo kisata sillä.. Ja sama se on mikä sillä on kaulassa kun sitä ei ole siitä tarkoitus kiskoa, mun puikulapäät tosiaan irtoilee normipannoista, jos kiertävät vaikka sähkötolpan ympäri, tai pysähtyvät kesken fillarilenkin tarpeilleen.. ja vaikka ovatkin koulutettuja, riistaviettisinä on kyllä niiden oman turvallisuuden mukaista etteivät joka pupun perään pääse lähtemään :)

        Ja joka koirarotu/koira ei ole miellyttämishaluinen, silloin vaaditaankin omistajalta kekseliäisyyttä miten sen koiran kanssa treenaillaan.

        aika moni varmaan käyttää noita laskutoimituksia nimimerkkinä..


      • 9 + 11

        Hmm, tuota noin.
        Mun koirat tottelevat iloisesti vaikka käytänkin niillä kuristuspantaa. ((Vanhin koirani joka on kokeissa käynyt, toimii sielläkin iloisesti. Jos se vain "nyrkin pelosta" tottelisi, se ei ymmärtääkseni olisi kuulolla kokeissa joissa ei niitä HURJIA pahoja pakotteita voi käyttää;).))
        En siis kurista koiriani vaan esim. liikkeestä istumisessa olen huomauttanut nyppäämällä kun koulutus on ollut siinä vaiheessa että koirani ennakoikin ensin opettamaani liikkeestä maahanmenoa.
        Ei se väline kerro vielä mitään vaan sen käyttö. Ja pakote-sana käsitetään monesti päin mäntyä, niinkuin se tarkoittaisi holtitonta repimistä ja kuristamista jne.
        Asiasta toiseen, en ehkä sanoisi omia koiriani miellyttämisenhaluisiksi, ne tottelevat tasan sen takia kun ne tietävät hyötyvänsä siitä. Ne ovat vain synnynnäisiä opportunisteja joilla on hyvä hallinta ja hyvä palkka :D

        Ainiin, ja vielä: mikä siinä risoo kun "tavallinen pulliainen" koirineen harrastaa suojelua? ;D


      • Kinuskijänis
        14+17=31 kirjoitti:

        Jos viittasit minun kommentoimaan pakotteisiin perustuvaan suojelukoulutukseen.. Korjaan asiaa sen verran että en harrasta suojelua, en itseasiassa ymmärrä mitä tavalliset pulliaiset suojelukoirilla tekevät?? Vaikkakin PK-lajeja ennen harrastinkin. Virkakoirat on asia sitten erikseen. Kommentoin vain sitä kun joku tossa aiemmin sanoi nähneensä että purupuolella on leveitä pantoja jossa kädensija..

        Kyllä sen koiran on vain totuttava siihen ketjupantaan jos aikoo kisata sillä.. Ja sama se on mikä sillä on kaulassa kun sitä ei ole siitä tarkoitus kiskoa, mun puikulapäät tosiaan irtoilee normipannoista, jos kiertävät vaikka sähkötolpan ympäri, tai pysähtyvät kesken fillarilenkin tarpeilleen.. ja vaikka ovatkin koulutettuja, riistaviettisinä on kyllä niiden oman turvallisuuden mukaista etteivät joka pupun perään pääse lähtemään :)

        Ja joka koirarotu/koira ei ole miellyttämishaluinen, silloin vaaditaankin omistajalta kekseliäisyyttä miten sen koiran kanssa treenaillaan.

        aika moni varmaan käyttää noita laskutoimituksia nimimerkkinä..

        Harrastaiskohan ne tavalliset pulliaiset koirillaan suojelua vaikkapa siksi, että se on aika hyvä laji mittaamaan (saksanpaimenkoiran) ominaisuuksia? Sitähän varten laji on syntynyt.
        Onhan se ihan hyvä asia jos koira kykenee suoriutumaan sille rodunomaisen lajin kokeesta?


      • 19
        Kinuskijänis kirjoitti:

        Harrastaiskohan ne tavalliset pulliaiset koirillaan suojelua vaikkapa siksi, että se on aika hyvä laji mittaamaan (saksanpaimenkoiran) ominaisuuksia? Sitähän varten laji on syntynyt.
        Onhan se ihan hyvä asia jos koira kykenee suoriutumaan sille rodunomaisen lajin kokeesta?

        hei kinuskijänis

        saksanpaimenkoirilla suojeluosuus "rodunomaisena kokeena" on melkoisen tuore.. Se tuli pakolliseksi osuudeksi siinä vaiheessa kun todettiin näyttelykoirien olevan sekä luonteeltaan että rakenteeltaan epäkelpoja, suurimmaksiosaksi.. en siis väitä että kaikki koirat ollisivat epäkelpoja geelareissakaan.

        Kokeessa itsessään ei ole mitään vikaa, kyseenalaistan sen että ihminen kuin ihminen voi harrastaa elävän eläimen kanssa lajia jossa viettejä viedään ääripäästä toiseen, eikä kaikilla ihmisillä todellakaan ole sitä vaadittavaa kykyä nähdä milloin vietti jää päälle.. Tai kykyä pitää koira niin hanskassa että ettei "purupommi" ole sitten kentän ulkopuolellakin valmis kaikkea liikkuvaa rouhaisemaan.

        Ja jep.. maalimiehet ovat se kouluttava osa puruissa.. ne maalimiehet vain ovat ainoastaan siellä kentällä koiran kanssa, ja siksi ohjaajan/omistajan vastuu kohoaakin.

        nythän on se tilanne että jokainen "näyttelytähti" täytyisi purutreenata.. ja sehän ei taas koiran mainetta miksikään paranna.

        Suojelukokeessa on myös tottelevaisuusosio, ja jälkiosio.. Näyttelyiden yhteydessä pidettävässä taipumuskokeessa on paino täysin puolustuksella ja purulla.. ei jaksa ymmärtää.

        Olen myös joskus harrastanut suojelua.. Silloin vain oli ihan oikeasti tehtävä töitä sen eteen että pääsi harrastamaan lajia, oli näytettävä että oma ja koiran pää kestää.


    • revi siitä...

      "EIPÄ NÄILLÄ KONSTEILLA TARTTETA SITÄ HIRTTOPANTAA ELI KETJUKAULAINTA. "

      LUKUTAIDOTTOMUUS KUNNIAAN!

      Koulutuskentillä ja kokeissa panta on AINA KIRISTÄ_MÄTTÖ_MÄLLÄ, joten kyse EI ole mistään "HIRTTOPANNASTA".

      Jos koira ei yhtään kestä sitä, että sille laittaa rautaa kaulaan, on todennäköisesti sen hermorakenne niin paska, ettei sitä edes tarvitse viedä mihinkään koulutuskentille, saati kokeisiin.

      Vaikka koiralla on rautaa kaulassa, sitä ei TODELLAKAAN hirtetä siinä milläänmuotoa, lisäksi nyppäykset tmv pakotteet on mitättömiä verrattuna siihen nahka tai kangas pantaan verrattuna, ja siten myös erittäin paljon koira(kaula) ystävällisempiä.

    • pakote

      Se että koira kytketään hihnaan, on jo itsessään koiralle pakote.

    • nkjsfajgajf

      Kukahan viisas tuolla kukkahattusedälle sanoi ettei pääse koulutuskentälle,niitä älykköjä taisi olla kaksikin.
      Kukkahattu on ymmärtääkseni päässyt kentälle. kisoihin, ja kukatietää palkittukin.
      Näiden palsoten nokkelimpien ikähaitari taitaa vain olla sellainen että oikeita kokemuksia koulutuksesta on kovin vähän, ja vain muutamalla koiralla.Ja jos ikää on alle 30, ei voi olla samaa tietoa mitä esim 50 ihmisillä.
      Kuristuspanta on si hyvä kapistus, siitä koira ei saa päätään vedettyä läpi.Koskaan ei tilanteista voi takuuseen mennä, ja jos koira on koulutettu, ei sille mitään haittaa kuristuspannasta ole. Itse käytän sitä koirallani aina. Sen saa nopeasti päähän ja pois.

    • Sakemannin omistaja

      Ketkukaulapanta eli kuristuspantaa, olen käyttänyt monilla koirillani. Kuristus panta on yleinen saksanpaimenkoirilla. Se riippuu täysin koirastasi; Jos se on kiltti, ja lenkit sujuvat aina ongelmitta, en usko että kuristuspantaa tarvittaisiin. En kyllä ottaisi koskaan tavallista silmukka pantaakaan sakemannille.. Puolikuristava voisi olla sopiva, jos et ole ihan varma..? Ja totta, hihnasta ei vedetä kun kuristuspantaa käytetään, se liike tapahtuu ranteella. Myös nämä kuristuspannat pitää osata laittaa oikein ; Se tulee ihan korvien taakse komennus vaiheessa, jos ei muuta keinoa ole. Panta nostetaan ylos, ja hihna osoittaa ylös. Kun panta ja hihna on näin, tehdään pieni liike ylöspäin, ja löysätään. Jos ei toimi, kävellään VÄHÄN MATKAA tässä panta asennossa, ja pieni liike ylöspäin koko ajan. :) Itse olen omistanut 3 sakemannia, ja koulutan niitä harrastus pohjalta :)

    • 14+17

      Hyvä sakemannin omistaja.. sinä se tuossa juuri kerrot kuinka kurkkari laitetaan ihan korvien taksee komennus vaiheessa? just joo, ja siitä sitten pikkasen nypitään koko ajan.. pantahan painaa silloin sopivasti kurkunpäähän, joka on äärimmäisen herkkä vaurioitumaan, pienemmästäkin kuin juuri sinun neuvomasta niksistä..

      Oletko miettinyt miksi koira koko olemus on melkoisen nöyrä kun panta sinne nostetaan? Olisiko välitön hapen puute aikahyvä selitys? kannattaisi ehkä miettiä ennenkuin käyttää vippaskonsteja.. ja ennenkaikkea eiköhän kannattaisi kouluttaa niitä koiria, ettei tarvii hirttäjäisiä pitää.

      Enkä ole ketju tai kurkkareiden vastustaja, omillakin on, mut ei ne todellakaan ole koiran hirttämistä varten.

    • revi siitä...

      Kyllä nyt tämä Sakemannin omistaja puhuu puuta heinää tosta pannan käytöstä... Tai joo, voi sitä noinkin käyttää, jos koulutuksessa ollaan menty täysin perseelleen ja pitää "väkivalloin" muuttaa kaikkitoimintamallit oikeille raiteille.

      Jos haluaa hyödyntää tota Cesar Millan tekniikkaa, niin täytyy todella tietää mitä tekee. Ja muistakaa hyv'ät ihmiset, että Cesar on ns koiran korjaaja, joka siis korjaa koiran jo pitkään ilmennyttä vakavaa häiriökäytöstä, jolloin kaikkien turvallisuuden takia pitää toimia hieman toisin kuin normaalikoulutuksessa.

      • seantosähkösätkyt

        Nii, korjaa sähköpantaakin käyttäen, nähty on tellussa.Ilmankos koirat tottelee alistunen olosina.Siksi koira pelkää sihausta, se muistutaa tällistä ;)


    • IdiootitKoiranPitäjät

      Kyllä on näköjään paljon ihmisiä täällä mille ei koira sovi ollenkaan....minun koirani kuuntelee normaalia puhetta eikä tarvitse mitään kuristus/kuritus pantoja....mikä teitä ihmiset vaivaa? Tyhmyys tulee ensiksi mieleen...No suomen tilannehan tällä hetkellä todistaa sen ihmisten tyhmyyden muutenkin...ei siihen koiraa tarvita...

      • Raiar

        Juu, minunkin koira kuuntelee puhetta, mutta ei sen kanssa silti ole kokeeseen asiaa ilman ketjua. Ja koska en viitsi ostaa useita pantoja, kun niitä ei meillä varsinaisesti tarvita, niillä on aina kaulassa ketjut. Remmi siinä ketjussa on tosin tainnut olla kiinni viimeksi v 2014 kun käytiin nuorimmainen kanssa kävelemässä bh.


      • anonyymi_tutkija
        Raiar kirjoitti:

        Juu, minunkin koira kuuntelee puhetta, mutta ei sen kanssa silti ole kokeeseen asiaa ilman ketjua. Ja koska en viitsi ostaa useita pantoja, kun niitä ei meillä varsinaisesti tarvita, niillä on aina kaulassa ketjut. Remmi siinä ketjussa on tosin tainnut olla kiinni viimeksi v 2014 kun käytiin nuorimmainen kanssa kävelemässä bh.

        Heh vaan.


      • turhaketju
        Raiar kirjoitti:

        Juu, minunkin koira kuuntelee puhetta, mutta ei sen kanssa silti ole kokeeseen asiaa ilman ketjua. Ja koska en viitsi ostaa useita pantoja, kun niitä ei meillä varsinaisesti tarvita, niillä on aina kaulassa ketjut. Remmi siinä ketjussa on tosin tainnut olla kiinni viimeksi v 2014 kun käytiin nuorimmainen kanssa kävelemässä bh.

        Miksi ketkut on kaulassa?
        Eikö ilman pantaa olis koiran kannalta parempi, tai pehmustetuu kevyempi tavallinen panta?


      • Raiar
        turhaketju kirjoitti:

        Miksi ketkut on kaulassa?
        Eikö ilman pantaa olis koiran kannalta parempi, tai pehmustetuu kevyempi tavallinen panta?

        Koska laki vaatii koiraa olemaan välittömästi kytkettävissä, sillä on oltava panta josta kytkeä.


    • eläinrakas_forever

      No ei todellakaan tarvita. Täysin ilman kuristuspantoja kouluttavista koirakoista tehdään tutkintapyyntöjä poliisille, vaikka omistaja on pitkänlinjan sakunomistaja, joka on hoitanut kaikki koiransa mallikelpoisesti aina. Joku tumpio "näkee" jossain puistoissa tms. harhoja mielenterveysongelmissaan ja tekee ilmoituksia poliisille eläinrääkkäyksestä. Poliisi katsoo asiaa läpi sormien ja asia jää siihen. Menkään turhanvalittajat itseenne. Te, jotka turhia ilmoituksia teette, nimenne tulee selville julkisesti, te joudutte vastaamaan sanoistanne.

      • mustaamio_

        Samaa mieltä. Säännöllisin väliajoin sellaiset henkilöt, jotka pelkäävät saksanpaimenkoiria, tekevät ilmoituksia poliisille, HUI KAMALAA, TUOLLA KULKEE SAKSANPAIMENKOIRA KADULLA.

        Menkää itseenne valittajat. Siedättäkää itsenne saksanpaimenkoiria kohtaan. Siedätyksen opiskelu on taitolaji, samoin kuin koirankoulutus yleensäkin; ne, jotka siihen ovat kelvollisia, jotka osaavat hommat, ne valikoituvat ja jäävät ns. "henkiin". Joten miettikää, mitä tänne foorumille kirjoittelette.

        terv. Mustanaamio
        Flick


      • Ronitauno

        Johonkin asiaan siedättyminen edellyttää yleensä että siitä saa HYVIÄ kokemuksia, kuten varmaan koiraihmisinä tiedättekin. Yleensä kokemukset sakuista on että ne joko kiskoo kieli sinisenä ketjupannassa tai näennäisesti jopa tottelee, mutta kun yrität sanoa omistajalle moi, tai jopa ihan vaan kävellä ohi - koira hönkää kohti hirveellä louskutuksella. Juu, tiedän muutamia ihan yhteiskuntakelposiakin sakuja (tarkemmin mietittynä lähinnä sakumixejä), mutta kun tuntematon yksilö tulee vastaan, en luota. Sen verran paljon tässä rodussa yliviettisiä pipipäitä. Ja ihmisiä joilla ei taidot riitä. Ja vaikka riittäisi, voi aina sattua ylläreitä kun "räjähdysherkkiä kemikaaleja" käsitellään.


      • eirääkkäykselle
        mustaamio_ kirjoitti:

        Samaa mieltä. Säännöllisin väliajoin sellaiset henkilöt, jotka pelkäävät saksanpaimenkoiria, tekevät ilmoituksia poliisille, HUI KAMALAA, TUOLLA KULKEE SAKSANPAIMENKOIRA KADULLA.

        Menkää itseenne valittajat. Siedättäkää itsenne saksanpaimenkoiria kohtaan. Siedätyksen opiskelu on taitolaji, samoin kuin koirankoulutus yleensäkin; ne, jotka siihen ovat kelvollisia, jotka osaavat hommat, ne valikoituvat ja jäävät ns. "henkiin". Joten miettikää, mitä tänne foorumille kirjoittelette.

        terv. Mustanaamio
        Flick

        Mä teen kyllä ilmotuksen, jos joku rääkkää eläintä.Sehän on jokaisen ihmisen velvollisuus.Myös niistä sakusta ilmotan, joita retuutetaan ja nyitään ketjupannoista, niin että niskat meinaa raukalta mennä.
        Omistajien kannattas mennä koirakoulutus kurssille, ja kokeilla itselleen sitä ketjupantaa, ja nykis siitä sitte iltasin.Niin tietäs miksi koira on vihainen kaikille, vastaantulijoille, koirille yms.Se johtuu kivusta, jonka omistaja tuottaa koiralle nykimällä rautakettinkillä , joka kurkistaa koiraa sen kurkusta.
        Ja olen nähnyt sakuja, koulutettuja, yhteiskuntaan soveltuvia, normaaleilla pannoilla.Löysällä hihnalla ohittavat, eivät rieku, eivät hyöki.Ne on koulutettuja, ja omistajat on kohdellu niitä hyvin.


      • koiria40v
        eirääkkäykselle kirjoitti:

        Mä teen kyllä ilmotuksen, jos joku rääkkää eläintä.Sehän on jokaisen ihmisen velvollisuus.Myös niistä sakusta ilmotan, joita retuutetaan ja nyitään ketjupannoista, niin että niskat meinaa raukalta mennä.
        Omistajien kannattas mennä koirakoulutus kurssille, ja kokeilla itselleen sitä ketjupantaa, ja nykis siitä sitte iltasin.Niin tietäs miksi koira on vihainen kaikille, vastaantulijoille, koirille yms.Se johtuu kivusta, jonka omistaja tuottaa koiralle nykimällä rautakettinkillä , joka kurkistaa koiraa sen kurkusta.
        Ja olen nähnyt sakuja, koulutettuja, yhteiskuntaan soveltuvia, normaaleilla pannoilla.Löysällä hihnalla ohittavat, eivät rieku, eivät hyöki.Ne on koulutettuja, ja omistajat on kohdellu niitä hyvin.

        Siiskö; sinä rasitat hätäkeskuslaitosta turhilla eläinsuojeluilmoituksilla??? Eiköhän saksanpaimenkoiranomistajat aivan itse tiedä, aiheuttavatko eläimelle kärsimystä vaiko eivät aiheuta. Älä puutu asioihin, mistä et mitään tiedä. Kuulehan vielä, koira ei kärsi yhtään mitään sellaisesta, jos välillä käytetään pakotteita. Noin ohjeistetaan myös aivan virallisissa koulutuksissakin saksanpaimenkoiraliiton koulutuskentillä. - Kuinka olet ajatellut sellaista tilannetta, jos isokokoinen saksanpaimenkoirauros vetää omistajaansa jäisellä kadulla ja omistaja joutuu antamaan pakotteen? Olisiko parempi sinun mielestäsi, että omistaja päästäisi koiransa vapaaksi, jotta ei itse löisi päätään jäiseen katuun ja koira jäisi auton alle, vai onko se pakote, esim. nyppäisemällä remmistä hiukan, parempi vaihtoehto? Vastaa tähän, jos osaat.


      • ghadfjskä

        En vastaa koska en osaa sanoa tuohon enää mitään. Mulla ei ole ollut koskaan omaa koiraa.


      • silmätarkkana
        koiria40v kirjoitti:

        Siiskö; sinä rasitat hätäkeskuslaitosta turhilla eläinsuojeluilmoituksilla??? Eiköhän saksanpaimenkoiranomistajat aivan itse tiedä, aiheuttavatko eläimelle kärsimystä vaiko eivät aiheuta. Älä puutu asioihin, mistä et mitään tiedä. Kuulehan vielä, koira ei kärsi yhtään mitään sellaisesta, jos välillä käytetään pakotteita. Noin ohjeistetaan myös aivan virallisissa koulutuksissakin saksanpaimenkoiraliiton koulutuskentillä. - Kuinka olet ajatellut sellaista tilannetta, jos isokokoinen saksanpaimenkoirauros vetää omistajaansa jäisellä kadulla ja omistaja joutuu antamaan pakotteen? Olisiko parempi sinun mielestäsi, että omistaja päästäisi koiransa vapaaksi, jotta ei itse löisi päätään jäiseen katuun ja koira jäisi auton alle, vai onko se pakote, esim. nyppäisemällä remmistä hiukan, parempi vaihtoehto? Vastaa tähän, jos osaat.

        Tyhmäkö oot.Ilmotus tehdään eläinsuojeluun,ei häkelle XD
        Koira kärsii, jos se näyttää kärsivältä, kun sitä heikkopäisesti ryitään jatkuvasti kaulasta.


      • karmeitakohtaloita
        koiria40v kirjoitti:

        Siiskö; sinä rasitat hätäkeskuslaitosta turhilla eläinsuojeluilmoituksilla??? Eiköhän saksanpaimenkoiranomistajat aivan itse tiedä, aiheuttavatko eläimelle kärsimystä vaiko eivät aiheuta. Älä puutu asioihin, mistä et mitään tiedä. Kuulehan vielä, koira ei kärsi yhtään mitään sellaisesta, jos välillä käytetään pakotteita. Noin ohjeistetaan myös aivan virallisissa koulutuksissakin saksanpaimenkoiraliiton koulutuskentillä. - Kuinka olet ajatellut sellaista tilannetta, jos isokokoinen saksanpaimenkoirauros vetää omistajaansa jäisellä kadulla ja omistaja joutuu antamaan pakotteen? Olisiko parempi sinun mielestäsi, että omistaja päästäisi koiransa vapaaksi, jotta ei itse löisi päätään jäiseen katuun ja koira jäisi auton alle, vai onko se pakote, esim. nyppäisemällä remmistä hiukan, parempi vaihtoehto? Vastaa tähän, jos osaat.

        ...niin, ja koiran voi kouluttaa ihan ilman väkivaltaakin.Olen kouluttanut omani kaikki niin.Kauheaa että koiraa pitää kohdella kaltoin, kun omat taidot ei muuhun riitä.Joillakin se menee niin, kun järki loppuu, jatketaan väkivallalla.


      • vastine_
        silmätarkkana kirjoitti:

        Tyhmäkö oot.Ilmotus tehdään eläinsuojeluun,ei häkelle XD
        Koira kärsii, jos se näyttää kärsivältä, kun sitä heikkopäisesti ryitään jatkuvasti kaulasta.

        Joo. Koira tarkastetaan yleensä aina, jos koira viedään omistajalta jonnekin turhaan. Ja jos koira viedään jonnekin omistajaltaan turhaan, yleensä eläinlääkäri tarkistaa koiran tilan. Jos eläinlääkäri toteaa, että koira on erittäin hyvin voiva sekä terve, voidaan turhien eläinrääkkäysilmoituksen tekijät saattaa edesvastuuseen koirakon häirinnästä, joka on rikosoikeudellisesti vakava rikos noin aivan Suomenmaassa noudatettavien lakien mukaankin.


      • heivaan_naapuri
        silmätarkkana kirjoitti:

        Tyhmäkö oot.Ilmotus tehdään eläinsuojeluun,ei häkelle XD
        Koira kärsii, jos se näyttää kärsivältä, kun sitä heikkopäisesti ryitään jatkuvasti kaulasta.

        Vitut tiedät mitään mistään. Koira ei näytä kärsivältä kuin omassa harhaisessa mielessäsi. Mene psykiatriseen arvioon, jottei tarvitsisi sinunkaltaistesi mielenvikaisten vuoksi kenenkään kärsiä. Olet typerys, joka et tiedä yhtään mitään koirien elekielestä. Tunnen koirakon, jonka koiralla näyttää olevan häntä koipien välissä, vaikka koira nauttii esim. juuri oltuaan uimassa taikka ison ruoka-annoksen saatuaan; joillain saksanpaimenkoirilla vain on terveen selkärakenteen lisäksi häntä, joka joskus "näyttää" olevan koipien välissä, vaikka koira tuntisi sillä hetkellä onnellisuutta sekä mielihyvää. Mene siis itseesi ja hakeudu hoitoon, jotta niitä turhia eläinsuojeluilmoituksia ei satelisi enää kenellekään. Nimesi on tiedossa.


      • nimeniontiedossani
        heivaan_naapuri kirjoitti:

        Vitut tiedät mitään mistään. Koira ei näytä kärsivältä kuin omassa harhaisessa mielessäsi. Mene psykiatriseen arvioon, jottei tarvitsisi sinunkaltaistesi mielenvikaisten vuoksi kenenkään kärsiä. Olet typerys, joka et tiedä yhtään mitään koirien elekielestä. Tunnen koirakon, jonka koiralla näyttää olevan häntä koipien välissä, vaikka koira nauttii esim. juuri oltuaan uimassa taikka ison ruoka-annoksen saatuaan; joillain saksanpaimenkoirilla vain on terveen selkärakenteen lisäksi häntä, joka joskus "näyttää" olevan koipien välissä, vaikka koira tuntisi sillä hetkellä onnellisuutta sekä mielihyvää. Mene siis itseesi ja hakeudu hoitoon, jotta niitä turhia eläinsuojeluilmoituksia ei satelisi enää kenellekään. Nimesi on tiedossa.

        Aika harhaista,jos kuvittelet naapurisi olevan kirjoittelija XD)))))

        Sakusta kyllä, ja sen omistajan käytöksestä näkee.Onko kaltoinkohtelua, ja koira elekielellä nöyristelee.Eli turha selitellä, ei uppoa.Esim.Saku ravistaa vedet turkistaan, häntä ei koipien väliin uimisesta jumitu....
        Eikä ole kohteliasta käytöstä uhkailla muita kirjoittelijoita ;)


      • joohh123
        nimeniontiedossani kirjoitti:

        Aika harhaista,jos kuvittelet naapurisi olevan kirjoittelija XD)))))

        Sakusta kyllä, ja sen omistajan käytöksestä näkee.Onko kaltoinkohtelua, ja koira elekielellä nöyristelee.Eli turha selitellä, ei uppoa.Esim.Saku ravistaa vedet turkistaan, häntä ei koipien väliin uimisesta jumitu....
        Eikä ole kohteliasta käytöstä uhkailla muita kirjoittelijoita ;)

        Kuulehan, joillakin saksanpaimenkoirilla voi näyttää olevan häntä koipien välissä, vaikkei ole yhtään mitään "tilannetta" päällä. Itsellänikin on koira, jonka häntä näyttää olevan koipien välissä esim. sen katsellessa ikkunasta seisaaltaan. Ruumiinrakenne on vain sellainen, että jos koira nousee ns. seisoma-asentoon, sen häntä on hieman asennon johdosta koipien välissä. Koiralla on täysin terve selkäranka sekä luusto kunnossa, eläinlääkärin lausuman mukaan.


    • MustanaamioFlick

      Ok, minun koirani valittiin asuinpaikkakunnan hyvinkäyttäytyvimmäksi saksanpaimenkoiraksi, en koskaan käytä koirillani ketjupantoja, vaan aivan tavallista nahkaista vyönsoljen tavoin varustettua hieman leveämpää pantaa. Eläinlääkäri on sanonut myös, mihin yhdyn, että ketjukaulainta käytettäessä koiran niskalihakset vain vahvistuvat, jolloin koiralla on voimaa vetää yhä enemmän remmissä. Mulla kolmas saku ja olen käynyt naksutinkoulutuskursseja myöten eri kursseilla, lukenut kaiken mahdollisen koirien/eläinten koulutuksesta sekä ollut itselläni 38 vuotta koiria. Tiedän siis mistä puhun.
      terv.MustanaamioFlick

    • naapuri23

      Hieno kommentointi sinulta Christina. Peukutan. Olet osaava koiranomistaja, koulutuksellista o saamista löytyy ja kohtelet koiriasi aina mallikelpoisesti. Ottakaa oppia!

    • ystävä_avaruudesta

      Hienoa. Älä välitä töölössä asuvista mulkuista. Pääasia on, että sinut tuntevat monet ja olet todistetusti hoitanut koirasi, joita on ollut 6, todella hyvin. Eläinlääkärien todistukset kertovat paljon, varsinkin, kun samaa eläinlääkäriasemaa on käytetty 25 vuotta ja eläinlääkärit tuntevat koiranomistajan taustoineen, samoin kuin koiransakin.

    • Anonyymi

      Koiran kaulapannan pitäisi olla vähintään lahden nikaman levyinen, jotta se tukee kaulaa mahdollisilta äkkinäisiltä hihnan kiristymisiltä. Meidän koiralla valitettavasti on ketjupanta, sillä isä ei sii halua luopua eikä häntä kiinnosta kokeilla muita pantoja, valjaita tai kuonopantoja.

    • Anonyymi

      Ja jos yhtään empatiaa omistatte, kuvitelkaapa itsellenne sellainen panta kaulaan tai kokeilkaa vaikka laittaa ketjupanta kaulaan ja pyytäkää joku siitä vetämään samalla tavalla, miten koiranne vetää hihnassa. Sen jälkeen voitte miettiä, laitatteko sen koiralle vai ette.

    • Anonyymi

      Kuristuspanta on oikeasti lukitutuspanta. Sen tarkoitus on estää koiraa riuhtomasta itseään irti, kuten solkipannasta saattaa tapahtua. Solkipanta saattaa kuristaa paksukarvaista koiraa, jos se asetetaan niin, ettei koira pääse irti siitä "peruuttamalla".

      Sen ei ole tarkoitus kuristaa, vaan pysyä koiran kaulalla, sen yrittäessä karata.
      Tavallinen solkipanta kuristaa täsmälleen yhtä paljon koiran vetäessä voimakkaasti, kuin kuristuspantakin. Koiran henkitorvihan on siinä kaulan alapinnassa josta solkipantakin kuristaa koiran vetäessä.Lukituspantaa voi käyttää aina, kaikissa tilanteissa, kyllä se koira hidastaa kun alkaa tuntua tukalalta.
      Koiraa ei pidä riuhtoa takaisin päin millään pantatyypillä, se on aina yhtä vahingollista.

      Koiran vetäminen koulutetaan pois pysähtymällä! Kevyttä ranteella nykäisyäkin voi toki käyttää. Kun koiraa nykäisee, se pian toteaa, että sattuuhan tuo, mutta kannattaa, kun pääsen ton toisen koiran lähelle joka nykäisyllä. Koira siis ymmärtää kyllä rangaistuksen, muttei juurikaan välitä siitä. Jos pysähdyt koira oppii huomaamaan, että tavoite vain karkaa kauemmas. Ja pääset pysähdyksen aikana parempaan kontaktiin koiran kanssa.

      Pyöreä nahkainen lukituspanta on selkeästi paras ja koiraystävällisin, mutta isolenkkinen metallipantakin on toimiva. En kyllä ymmärrä millä perusteella sellainen tarvitaan koulutus/ kilpailutilanteeseen. Sopivankokoinen lukituspanta muuttuu silmänräpäyksessä "solkipannaksi" kun remmin kiinnittää siihen pannan toiseen päähän josta muu panta liukuu läpi normitilanteessa.
      Ei se sen ihmeellisempää ole.
      Pete

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe