Onko kellään tietoa siitä, tappako talitintti muita pikkulintuja syödäkseen? Tällaisen tapauksen todistajaksi jouduin perheeni kanssa jouluaaton aattona. Ikkunasta katsottiin kun ruokintapaikalla näytti olevan jonkinlainen nahistelu parin linnun kesken. Talitiainen hakkasi urpiaista ja sai sen hengiltä. Sitten alkoi repiä raivokkaasti höyheniä irti söi veristä lihaa. Seuraavana päivänä satuin näkemään kun närhi kävi nappamassa mukaansa mitä oli jäänyt jäljelle.
Kannibaali tiainen
8
1096
Vastaukset
- sitroen.
Jostain lehdestä luin muutama kuukausi sitten, että jossakin ulkomailla talitintit olivat oppineet hakemaan kohmeisia lepakoita piiloistaan ja syömään niitä. Tästä päätellen tinteille kelpaa liharuokakin...
- lintuman
Kiitos sitroen vinkistä. Löysin tätä tapausta ennen kaksi kuollutta urpiaista pihasta, toiselta oli hakattu pää ontoksi, toinen veriroiskeiden keskeltä hangesta. Hävitin sen ettei koira ota sitä mutta verinen lumi näytti maistuvan tinteille. Silloin epäilin vielä syylliseksi varpuspöllöä, mutta totuus löytyykin lähempää. Kornia sinänsä että muut urpiaiset hyppelivät "muina lintuina" ympärillä, kuin eivät olisi tajunneet että kaveria syödään. Toiset talitintit saivat uhkauseleitä kun yrittvät päästä saaliinjaolle.
- korpikuus
Joskus kuulemma tälläistäkin tapahtuu. Eli hyvän tilaisuuden tullen (esim. sairas tai heikkokuntoinen pikkulintu) talitintti voi hakata toisen linnun hengiltä ja syödä ainakin osittain. Myös ikkunaan lentäneet tai muuten kuolleet kelpaavat.
Epäilemättä kuolleen linnun jotkut osat ovat erittäin ravitsevia, niinpä hyvä saalis kyseessä.- juhky
varsinkin tilanteissa jossa uhri on heikkokuntoinen , sairas tai pinteessä...yleensä ei, koska terveet linnut kerkiävät paeta
- lintuman
juhky kirjoitti:
varsinkin tilanteissa jossa uhri on heikkokuntoinen , sairas tai pinteessä...yleensä ei, koska terveet linnut kerkiävät paeta
En nähnyt tilannetta alusta, oliko uhriksi jäänyt yksilö sairas tai heikko tms. miksi se tuli valituksi. Tänä talvena ei ole ollut tautisia lintuja,ennen on kyllä ollut, mutta ei ole ruumiit joutuneet syödyksi.
Olisiko niin että tämä tintti on joku mutantti joka erikoistuu lintujen syöntiin ja siirtää saman taipumuksen jälkeläislleen. Toivottavasti ei kuitenkaan ! - KTH.
lintuman kirjoitti:
En nähnyt tilannetta alusta, oliko uhriksi jäänyt yksilö sairas tai heikko tms. miksi se tuli valituksi. Tänä talvena ei ole ollut tautisia lintuja,ennen on kyllä ollut, mutta ei ole ruumiit joutuneet syödyksi.
Olisiko niin että tämä tintti on joku mutantti joka erikoistuu lintujen syöntiin ja siirtää saman taipumuksen jälkeläislleen. Toivottavasti ei kuitenkaan !Minulla on tullut harvakseen peltomyyriä kellarista loukulla. Kun olen pannut raadot puutarhaan, tiaiset eivät piittaa niistä yhtään, harakat kylläkin.
- atlatl
KTH. kirjoitti:
Minulla on tullut harvakseen peltomyyriä kellarista loukulla. Kun olen pannut raadot puutarhaan, tiaiset eivät piittaa niistä yhtään, harakat kylläkin.
Tinteille aina talvella suolaamatonta läskiä saataville.
Ainakin meillä laitettiin. Niin pitäisi aloittajankin tehdä,jottei tinttejen tarvitse syödä toisia lintuja.
Tiainen syö talvella lihaa,koska siten se saa polttoainetta kehoonsa kylmää vastaan.
Kesällä linnut pärjäävät valtaosin siemenillä,mutta poikasille syötetään silloinkin proteiinia (hyönteisiä,matoja jne.
Aika moni pikkulintu osaa hyödyntää proteiineja tarvitessaan paljon energiaa,eivät ne pelkillä siemenillä elä.
Jossain päin maailmaa varpusetkin ovat oppineet tämän: Tekevät haavoja eläimiin ja juovat niiden verta. Ja löytyy muitakin lintuja jotka tekevät samaa.
Joten proteiinin käyttö on lintumaailmassa on luultua yleisempää. - lintuman
atlatl kirjoitti:
Tinteille aina talvella suolaamatonta läskiä saataville.
Ainakin meillä laitettiin. Niin pitäisi aloittajankin tehdä,jottei tinttejen tarvitse syödä toisia lintuja.
Tiainen syö talvella lihaa,koska siten se saa polttoainetta kehoonsa kylmää vastaan.
Kesällä linnut pärjäävät valtaosin siemenillä,mutta poikasille syötetään silloinkin proteiinia (hyönteisiä,matoja jne.
Aika moni pikkulintu osaa hyödyntää proteiineja tarvitessaan paljon energiaa,eivät ne pelkillä siemenillä elä.
Jossain päin maailmaa varpusetkin ovat oppineet tämän: Tekevät haavoja eläimiin ja juovat niiden verta. Ja löytyy muitakin lintuja jotka tekevät samaa.
Joten proteiinin käyttö on lintumaailmassa on luultua yleisempää.Olen kyllä laittanut linnuille talipalloja ja -tankoja, joten ei proteiinin saannin puoleen pitäisi olla valittamista. Tiaisia on paljon samaan aikaan liikkellä mutta eräälle vaan pitää olla näköjään vähän vaihtelua ruokavalioon :) .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204774
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831722Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2871586Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741544Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561428Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121170Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351167Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041099- 931054
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651053