sos.ek. kun hakee adoptiota

ikä 36

Olen yhden vauvan biologinen yh-äiti ja haluaisin adoptoida tulevaisuudessa. Kunnes lapseni on 3v olen kotona ja elelen KELAn kotihoidontuella asumislisällä. Eli huolenani on kuinka adoptiohakemukseeni suhtauduttaisiin työssäkäymisen (tai siis käymättömyyden) perusteella. Olen korkeasti koulutettu ja kyllä tehnyt töitä päätoimisesti, tauoitta kymmenen vuoden ajan, mutta nyt siis olen kotona hoitamassa lasta. Haluaisin hakea adoptiolasta mahdollisimman pian, koska odotustahan olisi varmasti tiedossa, mutta siis miltäs tämä talouspuoli mahtaa näyttää? Vanhaan työpaikkaani en palaa ja muutenkin on suunnitelmissa tehdä vähän muita hommia sitten kun palaan töihin. Tulenko tämän perusteella heti hylätyksi mappi-ööhön?

9

696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xzccccccc

siis oletko bio joka on antanut jo joskus vauvan pois?
      Tai siis olet yksinhuoltaja joka elää tuilla ja jolla on jo lapsi ja haluat adoptoida?

Sen voin sanoa että yleensä lapsi laitetaan parempaan kotiin kuin mistä on tullut.
      Kuullostat aika oudolta, jos mielestäsi Kelan tuilla eläminen takaisi lapselle hyvät olot ja alun elämään

• llllllll

Voit ilmoittautua adoptioneuvontaan vasta kun esikoisesi on 2v. Tämä on ainakin Pelalla sääntönä. Lisäksi kyseeseen tulee kohdallasi ainoastaan kansainvälinen adoptio, koska kotimaan adoptio on mahdollista vain lapsettomille ja pariskunnille. Kansainvälisen adoption kohteet taas vaativat sekä pariskunnilta, mutta ennenkaikkea yksinhakijoilta vakaata elämäntilannetta ja vakaita tuloja. Näin ollen yh-hakijana sinulla täytyisi olla vakituinen tai ainakin pysyväluontoinen työsuhde, jotta sinut kelpuutettaisiin adoptiohakijaksi. Tai sitten jotakin muuta kautta niin huomattava omaisuus, että pystyisit todistamaan kykeneväsi elättämään perheenne ilman säännöllistä työtuloa. Mutta jos hakeudut neuvontaan kun esikoisesi on 2v, niin silloinhan olet neuvonnan loppupuolella jo palaamassa työelämään. Tämä varmasti menee läpi adoptiolautakunnassa, jos sinulla on osoittaa säännölliset tulot.

Toinen seikka, joka hankaloittaa tai venyttää prosessiasi on se, että tällähetkellä yksinhakijoiden hakemuksia ei oteta vastaan kohdemaihin. Kohteet ovat niin ruuhkautuneet, että sisällä jo olevat hakemukset pyritään purkamaan ensin ennekuin uusia hakemuksia otetaan sisään. Neuvonnanhan voi silti käydä valmiiksi, mutta adoptiolupaa tuskin kannattaa anoa ennen kuin kohteet alkavat taas vetämään (adoptiolupa on määräaikainen).

• ap

Kiitos, tässä tulikin vastaus kysymyksiini.

Asiasta toiseen, onko niin että pitää valita yksi hakumaa vai voiko sanoa tyyliin 'mistä vaan' ja sillä tavalla maksimoida mahikset saada lasta? Itselleni ei ole paljonkaan väliä mistä maasta lapsi tulisi, vaikka toki jotain preferenssejä alkaa muodostumaan jos niitä alkaa väkisin muodostaa. (Tiedän kyllä että vain pari kolme maata edes harkitsee yh-äitejä.)

Sellaistakin olen miettinyt että antaisivatko yhdelle aikuiselle sisarukset vai pitäisivätkö liian työläänä (jos siis 1 bio jo ennestään)?

• 9
        ap kirjoitti:

Kiitos, tässä tulikin vastaus kysymyksiini.

Asiasta toiseen, onko niin että pitää valita yksi hakumaa vai voiko sanoa tyyliin 'mistä vaan' ja sillä tavalla maksimoida mahikset saada lasta? Itselleni ei ole paljonkaan väliä mistä maasta lapsi tulisi, vaikka toki jotain preferenssejä alkaa muodostumaan jos niitä alkaa väkisin muodostaa. (Tiedän kyllä että vain pari kolme maata edes harkitsee yh-äitejä.)

Sellaistakin olen miettinyt että antaisivatko yhdelle aikuiselle sisarukset vai pitäisivätkö liian työläänä (jos siis 1 bio jo ennestään)?

Hei.

Kohdemaa on itse päätettävä ja hakemus voi olla vain yhdessä maassa.

Olethan ottanut huomioon, että adoptiolapsen on tultava perheen nuorimmaksi? Jos toiveena on sisarukset, kyseeseen voísi tulla ainoastaan aivan pienet kaksoset. Toisaalta, jos ikäsi on tuo 36 vuotta ja vasta aloitat adoptiotaivalta, neuvonnan päätyttyä, kotiselvityksen valmistuttua ja adoptioluvan saavuttua ikää on kertynyt niin, että vaikka vielä nuori oletkin niin noin pieniä lapsia tuskin yksinhakijana saat mistään maasta. '

• xzccccccc
        9 kirjoitti:

Hei.

Kohdemaa on itse päätettävä ja hakemus voi olla vain yhdessä maassa.

Olethan ottanut huomioon, että adoptiolapsen on tultava perheen nuorimmaksi? Jos toiveena on sisarukset, kyseeseen voísi tulla ainoastaan aivan pienet kaksoset. Toisaalta, jos ikäsi on tuo 36 vuotta ja vasta aloitat adoptiotaivalta, neuvonnan päätyttyä, kotiselvityksen valmistuttua ja adoptioluvan saavuttua ikää on kertynyt niin, että vaikka vielä nuori oletkin niin noin pieniä lapsia tuskin yksinhakijana saat mistään maasta. '

Onko se iso asia että saat vastasyntyneen?
        Voit vanhempana adoptoida, mutta et enään vastasyntynyttä, vaan vanhemman lapsen.

• yksin adoptoivatar
        xzccccccc kirjoitti:

Onko se iso asia että saat vastasyntyneen?
        Voit vanhempana adoptoida, mutta et enään vastasyntynyttä, vaan vanhemman lapsen.

Täällä yksi 38 v ja koska miestä ei ole löytynyt, ajattelin adoptiota. Koska yksinhakijan mahdollisuudet ovat nollissa, tietääkö joku muuta mahdollisuutta. Muistan v-2010 lukeneeni lehdestä 36 vuotiaasta naisesta joka meni itse ulkomaille ja kävi omatoimisesti läpi adoptioprosessin paperitöineen ilman yhdistysten tukea. Se onnistui...Itse olisin valmis tähän, rahastakaan ei ole kiinni....mutta miten toteuttaa tämä? En löydä tätä lehtiartikkelia enää mistään, enkä muista missä lehdessä se oli.
        Minä en aio odottaa vuosikausia, enkä haluaisi alkaa ehdottelemaan ystävämiehillekään asiaan apuja.

• ''
        yksin adoptoivatar kirjoitti:

Täällä yksi 38 v ja koska miestä ei ole löytynyt, ajattelin adoptiota. Koska yksinhakijan mahdollisuudet ovat nollissa, tietääkö joku muuta mahdollisuutta. Muistan v-2010 lukeneeni lehdestä 36 vuotiaasta naisesta joka meni itse ulkomaille ja kävi omatoimisesti läpi adoptioprosessin paperitöineen ilman yhdistysten tukea. Se onnistui...Itse olisin valmis tähän, rahastakaan ei ole kiinni....mutta miten toteuttaa tämä? En löydä tätä lehtiartikkelia enää mistään, enkä muista missä lehdessä se oli.
        Minä en aio odottaa vuosikausia, enkä haluaisi alkaa ehdottelemaan ystävämiehillekään asiaan apuja.

Itsenäiset adoptiot pyritään lakimuutoksen avulla estämään tulevaisuudessa. Itsenäiseen adoptioon liittyy vaara lapsikaupasta, voi olla että lapsi ei todellisuudessa ole adoptiovapaa vaikka sinä voisitkin hänet adoptoida. On hankalaa lähteä itse selvittämään onko lapsella vanhemmat tai sukulaisia, jotka mahdollisesti voivat huolehtia hänestä tulevaisuudessa. Köyhissä maissa vanhemmat joutuvat usein luovuttamaan lapsen lastenkotiin juuri köyhyyden vuoksi. He saattavat kuitenkin käydä katsomassa lasta ja olla aikeissa ottaa lapsi takaisin huoltoonsa kerättyään hieman rahaa. Ei ole harvinaista, että äiti palaa noutamaan lastaan lastenkodista, mutta lapsi onkin annettu kansanväliseen adoptioon ilman vanhempien suostumusta.

Iästäsi huolimatta sinulla on vielä mahdollisuus adoptoida Venäjältä, josta tulee yksinhakijoille lapsia. Kannattaa ottaa selvää palveluntarjoajilta.

Itsenäinen adoptio ei ole mitenkään yksinkertainen asia vaikka media on antanut näin ymmärtää. Moni prosessi on myös päätynt tragediaan; lasta ei ole voinutkaan tuoda omaan kotimaahan vaikka adoptio on lapsen synnyinmaassa vahvistettu. Tällaista tragediaa en toivo kenellekään lapselle enkä adoptiovanhemmalle.

• Yksin adoptoivatar
        '' kirjoitti:

Itsenäiset adoptiot pyritään lakimuutoksen avulla estämään tulevaisuudessa. Itsenäiseen adoptioon liittyy vaara lapsikaupasta, voi olla että lapsi ei todellisuudessa ole adoptiovapaa vaikka sinä voisitkin hänet adoptoida. On hankalaa lähteä itse selvittämään onko lapsella vanhemmat tai sukulaisia, jotka mahdollisesti voivat huolehtia hänestä tulevaisuudessa. Köyhissä maissa vanhemmat joutuvat usein luovuttamaan lapsen lastenkotiin juuri köyhyyden vuoksi. He saattavat kuitenkin käydä katsomassa lasta ja olla aikeissa ottaa lapsi takaisin huoltoonsa kerättyään hieman rahaa. Ei ole harvinaista, että äiti palaa noutamaan lastaan lastenkodista, mutta lapsi onkin annettu kansanväliseen adoptioon ilman vanhempien suostumusta.

Iästäsi huolimatta sinulla on vielä mahdollisuus adoptoida Venäjältä, josta tulee yksinhakijoille lapsia. Kannattaa ottaa selvää palveluntarjoajilta.

Itsenäinen adoptio ei ole mitenkään yksinkertainen asia vaikka media on antanut näin ymmärtää. Moni prosessi on myös päätynt tragediaan; lasta ei ole voinutkaan tuoda omaan kotimaahan vaikka adoptio on lapsen synnyinmaassa vahvistettu. Tällaista tragediaa en toivo kenellekään lapselle enkä adoptiovanhemmalle.

Alan sitten ottamaan selvää tuosta Venäjän tilanteesta. Oma elämäntilanne on nyt sellainen, että lapselle olisi niin paljon annettavaa, turvaa, luottamusta ja paljon rakastavia läheisiä. Täytyy ensin odottaa ulkomaantyöskentelyni päättymistä ja aloittaa sitten asiaan perehtyminen oikein toden teolla. Uskon, että asiaan löytyy joku ratkaisu. Mitäänhän ei saa jos ei edes yritä.

• ''

Onnea prosessiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3101
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      24
      2386
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2048
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1741
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1656
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      26
      1582
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1511
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe