Mua pelottaa ihan hirveästi, että onko nämä MS-taudin ensioireita :(. Mulla on nimittäin ollut nyt kaksi päivää sellainen olo kuin en tuntisi koko kehoani lainkaan. Siis tuntoaisti on ihan kohdallaan, jos vaikka kosken kättäni, niin tunnen ihan normaalisti, mutta on sellainen jotenkin kumman kevyt olo, kuin en tuntisi kehoani ollenkaan, jos en koske siihen. Varpaita ja käsiä pistelee aina välillä ja jostain kohtaa kylmää myös kummasti. Voimattomuutta ja jäykkyyttä ei kuitenkaan ole, eikä tosiaan sellaista normaalia puutumisentunnetta. Jos kävelen, ei tunnu siltä, että lysähtäisin kohta siihen paikkaan. Ja jos vaikka puristan jotain kädelläni, niin voimat ovat ihan tallella. Kipuja ei myöskään ole. Pientä raajojen tärinää saattaa olla, mutta olen pikkuhiljaa toipumassa flunssasta, eli johtuu varmaan siitä.
Lisäksi n. vuosi sitten huomasin kaukonäköni sumentuneen ja näen myös kaukana olevissa kohteissa kaksois- ja varjokuvia (en kuitenkaan näe mitään varsinaisesti kahtena, vaan esineiden reunat näkyvät silleen lievästi vierekkäin). Kävin silmälääkärissä viime kesäkuussa, mutta lääkäri ei löytänyt mitään sairautta, vaan määräsi miinuslasit. Olisiko MS-tauti näkynyt tutkimuksissa? Tutkimuksissa käytettiin sitä tavallista silmienlaajennustippaa.
Mutta voivatko nuo oireet viitata MS-tautiin? Mulla on kyllä taipumusta paniikkihäiriöön, eli voisiko johtua siitä nämä tuntemukset? Tai voisiko johtua tästä flunssasta? Pelottaa hirveästi :(. Olen muuten 24 v.
Onko MS-taudin ensioireita?
15
2466
Vastaukset
- Mhmm
Sama tunne jatkuu edelleen... :(
Olen pahoillani, että kyselen täällä tästä, mutta huomasin vasta jälkeenpäin, ettei tällaisista aloituksista oikein pidetä. Olisin kuitenkin kiitollinen, jos joku voisi kertoa, kuulostaako yhtään MS-taudin kaltaiselta? - En ole lääkäri.
Oireesi voivat liittyä flunssaan (tai influenssaan), mutta olla myös ms:n oireita. Silmälääkäri ei löytänyt syytä MINUN VASTAAVIIN oireisiin vaan laittoi lähetteen silmäpolikinikalle jatkotutkimuksiin. Siellä paljastui näköhermontulehdus ja siitä alkoi tutkimukset; diagnoosina ms. Onko paniikkihäiriösi kestänyt kauan, onko siihen ennen liittynyt kuvailemasi oireita. Ovatko silmälasit auttaneet? Mielestäni toi silmäjuttu olisi kyllä tutkittava tarkemmin ja otettava muutenkin oireesi huomioon. Jos sinulla on rahaa mene yksityiselle neurologille. Tsemppiä!
- Mhmm
Paniikkihäiriö diagnosoitiin n. 4 vuotta sitten, mutta oireita on ollut jo ennen sitä. Ikinä se ei ole kuitenkaan aiheuttanut tällaista kummaa oloa... vaikka voihan siihen varmaan uusiakin oireita tulla? Varsinkin, kun en käytä lääkkeitä, koska olen sinnitellyt tähänkin asti kohtalaisen hyvin ilman niitä.
Silmälaseja en ole hankkinut, koska silmälääkärikin sanoi, ettei välttämättä ole välttämätöntä, koska totesi likinäköä olevan vain -0,5. Silmäoireet tulivat myös niihin aikoihin, kun käytin joka päivä monta tuntia näyttöpäätettä, ja lääkäri epäilikin, että silmälihakset olisivat menneet kramppiin, mistä kaukonäön sumeus ainakin osittain johtuisi. Silmälääkäri testaili erilaisia linssejä, joista jotkut kyllä auttoivat parantamaan kaukonäköä, mutta kaksoiskuvat eivät jostain syystä kadonneet (ilmeisesti testilinsseistä puuttui se jokin, jolla hajataitto saadaan hallintaan?). En sitten tiedä, että johtuuko tämä huono näköni vain ihan tavallisesta likinäöstä hajataitosta, eikä liity millään tavalla näköhermontulehdukseen... Lääkäri kuitenkin vannoi, ettei takana olisi ainakaan mitään silmäsairautta. Näen muuten mainiosti lähelle ilman sumeutta ja kaksoiskuvia.
Joka tapauksessa tämä outo oloni on jatkunut kohta jo viikon. Unohdin muuten mainita, että silloin kun kuumetta oli melkein 38 astetta, niin en kauheasti lepäillyt, vaan liikuin ympäriinsä (sisätiloissa), sekä kävin suihkussakin. Jos vaikka johtuisi ihan vain siitä... koko kroppa olisi niin rasittunut moisesta. Muutenkaan kun flunssa ei ole vielä kokonaan hellittänyt, vaan on jotenkin vieläkin "hömelö" olo sen jäljiltä. Lisänä vielä huimaus, koska korvat ovat aivan tukossa.
En muuten ole ihan varma, mutta kun kävin eilen saunassa, niin tuntui kuin se olisi pahentanut oloa, tai ainakin saanut raajat kumman veteliksi. Mutta voihan tuokin liittyä vain flunssan jälkitilaan?
Tulipas sekava viesti, mutta olen vain niin ahdistunut tästä olosta, ettei pysty kunnolla keskittymään mihinkään :(. Voihan tuokin silti kertoa siitä, että mietin oloani ihan liikaa ( hermoilen MS:stä), ja siten se ruokkii itseään, vaikka mitään ei olisikaan oikeasti vikana, kaikki johtuisi vain flunssan jälkitilasta... tai paniikkihäiriöstä. - En ole lääkäri.
Mhmm kirjoitti:
Paniikkihäiriö diagnosoitiin n. 4 vuotta sitten, mutta oireita on ollut jo ennen sitä. Ikinä se ei ole kuitenkaan aiheuttanut tällaista kummaa oloa... vaikka voihan siihen varmaan uusiakin oireita tulla? Varsinkin, kun en käytä lääkkeitä, koska olen sinnitellyt tähänkin asti kohtalaisen hyvin ilman niitä.
Silmälaseja en ole hankkinut, koska silmälääkärikin sanoi, ettei välttämättä ole välttämätöntä, koska totesi likinäköä olevan vain -0,5. Silmäoireet tulivat myös niihin aikoihin, kun käytin joka päivä monta tuntia näyttöpäätettä, ja lääkäri epäilikin, että silmälihakset olisivat menneet kramppiin, mistä kaukonäön sumeus ainakin osittain johtuisi. Silmälääkäri testaili erilaisia linssejä, joista jotkut kyllä auttoivat parantamaan kaukonäköä, mutta kaksoiskuvat eivät jostain syystä kadonneet (ilmeisesti testilinsseistä puuttui se jokin, jolla hajataitto saadaan hallintaan?). En sitten tiedä, että johtuuko tämä huono näköni vain ihan tavallisesta likinäöstä hajataitosta, eikä liity millään tavalla näköhermontulehdukseen... Lääkäri kuitenkin vannoi, ettei takana olisi ainakaan mitään silmäsairautta. Näen muuten mainiosti lähelle ilman sumeutta ja kaksoiskuvia.
Joka tapauksessa tämä outo oloni on jatkunut kohta jo viikon. Unohdin muuten mainita, että silloin kun kuumetta oli melkein 38 astetta, niin en kauheasti lepäillyt, vaan liikuin ympäriinsä (sisätiloissa), sekä kävin suihkussakin. Jos vaikka johtuisi ihan vain siitä... koko kroppa olisi niin rasittunut moisesta. Muutenkaan kun flunssa ei ole vielä kokonaan hellittänyt, vaan on jotenkin vieläkin "hömelö" olo sen jäljiltä. Lisänä vielä huimaus, koska korvat ovat aivan tukossa.
En muuten ole ihan varma, mutta kun kävin eilen saunassa, niin tuntui kuin se olisi pahentanut oloa, tai ainakin saanut raajat kumman veteliksi. Mutta voihan tuokin liittyä vain flunssan jälkitilaan?
Tulipas sekava viesti, mutta olen vain niin ahdistunut tästä olosta, ettei pysty kunnolla keskittymään mihinkään :(. Voihan tuokin silti kertoa siitä, että mietin oloani ihan liikaa ( hermoilen MS:stä), ja siten se ruokkii itseään, vaikka mitään ei olisikaan oikeasti vikana, kaikki johtuisi vain flunssan jälkitilasta... tai paniikkihäiriöstä.Toivottavasti oireesi johtuvat vain flunssasta ja sen jälkitilasta. Jos sulla on lääkitys paniikkihäiriöön ota ihmeessä ne niitä lääkkeitä. Ne voivat auttaa. Näet onko niistä apua. Muistaa rentouttaa silmiäsi näyttöpääteellä ollessasi etteivät silmät rasitu. Jos oireesi ei häviä/helpotu näillä vinkeillä niin suosittelen menemään lääkäriin.
- omituista....
En ole lääkäri. kirjoitti:
Toivottavasti oireesi johtuvat vain flunssasta ja sen jälkitilasta. Jos sulla on lääkitys paniikkihäiriöön ota ihmeessä ne niitä lääkkeitä. Ne voivat auttaa. Näet onko niistä apua. Muistaa rentouttaa silmiäsi näyttöpääteellä ollessasi etteivät silmät rasitu. Jos oireesi ei häviä/helpotu näillä vinkeillä niin suosittelen menemään lääkäriin.
Tässä puolen vuoden aikana on toisinaan särkenyt ja jomottanut jalkojen lihaksia, niveliä ja luita. Useimmiten alkuillasta, pari kertaa myös yöllä. Siis sellaista särkyä, että täytyy liikauttaa jalkaa pienin väliajoin. Iltaisin olen pitänyt jalkoja vähän koholla, mutta se ei ole auttanut. Lisäksi koskettaminen sattuu jollain tavalla, kun vähän hieroo tms.
Nyt joulun tienoilla särkyä on esiintynyt myös toisessa kädessä. Särkee pikkurilliä, sitten koko käsi puutuu jollain tapaa ja tuntuu että molemmat kädet ovat hirveän väsyneet, niinkuin olisi tehnyt kunnon punttitreenin ja kädet ihan hapoilla ja "kevyet" mutta kuitenkin väsyneet.
Sitten kaukonäköongelmia on ollut toisinaan myös. Vaikeuksia katsoa televisiota, ei pysty tarkentamaan kunnolla. Syksyllä kävin terveystarkistuksessa, myös näkökyky katsottiin ja se oli hyvä (normaali). - omituista...
omituista.... kirjoitti:
Tässä puolen vuoden aikana on toisinaan särkenyt ja jomottanut jalkojen lihaksia, niveliä ja luita. Useimmiten alkuillasta, pari kertaa myös yöllä. Siis sellaista särkyä, että täytyy liikauttaa jalkaa pienin väliajoin. Iltaisin olen pitänyt jalkoja vähän koholla, mutta se ei ole auttanut. Lisäksi koskettaminen sattuu jollain tavalla, kun vähän hieroo tms.
Nyt joulun tienoilla särkyä on esiintynyt myös toisessa kädessä. Särkee pikkurilliä, sitten koko käsi puutuu jollain tapaa ja tuntuu että molemmat kädet ovat hirveän väsyneet, niinkuin olisi tehnyt kunnon punttitreenin ja kädet ihan hapoilla ja "kevyet" mutta kuitenkin väsyneet.
Sitten kaukonäköongelmia on ollut toisinaan myös. Vaikeuksia katsoa televisiota, ei pysty tarkentamaan kunnolla. Syksyllä kävin terveystarkistuksessa, myös näkökyky katsottiin ja se oli hyvä (normaali).nyt kun lueskelin noita muitakin keskusteluja, tuli mieleeni tällainen oire: vasemman isovarpaan täydellinen puutuminen. Tapahtui syksyllä parikin kertaa. Jämerä tunne, puutuminen oli vain isovarpaassa. Meni liikuttelulla ohi...
- Mhmm
omituista.... kirjoitti:
Sitten kaukonäköongelmia on ollut toisinaan myös. Vaikeuksia katsoa televisiota, ei pysty tarkentamaan kunnolla. Syksyllä kävin terveystarkistuksessa, myös näkökyky katsottiin ja se oli hyvä (normaali).Mulla ei oikeastaan särje/kolota paikat, tuntuvat vaan "kevyiltä" ja "olemattomilta", mutta silti jotenkin väsyneiltä ja heikoilta. Kosketuskipuakaan ei ole. MS-pelko edelleen mielessä, mutta myös muita vaihtoehtoja on tullut mieleen, esimerkiksi jos johtuisi tästä mun hirveästä väsymyksestä (unirytmi ollut jo monta kuukautta päin mäntyä), paniikkihäiriöstä, jostain vitamiinin puutoksesta (lähinnä mielessä B12), kilpirauhasesta tai sitten flunssan jälkitila ei vaan hellitä niin helpolla (mulla kestää yleensä aika kauan, ennen kuin toivun täysin)... Tai sitten johtuu siitä, kun ulkoilen/liikun ihan liian vähän. Mahdollisuuksia kyllä löytyy. Hiukan alakuloinenkin olen ollut jo pidemmän aikaa, kai sekin voi saada aikaan kaikenlaisia tuntemuksia, niin psyykkisiä kuin fyysisiä.
- Omituista.
Mhmm kirjoitti:
Mulla ei oikeastaan särje/kolota paikat, tuntuvat vaan "kevyiltä" ja "olemattomilta", mutta silti jotenkin väsyneiltä ja heikoilta. Kosketuskipuakaan ei ole. MS-pelko edelleen mielessä, mutta myös muita vaihtoehtoja on tullut mieleen, esimerkiksi jos johtuisi tästä mun hirveästä väsymyksestä (unirytmi ollut jo monta kuukautta päin mäntyä), paniikkihäiriöstä, jostain vitamiinin puutoksesta (lähinnä mielessä B12), kilpirauhasesta tai sitten flunssan jälkitila ei vaan hellitä niin helpolla (mulla kestää yleensä aika kauan, ennen kuin toivun täysin)... Tai sitten johtuu siitä, kun ulkoilen/liikun ihan liian vähän. Mahdollisuuksia kyllä löytyy. Hiukan alakuloinenkin olen ollut jo pidemmän aikaa, kai sekin voi saada aikaan kaikenlaisia tuntemuksia, niin psyykkisiä kuin fyysisiä.
Mulla on ollut loka-marraskuusta asti järkyttävää väsymystä ja tekemiskyvyttömyyttä. Ja unirytmit yllättäen vähän persiillään, mutta koko ajan koitan saada niitä järkeviksi.
Syön monivitamiinitabletteja, magnesiumia ja rautaakin söin syksyn mittaan erinnäisiä määriä, joulukuussa mitattu hemppa 136. Eli väsymys ei johdu siitäkään. Oikea syy, miksi syön silloin tällöin rautaa, on punainen niagaranputous kerran kuukaudessa. Olen ajatellut, että ajoittainen väsymys johtuisi siitä, mutta saattaa olla että syy on kaamosmasennus tai muu vastaava pimeän vuodenajan juttu.
Kai tästä pitää kohta mennä lekurin sijaan nuppitohtorille.
Tai molemmille.
- Mhmm
Juups, elikäs mulla jatkuvat edelleen samat, oudot tuntemukset. Kestäneet jo 5 kk, ja tunne on päällä ihan koko ajan. Lääkärissä en ole käynyt, jos joku kysyy. Viisainta ehkä olisi, mutta olen aina ollut huono lääkärille menijä... Mietin vain, että jos olisi kyse MS-taudista, niin pysyisikö tilanne noinkin kauan ihan samanlaisena?
Vähän voisin tarkentaa tuntemustani, elikäs olo on sellainen, kuin koko kehoni olisi "katoamassa". Semmoinen täysin painoton tunne. Tunne on voimakkaimmillaan maatessa. Välillä on niin olematon olo, etten edes kunnolla tiedä, hengitänkö... Pelottavaa ja samalla myös ärsyttävää.
Väsyttää myös ihan hirveästi koko ajan, vaikka nukkuisinkin kunnon yöunet. Olo on jotenkin "hömelö".- lääkäriin
Kannattaa kävästä lääkärissä, vaikka et sinne haluaisi mennäkään. Koko ms on mielestäni semmoinen sekametelisoppa, ettei siitä meinaa saada selvää, varsinkaan näiltä palstoilta. Eri oireet eri ihmisillä eri vahvuuksilla ja jokainen reagoi eritavalla.Kun itse sain dignoosin 2004, sain hyvän neuvon. Tutki asiaa ms-liitto.fi sivuilta.
- Mhmm
lääkäriin kirjoitti:
Kannattaa kävästä lääkärissä, vaikka et sinne haluaisi mennäkään. Koko ms on mielestäni semmoinen sekametelisoppa, ettei siitä meinaa saada selvää, varsinkaan näiltä palstoilta. Eri oireet eri ihmisillä eri vahvuuksilla ja jokainen reagoi eritavalla.Kun itse sain dignoosin 2004, sain hyvän neuvon. Tutki asiaa ms-liitto.fi sivuilta.
Kiitos tuosta ms-liitto.fin linkistä, sieltä löytyi paljon kattavaa tietoa. Ainakaan tuolla selostetut oireet eivät kuulosta juurikaan itseeni sopivilta, paitsi jatkuva väsymys. Ehkä mulla sitten vain on jotain tiedostamatonta ahdistusta tms., mikä aiheuttaa tämän kumman olon.
Pyydän vielä anteeksi, että tulin "roskaamaan" palstaa kyselyilläni. - suosittelen..
Ms taudissa lienee lähes kaikki mahdollista? Väsymys ja "hömelö" olo ovat tietääkseni oireita puutumisten yms. kanssa. Ja oireethan voivat kestää kuinka kauan vain. Toisaalta joku saattaa olla lähes oireeton 20 vuotta. Riippuu niin paljon etenemisnopeudesta ja mahdollisen taudin asteesta.
Magneettikuvien perusteella tilanne joko pysyy samana tai etenee. Suosittelisin kyllä lääkäriä, jos sinulla on tunnetta oireista ja vieläpä ne ovat kokoajan päällä. Ainakin saisit itse selvyyden.
Kaikenlaisia MS:än "sisartautejakin" on monia tai sitten kyse on jonkin jälkitaudin aiheuttamaa. Tutkimalla ja ajan kanssa se selviää. - mietintää.
Mhmm kirjoitti:
Kiitos tuosta ms-liitto.fin linkistä, sieltä löytyi paljon kattavaa tietoa. Ainakaan tuolla selostetut oireet eivät kuulosta juurikaan itseeni sopivilta, paitsi jatkuva väsymys. Ehkä mulla sitten vain on jotain tiedostamatonta ahdistusta tms., mikä aiheuttaa tämän kumman olon.
Pyydän vielä anteeksi, että tulin "roskaamaan" palstaa kyselyilläni.Varaa hoitoaika resonanssihoitajalta Marjo Urbanskilta. Luultavasti siellä (3 käyntiä yleensä) käyntien jälkeen olosi ainakin vähän helpottuu. Voin olla lähes varma, että vähintään vähän helpottuu. Lisäksi ala käyttämään havupuu-uutejuomaa ja chiliä. Jätä raanavesi mieluiten pois äläkä syö kurkkua tai tomaattia. Myös C6 potenssin platina (homeopaattinen valmiste) saattaisi olla hyvä sekä B 12-vitamiini. Älä syö liikaa D-vitamiinia.
Ms-tautiin ei edes tietääkseni ole kunnollisia täysin helpottavia lääkkeitä ja se eteneekin niin vaiheittain, että lienee melko hankala ajoissa sitä todetakaan. - Lääkäriin
Mhmm kirjoitti:
Pyydän vielä anteeksi, että tulin "roskaamaan" palstaa kyselyilläni.Et todellakaan roskaa mitään kysymykselläsi. Mutta sinulla on huoli ja hätä saada tietoa. Sen tiedon pitäisi olla oikeaa, mutta tämä on hurja paikka siihen. Täällä pyörii vaikka ketä tietämättä asioista mitään, mutta sitä taasen sinä et tiedä. Siksi oikea osoite on esimerkiksi ms-liitto.fi.
- Nykijä
Mä pelkäsin kans ms-tautia kauheesti, kun alkoi erilaisia oireita alkukeväällä. Näköhäiriöitä ja kuumotusta iholla, sisäistä tärinää jne.Mulla ollut myös jatkuvia lihasnykinöitä ja elohiiriä nyt yli 2 kk.Lisäksi käsien ja jalkojen puutumista ja pistelyä jne. Eniten jaloissa, mutta myös muualla. Tehtiin selkäytimen likvor, selkäydinmagneeetti ja pään mri, jotta saatiin ms-tauti pois suljettua. Tulokset oli normaaleja. poltan tupakkaa, juon kahvia ja olen stressannut ja lisäksi kärsin lievistä paniikkihäiriöistä. Olen nyt kuukauden syönyt magnesiumia ja kalsiumia. EI ole ollut apua. Eilen sain kuulla, että vereni happipitoisuus on hieman heikko ja se saattaa aiheuttaa elohiiret ja puutumiset. Tupakoitsijana keuhkoni ovat ilmeisesti jo hieman ahtautuneet. Olen polttanut kauan. Huomaan että liiallinen itsetutkiskelu lisää oireita. Joten reipasta liikuntaa, syviä hengityksiä raittiissa ilmassa ja kofeiini minimiin. Sillä yritän nyt seuraavaksi ja koitan lopettaa tupakoinnin. Mulla myös nytkähtää jalat tai kädet ja varsinkin levossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338536Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4366224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72193Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1581172Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17806Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.39745Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57732Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68706- 42686
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637