Millaista se oikeasti on?

Jackpot

Itseäni kiinnostaisi suurestikin kuulla rauhanturvaajien omia kokemuksia ja tarinoita siitä, millaista on olla ja tehdä asiota. Mitä nyt on tullut täällä juttuja luettua, niin monet ovat valitelleet ettei esim. Afganistanissa todella tehdä mitään. Pitääkö paikkansa?
Yleisesti olen lukenut ja kuullut monista paikoista siitä mitä rauhanturvaajat tekevät, mutta olisi kiva kuulla ihan teidän omia tarinoita siitä, millaista se ihan käytännössä on. Millaisissa tehtävissä olette toimineet jne.

Suosittelisitteko sitä kenellekään, ja millaisille ihmisille? Jos ette suosittelisi, niin miksi näin?

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata, mieluiten ihan järkevästi. (:

39

15269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haasteita odotelless

      henkilöille jotka osaavat aivopestä itseään ja viitsivät kusettaa olleensa kovissa paikoissa ja kasvaneensa siellä ihmisille.

      Se touhu on ihan kuljailua! - sellaista paukunnäyttimiesmeininkiä, yhtä vittupäiden munattomien pätemisenterpeessa olevien sokkailijoiden katselua.

      • Haasteita odotelless

        paukunnäyttimiesmeininkiä = peukunnäyttämismeininkiä

        - vittu kun pienet näppikset...


      • Kerppa45

        Mulla on sellaista kuvamateriaalia useammastakin kohteesta että haasteita odotellessasi kakkisit pöksyihisi. Mutta kun ei niitä voi missään suomi24:ssa julkaista. Täällähän on lapsia.


      • aatu 888

        haasteita odotelless tainnu kattoo liikaa jenkkien sotalehvoi. ne sankarit on näyttelijöitä


      • Haasteita odotelless
        aatu 888 kirjoitti:

        haasteita odotelless tainnu kattoo liikaa jenkkien sotalehvoi. ne sankarit on näyttelijöitä

        "haasteita odotelless tainnu kattoo liikaa jenkkien sotalehvoi. ne sankarit on näyttelijöitä "

        - ihan kuule itse olen paikanpoäällä ollut katsomassa., mutta en vielä Afganistanissa.


      • Anonyymi
        Kerppa45 kirjoitti:

        Mulla on sellaista kuvamateriaalia useammastakin kohteesta että haasteita odotellessasi kakkisit pöksyihisi. Mutta kun ei niitä voi missään suomi24:ssa julkaista. Täällähän on lapsia.

        Höpöhöpö, operaatioissa kuvaaminen kielletty, joten kuvia ei ole, etkä ole mukana ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, operaatioissa kuvaaminen kielletty, joten kuvia ei ole, etkä ole mukana ollut.

        Ja kukaan ei koskaan tee mitään kiellettyä? Minullakin on kuvia paikoista, joista ei aikanaan olisi saanut ottaa kuvia...


      • Anonyymi
        Haasteita odotelless kirjoitti:

        paukunnäyttimiesmeininkiä = peukunnäyttämismeininkiä

        - vittu kun pienet näppikset...

        Onkos kaikki faitteri vitun pieniä kuten Timo ?


    • kokemusta on

      perseestä!

      • 2dfgfhjklaa

        Mitäs tänne homostelujuttujas tuot.


      • fyy5yrtnb
        2dfgfhjklaa kirjoitti:

        Mitäs tänne homostelujuttujas tuot.

        Lapinjärven kaikuja


    • sdfghikaa

      Suomi24:lla on sattuman kauppaa jos haluat asiallisen vastauksen. Nämä sivut tuntuvat olevan provojen ja muitten kusipäiden valtakuntaa. Koeta etsiä infoa muualta, ellei täällä tärppää. Rauhanturvaajilla on sivustonsa kuvineen, mutta sinne on onneksi olemassa konrolli eli rekisteröityminen ei tapahdu ihan helposti. En kerro tässä osoitetta etteivät nämä idiootit änkeä sinne sävellyksineen. Eipä siellä tosin ulkopuolisella olisi paljoakaan tekemistä koska jutut julkaistaan kuvien kera ja vaativat jotain yleissivistystä että tajuaisi yhtään mitään.

      • exunwwhuki

        Joo, enkä usko että liittoon liittymiselle on estettä vaikka et oiskaan missään käyny. Saat lehden olisko 6 num/vuosi ja tietoa mistä voit ettiä lisää juttui rauhanturvaamisesta. Kato jostai sinibarettisivuja


      • HölläriHälläri
        exunwwhuki kirjoitti:

        Joo, enkä usko että liittoon liittymiselle on estettä vaikka et oiskaan missään käyny. Saat lehden olisko 6 num/vuosi ja tietoa mistä voit ettiä lisää juttui rauhanturvaamisesta. Kato jostai sinibarettisivuja

        Jossa kehutaan itse itseään. Kritiikkiä ei sallita kun satuhahmoista ja sankariteoista iskostetaan omaan päähän luuloja:)
        - yksipuolista keskustelua siis...


    • rauhanturpaajat

      olen monelta turvaajalta kysynyt montako ammuit, tarkoitan montako vuohta montako kameelia.
      eräskin turvaaja kehuskeli lauleskelleensa uimarannalla "valkoinen mies alistaa"


      on ne kovia jätkiä.

      • rt-fasse

        Afganistanissa ei turvallisuustilanteesta johtuen voi varmastikkaan liikkua leirin ulkopuolella yhtä paljon kuin monissa muissa operaatiossa on voinut. Itse olin joskus kauan sitten Kosovossa. Siellä osapuolien albanit ja serbit vihamielisyys ei kohdistunut rauhanturvajoukkoihin juurikaan eli liikkuminen oli vapaampaa ja näki paljon. Tehtävästä se paljon riippuu mitä kukin tekee ja miten tylsää tai kiinnostavaa kenelläkin on. Tiedustelumies näkee enemmän paikallista elämää kuin huoltotoimiston kirjuri, mutta kummankin työ on tärkeää. Rt-reissun jälkeen on muutamat sanoneet että nuorena piti lähteä reissuun ja joku oli jo hyväksytty koulutukseenkin, mutta sitten iski pupu poksyyn jne. muuta selitystä. Eivät tiedä minkä kokemuksen menettivät.


      • Rauhantuhraaja
        rt-fasse kirjoitti:

        Afganistanissa ei turvallisuustilanteesta johtuen voi varmastikkaan liikkua leirin ulkopuolella yhtä paljon kuin monissa muissa operaatiossa on voinut. Itse olin joskus kauan sitten Kosovossa. Siellä osapuolien albanit ja serbit vihamielisyys ei kohdistunut rauhanturvajoukkoihin juurikaan eli liikkuminen oli vapaampaa ja näki paljon. Tehtävästä se paljon riippuu mitä kukin tekee ja miten tylsää tai kiinnostavaa kenelläkin on. Tiedustelumies näkee enemmän paikallista elämää kuin huoltotoimiston kirjuri, mutta kummankin työ on tärkeää. Rt-reissun jälkeen on muutamat sanoneet että nuorena piti lähteä reissuun ja joku oli jo hyväksytty koulutukseenkin, mutta sitten iski pupu poksyyn jne. muuta selitystä. Eivät tiedä minkä kokemuksen menettivät.

        "Ei sota yhtä kuollutta viestimiestä kaipaa", eversti sanoi.
        "Ei, ei kaipaa", vastasi majuri kohottaen lasiaan.
        Ja he joivat.


      • Red66
        rt-fasse kirjoitti:

        Afganistanissa ei turvallisuustilanteesta johtuen voi varmastikkaan liikkua leirin ulkopuolella yhtä paljon kuin monissa muissa operaatiossa on voinut. Itse olin joskus kauan sitten Kosovossa. Siellä osapuolien albanit ja serbit vihamielisyys ei kohdistunut rauhanturvajoukkoihin juurikaan eli liikkuminen oli vapaampaa ja näki paljon. Tehtävästä se paljon riippuu mitä kukin tekee ja miten tylsää tai kiinnostavaa kenelläkin on. Tiedustelumies näkee enemmän paikallista elämää kuin huoltotoimiston kirjuri, mutta kummankin työ on tärkeää. Rt-reissun jälkeen on muutamat sanoneet että nuorena piti lähteä reissuun ja joku oli jo hyväksytty koulutukseenkin, mutta sitten iski pupu poksyyn jne. muuta selitystä. Eivät tiedä minkä kokemuksen menettivät.

        Uskoisin, että tiedustelija näkee sitä paikallista elämää ja kulttuuria, mutta jääkäri, - ei todellakaan suomalainen - hoitaa vaativat tehtävät, ihan kuten oikeissa armeijoissakin kautta linjan maailmalla.
        Kapparit istuvat kuin tatti paskassa leirissä paisuttelemassa asioita ja h´jotain ammuntoja suunnittelemassa ja sokkaamassa.

        Kosovossa ei todellakaan voinut liikkua leirin ulkopuolella miten tahtoi, vaan aina sotilaspuvussa ja red-pointteja ilmoitellen.
        Minä vuonna olit? - ainakin joskus Kosovossa oli porukka leirissä ja vvapaalla siviileissä, mutta ein viimevuosina saanut olla kuin omat Crocsit jasassa max ja salilla omat treenikamppeet.


    • Nähnyt!

      Yrittää auttaa niitä ihmisiä(yleensa naisia lapsia ja vanhuksia)turvalliseen elämään enimäkseen kameran ja YK-pelotteen avulla itse satumanuhrina.Ei ruusuinen tehtävä raskasta, väsyttävää ,eristyksessä mutta turhempaakin kuolee kotimaassakin jonkun kännisen tai huumehöyryisen yli ajamana!
      Ei sankaritarina ,jälkeen unettomia öitä ym.....
      Arvostaa kotimaata ja sen turvaa jälkeenpäin!!

      • laa,

        Afganistanissa on todella tärkeää, siis mielestäni rauhanturvatyötä voi verrata hyvin poliisin työhön, poliisi luo ja turvaa rauhaa kotimaassa. Rauhanturvaaja pyrkii samaan asiaan Afganistanissa, tai jossain muussa maassa,missä ei kansalaisilla sitä juurikaan ole. Rauhanturvaajat on todella oikealla asialla ja on mitä järkyttävintä, että jotkut voi hyökätä heitä vastaan.


      • r,.m
        laa, kirjoitti:

        Afganistanissa on todella tärkeää, siis mielestäni rauhanturvatyötä voi verrata hyvin poliisin työhön, poliisi luo ja turvaa rauhaa kotimaassa. Rauhanturvaaja pyrkii samaan asiaan Afganistanissa, tai jossain muussa maassa,missä ei kansalaisilla sitä juurikaan ole. Rauhanturvaajat on todella oikealla asialla ja on mitä järkyttävintä, että jotkut voi hyökätä heitä vastaan.

        sillä he saavat periä maan = sillä heidän on taivasten valtakunta.


      • sininen baretti oike
        laa, kirjoitti:

        Afganistanissa on todella tärkeää, siis mielestäni rauhanturvatyötä voi verrata hyvin poliisin työhön, poliisi luo ja turvaa rauhaa kotimaassa. Rauhanturvaaja pyrkii samaan asiaan Afganistanissa, tai jossain muussa maassa,missä ei kansalaisilla sitä juurikaan ole. Rauhanturvaajat on todella oikealla asialla ja on mitä järkyttävintä, että jotkut voi hyökätä heitä vastaan.

        Rauhanturvaaja sanana on täysin väärin käytetty,kun sitä käytetään Afganistanin operaatioon osallistuvista.Todellisuudessa he ovat sodanosapuolia elikkä USA:n pyytäminä(käskeminä),toimimaan savuverhona heidän tappamisoperaatiossaan ja miehittäessään ja valloittaessaan maita vähän kaikkialta,sitä myöten kahmiakseen luonnonvarat ko.maista.Itse puhun rauhanturvaajan äänellä ja kokemuksella,koska olen palvellut YK:n rauhanturvaajana kolme vuotta,siksi en esim.kuulu rauhanturvaajaliittoon,koska siinä ovat jäseninä myös nämä USA:n rosvo-operaatioissa palvelleet.Aikaisempi liitto oli nimeltään Sinibarettiliitto ja se oli minun mielestäni oikea ja kunniakas yhteisö vaalimaan todellisessa rauhanturvaamis tehtävissä palvelleiden etua ja kunniaa.


      • Red66
        sininen baretti oike kirjoitti:

        Rauhanturvaaja sanana on täysin väärin käytetty,kun sitä käytetään Afganistanin operaatioon osallistuvista.Todellisuudessa he ovat sodanosapuolia elikkä USA:n pyytäminä(käskeminä),toimimaan savuverhona heidän tappamisoperaatiossaan ja miehittäessään ja valloittaessaan maita vähän kaikkialta,sitä myöten kahmiakseen luonnonvarat ko.maista.Itse puhun rauhanturvaajan äänellä ja kokemuksella,koska olen palvellut YK:n rauhanturvaajana kolme vuotta,siksi en esim.kuulu rauhanturvaajaliittoon,koska siinä ovat jäseninä myös nämä USA:n rosvo-operaatioissa palvelleet.Aikaisempi liitto oli nimeltään Sinibarettiliitto ja se oli minun mielestäni oikea ja kunniakas yhteisö vaalimaan todellisessa rauhanturvaamis tehtävissä palvelleiden etua ja kunniaa.

        Afganistan on sotapaikka, ei mikään rt-operaatio minne lähdetään juomaan ja hakemaan Audi tai Passatti, kun ollaan ensin nuoren vaimon kanssa suunniteltu perheenperustamista ja tarvitaan auto ja rahaa hedelmöityshoitoihin, jotta päästään leikkimään kotista.

        Isaf-operaatiolla on kansainvälisesti ajateltuna paljon merkitystä, koska Afganistan on suuri huumausaineidentuottajamaa, jssa rikotaan myöskin ihmisoikieuksia. Mutta hei, rikotaan niitä likempänäkin, ihan täällä Suomessa;)


      • supaukkojako?
        sininen baretti oike kirjoitti:

        Rauhanturvaaja sanana on täysin väärin käytetty,kun sitä käytetään Afganistanin operaatioon osallistuvista.Todellisuudessa he ovat sodanosapuolia elikkä USA:n pyytäminä(käskeminä),toimimaan savuverhona heidän tappamisoperaatiossaan ja miehittäessään ja valloittaessaan maita vähän kaikkialta,sitä myöten kahmiakseen luonnonvarat ko.maista.Itse puhun rauhanturvaajan äänellä ja kokemuksella,koska olen palvellut YK:n rauhanturvaajana kolme vuotta,siksi en esim.kuulu rauhanturvaajaliittoon,koska siinä ovat jäseninä myös nämä USA:n rosvo-operaatioissa palvelleet.Aikaisempi liitto oli nimeltään Sinibarettiliitto ja se oli minun mielestäni oikea ja kunniakas yhteisö vaalimaan todellisessa rauhanturvaamis tehtävissä palvelleiden etua ja kunniaa.

        suomenlippu ja natomerkki eivät oikein sovi samaan uniformuun. sinisestä baretista ei saa vihreää muutakuin Litaninjoessa pesemällä loppukesästä. kyllä paukkuu kun jenkkien mukaan lähtee


      • Oikee solttumies
        supaukkojako? kirjoitti:

        suomenlippu ja natomerkki eivät oikein sovi samaan uniformuun. sinisestä baretista ei saa vihreää muutakuin Litaninjoessa pesemällä loppukesästä. kyllä paukkuu kun jenkkien mukaan lähtee

        niin jää turhat audimiehet pois reissusta ja kokkipojallakin on kahvilusikallinen paskaa housussa kun leirissä keittelee puuroa;)


    • afkanista ei

      ole rauhanturvaamis juttu. ihan turhaa selittää sellasta.

      kun mennään isomman vierellä saadaan isomman kohtelu.

    • Vanhaan aikaan

      LIbskit, Kollaa, Siinai ja Kypro olivat rauhanturvamissioita.

      Nyttemmin tämä pakottamishomma on aktiivista veren kaivamista nenästä.
      Omasta ja muiden.

    • kossu-gona

      Joo..toivotaan ettei persereijöttömiä pentuja Porin prikaatin ämmiä ja hinttejä laiteta enää ikinä suomalaisten mainetta pilaamaan. Paljon on keski-ikä Afganistanissa?
      Se ilmeisesti on vähän erilainen paikka, eli siellä ei jaksa mikään Espoon oma lässyttäjä tai joku persejalkainen inttihoro olla, kun olosuhteet ovat vaativat, eikö?

      • Kevätkääryle12

        Anteeksi kun tuotan sulle pettymyksen mutta, afganistanissa toimivan jääkärijoukkueen keski-ikä on varmaan noin 22v.


    • ei halua uskoa

      Älä kehtaa. Onko mennyt suomalaisten tehtävä siihen leirissä oleiluksi ja siksi penikoita otettu?
      Jes, no saa olla se touhu sitten minun osaltani ja alan hakemaan muuta haastetta elämääni.
      Onko sulla esittää faktaa tästä ikävästä tiedosta?

    • Kevätkääryle12

      Ei se ole leirissä oleiluksi mennyt, mutta tuo jääkärijoukkue kasataan nykyään valmiusjoukoista, jotka ovat nuorta porukkaa.

      Faktaa ei ole esittää, mutta pyörin ahkerasti näissä "piireissä".

      Tietysti faktaa löytyi eilen esitetystä Afganistan sarjan esimmäisestä jaksosta, joka pitkälti keskittyi kertomaan tuosta valmiusjoukko porukasta.

    • ei halua uskoa

      Niin. Katsoin tuossa juuri ko. sarjan päähenkilöiden esittelyn, ja olihan siellä 34-vuotiias faitteri ja oli se yksi 40v. Joku vuosi sitten oli vielä reilusti yli 30v se keski-ikä, mutta kaikenhan ne pilaavat niillä Porin prikaatin kakaroilla, jotka ei muuta osaa kuin kännissä örveltää körmyssä priiffaamassa ja partiossa kankkusessa/ kännissä rattijuoppona jopa.
      Ompa mennyt vituralleen sekin paikka sitten kun pentuja laittavat sinne. Varmaan tilanne rauhoittunut ja mennyt se turvaaminen sellaiseksi silmänlumeeksi, että se on ihan sama varmaan kuka niillä pannuilla siellä malliksi ajelee. Penikoille ei tarvitse maksaa niin isoa palkkaakaan.

      Miksi joka paikka pilataan niillä pennuilla?

      • meteliHÄMÄÄ

        Siinä on sellainen ketju, että ensin yhdet käyneet rt:ssä ja kehuneet viinasteluilla ja maksullisilla naisilla ja sen jälkeen seuraavaan kiekkaan sitten sellaisia, joita sellainen vetää. Kun on mainostettu. Ja niiltä samat "kehut" seuraaville. Ja sen jälkeen joka saapumiserässä joku osuus niitä, jotka ovat vaan viihteen perässä.

        Ne on niitä kovaäänisimpiä. Suurin osa kuitenkin vetää keikan ihan vaan työ- ja palvelustehtävänä. Ja tietty, koska on kivaa nähdä maailmaa ja asioita.


    • Runtujumala

      Mielenkiintoinen keskustelu menossa. Ite oon kans hakemassa rt hommiin ja olen tällähetkellä palveluksessa mutta ei kiinnostais olla koska meno on yhtä helvetin tissien läpsyttelyä nii onko mahdollista päästä koulutukseen jo palvelusajalla

      • Runtujumala

        Ja juu on vanha keskustelu mutta koitetaan jatkaa


    • QANA

      QANA massacre, siitä hakusana googleen ja katsele kuvat ja lue jutut, niin tiedät mitä se voi pahimmillaan olla. Kolme reissua käytynä, yhdelle keikalle sattui Vihan Hedelmät, tietoa löytyy jos viitsii etsiä. Täysin tietämättömien kirjoittelut faktana vähän sieppaa, mutta tosiasioita ne eivät kuitenkaan muuta. Vuosi voi mennä helposti, eikä mitään ongelmia ole tai tule, mutta vuosi voi olla myös henkisesti äärimmäisen raskas ja varjostaa koko loppu elämääsi. Toivottavasti kriisinhallintaveteraanin status tuo edes vähän helpotusta tilanteiden jälkihoitoon kotimaassa.

      • Näkökulmat

        ”Kana "Massacre" Was a Fake”

        http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/109072

        Jos nyt jotakuta jurppii, että linkki on juuri israelilaiselle sivustolle, niin saman näkmyksen löytää nyttemmin jo hyvin kattavasti. Mutta tuo israelilaissivusto uskaltaa sanoa asian peittelemättömästi.


      • saman_tien

    • Anonyymi

      oli ihan hauskaa, mutta vieläkin tunnen perseessä sen luodin ja kuulen joka päivä ääniä, tarkemmin lasten karjuntaa kun heidän perheet ovat brutaalisti mutaloitu ja piustetty esille. Muuten hyvä koikemus ja suosittelen kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe