E10 bensiini ja Johnson

kukatietää

Minulla on vanha 2T-Johnson 7,5HV 50-luvun alusta ja on aina toiminut kuin sveitsiläinen kello, mutta käykö tuo uusi E10 95-bensiini?

12

1226

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukatietää

Pahus, lyöntivirhe, pitää olla 80-luvun alusta

• viisas insinööri

Koneesi toimii e10 bensalla ihan jees kunhan et jätä sitä talveksi tankkiin, etkä koneeseen.. Viinan p*rk*le erottuu bensan joukosta omaksi liemeksi talvisäilön aikana mikä tietää ongelmia. Lisäksi viina vetää itseensä noin 4% vettä.

• 12

EN käyttäis syy on että viina huuhtelee laakereista öljy pinnanpois ja varsinkin talven aikana jos ei muista/laita talveksi tarpeeksi suoja oljyä niin laakerit ruostuu.tmänän vaan olen kuulut koska suomessa pensa kriisin aikana silloin oli pensaa oli jatkettu viinalla ja kahdessa vuodessa mootoreita ruostus jumiin.

• 1q2w3
        12 kirjoitti:

EN käyttäis syy on että viina huuhtelee laakereista öljy pinnanpois ja varsinkin talven aikana jos ei muista/laita talveksi tarpeeksi suoja oljyä niin laakerit ruostuu.tmänän vaan olen kuulut koska suomessa pensa kriisin aikana silloin oli pensaa oli jatkettu viinalla ja kahdessa vuodessa mootoreita ruostus jumiin.

1% lisää öljyä niin tuskin on ongelmia. itse kyllä aion käyttää 98 oktaanista, kun sillä on menty tähänki asti, vaikka jonssi sietääkin tuon viina pensan.

• Huolia ja murheita

Kerran Jonssonini kanssa oli semmoista murhetta, että se pätkii sähköä käsille sadesäällä (-81 4,5hp). Inhottava juttu jo sinällään ja sillä kertaa arveltiin sittaantuneiden tulppien sotkevan sähkön kulkua. Kertokaa toki jos keksitte muita syitä..?

Mutta, mitäs tämä uus vesitetty bensa sadesäällä? Konehan on ulkoa huohottava kuten tuossa linkissä varoitettiin ja videolta näkyy missä tahdissa bensa kiskoo itseensä vettä ilmasta. Toki tässä säiliö on muovia eikä viilene samoin kun lasimalja mutta varmaankin vettä bensaan tulee.

Aika keljua hommaa jos sattuu jäämään esim. ukkoseen sateen sekaan ja kone ei käynnisty.. Kiitetään sitten vaikka Pekkarista..

Muita murheita aiheesta oli tämmöinen huomio: Ostaessani koneen entinen omistaja neuvoi käyttämään pienkonebensaa niin säästyn huolloilta. Kallista kamaa käytin puolitoista kautta vaan sitten vaihdoin itse sekoitettuun 2T-bensaan ja saman kauden aikana kone alkoi pätkimään hapertuneiden tiivisteiden vuoksi. Sattumaa ehkä mutta keljutti kuitenkin. Jos Jonssonin on ohjeista huolimatta allergisia viinabensalle niin kismittäisi pistää taas lähes satanen uusiin tiivistepahvilappuihin. Tosin nuo laput on hommattu parin vuoden sisään jolloin tämä viinalitku oli jo tuttu juttu valmistajamaassa.

• f100

kävin itse kanssa kyselemässä ko.bensa hommaa ja kyllä ne oli sitä mieltä,et kannattaa käyttää 98 bensaa kaikissa moottoreissa 2t, 4t ym. ehdoton kielto tuli ainakin 2t koneille ja 4t koneissa oltiin kans 98 kannalla, vaikka e10 sivusto muuta väittääkin. säästyy ainakin murheilta ja hinnan ero ei oo kuiteskaan mitenkään iso. kuulin myös huhua,että veneasemat ottais 98 bensaa valikoimiin?? mut sen näkee sitten kesällä.

• jepss..

viinaa ei kannata yrittääkkään käyttää 2t tuuppareissa. e 10 ja 98 ero tehoissakin on sen verran iso että ei kannata. Riskitkin on melkoiset, kun ajatellaan kaikenmaailman koneremontteja, joita väitetään sen aiheuttaneen. Olen testannut autossani tehon eroa ja se on täysin selkeästi huomattavissa. Mulla on 6 hv tuuppari uistelukoneena, jolla myös ajan siirtymät lähivesille ja siinä, jos missä huomaa tehon eron,,jo vanhalla 95:llakin ja en aiokkaan kokeilla viinalla, mieluummin otan siitä itse huikat uistellessa.

• E: Vika

Tiesitkö että kun E10 bensan valuttaa ranskanleivän läpi, niin etanoli jää ranskanleipään. Bensan voit laittaa koneeseesi ja ranskanleivän voit nauttia hyvällä omallatunnolla kun pääset rantaan.

• lue kipparia yms

en tiedä mitä vitsi vastauksia täällä puolet on mutta käsittääkseni mikään 2t kone ei kelpuuta E10 polttoainetta ja käytännössä kaikkiin 4t koneisiinkin suositellaan 98:a

• Maahantuojan sivut

Tohatsun 2t tldi moottoreihin käy E 10 ettäs tiedät.

• Mc Cullogh

Turha läträtä sen E10 bensan kanssa 2T moottoreissa, ei ainakaan sen 4centin
        per litra halvemman hinnan takia ja eiköhän 98 bensan hyötysuhde ole parempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2852
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2658
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2072
    Aihe