Meillä on ollut useita cairnterriereitä, eikä mikään niistä ole halunnut vapaaehtoisesti mennä nypittäväksi. Uroskoira oikein suuttui, kun saavuimme k.o.toimitukseen, muut vaan jarruttivat aina kun tulimme nyppimispaikan lähellekin. Eikä kysymys ollut nyppijän taidoista, koska käytimme jopa kolmea eri nyppijää, eri koirien kanssa. Siitä on pakko päätellä, että koiraa sattuu tämä toimenpide. Eikö tällaista toimintaa voisi lailla kieltää, kuten on jo kielletty korvien leikkaus ja häntien typistyskin. Ymmärrän kyllä, että ammattikunta vastustaa tällaista kieltoa, mutta olen varma, että jopa useammat koiraihmiset veisivät cairninsa karvojen leikkaukseen samoihin paikkoihin, jos toimenpide vain hyväksyttäisiin näyttelyissä. Leikkaamista koirat eivät pelkää. Nykyinen koiramme vain harjataan ja leikataan tarvittaessa ja se voi oikein hyvin.
Ei nyppimiselle
8
1303
Vastaukset
mut ei lakia pysty valvomaan eikä tarpeenkaan. jokainen päättää itse miten hoitaa turkin. ei se kivalta nyppiminen näytä tuntuvan kenenkään tekemänä.
- Nimimerkki on pakoll
Nyppimistilanne on aina koiralle stressaavaa mutta, jos iho on kunnossa nyppiminen ei satu koiralle. Turkin veden- ja lämmön pitävyys kärsii, jos sita leikataan eikä nypitä mutta tosiaan se on jokaisen omistajan omassa harkinnassa miten toimitaan.
- veeruska45
Olen törmännyt samaan kettisten kanssa ja huoltanutkin niin että nyppinyt vain selän ja väripräntit itse koska trimmaajilta tullessa iho ollut ärsyyntynyt. Ja muualta leikannut. Silti tyylikkään näköinen ja sellainen joka ei trimmaa ei huomaa asiaa. Koirallani oli liian pehmeä turkki trimmiä aatellen siksi näin.
Aluksi trimmattiin ja trimmasin oikeaoppisesti mutta päädyin tähän koska oli miellyttävämpää koiralleni..ja olen sinun laillasi kyseenalaistanut tätä hieman. koirilla kun ei ole kaikilla sellaista turkkia josta karva lähtee hyvin ja silloin kyseenalaista kiusata koiraa ja ärsyttää ihoa.
Olen nähnyt mäykyn jolta karva lähti todella helposti.
ja kun näyttelytetään nypitään koko ajan ja silloin ei turkki ole todellakaan aina ns.kypsä
mielestäni tästäkin olisi hyvä avoimesti puhua- 12+3
norwichi ei ole millänskään kun sitä nypitään tietysti siinäkin pitää olla maalaisjärki mukana ettei koko koiraa nypi kerralla.
- veeruska45
12+3 kirjoitti:
norwichi ei ole millänskään kun sitä nypitään tietysti siinäkin pitää olla maalaisjärki mukana ettei koko koiraa nypi kerralla.
Eihän nyt ole kyse rodusta sinällään vaan turkin laadusta eli miten helposti karva lähtee ja ärsyyntyykö iho, punoittaako.
Ei mikään rotu viihdy trimmissä jos siihen sattuu. Tuon mainitsemani mäykyn karva lähti ihan sen kummemmin nyppimättä joten ei myöskään sattunut koiraan!! - V
veeruska45 kirjoitti:
Eihän nyt ole kyse rodusta sinällään vaan turkin laadusta eli miten helposti karva lähtee ja ärsyyntyykö iho, punoittaako.
Ei mikään rotu viihdy trimmissä jos siihen sattuu. Tuon mainitsemani mäykyn karva lähti ihan sen kummemmin nyppimättä joten ei myöskään sattunut koiraan!!totuttaa koiraa pienestä asti pöydällä oloon ja trimmaamiseen. Iho yleensä tottuu nyppimiseen (kuten esim. ihmisillä kulmakarvojen siistimiseen) mutta tietysti toisilla on huomattavasti herkempi iho. En näe syytä miksi turkkia ei voisi leikata jos koiran ei ole tarkoitus käydä näyttelyissä tai muuten jostakin syystä haluta pitää karkeaa ja ns. oikeaa turkkia. Ainakin airiksilla karva menee pehmeäksi ja harmaaksi jos se leikataan eli menettää myös lämpöominaisuutta ja veden kestävyyttä. Meillä ainakin poika antaa ihan mielellään trimmata vaikka herkät paikat kuten korvat varmasti tuntuu ikävältä.
- retytuyiyiyuo
V kirjoitti:
totuttaa koiraa pienestä asti pöydällä oloon ja trimmaamiseen. Iho yleensä tottuu nyppimiseen (kuten esim. ihmisillä kulmakarvojen siistimiseen) mutta tietysti toisilla on huomattavasti herkempi iho. En näe syytä miksi turkkia ei voisi leikata jos koiran ei ole tarkoitus käydä näyttelyissä tai muuten jostakin syystä haluta pitää karkeaa ja ns. oikeaa turkkia. Ainakin airiksilla karva menee pehmeäksi ja harmaaksi jos se leikataan eli menettää myös lämpöominaisuutta ja veden kestävyyttä. Meillä ainakin poika antaa ihan mielellään trimmata vaikka herkät paikat kuten korvat varmasti tuntuu ikävältä.
turkinlaatuja on monenlaisia ja kaikkia turkkeja ei pidä nyppiä juuri sen takia!!! Omaani nypittiin pennusta asti säännöllisesti mutta lopetin sitten kun oli rääkkiä koiralle turkin ei soveltuvuuden takia. Kyse ei ollut etteikö antanut nyppiä antoi kyllä kun oli erittäin kiltti luonteinen. Eli antoi mutta alkoi läähättää eli sattui. Kyse ei ollut myöskään trimmaajasta ja hänen taidoistaan.
Ja näyttelykoirilta nypitään koko ajan vaikka karvat ei olisi edes ns.kypsiä!!
Mielestäni tämä on arveluttavaa tuolloin.
Ja tämä kuvaa ristiriitaisuuttamme turkin hoitoon eli kuitenkin komennamme lapsemme ettei saa kiskoa koiraa karvoista sitä sattuu ja sitten kiskomme siltä turkin ihan kokonaan kun näin nmyt kuuluu vain tehdä jopa todella aroistakin kohdista...?
- zeebra*
Itse olen nyppinyt omia russeleitani jo 20-vuoden ajan, ja en kyllä pidä sitä niin kamalana asiana.. Ainakaan en ole huomannut että koiriin sen kummemmin olisi sattunut, kunhan vaan iho on ollut kunnossa ja karva kypsää nypittäväksi. Omilla koirilla karva on hyvin karkea, joten sekin varmasti vaikuttaa.
Meillä nyppiminen myös suoritetaan mahdollisimman ei-stressaavasti, sillä olen huomannut että pitkä paikallaanolo trimmauspöydällä stressaa varmaan yhtä paljon kuin itse nyppiminen. Eli siis koira makaa pehmeellä alustalla maassa, ja itellä on tapana kattella telkkaria samalla. En myöskään koskaan nypi koiraa kokonaan kerralla, vaan välissä käydään pienillä lenkeillä ja touhutaan muuta ettei stressitaso pääse kasvaan liiaksi. Ja kunhan muistaa mahdollisimman hellät otteet etenkin herkissä kohdissa, niin eipä tuo näytä suurta kipua tuottavan. Epämukavalta se varmasti tuntuu, sitä en kiellä, mutta jos koiraan sattuu niin sitten on usein vika koiran ihon kunnossa tai nyppijän taidoissa.
Niin ja en siis käy koirien kanssa näyttelyissä että sen takia niitä nyppisin, mutta kuollut karva tulehduttaa helposti ihon, eli karvan leikkaaminen ei ainakaan kaikilla roduilla aja samaa asiaa, koska se ei poista karvaa vaan ainoastaan katkaisee sen. Toisekseen karvan laatu muuttuu, eli ajettuna ainakin omat koirat menettäisivät "säänkestävyyttä", kun taas nyppiessä karvan karkeus säilyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368