Pisteen sisältävä teksti muuttuu päivämääräksi

Enosaapoistaa

Ongelma: Kopioitaessa netistä tekstiä Exceliin muuttaa Excel automaattisesti ne tekstit, joissa on piste (esim. kellonaika 11.10), päivämääräksi (esim. 11.loka). Kun sitten yritän solumuotoiluista vaihtaa sen takaisin tekstiksi, siitä tuleekin aivan väärä luku (ed. esimerkissä 40827).

Miten saan Excelin (2007) tajuamaan, ettei 11.10 ole päivämäärä vaan vain pelkkä numerosarja, jossa sattuu olemaan piste välissä? Yläpilkkua ei voi laittaa, koska teksti tulee valmiina netistä. Excelin asetuksista voi kyllä vaihtaa desimaalierottimen ja tuhaterottimen, mutta päivämääräerottimeksi ei voi vaihtaa esim. punnan merkkiä - edes väliaikaisesti.

Vai onko tässä tuotekehittelyn paikka Microsoftilla? :)

9

3218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelmanahan on se tosiasia, että tietokoneissa kellonajat kuvataan ja esitetään suomalaisen standardin kannalta virheellisellä tavalla kaksoispiste erottimena eikä piste. Suomessa on sekä päivämäärien että kellonajan erottimena piste (6.1.2011 klo 17.25).

Itse olen vaihtanut oikean kellonajan näyttötyylin itse käyttöjärjestelmän paikallisasetuksissa, mutta esim. työpöydän kello itsepintaisesti edelleen näyttää kaksoispisteet eikä tuollakaan ollut vaikutusta toimisto-ohjelmien toimintaan.

Hae netistä ao. sarake, aja sitten siihen Etsi...Korvaa, vaihda kaikki pisteet kaksoispisteiksi ja määritä sarake käyttämään näyttömääritystä Aika.

• Miepä taas

...näinkös yksinkertaista se sitten olikin... :)

Kiitokset avusta. En muuten tiennytkään, että kaksoispistettä ei saisi käyttää kellonajoissa. Ja minä kun olen koko ikäni nalkuttanut ihmisille, jotka käyttävät desimaalierottimena pistettä, siis tyyliin "kaksi piste seitsemän"... :)

• Miepä taas kirjoitti:

...näinkös yksinkertaista se sitten olikin... :)

Kiitokset avusta. En muuten tiennytkään, että kaksoispistettä ei saisi käyttää kellonajoissa. Ja minä kun olen koko ikäni nalkuttanut ihmisille, jotka käyttävät desimaalierottimena pistettä, siis tyyliin "kaksi piste seitsemän"... :)

Ja niin, desimaalierottimena Suomessa edelleen käytetään juuri pilkkua, kellonajoissa pistettä. ; )

• - näin minä -

Muokkaa ko. solut tekstisoluiksi jolloin niihin saa kirjoitetuksi mitä vain. Nollat kelpaa numerosarjojen aloitukseen (puhelinnumerot) sekä kaikki erikoismerkitkin.

• 4+1
        Kollimaattori kirjoitti:

Ja niin, desimaalierottimena Suomessa edelleen käytetään juuri pilkkua, kellonajoissa pistettä. ; )

Piste taitaa olla aikaerottimena standardista huolimatta aika harvinainen.Kaksoispisteen kanssa merkintä hahmottuu helposti ajaksi, kun taas pisteen kanssa se sekottuu päivämääriin ja indeksimerkintöihin.

Tätä ihmettelen: mikä pakko kansallisen standardin on poiketa käytännöstä ja ISO-standardista, ja mikä estäisi käyttämästä päivämäärässäkin ISO standardia? Kumpi hahmottuu helpommin:

08.04.2013 08.04.13 vs. 2013-04-08 08:04:13

• reareare

Kun numerot laittaa tekstimuodossa, valittaa excel virhettä (pieni virheä kolmio solun nurkassa), saako nuo pois päältä tiedostokohtaisesti? Ohjelmakohtaisestihan sen saa pois asetuksista.

• virheetön

Jos niitä vihreitä kolmioita ei ole oikein "tuhottomasti", niin niistä pääsee eroon tiedostokohtaisesti klikkaamalla ko. solua ja siitä viereen ilmaantuvastuvasta keltaisesta "huutomerkistä" valitsemalla "Ohita virhe".
      Voit myös valita useita solua kerralla ja "ohittaa virheet" niistä kaikista yhdellä kertaa.

• virheetön

Nythän mä vasta hokasinkin. Voit myös asetuksissa muuttaa tiedostokaisesti, mitä virheentarkistus jättää huomioimatta,
      Tiedosto > Asetukset > Kaavat ja sieltä kohta "Virheentarkistussäännöt".
      Sinun kohdallasi poista ruksi kohdasta "Luvut jotka on muotoiltu tekstiksi tai joita edeltää heittomerkki".

• kaksoispiste

Hei kollimaattori, Excelissä kellonaikaerotin on kyllä kaksoispiste

15:25

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6059
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4095
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4021
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3823
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2978
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2577
    7. 41
      2445
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2262
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1859
    Aihe