Buster r vm.79

tommijappinen

Ostin 79 vm.olevan Buster r merkkisen veneen ja siihen uuden 30 hv hondan trimmillä.Ongelmana on veneen kyntäminen kun kaasua on yli puolet.Kun trimmillä yrittää säätää keulaa ylöspäin, niin moottori alkaa kavitoida eli ottaa ilmaa.Kone on asennettu oikein eli kavitaatiolevy on hieman pohjan alapuolella.Fiskarssilta sanoivat että jos veneen pohjassa on lommoja, niin se voi aihettaa vian.Lommot voidaan oikaista, mutta miten ?Kuulemma 1/3 veneen perästä täytyy olla aivan suora.Jos jollain on hyviä vinkkejä, olisin kiitollinen niistä.

23

20897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • julle

      että kai se kone on varmasti oikeella korkeudella, kavitaatiolevyn ei tarvi olla yhtään pohjan alapuolella. Jos se "vähän pohjan alapuolella" on 10 senttiä ni voi vaikuttaa aika paljon. Vanhoja pustereita oli nimittäin myös lyhytrikisiä, mutta uusia hondia kai ei?

      • Busteristi

        Luulen kyllä, että vika on pohjassa.
        Itse yrittäisin oikaista pohjaa laittamalle sisään pattinkia tai pienen levyn, ja painaisin tuetulla tunkilla takaosan pohjaa varovasti ulospäin.


    • urpo

      ylöspäin, siis kavilevy sentin pohjan yläpuolelle ja koitappa uudestaan...pitäisi tulla kulkua reilusti lisää. onkos siinä pohjassa joku laajempi painuma, ei pienet kolot "mitään" vaikuta

      • tommijappinen

        Kavitaatiolevy oli ensin aivan pohjan tasalla ja ongelma oli sama.Pudotin konetta 20 milliä koska luulin sen antavan enemmän säätövaraa trimmille, mutta tulos oli aivan sama.Pohjassa on useita painaumia, mutta eivät ne näytä silmämääräiseti niin suurilta, että vaikutus veneen kulkuun olisi niin raju.Täydeööä kaasulla keula painnuu aivan alas ja kun sitä yrittää trimmillä säätää, niin potkuri alkaa ottaa ilmaa. Venee kulkee n.17 solmua reilulla puolella kaasulla ja täydellä kaasulla kyntäen 20 solmua. N. 10 solmua siis puuttuu !!!


      • ööö
        tommijappinen kirjoitti:

        Kavitaatiolevy oli ensin aivan pohjan tasalla ja ongelma oli sama.Pudotin konetta 20 milliä koska luulin sen antavan enemmän säätövaraa trimmille, mutta tulos oli aivan sama.Pohjassa on useita painaumia, mutta eivät ne näytä silmämääräiseti niin suurilta, että vaikutus veneen kulkuun olisi niin raju.Täydeööä kaasulla keula painnuu aivan alas ja kun sitä yrittää trimmillä säätää, niin potkuri alkaa ottaa ilmaa. Venee kulkee n.17 solmua reilulla puolella kaasulla ja täydellä kaasulla kyntäen 20 solmua. N. 10 solmua siis puuttuu !!!

        liian painava, perä ei kanna?


      • urpo
        tommijappinen kirjoitti:

        Kavitaatiolevy oli ensin aivan pohjan tasalla ja ongelma oli sama.Pudotin konetta 20 milliä koska luulin sen antavan enemmän säätövaraa trimmille, mutta tulos oli aivan sama.Pohjassa on useita painaumia, mutta eivät ne näytä silmämääräiseti niin suurilta, että vaikutus veneen kulkuun olisi niin raju.Täydeööä kaasulla keula painnuu aivan alas ja kun sitä yrittää trimmillä säätää, niin potkuri alkaa ottaa ilmaa. Venee kulkee n.17 solmua reilulla puolella kaasulla ja täydellä kaasulla kyntäen 20 solmua. N. 10 solmua siis puuttuu !!!

        r buster, siis 4.15 pitkä vene. kyllä sen pitäisi tolla koneella mennä ihan reippaasti sen 20 solmua. voisiko olla mahdollista että koneesta loppuu välitys, eli potkurissa olis jotain vialla tai se on vaihdettu pienempinousuiseen. koita nyt kuitenkin vielä nostaa se kavitaatiolevy kokonaan pohjalinjan yläpuolelle, se riittää että se patoaa jäähdytysvettä imuaukkoon ja liu'ussa tekee tasaisen vanan perästään, ei sen tarvitse olla veden alla kokonaan. jarruttaa vaan menoa aikalailla jos se kyntää itseään etupäästään veden alle ajaessa.
        toinen mahdollisuus tulee mieleen et vene on raakasti keulapainoinen, onko jotain tavaraa keulassa mitä voisi tuoda taaemmaksi?


      • julle
        tommijappinen kirjoitti:

        Kavitaatiolevy oli ensin aivan pohjan tasalla ja ongelma oli sama.Pudotin konetta 20 milliä koska luulin sen antavan enemmän säätövaraa trimmille, mutta tulos oli aivan sama.Pohjassa on useita painaumia, mutta eivät ne näytä silmämääräiseti niin suurilta, että vaikutus veneen kulkuun olisi niin raju.Täydeööä kaasulla keula painnuu aivan alas ja kun sitä yrittää trimmillä säätää, niin potkuri alkaa ottaa ilmaa. Venee kulkee n.17 solmua reilulla puolella kaasulla ja täydellä kaasulla kyntäen 20 solmua. N. 10 solmua siis puuttuu !!!

        onkohan sulla tarpeeks iso ropeli siinä koneessa? Nosta nyt ainaki aluks se kone tarpeeks ylös ja koita jotai toista potkuria. Ja ei semmone vanhan ja kuppane pusteri mikää vauhtivene olekkaan... tuppaa olemaan vähä troolarin olone. Itellä oli samanlaine ja samaa vuosimallia viimekesänä, 40 hv yammulla.


      • Benkku
        julle kirjoitti:

        onkohan sulla tarpeeks iso ropeli siinä koneessa? Nosta nyt ainaki aluks se kone tarpeeks ylös ja koita jotai toista potkuria. Ja ei semmone vanhan ja kuppane pusteri mikää vauhtivene olekkaan... tuppaa olemaan vähä troolarin olone. Itellä oli samanlaine ja samaa vuosimallia viimekesänä, 40 hv yammulla.

        Moi!
        Itselläni 84 Buster johon olen itse laittanut ohjauspulpetin- eli vastaava vene kuin sulla.
        Koneen pitää olla yllättävän alhaalla- kavitaatiolevy noin kölilistan alaosan tasalla (etsin 2 viikkoa optimikorkeutta viime kesänä- ei meinannut millään uskoa että pitää olla noin alhaalla) Itselläni 20 hv juuhnsonilla josta kuristukset poistettu huiput 26 solmua (josta 2-3 tuntuu häviävän kun vene ollut viikon vesillä)
        Veneessä on taipumus tulla pussi pohjaan perälaudan etupuolelle (joka nimenomaan nostaa perää)
        Laitoin kavitaatiolevyyn siivekkeet ja Propulsen nelilapaisen potkurin - vähensivät kumpikin kavitaatiotaipumusta merkittävästi


      • urpo
        Benkku kirjoitti:

        Moi!
        Itselläni 84 Buster johon olen itse laittanut ohjauspulpetin- eli vastaava vene kuin sulla.
        Koneen pitää olla yllättävän alhaalla- kavitaatiolevy noin kölilistan alaosan tasalla (etsin 2 viikkoa optimikorkeutta viime kesänä- ei meinannut millään uskoa että pitää olla noin alhaalla) Itselläni 20 hv juuhnsonilla josta kuristukset poistettu huiput 26 solmua (josta 2-3 tuntuu häviävän kun vene ollut viikon vesillä)
        Veneessä on taipumus tulla pussi pohjaan perälaudan etupuolelle (joka nimenomaan nostaa perää)
        Laitoin kavitaatiolevyyn siivekkeet ja Propulsen nelilapaisen potkurin - vähensivät kumpikin kavitaatiotaipumusta merkittävästi

        hyvä että tuli samanlaisen paatin kommentti.
        jos sulla se pohja on "pussilla",
        kuinka syvä se "pussi" on, siis jos laitat laudan pohjaa vasten niin paljonko jää väliä pahimmillaan?
        onko se siitä takapenkin laipion alta peräänpäin painunut sisään?


      • Riku
        Benkku kirjoitti:

        Moi!
        Itselläni 84 Buster johon olen itse laittanut ohjauspulpetin- eli vastaava vene kuin sulla.
        Koneen pitää olla yllättävän alhaalla- kavitaatiolevy noin kölilistan alaosan tasalla (etsin 2 viikkoa optimikorkeutta viime kesänä- ei meinannut millään uskoa että pitää olla noin alhaalla) Itselläni 20 hv juuhnsonilla josta kuristukset poistettu huiput 26 solmua (josta 2-3 tuntuu häviävän kun vene ollut viikon vesillä)
        Veneessä on taipumus tulla pussi pohjaan perälaudan etupuolelle (joka nimenomaan nostaa perää)
        Laitoin kavitaatiolevyyn siivekkeet ja Propulsen nelilapaisen potkurin - vähensivät kumpikin kavitaatiotaipumusta merkittävästi

        Minulla on myös samaa vuosimallia oleva Buster. Pohja on virheetön. Kaikki 104 niittiä hitsattu oikeaoppisesti. Kone on 25 Hp Johnsson ja vene kulkee sillä 20 solmua. Vene kulkee parhaiten jos takapenkillä istuu kaksi aikusta.

        Uskaltaisin väittää että vika on sinun veneen pohjassa. Tulee sellanien Flipper nosto-effekti.
        Oikealla potkutilla ja oikaistulla puhtaalla pohjalla sinun pitäisi päästä n.22 solmuun. Veneen rakenne on sellainen, että et saa sen keulaa paljoakaan nostettua millään trimmilä kovassa vauhdissa. Oma 25:nen haukka helpoisti ilmaa käännöksissä jos kallistan rikiä liikaa taaksepäin. Kulkuasentoon se ei paljoakaan vaikuta.


      • hydrox
        Riku kirjoitti:

        Minulla on myös samaa vuosimallia oleva Buster. Pohja on virheetön. Kaikki 104 niittiä hitsattu oikeaoppisesti. Kone on 25 Hp Johnsson ja vene kulkee sillä 20 solmua. Vene kulkee parhaiten jos takapenkillä istuu kaksi aikusta.

        Uskaltaisin väittää että vika on sinun veneen pohjassa. Tulee sellanien Flipper nosto-effekti.
        Oikealla potkutilla ja oikaistulla puhtaalla pohjalla sinun pitäisi päästä n.22 solmuun. Veneen rakenne on sellainen, että et saa sen keulaa paljoakaan nostettua millään trimmilä kovassa vauhdissa. Oma 25:nen haukka helpoisti ilmaa käännöksissä jos kallistan rikiä liikaa taaksepäin. Kulkuasentoon se ei paljoakaan vaikuta.

        Kaverin kaverilla on tuollainen buster rs, lienee aikalailla samankokoinen. Saatiin gps:ään reilut 28 solmua.


      • Markus
        Riku kirjoitti:

        Minulla on myös samaa vuosimallia oleva Buster. Pohja on virheetön. Kaikki 104 niittiä hitsattu oikeaoppisesti. Kone on 25 Hp Johnsson ja vene kulkee sillä 20 solmua. Vene kulkee parhaiten jos takapenkillä istuu kaksi aikusta.

        Uskaltaisin väittää että vika on sinun veneen pohjassa. Tulee sellanien Flipper nosto-effekti.
        Oikealla potkutilla ja oikaistulla puhtaalla pohjalla sinun pitäisi päästä n.22 solmuun. Veneen rakenne on sellainen, että et saa sen keulaa paljoakaan nostettua millään trimmilä kovassa vauhdissa. Oma 25:nen haukka helpoisti ilmaa käännöksissä jos kallistan rikiä liikaa taaksepäin. Kulkuasentoon se ei paljoakaan vaikuta.

        Olen juuri ostamassa 86 flipperiä? Onko se jotenkin huono? Mikä nostoefeki?


      • Benkku
        urpo kirjoitti:

        hyvä että tuli samanlaisen paatin kommentti.
        jos sulla se pohja on "pussilla",
        kuinka syvä se "pussi" on, siis jos laitat laudan pohjaa vasten niin paljonko jää väliä pahimmillaan?
        onko se siitä takapenkin laipion alta peräänpäin painunut sisään?

        En ole mittailut tuota pussin syvyyttä- silmämääräsiesti kyllä selvästi havaitsee että takapenkin ja perälaudan välillä on pohja notkollaan.
        Testailin viikonloppuna potkuria- nousu 12 tuumaan , 15 solmua vauhtia, ohjaus äärilaitaan ja kaasu pohjaan - kyllä se Propulsekin kavitoi.
        Vauhtia sain 23 solmua, kierroksia 5100- ja vettä kyydissä reippaasti (Tyhjennys tukossa taas....)
        14 tuuman nousulla vene tyhjänä otti 4900 kierrosta ja 26 solmua.
        Torstaina tarkoitus testata vakio-alu potkureilla , nousut 13 ja 15".
        Ikävä kyllä kierroslukumittari poissa pelistä- magneetit pysy vauhtipyörässä kiinni n 10 h ajomäärän.
        B


      • hydratech
        Markus kirjoitti:

        Olen juuri ostamassa 86 flipperiä? Onko se jotenkin huono? Mikä nostoefeki?

        Aikoinaan Flippereissä oli melkoisen erikoinen porras perässä. Tällä pyrittiin auttamaan liukuunnousua kun energiakriisin uhatessa vaikutti siltä että pienitehoisilla moottoreilla ajellaan tulevaisuudessa. Tuo porras haittasi kuitenkin joissain malleissa (mm. 740) ajo-ominaisuuksia kovemmilla nopeuksilla.

        Nykyäänkin tuo porras Flippereissä on, mutta se on paljon lievempi ja vaikuttaa lähinnä vauhdissa tehostaen moottoritrimmin vaikutusta.


      • Ykä
        tommijappinen kirjoitti:

        Kavitaatiolevy oli ensin aivan pohjan tasalla ja ongelma oli sama.Pudotin konetta 20 milliä koska luulin sen antavan enemmän säätövaraa trimmille, mutta tulos oli aivan sama.Pohjassa on useita painaumia, mutta eivät ne näytä silmämääräiseti niin suurilta, että vaikutus veneen kulkuun olisi niin raju.Täydeööä kaasulla keula painnuu aivan alas ja kun sitä yrittää trimmillä säätää, niin potkuri alkaa ottaa ilmaa. Venee kulkee n.17 solmua reilulla puolella kaasulla ja täydellä kaasulla kyntäen 20 solmua. N. 10 solmua siis puuttuu !!!

        Omistanut juuri tuon vuosimallin R:n. Kulkee ihan hyvässä asennossa 20-35 hv koneilla. Pohja on ihan suora uutena, joten kuhmut aiheuttaa kyseisen ilmiön. Eipä ole paljon muuta tehtävissä kuin oikoa. Tarkista samalla perän saumat ja pohjan niittaus.

        Nopeutta pitäisi saada noin 27-30 solmua yksin.


    • mullakin

      Mulla on kanssa noita ensimmäisiä bustereita, pohja on saanut vuosien saatossa kyytiä. Minulla ainakin selvisi kyntäinen heti kun käänsin veneen ylösalaisin; pohja on kuin vuoristorata. Jäykkyyttä ei siis ollut tuolloin yhtään, pohja kaartuu jokaisen tuen välissä veneen sisään. Ainakin minulla jo silmällä katsoen pohjan "aaltoisuus" saa aikaan sen että "trimmit" on jo pohjassa, kyntää totta kai.

      • Keke

        Minulla on myös samanlainen Busteri Yammun 20:lla koneella. Kulkee reippaat 20s, eikä kavitoi. Runko on kuin uusi.


      • Skipper

        Tyypillinen vanhan busterin vika...
        Pohjaan on tullut "lommo" juuri ennen perälautaa, joka painaa keulan alas. Korjaaminen on kallista ja hankalaa :(
        Toisaalta vene kulkee pienellä teholla (ja kulutuksella) nätisti pintaplaanissa.


      • Osku
        Skipper kirjoitti:

        Tyypillinen vanhan busterin vika...
        Pohjaan on tullut "lommo" juuri ennen perälautaa, joka painaa keulan alas. Korjaaminen on kallista ja hankalaa :(
        Toisaalta vene kulkee pienellä teholla (ja kulutuksella) nätisti pintaplaanissa.

        Mitä on pintaplaani ja miten kyntävän veneen saa pintaplaaniin.


      • Skipper
        Osku kirjoitti:

        Mitä on pintaplaani ja miten kyntävän veneen saa pintaplaaniin.

        Tais tulla ihan itse keksittyä terminologiaa....
        Pintaplaanilla tarkoitan sellaista "leppoisaa" plaanausta (10-15kts). Vene kulkee kevyesti, muttei vielä puske keulaa syvälle.
        "Kyntäminen" tulee esiin vasta suuremmassa nopeudessa...


    • Make

      Mullakin Buster R, kunnostin veneen keväällä. Maalattu, uudet tarrat, penkinpehmusteet ja uusi 30hp Yamaha DETOL(pitkä). Kulkee 29.3 solmua yksin ja trimmaus toimii mainiosti myös useammalla henkilöllä.

      • Buster R

        Minäkin omistan kyseisen venee jossa on 40hv -89 marineri lyhyt kiinni ja vene on vuosimallia -82. Eikä ole sähkötrimmiä mutta kyllä kulkee kaikuluotaimen mukaan noin 36 solmua.


      • sun buster

        mistä muute sait uudet tarrat ku pitäs itellekki hommata...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe