Jälkivero ja veronpalautus yhdenkertaisessa kirjanpidossa

Yx opetteleva

Olen aloitteleva ammatinharjoittaja, joka pitää kirjanpitonsa yhdenkertaisena. Saan oletettavasti tämän vuoden (2010) ammattitulostani vähän joko veronpalautusta tai jälkiveroa. Mitenkä jälkivero tai veronpalautus kirjataan ensi vuoden lopulla yhdenkertaiseen kirjanpitoon, vai viedäänkö sitä sinne ollenkaan. Vuoden 2010 tuloslaskelma ja tilanpäätöshän on silloin tehty, eikä palautus tai jälkivero muuta enää ko. vuoden verotettavaa tuloa. Vai huomiodaanko ko. veronmuutos vuoden 2011 kirjanpidossa ?

5

2522

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole vaikeaa

Toiminimiyrittäjä kirjaa kirjanpitoonsa vain yritystoiminnan tulot ja sen menot, ja jos on alv-velvollinen, niin erottelee niistä alvit.

Verot määräytävät sitten henkilökohteisten vuositulojen mukaan, jossa on yritystoiminnan tulojen lisäksi muut tulot, kuten palkkatulot, pääomatulot, avustukset yms.

Lainaapa jokin alan peruskirja, jossa homma on selitetty tarkasti tai palkkaa kirjanpitäjä. Etenkin alvien kohdalla voit saada aikaan huomattavan jälkilaskun, jos kirjaat niitä väärin.

• ei ole vaikeaa

Yritystoiminnan verot eivät ole yrityksen (vähennyskelpoisia) kuluja, ja veronpalautukset eivät ole verotettavaa tuloa, vaan verojen oikaisua.

• Yx opetteleva

Kiitos vastauksesta. Minulla on Marjo Salinin Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja ja myös verokirja. Kirjanpitokirjan mukaan maksetut ennakkoverot merkitään kirjanpitoon (kp-kirjan sivu 69). Myöskin ammatinharjoittajan tuloslaskelmakaavaamallissa (kirjan sivu 117) on kululistan viimeisenä kohtana "Välittömät verot". Myöskin kirjapitolaissa mainitaan, että ammatinharjoittajan kirjapitoon kirjataan kulupuolelle maksetut verot. Kysymykseni johtui juuri näistä "kirjaamisvelvoitteista".

• T2
        Yx opetteleva kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Minulla on Marjo Salinin Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja ja myös verokirja. Kirjanpitokirjan mukaan maksetut ennakkoverot merkitään kirjanpitoon (kp-kirjan sivu 69). Myöskin ammatinharjoittajan tuloslaskelmakaavaamallissa (kirjan sivu 117) on kululistan viimeisenä kohtana "Välittömät verot". Myöskin kirjapitolaissa mainitaan, että ammatinharjoittajan kirjapitoon kirjataan kulupuolelle maksetut verot. Kysymykseni johtui juuri näistä "kirjaamisvelvoitteista".

Verottajan ohjeessa sanotaan näin:

Ammatinharjoittaja voi pitää yhdenkertaista kirjanpitoa, jolloin kirjanpitoon merkitään liiketapahtumina maksetut menot, korot ja verot sekä saadut tulot samoin kuin tavaroiden ja palveluiden oma käyttö. Yhdenkertainen kirjanpito on aina maksuperusteinen.

Eli veronpalautus tai lisävero merkitään tässä tapauksessa v. 2011 kirjanpitoon silloin kun se maksetaan tai palautetaan ja merkintä kohtaan välittömät verot.

Tuo "veroja ei kirjata ollenkaan" ei siis pidä paikkaansa, mutta yritystoimintaan kirjataan vain yritystoiminnan verot. Eli jos ennakoissasi on mukana esim. vuokratulosta johtuvia ennakoita, ne
        pitää erottaa pois yritystoiminnan ennakoista.

• ei ole vaikeaa
        Yx opetteleva kirjoitti:

Sori, kirjoitin huonosti.

Tarkoitin lähinnä sitä, että verot eivät ole yrityksen liiketoiminnan vähennyskelpoisia kuluja, vaan ensin lasketaan liiketoiminan tulos (jossa huomiodaan todelliset menot ja tulot), josta sitten lasketaan verot.

Jos verot kirjataan kuluiksi, niin ne pitää jotenkin oikaista ennen lopullisen tuloksen laskemista, jotta verot määräytysivät oikein. En ole perehtynnyt, miten ne teknisesti kirjataan.

Karkeasti laskelma menee niin, että ensin määritetään liiketoiminan tulos. Sitten siitä lasketaan verot (jossa huomiodaan yrittäjän muut tulot) ja näistä lasketuista veroista vähennetään vuoden aikana maksetut ennakot, ja lopulta jää joko maksettavaa tai palutettavaa. Verottajan kannalta toiminimyritys ja yrittäjä ovat sama maksaja.

Ja kun tilkausi (ammatinharjoittajalla kalenterivuosi) on ohi, niin on verot "nollattu" ja keruu alkaa alusta. Palautukset eivät siten ole veronlaista tuloa, vaan edellisen tilikauden verojen oikaisu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe