samettiruusun hoito

tumpelo

nyt tarttis apua kun poikani toi äitienpäivä lahjaksi samettiruusun taimen ja ei ole mitään tietoa kuinka sitä hoitaa ettei lapsi parka saa traumoja kun äiti tappaa hänen lahjansa..ja voiko sen pitää sisäkukkana vai onko ulos vienti pakkasten jälkeen ehdoton?

6

9646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vie

      Normaali kastelu ja lannoitus. Voi sitä tietysti sisälläkin pitää, mutta ulkona menestyy parhaiten.

    • wilma

      sisällä se kellahtaa... pakkasta ei kestä pihalla, että sisään öiksi, jos on pakkasia. Onnea kukan kasvatukselle :)

    • juu

      Samettikukka tosiaan on ulko/parvekekasvi vaikka saattaa toki jonkun aikaa sisälläkin menestyä. Se on aika sitkeä, eli muistat vaan antaa vettä ja silloin tällöin ravinteita niin pitäisi elää.
      Nypi kuihtuneet kukat aina pois niin kukkii reippaasti koko kesän. Kannattaa ehkä istuttaa sitten pakkasten mentyä vähän isompaan ruukkuun / kukkapenkkiin jos on nyt vaan semmoisessa pienessä taimipotissa.

    • Titta

      Ulos ehdottomasti ja istuta se uudelleen, jos on pienessä purkissa.

      Samettikukka EI ole kovin arka hallalle ja kestää myös paahdetta, kunhan sitä muistaa kastella silloin tällöin. Yksi kestävimmistä kesäkukista, jonka saa yleensä menestymään "tumpelompikin" :)

      Itselläni oli aikoinaan saaressa samettikukkia pilvin pimein. Kukat jäivät kukkimaan, kun lokakuun puolessa välissä lähdin pois sieltä. Yöpakkasia oli ollut jo moneen kertaan. Kukkasten lehdet vain muuttuivat punaisiksi. Niitä pitää muistaa kastella hyvin iltaisin, varsinkin syksyllä, märkä multa suojaa hallalta.

      Kuihtunut kukkanen lähtee pois nyppäämällä, jolloin se napsahtaa kukkavanan yläosasta poikki.

      Kun kukkaset kuivattaa, niistä saa siemeniä, jotka sitten voi itse esikasvattaa ja koulia keväällä. Näin saa monena, monena vuonna nauttia samettikukista/ruusuista.

      • ulos

        Kaikki kesäkukan taimet ovat keväällä arkoja pakkaselle, syksyllä ei.


    • äiti

      m Ei voi olla totta ,että sä oot noin tumpelo.

      keksi parempaa seuraavan kerran

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe