Millainen insinööri sinusta tulee?

Tulev.opettaja.

Maailmassa on kahdenlaisia insinöörejä ystäväni; huonoja tai hyviä. Siksi tämä kysely. Vastatkaa rehellisesti ei tästä mitään taulukkoa tule mihinkään sivulle.

1. Miksi opiskelet insinööriksi? Koska haluan ammattikoulun opettajaksi ja siihen täytyy olla insinööri pohja. Ei sen takia että saisin enemmän palkkaa tai työ on helpompaa. Ja myöskin se että pidän opiskelusta.

2. Minkälainen insinööri sinusta tulee? Jos minusta tulisi varta vasten insinööri ja tekisin insinöörin töitä, niin olisin auttavainen ja mukava. Minusta ei tulisi itseään täynnä olevaa insinööriä, kuten nykyajan nuoret insinöörit on.

3. Auto ja vaatetus paljastaa insinöörin nykyään. Minkälaiset sinulla olisi? Autona olisi Subaru Impreza WRX Sti Racing, josta olen unelmoinut kuudesluokkalaisesta asti. Vaatetus olisi normaali, ehkä hieman rosoinen.
Voiko olla mitään ärsyttävämpää kuin insinööri, joka oikein huokuu sitä että "hei, katsokaa kuinka rikas olen ja minkälainen auto minulla on". Aina täytyy olla hienot vaatteet ja se 80 000 € maksava Audi tai Bemari. Ja sitten luullaan oiken että ollaan toisia parempia.Ihmisenä siis, ei koulutuksen kannalta. Nähty on, sitä ei voi kieltää.

10

918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luuloa,.,.

Minä olen insinööri, ajan n 5 vuotta vanhalla Saabilla 93, tai 14 v vanhalla Subaru Legacylla.
      Uudemman ja kalliimman auton voisin hankkia, jos haluaisin, vaan miksi, ei minun tarvitse näyttää kellekkään mitään..Riittää kun olen työssäni "hyvä"
      Joskus joudun jopa kulkemaan haalareissa/työvaatteissa, (vaikkakin olen aika korkeassa asemassa)
      muuten farkut tai muut housut ja kauluspaita.

• 1955mies

hyvä, sinä olet semmoinen miten insinöörin pitää olla

• Juhani Keskitalo
        1955mies kirjoitti:

hyvä, sinä olet semmoinen miten insinöörin pitää olla

Hyvää pohdiskelua. Sivustolla www.insinooriksi.fi kertoo joukko nuoria insinöörejä suhtautumisestaan opiskeluun, työhön ja tekniikkaan. Monia kiinnostaa insinööriys siksi, että saa tehdä paremman maailman. Kannattaa lukea.

• suga min

Sitten kun sinä olet käynyt peruskoulun loppuun ja lukenut itsesi inssiksi opettajaksi ajetaan suomessakin pelkillä sähköautoilla....

• Perusteekkari

1. Haluan mielekkään ammatin, jossa voin kehittää ammatillista osaamistani tekniikan parissa. Koska luen mielelläni ja olen kohtuullisen hyvä luonnontieteissä, DI-koulutus oli varsin luonnollinen valinta. Tarkoituksenani olisi jatkaa väitöskirjan parissa saatuani diplomityön päätökseen. Näin ollen valmistuisin tekniikan tohtoriksi joskus 3-4 vuoden päästä.

Plussaa tekniikassa on myös melko hyvä palkkaus: huonoin opiskeluajan kesätyöpalkka on ollut 1 900 euroa kuussa (kesä 2010). Muilta osin (3x kesätyö sekä diplomityö) palkkaus on ollut yli 2 000 euroa kuussa.

2. Perehdyn mielelläni erilaisiin asioihin työpaikalla, erityisesti jos ne liittyvät koulussa oppimaani. Kuuntelen mielelläni vanhempien työntekijöiden neuvoja hyvistä työtavoista. Toisaalta minusta on myös mielekästä opettaa muita työntekijöitä niiltä osin, mitä itse osaan (tietojärjestelmäasioissa, kielissä jne). Duunareilta harvemmin saa kauhean hedelmällisiä neuvoja itse toimistotyöhön, mutta monissa esim. kunnossapitoon liittyvissä asioissa heillä on paljon kokemusta.

Joskus he tosin laukovat esimiehistään ja yrityksen toiminnasta varsin naiivilta kuulostavia kommentteja heikoin perusteluin ja välillä se meinaa ottaa päähän. Yleensäkin on aika masentavaa kuulla kuinka vähän duunarit yleensä tietävät esimerkiksi suunnittelutöistä ja silti samaan aikaan mollaavat, etteivät insinöörit ym. toimihenkilöt tiedä heidän työstään.

3. Pukeudun toisaalta kuten koen mukavaksi, mutta myös työtehtävien mukaan eli useimmiten farkkuihin tai suoriin housuihin ja kauluspaitaan. Asiakasrajapinnassa myös puku on joskus paikallaan. Minusta insinöörin tai kenen tahansa asiantuntija- tai esimiestehtävissä toimivan sopisi pukeutuvan siististi. Käytän yleensä töissä mustia tai ruskeita nahkakenkiä ja automaattikelloa.

Minusta on lähinnä mautonta, jos esimiesasemassa oleva pukeutuu kuvailemiisi rosoisiin vaatteisiin. Työaikana työntekijä sitoutuu toimimaan työyhteisön edellyttämällä tavalla myös pukeutumisensa suhteen. Omalla ajalla saa heilua vaikka munasillaan, jos tahtoo. Töissä pitää pukeutua asiallisesti. Minun käsitys asiallisista toimistovaatteista ei kyllä ole mitkään puhkikulutetut farkut.

Ajan vanhalla 740 Volvolla. En näe miten autovalinta kuuluisi kenellekään muulle kuin auton omistajalle. Mikäli minulla olisi rajattomasti rahaa, ajaisin varmaan itsekin mielelläni isolla 7-sarjan BMW:llä. Valitettavasti sitä pätäkkää ei vaan tässä vaiheessa ole. Ja miksi ihmeessä jonkun pitäisi ostaa Subaru, jos moiset ralliautot eivät kiinnosta. Minun käsitys miellyttävästä autoilusta on lipua Alppien serpentiiniteitä sopivaa vauhtia isolla BMW:llä, jossa voin ajaessani katsella maisemia ja kuunnella klassista tai vanhaa rokkia. Nahkapenkeissä istuessa voin unohtaa muun maailman murheet edes hetkeksi.

• Perusteekkari

Niin ja lisäyksenä äskeiseen, että pitää olla kyllä melkoisen pihalla, että väittää insinöörin työn olevan jotenkin erityisen helppoa useimpiin duunaritöihin nähden. Valitettavasti johonkin ammatteihin nyt tarvitaan vaan sitä teoreettista osaamista, yritä nyt tajuta se perhana jo.

• Riki Sorsa

Siis mitä ihmettä jengi puhuu.. Olen itse myös DI ja kokisin erittäin mauttomaksi jos joku kollegoistani tulisi duuniin subarun ralliautolla yllään rosoiset vaatteet :D Huhhuh. Toimistotyössä tulee kyllä oikeastikin pukeutua siististi.

• Kyllä se kasvaa

Nooh, kaveri ei ehkä ole koskaan ollut oikeissa töissä ja on ehkä kotonaankin nähnyt vaan haarihommiin lähteviä duuanreita, joten helposti tuntee ennakkoluuloa pukumiehiä kohtaan. Mutta kyllähän raliautolla toki voi työmatkansa ajaa, jos ei tarvi autoa työssään. Asiakkaan luo ei kyllä mennä vanhalla ralliautolla :-)

• galoppi

1. Tehdäkseni himassa eläinkokeita hamsterilleni.
      2. Biotekniikkainsinööri
      3. Sähköauto ja valkoinen takki, mustat housut.

• Yitin miehiä

Ihan aluks perus inssi ei edes ole rikas! Rikas alkaa olemaan kun vuostulot ylittää 100k€ siihenkin saat reilu 8000e/kk tienata.

1. Koska inssejä ei vuokrafirmat komenna minne menet töihin ja hieman paremmin saa vakkari työpaikan.

2. Rakennustuotanto ja suunnittelu inssi. Työpaikaks tulee melko varmasti olemaan YIT koska olen sen verran nuoleskellut pomojen perseitä et eiköhän suosituksia tule. Jonka lisäksi ajoin myös yrittäjäksi. Jos olen työmaalla mestarina niin sillon olen työmiesten kaveri mutta myös perkeleen tiukka! Lusmuiliat saavat nimensä mun mustallelistalle joka mahdollisesti seuraavissa YT neuvotteluissa otetaan esille. Mahd. mestarin töissä aijon kulkea vihko kädessä työmaalla ja laittaa siihen puutteita ja toivomuksia ja laittaa kuinka kiire asialla on. Itseä nimittäin vituttaa kun joutuu raksalla pyytämään jotain niin asia otetaan vasta viikon päästä uudestaan esille ja sit katotaan tehdäänkö mitään. Sen kaiken lisäksi aijon myös hankkia diplomin jälkikäteen. Ei luulis töitä sen jälkeen vaikee saada.

3. Haaveissa on Lamborghinin Murcielagon omistaminen joku päivä mut siihen saa tehdä töitä oikein kunnolla. Tämän takia aijon myös yrittäjäksi. Lamboa käyttäisin siihen mihin se on tehty eli kovaan ajoon kiihdytys strip, radat ja saksan autobahn tulis tutuks. Muuten nukkuisin liikennevaloissa ja välillä kiusaisin kanssa autoilioita joilla ois olevinaan tehokas auto (juuri näitä impreza miehiä) Tuskimpa tää homofruittari tyyli tästä ihmeeliseks muuttuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe