Onko blue1 suomalainen yhtiö?

tietämätön tiina

Onko henkilökunta suomalaista niin johdossa kuin koneessa?

8

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bjjäjmmakks

      Koneessa ainakin.

    • plu1

      On varmaan. Aika kalliit hinnat, joten siltä näyttää.

      • MinnaLotta

        Verrattuna mihin?Finnair kalliimpi.Eikös blue1 ole sas;n alainen eikä sas ole suomalainen.


      • Baba Baba.
        MinnaLotta kirjoitti:

        Verrattuna mihin?Finnair kalliimpi.Eikös blue1 ole sas;n alainen eikä sas ole suomalainen.

        Yhtiö on suomalainen mutta omistaja ulkomaalainen.
        Hlökunta taas on enimmäkseen suomenruotsalaisia.
        Kantasuomalaiset saa siellä niin kovaa painostusta ja työpaikkakiusaamista
        etteivät siellä kauaa viivy. Asiasta tullut useita YLEn dokkareita.


      • KipaJ
        Baba Baba. kirjoitti:

        Yhtiö on suomalainen mutta omistaja ulkomaalainen.
        Hlökunta taas on enimmäkseen suomenruotsalaisia.
        Kantasuomalaiset saa siellä niin kovaa painostusta ja työpaikkakiusaamista
        etteivät siellä kauaa viivy. Asiasta tullut useita YLEn dokkareita.

        Baba Baba kertoo satuja. Olin itse useamman vuoden Blue1:llä töissä ja kyllä matkustamohenkilökunta oli aivan supisuomalaista ja yhtiön koneet ovat Suomen ilma-alusrekisterissä. Suomenruotsalaisia on matkustamohenkilökunnassa suhteessa jopa vähemmän kuin Finnairilla, mutta tietysti kaikilta työntekijöiltä vaaditaan sekä suomen että ruotsin kielen taitoa kuten Finnairillakin. Henkilöstössä tosin on vaihtuvuutta, mutta se ei johdu mistään työpaikkakiusaamisesta tms. Yksinkertaisesti kyse on siitä, että työtahti on kovempi ja palkkaus heikompi kuin useilla muilla yhtiöillä mukaan lukien Finnair. Blue1:ltä siirrytään Finnairin tai jonkun ison eurooppalaisen yhtiön palvelukseen heti kun se on mahdollista parempien etujen perässä. Itse lensin Blue1:llä lähes koko ajan Helsingin ja Skandinavian ja Helsingin ja Oulun väliä. Aika tylsää hommaa kun samaa reitiä sahattiin useaman keran saman päivän aikana ja myöskään alalle tyypillisiä päivärahoja ei juuri kertynyt, koska juuri koskaan ei yövytty ulkoilla. Nykyisessä lentoyhtiössäni (nimi jääköön mainitsematta) vietän joka kuukausi useita päiviä kaukokohteissa loistoluokan hotelleissa "palautumassa". On mukavaa päästää shoppailemaan ja nauttia hotellien hulppeista puitteista, mm. kylpylöistä, kauneushoitoloista, ravintoloista ja hankkia rusketusta uima-altailla lämpimissä maissa . Tämä ei ollut mahdollista Blue1:llä.


    • Ana Lyytikko

      Makuasia. Yhtiön omistaa 100% SAS, jonka puolestaan omistaa suurimmaksi osaksi ruotsalaiset ja norjalaiset. Luonnollisesti johto ja palvelumentaliteetti sen mukaan. Johdossa näyttäisi olevan n. puolet ruotsalaisia:

      http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/yrityksesta/Yhtion-hallitus-ja-johto/

      Lentäjät on ainakin tähän mennessä jokaisella lennolla, jossa olen ollut, olleet ulkomaalaisia. Koneetkin vähän mitä sattuu, viimeksi taisi olla tanskalainen, sellainen kelta-puna-valkoinen laite. Voihan ne olla ihan suomalaisenkin turvallisuustason mukaisia. Emoyhtiön turvallisuus ei kyllä kehuttava:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines

    • terkut

      On aivan totta että Blue1:n kuuluu SAS Groupiin ja että SAS ei mitenkään ole suomalainen lentoyhtiö. Tosin, kuten jo mainittu, kaikki Blue1:n koneet ovat Suomen ilma-alusrekisterissä ja henkilökunta suomalaista. (Voihan toki yksittäisiä poikkeuksia olla).

    • omistuksesta

      Kun täällä taas spekuloidaan omistus suhteista niin muistutettakoon ettei Finnairkaan mikään "suomalainen" yhtiö ole, jos tuijotetaan omistusta; aika globaalisti taitaa osakkeet olla ympäri maailmaa vaikkakin valtiolla on tuo 1% ennemmistö osakkuus.
      Kyllä se minne yhtiö on itsensä rekisteröinyt kertoo enemmän siitä minkä maalainen yhtiö on, jos sillä asialla tänäpäivänä mitään merkitystä edes on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      531
      5769
    2. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      99
      1955
    3. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1951
    4. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      107
      1759
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      62
      1568
    6. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      28
      1567
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1315
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      59
      1184
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      66
      1035
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      995
    Aihe