Tervehdys
Nyt tarvittais tietoa virittämisestä!?
Tarkoitus olis saada Yamahan 20hp C mallista hitusen enemmän irti. (kohtuudella)
Onko veneiden moottoreihin mitään ns. viritys osia ja jos niin missä?
Jos on kokemusta ko. moottorista niin neuvoja otetaan ilomielin vastaan!
Veneenä on RS Buster
Toinen kysymys ko. moottorin sähkö startista? Lähinnä mistä saan kohtuu hinnalla?
-Vinkkejä
-linkkejä
-ehdotuksia
Yamaha 20 C
14
5400
Vastaukset
- busaan
En tiedä onko noin alimittasen koneen virittämisessä mitään järkeä, eikös noi ryskäpusterit ole yleensä jollain 40-50hv koneella?
Jos välttämättä haluat virittää, niin helpoin temppu on laittaa 30hv koneen kaasari, jossa on 3mm isompi kurkku. Tällöin koneesi on n.25 heppanen. Seuraava temppu on laittaa koko 30hv koneen poweri, siinä on vähän enemmän kuutioita.
Sähköstarttia ei kohtuuhinnalla löydä oikeen mistään, uutena lienee keskolla 500 euron luokkaa ja purkaamot ryöstävät pari sataa. Jenkeistä voisi löytyä tarvikeosana järkevään hintaan.- janimak
Näyttäis olevan noita 30-40 hp ja laittaisin itsekin jos olis rahaa hankkia, minimissää niissä on tuo 20 hp. Se vie kyllä ihan kohtuu hyvin, mutta sais olla hitusen lisää.
Tuntuu olevan vain melko aliviritteinen tuo Yamaha ja ajattelin vain ottaa koneesta sen mihin se kohtuudella pystyy. Tarkoitus ei ole tehdä mitään hi end tuning konetta... Koska Busteri on pirun raskas soutaa ;)
Vene menee nätisti kun kyydissä on kaksi ihmistä, mutta kolmas on jo liikaa.
Kattelin starttia jenkeistä ja hinta oli noin 120 usd. eli aika kornit hinnat täällä meillä päin!
- ghinkbvhfgyjbn
Virittäminen on aika kyseenalaista mutta ihan mahdollista. Raskaaseen veneeseen se on kuitenkin todennäköisesti väärä lääke. Kaksitahtisen virittäminen tarkoittaa yleensä korkeampia kierroslukuja ja vääntökäyrän siirtymistä ylöspäin. Sinä tarvitset plaaniinnousukykyä jota et saa tuota virittämällä.
Virittäminen tarkoittaisi ohivuotokanavien ja pakoauko jyrsimistä ja hiomista suuremmiksi ja näin muuttaa aukkojan ajoitusta. Edellisestä johtuen menetät puristuksissa jota lisäät laskemalla kantta. Toimiakseen sinun on kokeiltava eri kaasareita ja näihin eri suuttimia. Ennakkoa voit joutua säätämään jne. Kierroslukurajoitin sinun on ohitettava.
Näihin virityskyselyihin tulee yleensä lannistavia vastauksia sillä nyrkkisääntö on että jos joutuu kyselemään täällä, tarkoittaa se sitä että kysyjällä on puutteelliset tiedot ja taidot ryhtyä projektiin ja ettei hänellä ole tuttuja jotka osaisivat auttaa.- janimak
Näitä vastauksia tarvitaan. :)
2T virittäminen on hyvinkin tuttua touhua, mutta veneen moottorit ei. Lähinnä kysymys koskeekin onko oikotietä onneen.
Onko ko. moottoria rajoitettu mitenkää, kuten uudempaa mallia?
Ja miten jäähdytys toimii mikäli tuosta sen 5hp enemmän ottaa?
Ja onnistuuko 5 hp pelkän imupuolen teolla suuttimilla?
Olen Ata gears oy nimisessä yrityksessä töissä joka valmistaa hammas rattaita mm. valtameri laivoihin ,eli avarrukset/madallukset ei tuota ongelmia.
En edes ajattelisi virittämistä mikäli tilillä olisi enemmän katetta! - busaan2
janimak kirjoitti:
Näitä vastauksia tarvitaan. :)
2T virittäminen on hyvinkin tuttua touhua, mutta veneen moottorit ei. Lähinnä kysymys koskeekin onko oikotietä onneen.
Onko ko. moottoria rajoitettu mitenkää, kuten uudempaa mallia?
Ja miten jäähdytys toimii mikäli tuosta sen 5hp enemmän ottaa?
Ja onnistuuko 5 hp pelkän imupuolen teolla suuttimilla?
Olen Ata gears oy nimisessä yrityksessä töissä joka valmistaa hammas rattaita mm. valtameri laivoihin ,eli avarrukset/madallukset ei tuota ongelmia.
En edes ajattelisi virittämistä mikäli tilillä olisi enemmän katetta!Pistänpä vielä täydennystä ensimmäiseen vastaukseeni, jos oikotietä haet niin se isompi kaasari tai 30hv poweri kuten sanoin. Tuo 2-kymppinen ei ole mikään otollinen viilauskohde, josta saisi järkevästi enemmän tehoa. Jos kone olisi hyvä viilattava, niin niillä ajettaisiin suomen kovatasoisimmissa moottorivenekisoissa eli Kitö-loppetissa.
Kyseistä konemallia on myyty käsittääkseni ulkomailla 25heppasena juurikin tuolla isommalla kaasarilla varustettuna. Myös -70luvun 28hv malli oli samalla lohkolla kun tuo 20hv ja samalla kaasarilla kun -80-luvun 30hv. Kierrosrajoitinta ei ole.
Jäähdytys ei oleongelma, koska sama vesipumppu on 30hv mallissakin.
Kanavien viilaaminen ja kokeilu on kyllä hauskaa harrastamista, mutta veikkaan, että parin ensimmäisen kesän kokeilujen aikana pusteri ei kulje edes sitä mitä ennen. - janimak
busaan2 kirjoitti:
Pistänpä vielä täydennystä ensimmäiseen vastaukseeni, jos oikotietä haet niin se isompi kaasari tai 30hv poweri kuten sanoin. Tuo 2-kymppinen ei ole mikään otollinen viilauskohde, josta saisi järkevästi enemmän tehoa. Jos kone olisi hyvä viilattava, niin niillä ajettaisiin suomen kovatasoisimmissa moottorivenekisoissa eli Kitö-loppetissa.
Kyseistä konemallia on myyty käsittääkseni ulkomailla 25heppasena juurikin tuolla isommalla kaasarilla varustettuna. Myös -70luvun 28hv malli oli samalla lohkolla kun tuo 20hv ja samalla kaasarilla kun -80-luvun 30hv. Kierrosrajoitinta ei ole.
Jäähdytys ei oleongelma, koska sama vesipumppu on 30hv mallissakin.
Kanavien viilaaminen ja kokeilu on kyllä hauskaa harrastamista, mutta veikkaan, että parin ensimmäisen kesän kokeilujen aikana pusteri ei kulje edes sitä mitä ennen.Tämän halusinkin kuulla, laitan siis vingun takaisin kaappiin..
"Tuo 2-kymppinen ei ole mikään otollinen viilauskohde, josta saisi järkevästi enemmän tehoa"
Eli pidän vingun crossi pyöriä varten :)
Tämä sinulta lainattu lause kertoo tarpeeksi.
Tarkoitus pitää tuo kone kuitenkin luotettavana!
Täytyy alkaa metsästää kilkkeitä koneeseen. Onko vinkkejä hyvistä purkaamoista?
Kiitos taas näistä tiedoista :) janimak kirjoitti:
Näitä vastauksia tarvitaan. :)
2T virittäminen on hyvinkin tuttua touhua, mutta veneen moottorit ei. Lähinnä kysymys koskeekin onko oikotietä onneen.
Onko ko. moottoria rajoitettu mitenkää, kuten uudempaa mallia?
Ja miten jäähdytys toimii mikäli tuosta sen 5hp enemmän ottaa?
Ja onnistuuko 5 hp pelkän imupuolen teolla suuttimilla?
Olen Ata gears oy nimisessä yrityksessä töissä joka valmistaa hammas rattaita mm. valtameri laivoihin ,eli avarrukset/madallukset ei tuota ongelmia.
En edes ajattelisi virittämistä mikäli tilillä olisi enemmän katetta!onko tuo 2 vai 4t, jos 2 t niin tuossa, helppo homma
http://www.vastela.net/sami/yamaha.htm
tehty viime talvena omaan, ei ainakaan haittaa ollut, toki potkuri pitäisi suurentaa jos kaiken hyödyntäisi. Kaipasin voimaa vain liukuun nousuun- tarkemmin
jrsj kirjoitti:
onko tuo 2 vai 4t, jos 2 t niin tuossa, helppo homma
http://www.vastela.net/sami/yamaha.htm
tehty viime talvena omaan, ei ainakaan haittaa ollut, toki potkuri pitäisi suurentaa jos kaiken hyödyntäisi. Kaipasin voimaa vain liukuun nousuunAlkuperänen kysyjä kysyy C-mallin 20hv koneeseen neuvoja ja sinä sekoilet jostain nelareista ja D-mallin koneista.
tarkemmin kirjoitti:
Alkuperänen kysyjä kysyy C-mallin 20hv koneeseen neuvoja ja sinä sekoilet jostain nelareista ja D-mallin koneista.
kun ei ole aavistustakaan mikä on c malli, hemmo kuitenkin esitti viestissä asiat niin että ON KOKEMUSTA 2t virityksestä mutta ei veneestä. Minä tyhmänä menin neuvomaan. Onneksi kysyjä ei kait pahoittanut mieltään VAIN SINÄ, pyydän anteeksi
- janimak
jrsj kirjoitti:
kun ei ole aavistustakaan mikä on c malli, hemmo kuitenkin esitti viestissä asiat niin että ON KOKEMUSTA 2t virityksestä mutta ei veneestä. Minä tyhmänä menin neuvomaan. Onneksi kysyjä ei kait pahoittanut mieltään VAIN SINÄ, pyydän anteeksi
Älkäähän nyt tosissaan! Neuvoja kysyin ja niitä myös olen saanut, eli tyytyväinen olen :)
Nyt kun tyhmänä olet mennyt kirjoittaan väärästä koneesta niin mä pyydän tyhmänä anteeksi että kysyinkään ;)
On kai ymmärrettävää jos tekee erehdyksiä..
Pidetään ketju asiallisena ja unohdetaan nämä väli kommentit kokonaan.
Löysin tuon linkin minkä laitoit ja ehdin kiljumaan riemusta että onnistunko nostamaan hitusen tehoja vinguttamalla supparit pois MUTTA.... kuten jo edellä mainittiin koneeni on vanhempaa mallia jossa ei kuulemma ko. kuristuksia ole.... :( Mun kone on siis mallia C ja jos oikein ymmärsin uudempi malli juuri se D
Kiitos kumminkin että kommentoit :) janimak kirjoitti:
Älkäähän nyt tosissaan! Neuvoja kysyin ja niitä myös olen saanut, eli tyytyväinen olen :)
Nyt kun tyhmänä olet mennyt kirjoittaan väärästä koneesta niin mä pyydän tyhmänä anteeksi että kysyinkään ;)
On kai ymmärrettävää jos tekee erehdyksiä..
Pidetään ketju asiallisena ja unohdetaan nämä väli kommentit kokonaan.
Löysin tuon linkin minkä laitoit ja ehdin kiljumaan riemusta että onnistunko nostamaan hitusen tehoja vinguttamalla supparit pois MUTTA.... kuten jo edellä mainittiin koneeni on vanhempaa mallia jossa ei kuulemma ko. kuristuksia ole.... :( Mun kone on siis mallia C ja jos oikein ymmärsin uudempi malli juuri se D
Kiitos kumminkin että kommentoit :)sitä viisastuu, ehtisin jo peljästyä että kyseessä olisi ollutkin jokin 4t malli ja minä neuvoa pläjäytin jotain 2t juttuja ;D ovat siis 2t mutta eri vuosilta, 90 mallinen on kait jo d, liekö milloin tullut. Oma on -91
- joqskjnv
busaan2 kirjoitti:
Pistänpä vielä täydennystä ensimmäiseen vastaukseeni, jos oikotietä haet niin se isompi kaasari tai 30hv poweri kuten sanoin. Tuo 2-kymppinen ei ole mikään otollinen viilauskohde, josta saisi järkevästi enemmän tehoa. Jos kone olisi hyvä viilattava, niin niillä ajettaisiin suomen kovatasoisimmissa moottorivenekisoissa eli Kitö-loppetissa.
Kyseistä konemallia on myyty käsittääkseni ulkomailla 25heppasena juurikin tuolla isommalla kaasarilla varustettuna. Myös -70luvun 28hv malli oli samalla lohkolla kun tuo 20hv ja samalla kaasarilla kun -80-luvun 30hv. Kierrosrajoitinta ei ole.
Jäähdytys ei oleongelma, koska sama vesipumppu on 30hv mallissakin.
Kanavien viilaaminen ja kokeilu on kyllä hauskaa harrastamista, mutta veikkaan, että parin ensimmäisen kesän kokeilujen aikana pusteri ei kulje edes sitä mitä ennen.Miksi alkaa vaihtaan kaasutinta, kuin potkurin lapakulmaa vaihtamalla saa helposti viisi hp:tä lisää.
Näin ainakin itse sain merkurusta helposti, kyyti alkoi ainakin pelottaan. En ainakaan itse omaan veneeseeni Marino Svingi tarvitse enempää tehoa. - janimak
jrsj kirjoitti:
sitä viisastuu, ehtisin jo peljästyä että kyseessä olisi ollutkin jokin 4t malli ja minä neuvoa pläjäytin jotain 2t juttuja ;D ovat siis 2t mutta eri vuosilta, 90 mallinen on kait jo d, liekö milloin tullut. Oma on -91
Elä peljästy :)
Luulisin kanssa että jossain siinä nurkilla on tyyppi vaihtunut. Ja ilmeisesti tapahtunut jotain radikaalia koneen sisälläkin koska mulla niitä kuristuksia ei sitten ilmeisesti ole.. Tai niin kovasti ovat kertoneet..
Kertokaa toki ihmiset jos on tietoa.
Luulis että tuohon vanhempaankin vois jotain tehdä pako puolella.. Saatan olla väärässä mutta tuntuu tuo ns. pakoputki olevan aika naheen oloinen.. Jos nyt verrataan esin crossi pyörään tai mihintahansa muuhun 2t koneeseen. - janimak
joqskjnv kirjoitti:
Miksi alkaa vaihtaan kaasutinta, kuin potkurin lapakulmaa vaihtamalla saa helposti viisi hp:tä lisää.
Näin ainakin itse sain merkurusta helposti, kyyti alkoi ainakin pelottaan. En ainakaan itse omaan veneeseeni Marino Svingi tarvitse enempää tehoa.Minkä tehoinen kone sinulla on ko. veneessä?
Minulla nyt.
-9.9 x 13
-Lapojen määrä 3
-Yamaha 20 Hp 1996-1997, 30 Hp 1979-> 2-tahti
-Yamaha F25, 30 Hp 2000-> 4-tahti
-10 boori uraa
"Uimonen Taining"
Olisin halunnut 9.9 x 12 mutta ei löytynyt hyllystä siihen hätään.
Juuri siitä syystä tehoa koneeseen aloin kaipailemaan.. Menee kohtuullisesti yksin, mutta aika naheeta menoa on kun vaimo kyydissä. Painon lisäys siis noin 50kg Eli liikutaan aika rajoilla..
5 hp tarvisin. Voisin kuvitella että riitäisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971948- 881370
- 1101153
- 761047
- 1191030
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47801
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48751- 33703