Apuja!

Snörrö

Hei! Olen 20-vuotias, parisuhteessa elävä nainen. Asun avopuolisoni kanssa yhdessä ja meillä on muuten oikein hyvä elämä, kunnes valot sammutetaan ja asetutaan nukkumaan. Olen alkanut lähi vuosina kuorsaamaan, miehisen paljon. Joidenkin mukaan kuorsaan jopa pahemmin kuin monet vanhemmat miehet. Olen 166cm pitkä ja painan 57kg, eli ylipainosta ei ole kyse. En allergisoi tai sairasta mitään. En myöskään tupakoi, käytä mitään laittomia päihteitä ja harvemmin käytän alkoholia. Olemme myös hyvin tarkkoja siisteydestä, meillä ei ole epäsiistiä; joten liiallisesta pölystäkään ei voi olla kyse. Emme myöskään käytä vahvoja kemikaaleja pestessämme mm. lattioita/muita kaakeleita. Ilmastointi on normaali, täällä ei vedä liiikaa tai liian vähän. Kuorsaaminen alkoi kun olin 16 - 17 -vuotias, ennen sitä pulssiani sai tulla kokeilemaan monesti yön aikana, koska nukkumiseni oli niin huomaamatonta. Olen kokeillut erinäisiä kotikonsteja ja lukenut paljon asioita mm. netitse ja käynyt jopa ihan omalääkärilläni kyselemässä neuvoja. Olen kokeillut jo erinäisiä nieluvaahtoja, nenäsumuttumia, nukkumista selällä sekä kyljellään, tupakan lopettamista, alkoholin vähentämistä, liikuntaa.. Enää en tiedä mitä tekisin.. Harmillista on se, etten hyväksy sitä että kuorsaan. Mieheni voi kyllä elää asian kanssa vaikka hän herääkin joskus tosi väsyneenä ylös liian vähäisen nukkumisen takia.

Olisiko teillä ideaa millaisen lääkärin puoleen minun kannattaisi kääntyä? Ja miten kuorsaaminen on voinut alkaa noin vain? Kiitän kaikkia vastaajia jo etukäteen! :)

5

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ollut lihava

      hankkiutua uniapneatutkimuksiin?

      Minut lähetti oikeisiin tutkimuksiin (turhien jälkeen) lopulta keuhkolääkäri, joka katsoi kurkkuuni ja sanoi, että vähän ahtaalta näyttää. Kuitenkin minulta oli leikattu nielurisat.

      Tosin hankalin oireeni ei ollut kuorsaus, vaan aamupäänsärky ja oksennuttava tunne, toisinaan
      sydämentykytys.
      Nykyisinkin, kun joskus menen päivällä pitkäkseni ilman CPAP-laitetta ja satun torkahtamaan, niin n. 15 - 20 minuutin kuluttua herään huonovointisuuteen. Minulla ei ole paljonkaan hegityskatkoksia, mutta uskon, että hengitän nukkuessani liian pinnallisesti, mikä aiheuttaa samanlaisen tilanteen.

      Tuli mieleeni, että sinäkin sanoit, nukkumisesi olleen nuorempana kovin huomaamatonta.
      Itse muistan kuinka nuorempana olisi aina pitänyt olla yöllä ikkuna auki ja kun aikoinaan muutimme uuteen kerrostaloon, missä lämmitettiin paljon ja oli kuiva ilma, minun oli mentävä yöllä parvekkeelle hengittämään, koska tuli niin huono olo.
      Vaikeat oireet iskivät vasta viisikymppisenä.

      • Snörrö

        Kuorsaaminen siis saattaa johtua keuhkoista ja minulla olisi mahdollisuus päästä siitä osittaain ja ehkäpä jopa kokonaan eroon kun vain hakeutuisin oikeanlaisiin tutkimuksiin..?

        Tänä aamuna päätin, että kuorsaamisesta saa luvan tulla loppu! En tiedä mihin heräsin, mutta kun heräsin niin mieheni tuojotti minua hivenen kiukkuisesti ja kun kysyin mikä on, niin vastaus kuului: "Ei mikään, heräsin vain kuorsaamiseesi.." En väitä etteikö minulla olisi muitakin ongelmia kun niistä nyt mainitsit, itse kärsin joskus päänsärystä, nielun nielun/limakalvojen kuivumisesta mikä aiheuttaa usein limakalvojen halkeilua ja joskus veren vuoto on _todella_ massiivista. Mutta, pahin ongelma mikä minua häiritsee on tuo kuorsaaminen ja ehkä kuorsaus on minulle juuri siksi niin paha ongelma, että se häiritsee muita todella paljon -ja niin kuin jo aikaisemmin mainitsin- aiheuttaa limakalvojen kuivumista sekä jättää uneni todella vähäiseksi. Sillä joudun _aina_ odottamaan että kaikki muut nukahtavat minua ennen, etten vain häiritsisi heidän uniaan. Ja koska stressaan kuorsaamistani todella paljon, niin lopulta uneni saanti yön aikana on n. 4h, max. 6h ja sitten herään itse tai siihen että minut herätetään.

        Kiitän vastauksestasi ja etsin tietoa uniapneatutkimuksista, koska en ole aikaisemmin kuullutkaan kyseisistä tutkimuksista saatika niiden toimenpiteistä. Toivon että kun löydän tarvittavan tiedon ja saan varattua aikaa niin ongelmani maksimoituisi nollaan tai edes vähentyisi häiritsettävästä, siedettävään.


      • Kiskotettu
        Snörrö kirjoitti:

        Kuorsaaminen siis saattaa johtua keuhkoista ja minulla olisi mahdollisuus päästä siitä osittaain ja ehkäpä jopa kokonaan eroon kun vain hakeutuisin oikeanlaisiin tutkimuksiin..?

        Tänä aamuna päätin, että kuorsaamisesta saa luvan tulla loppu! En tiedä mihin heräsin, mutta kun heräsin niin mieheni tuojotti minua hivenen kiukkuisesti ja kun kysyin mikä on, niin vastaus kuului: "Ei mikään, heräsin vain kuorsaamiseesi.." En väitä etteikö minulla olisi muitakin ongelmia kun niistä nyt mainitsit, itse kärsin joskus päänsärystä, nielun nielun/limakalvojen kuivumisesta mikä aiheuttaa usein limakalvojen halkeilua ja joskus veren vuoto on _todella_ massiivista. Mutta, pahin ongelma mikä minua häiritsee on tuo kuorsaaminen ja ehkä kuorsaus on minulle juuri siksi niin paha ongelma, että se häiritsee muita todella paljon -ja niin kuin jo aikaisemmin mainitsin- aiheuttaa limakalvojen kuivumista sekä jättää uneni todella vähäiseksi. Sillä joudun _aina_ odottamaan että kaikki muut nukahtavat minua ennen, etten vain häiritsisi heidän uniaan. Ja koska stressaan kuorsaamistani todella paljon, niin lopulta uneni saanti yön aikana on n. 4h, max. 6h ja sitten herään itse tai siihen että minut herätetään.

        Kiitän vastauksestasi ja etsin tietoa uniapneatutkimuksista, koska en ole aikaisemmin kuullutkaan kyseisistä tutkimuksista saatika niiden toimenpiteistä. Toivon että kun löydän tarvittavan tiedon ja saan varattua aikaa niin ongelmani maksimoituisi nollaan tai edes vähentyisi häiritsettävästä, siedettävään.

        Ei kuorsaaminen keuhkoista johdu, vaan ylähengitysteiden rakenteellisesta ahtaudesta. Jos kuorsaamiseen liittyy uniapneaa, se kannattaa hoitaa (= hankkia CPAP-laite), koska se heikentää elämisen laatua huomattavasti ja on pahimmillaan hengenvaarallinen tila.

        Jos sen sijaan vain kuorsaat äänekkäästi ilman hengityskatkoksia, voit kokeilla vaientamiskeinoksi hammaslääkärin kautta hankittavaa kuorsauskiskoa. Se tosin voi maksaa yksityissektorilta hankittuna aika lailla (minä maksoin siitä 800 euroa), mutta se auttaa ainakin niin kauan kuin se toimii. Sen toiminta perustuu siihen, että se pitää suun sen verran kiinni, että hengitys kulkee nenän kautta, jolloin kuorsaaminen estyy. Minulla laite löystyi parin vuoden päästä niin, että heilui irtonaisena suussani eikä silloin tietenkään auttanut mitään. En tullut selvittäneeksi, olisiko sen voinut jotenkin korjata, koska minulta poistettiin hammas, ja sen jälkeen kisko oli varmasti sopimaton.

        Usein väitetään virheellisesti, että lihavuus aiheuttaa uniapneaa, kun asia voikin olla täsmälleen päinvastoin. Huono nukkuminen lisää ruokahalua, erityisesti hiilihydraattien himoa ja näin voi johtaa lihomiseen. Kuorsata voi hoikkakin, jos rakenteelliset tekijät ovat "suotuisat".

        Niin sanottuja kuorsausleikkauksia ei enää tehdä, koska niistä ei ole pitkäaikaista hyötyä.

        Yksi vaihtoehto on siirtyä nukkumaan eri huoneisiin, jos asia jompaakumpaa kovasti kiusaa.


      • Snörrö
        Kiskotettu kirjoitti:

        Ei kuorsaaminen keuhkoista johdu, vaan ylähengitysteiden rakenteellisesta ahtaudesta. Jos kuorsaamiseen liittyy uniapneaa, se kannattaa hoitaa (= hankkia CPAP-laite), koska se heikentää elämisen laatua huomattavasti ja on pahimmillaan hengenvaarallinen tila.

        Jos sen sijaan vain kuorsaat äänekkäästi ilman hengityskatkoksia, voit kokeilla vaientamiskeinoksi hammaslääkärin kautta hankittavaa kuorsauskiskoa. Se tosin voi maksaa yksityissektorilta hankittuna aika lailla (minä maksoin siitä 800 euroa), mutta se auttaa ainakin niin kauan kuin se toimii. Sen toiminta perustuu siihen, että se pitää suun sen verran kiinni, että hengitys kulkee nenän kautta, jolloin kuorsaaminen estyy. Minulla laite löystyi parin vuoden päästä niin, että heilui irtonaisena suussani eikä silloin tietenkään auttanut mitään. En tullut selvittäneeksi, olisiko sen voinut jotenkin korjata, koska minulta poistettiin hammas, ja sen jälkeen kisko oli varmasti sopimaton.

        Usein väitetään virheellisesti, että lihavuus aiheuttaa uniapneaa, kun asia voikin olla täsmälleen päinvastoin. Huono nukkuminen lisää ruokahalua, erityisesti hiilihydraattien himoa ja näin voi johtaa lihomiseen. Kuorsata voi hoikkakin, jos rakenteelliset tekijät ovat "suotuisat".

        Niin sanottuja kuorsausleikkauksia ei enää tehdä, koska niistä ei ole pitkäaikaista hyötyä.

        Yksi vaihtoehto on siirtyä nukkumaan eri huoneisiin, jos asia jompaakumpaa kovasti kiusaa.

        Eli siis minulla ei juurikaan ole mitään muuta mahdollisuutta kun joko a) hankkia itselleni kuorsauskiskot tai b) vaihtaa huonetta..? On tämä vaan niin kummallista kuinka ihminen voi alkaa kesken kaiken elämäänsä kuorsaamaan ilman mitään syytä, mutta ongelmaan ei ole mitään pysyvää ratkaisua. Noh, ei mahda mitään. Miltä tuo kuorsauskisko sitten tuntuvat suussa? Ovatko ne häiritsevät aluksi vai huomaako niitä ollenkaan?


      • Kiskotettu
        Snörrö kirjoitti:

        Eli siis minulla ei juurikaan ole mitään muuta mahdollisuutta kun joko a) hankkia itselleni kuorsauskiskot tai b) vaihtaa huonetta..? On tämä vaan niin kummallista kuinka ihminen voi alkaa kesken kaiken elämäänsä kuorsaamaan ilman mitään syytä, mutta ongelmaan ei ole mitään pysyvää ratkaisua. Noh, ei mahda mitään. Miltä tuo kuorsauskisko sitten tuntuvat suussa? Ovatko ne häiritsevät aluksi vai huomaako niitä ollenkaan?

        Oletko sitten selvittänyt, ettei sinulla ole uniapneaa? Se pitäisi tehdä ensimmäiseksi, koska se voi olla hengenvaarallinen tila. Lisäksi unenaikaiset hengityskatkokset aiheuttavat mm. voimakasta väsymystä, voi nukahtaa vaikka kesken autolla ajon. Hankkiudu ihmeessä unitutkimuksiin!

        Jos sinulla on uniapnea, siihen auttaa vain CPAP-laite. Sen käytöstä en tiedä mitään, koska mieheni on siihen vasta jonossa. Minulla ei apneaa ole, vaan kuorsaan muuten vain äänekkäästi.

        Kuorsauskisko on silikoninen hampaiden mukaan tehty muotti, jossa ylä- ja alaosa on tehty erikseen, mutta ne on yhdistetty sellaisella ohuella metallisella putkella (vaikea selittää ilman kuvaa), joka antaa osien liikkua hiukan. Jos haluaa sen "tiukemmaksi", ylä- ja alaosan voi liittää yhteen pienellä kumilenkillä edestä. Kisko toimii hyvin niin kauan kun se istuu napakasti hampaissa. Se tuntuu aluksi vähän epämiellyttävältä, mutta siihen tottuu nopeasti, eikä sitä nukkuessa huomaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe