Trexanin aiheuttama keuhkoreaktio

jokueräs

Onko täällä jollain kokemusta tuosta trexanin aiheuttamasta keuhkoreaktiosta? Siitä kun jokapaikassa varoitellaan, mutta en löytänyt mistään tietoa, mitä se käytännössä tarkoittaa. Siis onko se enemmän keuhkokuumetyyppinen vai kenties jotain keuhkoputkien supistumista...

Minulta löytyi toissapäivänä kuumeeton keuhkokuume ja kovin pelottaa, että se on trexanin aiheuttama. Kun mitään edeltävää flunssaa tms. ei ole ollut.

Reumapolilta en vielä ole saanut ketään kiinni, mutta sieltä on toki tarkoitus kysyä mielipidettä.

7

8484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humira&Trexasn

Käytin itse trexania pistoksena viiden vuoden ajan, mutta se vaihdettiin Humira-nimiseen kunnei tuntunut tehoavan.

Trexanista minulle ei tullut juuri mtn sivuoireita(muutaku hieman pahoinvointia pistoksen jälkeen), mutta tossa viime syksynä minulle tuli myös kuumeeton keuhkokuume, jonka lääkärit arvelevat johtuvan Humirasta. Eli olettaisin itse, että myöskin Trexan voisi aiheuttaa näitä, kun nehä madaltavat immunniteettikykyä, varmaksi en Trexanista osaa sanoa, mutta humirasta kyllä.

• Krystal80

Millaisia oireita aiheutui tuosta kuumeettomasta keuhkokuumeesta? Miten huomasitte sen?

• jokueräs

Alkuun huomasin, etten pystynyt normaaleihin liikuntasuorituksiin. Sitten vähitellen rupesi huomaamaan normaalissa elämässä - jyrkän mäen päällä olin huomattavasti hengästyneempi kuin aikaisemmin. Lääkäriin menin kun en päässyt kolmanteen kerrokseen pysähtymättä välillä puuskuttamaan. Tällöin lääkäri otti ensimmäisen keuhkokuvan ja liudan labrakokeita - kaikki normaaleita. Muutamassa päivässä olo sitten paheni niin, että parin kymmenen metrin kävelyn jälkeen sai hengitellä viitisen minuuttia ja sydän hakkasi 160 lyöntiä/minuutissa.

Näillä oirein lääkäri laittoi päivystykseen ja siellä otetussa kuvassa näkyi jotain muutoksia keuhkokuvassa. 7 tunnin tutkimusten jälkeen diagnoosi: keuhkokuume. Tosin nyt kun olen 5 päivää syönyt antibiootteja uskaltanen jo sanoa, ettei niistä ole mitään apua. Jatketaan tutkimuksia huomenna...

• +

Onko kellään tietoa/kokemusta? Vai todetaanko vaan esim. lääkekokeilulla, että aiheuttaa ongelmia?

• reumavaivainen

Itse sain keuhkoreaktion Humirasta, olin käyttänyt sitä n. 1,5 vuotta. Huomasin myös hengästyväni erittäin nopeasti, vaikka rasitusta ei juuri ollut, esim. pyöräillessä.Samaan aikaan oli kuivaa yskää. Veriarvot oli koko ajan hyvät. Ensiksi otettiin keuhkokuva viipalekuvat keuhkoista ja niissä näkyi mattalasimainen muutos keuhkojen alaosassa. (En kyllä ole päässyt selvyyteen, mitä se oikeasti tarkoittaa.) Sairastan myös astmaa, joten jouduin käymään myös puhalluskokeissa. Noiden röntgenkuvien jälkeen Humira lopetettiin välittömästi. Lisäksi jouduin bronkoskopiaan (keuhkojen tähystykseen), jossa keuhkoista otettiin 13 kpl näytteitä, koska silloin ei vielä tiedetty johtuuko oireet Humiran aiheuttamasta infektiosta vai lääkeainereaktiosta. "Onneksi" tulos oli lääkeainereaktio, en siis ollut saanut mitään sairautta lisää! Humiraa ennen käytin Trexania, ja siitä tuli myös kuiva yskä, ja jouduin silloinkin bronkoskopiaan. Trexan kuivatti myös limakalvoja. Trexanista ei ollut myöskään hyötyä sairauteni hoitoon. Humiran jälkeen kokeilin Enbreliä, mutta siitä sain kahden pistoksen jälkeen ihottumareaktiot molempiin reisiin. Laitoin sitä kuitenkin vielä kaksi kertaa, allergialääkkeellä tuettuna, mutta taas toisen pistoksen jälkeen sain ihottumareaktion. Enbrel lopetettiin ja joulukuussa aloitettiin Simponi. Se on melko uusi biologinen lääke, ja kahden pistoksen jälkeen (pistokset kerran kk:ssa) tuntuu, että siitä olisi apua. Mitään sivuoireita ei ainakaan vielä ole tullut.

• Jokueräs

Minulle tehtiin alkuun spirometria- ja diffuusiokapasiteettitutkimukset. Lisäksi reumalääkäri katseli akuuttivaiheessa otettuja röntgenkuvia (tai ainakin niiden lausunnot hankki käsiinsä). Lopputuloksena ei löydetty keuhkoista mitään, joten päädyttiin aloittamaan Trexan uudelleen pienemmällä annoksella. Nyt odotellaan ja toivotaan, että kyseessä oli joku sattunnainen hässäkkä, eikä tuon lääkkeen aiheuttama.

• Vakava sivuvaikutus

Äidilläni todettiin viime syksynä Trexanin aiheuttama interstitiaalinen keuhkosairaus. Reumalääkärit eivät kai oikein usko siihen, mutta se on keuhkopuolella tutkittu. Eläminen on vähän keuhkokuumeesta toiseen, henkeä ahdistaa yms. Olet kenties saanut jo siitä lisää tietoa, mutta googletapa ihan tuolla sairauden nimellä, niin löytyy tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe