Trexanin aiheuttama keuhkoreaktio

jokueräs

Onko täällä jollain kokemusta tuosta trexanin aiheuttamasta keuhkoreaktiosta? Siitä kun jokapaikassa varoitellaan, mutta en löytänyt mistään tietoa, mitä se käytännössä tarkoittaa. Siis onko se enemmän keuhkokuumetyyppinen vai kenties jotain keuhkoputkien supistumista...

Minulta löytyi toissapäivänä kuumeeton keuhkokuume ja kovin pelottaa, että se on trexanin aiheuttama. Kun mitään edeltävää flunssaa tms. ei ole ollut.

Reumapolilta en vielä ole saanut ketään kiinni, mutta sieltä on toki tarkoitus kysyä mielipidettä.

7

7398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humira&Trexasn

      Käytin itse trexania pistoksena viiden vuoden ajan, mutta se vaihdettiin Humira-nimiseen kunnei tuntunut tehoavan.

      Trexanista minulle ei tullut juuri mtn sivuoireita(muutaku hieman pahoinvointia pistoksen jälkeen), mutta tossa viime syksynä minulle tuli myös kuumeeton keuhkokuume, jonka lääkärit arvelevat johtuvan Humirasta. Eli olettaisin itse, että myöskin Trexan voisi aiheuttaa näitä, kun nehä madaltavat immunniteettikykyä, varmaksi en Trexanista osaa sanoa, mutta humirasta kyllä.

    • Krystal80

      Millaisia oireita aiheutui tuosta kuumeettomasta keuhkokuumeesta? Miten huomasitte sen?

      • jokueräs

        Alkuun huomasin, etten pystynyt normaaleihin liikuntasuorituksiin. Sitten vähitellen rupesi huomaamaan normaalissa elämässä - jyrkän mäen päällä olin huomattavasti hengästyneempi kuin aikaisemmin. Lääkäriin menin kun en päässyt kolmanteen kerrokseen pysähtymättä välillä puuskuttamaan. Tällöin lääkäri otti ensimmäisen keuhkokuvan ja liudan labrakokeita - kaikki normaaleita. Muutamassa päivässä olo sitten paheni niin, että parin kymmenen metrin kävelyn jälkeen sai hengitellä viitisen minuuttia ja sydän hakkasi 160 lyöntiä/minuutissa.

        Näillä oirein lääkäri laittoi päivystykseen ja siellä otetussa kuvassa näkyi jotain muutoksia keuhkokuvassa. 7 tunnin tutkimusten jälkeen diagnoosi: keuhkokuume. Tosin nyt kun olen 5 päivää syönyt antibiootteja uskaltanen jo sanoa, ettei niistä ole mitään apua. Jatketaan tutkimuksia huomenna...


    • +

      Onko kellään tietoa/kokemusta? Vai todetaanko vaan esim. lääkekokeilulla, että aiheuttaa ongelmia?

      • reumavaivainen

        Itse sain keuhkoreaktion Humirasta, olin käyttänyt sitä n. 1,5 vuotta. Huomasin myös hengästyväni erittäin nopeasti, vaikka rasitusta ei juuri ollut, esim. pyöräillessä.Samaan aikaan oli kuivaa yskää. Veriarvot oli koko ajan hyvät. Ensiksi otettiin keuhkokuva viipalekuvat keuhkoista ja niissä näkyi mattalasimainen muutos keuhkojen alaosassa. (En kyllä ole päässyt selvyyteen, mitä se oikeasti tarkoittaa.) Sairastan myös astmaa, joten jouduin käymään myös puhalluskokeissa. Noiden röntgenkuvien jälkeen Humira lopetettiin välittömästi. Lisäksi jouduin bronkoskopiaan (keuhkojen tähystykseen), jossa keuhkoista otettiin 13 kpl näytteitä, koska silloin ei vielä tiedetty johtuuko oireet Humiran aiheuttamasta infektiosta vai lääkeainereaktiosta. "Onneksi" tulos oli lääkeainereaktio, en siis ollut saanut mitään sairautta lisää! Humiraa ennen käytin Trexania, ja siitä tuli myös kuiva yskä, ja jouduin silloinkin bronkoskopiaan. Trexan kuivatti myös limakalvoja. Trexanista ei ollut myöskään hyötyä sairauteni hoitoon. Humiran jälkeen kokeilin Enbreliä, mutta siitä sain kahden pistoksen jälkeen ihottumareaktiot molempiin reisiin. Laitoin sitä kuitenkin vielä kaksi kertaa, allergialääkkeellä tuettuna, mutta taas toisen pistoksen jälkeen sain ihottumareaktion. Enbrel lopetettiin ja joulukuussa aloitettiin Simponi. Se on melko uusi biologinen lääke, ja kahden pistoksen jälkeen (pistokset kerran kk:ssa) tuntuu, että siitä olisi apua. Mitään sivuoireita ei ainakaan vielä ole tullut.


      • Jokueräs

        Minulle tehtiin alkuun spirometria- ja diffuusiokapasiteettitutkimukset. Lisäksi reumalääkäri katseli akuuttivaiheessa otettuja röntgenkuvia (tai ainakin niiden lausunnot hankki käsiinsä). Lopputuloksena ei löydetty keuhkoista mitään, joten päädyttiin aloittamaan Trexan uudelleen pienemmällä annoksella. Nyt odotellaan ja toivotaan, että kyseessä oli joku sattunnainen hässäkkä, eikä tuon lääkkeen aiheuttama.


    • Vakava sivuvaikutus

      Äidilläni todettiin viime syksynä Trexanin aiheuttama interstitiaalinen keuhkosairaus. Reumalääkärit eivät kai oikein usko siihen, mutta se on keuhkopuolella tutkittu. Eläminen on vähän keuhkokuumeesta toiseen, henkeä ahdistaa yms. Olet kenties saanut jo siitä lisää tietoa, mutta googletapa ihan tuolla sairauden nimellä, niin löytyy tietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe