Humira ja kauhea polte

kyselij' humirasta

Hei

Minulle aloitettiin tälläinen Humira-niminen lääke, joka laitetaan kynässä reiteen pistoksena.
Itse pistos ei juuri lainkaan tunne, mutta heti pistoksen jälkeen alkaa todella voimakas poltteen tunne, kun lääke menee reiteen. Lääkäri sanoi että se kuuluu siihen, mutta onko jollain jotakin keinoa miten tätä poltetta saisi lievennettyä?

16

2915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HAnssik

      Mulla on kans biologinen reumalääke Simponi nimelätään, joka pistetään itse samanlaisella "kynällä" reiteen - en ole kyllä tuntenut lainkaan aloittajan kuvaamia oireita piston jälkeen - olisko eri aineissa sitten eri "jälkivaikutus" ?

      • treumaatikko

        Mulla vasta kaksi simponi-pistosta,eikä ole tuntunut reidessä miltään. Lääke on ainakin näin alkuun hyvä.


      • HAnssik
        treumaatikko kirjoitti:

        Mulla vasta kaksi simponi-pistosta,eikä ole tuntunut reidessä miltään. Lääke on ainakin näin alkuun hyvä.

        Otatko Simponin rinnalla myös muita reumalääkkeitä ?


      • maller
        HAnssik kirjoitti:

        Otatko Simponin rinnalla myös muita reumalääkkeitä ?

        Minulla menee Trexan Simponin lisäksi. Eli kerran vkossa 4 tabun annos.
        Sivuvaikutuksena saan Trexanista yskää ja keuhko-oireita, ettei taaskaan tiedä, miten kauan voin syödä sitä. Joskus joutunut tauottamaan puoleksi vuodeksi.

        Simponia olen pistänyt 6 kertaa. Neljännen piikin jälkeen alkoi tulla positiivisia vaikutuksia agressiiviseen reumaani. Pitää uskoa ja toivoa sen auttavan myös jatkossa. Pistän sen mahan alueelle, eikä minkäälaisia oireita ole tullut pistosjälkeen. Joissakin biologisissa on säilöntäaineena jotain kirvelevää, muttei tässä.Pistoskynä on hyvin suunniteltu muutenkin.

        Ensimmäinen biologinen oli Enbrel, jonka tehon tuhosi viikossa sikainfluenssapiikki. Tauonkaan jälkeen ei enää tehonnut.

        Remicade, joka tiputetaan sairaalassa, aiheutti allergisia reaktioita, ja se piti lopettaa.


      • Piikittäjä
        maller kirjoitti:

        Minulla menee Trexan Simponin lisäksi. Eli kerran vkossa 4 tabun annos.
        Sivuvaikutuksena saan Trexanista yskää ja keuhko-oireita, ettei taaskaan tiedä, miten kauan voin syödä sitä. Joskus joutunut tauottamaan puoleksi vuodeksi.

        Simponia olen pistänyt 6 kertaa. Neljännen piikin jälkeen alkoi tulla positiivisia vaikutuksia agressiiviseen reumaani. Pitää uskoa ja toivoa sen auttavan myös jatkossa. Pistän sen mahan alueelle, eikä minkäälaisia oireita ole tullut pistosjälkeen. Joissakin biologisissa on säilöntäaineena jotain kirvelevää, muttei tässä.Pistoskynä on hyvin suunniteltu muutenkin.

        Ensimmäinen biologinen oli Enbrel, jonka tehon tuhosi viikossa sikainfluenssapiikki. Tauonkaan jälkeen ei enää tehonnut.

        Remicade, joka tiputetaan sairaalassa, aiheutti allergisia reaktioita, ja se piti lopettaa.

        Onko muilta kertynyt kokemusta sikainfluenssapiikin tai muun rokotteen vaikutuksista biologisten lääkkeiden tehoon ? Itse käytin Enbreliä kuusi vuotta . Kahden viimeisen vuoden aikana teho alkoi hiipumaan . Nyt mennään Simponilla .


    • tx

      Anna Humiran lämmetä ensin huoneenlämmössä 10-15 min. ei polttele niin paljon. Ja mulla vatsaan pistäessä ei polta niin paljon kuin reiteen pistettäessä.

    • pursu22

      Voisiko joku kertoa humirasta, minulla on reuma ollut 5½ vuotta tähän asti lääkeet on ollut oxiklor 300mg, metotreksaatti, nyt kuukausia jatkuneen rannetulehduksen takia lääkäri suositteli humiraa, etsiessäni siitä tietoa aika paljon näyttää olevan vakavia haittavaikutuksia. Olisin halukas tietämään onko siitä muille tullut esim. syöpäriskiä.

      • ppp47

        Moi
        Minä sain humirasta todella pahan märkärakkula psoriaasiksen. Päivystyksella marraskuussa-10v ihoja-allergisiraalaan. Sanottiin, että lähtee pois. Nyt kynnet irtoaa ja varpaan kynsiin on tullut öljyläiskia. Kaipa nekin rupeaa muuttumaan kohta pelkäksi sarveiskalvoksi, päänahassa on myös psori. Aloitettiin sandimum lääkitys suun kautta. Kämmenet ja jalkapohjat ihan kamalassa kunnossa. Steriilejä märkärakkuloita. Ovat kyllä nyt jo kuivuneet. Tilalla kipeitä haavaumia.Rakkulat tulevat takaisin, kun pitää taukoa vahvasta kortisooni voiteesta. Iholle tuli myös rakkuloita nyt hilseileviä läiskiä. Korvissa oli myös psori. Tämä on kuulemma todella harvinaista, että saa näin pahat sivuoireet. Humiraa pistin n.15v ja sitten tämä helvetti alkoi. Hiuksia on lähtenyt läikkinä päästä(nyt onneksi jo kasvavat takaisin). Elämä on rasvaa puuvilla hanskoja tai siis ei ole enään elämää. Jouduin hakemaan mieliala lääkkeet. Nyt jo kai vähän helpottaa sitä alusta. Auttoi kyllä selkärankareumaan mutta olisin voinut vähän harkita lääkkeen aloitusta, jos lääkäri olisi puhunut tällaiseta. Kanattaa kysellä toisi tarkkaan.


      • ppp47
        ppp47 kirjoitti:

        Moi
        Minä sain humirasta todella pahan märkärakkula psoriaasiksen. Päivystyksella marraskuussa-10v ihoja-allergisiraalaan. Sanottiin, että lähtee pois. Nyt kynnet irtoaa ja varpaan kynsiin on tullut öljyläiskia. Kaipa nekin rupeaa muuttumaan kohta pelkäksi sarveiskalvoksi, päänahassa on myös psori. Aloitettiin sandimum lääkitys suun kautta. Kämmenet ja jalkapohjat ihan kamalassa kunnossa. Steriilejä märkärakkuloita. Ovat kyllä nyt jo kuivuneet. Tilalla kipeitä haavaumia.Rakkulat tulevat takaisin, kun pitää taukoa vahvasta kortisooni voiteesta. Iholle tuli myös rakkuloita nyt hilseileviä läiskiä. Korvissa oli myös psori. Tämä on kuulemma todella harvinaista, että saa näin pahat sivuoireet. Humiraa pistin n.15v ja sitten tämä helvetti alkoi. Hiuksia on lähtenyt läikkinä päästä(nyt onneksi jo kasvavat takaisin). Elämä on rasvaa puuvilla hanskoja tai siis ei ole enään elämää. Jouduin hakemaan mieliala lääkkeet. Nyt jo kai vähän helpottaa sitä alusta. Auttoi kyllä selkärankareumaan mutta olisin voinut vähän harkita lääkkeen aloitusta, jos lääkäri olisi puhunut tällaiseta. Kanattaa kysellä toisi tarkkaan.

        Humiraa pistin1,5v en 15 vuotta painovirhe paholainen :)


      • tuuria matkassa
        ppp47 kirjoitti:

        Moi
        Minä sain humirasta todella pahan märkärakkula psoriaasiksen. Päivystyksella marraskuussa-10v ihoja-allergisiraalaan. Sanottiin, että lähtee pois. Nyt kynnet irtoaa ja varpaan kynsiin on tullut öljyläiskia. Kaipa nekin rupeaa muuttumaan kohta pelkäksi sarveiskalvoksi, päänahassa on myös psori. Aloitettiin sandimum lääkitys suun kautta. Kämmenet ja jalkapohjat ihan kamalassa kunnossa. Steriilejä märkärakkuloita. Ovat kyllä nyt jo kuivuneet. Tilalla kipeitä haavaumia.Rakkulat tulevat takaisin, kun pitää taukoa vahvasta kortisooni voiteesta. Iholle tuli myös rakkuloita nyt hilseileviä läiskiä. Korvissa oli myös psori. Tämä on kuulemma todella harvinaista, että saa näin pahat sivuoireet. Humiraa pistin n.15v ja sitten tämä helvetti alkoi. Hiuksia on lähtenyt läikkinä päästä(nyt onneksi jo kasvavat takaisin). Elämä on rasvaa puuvilla hanskoja tai siis ei ole enään elämää. Jouduin hakemaan mieliala lääkkeet. Nyt jo kai vähän helpottaa sitä alusta. Auttoi kyllä selkärankareumaan mutta olisin voinut vähän harkita lääkkeen aloitusta, jos lääkäri olisi puhunut tällaiseta. Kanattaa kysellä toisi tarkkaan.

        Itselläni oli aika paha ihopsori agressiivisten niveloireiden kanssa . Iho parani ja niveloireet helpottuivat Enbrelillä . Kolmen vuoden jälkeen varpaiden kynsiin tuli lievää psorimuutosta , mutta jalkahoitajani osaavat hioa nekin kuntoon .


    • Viivi-54v

      Humira ollut käytössä jo 3v, uusi elämä alkoi heti ensimmäisestä piikistä, on todella hyvä, ei mitään oireita enää reumasta. On muitakin reumalääkkeitä käytössä humiran lisäksi. Itse pistän vaan vatsanseutuun, en reisiin,ohje reumasairaalasta. Harkitse pistopaikan vaihtoa.

    • ----------------

      Miten "syöpäriskin" lisääntymisen voi havaita? Luonnollisesti jos saa syövän, voi päätellä että lääke on siihen saattanut vaikuttaa, mutta kohonnutta riskiä en ymmärrä, miten sen voi havaita ja mitä väliä sillä edes on? Toki silloin lääkäri epäilemättä myös vaihtaa lääkitystä.
      Itse olen käyttänyt Humiraa jo ehkä 3-4 vuotta, ja se on yksinkin ainut lääke, josta on ollut hyötyä. Neuloista en erityisemmin pidä, mutta käytän lääkettä silti koska sen teho on niin ilmeinen. Haittavaikutuksia ei Humirasta ole tullut. Mitä sitten tulee mainitsemiisi vakaviin haittavaikutuksiin, kai ymmärrät että niiden todennäköisyys on monien kohdalla luokkaa 1/100.000 tai jopa 1/1000.000?
      Jos pelko tuollaisista estää käyttämästä hyvää lääkettä, josta todella olisi apua, menetät niin paljon ettet edes ymmärrä.

    • Jokueräs

      Syöpäriskin lisääntyminenhän on yksinkertainen lasku: otetaan vaikka 10000 lääkkeen käyttäjää ja seurataan heitä tietty ajanjakso, vaikkapa 10 vuotta ja lasketaan, kuinka monta syöpätapausta ilmenee. Tätä ilmaantuvuutta verrataan sitten verrokkiryhmään, joka luultavasti on otos "tavallisesta" kansasta. Sen jälkeen saadaan tilastollisin menetelmin vertailtua syöpätapausten mahdollista eroa ja toisaalta eron merkittävyyttä.

      Yhden yksittäisen syöpätapauksen kohdalla on mahdotonta sanoa, aiheutuiko syöpä ko lääkkeestä vai jostain muusta. Mutta toki, jos lääke esim. viisinkertaistaa syöpätapaukset, niin sen käytön tulee olla erittäin rajattua ja perusteltua (ei liene näin Humiran tapauksessa, vaan kyse on joistain prosenteista)

    • odottava

      olkaahan tietoisia valinnastanne ,kun otatte biologiset lääkkeet käyttöön!! tutkimus aikaa ei ole tarpeeksi selittämään riskeistä.miesystävälläni on todettu aktiivinen nivel reuma n,12 vuotta sitten ja on aikojen saatossa joutunut käyttämään joku lääke joka tiputetaan suoneen sairaalassa, humiraa,remicadea,embrelliä ja simponia(simponi oli nykyinen lääke) joita on aika ajoin vaihdeltu sivuvaikutusten vuoksi.tällä hetkellä miesystäväni makaa sairaalassa äkillisen kovan keuhkokuumeen vuoksi sairaalassa,hengityskoneessa ja nukutuksessa ja erittäin immuunikykyisen bakteerin kanssa,lääkkeet ovat vieneet kuulema kaiken immuuniteetin,yli kaksiviikkoa on odotettu ja odottelu jatkuu,toivoa löytyy vaikkakin mahdollisuudet on minimaallisia.IHMETTÄ ODOTELLESSA

      • Toiveikas

        Hui kamala!

        Tsemppiä sun miehelles! Mulla ikää kohta 21v ja reuma todettu 2½v. Oon testannu biologisista remicaden, humiran ja nyt simponi. Trexan vaihdettiin Imurelliin pahoinvoinnin takia. Niveliä pistetty viimeksi 2009, mutta iriitti kiusaa :( Nyt muutama kerta pistetty simppaa, toivottavasti lähtee tehoamaan. Silmiin tiputtelen myös pred fortea.. Imurel, pred forte, simponi, plus kortisoni suunkautta...
        Ehkä tää tästä vielä...joskus!


    • humira käytössä

      Minä joudun pistämään Humiran vatsaan kun reisissä näkyy verisuonet. Lääke kirvelee ihan älyttömästi vaikka annankin olla huoneenlämmössä jonkin aikaan ennen pistämistä. Lääkäri sanoi että Enbrel kirvelee enemmän, niin mitenköhän paljon se sitten kirvelee ;)

      Onneksi pistos on nopeasti ohi ja ei tarttee pistää kun parin viikon välein :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe