Retkeilyn myytit

vannekiristääpäätä

Jokainenhan tuntee sanonnan "Jos jalkoja palelee pistä pipo päähän." Minusta tuo sanonata on paskaa sillä 20 asteen pakkasessa jalkojen paleluun ei vaikuta tippaakaan onko sinulla karvahattu päässä vai ei. Tuo sanonta on tietääkseni peräisin Britanniasta ja luulen että sanojalla ei ole ollut mitään käsitystä todella kylmistä oloista. Eikö tuon kuluneen sanonnan toistelua voisi Suomessa jo lopettaa? T

Toinen on tämä myytti avaruushuovan hyödyllisyydestä. Tosiasia kuitenkin on että tuolla "ihmehuovalla" ei ole mitään merkitystä lämpimänä pysymisen kannalta.

10

2912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paitua

      avaruus'huopien' ideahan on heijastaa omaa ruumiinlämpöä takaisin bodiin. Voip olla jossain tilanteessa aika fataalia selvitytymisen kannalta. Ooot hukassa loukkaantuneena kääriytyneenä avaruushuopaan. Ruumiinlämpötilasi säilyy yli 35 kunnes apu tulee. Muuten se olisi laskenut 33 ja nirri pois. Näin esmerkkinä, jeps.

    • atlatl

      Avaruushuovasta on oltu montaa mieltä.
      Jotkut ovat jopa sitä mieltä,että pitkään käytettynä alkaakin johtaa lämpöä pois kehosta,jos kehon oma lämmöntuotto ei enää yhtään pelaa...Niin kauan kuin oma kroppa pelaa,se heijastaa ainakin jossain määrin lämpöä takaisin. Itse ottaisin mieluummin untuvamakuupussin kuin avaruushuovan.
      Käytän avaruushuopaa lähinnä pitämään kuumuutta pois teltasta kesäpäivinä virittämällä sen telttani päälle.
      Enpä juuri muulloin.

      Pipo päähän jos varpaita palelee-väite perustuu siihen,että sanotaan pään kautta haihtuvan jopa 40 % kehon lämmöstä,koska päässä on paljon verisuonia.
      ja kun pää kylmenee tarpeeksi,niin muunkin kehon lämmöntuotto on vaarassa. Jos aivojen lämpötila laskee niin silloin on tosi kyseessä;muukaan keho ei pysty tuottamaan enää lämpöä,vaan sitä riittää vain ydinalueille:aivot,sydän,keuhkot,sisäelimet.
      Mutta silloin puhutaankin jo todella vakavasta hypotermiasta.
      Kehon lämpötilaa on helppo säädellä päähineiden avulla.
      Ja nimenomaan 20 asteen pakkasella sillä ON merkitystä. Silloin kannattaa pitää pipo päässä.
      Pään alueen verisuonet kannattaa suojata jo matalemmissakin pakkaslukemissa,varsinkin jos tuulee.
      Tuulella on voimakas lämpöä haihduttava vaikutus.
      Todellisisssa henkiinjäämisolosuhteissa peli ratkeaa sen hyväksi,kellä on ollut kunnon päähine.
      Kaupungilla harvoin käppäillään tuntikausia nimenomaan ulkona ilman pipoa.

      Mutta jos et pidä pipoista niin se onkin jo sitten toinen juttu...

      Tee koe: Seuraavan kerran,kun on kunnon tuuli ja hyvä pakkanen niin mene ulos ensin kunnon tuulenpitävä lakki päässä tunniksi.
      Mittaa ajallisesti,kuinka pian alkaa tulla kylmä,jos istut paikoillasi tekemättä mitään.
      Toista koe paljain päin.
      Veikkaan,että saat eri tulokset.

      Itse en osaa nukkua pää umpisukkelossa makuupussissakaan,joten talvella joudun käyttämään jonkinlaista päähinettä teltassa nukkuessani,jottei kylmän tunnetta tulisi. Ja tuntuu toimivan.
      Tosin nukun siellä myös villasukat jalassa. ;)

    • Timo-Petteri

      Oulun yliopisto on tehnyt pitkään ja hartaasti noita tutkimuksia. Mukana on ollut mm. puolustusvoimat. Tutustupas noihin tutkimuksiin, niin et kirjoittele "paskaa", sillä olet ihan väärässä.

      • atlatl

        ...niin käyn lukasemassa.

        Omakohtainen kokemus vain nyt on semmoinen että ilman pipoa tulee nopeammin kylmä,oli asiasta sitten mitä tutkimuksia tahansa.
        Ja tieteellinen tosiasia on ainakin tähän asti ollut se,että pään kautta haihtuu varsin suuri osa kehon lämmöstä.
        Josko lie sitten sekin jo taas todistettu vääräksi.

        Kirjoitin omasta kokemuksestani ja tuntemuksistani,en tieteellisen faktan pohjalta.
        Jokainen kun kokee kylmyyden omalla tavallaan.

        Avaruushuovan käytöstä on ollut keskusteluja mm relaassa ja vaellusnetissä.Nämä ovat retkeilijöiden keskustelusivustoja.


    • patjaa alle

      Avaruus"huopa" on hyvä silloin jos mitään muuta ei ole laittaa päälle, kunnon takki tai täkki on paljon parempi kuin 0,5mm vahvuinen nylon. On pokeasti aika vaarallista puhua avaruushuovasta lämmittäjänä, olen törmännyt tapaukseen jossa retkeilijä oli ottanut tämän opastuksen niin tosissaan, että yritti nukkua kylmän maan aikaan avaruushuovan päällä. Tollohan se on. Mitä lämmittää ohut muovi kylmää maata vasten?
      Kaveri ihmetteli miksi kropan lämpö ei heijastu takaisin....taisi johtumalla karkaava lämpö olla suurempi tekijä.
      Avaruushuopa on ensiapuvaruste.

      • spärräläinen

        ...lyhytaikainen apu.
        Avaruushuopaan kääritty potilas on saatettava lämpimään mitä pikimmin,sillä kapine alkaa johtaa kylmää potilaaseen jos potilaan oma lämmöntuotanto ei toimi.


    • atlatl

      ...Eli juuri niikuin sanoin...
      Mutta aloittaja ei uskone...

      Olen itsekkin ollut SPR;n ensiapuryhmässä harjoittelijana ja tiedän jotakin...
      Lisäksi 18 vuotta vartijana ja sinä aikana opiskelin paljon ensiapu-asiaa...

      Avaruushuopa on niin ohut,että jos potilaan oma lämmön tuotto ei toimi,niin pulassa ollaan.
      Sillä sitten tarvitaan jo jotain tuhdimpaa.....

    • täysin turha väline

      Avaruushuovalla ei tee mitään pohjolassa.Itse kerran palelin perhanasti enkä viitsinyt alkaa teltasta kömpiin joten vetäisin makuupussin ympäri tuon.No oli lämmintä jonkin aikaa kunnes heräsin siihen että koko makuupussi ja vaatteet oli litimärkiä.Sitten olikin jo niin kylmä jotta vain kunnon nuotion teko auttoi ja vaihtaa kaikki vaatteet.Kerää muuten älyttömästi kondensiovettä viileillä keleillä.Ihanlitrakaupalla/tunti.Eikä ollut mikään alumiini folio vaan ihan kunnon pelastuslakana.

    • Äsprräläinennnn

      Juu koko avaruushuopa on pelleväline.Varsinkin se ohut...
      Potilaan hoitoon pitää olla jotakin oikeasti eristävää,vaikka sanotaankin että kylmyys voi auttaa joissakin tapauksissa hengen säilymistä...

      Itse en käytä kys välinettä muuhun kuin helteellä teltan päälle estämään auringon porotusta,koska en tykkää nousta kukonlaulun aikaan vain siksi että teltassa on jo aamukahdeksalta 40 astetta lämmintä...
      Ainoa asia jonka kys ,tosin pieneen tilaan mahtuva,väline jotenkuten hoitaa.
      Ja siihenkin joutuu laittamaan kaksi,jos haluaa ison tunneliteltan kunnolla suojatuksi....
      Olisipa kiinnostavaa tietää kys välineen historia ja se,että millainen se todella oli alunperin. Oliko oikeasti eristävä ja ovatko nämä taskuunmahtuvat nykyversiot vain pelleilyä asialla jonka tarkoitus oli alunperin oikeasti pelastaa henkiä?

    • hsb:22

      Eikä toi sinu aivoton lässytys liity mitenkään ERÄRETKEILYYN ota ne napit ja mee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe