tyhmä kysymys

neuvoton säästäjä

Päätin vuoden alussa alkaa pitää kirjaa menoistani. Mutta... Maksan kuun viimeisenä päivänä Visa-laskun (maksuaikakortin), laitanko silloin kirjanpitooni vain Visa-lasku? Silloin en pysty näkemään esim. koko summaa joka on mennyt ruokaan, koska lasku tulee vasta kuukauden jälkikäteen (ei ainakaan mene oikealle kuulle). Tuntuu toisaalta tyhmältä kirjata esim. ruoka tämän päivän menoihin, jos maksan sen vasta helmikuun viimeinen päivä? Miten te teette? Ruokaa nyt ei ehkä ostakaan visalla, mutta otin sen nyt esimerkiksi.

6

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole ongelmaa

kirjanpitoa menoista. Eikä käytetä visakorttia.

• neuvoton säästäjä

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Se auttoi ratkaisemaan ongelmani.

• ,.,.

Lasken omat ruokamenoni aina kuukausittain, vaatemenot vuosittain.
      Ruokaan menee suurinpiirtein sama summa joka kk, vaatteita hankin ehkä kerran vuodessa merkittävästi.
      Keskimääräinen kulutus lienee olennainen.

• 3+5

Jos haluat kirjata Visa-ostokset päivän menoihin, niin kirjaa esim. kuittien perusteella? Joissakin verkkopankeissa on myös mahdollista seurata Visan tapahtumia, vaikka ne eivät välttämättä sinnekään päivity päivälleen.

En pidä kirjaa menoistani säännöllisesti, mutta itse ajattelen Visa-laskua vain "Visa-laskuna", siinä missä sähkölaskua sähkölaskuna... Merkkaisin kirjanpitooni siis vain Visa-laskun, koska yleensä sen sisältö on minulla sen verran samanlainen joka kuukausi että en tunne tarvetta eritellä sitä itselleni sen kummemmin (käytän luottokorttia vain verkkokauppaostoksiin ja matkoilla, ja maksan sen kuukausittain kokonaisuudessaan pois).

Minulle Visa-lasku tulee sopivasti samoihin aikoihin kuin palkkani, joten maksan palkasta kerralla kuukausittaiset laskut, vuokran ym. pakolliset menot, siirrän jonkin verran rahaa säästötilille, ja jätän käyttötilille sen verran rahaa että siitä riittää kuukauden ruokaostoksiin ja mahdollisiin yllätysmenoihin tai -laskuihin.

• neuvoton säästäjä

Joo, noin olen minäkin ajatellut, mutta siinä on seuraavat ongemat (minusta). Jos laitan kirjanpitoon vain Visalaskun, niin jos esim. ostan vaatteen (ehkä vähän kalliimmankin)VIsalla Tukholmasta , jossa käyn usein, se ei näy kohdasssa vaatteet. Jos taas laitan kuittien mukaan, tunnen olevani "väärässä"kuukaudessa, koska lasku maksetaan vasta seuraavassa kuussa. Mutta jompi kumpi tapa täytynee valita.

• ei kirjanpitoa
        neuvoton säästäjä kirjoitti:

Joo, noin olen minäkin ajatellut, mutta siinä on seuraavat ongemat (minusta). Jos laitan kirjanpitoon vain Visalaskun, niin jos esim. ostan vaatteen (ehkä vähän kalliimmankin)VIsalla Tukholmasta , jossa käyn usein, se ei näy kohdasssa vaatteet. Jos taas laitan kuittien mukaan, tunnen olevani "väärässä"kuukaudessa, koska lasku maksetaan vasta seuraavassa kuussa. Mutta jompi kumpi tapa täytynee valita.

Aina kun maksat Visalla, saat kuitin. Laita se kulu sen kuukauden kirjanpitoon, tarkoitushan oli seurata aina kuukauden kulutusta, eikä pankkitilin saldoa? Visalaskuhan vähentää pankkitiliä, mutta nuo siihen liittyvät maksutapahtumat kohdistat aina siihen päivään jolloin hankinta tapahtuu.
        Itse säästän kaikki (kymmenet) kuitit kun maksan Visalla ja kun lasku tulee, tarkistan ettei ole veloitettu mitään tuulesta temmattua (tai että kortti olisi kopioitu jossakin reissussa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2628
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      116
      2506
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      26
      2184
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1963
    5. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      30
      1753
    6. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      322
      1306
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1063
    8. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259