Pitkän iän salaisuus on asenteissa, ei geeneissä.
Näin väittää Georgian yliopiston (USA) gerontologian professori Leonard Poomin.
Tämä pikku-uutinen sattui silmiini sanomalehden sunnuntailiitteen sivuilta.
Juttu jatkuu seuraavasti.
”Mitään teräsvaareja tai mummoja, joilla olisi poikkeuksellisen edulliset perintötekijät ei ole.
Tärkeintä on ikäihmisten asenne sekä kyky sopeutua elämän varrella koettuihin ikäviin tai haitallisiin asioihin.”
Siinäpä se.
Esimerkiksi puolison kuolema voi joillekin leskille olla niin ylivoimainen tehtävä hyväksyä, säällisen suruajan jälkeen, että moni tällainen voi jopa kuolla suruunsa.
Vaikeita asioita yhtä kaikki, mutta on hyvä tietää, että pitkän iän salaisuus on asenteissa, niin kuin niin moni muukin asia.
Arvot ja asenteet ovat elämämme perusta.
Pitkän iän salaisuus
24
651
Vastaukset
- 19+17
"Asennevammaisista" puhutaan silloin,
kun joku aivan härkäpäisen yksisilmäisesti ajaa jotain asiaa,
minkä kaikki muut jo tajuavat vievän vikaan.
Niinkuin sossut esimerkiksi! DDDDDDDD
"Asenteet kohdillaan!" taas sanotaan olevan ihmisillä,
jotka näkevät kokonaisuuden,
ja joiden on mahdollista tarkistaakin kantansa.
Kaikkihan muuttuu ja elää niinkauan kuin elää.- flaieri
Tutkitaan ja tutkitaan, jokainen tutkimus on tilaajansa näköinen!
Kuolee kun on aika on se sitten tutkittu tai ei, sodan jälkeen olisi ollut joukkokuolemia paljon jos tuo surun kantaminen olisi syy.
Joku aika sitten kun eläinrasvat oli myrkkyä, oli se yksi kuolinsyy suomalaisille, ja nyt se jo toisinpäin
levitteissä olevat väriaineet esanssit ja kovetusaineet ovatkin pahasta.
Ottaako tästä nyt joku selvää mikä tappaa ihmisiä, joskus vain on aika kuolla.
Tämänhetkisessä Suomessa elinikä on korkeampi kuin 40v sitten ? - joutavoinen
flaieri kirjoitti:
Tutkitaan ja tutkitaan, jokainen tutkimus on tilaajansa näköinen!
Kuolee kun on aika on se sitten tutkittu tai ei, sodan jälkeen olisi ollut joukkokuolemia paljon jos tuo surun kantaminen olisi syy.
Joku aika sitten kun eläinrasvat oli myrkkyä, oli se yksi kuolinsyy suomalaisille, ja nyt se jo toisinpäin
levitteissä olevat väriaineet esanssit ja kovetusaineet ovatkin pahasta.
Ottaako tästä nyt joku selvää mikä tappaa ihmisiä, joskus vain on aika kuolla.
Tämänhetkisessä Suomessa elinikä on korkeampi kuin 40v sitten ?elininikä. hoitaja sanoi että veri-arvoista päätellen syön ja elän terveellisesti, vastasin että ne on perintöä, hyvät geenit. Ammatti ihminen ei ryhtynyt oikomaan käsityksiäni. Itse niihin voi vaikuttaa, ja miten elämä menee, onko paljon isoja tapahtumia, menetyksiä, potkuja työpakoilla, asunnon vaihtoja, ne rasittavat.
Kaveri osasi sanoa että hyvät geenit voi olla pois välillä ja tulla sitten taas takaisin. Hänellä oli mielestäni paras käsitys asiasta.
- Ramoona*
Positiivaritkin ovat mottonaan hokeneet asenteen merkityksestä vuosikaudet, ja ihan hyvä, että tutkimuskin sen totuuden jälleen kerran vahvistaa. Eipähän kannata jäädä suremaan huonoja geenejään ja odottelemaan viikatemiestä, kun tajuaa, että paljon on tehtävissä. Onnettomuus ei katso uhrinsa geeniperimää. Jos on perinyt alttiuden vaikkapa diabetekseen tai versuonitauteihin, voi ottaa ne huomioon elintavoissaan ja sama ruokavalio käy yleensä koko perheelle. Hyvä huomio tuo ketjun toisen kirjoittajan maininta härkäpäisestä yksisilmäisyydestä , pitää paikkansa yksilökohtaisestikin. Kurssin muutokset aika ajoin ovat hedelmällisiä, ja yhden asian ihmiset ovat vaarassa sairastua ja sairastuttaa lähimmäisetkin, ainakin henkisesti. Henkinen kantti on taas fyysisen pohja, niitä ei voi erottaa. Miehet yhteen aikaa julistivat, etteivät ole pupuja jotka syövät rehuja, mutta johan salaatit maistuvat partasuisille uroillekin.
Leskeksi jääminen ja muut suuret menetykset ovat aina vedenjakajia, mutta myös uuden alkuja. Pitää ensin surra rauhassa omalla tavallaan ja sitten alkaa availla uusia ovia. Poismennyt ei varmaan toivoisi, että jälkeenjäänyt jää tuhkaa ripottelemaan päälleen ja seuraa pian perästä. Miesleskiä erityisesti on säälitelty, kun eivät osaa edes perunoita keittää ja pesukoinetta käyttää. Nainen tekeekin karhunpalveluksen tehtyään itsestään korvaamattoman, ja sama koskee miehiäkin : vaimon pitää saada ajaa autoa ja vaihtaa lamppuja jo miehen eläessä. Voi olla hellyttävää katsella pariskuntaa, joka nyhjää koko ajan kahdestaan, mutta omat ystävät ja harrastukset suojaavat avioliittoa ja varsinkin mahdollistavat yksinjääneelle rikkaan elämän. Tänään kaikki tämä tuntuu itsestäänselvemmältä, poikalapset kasvatetaan kotitöihin . Oma monessa niin taitava ja neuvokas, elämäniloinen äitini katui, kun ei ollut koskaan opettellut ajamaan autoa .- geenit ja asenteet
Millä ennen puolusteltii huonoja elämäntapoja, kun ei ollut keksitty geenejä syntipukiksi ? Moni väittää, että lihavuuskin on geeneissä, lihoo kun näkeekin ruokaa. Samoin juoppous on kuin kohtalon sanelema. Antaa mennä vaan, geenit sanelee elon polun pituuden kuitenkin. Joku ikänsä kaikista nautinnoista pihdannut voi vaikka liukastua kotonaan mattoon ja lähtee pilven reunalle !
- 33+29
geenit ja asenteet kirjoitti:
Millä ennen puolusteltii huonoja elämäntapoja, kun ei ollut keksitty geenejä syntipukiksi ? Moni väittää, että lihavuuskin on geeneissä, lihoo kun näkeekin ruokaa. Samoin juoppous on kuin kohtalon sanelema. Antaa mennä vaan, geenit sanelee elon polun pituuden kuitenkin. Joku ikänsä kaikista nautinnoista pihdannut voi vaikka liukastua kotonaan mattoon ja lähtee pilven reunalle !
että terveellinen ruokavalio olisi nautinnoista kieltäytymistä,
ei pidä paikkaansa, päinvastoin. Hyväkuntoinen nauttii k a i k e s t a enemmän. - Dannykin sen tiesi
33+29 kirjoitti:
että terveellinen ruokavalio olisi nautinnoista kieltäytymistä,
ei pidä paikkaansa, päinvastoin. Hyväkuntoinen nauttii k a i k e s t a enemmän.Suostu mä en
vain tyytymään haaveisiin,
kun kanssas elää mä voisin kai loputtomiin
ja niin kauan kaikesta nauttisin,
kauan kanssasi armahin,
kauan elää niin tahtoisin vain,
kauan .... - Anonyymi
Dannykin sen tiesi kirjoitti:
Suostu mä en
vain tyytymään haaveisiin,
kun kanssas elää mä voisin kai loputtomiin
ja niin kauan kaikesta nauttisin,
kauan kanssasi armahin,
kauan elää niin tahtoisin vain,
kauan ....Ja hänen tapauksessaan nuoret naiset😂
- Reino´
Sanokoon tutkija mitä hyvänsä.
Metusalemiah niminen herrasmies ennen muinoin saavutti hulppeat 960 vuoden eliniän.
Kerrottiin, että elämäänsä tyytyväisenä pappa M sitten alkoi valmistautua ' lännenmaahan' lähtöön.
Jos ym. herra oli viriiliä ,konsumenttia', niin muutamanoloinen lista tarvittiin lapsenlapsenlapsien jne kirjaamiseen.- ullamirjami*
capt.cöpenick kirjoitti:
Metusalemiah niminen herrasmies ennen muinoin saavutti hulppeat 960 vuoden eliniän.
Kerrottiin, että elämäänsä tyytyväisenä pappa M sitten alkoi valmistautua ' lännenmaahan' lähtöön.
Jos ym. herra oli viriiliä ,konsumenttia', niin muutamanoloinen lista tarvittiin lapsenlapsenlapsien jne kirjaamiseen.kun huomasin sinikynänkin heränneen "horroksesta", ja viisaita sanoja kirjoitti.
On ihanpakko mainita että minun internettiaikojen alussa oli jo Yks Sinikynä ja luulempa, että tämä on hän ,kukas muuten . Ollaan sitten niitä Metusalemia---melkein, näissä piireissä.
Niin asiaan --on se vaan minunkinmielestä niin, että asenteella on merkitystä pitkään ikään.
Terveisiä vaan ullapullalta ,ja oli se joskus pullaullakin--nut kuitenkin ullamirjami.
Ne aikasemmat nimmarit oli liian herkullisia. ullamirjami* kirjoitti:
kun huomasin sinikynänkin heränneen "horroksesta", ja viisaita sanoja kirjoitti.
On ihanpakko mainita että minun internettiaikojen alussa oli jo Yks Sinikynä ja luulempa, että tämä on hän ,kukas muuten . Ollaan sitten niitä Metusalemia---melkein, näissä piireissä.
Niin asiaan --on se vaan minunkinmielestä niin, että asenteella on merkitystä pitkään ikään.
Terveisiä vaan ullapullalta ,ja oli se joskus pullaullakin--nut kuitenkin ullamirjami.
Ne aikasemmat nimmarit oli liian herkullisia.mikä on sen salaisuuren totuus. Ne on tiäremiehet keksiny että kun kävelee nopeesti ,niin saa pitkän iän ,luin tässä jokupäivä jostain semmosta.
- vaarivanha
ullamirjami kirjoitti:
mikä on sen salaisuuren totuus. Ne on tiäremiehet keksiny että kun kävelee nopeesti ,niin saa pitkän iän ,luin tässä jokupäivä jostain semmosta.
Raumlaise sanoi ennen: Ilone miäl teke lyhkäsi vuassi
- sinikynä evp
vaarivanha kirjoitti:
Raumlaise sanoi ennen: Ilone miäl teke lyhkäsi vuassi
Vaarivanha iski ytimeen. Kun siihen vielä lisätään se, että hulmuavia helemoja pitää myös vilkuilla, vaikka ei aina muistaisikaan miksi, niin jo vain pojat.
Ikä siitä pitenee ihan itelleen. - Lorena*
sinikynä evp kirjoitti:
Vaarivanha iski ytimeen. Kun siihen vielä lisätään se, että hulmuavia helemoja pitää myös vilkuilla, vaikka ei aina muistaisikaan miksi, niin jo vain pojat.
Ikä siitä pitenee ihan itelleen.En malta olla kirjoittamatta ohjetta jonka sain eläkkeelle siirtyessä.
"Kun olen vanha ostan punasen baskerin
kuin voitonmerkiksi.
Istun kahviloissa syön wienerleipää ja leivoksia.
Vilkutan pöytänaapurille kuin vanhalle tutulle
ja i s k e n silmää komeille ajanpatinoimille komeille vanhoille herroille.
Otan juttukaverin kaikkialta. Eläkeläisenä olen vapaa.
Kaikki mikä ei kuulu hyviin tapoihin teen vastapainoksi eletylle.
Eläkkeeni tuhlaan pieniin paheisiin.
Kaiiki vuodet olen kaivannut ja kaipaan punasta baskeriani!!!!!!!!!!! ".
Niin että palstan vaarit näyttävät olevan hyvässä elon vireessä kirjoituksia lukiessa, mutta kyllä me tytötkin, näinhän sen elämän pitää mennäkin siis pilkettä silmäkulmaan. - tilaisuudesta
sinikynä evp kirjoitti:
Ikä siitä pitenee ihan itelleen.minäkin mummi otan vaarin, laitanpa taas sinne rantabulevardille jotain hempeää hulmahtelevaa...kunhan koittaa keväänkorva...
- 16
tilaisuudesta kirjoitti:
minäkin mummi otan vaarin, laitanpa taas sinne rantabulevardille jotain hempeää hulmahtelevaa...kunhan koittaa keväänkorva...
Kevään tuloa enteilevät jutut. Mistäköhän johtuu kun päivät hiukan pitenevät sitä aivankuin kaikki heräisivät unesta uusin mielin, nyt tulee kevään aika. Ikävistä ikävin pimeän kausi on läpi eletty tällä erää. Jutut muuttuvat hauskoiksi niitä on mukava lukea, kaikenmaailman negatiiviset kaakatukset häviävät taivaan tuuliin. Naatitaan....
- ullapulla*
16 kirjoitti:
Kevään tuloa enteilevät jutut. Mistäköhän johtuu kun päivät hiukan pitenevät sitä aivankuin kaikki heräisivät unesta uusin mielin, nyt tulee kevään aika. Ikävistä ikävin pimeän kausi on läpi eletty tällä erää. Jutut muuttuvat hauskoiksi niitä on mukava lukea, kaikenmaailman negatiiviset kaakatukset häviävät taivaan tuuliin. Naatitaan....
se ainakin, että pitkäniän salaisuus on ,hyvä huumorintaju,asenne elämään, joka on juuri niin oitkä kun se on. Miksi sitä ajattelee --koska se loppuu, eletään tätäpäivää huomista ei tule --se on varmaa.
Asiasta toiseen,en viitsi kirjoittaa sinne missä tämä asia on aktuelli ..kysyn vaan ja miksi ---ja vastaan --siksi että linkki pitenee. Näitä taakseen katsojoa Ruuttia on paljon meissä.
Miksi joku tekee kiinnostuksella huonoista jutuista täällä jonkinlaista ilmoitusta--se vielä puuttuis että sanois aiheetkin mistä saa kirjoittaa - kysyppä
ullapulla* kirjoitti:
se ainakin, että pitkäniän salaisuus on ,hyvä huumorintaju,asenne elämään, joka on juuri niin oitkä kun se on. Miksi sitä ajattelee --koska se loppuu, eletään tätäpäivää huomista ei tule --se on varmaa.
Asiasta toiseen,en viitsi kirjoittaa sinne missä tämä asia on aktuelli ..kysyn vaan ja miksi ---ja vastaan --siksi että linkki pitenee. Näitä taakseen katsojoa Ruuttia on paljon meissä.
Miksi joku tekee kiinnostuksella huonoista jutuista täällä jonkinlaista ilmoitusta--se vielä puuttuis että sanois aiheetkin mistä saa kirjoittaasitä heiltä itseltään. Se on niin makuasia , mikä on huono juttu. Kyllä täällä joittenkin aiheet näyttää olevan AINA huonoja, joittenkin AINA hyviä. Mutta ei aihe ratkaise, vaan kirjoittaja, valitettavasti mutta totta se on.
- IIIIIIIIIIIIIIIIIIII
kysyppä kirjoitti:
sitä heiltä itseltään. Se on niin makuasia , mikä on huono juttu. Kyllä täällä joittenkin aiheet näyttää olevan AINA huonoja, joittenkin AINA hyviä. Mutta ei aihe ratkaise, vaan kirjoittaja, valitettavasti mutta totta se on.
Tuo yksi joka nytkin on joka ketjussa eri nimilläkin aivan kuin riivaajien vallassa ei sympatioita saa bvaikka mitä tekisi---Ruuneperia se on pakotytanut itseään nostamaan--mutta kukko ei käskettynä laula. Ja tuo ihmisparka--kohta 8kymppine nainen ei anna periksi--koko palsta on nyt hänen täytyy toivoa että jokin muutos tulisi
ei sille kukaan mitään voi. - Turhaan
IIIIIIIIIIIIIIIIIIII kirjoitti:
Tuo yksi joka nytkin on joka ketjussa eri nimilläkin aivan kuin riivaajien vallassa ei sympatioita saa bvaikka mitä tekisi---Ruuneperia se on pakotytanut itseään nostamaan--mutta kukko ei käskettynä laula. Ja tuo ihmisparka--kohta 8kymppine nainen ei anna periksi--koko palsta on nyt hänen täytyy toivoa että jokin muutos tulisi
ei sille kukaan mitään voi.toivotaan muutosta.Oisko mahollista rajoittaa yhden tyypin viestien lukumäärää / vrk?
Minun pitkän ikäni salaisuus, nyt ikääntyneenasteella eläessäni voin todeta, se on yhä salaisuus.
Kun synnyttyäni olin kuolla nälkään. Nälkäni johtui sellaisesta synnynnäisestä sairaudesta joka ei näkynyt ulospäin, Minä vauva, kun en pystynyt vauvojentavoin ottamaan ravintoani imemällä koska, en pystynyt hengittämään yksinomaan nenäni kautta, minkä vuoksi imeminen oli minulle mahdottomuus. Tuosta nälästäni selvisin, kun itkustani loppuun väsynyt äitini, vei minut vauvansa lopulta lääkäriin j a viisas lääkäri oli huomannut nälkäni aiheuttaneen vauvalle riisitaudin ja sen, miksi olin kuolla nälkään. Lääkäri kehotti äitiäni syöttämään minua lusikanavulla ja kun äitini seurasi lääkärin neuvoa selvisin elämään.
Ollessani 12-vuodenikäinen, kävelin tavanomaisesti kylältä kotiin rautatiekiskoparin keskellä, ennen radalle kävelemään ryhtymistäni olin varmistanut, ettei juna radalla uhkaa kävelyäni, näin takanani raiteilla samaan suuntaan kun minä, tulossa asetuin kävelemään turvallisin mielin raideparin keskelle olevan höyryveturin, jonka varmistuttuani oletin kulkevan minun käyttämäni raideparin viereisellä raideparilla ja lähdin turvallisin mielin kävelemään kotiani kohti. Kävelin niin ajatuksiini syventyneenä, etten kuullut höyryveturin ääntä kunnes, havahduin selkäni takaa kuuluvaan kovaan huutoon ja kun käännyin katsomaan, kuka selkäni takana huutaa, huomasin takin liepeeni olevan kiinni höyryveturin puskurissa ja tuossa veturissa, kaksi miestä huuti niin paljon kun jaksoivat. Minä säikähdin niin, etten saanut selvää, mitä miehet huusivat, lähdin kun sokeana juoksemaan pois tuolta raideparilta sen, viereisen raideparin yli asettuen kulkemaan eteenpäin tuon radanvierustalla olevalle polulle. Enkä kertonut koskaan kenelle, että olin pelastunut täpärästi höyryveturin alle jäämiseltä.
Junat kummitteli muulloinkin elämässäni.
Kuljin työmatkani junalla Helsinki - Järvenpää ja kerran, työstä tullessani kotiin, jäätyäni Järvenpäänasemalla junasta pois väärällä puolella, missä heti junasta poistuessani jouduin kulkemaan toisen raideparin yli. Sattui niin, että heti välittömästi tuon raideparin ylitettyäni, kun olin saanut toisenkin jalkani nostetuksi laiturikorokkeelle, tuota raideparia pitkin kulkeva pikajuna oli ohittanut minut ja Järvenpään asemarakennuksen, ja minä vaan itsekseni ihmettelin, mikä pikajunalle valoa näyttävällä asemamiehellä oli, kun tämä oli kasvoiltaan niin, oudon valkea.
Vasta käveltyäni kotiinpäin muutaman metrin käsitin, miten vähällä olin jäädä juuri äsken pikajunan alle ja miksi asemamies oli kalpea.
Sitten joskus 1970 luvulla sattui lomamatkalla ollessani lentokoneen vaihdossa NY lentokentällä, että paikallinen lumipyry lumipyry vaurioitti lentokonetta, jolla odotin jatkavani matkaa Miamin lentokentälle niin, että lentokoneen moottori räjähti ilmassa lennon aikana, katsoimme lentokoneen ikkunasta suurin liekein palavaa moottoria ja mieheni huomautti, että nyt hän tietää, miltä tummaihoinen ihminen näyttää silloin, kun tämä pelkää, hän tummaihoinen ihminen muuttuu kasvoiltaan harmaaksi. Liekehtien palavan lentokoneen sisälämpötila muuttui hyvin kylmäksi, lentoemännät kantoivat meille matkustajille huopia lämmikkeeksi ja lentokone teki onnistuneen välilaskun Atlantan lentokentälle, jossa odottelimme jatkolentoa sen aikaa, että ehdin ostamaan lentokentällä olleesta kioskista postikortin mutta, en ehtinyt postittamaan sitä.
Niin mielestäni, kun näin monesta kiperästä tilanteesta huolimatta elämäni sai jatkoaikaa niin, että päädyin pitkäniänsaavutettuani, kokemaan maassamme käytössä olevan, vanhusväestön eriarvoisuuden, missä elämäntavassa ihmisen pitkäikäisyyttä pyritään huonon terveydenhoidon avulla tarkoituksellisesti estämään. ja kun tuostakin huolimatta olen vieläkin elossa. Että kaikki nämä huomioiden, pitkä ikäni jäänee arvoitukseksi.- Anonyymi
Pitkän ijän salaisuus ja nevo :
ELÄ TERVEELLISTÄ elämää joka päivä !
väittämä !- Anonyymi
Laitetaan muistiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840