Siivoojat kanariallakaan tuskin ovat kovin hyvä tuloisia, mietin pahastuuvatko jos vien mennessäni hotellin siivoojalle kiitokseksi ylimääräisiä verhoja ja vaatteita. Onko kenelläkää kokemusta? Egyptissä olivat ainakin todella kiitollisi ja otettuja.
Kanarian siivoojat
35
8023
Vastaukset
- 1711
Itse en tekisi tuota. Ensinnäkin matkatavaroihin tulee turhaa painoa. Ja toisekseen Kanarialla on tavaratalot taynnä vaatetavaraa. Matkanjärjestäjä kertoo kyllä palvelurahakäytännöistä.
- Kivaa oli!
Paras tapa on jättää rahaa lähtiessään 5-10 euroa/vk.
Vanhojen tavaroiden antaminen on pahimmanlaatuinen loukkaus! Tiedän sen, koska olen itsekin ollut Las Palmasissa hotellisiivoojana. Nykyisin palkka on n. 800-1000 euroa/kk. Lisäksi palvelurahaa tulee yhdelle siivoojalle keskimäärin parisataa euroa kuukaudessa. - Onko ideaa?
Menomatkalla laukussa on kyllä tilaa viedäkin. Ja tottakai lisäksi palvelurahaa jätetään.
- kanarian asukki
Onko ideaa? kirjoitti:
Menomatkalla laukussa on kyllä tilaa viedäkin. Ja tottakai lisäksi palvelurahaa jätetään.
loukkaus, on heidän palkkansa sitten mitä tahansa. Vai onko 5 € tippi sulle liikaa?
Minä lähetän välillä Suomeen yksinhuolehtivalle äidille vaatteita, mutta koskaan ei minua ole kiitetty, joten parempi kai lopettaa. Anna ihmeessä Suomessa vaatteesi pois, niin minäkin jatkossa Kanarialla, jolloin saaja voi heti sanoa, tarvitseeko vai ei. - 7563hdjjd
Kivaa oli! kirjoitti:
Paras tapa on jättää rahaa lähtiessään 5-10 euroa/vk.
Vanhojen tavaroiden antaminen on pahimmanlaatuinen loukkaus! Tiedän sen, koska olen itsekin ollut Las Palmasissa hotellisiivoojana. Nykyisin palkka on n. 800-1000 euroa/kk. Lisäksi palvelurahaa tulee yhdelle siivoojalle keskimäärin parisataa euroa kuukaudessa.Heh, juttelin tuossa miespuolisen respan kanssa kun näin, että sai hienon pakkauksen partavettä lahjaksi vieraiden lähtiessä. Hemmo kertoi mulle, että vie ne takaisin putiikkin, josta saa taas liksalisää.
Kerto, että monta sataa lahjaa vuodessa, mutta kun skandinaavit antais rahaa sen sijaan ettei tarttis myydä lahjoja takaisin tuttuun putiikkiin!
- kanariefågel
Olisitko itse tyytyväinen jos saisit työstäsi palkaksi toisten vanhoja vaatteita? Tuskinpa, en minä ainakaan haluaisi toisten vanhoja vaatteita ja muita lumppuja.Eikä tulisi mieleenkään raahata niitä tänne asti,täällähän on vaatteet halvempia kuin Suomessa.Asun itsekin täällä talvet ja luulisin vähän tuntevani näitä ihmisiä täällä.Voivat hyvässä lykyssä vielä loukkaantua moisesta.
- Kierrättäjät
Hyvä idea.
Tai voit kysyä myös kohteen oppaalta jotain järjestöä tms. minne lahjoittaa mikäli siivooja kieltäytyy. Itse olen kanssa vienyt kaukomaille pieniä lastenvaatteita jne ja aina on otettu kiitollisena vastaan. Kierrätys kannattaa. - lapsille uusia vaatt
Kierrättäjät kirjoitti:
Hyvä idea.
Tai voit kysyä myös kohteen oppaalta jotain järjestöä tms. minne lahjoittaa mikäli siivooja kieltäytyy. Itse olen kanssa vienyt kaukomaille pieniä lastenvaatteita jne ja aina on otettu kiitollisena vastaan. Kierrätys kannattaa.kun niitä saa eurolla ja mekkoja 4 eurolla. Katsokaa itse esim. Las Palmasin kiinalaiskaupoissa.Ja ne on nättejä.Anna ihmeessä vaatteet pois Suomessa, ehkä siellä arvostetaan enemmän.
- fchrtsu
lapsille uusia vaatt kirjoitti:
kun niitä saa eurolla ja mekkoja 4 eurolla. Katsokaa itse esim. Las Palmasin kiinalaiskaupoissa.Ja ne on nättejä.Anna ihmeessä vaatteet pois Suomessa, ehkä siellä arvostetaan enemmän.
Onko Puerto ricossa muuten kiinalaisten kauppoja? Manner-Espanjassa niitä oli todella paljon.
- jokiuyrb
fchrtsu kirjoitti:
Onko Puerto ricossa muuten kiinalaisten kauppoja? Manner-Espanjassa niitä oli todella paljon.
Voi pyhä helvetti sun kanssas, kinuskit tuovat ja intialaiset myyvät, marokkolaiset ajaa sua ja silleen, taitaa maailmasi olla aika pieni. Tommonen rysä kuin Rico on täysin tietämättömille junteille tehty kuin sinulle. Ne nyhtää joka lainaroposen sulta minkä näytät! Kikuja on tollo joka paikassa, kohta sun takapihallas, menikö perille!
- Evita 2
jokiuyrb kirjoitti:
Voi pyhä helvetti sun kanssas, kinuskit tuovat ja intialaiset myyvät, marokkolaiset ajaa sua ja silleen, taitaa maailmasi olla aika pieni. Tommonen rysä kuin Rico on täysin tietämättömille junteille tehty kuin sinulle. Ne nyhtää joka lainaroposen sulta minkä näytät! Kikuja on tollo joka paikassa, kohta sun takapihallas, menikö perille!
köyhäinapua siivoojille,olen lähes satavarma,että loukkaantuvat verisesti.Parasta on,että jätät sillointällöin muutaman ekun tippiä hyvästä työstä.Vaatteet kannattaa kierrättää kotimaassa keräysten kautta.Ajatus on kaunis,mutta paikka väärä.
- ookkekara
Evita 2 kirjoitti:
köyhäinapua siivoojille,olen lähes satavarma,että loukkaantuvat verisesti.Parasta on,että jätät sillointällöin muutaman ekun tippiä hyvästä työstä.Vaatteet kannattaa kierrättää kotimaassa keräysten kautta.Ajatus on kaunis,mutta paikka väärä.
tarvitaan lumpui ja rätei, koska tääl on piru kylmä. Kanarialla on naiset kauniita ja kretonki halpaa. Mutta jos haluat että kämppäsi siivotaan miten sattuu ja selkäsi takana nauretaan, niin vie ihmeessä vaikka mummon vanhat välihousut.
- Fenre
Me jätämme ostetut rantalelut, puhtaat piirustuspaperit jne huoneeseen lähtiessämme. Saa siivooja ottaa tai heittää roskiin. Tippiä annamme siivoojalle sillon tällöin tavatessamme, mieluummin jo loman alussa ekan kerran. Eipä ole huoneiston siisteydessä ollut moittimista tähän asti.
- ookkekara
juuri se menee, olemme tehneet vuosikausia samoin kuin te. Siivous luistaa ja hymy irtoaa.
- 2+19
Jos haluat antaa vaatteita/verhoja hotellin työntekijöille niin mene takaisin sinne Egyptiin tai vaikka Intiaan. Ei eurooppalaiseen kulttuuriin kuuluu antaa käytettyjä vaatteita vaan tippiä.
- tosissasi ?
Ilmeisesti et ole kovin syvällisesti tuota miettynyt kun oikeasti ajattelit antaa käytettyjä lumppuja työntekijöille ?
Ihme kun et vie Suomesta ruisleipää ja leikkelettä näille työntekijöille. (ainiin. ne on sinulle ja isännälle tarkoitettuja)- säästääväinen
tippiä. Olen maksanut kalliin matkat ja maksan paikanpäällä palveluista. Miksi siis maksaa enää ylimääräistä. Olkoon se maan tapa tai ei.
- tsurtsau
Oletpa kiltti ihminen,mutta luulen että ei kannatte,hyvä ajatus kuitenkin,moni ei noin edes mieti!!
- on
Vie ihmeessä!Ovat otettuja!Keskiansio noin 1100e hotellista riippuen.Itse olen ollut asiakkaana monena vuonna kaksikin kertaa vuodessa ja aina jätän jotakin.
- entinen siivooja
Olen ollut vakituisessa työssä siivoojana Suomessa ja kuukauden keskiansioni oli noin 1100e. Jos joku kotisiivouksen asiakas olisi tarjonnut vanhoja vaatteitaan "tipiksi" niin olisin pitänyt kyseistä henkilöä törppönä. Kahvit kyllä ottaisin vastaan.
Tippaa ennemmin käteisellä.
- ...---...
kaikki vanhat kusiset elefant-jumbokokoiset sukkahoususi, ja laitat niksipirkan mukaan. Elleivät housut sovi vastaanottavalle EU-kansalaiselle, hän voi silti askarrella niistä monenmoisia käteviä kodin tarvikkeita.
- 16+16
Meillä ollut tapana jättää 10 € / vk kiitokseksi siivouksesta ja joustavuudesta, koska olemme usein juuri silloin lähdössä tai tulossa, kun on siivouksen aika, ja näin tietenkin tiellä. Raha on helpointa antaa, mutta miksei myös tavaraa voisi antaa. Viime marraskuussa Tenellä, aurinkolasikauppias suostui tinkaamisen jälkeen myydä lasit tarjoamaani hintaan, jos tuon ensi talvena hänelle jonkun tyypillisen suomalaisen tuliaisen. Hmm. Tälle ...---... nimimerkille sanoisin, että älä tyrkytä tapojasi. Eivät ne kovin fiksuilta tunnu, mutta elä toki itse niiden mukaan.
- sivusta seurannut
16+16 kirjoitti:
Meillä ollut tapana jättää 10 € / vk kiitokseksi siivouksesta ja joustavuudesta, koska olemme usein juuri silloin lähdössä tai tulossa, kun on siivouksen aika, ja näin tietenkin tiellä. Raha on helpointa antaa, mutta miksei myös tavaraa voisi antaa. Viime marraskuussa Tenellä, aurinkolasikauppias suostui tinkaamisen jälkeen myydä lasit tarjoamaani hintaan, jos tuon ensi talvena hänelle jonkun tyypillisen suomalaisen tuliaisen. Hmm. Tälle ...---... nimimerkille sanoisin, että älä tyrkytä tapojasi. Eivät ne kovin fiksuilta tunnu, mutta elä toki itse niiden mukaan.
Hienoilla autoilla ajelevat nämä siivoojat, ainakin niissä hotelleissa Inglesissä ja muissa kohteissa missä on oltu. Ei kyllä näytä siltä, että vanhoja vaatteita tarviis. Mitä olen jutellut, monet on tarjoilijamiesten vaimoja.
- pian menossa
sivusta seurannut kirjoitti:
Hienoilla autoilla ajelevat nämä siivoojat, ainakin niissä hotelleissa Inglesissä ja muissa kohteissa missä on oltu. Ei kyllä näytä siltä, että vanhoja vaatteita tarviis. Mitä olen jutellut, monet on tarjoilijamiesten vaimoja.
Jos nyt vaikka olisi 100 huonetta hotellissa ja 5 siivoojaa. Tämä on siis esimerkki. Jos joka huone antaa esim 5e tippiä viikolta, se tekee 500e, joka jaetaan 5:llä = 500 ja jaetaan 5 siivoojan kesken, niin ei voi surkutella?? Eli kuukaudessa tipeistä kertyy 400e yhdelle siivoojalle verottomana.
En kyllä usko, että kaikki oikeasti tippaa (vaikka täällä niin kovasti annetaankin ymmärtää). Mutta onkohan tässä tippijutussa jo menty vähän liian pitkälle? - No es buen dia.
pian menossa kirjoitti:
Jos nyt vaikka olisi 100 huonetta hotellissa ja 5 siivoojaa. Tämä on siis esimerkki. Jos joka huone antaa esim 5e tippiä viikolta, se tekee 500e, joka jaetaan 5:llä = 500 ja jaetaan 5 siivoojan kesken, niin ei voi surkutella?? Eli kuukaudessa tipeistä kertyy 400e yhdelle siivoojalle verottomana.
En kyllä usko, että kaikki oikeasti tippaa (vaikka täällä niin kovasti annetaankin ymmärtää). Mutta onkohan tässä tippijutussa jo menty vähän liian pitkälle?Niille nauretaan. Ne ovat pihiydessään maailman kärkipaikoilla.
Ne tulevat hotelleihin. Huone on jo päivän jälkeen kuin räjähtänyt kirpputori.
Kaikki tavarat levällään alkaen parvekkeelta sohvien kautta vessoihin, lattioista
puhumattakaan. Koeta siinä siivota sekasorron keskellä, se vie aikaa. Koeta pedata
sängyt joiden päälle on levitetty viikon matkatavarat.
Sitten tuo junttikansa ilkeää häpäistä siivoojan antamalla sille 5 tai 10 euroa siitä
viikosta, että ovat saaneet elää kuin Siat ja sotkea.
Phyi helvetti. Tiedättekö mitä. Sen 5 tai 10 euroa antaa vain joka viides tai kymmenes.
Muut mulkerot konttaa shortseissaan viimeisenä päivänä pitkin lattioita etsiäkseen sen
ensimmäisenä tai toisena päivänä pudottamansa 10 tai 20 centtisen, ettei sekään jäisi
vahingossa siivoojalle. Tuollaisenkin ovat siivoojat nähneet.
Jos kukaan arvostaa huoneensa siivoojaa, turisti ei saa ei voi olla niin pihi, etteikö olisi
varaa jättää esimerkiksi 21 euroa. Ei tuokaan ole kuin 3 euroa päivää kohti turistin
kaatopaikan siivoamisesta. - Ihme turisti olet
No es buen dia. kirjoitti:
Niille nauretaan. Ne ovat pihiydessään maailman kärkipaikoilla.
Kaikki tavarat levällään alkaen parvekkeelta sohvien kautta vessoihin, lattioista
puhumattakaan. Koeta siinä siivota sekasorron keskellä, se vie aikaa. Koeta pedata
Sitten tuo junttikansa ilkeää häpäistä siivoojan antamalla sille 5 tai 10 euroa siitä
Phyi helvetti. Tiedättekö mitä. Sen 5 tai 10 euroa antaa vain joka viides tai kymmenes.
Muut mulkerot konttaa shortseissaan viimeisenä päivänä pitkin lattioita etsiäkseen sen
ensimmäisenä tai toisena päivänä pudottamansa 10 tai 20 centtisen, ettei sekään jäisi
Jos kukaan arvostaa huoneensa siivoojaa, turisti ei saa ei voi olla niin pihi, etteikö olisi
varaa jättää esimerkiksi 21 euroa. Ei tuokaan ole kuin 3 euroa päivää kohti turistin
kaatopaikan siivoamisesta.No es buen dia. oletko todella tuollainen turisti. Varmaan, mistä tuon tarinasi muuten tietäisitkään. Koita nyt hyvä ihminen siivota tapasi ja pidä kamppeesi kurissa. On sitten mukavampi siivoojienkin huoneessasi käydä.
- pihipihipih
Ihme turisti olet kirjoitti:
No es buen dia. oletko todella tuollainen turisti. Varmaan, mistä tuon tarinasi muuten tietäisitkään. Koita nyt hyvä ihminen siivota tapasi ja pidä kamppeesi kurissa. On sitten mukavampi siivoojienkin huoneessasi käydä.
tienatkoon työllään palkkansa. Ei mitään tippejä.
- pian menossa
pihipihipih kirjoitti:
tienatkoon työllään palkkansa. Ei mitään tippejä.
Tuo tippaus on varmaan jäänne menneiltä ajoilta. Nykyään Kanariallakin siivoojat tienaa jo palkkansa työllä ja tienaavat ihan kohtuullisesti (vrt. kehitysmaat, joissa mielellään tippaa). Jos itse maksaa matkansa, johon kuuluu siivous (matkaesitteessä esim. 5 krt viikossa) niin voi huoletta lomailla niin ettei tarvitse koko ajan murehtia miten siivooja saa huoneen siivottua. Sotkeminen on eri asia.
Jos lähtiessään antaa muutaman euron tippiä, niin saa hyvän mielen, mutta palkka tulee heidän työnantajaltaan työstä. - ahkera matkaaja
pian menossa kirjoitti:
Tuo tippaus on varmaan jäänne menneiltä ajoilta. Nykyään Kanariallakin siivoojat tienaa jo palkkansa työllä ja tienaavat ihan kohtuullisesti (vrt. kehitysmaat, joissa mielellään tippaa). Jos itse maksaa matkansa, johon kuuluu siivous (matkaesitteessä esim. 5 krt viikossa) niin voi huoletta lomailla niin ettei tarvitse koko ajan murehtia miten siivooja saa huoneen siivottua. Sotkeminen on eri asia.
Jos lähtiessään antaa muutaman euron tippiä, niin saa hyvän mielen, mutta palkka tulee heidän työnantajaltaan työstä.Idea on se, että kun lahjoo siivoojan heti alkupäivinä, siivous ja muukin apu pelaa. Seuraavalla viikolla lisää ja lopuksi lopputippi. Kiva mennä samaan paikkaan joka vuosi.
Ilman erityisiä puheita tällä systeemillä olemme saaneet kunnon vuoteet ja tuolit ja aurinkotuolit on vaihdettu parempiin. Kaikenlaista pientä ja kivaa ekstraa on meillekin satanut, esim. hienoja kukka-asetelmia ja lakanat ja pyyhkeet mukavasti laitettuina.
Tänä talvena annoin hyvälle siivojalle suomalaisen merkkihuivin, jonka logon selostin. - Hyvää käytöstä
pian menossa kirjoitti:
Jos lähtiessään antaa muutaman euron tippiä, niin saa hyvän mielen, mutta palkka tulee heidän työnantajaltaan työstä."Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"! "Köyhä antaa vähästäkin..."!
Olemme olleet samassa hotellissa toistakymmentä kertaa peräkkäin ja viimeiset n. 10 vuotta joka vuosi (n. 3 viikkoa) vieläpä samassa huoneessa ja siis luonnollisesti meillä on ollut sama siivooja!
Olemme alusta saakka jättäneet lähtiessä rahaa (n. 5-10 €/viikko) ja loman alussa ostamamme joulutähden kortilla varustettuna. Jälleen tapaamisemme on aina kohokohta tiukkoine halauksineen ja selityksineen kun hän ei ymmärrä englantia ja me vain muutamia sanoja espanjaa.
Jääkaapissamme on aina ollut vesipullot, pöydällä iso hedelmävati ja kuohuviinipullo tai iso keksipaketti. Olemme usein tuoneet Suomesta tuliaisina jonkun pienen esineen (usein itsetehdyn) ym pientä (ei missään nimessä vaatteita).
Eräs espanjalaisen kanssa naimisissa oleva suomalainen joka tuntee hotellin siivoojat kertoi kun kuuli, että annetaan siivoojalle rahaa, sanoi että hänen joulunsa on nyt pelastettu. Siivoojien palkat ovat hänen mukaansa tosi pienet (en muista paljonko).
Ystävällisiä hymyjä ja lentosuukkoja riittää!? - joulutähtikö
Hyvää käytöstä kirjoitti:
"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"! "Köyhä antaa vähästäkin..."!
Olemme olleet samassa hotellissa toistakymmentä kertaa peräkkäin ja viimeiset n. 10 vuotta joka vuosi (n. 3 viikkoa) vieläpä samassa huoneessa ja siis luonnollisesti meillä on ollut sama siivooja!
Olemme alusta saakka jättäneet lähtiessä rahaa (n. 5-10 €/viikko) ja loman alussa ostamamme joulutähden kortilla varustettuna. Jälleen tapaamisemme on aina kohokohta tiukkoine halauksineen ja selityksineen kun hän ei ymmärrä englantia ja me vain muutamia sanoja espanjaa.
Jääkaapissamme on aina ollut vesipullot, pöydällä iso hedelmävati ja kuohuviinipullo tai iso keksipaketti. Olemme usein tuoneet Suomesta tuliaisina jonkun pienen esineen (usein itsetehdyn) ym pientä (ei missään nimessä vaatteita).
Eräs espanjalaisen kanssa naimisissa oleva suomalainen joka tuntee hotellin siivoojat kertoi kun kuuli, että annetaan siivoojalle rahaa, sanoi että hänen joulunsa on nyt pelastettu. Siivoojien palkat ovat hänen mukaansa tosi pienet (en muista paljonko).
Ystävällisiä hymyjä ja lentosuukkoja riittää!?aina sama maa, sama hotelli ja huone,yhden huoneen hotelli siis, täysin käsittämätöntä matkustaa samaan paikkaan aina uudelleen ja uudelleen, onko niin ,että ei uskalla merta edemmäs kalaan ja nähdä muutakin kuin se "turvallinen" paikka ja pistää miettimään,vieläköhän se sama siivooja on elossa.....
- Hyvää käytöstä
joulutähtikö kirjoitti:
aina sama maa, sama hotelli ja huone,yhden huoneen hotelli siis, täysin käsittämätöntä matkustaa samaan paikkaan aina uudelleen ja uudelleen, onko niin ,että ei uskalla merta edemmäs kalaan ja nähdä muutakin kuin se "turvallinen" paikka ja pistää miettimään,vieläköhän se sama siivooja on elossa.....
Toimintaa siivoojien suhteen välillä harrastettu muissakin maissa (mm. useita kertoja Rodoksellakin ja sielläkin yleensä samassa hotellissa! Että revi siitä lisää mielenkiintoisia ja rakentavia ehdotuksiasi asiaan eikä mitään arvailuja!
- ...---...
joulutähtikö kirjoitti:
aina sama maa, sama hotelli ja huone,yhden huoneen hotelli siis, täysin käsittämätöntä matkustaa samaan paikkaan aina uudelleen ja uudelleen, onko niin ,että ei uskalla merta edemmäs kalaan ja nähdä muutakin kuin se "turvallinen" paikka ja pistää miettimään,vieläköhän se sama siivooja on elossa.....
Ei tulis mieleenikään matkustaa joka vuosi samaan paikkaan ja vielä asua aina samassa läävässä. Kas kun ei aina vielä samassa huoneessakin!
Minä painun kyllä 100x mieluummin mökille tyhjentämään paskahuusia. - Onnin veli
...---... kirjoitti:
Ei tulis mieleenikään matkustaa joka vuosi samaan paikkaan ja vielä asua aina samassa läävässä. Kas kun ei aina vielä samassa huoneessakin!
Minä painun kyllä 100x mieluummin mökille tyhjentämään paskahuusia.Taitaa turhauttaa kun äiti ei päästä yksin reisuun.
- Fani(be)
No es buen dia. kirjoitti:
Niille nauretaan. Ne ovat pihiydessään maailman kärkipaikoilla.
kaatopaikan siivoamisesta.No es buen dialle:
olet vebaalinen lahjakkuus. Tämä ei ole siis pottuilua. Olen lukenut joskus kirjoituksesi tyylistä tekstiä, jossa kuvaitiin meikäsuomalaisten ulkomaanreissukäyttäytymistä. Taidat olla sama kaveri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184631Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982437Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181909- 811586
- 1461505
- 121186
- 102984
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839