Hiihto ja hiihtäjän paino

Ylikilot

Painan itse n. 92 kiloa ja olen 186 pitkä. Ylipainoa on selvästi 5-7 kiloa. Onko kokemuksia miten paino vaikuttaa hiihtosuoritukseen ? Ajatellaa, että kunto ei muutu. Onko siis laihduttamisella iso merkitus hiihdon nautintoon ? En tähtää mihinkään kisaan. Voisi kuvitella, että 5-7 kiloa ylämäessä tuntuu jossain. Onko kokemusta ?

6

4322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffffddddj

Siis mitä nyt kysyit? Itse painoin 140kiloa ja olin 185 pitkä kun aloitin urheilun ja hiihtämisen pari vuotta sitten. Olen kyllä aina tykännyt hiihtämisestä. Pelkällä hiihdolla on lähtenyt 20kiloa pois ja nyt painan 110kiloa. Eikä se ylipaino nyt muuhun vaikuttanut kun siihen että silloin oli huonompi kunto ja hiihdin hitaammin.

• ffffddddj

Itsehän hiihdän päivittäin 1h-1½h hiihtolenkkejä. Kyllä tuolla määrällä alkaa kilot pakostakin karisemaan. Varsinkin kun itselläni oli lähtöpainoa tuo 140kiloa.

• simo45

ei kuntohiihtäjälle vaikutusta,aloita vaan rauhallisesti vähintään tunti kerraallaan,siitä sitten jatkat kun kunto kokoaa kerran pari viikossa vähän pitempi lenkki matalla sykkeellä(120-140) ja huomaat että paino putoaa mutta pelkällä liikunnalla et saa painoa alas vaan ravinto on toinen tärkeä asia,itse olen pudottanut 25 kg aikoinaan ja ruoka valioilla yritän pitää painon kurissa vaikka liikuntaa tulee tehtyä 6-9 tuntia viikossa

• lars koistinen

se kunto eli suhteellinen hapenottokyky paranee kun kroppa kevenee eli vrt vaikkapa auto jossa kori painaa tietyn määrän ja moottorin teho on tietty hv määrä kun kori /keho kevenee auto kulkee/kiihtyy/on taloudellisempi etc.. eli vastaus kysymykseen laihduttamisella on merkitys kaikkeen liikkumiseesi ja olemiseesi...

• edkirj

hiihtää vaikkapa 10 - 20 kg painoliivin/-repun kanssa niin toteat saman käänteisesti...

• Kovamono

...itse myös ollut toisella sadalla armeija&opiskelu-aikoihin kunnes aloin taas urheilemaan mm. hiihtämään "tosissaan". Nyt 10v myöhemmin paino 83kg/190cm ja vauhti on tuplaantunut ladulla... 15kg on jätetty ladun varteen. Huomaan jo 3kg pudotuksen viime talvesta että on kuorma keventynyt: ylämäkeen jaksaa kepeämmin nousta ja muutenkin tullut varaa nostaa vauhtia. Aerobinen kynnys kun nousee niin huomaat että paino alkaa putoamaan vielä rivakammin kun pystyy vetämään kovempia reenejä jolloin kaloreita palaan niin että ei ehdi tavan(terveellisellä) ruolla pitämään kiloista kiinni vaikka kuin yrittää :-:
      Ota vaikka tavoite ensi talveen jotta 7kg keveämpänä - et tule harmittelemaan päätöstä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1435
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1321
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1215
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      319
      1045
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      54
      1003
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1003
    Aihe