Painan itse n. 92 kiloa ja olen 186 pitkä. Ylipainoa on selvästi 5-7 kiloa. Onko kokemuksia miten paino vaikuttaa hiihtosuoritukseen ? Ajatellaa, että kunto ei muutu. Onko siis laihduttamisella iso merkitus hiihdon nautintoon ? En tähtää mihinkään kisaan. Voisi kuvitella, että 5-7 kiloa ylämäessä tuntuu jossain. Onko kokemusta ?
Hiihto ja hiihtäjän paino
6
4322
Vastaukset
- ffffddddj
Siis mitä nyt kysyit? Itse painoin 140kiloa ja olin 185 pitkä kun aloitin urheilun ja hiihtämisen pari vuotta sitten. Olen kyllä aina tykännyt hiihtämisestä. Pelkällä hiihdolla on lähtenyt 20kiloa pois ja nyt painan 110kiloa. Eikä se ylipaino nyt muuhun vaikuttanut kun siihen että silloin oli huonompi kunto ja hiihdin hitaammin.
- ffffddddj
Itsehän hiihdän päivittäin 1h-1½h hiihtolenkkejä. Kyllä tuolla määrällä alkaa kilot pakostakin karisemaan. Varsinkin kun itselläni oli lähtöpainoa tuo 140kiloa.
- simo45
ei kuntohiihtäjälle vaikutusta,aloita vaan rauhallisesti vähintään tunti kerraallaan,siitä sitten jatkat kun kunto kokoaa kerran pari viikossa vähän pitempi lenkki matalla sykkeellä(120-140) ja huomaat että paino putoaa mutta pelkällä liikunnalla et saa painoa alas vaan ravinto on toinen tärkeä asia,itse olen pudottanut 25 kg aikoinaan ja ruoka valioilla yritän pitää painon kurissa vaikka liikuntaa tulee tehtyä 6-9 tuntia viikossa
- lars koistinen
se kunto eli suhteellinen hapenottokyky paranee kun kroppa kevenee eli vrt vaikkapa auto jossa kori painaa tietyn määrän ja moottorin teho on tietty hv määrä kun kori /keho kevenee auto kulkee/kiihtyy/on taloudellisempi etc.. eli vastaus kysymykseen laihduttamisella on merkitys kaikkeen liikkumiseesi ja olemiseesi...
- edkirj
hiihtää vaikkapa 10 - 20 kg painoliivin/-repun kanssa niin toteat saman käänteisesti...
- Kovamono
...itse myös ollut toisella sadalla armeija&opiskelu-aikoihin kunnes aloin taas urheilemaan mm. hiihtämään "tosissaan". Nyt 10v myöhemmin paino 83kg/190cm ja vauhti on tuplaantunut ladulla... 15kg on jätetty ladun varteen. Huomaan jo 3kg pudotuksen viime talvesta että on kuorma keventynyt: ylämäkeen jaksaa kepeämmin nousta ja muutenkin tullut varaa nostaa vauhtia. Aerobinen kynnys kun nousee niin huomaat että paino alkaa putoamaan vielä rivakammin kun pystyy vetämään kovempia reenejä jolloin kaloreita palaan niin että ei ehdi tavan(terveellisellä) ruolla pitämään kiloista kiinni vaikka kuin yrittää :-:
Ota vaikka tavoite ensi talveen jotta 7kg keveämpänä - et tule harmittelemaan päätöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751435
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161321ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191215- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3191045- 541003
- 781003