Borderin silmien hehku

AdaFlink

Oletteko te borderien omistajat nähneet bortsunne silmien hehkun? Olenko minä pässi, kun olen sen nähnyt? Ne silmät hehkuu ihan oikeesti. Se ei ole valon taittumista tms., vaan ne oikeesti hehkuu. Joku sanois, että pirulaisen silmät. Kun ne silmät hehkuu niin silloin on tosi kysymyksessä.

Kertokaas te mulle, jotta mitä teen. Sain bortsuni, kun se oli tollanen vähän yli vuoden vanha. Rakastan sitä yli kaiken ja niin rakastaa ukkonikin. Olen saanut sen bortsun ymmärtämään, että autot (yli 5 metriä) eivät kuulu laumaamme. Ennen se ajo kaikkia autoja jopa 100 metristä. Eli edistymistä on tapahtunut paljon 4 kuukauden aikana.

Se luottaa muhun todella paljon. Se antaa hyppiä ittensä yli. Se tuli todistettua, kun vaihdoin makuuhuoneen petivaatteet. Herra ei halunnu väistyä, vaan mun piti hyppiä sen yli. No menihän se niinkin ja tavallaan oli hienoa huomata, että se luottaa.

Ja nyt se ongelma. Mitä pirua teen, kun se vaahtoo ja vinkuu suu kuolassa, kun ollaan autoilemassa? Vastaantulevat autot (niiden valot) ovat sille "paimennettavia". Takana tulevat tai edessä ajavat autot eivät ole sille mikään "paimennusviettiä" herättävä kimmoke. Sillä on siis se hehku silmissä. Se ei kuule tai näe mitään muuta, kuin ne autojen valot. Ei se kuule käskyjä eikä mitään muutakaan. Turhaan on yrittää rempoa sitä. Ymmärrän, että se on siitä paimentamisvietistä kiinni, mutta mitä teen, että se paimentamisvietti ei olisi niin "häiritsevä"?

Mitä mieltä olette seuraavasta? Laitan kaikki ikkunat auton takapenkillä piiloon. Väsään jonkun kankaan ikkunoihin ja se ei enää silleen pääse saamaan sitä kuuluisaa katsekontaktia vastaan tuleviin.

Se ihan satavarmasti on hyvin stressaavaa sille itselleenkin, kun sen pitää jatkuvasti kytätä vastaan tulevaa liikennettä. Tälle koiralle auto ja isäntäperheen kanssa ajelu on hyvin rakasta. Kun siltä kysyy jollain parkkipaikalla, jotta missä se xxxx auto on, niin heti se alkaa hakemaan jälkiä ja yleensäkin osuu oikeeseen. Se ei jäisi mistään hinnasta pois autoajelulta. Olen miettinyt sitäkin, jotta onko se ajelu oikeesti hauskaa sen mielestä? Entäs, jos se hakeekin paniikin haluisesti sitä, että tänne autoon on pakko mennä, jotta saa ajaa niitä haamuja "valoja" takaa?

Kertokaas viisaammat, jotta mitä teen.

11

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AdaFlink

      Unohdin sanoa, jotta kun me tullan kotiin autoajelun jälkeen, niin sitten tutulle kotitantereelle tullessaan se on noloa kaveria. Ikäänkuin se pyytelisi anteeksi huonoa käytöstään. Se kiehnää ja haluaa paljon haleja. En anna haleja, koska silleen se saisi hyväksynnän käytökselleen.

      Eli se tiedostaa sen, että kaikki ei ole mennyt nyt aivan putkeen ja yrittää silleesti paikkailla tekosiaan.

      • ........

        koirakuiskaajan? Siinä oli juuri autossa haukkuva shetlanninlammaskoira, joka tokeni todella nopeasti Cecarin neuvoilla. Bordereilla se paimennusviettihän on tosi voimakas, mutta kyllä sen tokenemaan saa. Jonkun pitää mennä sen viereen istumaan autoillessa ja puuttua sen käytökseen nykäisyllä, äänellä tai kosketuksella jo ennen, kuin se on saanut itsensä kiihkotilaan. Koiraa ei saa päästää edes autoon, ennenkuin se on rauhallinen. Eli ensin rauhotutte molemmat ennen autoon menoa, sitten ollaan vaikka paikallaan olevassa autossa ja katsellaan kaikessa rauhassa, kun autoja menee ohi. Tärkeintä on pysyä itse rauhallisena laumanjohtajana, ettei tule lietsoneeksi koiraa kiihtymään lisää. Sen pitäisi oppia nopeasti.


      • AdaFlink
        ........ kirjoitti:

        koirakuiskaajan? Siinä oli juuri autossa haukkuva shetlanninlammaskoira, joka tokeni todella nopeasti Cecarin neuvoilla. Bordereilla se paimennusviettihän on tosi voimakas, mutta kyllä sen tokenemaan saa. Jonkun pitää mennä sen viereen istumaan autoillessa ja puuttua sen käytökseen nykäisyllä, äänellä tai kosketuksella jo ennen, kuin se on saanut itsensä kiihkotilaan. Koiraa ei saa päästää edes autoon, ennenkuin se on rauhallinen. Eli ensin rauhotutte molemmat ennen autoon menoa, sitten ollaan vaikka paikallaan olevassa autossa ja katsellaan kaikessa rauhassa, kun autoja menee ohi. Tärkeintä on pysyä itse rauhallisena laumanjohtajana, ettei tule lietsoneeksi koiraa kiihtymään lisää. Sen pitäisi oppia nopeasti.

        ... vinkkejä. Kun koira voi hyin, niin omistajakin voi hyvin. Ja tietty toistepäin. Voidaan me hyvin toki tälleenkin.

        Meillä ei ole kyse aivan tuollaisesta. Koira on paljon autossa. Se on mun mukana töissä ja ainakin luulen niin, että se viihtyy mukana töissä. Ainakin se istuu, kuin nakki paskassa oven suussa, kun näkee, että puen työvaatteet pälleni. Ja todella pettynyt se on, jos pakkasilma ei salli sen päästä mukaan. Olen lehdenjakaja en ota sitä mukaan vedon takia (joudun tuon tuostakin aukaisemaan ikkunaa, eikä veto tee hyvää), jos pakkasta on yli -10 C.

        Tehtiin pitempi lomamatka. Useita satoja kilometrejä (pysähdyttiin toki ainakin tunnin välein jalottelemaan ja evästämään). Otettiin välillä torkut autossa parkkipaikalla ja auto oli käynnissä. Se nukku ihan hyvin ja se ei tuntenut mitään tarvetta alkaa "vouhkaamaan", vaikka liikettä oli paljonkin (autoja tuli ja meni molempiin suuntiin). Kun lähdettiin ajamaan (eli auto liikku) ja vastaan tuli autoja (nimenomaan pikkuautoja, pakua suuremmat ei kelpaa), se tuli levottomaksi.

        Mä aloin kirjoituksestasi ihan miettimään, jotta voisiko olla niin, että se ajattelee, että se auto vie sen rakkaan pois? Meillä autot seisoo ikkunan alla (alle 5 metriä) ikkunasta ja se kattelee aina haikeudella etenkin, kun isäntä tai minä lähtee autolla (auton valot syttyy). Se kyllä tietää ja luottaa, että aina se ukko ja emäntä tulee takasin, mutta kuitenkin se hetkellinenkin ero on sille ahdistavaa. Jospa se ajattelee, että ne kaikki autot on vahdittavia (ei pahoja siis), koska niissä saattaa olla se "kuu, taivas ja tähdet ja sitähän ette multa vie".

        Kyllä mä sen vielä selvitän joskus, jotta mistä moinen johtuu. Jos en muuta, niin alan testaamaan, että laitan kaihtimet alas, kun jompi kumpi meistä lähtee autolla, ettei se valoja nää (tuntee se kyllä auton äänen). Saattaahan se olla, että se repii ne kaihtimet alas, kun ei nää lähtöä.


      • Iskäjasentyttö
        AdaFlink kirjoitti:

        ... vinkkejä. Kun koira voi hyin, niin omistajakin voi hyvin. Ja tietty toistepäin. Voidaan me hyvin toki tälleenkin.

        Meillä ei ole kyse aivan tuollaisesta. Koira on paljon autossa. Se on mun mukana töissä ja ainakin luulen niin, että se viihtyy mukana töissä. Ainakin se istuu, kuin nakki paskassa oven suussa, kun näkee, että puen työvaatteet pälleni. Ja todella pettynyt se on, jos pakkasilma ei salli sen päästä mukaan. Olen lehdenjakaja en ota sitä mukaan vedon takia (joudun tuon tuostakin aukaisemaan ikkunaa, eikä veto tee hyvää), jos pakkasta on yli -10 C.

        Tehtiin pitempi lomamatka. Useita satoja kilometrejä (pysähdyttiin toki ainakin tunnin välein jalottelemaan ja evästämään). Otettiin välillä torkut autossa parkkipaikalla ja auto oli käynnissä. Se nukku ihan hyvin ja se ei tuntenut mitään tarvetta alkaa "vouhkaamaan", vaikka liikettä oli paljonkin (autoja tuli ja meni molempiin suuntiin). Kun lähdettiin ajamaan (eli auto liikku) ja vastaan tuli autoja (nimenomaan pikkuautoja, pakua suuremmat ei kelpaa), se tuli levottomaksi.

        Mä aloin kirjoituksestasi ihan miettimään, jotta voisiko olla niin, että se ajattelee, että se auto vie sen rakkaan pois? Meillä autot seisoo ikkunan alla (alle 5 metriä) ikkunasta ja se kattelee aina haikeudella etenkin, kun isäntä tai minä lähtee autolla (auton valot syttyy). Se kyllä tietää ja luottaa, että aina se ukko ja emäntä tulee takasin, mutta kuitenkin se hetkellinenkin ero on sille ahdistavaa. Jospa se ajattelee, että ne kaikki autot on vahdittavia (ei pahoja siis), koska niissä saattaa olla se "kuu, taivas ja tähdet ja sitähän ette multa vie".

        Kyllä mä sen vielä selvitän joskus, jotta mistä moinen johtuu. Jos en muuta, niin alan testaamaan, että laitan kaihtimet alas, kun jompi kumpi meistä lähtee autolla, ettei se valoja nää (tuntee se kyllä auton äänen). Saattaahan se olla, että se repii ne kaihtimet alas, kun ei nää lähtöä.

        Hei!

        Mulla tuo tyttö tekee ihan samaa! Takapenkillä ollessaan sahaa edestakaisin yrittäen napata kaikki vastaantulijat yms autot. Epäilyttävän näköiset jalankulkijat haukutaan myös.

        Hihnassa tuo kulkee tosi nätisti, ja ikinä ei ole ollut ohi ajavien autojen perään. Ja kotona ei hauku mitään kolahduksia, lähinnä vain ihmettelee. Rullasukset, luistimet ja sauvakävelijät taasen yritetään panna ojennukseen.

        Mutta autoillessa on aivan mahdoton! Mahdottoman hauska nimittäin!

        Itse en ole nähnyt mitään syytä tuota kieltää, koska autosta paimentaminen on selvästikin parasta maailmassa, ja tyttö on ihan hulluna autoiluun. No toki auton takapenkki on aika heikossa kunnossa kun toinen hyppii siinä edestakaisin, mutta ainakin mulle auto on käyttöhyödyke, enkä välitä paskaakaan vaikka se ravaisi sen ihan puhki.

        Joskus jos ei jaksa töiden jälkeen lenkille lähteä, koiran saa väsytettyä yhdellä maaseutuajelulla.

        On mulle joskus joku kyytiläinen sanonut että eikö tuo ole vaarallista? no sehän riippuu kuskista, voihan se olla että joku häiriintyy siitä että koira vaanii milloin minkäkin penkin takana kytäten vastaantulijoita, mutta mua tuo ei kyllä häiritse vähääkään. Ennemminkin hauska seurata miten tuo kurkistelee kuskin takaa piilosta vaanien saapuvaa saalista ja yrittää napata kaikki pienet autot, pakettiautot on vähän arvelluttavia ja rekkoja jopa vähän väistetään.

        Meille se on semmonen leikki. Minä ajan ja toinen on tarkkana.

        Tulispa jo kesäloma niin päästään taas autoretkelle kiertämään Suomen puistot ja parkit! Josko ens kesänä uskallettais vaikka pohjoisnorjaan?!?

        -Iskä 30v ja Triktyttö 3v.


      • Isä ja 3v Borderi-ty
        Iskäjasentyttö kirjoitti:

        Hei!

        Mulla tuo tyttö tekee ihan samaa! Takapenkillä ollessaan sahaa edestakaisin yrittäen napata kaikki vastaantulijat yms autot. Epäilyttävän näköiset jalankulkijat haukutaan myös.

        Hihnassa tuo kulkee tosi nätisti, ja ikinä ei ole ollut ohi ajavien autojen perään. Ja kotona ei hauku mitään kolahduksia, lähinnä vain ihmettelee. Rullasukset, luistimet ja sauvakävelijät taasen yritetään panna ojennukseen.

        Mutta autoillessa on aivan mahdoton! Mahdottoman hauska nimittäin!

        Itse en ole nähnyt mitään syytä tuota kieltää, koska autosta paimentaminen on selvästikin parasta maailmassa, ja tyttö on ihan hulluna autoiluun. No toki auton takapenkki on aika heikossa kunnossa kun toinen hyppii siinä edestakaisin, mutta ainakin mulle auto on käyttöhyödyke, enkä välitä paskaakaan vaikka se ravaisi sen ihan puhki.

        Joskus jos ei jaksa töiden jälkeen lenkille lähteä, koiran saa väsytettyä yhdellä maaseutuajelulla.

        On mulle joskus joku kyytiläinen sanonut että eikö tuo ole vaarallista? no sehän riippuu kuskista, voihan se olla että joku häiriintyy siitä että koira vaanii milloin minkäkin penkin takana kytäten vastaantulijoita, mutta mua tuo ei kyllä häiritse vähääkään. Ennemminkin hauska seurata miten tuo kurkistelee kuskin takaa piilosta vaanien saapuvaa saalista ja yrittää napata kaikki pienet autot, pakettiautot on vähän arvelluttavia ja rekkoja jopa vähän väistetään.

        Meille se on semmonen leikki. Minä ajan ja toinen on tarkkana.

        Tulispa jo kesäloma niin päästään taas autoretkelle kiertämään Suomen puistot ja parkit! Josko ens kesänä uskallettais vaikka pohjoisnorjaan?!?

        -Iskä 30v ja Triktyttö 3v.

        Pitää vielä lisätä, että ei ole mikään pakkomiellereaktio, ja käskiessäni kyllä istuu aloillaan autossa.

        Mutta kuten sanoin, se on leikkiä, enkä näe mitään syytä miksi tuon kieltäisin.

        Mie tykkään ajella ja toinen tyllää olla kyydissä, joten molemmilla on kivaa!


      • AdaFlink
        Isä ja 3v Borderi-ty kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä, että ei ole mikään pakkomiellereaktio, ja käskiessäni kyllä istuu aloillaan autossa.

        Mutta kuten sanoin, se on leikkiä, enkä näe mitään syytä miksi tuon kieltäisin.

        Mie tykkään ajella ja toinen tyllää olla kyydissä, joten molemmilla on kivaa!

        Kiitos vastauksestasi!

        Luettuani viestisi, niin alan ottamaan "vouhkaamiseen" aivan toisenlaisen näkökannan. Alan hyväksymään, että se autossa ajaminen/paimentaminen on siitä kivaa ja se ei ole mitenkään vahingollista sille. Se kuuluu sen luonteeseen ja sitä on turha ihmisen alkaa muokkaamaan. Tehkööt sitä ihan vapaasti vaan.

        Se ei aiheuta mitään vaaraa liikenteessä tehdessään niitä salaman nopeita 360 asteen käännöksiä auton takapenkille. Se pystyy takalisto penkissä tekemään täyskäännöksen ennenkuin edes kissaa ehtii sanoa. Se ei koskaan tuppaa etupenkille auton ollessa liikkeessä. Jos oon jossain kaupassa käymässä, niin se saattaa olla kyttäämässä apumiehen paikalla menemisiäni, mutta menee heti takapenkille, kun naksautan auton ovet auki.

        Kokeilin sille verhoja auton ikkunaan, mutta se oli repiny ne pois sillä aikaa, kun olin kaupassa. Eikä meillä auto ole mikään pyhä. Vanhoja pussilakanan retkuja löytyy suojaamaan penkkiä ja ne voi heittää menemään, kun ovat kulahtaneet pyörityksessä puhki.

        Meillä kanssa ollaan opittu kävelemään sivulla suht´koht´ nätisti, vaikka junnu onkin vasta 1,5 vuotta vanha. Autojen tullessa parin metrin etäisyydelle, jotuu sen käskemään istumaan ja kieltämään. Hyvin tuo sen uskoo (skarppina pitää kuitenkin olla), joten ei siitä ole enää kovinkaan suurta vaaraa, että se ajais niitä autoja ollessaan ulkoilmassa ulkoilmassa.

        Mutta ahaa! Meillä kulkee tuossa sellainen valaistu latu, mitä käytetään kansallisiinkiin kilpailuihin. Ja kyllä se bortsu jaksaa ja jaksaa kytätä niitä hiihtäjiä lumipenkan päällä. Se ottaa lepoasennon ja kuuntelee niin pirun tarkkaan, jotta olisko ketään tulossa. Se oikein vaanii hiihtäjiä. Kun joku lähestyy, niin se nousee seisomaan ja voi hitto miten sen etujalat alkavat steppaamaan. Sitten ne jalat hiljenee, pää tulee alemmaksi ja vaaniva tuijottava katse kiinnittyy tulijaan. Jotkut hiihtäjät ovat jo tottuneet siihen ja naurahtelevat ohimennessään. Jotkut jää jopa juttelemaan ja kysyvät, jotta "pitääkö se hiihtämisestä noin paljon, että se haluaisi ladulle"? Sanon niille, että joo, se rakastaa hiihtämistä ja etenkin hiihtäjiä (en sano niille, että se haluaisi paimentaa teidät kaikki yhteen ja ajaa teitä takaa). Jotkut hiihtäjät (etenkin iäkkäämmät) ovat tykästyneet, kun se on siellä penkan päällä valppaana kyttäämässä.

        Näillä eväillä mennään.


      • hmmmm...
        Iskäjasentyttö kirjoitti:

        Hei!

        Mulla tuo tyttö tekee ihan samaa! Takapenkillä ollessaan sahaa edestakaisin yrittäen napata kaikki vastaantulijat yms autot. Epäilyttävän näköiset jalankulkijat haukutaan myös.

        Hihnassa tuo kulkee tosi nätisti, ja ikinä ei ole ollut ohi ajavien autojen perään. Ja kotona ei hauku mitään kolahduksia, lähinnä vain ihmettelee. Rullasukset, luistimet ja sauvakävelijät taasen yritetään panna ojennukseen.

        Mutta autoillessa on aivan mahdoton! Mahdottoman hauska nimittäin!

        Itse en ole nähnyt mitään syytä tuota kieltää, koska autosta paimentaminen on selvästikin parasta maailmassa, ja tyttö on ihan hulluna autoiluun. No toki auton takapenkki on aika heikossa kunnossa kun toinen hyppii siinä edestakaisin, mutta ainakin mulle auto on käyttöhyödyke, enkä välitä paskaakaan vaikka se ravaisi sen ihan puhki.

        Joskus jos ei jaksa töiden jälkeen lenkille lähteä, koiran saa väsytettyä yhdellä maaseutuajelulla.

        On mulle joskus joku kyytiläinen sanonut että eikö tuo ole vaarallista? no sehän riippuu kuskista, voihan se olla että joku häiriintyy siitä että koira vaanii milloin minkäkin penkin takana kytäten vastaantulijoita, mutta mua tuo ei kyllä häiritse vähääkään. Ennemminkin hauska seurata miten tuo kurkistelee kuskin takaa piilosta vaanien saapuvaa saalista ja yrittää napata kaikki pienet autot, pakettiautot on vähän arvelluttavia ja rekkoja jopa vähän väistetään.

        Meille se on semmonen leikki. Minä ajan ja toinen on tarkkana.

        Tulispa jo kesäloma niin päästään taas autoretkelle kiertämään Suomen puistot ja parkit! Josko ens kesänä uskallettais vaikka pohjoisnorjaan?!?

        -Iskä 30v ja Triktyttö 3v.

        Jospa nyt ihan ensin laittaisitte sen koiran valjaisiin ja vyöhön kiinni. Takapenkiltä tulee kolaritilanteessa aikamoinen mäjähdys niskaan.


      • hmmmm... kirjoitti:

        Jospa nyt ihan ensin laittaisitte sen koiran valjaisiin ja vyöhön kiinni. Takapenkiltä tulee kolaritilanteessa aikamoinen mäjähdys niskaan.

        Siis täh, mitä? Missä olen sanonut, että koira matkustaisi ilman valjaita ja turvavyötä? Kyllä se on autoillessa kytkettynä valjaisiin ja turvavyöhön. Olen testannut sitä lyhyillä "mennään uimaan lähikulmille" -matkoille niin, että sen turvavyöt eivät ole olleet kiinni ja ei koskaan tule kiihkossan etupenkille. Ei tuole, vaikka innostais kuinka.

        Koiralla on aina nahkavaljaat (ei syö turkkia) ja turvavyö, kun matkustetaan. Ei tule sulla mieleen tuollainen, että oikein suunnitellut valjaat ja niihin sovellettu liikkumismukavuus on sellainen, että se pystyy liikkumaan, eli hömppäämään ja vetämään sikosia auton takapenkillä? Kyllä sitä liikkumavaraa löytyy ja pitää löytyä. Meillä on koiran turvavyö kytketty auton takapenkin niskatukiin. Se ihan vaan siksi, että halpiskaupasta ostetut turvaliinat/-vyöt sen hömppäilyssä sotkeutuvat sen jalkoihin. Niskatuesta se "liina" tulee alapäin valjaan selkään ja silleen koira ei sotkeudu siihen turvavyöhön.


    • Wirrantaa

      Bordercollie on yksi koiramaailman idiooteista. Niden vietit ja vaistot on jalostettu niin äärimmäiseen epätasapainoon (eli kun jotain viettiä jalostetaan yli, toisen pitää mennä ali). Niinpä ei ole ihmekään, että kun et anna tälle "vaativalle älykkäälle koirallesi" tarpeeksi aktiviteetteja ja paimennettavaa, se menee sekaisin ja alkaa kohdistaa viettiään toisaalle. Tätä se ylijalostus teettää.

      Nykyaikaisen jalostuksen ongelmia...

      • adamiranta

        Enpä nyt oikein usko tuota ihan tältä istumalta. Tuosta jalostuspuolesta en sano mitään, koska en siitä tiedä.

        Koiraani olen oppinut lukemaan ja uskallan väittää, että se kiihko ei ole ainakaan siitä kiinni, että siltä puuttuisi tekemistä. Se on jossain syvemmällä. Sillä on tekemistä pirun paljon. Se kulkee mun mukana työssä. Olen lehdenjakaja ja se on mulla mukana. Lehden ollessa ohut (ei paina paljon) pysäköidään auto tien päähän ja lähdetään lenkille. Otan lehtinipun kainaloon ja menoksi. Toki katson, ettei se kuseksi asiakkaiden postilaatikkojen kylkiin. Tota on noin 3 tuntia. Osa autossa maaseudulla, osa ulkona taajamassa. Hyvin se seuraa hihnassa ja on oppinut tietämään, jotta milloin minnekin mennään.

        Kun tullaan aamusella kotiin, niin tottahan me ekana evästetään kunnolla ja sitten vedetään hirsiä puolillepäivin. Meidän aamukahveen jälkeen noin klo 10.00 lähdetään tunnin ... parin lenkille ja haistellaan kaikki ketun- ja jäniksen paskat (joskus peurojenkin). Se saa olla vapaana ainakin noilla metsäteillä. Kotona on sitten pallopelit, erilaiset aktivointipallot, namikkapalat (yleensä possun ulkofileestä saatuihin roippeisiin) piilotettuna moneen kertaan pakattuihin maitotölkkeihin. Aktivointipallokin on, mutta se on vähän "hiinä ja hiinä", että se välittää (ei kait löydy haastetta). Kelpaa sekin paremman puutteessa.

        Kun ukkoni tulee kotiin töistä n. klo 17. reikä reikä, niin ukkoni ottaa hiukopalan omiin kitusiinsa ja lähtee koiran kanssa lenkille (noin 30 min...1 h) ja lenkin (oikeestaan vaan kuseskelua ja haistelua) jälkeen koiran hengityksen tasoitettua koira syö iltaruan. Kukapa sitä nyt alkais hengästyneenä vetämään massukkaa täyteen.

        Jos ei jostain syystä päästä pitkälle lenkille ulkosalle, niin kyllä koira vaatii sitten enemmän sisätiloissa. Eli ihan satavarmasti ei ole kiinni siitä, etteikö koiralle olisi tekemistä.


    • ettäs tiiät!

      Sorry vaan,mutta borderit on aluperäisimpiä rotuja ja vähiten jalostettuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8208
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4638
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe