Uuden Passatin maavara onneton

ei talviauto

Pohjamuovit raapii heti, kun tiessä on vähänkin uria. Ei pysty ajamaan talvella samoja teitä kuin kaikki jopa pikkuautotkin. Porttikäytävästä ei pääse kadulle ilman että keula raapii katua. Onkohan saksalaiselta insinööriltä kadonnut järki?

41

7112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 + 8

      Passattikin tietysti suunnitellaan sinne keski-euroopan hyville pikiteille ja tavoitteena on hyvät ajo-ominaisuudet. Katumaasturissa on sitten enemmän maavaraa, ne on kait tarkoitettu tänne jään ja lumen alueille...

    • 8+13=?

      Onkohan sinulla jäänyt tilaamatta se 'maasturialusta' lisähintaan?

      Korotettu jäykempi alusta ja moottorin teräksinen suoja - ei väliä vaikka nostat auton siitä suojasta tunkilla ilmaan - se kestää.
      Tai jos tuo ei riitä niin tilaa oikea maasturi äläkä inise maavarasta täällä suoli24 palstalla.

      • dsgtsin

        Mitä Passatissa on vakiona, kori pyörät moottori mitä muuta?


      • Vasemalle kääntyvät
        dsgtsin kirjoitti:

        Mitä Passatissa on vakiona, kori pyörät moottori mitä muuta?

        Etupyörät vakiona loput lisävarusteena


      • ,.-

        Mitään inise, kyllä muakin vitutti Passatin raavinnat, kesälläkin kun ajoi mutkaan vähänkin liian lujaa, niin johan rahisi vähintään etukuraläpät, jotka oli vielä lyhennetty.


      • kaupparatsu-68
        ,.- kirjoitti:

        Mitään inise, kyllä muakin vitutti Passatin raavinnat, kesälläkin kun ajoi mutkaan vähänkin liian lujaa, niin johan rahisi vähintään etukuraläpät, jotka oli vielä lyhennetty.

        Mullon jäykempi huonon tien alusta ja ollaan vielä erikseen vaihdettu HD-iskarit joka kulmaan... loistava kantavuus, kestää ajaa kuinka lystää ja maavara riittää. Ihan sama onko yksin vai neljä kyydissä.


      • uusi vielä matalampi
        kaupparatsu-68 kirjoitti:

        Mullon jäykempi huonon tien alusta ja ollaan vielä erikseen vaihdettu HD-iskarit joka kulmaan... loistava kantavuus, kestää ajaa kuinka lystää ja maavara riittää. Ihan sama onko yksin vai neljä kyydissä.

        Ja tässä facelift Passatissa maavaraa on vielä entisestään pienennetty pari senttiä. Talvitestaus on kyllä jäänyt nykyvolkkareissa lapsipuolen asemaan. Syynähän tuossa on tietysti se, että kulutusta on saatu desi pari pienennettyä. Mitä matalampi maavara, sitä pienempi kulutus.


      • Huono talviauto..
        uusi vielä matalampi kirjoitti:

        Ja tässä facelift Passatissa maavaraa on vielä entisestään pienennetty pari senttiä. Talvitestaus on kyllä jäänyt nykyvolkkareissa lapsipuolen asemaan. Syynähän tuossa on tietysti se, että kulutusta on saatu desi pari pienennettyä. Mitä matalampi maavara, sitä pienempi kulutus.

        Totta, osuit asian ytimeen, kyllä pohjimmiltaan taustalla on taloudellisuuden tavoittelu.

        Volkswagen alkaa pikkuhiljaa olemaan eräs huonoimmista automerkeistä tänne Suomalaisiin talvisiin ja vaihteleviin ajo-olosuhteisiin. TSI ja TDI-koneiden surkea lämpiävyys edes pienillä talvipakkasilla, nykyisen ja etenkin uusimman Passatin säälittävän pieni maavara (riittämätön ihan tavalliselle mökkitielle, joka ei edes ole kovinkaan kuoppainen!!) sekä melkoisen tunnoton ohjaus, eivät enää houkuta. Veikkaankin, ettei seuraava autoni tule enää olemaan Passat.

        Eikä tuo lisävarusteena saatava huonontien paketti tee autuaaksi sekään, ei 2 cm maavaran nosto vielä ihmeitä tee lähdökohdiltaan aivan liian matalassa autossa, lisäksi itseäni ei miellytä tuo paketin mukana tuleva jäykempi alusta, koska tekee autosta täristävämmän ja epämukavamman.

        Kyllä kait tuo uusinkin Passatti on ihan käypä peli jollekin myyntiratsulle, joka ajelee lähes pelkästään hyvin hoidettuja valtaväyliä pitkin, eikä maksa muutenkaan autoiluaan omasta pussistaan.


      • 1
        kaupparatsu-68 kirjoitti:

        Mullon jäykempi huonon tien alusta ja ollaan vielä erikseen vaihdettu HD-iskarit joka kulmaan... loistava kantavuus, kestää ajaa kuinka lystää ja maavara riittää. Ihan sama onko yksin vai neljä kyydissä.

        Skoda palstalla sä vikiset että volkkaria tai audia sä et osta, koita nyt muistaa mitä mihinkin kirjoitat.


    • ...

      Ei se järki ole mihinkään kadonnut, mutta muualla "sivistyneissä" maissa tiet pidetään kunnossa, suomessa ajetaan talvella kynnöspellossa.

      • kaupparatsu-68

        Ei varmaan olisi mikään megakustannus VW:lle tehdä passattiin lisävarusteeksi kaasuiskarein toteutettu maavaran säätö. Ei mitään megajärjestelmää vaan vaikka yksinkertainen 3-asentoinen paineeseen pohjautuva kantavuuden säätö ja auto nousee sitten sen mitä nousee aina kuormasta riippuen.

        Toinen on sitten, että tekisi ilmajouset lisävarusteeksi... sillä saisi pimpmobile- matalan maantiealustan ja käytännöllisen korkeuden muuhun käyttöön.

        Omassa 2002 Faceliftissä on vakiona kyllä sen verran maavaraa, että 16" 215/55 kitkarenkailla mennään käytännössä aivan samoihin paikkoihin kuin kaverit sitimaastureillaan. Normaali turbiini-automaatti parantaisi vielä maastossa ajettavuutta, nyt pitää olla aika rohkea kaasun kanssa ettei kone nyykähdä pehmeässä. Mutta ihan samanlailla tuo menee pehmeässä kuin V10 Touareg ja paremmin kuin neliveto W12 Phaeton.


      • lumikaaos

        Oletkos katsonut viimeaikojen uutisointia Keski-Euroopasta? Kyllä sitä lunta sielläkin piisaa. Tosin huomattavasti harvemmin kuin Suomessa, ja niinpä eräitä autovalmistajia ei auton talviominaisuudet pohjoisten markkinoiden pienuuden takia isommin kiinnosta.


      • Huh hah
        kaupparatsu-68 kirjoitti:

        Ei varmaan olisi mikään megakustannus VW:lle tehdä passattiin lisävarusteeksi kaasuiskarein toteutettu maavaran säätö. Ei mitään megajärjestelmää vaan vaikka yksinkertainen 3-asentoinen paineeseen pohjautuva kantavuuden säätö ja auto nousee sitten sen mitä nousee aina kuormasta riippuen.

        Toinen on sitten, että tekisi ilmajouset lisävarusteeksi... sillä saisi pimpmobile- matalan maantiealustan ja käytännöllisen korkeuden muuhun käyttöön.

        Omassa 2002 Faceliftissä on vakiona kyllä sen verran maavaraa, että 16" 215/55 kitkarenkailla mennään käytännössä aivan samoihin paikkoihin kuin kaverit sitimaastureillaan. Normaali turbiini-automaatti parantaisi vielä maastossa ajettavuutta, nyt pitää olla aika rohkea kaasun kanssa ettei kone nyykähdä pehmeässä. Mutta ihan samanlailla tuo menee pehmeässä kuin V10 Touareg ja paremmin kuin neliveto W12 Phaeton.

        Siis täh, olet 42-43 vuotias myyntiedustaja ja ajat 02 vuosimallin Passatilla, vaihda helvetissä firmaa, tai ehkä myyntisi on niin olematon, että ei kalliimpaa autoa anneta, tai kalliimpaa omaa autoa ei voi ottaa. Tuote, Myynti, Piiri tai mikään päällikkötason kaveri et voi olla, vaikka tuossa iässä kyllä pitäisi jo päällikkötaso saavuttaa, et taida myyntihommissa koskaan ollutkaan.


    • Arkiautolla onnistut

      lapsellinen alustasarja? poistata se ja laita fikut 205-60-16 renkaat niin normaali tieajo onnistuu kuten muiltakin ihmisiltä.
      Harraste rataautoilu on kivaa mutta se vaatii oikeat välineet sinne radalle ja niillä autoilla ei kannata tulla pelleilemään yleisille teille ilman maalaisjärkeä saati valittaman lasellisesti.

      • JSS09

        No mitä se maavara sitten on senteissä, kun sitä niin moititte?
        Auto täydessä lastissa, siis alimmillaan ja alimmasta kohtaa mitattuna.
        Alle vai yli 10 cm ? Kuka kertoo faktatietoa jota ei edes automyyjät tiedä ?


      • äijäauto
        JSS09 kirjoitti:

        No mitä se maavara sitten on senteissä, kun sitä niin moititte?
        Auto täydessä lastissa, siis alimmillaan ja alimmasta kohtaa mitattuna.
        Alle vai yli 10 cm ? Kuka kertoo faktatietoa jota ei edes automyyjät tiedä ?

        Näkyy mainoksissa olevan, että lastattuna 96 mm.
        Tollasella maavaralla on tässä maassa vain puppelipoikien pirssit.


    • VAkuraattori

      Vai on Passatissa pieni maavara.
      Tässä lista muiden mallien maavaroista:
      Golf variant 86 mm
      Golf 87 mm
      Golf plus 88 mm
      Touran 91 mm
      Scirocco 92 mm
      Jetta 94 mm
      Passat 96 mm
      Passat on tämän listan maastokelpoisin!

      • VAkuraattori

        Maavarat ovat ilmoitettu suurimmalla kuormalla.


      • JSS09
        VAkuraattori kirjoitti:

        Maavarat ovat ilmoitettu suurimmalla kuormalla.

        Myös uudessa E sarjan mersussa on normaalialustalla min. maavara 4,1" eli alle 10 cm.
        Eli eipä näillä vehkeillä ole asiaa lumisille sivukujille.


      • matalampi
        JSS09 kirjoitti:

        Myös uudessa E sarjan mersussa on normaalialustalla min. maavara 4,1" eli alle 10 cm.
        Eli eipä näillä vehkeillä ole asiaa lumisille sivukujille.

        Oli se maavara mitä tahansa ja millä kuormalla tahansa, niin se on joka tapauksessa facelift Passatissa kaksi senttiä pienempi kuin vanhassa mallissa.

        Tuulilasissa 15/2010 oli tyypit facelift Passatista, jossa asiasta mainittiin:

        "Jo ennestään liian matalassa autossa maavaran pienentäminen miltei parilla sentillä on suomalaisissa olosuhteissa melkoinen huononnus. Talvella jääkokkareet ja kesällä mökkitiet aiheuttavat alustan heikkoihin suojamuoveihin kalliita vaurioita"

        Euroopassa tällaisia olosuhteita ei ole, ja niinpä talvikeleistä voidaan olla välittämättä piut paut, jotta kulutus saadaan tippumaan desillä.


      • JSS09
        matalampi kirjoitti:

        Oli se maavara mitä tahansa ja millä kuormalla tahansa, niin se on joka tapauksessa facelift Passatissa kaksi senttiä pienempi kuin vanhassa mallissa.

        Tuulilasissa 15/2010 oli tyypit facelift Passatista, jossa asiasta mainittiin:

        "Jo ennestään liian matalassa autossa maavaran pienentäminen miltei parilla sentillä on suomalaisissa olosuhteissa melkoinen huononnus. Talvella jääkokkareet ja kesällä mökkitiet aiheuttavat alustan heikkoihin suojamuoveihin kalliita vaurioita"

        Euroopassa tällaisia olosuhteita ei ole, ja niinpä talvikeleistä voidaan olla välittämättä piut paut, jotta kulutus saadaan tippumaan desillä.

        Aamen


      • autobahn'

        Volkkarit on suunniteltu vain moottoriteille ja niiden välittömään läheisyyteen. Eli aurausluokitus /kunnossapitoluokitus 1:sen teille ja kaduille = pääväylät.
        JOs asut pienemmässä taajamassa tai vähänkään sivummalla, niin pitää ostaa toisen merkkinen auto millä pääsee myös lumessa tai epätasaisella tiellä. Valtra 4x4 olisi tähän hyvä ratkaisu.


      • kahen euron juusto

        "Passat on tämän listan maastokelpoisin!" wauuuu...

        Tuostahan on oikeaksi maasturiksi? Kyseessä on lähinnä se, että voiko asfalttitieltä poiketa sorateille. Kaupungissa joutuu olemaan todella tarkkana katukunnysten kanssa.. ughh


      • maavaraa

        Ja silloin autot sopivat Suomen teille ja talveen. Volvo Amazon 21 cm ja Saabit 19 cm. Eipä jääty kiinni, vaikka tie oli auraamaton. Nyt noilla uusilla ei ole mitään asiaa edes tavalliselle mökkitielle.


      • AutoPelle
        maavaraa kirjoitti:

        Ja silloin autot sopivat Suomen teille ja talveen. Volvo Amazon 21 cm ja Saabit 19 cm. Eipä jääty kiinni, vaikka tie oli auraamaton. Nyt noilla uusilla ei ole mitään asiaa edes tavalliselle mökkitielle.

        Jep edes 4WD versio ei auta kun neljä räpylää vispaa ilmassa auton maatessa pohjan varassa...


      • .
        autobahn' kirjoitti:

        Volkkarit on suunniteltu vain moottoriteille ja niiden välittömään läheisyyteen. Eli aurausluokitus /kunnossapitoluokitus 1:sen teille ja kaduille = pääväylät.
        JOs asut pienemmässä taajamassa tai vähänkään sivummalla, niin pitää ostaa toisen merkkinen auto millä pääsee myös lumessa tai epätasaisella tiellä. Valtra 4x4 olisi tähän hyvä ratkaisu.

        Auraus/kunnossapitoluokituksen 1 alueella, ei riitä, kun ajan portistani ulos tielle, jo kraapii kurasuojat kynnykseen, lyhennetään. En mä kyllä koskaan pohjaa ole mihinkään saanut osumaan, en kesällä enkä talvella. Vuosimalli on tosin -08, eli ei aivan tämä uusin, mutta enpä sitä kyllä ole vielä kellään muullakaan nähnyt, joten kai tämä keskustelu tuota edellistä mallia tarkoittaa.


    • vinkki vitonen

      Suomeen tuotavissa Passateissa tulisi olla vakiona jo varustettuna huonontienvarustuksella ja jos joku välttämättä haluaa pohjaa raapivan mallin niin sen saa lisävarusteena...Miksi vw ei toimi näin?

      • mike1960

        Niin, ja maavara korotettuna 18...20 cm, kuten Audi Alroadissa. Noi maavara ongelmat tosiaan ovat yleisiä pikkuteillä (mökkitiet) ja ainakin keväisin nämä harvoin aurattavat asumalähiöiden tiet (lumet sulaneet osittain ja muu osuus jäätynytttä).


    • VaHy -74

      Itselläni on 2009 -mallin BlueMotion 2.0 TDI, jossa maavaraa on laskettu muistaakseni 1,5-2,0 cm normaalista kulutuksen alentamiseksi. Eturoiskeläpät raapivat usein maata, mikä aluksi kummastutti, mutta siihen tottui (kiinnitetään Suomessa ja ovat yhtä pitkät kaikille Passateille). Näin talvella auraamattomalla tiellä muiden ajettua hyvät urat, Passattini pohja auraa vielä lunta keskeltä. Kesällä mökkiteillä saa olla todella varovainen, jottei pohjamuoveja rikkoisi.

      Tämä onneton maavara on mielestäni suurin miinus tässä autossa, mutta sen kanssa pärjää, jos on varovainen (ainakin kaupunkilainen). Seuraavaa autoa ostaessani kiinnitän asiaan enemmän huomiota.

      • koeajoa varten

        Kehotan kaikkia erityisesti Hesalaisia (vaikka onhan tuota lunta muuallakin kotitarpeiksi) käymään koeajolenkillä myös hiukan sivummalla vähemmän auratuilla teillä.


    • rengasprofiili autta

      Ihmeesti auttaa jo 1cm eli jos esim rengas on 205-55-16 ja vaihtaa fiksumman 205-60-16 ja saat 1cm lisää ilmaa auton alle ja saat vielä parempaa hiljaisempaa kyytiä ja usein myös pienemmällä kulutuksellakin ja olet iste vähemmän rasitunut ajon jälkeen. vaihda rengasprofiilia se on helppoa ja ole mitään heikennystä autoillessasi.

      Terveisin Subaru ja kaikki on kohdillaan.

    • JSS09

      Ei kyllä tässä on tullut harkittua jonkun korkeamman maavaran omaavaan autoon siirtymistä seuraavaksi, vaikka en syrjäkylillä asukkaan ja mökkitiekin on sileämpi kuin syrjäteiden maasto-olosuhteet.

      Eihän pohjan tarvitse kuin kerran kolahtaa kunnolla niin homma on siinä.

      En kuitenkaan halua maasturia korkeahkoiden ylläpitokulujen vuoksi.

      Jos tyytys vähän vanhempaan ja ostaisi huväkuntoisen mesen 1996-1998, jossa maavaraa on edes kohtalaisesti. Voi olla tosin noilla vuosilla vaikea löytää hyväkuntoista.

      • varovasti..varovasti

        Samaa olen itsekin harkinnut. Ei tosin ole vielä pohja kolahtanut (Passat farkku -07) mutta jo roiskeläppienkin raapimisen kuuntelu tuntuu pahalta.
        Tässä on nyt pari viimeistä talvea oltu ainakin täällä Helsingissä ilmeisesti ulkoistettujen tienhoitopalvelujen piirisssä, joten siinä on ollut näinkin matalalla autolla taiteileminen.
        Varsinaista nelivetoa en ehkä sentään täällä vielä tarvitse, mutta odottelen syksyllä Suomeen saapuvaa etuveto Tiguania. Sen kai pitäisi mennä näihin samoihin hintaluokkiin Passatin kanssa.
        Siinä olisi senverran maavaraa että pääsisi suorallä ajolinjalla routavaurioituneiden hidasteidenkin yli. (Passatilla joutuu joissakin paikoin jo vähän "luovimaan".)


    • vaikeaa on joo

      Minulla on -04 Eemeli ja jo siinäkin oli taka-alatukivarretkin ruostuneet poikki. Sanoisin että alle viisivuotias Mese ja pitoaikaa pari vuotta niin vielä kannattaa harkita muttei noin vanhoja.

    • Sundberg

      Mulla vm 2002 golf variant 4-motion, ja itku meinaa välillä ton mataluuden kanssa tulla. Köyhä kun olen,niin varaa mihinkään citymaastureihin ei ole. Eikä halua vaihtaakaan, hyvä auto kaikilta multa osin. Onkohan näihin saatavilla jotain korotus-sarjoja, tai sellasia säädettäviä alustapaketteja joissa matalin asento olis toi alkuperäinen?

      • cityihminen

        Passat maavara 96 mm, tervetulos metsästysmajalle ja talvella II-luokan teille. Harvemmin auratuilta teiltä pääsee töihin vasta aikaisintaan keskiviikkona.


    • Sentit ja millit

      Ja höpöhöpö. Tuulilasin toimittajalta meni varmaan sentit ja millit sekaisin. Passatin maavara on samaa luokkaa kuin Golfissa. Ei ole Golfissakaan koskaan pohja maata raapinut. Jos kuraläpät raapii maata tiukassa jarrutuksessa tai väistössä, so what?

    • Vaihtoehtoja

      Vaihtoehtoja: Land Rover Defender, Mersu G, Uaz

    • Liian pieni Suomeen

      Joka tapauksessa jo edellisen mallin maavaraa moitittiin ja nyt facelift mallissa tätä maavaraa on entisestään pienennetty 2 senttiä. Vaikea tuota on parannuksenakaan pitää Suomen olosuhteissa, ja ainoa syy tällaiseen on että on kulutuksesta haluttu desi pois huonontuneiden talviominaisuuksien kustannuksella.

      Vai keksiikö joku paremman selityksen? BTW. uusimman Tuulilasin kestotestin väliraportissa oli Superb ja siinä oli pohjamuovit jääneet matkan varrelle lumihankeen. Käsittääkseni Superbin maavara on vähintään sama kuin Passatissa.

      • Mökkitien keskipatti

        Vauhdin Maailma testasi aikanaan Ocua ja testijakson aikana jäi muistaakseni 3 kertaa pohjamuovit tielle..., perinteet velvoittaa.


      • .-

        Superbissa on korkeampi maavara, itsellä oli -08 Passatti ja nyt Superb, Superbia en ole koskaan saanut mihinkään pohjaamaan, Passatti taas kraapi joka kantissa ja kynnyksessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3673
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2382
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2117
    5. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1599
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1522
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      283
      1351
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe