Olen ollu 3 kertaa sairauspäivärahalla.Kannattaako nyt hakea työkyvyttömyyseläkettä vai kuntoutustukea ?
Mitä tarkalleen on kuntoutustuki ? joudunko johonkin laitokseen kummassakin tapauksessa tuktittavaksi tai vastaavaa ? voiko mielenterveyslääkäri kirjoittaa jommankumman vai onko se aina kelan lääkäreiden päätöksestä kiinni ? vaikka B todistuksen kirjoittaja olisi mikälie tohtori ?
Kiitoksia vastauksista
Kuinka kuntoutustuelle ?
3
719
Vastaukset
- "työtön"
Kun sairauspäiväraha päivät eli 300 päivää tuli täyteen, enkä ollut vielä työkuntoinen se jatkui kuntoutustuella. Tosin siinä vaiheessa kun saikku loppui ja hain kuntoutustukea, olin pari viikkoa liiton päivärahoilla siinä odottaessa. Kuten nytkin, kun kuntoutustuki loppui vuoden loppuun, enkä ole vielä työkuntoinen, lääkäri kirjoitti B-lausunnon jonka laitoin Kelaan. Heti ensimmäisenä arkipäivänä ilmoittauduin työkkäriin, joka laittoi liittoon ilmoituksen, että ei ole estettä päivärahan maksuun. Ihmeellistä, mutta näin on käytäntö. Odottelen Kelan päätöstä kuntoutustuesta ja tämän ajan minulle maksaa liitto päivärahaa.
- Onnea eläkkeelle
Mikäli sinulla on vielä sairauspäivärahakautta jäljellä, käyttänet sairauspäivärahat loppuun. Haet kuntoutustukea sairauspäivärahakauden päätyttyä. Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Kuntoutustukea maksetaan niin kauan kuin henkilö ei ole työkykyinen mutta on oletettavissa hänen kuntoutuvan sellaiseksi kuntouttavien toimenpiteiden ansiosta. Kuntouttavana toimenpiteenä voidaan pitää käsittääkseni myös lääkitystä psykoterapian, työkokeilun yms. lisäksi. Kuntoutustukea haettaessa tarvitaan B-lausunto lääkäriltä. B-lausunnossa hoitava lääkäri ottaa kantaa siihen, mihin saakka hänen mielestään olet työkyvytön. Työkyvyttömyysaika voi olla esim. vuoden, 3 kuukautta tai vaikkapa toistaiseksi. Päätöksen kuntoutustuesta tekee kuitenkin aina eläkelaitoksen asiantuntijalääkäri. Eläkelaitos on joko työeläkelaitos (se johon viimeisin työnantajasi on maksanut sinusta eläkemaksut tai johon olet itse yrittäjänä maksanut maksusi) tai sitten jos et ole kerryttänyt työhistoriaa ollenkaan, eläkelaitos on Kela. Kuntoutustuki voi jatkua vuosiakin useilla eri lääkärintodistuksilla tai sitten voidaan myöntää toistaiseksi eläke. Eli se on sitten jatkuva, pysyvä työkyvyttömyyseläke. Eläkelaitos saattaa käsittääkseni joskus pyytää asiakasta tarkempaan työkyvyn kartoitukseen, mutta harvinaista se on joka tapauksessa jos edes totta, nyt en muista tarkkaan tällaisia tapauksia...
- DAI/jälkitila
täh, kuntoutustuki, mikä se on.
Mulle kela lähetti kirjeen ja sanoi että sairauspäivät (300) tulossa täyteen, ja että jos tahon etuuksia tms. niin minun pitäisi ilmottautua työvoimatoimistoom työttömäksi.
Tausta, olen yli 40, työtapaturman seurauksena aivovamma, niska paskana, hermoskimpun venymä/reytymä, elekevakuutus yhtiön mukaan ei työtapaturma, ja kielteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Olen siis yrittäjä, ja nyt 300 päivää täynnä. Ei siis korvauksia mistään, lääkkeet ovat ei Kela korvattavia, lääkkeisiin menee 200- 400 E/kk. Työtä en voi tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388