Kultaköynnös + ruskeat laikut lehdissä

ei_viherpeukalo

1. Kultaköynnökseni kasvaa tolppaa pitkin ja on nyt viime aikoina alkanut tehdä lehtiin ruskeita laikkuja. Laikkujen kohdalta lehti on hauras ja kuivan oloinen. Mitä pitäisi tehdä? Mitä olen tehnyt väärin? Voiko nuo ruskealaikkuiset lehdet poistaa vai antaa vaan olla? Kovin kauniin näköisiä lehdet eivät kyllä ole.
2. Peikonlehdessä on myös muutamassa lehdessä tummia pieniä laikkuja, mistähän tämä johtuu? Mitä pitäisi tehdä?

Kiitos jos joku osaa autta!!!

4

12832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reippahasti

vaan ne ruskettuvat lehdet.Olisikohan liian vähän valoa suhteessa liian paljon kastelua?
      Ei se niin vaarallista ole :) Asiat korjaantuvat, kun päivä pitenee.Kastele alalautasen kautta ja anna lehtien vähän "lurpahtaa", ennenkuin kastelet uudelleen. Voit sumutella lehtiä vaikka päivittäin.

• jaune

Peikonlehti saa kummia ruskeita laikkuja aika usein. Se saattaa olla joku sienitauti mutta se saattaa myös olla merkki ripsiäisistä. Tuholaiset kyllä näkyvät paljaalla silmällä katsoessa mutta suurennuslasi tai luuppi on hyvä apu. Ja yleensä tuholaiset ovat lehden alapinnalla joitakin harvoja kasveja lukuunottamatta.Tietysti voi ottaa huononnäköiset lehdet pois. Näin ehkä saa pois myös jokusen tuholaisen jos niistä on kyse mutta kunnon torjuntakin on hyvä tehdä. Katso edellinen viesti. Ripsiäisiin tepsii myös esim.Provadopuikot. Jos tuholaisvioitus on todella paha on komposti paras vaihtoehto ettei tartuteta muita kasveja.

• jaune

Liika kastelu voi olla syynä jos kasvisi on uusi sillä niillä on aika huonot juuret nuorena. Viimeaikoina on alkanut myös ilmestyä punkkeja kultaköynnöksiin eikä kasvin iällä ole merkitystä. Ne tekevät vioitusta joka näyttää kuin joku olisi pistellyt jollakin tylpällä tikulla vieriviereen vioitusta eri kohtiin lehteä. Sitten alue kellastuu ja kuolee. Siispä jotain ainetta joka tappaa punkkeja. Jos sellaista vielä jostain saa. Hyvä ja lähes myrkytön keino on ruiskuttaa kasvi mäntysuopavedellä. n.1/2 dl mäntysuopaa litraan vettä. Tällä ruiskutetaan koko kasvi sekä päältä että alta tippuvan märäksi. Käsittely toistetaan vähintään kolme kertaa mielellään n. viikon välein. Mitä paremmin kasvi voi sitä paremmin se kestää tauteja ja tuholaisia. Liika kastelu on pahinta mitä voi tehdä sillä juuret tarvitsevat happea ja jos niillä on hapenpuute on peli yleensä menetetty. Juuret hakeutuvat kosteuteen jos niillä on sitä liian vähän mutta ne eivät koskaan hakeudu ilmaan jos niillä on liikaa vettä.

• Anonyymi

Substral-lannoite teki minun kultaköynnökseeni tuota "oiretta".
      Se ei ole paras lannoite. Eikä kukaan ole väittänytkään niin :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      111
      5785
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3877
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3322
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2936
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      248
      1980
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1953
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1676
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      38
      1665
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      86
      1513
    Aihe