olen hakenut sosiaali alalle sosionomiksi. minkälainen pääsykoe sinne oikein on? niin olen ymmärtänyt ettei mitään kirjaa tarvitse.. et voiko niihin valmistautua mitenkään?
sosionomit..pääsykoe?
23
14422
Vastaukset
- Kukkanen
Ei oikeestaan voi valmistautua. Nuku hyvin ja syö hyvin sitä ennen.
Siellä on jotain psykologisia testejä eli täyttelet vaan papereita tai piirrät jotain, sit saattaa olla ryhmätehtävä, opettajien haastatteluja, psykologin haastattelu...
Tuskin noita kaikkia kuitenkaan.
Onnee hakemiseen!- melkein sosionomi
Hain sosionomiksi v.2001 silloin pääsykokeissa oli:
- henkilötietolomakkeen täyttö (tavalliset nimi, ikä, aiempi koulutus, harrastukset jne.), jossa kysyttiin myös aiempaa koulutusta, mahd. koulun keskeyttämistä (aiemmissa opiskeluissa) keskeyttämisen syy
- erilaisia paperilla itsenäisesti suoritettavia tehtäviä, eri aihealueittain (kirjoitustaito, kuullun ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, matemaattista päättelyä, loogista päättelyä esim. kuvioista jne.)
- aloitettujen kuvioiden jatkamista piirtämällä (tällä testillä on jokin psykologinen termikin, mutta nyt en sitä ikävä kyllä muista)
- sitten oli tehtävä, jossa oli A4-paperillinen lauseiden alkuja, joita sinun tulee jatkaa ja joissa kerrot itsestäsi. Esim. "äitini on...",
"Eniten pelkään...", "Harrastuksistani...." jne.
- kaikissa yllä mainituissa tehtävissä meillä oli aikaraja. Mutta muista!!!! Ei ole tärkeää, eikä tarkoituksen mukaista saada kaikkia tehtäviä valmiiksi, kannattaa ennemmin tehdä ne tehtävät hyvin ja huolellisesti, mikä ehtii, mutta kaikkia ei ole tarkoitus saada valmiiksi (tätä ei kerrota kokeessa oleville, annetaan vain tehtävät ja kerrotaan aikaraja, kun aika täyttyy paperit täytyy laskea käsistään) Tee toki niin hyvin kun pystyt, mutta älä ota paineita, että kaikki tulisi ehtiä tehdä, se voi olla joissakin tehtävissä jopa mahdotonta. Äläkä keskity seuraamaan, miten pitkällä toiset ovat, KESKITY pelkästään omaan suoritukseesi.
- ryhmäkeskustelu. Lisäkseni ryhmässä oli 7 henkilöä. Meille annettiin aihe, josta meidän tuli keskustella keskenämme. Aiheemme: kuviteltiin, että olemme päässeet kouluun ja huomaamme yhdellä luokkatovereistamme olevan vaikeuksia elämässään, paljon poissaoloja tunneilta ym. Miten auttaisimme/puuttuisimme asiaan? Keskustelussa kannattaa odottaa omaa vuoroaan, vaikka kaikki pyrkivätkin heti alkuun puhumaan, mutta kenenkään päälle ei missään nimessä kannata alkaa puhua. Tuppisuuna ei tietenkään myöskään menesty. Keskustelua kuunteli psykologi (tai vastaava), hän myös kertoi toiminta ohjeet ja antoi esimerkkitapauksen
- lisäksi meillä oli psykologin haastattelu. Hänellä oli kaikki päivän aikana tekemämme tehtävät edessään ja niistä käsin hän kyseli ja keskusteli kanssani. Älä puhu ristiriidassa tekemiesi tehtävien kanssa. On tärkeää olla koko pääsykokeiden ajan oma itsensä, siten menestyy parhaiten!
- Riippuen oppilaitoksesta saattaa mukana olla myös opettajan haastattelu, sekä perinteiset musteläikkätestit (löytyy joistakin psykologian kirjoista....)
- Ja muista, vaikka jokin tehtäväalue menisi mielestäsi huonommin, se ei vielä tarkoita että olisit epäonnistunut, niin käy varmasti monelle ja se kuuluu asiaan!! :)
Onnea kokeisiin!!! Pieni jännitys on paikallaan, se tsemppaa sinua parhaaseen suoritukseen. Muista olla oma itsesi! - Rannalle jäänyt.
melkein sosionomi kirjoitti:
Hain sosionomiksi v.2001 silloin pääsykokeissa oli:
- henkilötietolomakkeen täyttö (tavalliset nimi, ikä, aiempi koulutus, harrastukset jne.), jossa kysyttiin myös aiempaa koulutusta, mahd. koulun keskeyttämistä (aiemmissa opiskeluissa) keskeyttämisen syy
- erilaisia paperilla itsenäisesti suoritettavia tehtäviä, eri aihealueittain (kirjoitustaito, kuullun ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, matemaattista päättelyä, loogista päättelyä esim. kuvioista jne.)
- aloitettujen kuvioiden jatkamista piirtämällä (tällä testillä on jokin psykologinen termikin, mutta nyt en sitä ikävä kyllä muista)
- sitten oli tehtävä, jossa oli A4-paperillinen lauseiden alkuja, joita sinun tulee jatkaa ja joissa kerrot itsestäsi. Esim. "äitini on...",
"Eniten pelkään...", "Harrastuksistani...." jne.
- kaikissa yllä mainituissa tehtävissä meillä oli aikaraja. Mutta muista!!!! Ei ole tärkeää, eikä tarkoituksen mukaista saada kaikkia tehtäviä valmiiksi, kannattaa ennemmin tehdä ne tehtävät hyvin ja huolellisesti, mikä ehtii, mutta kaikkia ei ole tarkoitus saada valmiiksi (tätä ei kerrota kokeessa oleville, annetaan vain tehtävät ja kerrotaan aikaraja, kun aika täyttyy paperit täytyy laskea käsistään) Tee toki niin hyvin kun pystyt, mutta älä ota paineita, että kaikki tulisi ehtiä tehdä, se voi olla joissakin tehtävissä jopa mahdotonta. Äläkä keskity seuraamaan, miten pitkällä toiset ovat, KESKITY pelkästään omaan suoritukseesi.
- ryhmäkeskustelu. Lisäkseni ryhmässä oli 7 henkilöä. Meille annettiin aihe, josta meidän tuli keskustella keskenämme. Aiheemme: kuviteltiin, että olemme päässeet kouluun ja huomaamme yhdellä luokkatovereistamme olevan vaikeuksia elämässään, paljon poissaoloja tunneilta ym. Miten auttaisimme/puuttuisimme asiaan? Keskustelussa kannattaa odottaa omaa vuoroaan, vaikka kaikki pyrkivätkin heti alkuun puhumaan, mutta kenenkään päälle ei missään nimessä kannata alkaa puhua. Tuppisuuna ei tietenkään myöskään menesty. Keskustelua kuunteli psykologi (tai vastaava), hän myös kertoi toiminta ohjeet ja antoi esimerkkitapauksen
- lisäksi meillä oli psykologin haastattelu. Hänellä oli kaikki päivän aikana tekemämme tehtävät edessään ja niistä käsin hän kyseli ja keskusteli kanssani. Älä puhu ristiriidassa tekemiesi tehtävien kanssa. On tärkeää olla koko pääsykokeiden ajan oma itsensä, siten menestyy parhaiten!
- Riippuen oppilaitoksesta saattaa mukana olla myös opettajan haastattelu, sekä perinteiset musteläikkätestit (löytyy joistakin psykologian kirjoista....)
- Ja muista, vaikka jokin tehtäväalue menisi mielestäsi huonommin, se ei vielä tarkoita että olisit epäonnistunut, niin käy varmasti monelle ja se kuuluu asiaan!! :)
Onnea kokeisiin!!! Pieni jännitys on paikallaan, se tsemppaa sinua parhaaseen suoritukseen. Muista olla oma itsesi!Lamk sosiaali- ja terveysalan sosionomi päsykokeet olivat 4.6.2012 aivan saman tyyppiset.
Firma joka sen teki oli Suomen Psykologikeskus.
Aikamoista sekoilua oli heidän toimintansa siinä auditoriossa jossa tehtäviä ratkottiin noin 3 h.
Itse olen huomattavasti heitä iäkkäämpi ja huomasin että muutamalla oli kännykkä tärkeämpi kuin itse kokeen seuraaminen.
Nuoria henkilöitä kaikki jotka olivat paikalla.
En ymmärtänyt mihin he testeillä ja haastatteluilla pyrkivät eli millaisia tyyppejä kouluun hakivat. Aika onnettomia tyyppejä kyselemään.
Mielestäni jos soskun täti pitää olla sellainen kukkahattuinen tantta niin sitä saa mitä tilaa.
Psykologeille on annettu uskomaton valta muokata sosiaalialan ainesta. Jos kaikki erilaisuus karsitaan niin se tappaa kaiken luovuuden alalta ja ne vanhat dinosaurukset saavat edelleen mellastaa ja saastuttaa alan ilmapiiriä.
Itse en pärjännyt em. kokeessa koska annoin varmaankin signaaleja jotka olisin vienyt omaan tekemiseeni.
En olisi paaponut juoppoja enkä rikollisia.
Kasvu lähtee jokaisesta itsestään eikä siitä miten osaa viilata soskuntätiä linssiin ja saada rahallista etuisuutta.
Toivottavasti ne jotka sine nyt pääsivät eivät olisi niitä lampaita vaan sieltä löytyisi kunnon särmää.
- Vihje
vihje: älä hae sosionomiksi vaan yliopistoon sosiaalityötä opiskelemaan. Parempi palkka ja laajempi työllistymismahdollisuus eikä tarvitse turhautua opiskelujen suhteen. Ja ennenkaikkea saat vakipaikan, koska valtuudet riittävät esim. lastensuojelussa, toisin kuin sosionomeilla. Vuosi amk:ssa riitti minulle. Siellä on asiallisia kursseja, mutta aika paljon hatusta temmattuja "piiri pieni pyörii" juttuja, joissa tuntee itsensä ihan tyhmäksi...mutta jos sosionomiksi ehdottomasti haluat niin onnea yritykselle!
- ÅÅÅ
on suunnilleen sama.
- Noh
ÅÅÅ kirjoitti:
on suunnilleen sama.
Kuinka niin?Jos puhutaan siitä, mihin yliopistotutkinnolla työllistytään: sosionomit on tarkoitettu lähinnä sellaisin työpaikkoihin joihin sosiaalityöntekijä ei edes kuulu eli päiväkoteihin, nuorisotyöhön(entinen ohjaaja), kehitysvammaisten kanssa tehtävään työhön(entinen kehitysvammaisten ohjaaja jne). Sosionomi voi hetkellisesti olla esim. sosiaalityöntekijä, vanhustyönohjaaja tai olla vaikka lastensuojelussa avustava sosiaalityöntekijä, mutta vakinaiseksi sosiaalityöntekijäksi sosionomia ei voi nimttää, laki kieltää sen. Vaikka sosionomi saisikin vakinaisen paikan, niin lopullisen vastuun ja päätöksen tekee sosiaalityöntekijä. Noissa hommissa palkat ovat samat. MUTTA yliopistotutkinto antaa mahdollisuuden paikkoihin joihin sosionomit eivät pääse edes hakemaan ja niissä palkat on paremmat.
- höpö
Noh kirjoitti:
Kuinka niin?Jos puhutaan siitä, mihin yliopistotutkinnolla työllistytään: sosionomit on tarkoitettu lähinnä sellaisin työpaikkoihin joihin sosiaalityöntekijä ei edes kuulu eli päiväkoteihin, nuorisotyöhön(entinen ohjaaja), kehitysvammaisten kanssa tehtävään työhön(entinen kehitysvammaisten ohjaaja jne). Sosionomi voi hetkellisesti olla esim. sosiaalityöntekijä, vanhustyönohjaaja tai olla vaikka lastensuojelussa avustava sosiaalityöntekijä, mutta vakinaiseksi sosiaalityöntekijäksi sosionomia ei voi nimttää, laki kieltää sen. Vaikka sosionomi saisikin vakinaisen paikan, niin lopullisen vastuun ja päätöksen tekee sosiaalityöntekijä. Noissa hommissa palkat ovat samat. MUTTA yliopistotutkinto antaa mahdollisuuden paikkoihin joihin sosionomit eivät pääse edes hakemaan ja niissä palkat on paremmat.
höpöhöpö, käys etsimässä faktaa. Sossujen palkka hommassa kuin hommassa on himpun päälle 2000e ja sen saa kuka vaan duunari ja enemmämkin, myös sosionomi.
- Noh
höpö kirjoitti:
höpöhöpö, käys etsimässä faktaa. Sossujen palkka hommassa kuin hommassa on himpun päälle 2000e ja sen saa kuka vaan duunari ja enemmämkin, myös sosionomi.
olen sosiaalityöntekijä eli yhteiskuntatieteiden maisteri. Tiedän, että tällä koulutuksella on virassaan ainakin yksi kunnanjohtaja, vankilan apulaisjohtaja ja itse työskentelen Kelassa noin 2900 euron kuukausipalkalla, johon ei yksikään sosionomi yllä.
- Hemppu
Noh kirjoitti:
olen sosiaalityöntekijä eli yhteiskuntatieteiden maisteri. Tiedän, että tällä koulutuksella on virassaan ainakin yksi kunnanjohtaja, vankilan apulaisjohtaja ja itse työskentelen Kelassa noin 2900 euron kuukausipalkalla, johon ei yksikään sosionomi yllä.
sosionomi on erään vankilan apulaisjohtajana.
- soppala
Hemppu kirjoitti:
sosionomi on erään vankilan apulaisjohtajana.
ovat epäpäteviä ja eivät oikeasti kelpaa sosiaalityöntekijän töihin, mutta sattuu vain olemaan pula sos.työntekijöistä niin joku sosionomi saattaa tuurilla päästä niihin vaativimpiin ja vastuullísempiin hommiin.
Sosionomin tutkinto on aika pilipali juttu. Nähty on monta turhaketta, jotka eivät osaa oikeastaan mitään. Sääli sinänsä. - jaaaa
soppala kirjoitti:
ovat epäpäteviä ja eivät oikeasti kelpaa sosiaalityöntekijän töihin, mutta sattuu vain olemaan pula sos.työntekijöistä niin joku sosionomi saattaa tuurilla päästä niihin vaativimpiin ja vastuullísempiin hommiin.
Sosionomin tutkinto on aika pilipali juttu. Nähty on monta turhaketta, jotka eivät osaa oikeastaan mitään. Sääli sinänsä.Ja nämä sossut eivät tee muuta kuin lähettelee ihmisille v*ttumaisia päätöksiä eri tukianomuksiin. Koulutus pidempi ja vaikeampi? mutta työtehtävät veemäisempiä, mutta palkka sama eli todella huono. Tosi alipalkattuja ja siksi yrittävät houkutella sosionomiksi aikovia samaan kun veetuttaa että "alemmalla koulutuksella" pääsee samaan. Ja mukavammalla työllä, kyllä mä mieluummin toimin kasvatus ja ohjaushommissa kuin istun päivät pitkät kuivassa toimistossa kirjoittamassa "ei tuu mittään tukia"lappuja.
- soppala
jaaaa kirjoitti:
Ja nämä sossut eivät tee muuta kuin lähettelee ihmisille v*ttumaisia päätöksiä eri tukianomuksiin. Koulutus pidempi ja vaikeampi? mutta työtehtävät veemäisempiä, mutta palkka sama eli todella huono. Tosi alipalkattuja ja siksi yrittävät houkutella sosionomiksi aikovia samaan kun veetuttaa että "alemmalla koulutuksella" pääsee samaan. Ja mukavammalla työllä, kyllä mä mieluummin toimin kasvatus ja ohjaushommissa kuin istun päivät pitkät kuivassa toimistossa kirjoittamassa "ei tuu mittään tukia"lappuja.
Sosionomit siihen toimeentulotuki rutiiniin laitetaan jos hakevat sos.työntekijän paikkaa. Minä teen mielenkiintoisia työtehtäviä perhetyön parissa ja minulla on mahdollisuus vaikuttaa.
- jaaaaaa
soppala kirjoitti:
Sosionomit siihen toimeentulotuki rutiiniin laitetaan jos hakevat sos.työntekijän paikkaa. Minä teen mielenkiintoisia työtehtäviä perhetyön parissa ja minulla on mahdollisuus vaikuttaa.
Ai, nyt se kääntykin näin päin...kyllä ei oo kauaa kun oli hirvee tappelu eri osasessa ja suu vaahdossa nää "tulevat sossut" vaahtosi että he tekevät siistiä paperityötä, eivät ole auttamishommissa ;) eli tekevät niitä veemäisiä päätöksiä päivät pitkät. Kontakteissa ihmisten kanssa ovat juuri sosionomit, näin vaahdottiin joka jo silloin huvitti minua suuresti. Eiköhän kukin ole ottanut ammatistaan selvää alalle hakeutuessaan ja mitä sä taas täällä vaahtoot, ole tyytyväinen jos olet löytänyt alasi...miksi jurppii noin paljon jos joku menee sosionomiksi?? jotainhan tuossa takana on...katos aatele jos sä innostat liikaa muita samaan ni voi olla ettei sulle riitä töitä ollenkaan kun muut menee paremmilla papereilla ohi!
- Juke
jaaaa kirjoitti:
Ja nämä sossut eivät tee muuta kuin lähettelee ihmisille v*ttumaisia päätöksiä eri tukianomuksiin. Koulutus pidempi ja vaikeampi? mutta työtehtävät veemäisempiä, mutta palkka sama eli todella huono. Tosi alipalkattuja ja siksi yrittävät houkutella sosionomiksi aikovia samaan kun veetuttaa että "alemmalla koulutuksella" pääsee samaan. Ja mukavammalla työllä, kyllä mä mieluummin toimin kasvatus ja ohjaushommissa kuin istun päivät pitkät kuivassa toimistossa kirjoittamassa "ei tuu mittään tukia"lappuja.
vittumaisten päätösten lähettäjät ovat 98% muita kuin sosiaalityöntekijöitä. "Vittumaisilla päätöksetekijöillä" tarkoittanet Kelan ja sosiaalitoimiston työntekijöitä..kukaan YM eli sosiaalityöntekijä ei taatusti rupea 5 vuoden yliopistokoulutuksen jälkeen noihin hommiin. Opiskelijan ollessa olin yhden kesän Helsingissa, kahdessa eri Kelan toimipisteessä ja ainoa sosiaalityöntekijän koulutuksen saanut oli toisessa paikan johtaja. Nämä vittumaisten päätöksien lähettäjät ovat sosiaaliohjaajia, sosiaalikasvattajia ja siinä luukulla ihmisiä vastaanottaa usein ihminen jolla ei ole mitään alan koulutusta vaan esim. merkantin paperit...lisäksi vankilan johtajaksi tai apulaisjohtajaksi ei pääse jos on pelkästään sosionomi. Siihen vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto....www.vankeinhoito.fi ja sieltä työpaikat. Seuraavassa suora lainaus työpaikkailmoituksesta Hämeenlinnan vankilanjohtajaksi:
Kelpoisuusvaatimuksena johtajan virkaan on ylempi korkeakoulututkinto ja rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän tuntemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus sekä säädetty kielitaito. Valittavasta henkilöstö tullaan hakemaan turvallisuusselvityksistä annetun lain (177/2002) mukainen turvallisuusselvitys...käsittääkseni AMK-tutkinto ei IHAn vielä ole ylempi korkeakoulututkinto, vaikka se epäilemättä sitä on muutaman vuoden päästä. - Juke
jaaaaaa kirjoitti:
Ai, nyt se kääntykin näin päin...kyllä ei oo kauaa kun oli hirvee tappelu eri osasessa ja suu vaahdossa nää "tulevat sossut" vaahtosi että he tekevät siistiä paperityötä, eivät ole auttamishommissa ;) eli tekevät niitä veemäisiä päätöksiä päivät pitkät. Kontakteissa ihmisten kanssa ovat juuri sosionomit, näin vaahdottiin joka jo silloin huvitti minua suuresti. Eiköhän kukin ole ottanut ammatistaan selvää alalle hakeutuessaan ja mitä sä taas täällä vaahtoot, ole tyytyväinen jos olet löytänyt alasi...miksi jurppii noin paljon jos joku menee sosionomiksi?? jotainhan tuossa takana on...katos aatele jos sä innostat liikaa muita samaan ni voi olla ettei sulle riitä töitä ollenkaan kun muut menee paremmilla papereilla ohi!
tosiaan niin tyhmiä täällä, että väitätte AMK-tutkinnon olevan parempi kuin yliopistotutkinnon. Olin vuoden AMK:ssa ja se riitti. Sosionomiksi opiskelu oli yksinkertaisesti liian helppoa. Sain 5 lukematta tentteihin ja jos yhtään luki niin sama tulos oli ihan varma. Myös kirjallisten töiden taso oli iahn erilainen kun nyt vertaa yliopistoon. Ruotsin kurssin sai lävitse kun jaksoi käydä pakollislla tunneilla ja keskustella mukavia. Yliopistossa 1.0 ov:n eteen sai tehdä töitä. Lisäksi kerkesin amk:ssa olla 3.0 ov erilaisilla liikuntatunneilla ja lisäksi oli vielä muuten kaikein maailman askartelukursseja. Minua huvittaa aina kun nykyiseen työpaikkaani tulee sosionomeja niin tohkeissaan harjoitteluun. Kaikki menee ihan hyvin jos ei muuta tartte kuin lasten kanssa leikkiä, mutta jos kysymys on lastenkodin johtajan tehtävistä niin eipä enää onnistukaan. Ei sillä etteikö näitä hommia opi kuka tahansa kun töissä käy, mutta en ole huomannut sitä sosionomien käytännönkokemusta, josta aina vaahdotaan.
- Sosiionomi amk
Noh kirjoitti:
On monesti lehdissä juttuja, joissa mainitaan sosionomin tekevän sitä tai tätä. Monilla on vanhat tutkintonimikkeet käytössä ja he ovat "oikeasti" yhteiskuntatieteidenmaistereita.
- jaaaaa
Juke kirjoitti:
tosiaan niin tyhmiä täällä, että väitätte AMK-tutkinnon olevan parempi kuin yliopistotutkinnon. Olin vuoden AMK:ssa ja se riitti. Sosionomiksi opiskelu oli yksinkertaisesti liian helppoa. Sain 5 lukematta tentteihin ja jos yhtään luki niin sama tulos oli ihan varma. Myös kirjallisten töiden taso oli iahn erilainen kun nyt vertaa yliopistoon. Ruotsin kurssin sai lävitse kun jaksoi käydä pakollislla tunneilla ja keskustella mukavia. Yliopistossa 1.0 ov:n eteen sai tehdä töitä. Lisäksi kerkesin amk:ssa olla 3.0 ov erilaisilla liikuntatunneilla ja lisäksi oli vielä muuten kaikein maailman askartelukursseja. Minua huvittaa aina kun nykyiseen työpaikkaani tulee sosionomeja niin tohkeissaan harjoitteluun. Kaikki menee ihan hyvin jos ei muuta tartte kuin lasten kanssa leikkiä, mutta jos kysymys on lastenkodin johtajan tehtävistä niin eipä enää onnistukaan. Ei sillä etteikö näitä hommia opi kuka tahansa kun töissä käy, mutta en ole huomannut sitä sosionomien käytännönkokemusta, josta aina vaahdotaan.
ei tietenkään, mutta miksi ihmeessä yliopistopuolen pitää mollata noi kauheesti sosionomeja???? mikä teitä mättää siinä, sanokaa!
Ja ei tietenkään sosionomit voi toimia noissa mitä esitätte, miksi pitäisi, kuka niihin on eds hakemassa?? Te vain itse olette tehneet tästä kauheen näkymän ja sitten alatte mollaamaan.
Olkaa te niitä vankilanjohtajia sun muita, ei edes kiinnostas, vaan ihan vammais -tai varhaiskasvatustyössä tahtoisin toimia, en tarvi olla johtaja vaan opastaa ja avustaa. Mikä tässä riepoo, en edes halua mitään johtojohto ja johto hommia, mutta mitä te vaahtotte siitä että sosionomit ei voi niihin pyrkiä! tuskin moni edes kuvittelee sellaista saati haluaa. Tehän tässä joka puolella möykkäätte ja hyökäätte kimppuun jos joku edes kysyy sosionomin koulutuksesta, heti alkaa tää yliopisto on parempi jne.
Mä esim. en pätkääkään jaxas lukee päivät pitkät tentteihin eli mulee amk sopii ja olen tyytyväinen siihen, tuo teidän mollaus tässä nostaa karvat pystyyn, hävetkää. Samanlaisia paskan änkääjiä ootte kun mekin tai vaikka siivooja, ette sen parempia ihmisinä ja hautaan joudutte ilman tutkintopapereita ja johtajuuttanne, yksin ja "alasti" kaikesta maallisesta. - jeee
jaaaaa kirjoitti:
ei tietenkään, mutta miksi ihmeessä yliopistopuolen pitää mollata noi kauheesti sosionomeja???? mikä teitä mättää siinä, sanokaa!
Ja ei tietenkään sosionomit voi toimia noissa mitä esitätte, miksi pitäisi, kuka niihin on eds hakemassa?? Te vain itse olette tehneet tästä kauheen näkymän ja sitten alatte mollaamaan.
Olkaa te niitä vankilanjohtajia sun muita, ei edes kiinnostas, vaan ihan vammais -tai varhaiskasvatustyössä tahtoisin toimia, en tarvi olla johtaja vaan opastaa ja avustaa. Mikä tässä riepoo, en edes halua mitään johtojohto ja johto hommia, mutta mitä te vaahtotte siitä että sosionomit ei voi niihin pyrkiä! tuskin moni edes kuvittelee sellaista saati haluaa. Tehän tässä joka puolella möykkäätte ja hyökäätte kimppuun jos joku edes kysyy sosionomin koulutuksesta, heti alkaa tää yliopisto on parempi jne.
Mä esim. en pätkääkään jaxas lukee päivät pitkät tentteihin eli mulee amk sopii ja olen tyytyväinen siihen, tuo teidän mollaus tässä nostaa karvat pystyyn, hävetkää. Samanlaisia paskan änkääjiä ootte kun mekin tai vaikka siivooja, ette sen parempia ihmisinä ja hautaan joudutte ilman tutkintopapereita ja johtajuuttanne, yksin ja "alasti" kaikesta maallisesta.varmaan vituttaa just se että amk:ta ollaan nostamassa yliopiston rinnalle, vaikka siellä pärjää kuka tahansa
- hieman
jaaaaaa kirjoitti:
tuo haloo vottimaisista päätöksistä. Ihan sama onko päätöksentekijä sosiaalityöntekijä vai joku muu, minkä ihmeen takia täytyy heitä syyttää?
a) Jonkun on pakko sekin työ tehdä, ihan samalla tavalla kun on pakko olla siivoojia, roskakuskeja jne.
b) Minkä yksittäinen työntekijä (tai vaikka useampi) jossain Kelassa sille voi, ettei ole tarpeeksi rahaa ja resursseja antaa kaikille sitä mitä pyytävät? Jos joku asialle voi jotain niin edustkunta ja hallitus (vaikka en niidenkään kyvyistä ole 100% vakuuttunut :)). - moniammattilainen
Sosiionomi amk kirjoitti:
On monesti lehdissä juttuja, joissa mainitaan sosionomin tekevän sitä tai tätä. Monilla on vanhat tutkintonimikkeet käytössä ja he ovat "oikeasti" yhteiskuntatieteidenmaistereita.
Lukaisin nuo sosionomeja koskevat mielipiteet. Ihmettelen aina vain enemmän ristiriitaa joka vallitsee sosiaali- ja kasvatusalalla. Tuntuu kurjalta, kun näihin ammatteihin valmistuvat lukevat paljon ihmisyyteen liittyviä asioita, mihin se oppi jää? Ihan kuin hölmöläistarinoissa konsanaan: ei kannettu vesi kaivossa pysy! Mihin ihmisyys unohdetaan ja toisten kunnioitus!
Työtoverin kunnioitus ja jopa ohjaaminen ja auttaminen on sallittua. Kohennetaan sitä työilmapiiriä, puhalletaan yhteen hiileen olkoonkin koulutus hankittu yliopistossa tai amk:ssa. Suomessa vain nyt on tälläiset koulutusmuodot tällähetkellä. Yliopistothan eivät pysty täyttämään sitä puutosta, joka vallitsee työmarkkinoilla. Ei varmaankaan ole kenenkään ammattiin opiskelevan vika.
Annetaan vaan toisillemme mahdollisuuksia ja ymmärretään se tosiasia ettemme kukaan ole täydellisiä!
annetaan kaikkien kukkien kukkia - nasu
moniammattilainen kirjoitti:
Lukaisin nuo sosionomeja koskevat mielipiteet. Ihmettelen aina vain enemmän ristiriitaa joka vallitsee sosiaali- ja kasvatusalalla. Tuntuu kurjalta, kun näihin ammatteihin valmistuvat lukevat paljon ihmisyyteen liittyviä asioita, mihin se oppi jää? Ihan kuin hölmöläistarinoissa konsanaan: ei kannettu vesi kaivossa pysy! Mihin ihmisyys unohdetaan ja toisten kunnioitus!
Työtoverin kunnioitus ja jopa ohjaaminen ja auttaminen on sallittua. Kohennetaan sitä työilmapiiriä, puhalletaan yhteen hiileen olkoonkin koulutus hankittu yliopistossa tai amk:ssa. Suomessa vain nyt on tälläiset koulutusmuodot tällähetkellä. Yliopistothan eivät pysty täyttämään sitä puutosta, joka vallitsee työmarkkinoilla. Ei varmaankaan ole kenenkään ammattiin opiskelevan vika.
Annetaan vaan toisillemme mahdollisuuksia ja ymmärretään se tosiasia ettemme kukaan ole täydellisiä!
annetaan kaikkien kukkien kukkiaOlen samaa mieltä kun ed. kirjoittaja! Hyväne aika mikä sota ja tässä vielä ollaan sosiaalialalla! Kun on näin paljon puhtia alan ihmisillä niin käytetään se johonkin yleis hyödylliseen, vaikka työntekoon ja palkka-asioiden saamiseen keskuksteluihin päättävällä taholla!
Oli yliopisto tai amk, sosiaaliala on SILTI palkkakuopassa!!!
Mukavaa kesää kaikille! Terv, juuri valmis sosionomi ja Ylpeä siitä! - sosionomi
nasu kirjoitti:
Olen samaa mieltä kun ed. kirjoittaja! Hyväne aika mikä sota ja tässä vielä ollaan sosiaalialalla! Kun on näin paljon puhtia alan ihmisillä niin käytetään se johonkin yleis hyödylliseen, vaikka työntekoon ja palkka-asioiden saamiseen keskuksteluihin päättävällä taholla!
Oli yliopisto tai amk, sosiaaliala on SILTI palkkakuopassa!!!
Mukavaa kesää kaikille! Terv, juuri valmis sosionomi ja Ylpeä siitä!tässä onkin, että nämä yliopisto puolen ihmiset räksyttää ja painaa meitä alas. Pakko se on pitää puoliaan, siilikin nostaa piikit pystyyn kun tuntee itsensä uhatuksi ;)
Näköjään kauhia pelko että me amk-ihmiset tullaan heidän töihinsä, ei veikkonen, ei montaa tosiaankaan edes kiinnosta. Osaako joku vastata MIKSI he hyökkäävät kimppuun? Yksikään sosionomi/sosionomi-opiskelija ei ole näissä missään keskusteluissa ALOITTANUT tätä "tappelua", ainoastaan pitänyt puoliaan. - turha sosionomi
sosionomi kirjoitti:
tässä onkin, että nämä yliopisto puolen ihmiset räksyttää ja painaa meitä alas. Pakko se on pitää puoliaan, siilikin nostaa piikit pystyyn kun tuntee itsensä uhatuksi ;)
Näköjään kauhia pelko että me amk-ihmiset tullaan heidän töihinsä, ei veikkonen, ei montaa tosiaankaan edes kiinnosta. Osaako joku vastata MIKSI he hyökkäävät kimppuun? Yksikään sosionomi/sosionomi-opiskelija ei ole näissä missään keskusteluissa ALOITTANUT tätä "tappelua", ainoastaan pitänyt puoliaan.Totuus on se, että sosionomit kuvittelevat tutkinnostaan vähän liikoja. Tässä minun aikaisemmat perusteluni asiaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000023&posting=22000000003166348
Ps. minä ainakin olen pettynyt sosionomiopintojeni tasoon. Mutta hyvä vain jos joku on tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk662204Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921482Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621285Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701271- 1151149
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j901000- 69989
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72943Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍81886Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise11862