Laskettelun vaarat

....................

Iltalehti kirjoittaa: törmäys rinteessä, 6-vuotias loukkaantui

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011011012973787_uu.shtml

Olen aina ihmetellyt tätä laskettelu hommaa, kuinka pieniä lapsia otetaan mukaan samoihin rinteisiin, joissa aikuiset laskettelevat. Miksei pikkuisille ole omia rinteitä olemassa? Harrastan itsekkin laskettelemista ja joskus on hirvittänyt katsella kun tyyliin 3-vuotiaat ovat jo menossa mukana aikuisten rinteissä. Eivätkö vanhemmat ota tässä melkolailla tietoisen riskin, että jokin voi mennä pieleen suurissa vauhdeissa? Uskallatko itse päästää lapsesi rinteisiin ja mikä olisi sopiva ikä aloittaa laskettelu?

23

4169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaahasss

      Ei tulisi itselle mieleenikään päästää 6-vuotiasta laskettelemaan. Eikö pulkkamäki riitä sen ikäiselle? Tyttäreni on 9v ja hän aloitti viime viikolla laskettelukurssin, missä opetellaan alkeita ja todellakin pelkästään lastenrinteessä. Sitten kun hän ekoja kertoja menee kunnolla rinteeseen niin itse laskettelun harrastajana menen mukaan. Itse aloitin aikoinaan 7-vuotiaana laskettelun, ja silloin kävi niin huonosti että mursin jalkani erittäin pahasti. Siitä jäänyt vähän kammo, että kovin nuorta lasta EN päästäisi laskettelemaan.
      Ja esim lautailemaan ehdottomasti vasta teini-ikäisenä.

      • ....................

        Niin, olen samoilla linjoilla. Miksi se pulkkamäki ja lastenrinne ei tosiaan kaikille riitä...kun sellaiset kerran laskettelu keskuksissa on olemassa. Hyvä, että teitä vastuuntuntoisiakin vanhempia on olemassa :).


    • Kokemus-K

      Oma kokemukseni lasten laskettelusta on ihan päinvastainen. Lapsille sattuu hyvin harvoin vakavia vammoja koska he ovat kevyempiä, kaatuvat pehmeämmin kuin aikuiset ja heidän vauhtinsa on kuitenkin yleensä pienempi.
      Meillä ovat molemmat lapset aloittaneet laskemisen 6-vuotiaina (toinen vielä suoraan lumilaudalla) ja heti alusta lähtien on kierretty niin Alpit kuin Lappikin. Juuri noilla matkoilla lapset saavuttavat todella nopeasti hyvät peruslaskutaidot kun rinteillä on pituutta ja leveyttä ja pääsee laskemaan monta päivää peräkkäin. Ja suunnilleen seuraavana päivänä aloituksesta on menty ihan samoja rinteitä kuin aikuisetkin.
      Nyt toinen laskenut jo kuusi kautta ja toinen kolme, eikä mitään haavereita ole sattunut.
      Itse on myös lapset opetettu mutta nimenomaan alusta saakka "rinne-etikettiä" kunnioittamaan ja laskemaan omien taitojen ja rajojen mukaan. Ei siis mitään hulluja temppuja, vain merkittyjä rinteitä ja aina niin että pystyy pysäyttämään riittävän nopeasti. Ja aina on laskettu lasten kanssa joten on nähty miten laskevat ja missä. Ulkomailla tuo on tietysti ihan jo turvallisuustekijäkin.

      • Kokemsu-K

        Edelliseen vielä lisäisin että lapsissa on tietysti eroakin. Liikunnallinen ja hyvän koordinaation omaava lapsi oppii nopeasti laskettelun perustaidot jo ennen kouluikää, varovaisempi ja vähemmän liikunnallinen lapsi voi tarvita paljon enemmän aikaa ja ikää. Samoin vaikuttaa se, onko rauhallinen luonne vai raisu ja huimapäinen.
        Meillä molemmat lapset olleet aina harkitsevia ja rauhallisia mutta kuitenkin hyvin liikunnallisia. Siksi ei ole ollut ollenkaan suuri kynnys viedä nuorena rinteeseen. Myös lumilaudan oppii nuorena jos vain on taipumuksia.


      • ap
        Kokemsu-K kirjoitti:

        Edelliseen vielä lisäisin että lapsissa on tietysti eroakin. Liikunnallinen ja hyvän koordinaation omaava lapsi oppii nopeasti laskettelun perustaidot jo ennen kouluikää, varovaisempi ja vähemmän liikunnallinen lapsi voi tarvita paljon enemmän aikaa ja ikää. Samoin vaikuttaa se, onko rauhallinen luonne vai raisu ja huimapäinen.
        Meillä molemmat lapset olleet aina harkitsevia ja rauhallisia mutta kuitenkin hyvin liikunnallisia. Siksi ei ole ollut ollenkaan suuri kynnys viedä nuorena rinteeseen. Myös lumilaudan oppii nuorena jos vain on taipumuksia.

        Laskettelu keskuksissa on pulkkamäet ja lasten rinteen olemassa lapsia varten. Miksi jotkut haluavat tuoda lapsensa aikuisten sekaan vaikeampiin rinteisiin, joissa vauhditkin ovat kovempia? Siksikö, että pääsisi itsekkin laskemaan kovempaa? Anteeksi vain..mutta mielestäni laskettelu keskuksilla pitäisi olla kielto esim alle 12 vuotiailta aikuisten rinteisiin. Lapsellekkin voi käydä todella pahasti, eivät he sentään kaiket ole mistään teräksestä tehtyjä? Vaikka takaa tulevalla onkin väistämisvelvollisuus, voi jokin mennä kovissa vauhdeissa pahasti pieleen ja raskasrakenteinen aikuinen laskea vahingossa lapsen päälle jos esim. omien suksien hallinta pettää. Tai vastaavasti lapsi voi kaatua niin pahasti että taittaa niskansa ja tuollaisen jälkeen sinunkin olisi varmaan aika myöhäistä enää katua sitä, että päästit/veit lapsesi aikuisten rinteisiin. Otat siinä kyllä mielestäni ihan tietoisen ja harkitun riskin.


      • Kokemus-K
        ap kirjoitti:

        Laskettelu keskuksissa on pulkkamäet ja lasten rinteen olemassa lapsia varten. Miksi jotkut haluavat tuoda lapsensa aikuisten sekaan vaikeampiin rinteisiin, joissa vauhditkin ovat kovempia? Siksikö, että pääsisi itsekkin laskemaan kovempaa? Anteeksi vain..mutta mielestäni laskettelu keskuksilla pitäisi olla kielto esim alle 12 vuotiailta aikuisten rinteisiin. Lapsellekkin voi käydä todella pahasti, eivät he sentään kaiket ole mistään teräksestä tehtyjä? Vaikka takaa tulevalla onkin väistämisvelvollisuus, voi jokin mennä kovissa vauhdeissa pahasti pieleen ja raskasrakenteinen aikuinen laskea vahingossa lapsen päälle jos esim. omien suksien hallinta pettää. Tai vastaavasti lapsi voi kaatua niin pahasti että taittaa niskansa ja tuollaisen jälkeen sinunkin olisi varmaan aika myöhäistä enää katua sitä, että päästit/veit lapsesi aikuisten rinteisiin. Otat siinä kyllä mielestäni ihan tietoisen ja harkitun riskin.

        Itse kyllä pidän edelleen esim. pyöräilyä huomattavasti vaarallisempana kuin laskettelua. Siinä sentään mennään samoja väyliä joissa liikkuu autoja yms. liikennettä ja kaatumiset tapahtuvat kovalle asfaltille.

        Enkä minä ole lapsiani halunnut tuoda koviin vauhteihin aikuisten sekaan, kyllä he ovat sinne ihan itse halunneet, heti kun vain on päästetty! Pulkkamäessä heitä ei taatusti olis saanut jäämään edes 8-vuotiaaksi. Vaihtoehto on ollut joko ottaa rinteeseen tai sitten ei mennä ollenkaan.

        Ja tottakai minä tiedän että aina on mahdollista että jotain tapahtuu. Kuitenkaan elämässä ei voi aina pelätä kaikkea tai sitten jää paljon elämättä. Kyllä tuolla rinteissä on vaikka kuinka paljon alle 12 vuotiaita eikä suurimmalle osalle käy mitenkään. Mutta jos haluaa olla ylisuojeleva niin siitä vaan. Mutta ei sentään kannata mitään yleistä hysteriaa levittää.


      • ap
        Kokemus-K kirjoitti:

        Itse kyllä pidän edelleen esim. pyöräilyä huomattavasti vaarallisempana kuin laskettelua. Siinä sentään mennään samoja väyliä joissa liikkuu autoja yms. liikennettä ja kaatumiset tapahtuvat kovalle asfaltille.

        Enkä minä ole lapsiani halunnut tuoda koviin vauhteihin aikuisten sekaan, kyllä he ovat sinne ihan itse halunneet, heti kun vain on päästetty! Pulkkamäessä heitä ei taatusti olis saanut jäämään edes 8-vuotiaaksi. Vaihtoehto on ollut joko ottaa rinteeseen tai sitten ei mennä ollenkaan.

        Ja tottakai minä tiedän että aina on mahdollista että jotain tapahtuu. Kuitenkaan elämässä ei voi aina pelätä kaikkea tai sitten jää paljon elämättä. Kyllä tuolla rinteissä on vaikka kuinka paljon alle 12 vuotiaita eikä suurimmalle osalle käy mitenkään. Mutta jos haluaa olla ylisuojeleva niin siitä vaan. Mutta ei sentään kannata mitään yleistä hysteriaa levittää.

        Noh, ei tässä ole kyseessä mikään hysteria vaan lasten turvallisuus :).

        "Enkä minä ole lapsiani halunnut tuoda koviin vauhteihin aikuisten sekaan, kyllä he ovat sinne ihan itse halunneet, heti kun vain on päästetty"

        Anteeksi vain, mutta lapsethan nyt haluaa kaikenlaista. Esimerkiksi disneylandiin ja kuun taivaalta, mutta vanhempien tehtävä on kaiketi tuottaa lapsille myös pettymyksiä jos on kyseessä heidän turvallisuutensa ja etunsa. Omapa on asiasi, mutta minusta olisi hienoa jos laskettelu keskukset suoraan kieltäisivät liian nuorten lasten tuomisen aikuisten rinteisiin.


      • Kokemus-K
        ap kirjoitti:

        Noh, ei tässä ole kyseessä mikään hysteria vaan lasten turvallisuus :).

        "Enkä minä ole lapsiani halunnut tuoda koviin vauhteihin aikuisten sekaan, kyllä he ovat sinne ihan itse halunneet, heti kun vain on päästetty"

        Anteeksi vain, mutta lapsethan nyt haluaa kaikenlaista. Esimerkiksi disneylandiin ja kuun taivaalta, mutta vanhempien tehtävä on kaiketi tuottaa lapsille myös pettymyksiä jos on kyseessä heidän turvallisuutensa ja etunsa. Omapa on asiasi, mutta minusta olisi hienoa jos laskettelu keskukset suoraan kieltäisivät liian nuorten lasten tuomisen aikuisten rinteisiin.

        Olisiko mahdollista että laskettulukeskuksilla on hieman laajempi ja pidempi kokemus ja parempi kokonaiskuva lasten laskettelun vaarallisuudesta kuin sinulla?

        Ja kyllä minä kiellän lapsiltani kaiken jonka koen vaaralliseksi tai turhaksi. Jos kysyt lapsiltani niin kiellän aina kaiken kivan ja jännän :)
        Minä vain en ole osannut nähdä laskettelua niin vaarallisena että sen lapsiltani kieltäisin. Sitäpaitsi monessa lajissa on niin että jos sen aloittaa vasta vanhemmalla iällä, sitä ei ikinä opi niin hyvin (=turvallisesti) kuin nuorempana. Mutta kiellä sinä toki lapsiltasi ne asiat jotka itse katsot vaaralliseksi. Se on sinun oikeutesi ja ihan velvollisuutesikin kasvattajana. Ainoa jota kritisoin on se että laskettelu leimataan suoralta kädeltä lapsille vaaralliseksi ja turhaksi harrastukseksi. Itse pidän samalla tavalla esim. ratsastusta tai jääkiekkoa turhan kovina lajeina pienemmille lapsille. Mutta en kyllä tunne niitä lajeja niin hyvin käytännössä että niitä menisin keneltäkään muulta kieltämään.


      • helevetin perse
        ap kirjoitti:

        Laskettelu keskuksissa on pulkkamäet ja lasten rinteen olemassa lapsia varten. Miksi jotkut haluavat tuoda lapsensa aikuisten sekaan vaikeampiin rinteisiin, joissa vauhditkin ovat kovempia? Siksikö, että pääsisi itsekkin laskemaan kovempaa? Anteeksi vain..mutta mielestäni laskettelu keskuksilla pitäisi olla kielto esim alle 12 vuotiailta aikuisten rinteisiin. Lapsellekkin voi käydä todella pahasti, eivät he sentään kaiket ole mistään teräksestä tehtyjä? Vaikka takaa tulevalla onkin väistämisvelvollisuus, voi jokin mennä kovissa vauhdeissa pahasti pieleen ja raskasrakenteinen aikuinen laskea vahingossa lapsen päälle jos esim. omien suksien hallinta pettää. Tai vastaavasti lapsi voi kaatua niin pahasti että taittaa niskansa ja tuollaisen jälkeen sinunkin olisi varmaan aika myöhäistä enää katua sitä, että päästit/veit lapsesi aikuisten rinteisiin. Otat siinä kyllä mielestäni ihan tietoisen ja harkitun riskin.

        Ootte aika säälittäviä kun näköjään ette mitään tiedä ja silti täällä paskaa jauhatte. Minä aloitin laskettelun 5 vuotiaana ja laskin aikusten rinteissä. Nyt ole 13 ja parempi laskettelemaan kuin useimmat aikuiset...


      • ..............
        helevetin perse kirjoitti:

        Ootte aika säälittäviä kun näköjään ette mitään tiedä ja silti täällä paskaa jauhatte. Minä aloitin laskettelun 5 vuotiaana ja laskin aikusten rinteissä. Nyt ole 13 ja parempi laskettelemaan kuin useimmat aikuiset...

        Eipäs kiroilla...


    • Näin täälläpäin

      Täälläpäin eräs tyyppi laski sahanteriä päin. Tuloksena pään irtoaminen ja lentäminen puuhun, jolloin oksa lävisti toisen silmän. Oli aika karun näköistä.

      Laskettelu on oikeasti vaarallinen harrastus. Vahinkoja sattuu usein ja ne ovat usein kohtalokkaita.

      • ap

        Ihanko totta? Kuulostaa aika hurjalta tarinalta..jokatapauksessa, kyllähän siellä sattuu ja tapahtuu myös aikuisille niin kyllähän siellä ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna voi sattua yhtälailla lapsillekkin.


      • miettikää
        ap kirjoitti:

        Ihanko totta? Kuulostaa aika hurjalta tarinalta..jokatapauksessa, kyllähän siellä sattuu ja tapahtuu myös aikuisille niin kyllähän siellä ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna voi sattua yhtälailla lapsillekkin.

        Eli on aivan sama onko laskija lapsi vai aikuinen voi silti sattua jotakin, joten miksi mennä kieltämään se lapsilta jos ei aikuisiltakaan? Miettikää vähän kuinka paljon kiellätte lapsiltanne vain sen takia että olette ylisuojelevaisia... -.-


      • .........
        miettikää kirjoitti:

        Eli on aivan sama onko laskija lapsi vai aikuinen voi silti sattua jotakin, joten miksi mennä kieltämään se lapsilta jos ei aikuisiltakaan? Miettikää vähän kuinka paljon kiellätte lapsiltanne vain sen takia että olette ylisuojelevaisia... -.-

        Niinno, minusta tyyliin 12 vuotias ei ole enää liian nuori rinteeseen, mutta kun siellä näkee 3-6 vuotiaita. Noin nuorille on kyllä olemasa turvallisempiakin lajeja kuin laskettelu :).


      • 124erefr534

        no opma totta


    • melz91

      No ei ole. Ite oon laskenu iha pienestä pitäen, jos ny tarkkaa lukuu ni taisin olla noin 6 ku laskin ekan kerra.

      Näille nappuloille omat rinteet vai? juu onha melkee jokapuolella tommonen mut käännetääs tää näinpäi et kuka jaksaa laskee tommosta pientä loivaa rinnettä jos voi mennä isompaaki ja haldaa homman.

    • :DDDDDDDDDd

      Lapsille on omia rinteitä. itse 11-v ja alottanu jo 3 vuotiaana laskee.

    • Think about it!?!

      Lapset rinteeseen heti kun osaavat kävellä! Hommatkaa vastuuntuntoiset vanhemmat semmoiset valjaat etteivät pikkuiset pääse karkuun... Näin täällä Kuopiossa tehdään.. Itse olen harrastanut lajia nyt 3 vuotta ja olisinpa laskenut jo 13 vuotta.

    • kukkahattutädit

      Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Moni 6-vuotias on jo todella ketterä ja näppärä laskija. Sen sijaan teininä tai aikuisen aloittaneet kompuroivat ja lanaavat rinteessä kun koordinaatiokyvyn herkkyyskausi on mennyt aikoja sitten. Ne jotka oppivat nuorena ovat vähiten riesaksi rnteissä isompina.

      Lapset oppivat nopeasti, ovat kevyitä ja taitavia. Rinne-etiketti ja hissikäyttäytyminen on tietysti edellystys sille, että lapsi voi lähteä isoihin rinteisiin.

      Oman kokemukseni mukaan vaaratilanteita mäessä aiheuttavat kyllä huomattavasti useammin aikuiset. Täti- ja setäihmiset kun lähtevät kerran vuodessa hiihtolomallaan isoihin rinteisiin, on siitä leikki kaukana. Sama pukkaa koskemaan naapurimaamme kansalaisia rinteissä... Vermeet on hienot ja jutut suuret ja sitten kuitenkin haparoivassa asennossa vaelletaan arvaamattomasti laidasta toiseen kun vauhti pelottaa. Mistään ei meinaa päästä ohi kun laskeminen on niin epämääräistä ja arvaamatonta, minkään laskurytmin varaan ei voi ohittaessa laskea mitään kun toinen tekee niin arvaamattomia käänöksiä. Lähdetään jyrkkiin rinteisiin ja sitten lanataan ja aurataan lumet rinteestä kun ei uskalleta mennä. Tuloksena jäiset läikät rinteessä. Vierestä sujahtaa jo vuosia laskeneet pikkunaperot tosi mallikkaasti.

      Ei se laskettelu lapselle ole yhtään sen vaarallisempaa kuin monet muutkaan lajit kunhan varusteet on kunnossa ja ehdottomasti kypärä. Pyöräily on mielestäni vaarallisempaa, samoin ratsastus. Yhtälailla voi sattua kiipeiltäessä puistoissa tai puissa, voihan sieltäkin lentää päälleen. Pulkkailu ruuhkaisissa pulkkamäissä on vaarallista. Vauhti on hurja ja ohjailtavauus huomattavasti hankalampaa kuin suksilla. Kypärääkin harva käyttää pulkkamäessä, vaikka yhtä lailla siellä mennää hurjaa vauhtia, rinteessä on väkeä, puita rinteiden reunalla jne. Kyllä tämä laskettelukauhistelu on nyt kukkahattutätien hermoilua. Taitaa vaan harmittaa kun pienet on taitavampia ja halutaan heidät pois rinteistä, jotta saa rauhassa vetää 70m kääntösäteellä mammalaskua...

      • Anonyymi

        Tää on kuulkaa ihmiset aivan oikeassa kuin monet muut!


    • rekisteröitymätön**

      Vaikka pikkuihminen olisi kuinka hyvä laskija, niin siellä aikuisten rinteessä on isoja törttöileviä aikuisia. Ja kun 30 kiloa ja 100 kiloa törmäävät, niin sen tietää, kumpaan sattuu enemmän... Lisäksi lapsi, vaikka kuinka hyvällä motoriikalla varustettu, on silti lapsi ja havainnointikyky on heillä rajallinen. Eivät osaa samalla lailla kuunnella ja katsella ja varoa krapulaisia/ humalaisia tai muuten vaan taitoihinsa nähden liian lujaa laskettelevia aikuisia.

      Siksi en päästä lapsiani aikuisten rinteeseen.

      • hfuiahugf

        Eli lapset pois ja rinteet pyhitettäköön krapulaisille/humalaisille ja törttöileville aikuisille? Kyllä se mielestäni on niin, että lapset ja muut taitavat laskijat käyttäkööt kunnon rinteitä ja holtittomat aikuisena aloittavat menkööt pikkurinteisiin. Krapulaisilla ja humalaisilla ei mielestäni ole asiaa rinteeseen ollenkaan.


    • Maltillisesti +

      Tässäkin pätee vastuullisten vanhempien merkitys. Meidän lapset alkoivat laskettelemaan kun olivat 3 ja 4v. Aloitettiin sopivasta hiihtokoulusta, sitten hiljakseen vauhdikkaampiin mäkiin, mutta kuitenkin vähän valittiin ajankohtia, yleiset ryyppyajat oltiin muualla kuin humalaisten laskijoiden seassa. Me aikuiset olemme opettaneet rinne-etikettiä ja ympärille katsomista ja olleet aina mukana. Eihän sitä voi kaikkea estää, mutta kun laskee lapsensa lähellä niin on siitä turvaa. Tärkein turvakeino on oikeasti opettaa lapset alusta alkaen kontrolloimaan vauhtiaan, ihan liikaa näkee vanhempia, jotka vaan työntää jälkikasvunsa rinteeseen hallitsemattomaan syöksyyn kun juniorit eivät osaa edes perusasioita.

      Lumilaudoilla lapset aloittivat 6-7 -vuotiaina, jälleen osaavan opettajan kanssa ja sitten pienemmissä mäissä vanhempiensa seurassa.

      Nyt 10 ikäisinä ovat jo osaavia ratalaskijoita, osaavat lajin mutta ennenkaikkea osaavat kontrolloida laskuaan ja sitäkautta tarvittaessa reagoida nopeastikin. Mutta edelleen vältämme niitä ajankohtia ja paikkoja, jolloin pahimmat känniläisryysikset ovat liikkeellä.

      Ei siis kieltämällä ja rajoittamalla, vaan luomalla mahdollisuudet, opettamalla ja käyttämällä tervettä järkeä valitessaan ajan ja paikan jossa lasketellaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe