Elämänhallinta
Ymmärrän, miksi niin monet mielenterveyshäiriöistä kärsivät ihmiset tekevät itsemurhan. Syynä on, että he menettävät elämänhallintansa. Minultakin tuo elämänhallinta on mennyt todella huonompaan suuntaan ja ilman sisäisen itseni tuntemusta kuuluisin nyt riskiryhmään.
Elämäntilanne ja itse elämä ovat erillisiä saarekkeita silloin, kun olet löytänyt sisäisen itsesi. Vaikka elämäntilanne näyttäisikin muuttuneen huonompaan suuntaan itse elämä kannattelee sinua. Tiedät, että elämäntilanne on vain ulkoinen muoto joka muotoutuu psykologisessa ajassa mielen toimiessa siinä moottorina. Se muuttuu suotuisaksi, kun tunnistat itse elämän itsessäsi. Tämänhetkisyys ja läsnäolonvoima vie sinua eteenpäin muuttaen myös elämäntilanteesi suotuisampaan suuntaan. Mutta mitä sitten, kun elämänhallinta kohdallasi alkaa horjua ja sinulla ei ole tietoa siitä kuka sinä todella olet? Yhtälö on hirveä, sillä sinulla ei ole mitään mihin voisit enää uskoa! Lääkitys on suurimpia syitä, millä elämänhallinta voidaan sinulta riistää.
Lääkityksestä johtuvat sivuoireet vievät sinulta elämänhallinnan, ja jos et tiedä että ne ovat vain ulkoisia lääkityksen johdosta tulleita oireita olet menettämässä otteen itse elämään saatika elämäntilanteeseesi. Vapina, lihasheikkous, ajattelun kankeus, päänsärky, ulkopuolisuudentuntu, vapina, jalkojen särky ja ties mitä muita oireita lääkitys sinulle tuokin vievät pala palalta elämänhallintasi. Aika kun kuluu saatat lääkityksen seurauksesta lihoa kymmeniä kiloja, ulkoiset ilmeesi saattavat tulla kroonisen potilaan pakkoliikkeistä johtuviksi merkeiksi siitä että sinä olet hullu, ekstrapyramidioireet, ataksia ja monet muut merkit kehossasi viestittävät sairaudesta jota ei ilman lääkitystä olisi! Ne ihmiset jotka eivät ole löytäneet sieluansa ovat todella heikoilla tässä tilanteessa. Silloin itsemurha-ajatukset ja itsemurha on lähes ainoa
vaihtoehto, koska sinulta on viety kaikki. Sinulla ei ole mitään syytä elää, sillä elämänhallinnan puuttuminen on vienyt sinulta näiden ulkoisten merkkien kautta kaiken ihmisyyteen kuuluvan pois. Olet pelkkä tutiseva kuori, jonka elämäntilanne on surkea. Elämää ei sinussa ole, ja se ulkoinen henkilö joka olit on muuttunut zombiksi. Elämänhallintaa ei siis ole, ja se tarkoittaa ettei sinussa ole tietoisesti myöskään elämää. Ainoa ratkaisu tuossa tilanteessa tuntuu olevan itsemurha, jotta pääset tästä helvetistä eroon.
Mutta jos olet tietoinen omasta sielustasi ja siitä, että sinussa on elämä niin tlanne muuttuu. Tunnistat lääkityksen aiheuttaman muutoksen, tunnistat mistä asiat johtuvat. Tiedät, että syynä toimintakykysi heikennykseen on lääkkeet eivätkä sairautesi oireet. Tunnistat kaikesta huolimatta elämän itsessäsi ja tiedät, että elämänhallinta on mahdollista saada takaisin. Elämäntilanne muodostuu ja muotoutuu itse elämän kautta suotuisaksi, kun saat elämänhallintasi takaisin. Se ei ole mahdollista muutoin, kun lääkityksen lopettamalla. Ne, jotka eivät tunnista sisäistä itseään ja eivät elä tässä hetkessä heillä tilanne on todella surkea, sillä he anelevat lisää lääkettä ja he haluavat mielenterveyspuolen palveluita niin avo- kuin laitospuolella.
Jos tämä asia tiedostettaisiin, olisi läsnäolokoulutukset pakollisia koulutuksia vauvasta vaariin. Läsnäolo tässä hetkessä tuo tietoisuutta elämäämme ja elämästämme, se että löydetään oma sisäinen itse. Silloin mielenterveystyöstä tulisi vain osa läsnäolokoulutusta silloin, kun etsitään omaa sisäistä itseä. Tämän pohdinnan päätteeksi olen varmentunut siitä, että hetkismillä on todella tärkeä tehtävä tässä yhteiskunnassa ja maailmassa. Tietoisuutta näistä asioista pitää lisätä, sillä kyseessä on itse elämä. Elämä, joka sinäkin olet. Elämä, joka minäkin olen. Elämä, joka me olemme.
Minä olen
Elämänhallinta
8
645
Vastaukset
- Upea teksti!
Osaat lääketieteen ja sairaanhoidon paremmin kuin tällä palstalla riehuvat "psykiatri" ja "psyk. sh" ym. hoitohenkilöstö. Tiedostat lääkkeiden sivuvaikutukset elämässä toisin kuin he. Kouluta koko Suomen psykiatrian henkilökunta elämänhallintakursseillasi. (Muista periä kunnon hinta korkeatuloisilta!)
- Markonki
Otan vinkin vakavasti harkintaan.
Olemisen iloa elämääsi!
- g-girl
Olen pidempään pohtinut samoja teemoja ja osittain tullut samoihin johtopäätöksiin myös kaiken kokemani perusteella!
Mielenkiinnosta kysyisin myös näkemystäsi psykoterapiasta ja sen toimivuudesta? Onko niin, että menneisyyden penkominen eheyttää persoonaasi vai että se aiheuttaa uusia ongelmia? Olen käynyt jonkin aikaa terapiassa ja koen menneisyyden tonkimisen jotenkin turhana koska mielekkäämpää olisi keskittyä tulevaisuuden näkymiin!?
Hyvää kevättä sinulle ja kiitos kirjoituksestasi!!- Markonki
Hei g-girl!
Kiitokset kommentistasi, joka lämmitti kovasti. Tietoisuutta asioista pitää lisätä.
Psykoterapiaa on monenlaista. Menneisyyden penkominen ei vie ketään eteenpäin, vai haluatko saada tuhansia sivuja itsestäsi materiaalia. Sitä paitsi tuo ei ole mitään halpaa touhua. Vilkuta menneelle joka hetki, ja tulevista ei tiedä kukaan - emme ole ennustajia. Tärkeintä on elää tätä hetkeä, sillä se on ainoa todellisuus missä meidän tulisi elää. Sillä itse elämä on tämänhetkisyydessä. Tämäkin on psykoterapiaa, uutta haaraa sille. Tutustu Eckhart Tollen teokseen "Läsnäolon voima" ja sen jälkeen seuraavaksi voisi olla teos "Uusi Maa". Halpaa terapiaa, jonka kautta löydät sisäisen itsesi.
Olemisen iloa elämääsi! - Markonki
Markonki kirjoitti:
Hei g-girl!
Kiitokset kommentistasi, joka lämmitti kovasti. Tietoisuutta asioista pitää lisätä.
Psykoterapiaa on monenlaista. Menneisyyden penkominen ei vie ketään eteenpäin, vai haluatko saada tuhansia sivuja itsestäsi materiaalia. Sitä paitsi tuo ei ole mitään halpaa touhua. Vilkuta menneelle joka hetki, ja tulevista ei tiedä kukaan - emme ole ennustajia. Tärkeintä on elää tätä hetkeä, sillä se on ainoa todellisuus missä meidän tulisi elää. Sillä itse elämä on tämänhetkisyydessä. Tämäkin on psykoterapiaa, uutta haaraa sille. Tutustu Eckhart Tollen teokseen "Läsnäolon voima" ja sen jälkeen seuraavaksi voisi olla teos "Uusi Maa". Halpaa terapiaa, jonka kautta löydät sisäisen itsesi.
Olemisen iloa elämääsi! - g_g
Markonki kirjoitti:
Hei g-girl!
Olemisen iloa elämääsi!Tulee myös tunne, että menneisyyden traumaattiset kokemukset ovat ehkä syystäkin unohtuneet kohdallani ja miksi ne siis pitäisi kaivaa takaisin tietoiseen mieleen? Tosin monet tahot painottavat terapian (esim. kogn. psykoterapia/traumaterapia) olevan ainoa tehokas hoitokeino, siksi siihen itsekin hakeuduin.
Olen lukenut tietoisen läsnäolon, kehomeditaatiosta kertovan kirjan joten aihepiiri on jonkin verran tuttua. Kirja vinkkisi on myös tilauksessa, kiitos siitä.
Tästä inspiroituneena lopetin lääkityksen, olenhan saanut niistä vain sivuvaikutuksia. Hieman jännittää nähdä maailma ilman kemikaaleja.. - Markonki
g_g kirjoitti:
Tulee myös tunne, että menneisyyden traumaattiset kokemukset ovat ehkä syystäkin unohtuneet kohdallani ja miksi ne siis pitäisi kaivaa takaisin tietoiseen mieleen? Tosin monet tahot painottavat terapian (esim. kogn. psykoterapia/traumaterapia) olevan ainoa tehokas hoitokeino, siksi siihen itsekin hakeuduin.
Olen lukenut tietoisen läsnäolon, kehomeditaatiosta kertovan kirjan joten aihepiiri on jonkin verran tuttua. Kirja vinkkisi on myös tilauksessa, kiitos siitä.
Tästä inspiroituneena lopetin lääkityksen, olenhan saanut niistä vain sivuvaikutuksia. Hieman jännittää nähdä maailma ilman kemikaaleja..Hienoa. Lääkityksen poisjättäminen pitää kuitenkin tapahtua sääntöjen mukaan, eli asteittain vähentäen. En tiedä lääkityksesi määrää enkä laatua, mutta yht'äkkinen lopettaminen jossakin tapauksessa ei ole suositeltavaa. Mutta jos lääkityksesi on pieni voit tarkkailla omaa vointiasi ja toteuttaa tuon lopettamisen turvallisesti. Toivon sinulle olemisen ilon täyteistä elämää, jossa kemikaalit eivät vääristä todellisuuttasi jossa elät.
Sinä itse olet itsesi paras ja hyvin asiantuntija, kukaan muu ei ole yhtä tärkeä kuin sinä itse. Valoa elämääsi! - G_G
Markonki kirjoitti:
Hienoa. Lääkityksen poisjättäminen pitää kuitenkin tapahtua sääntöjen mukaan, eli asteittain vähentäen. En tiedä lääkityksesi määrää enkä laatua, mutta yht'äkkinen lopettaminen jossakin tapauksessa ei ole suositeltavaa. Mutta jos lääkityksesi on pieni voit tarkkailla omaa vointiasi ja toteuttaa tuon lopettamisen turvallisesti. Toivon sinulle olemisen ilon täyteistä elämää, jossa kemikaalit eivät vääristä todellisuuttasi jossa elät.
Sinä itse olet itsesi paras ja hyvin asiantuntija, kukaan muu ei ole yhtä tärkeä kuin sinä itse. Valoa elämääsi!Hei M.! On mennyt suht hienosti tuo lääkkeenlopetus ja mm. ahdistus on vähentynyt!! Olen kokenut myös voimakkaasti olevani Elossa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752