imetyksestä

kysymyksiä2

Röyhtäytättekö vauvan öisin? Kun meillä ainekin vauva herää, jos sitä ruvetaan ylös nostamaan. mutta mietin, että onko siitä haittaa jos aina ei röyhtäytä?

entäs minkäkokoset imetysliivit ootte ostanu? kun rinnat on välillä ihan tyhjät, välillä ihan kun melonit. koko heittää nii paljon ettei tiedä ostanko tyhjän rintojen vai täysien rintojen mukaan?

5

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennenkin imettänyt

      Ei sillä röyhtäyttämisellä muuta merkitystä ole kuin se, että jos vauvalle jää ilmaa mahaan, niin hänelle saattaa tulla vatsavaivoja, jotka haittaavat nukkumista. Itse tein usein öisin niin, että lypsin pikkuisen maitoa ennen imetystä, että ei ihan suihkunnut vauvalle, niin ei mennyt ilmaa mahaan ja vauva sai nukahtaa tissille. Mutta kokeile ihmeessä olla röyhtäyttämättä, jos se tuntuu hankalalta. Sitten näet, herääkö vauva kohta siihen, että mahassa kourii. Ei välttämättä.

      Minun imetysliivini ovat olleet sellaista puolivälin kokoa. Eli tyhjillä rinnoilla on aika pussit, mutta täysillä meinaa tissit pursuta yltä, alta ja sivuilta ohi. Tuo rintojen koko tasaantuu kyllä muutamien viikkojen kuluessa, joten ei kannata niiden melonien mukaista kokoa hankkia, koska se on hyvin lyhytaikaista.

      • ei pakko

        Eikös nykyään neuvota että imetyksen jälkeen ei ole välttämätöntä röyhtäyttää? Jossain sairaalan oppaassa niin luki. Niin ja kyllä sen sit huomaa jos vauva vaatii röyhtäyttämistä. Meidän tyttö ainakin tulee niin levottomaksi makuuasennossa jos on röyhtäilyn tarve ja alkaa unessakin viuhtomaan käsillä levottomasti ja kääntelee päätä puolelta toiselle. Mutta hän on siinä mielessä helppo tapaus että ei herää röyhtäyttämiseen vaikka kuinka häntä siinä pyörittelen eri asennoissa, joten se tehdään nykyään aina syönnin jälkeen ja odotetaan vaikka viisi minuuttia mutta röyhtäys on ulos saatava. Meillä se siis ON välttämätöntä.


    • Nykyään..

      ei röyhtäyttämistä pidetä ollenkaan välttämättömänä.

      Itse tunnet kyllä vauvasi ja tiedät voiko röyhtäyttämisen jättää öisin tekemättä. Jos on kovin paljon vatsavaivoja niin röyhtäyttäminen ehdottomasti kannattaa. Itse röyhtäytin pojan myös öisin, koska hän oli kova puklailemaan. Ei herännyt siihen kyllä ollenkaan, imetin aina istualtani ja nostin pojan olkapäälle röyhtäisemään siinä samalla kun siirsin hänet takaisin omaan sänkyyn.

      Kannattaa odottaa muutama viikko synnytyksen jälkeen, että maidon tulo vähän tasaantuu ja ostaa sitten vasta kunnon imetysliivit. Tietystikin pitää olla sen kokoiset, että "isoimmillaan" rinnat niihin mahtuu.

      • 7+15

        Meillä esikoista piti röyhtäyttää usein, syötön välissäkin ainakin kerran, muuten tuli vatsavaivoja. Puklaili myös tosi paljon. Toinen lapsi oli sitten taas ihan vastakohta. Puklasi kaksi kertaa koko vauva-aikanaan (nyt on 1-vuotias) eikä tarvinnut röyhtäyttää.

        Vanhemman lapsen kanssa yöimetykset meni istuen, siitä varovasti olkapäälle röyhtäisemään ja sitten takaisin pinnasänkyyn nukkumaan. Aluksi heräili tähän, mutta aika nopeasti tottui siihen niin ettei herännyt, ehkä vähän havahtui jos oikein iso röyhy tuli.

        Yöimetykset meni nuoremman kanssa niin että kun vauveli heräsi, nostin sen vierelle imemään. Siihen nukahdimme molemmat :)


    • ........

      Meillä vauva syö makuultaan muutenkin öisin (pullosta), ja nukahtaa takaisin itsekseen kun ei jaksa enää juoda. Annan jatkaa unia rauhassa, enkä ole koskaan nostanut röyhtäisemään, koska myöskin olisi herännyt. Päivisin röyhtäytin aiemmin, mutten enää pitkään aikaan. Vauva nyt 8kk.

      Itse pärjäsin hyvin imetystopilla imetysajan. Joustaa paljonkin tarvittaessa. Ulkona liikkuessa melkein aina tavalliset liivit oli päällä. Tosin rintojenkin koko ei kasvanut imetyksenkään aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe