Osaako kukaan sanoa kuinka menetellä seuraavassa tilanteessa.
Olemme asuneet omistamassamme asunnossa vajaa 2v ja( 2v tulee täyteen kesällä) Nyt meille on tulossa avioero ja asunto on nyt myynnissä ja jomman kumman olisi hyvä lähteä pois mahd.pian, todennäköisesti vuokralle. Kuinka tässä tilanteessa voi välttyä myyntivoitto verolta? Pitääkö molempien olla kirjoilla nykyisessä osoitteessa vai voiko toinen mennä mahdollisesti vuokralle jos/kun vuokra asunnon saa ennen kuin tuo 2v täyttyy.
Olemme asuneet omistamassamme asunnossa vajaa 2v ja( 2v tulee täyteen kesällä) Nyt meille on tulossa avioero ja asunto on nyt myynnissä ja jomman kumman olisi hyvä lähteä pois mahd.pian, todennäköisesti vuokralle. Kuinka tässä tilanteessa voi välttyä myyntivoitto verolta? Pitääkö molempien olla kirjoilla nykyisessä osoitteessa vai voiko toinen mennä mahdollisesti vuokralle jos/kun vuokra asunnon saa ennen kuin tuo 2v täyttyy.
Vastaukset 1
Vanhimmat
ja valitettavasti verottaja ei tunne armoa erotilanteissakaan, vaan myyntivoitosta menee 28% vero jos olette kirjoilla asunnossanne yhdenkin paivan alle kaksi vuotta. Muista toki etta asuntonne hankintahinnan paalle saatte lisata maksamanne varainsiirtoveron kuluina ja myyntihinnasta saatte vahentaa valittajanpalkkion myos kuluina. Jos ja kun tilanteenne vaikuttaa melko tulehtuneelta, niin rohkeasti vaan asuntoa myymaan ja sen jalkeen paasette jakamaan mita jaettavissa on. Nayttaa kuitenkin silta etta paasette molemmat plussan puolelle taloudellisesti. Ero sinansa on jo niin rankka juttu etta tilannetta ei kannata mielestani yhtaan rasittaa ylimaaraisella pahkailylla muutamasta tonnista. Toivottavasti paasette sopimukseen tasapuolisesta jaosta. Voimia sulle