Sairaala kassi

Marlanne

Hei olen etsinyt kaikkialta tietoa,mutta ei ole oikein löytänyt.. Eli siis mitä pakata sairaala kassiin ?

21

1068

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiiiiiiiiiiiiiiiiiii

sähkövatkain, porakone????

• miukutuubi-90

Neuvolakortti on ainakin tärkein! Lisäksi omat hygieniatarvikkeet (saippuat, shampoot, deodorantti, hammasharja ja -tahna, hiusharja, siteitä, meikit, jne.) ja vaatteet kotiinlähtöä varten. Sairaalassa saa olla sairaalan vaatteet päällä, mutta voi toki käyttää omiakin vaatteita jos tahtoo. Imetysliivit tai imetystoppi on varmasti myös tarpeellinen.

Kannattaa pakata matkaan myös hedelmiä ja jotain pientä naposteltavaa. Kannattaa pohtia, tarvitseeko miehellekkin pakata eväät mukaan. Sairaalan kahvilat eivät ole öisin auki. Kirjaa tai lehteä on kiva lukea jos aika käy pitkäksi, mutta kuulemma aika menee sairaalassa nopeasti vauvaa ihastellessa :)

Vauva tarvitsee mukaan vaatteet kotiin lähtöä varten. Meidän sairaalan esitteessä neuvottiin ottamaan mukaan vaippa kotiinlähtöä varten. Tutti jakaa mielipiteet, itse en ajatellut ottaa.

Tässäpä oli nämä mitä itselle tuli mieleen, täydentäkää listaa jos huomaatte jotain oleellista puuttuvan :)

• Liittana

Hassua, että sinulle vastasi joku, joka ei vielä ole sairaalassa ollut...
      Oikeasti siellä ei tarvita mitään meikkejä... Ne ei todellakaan ole ensimmäisenä mielessä siinä häslingissä :) Eikä suihkusaippuoitakaan, siellä on kyllä. Siteetkin saat sieltä. Kotimatkaa varten tarvitset itsellesi mukavat (! olet aikas hellänä ja edelleen isomahainen) vaatteet, tietty mies voi nekin tuoda myöhemmin. Sairaalassa olet sairaalan vaatteissa. Imetysliivit ja liivinsuojia, hammasharja ja -tahna, harja ja ponnari, jos pitkät hiukset. Siellä ei kerkeä mitään lukemaan (ainakaan ensikertalainen), kyllä siinä vauvassa on tekemistä ja ihmettelemistä. Lehtiä on sairaalallakin tarjolla ja tietty kannattaa kaikkia esitteitä ja oppaita lueskella. Telkkakin siellä on. Ruokaa on synnytysosastolla jääkaapissa koko ajan ja jos et keskiyöllä ole synnytämään lähdössä, et tarvitse mitään ruokia siellä. Jos taas lähdet keskiyöllä, tuskin ehdit mitään syömään :) Miehesi ei sairaalasta saa ruokaa muuta kuin kahviosta, mutta snakari jos on lähellä... Mulla oli mukana rusinoita ja banaania, samat kannoin takas kotiin.

Vauvan kassia ei kannata ottaa mukaan synnytykseen, sillä sitä ei voi jättää mihinkään. Vaihdat siis huonetta ja osastoa välillä. Kannattaa siis pakata se ja jättää vaikka autonperään, mies tuo sen sitten kun on kotiinlähdön aika. Vauvan kassiin tarvitset bodyn, potkarit, tumput, toppahaalarin (tai vastaavan ulkoiluasun, vauvasi palelee herkästi ja tarvii paljon vaatetta alkuun), myssyn ja pipon, villasukat ja ulkotöppöset. Jos on kovasti pakkasta, kannattaa turvakaukaloon laittaa vielä peitto vauvan päälle. Tarvitset siis myös sen turvakaukalon, jos autolla menette kotiin. Vaippoja on sairaalassa, mutta jos haluat käyttää kestoja, ne pakataan myös mukaan. Sairaalassa ollessa on helpointa käyttää sairaalan kerttiksiä.

Tuttia ei todellakaan vastasyntynyt tarvitse ja senkin saa sairaalasta, jos jostain syystä tarvetta on. Tuttia ei kannata antaa lainkaan ennen kuin vauvan syönti sujuu ongelmitta, ettei imuote häiriinny.

• toista odotellessa

No osittain olen eri mieltä.

Ensinnäkin meillä sairaalassa tuttia suositeltiin kaikille vauvoille.

Toisekseen missään muualla ei ole ollut mulla niin hyvin aikaa lukea, kuin synnärillä! Tuijotin nukkuvaa vauvaa ja luin. Eipä siellä muuta tekemistä ole. Kirja mukaan.:)

Omat suihkusaippuat kannattaa ottaa, jos ei halua "laitostuoksua". Meikitkin on kiva olla mukana, jos on tottunut meikkaamaan. Kuten lukemisenkin kanssa, laitoksella on aikaa meikkailla ja laitella hiuksia. Ei se toki ole tärkeää, mutta tekemisen puutteessa ihan mukavaa. Lisäksi laitoksella saa jumppaohjeet. Niitä liikkeitä kun tekee useamman kerran päivässä, saa ajan kulumaan. Itse tuhlasin aikaa myös kävelemällä ympyrää osastolla. En tajua miten jotkut äipät jaksoivat vaan maata sängyissään.

Itse olin 4 päivää esikoisen kanssa laitoksella kun poika aavistuksen kellersi ja koska synnytys kesti kauan, olin ollut jo yhden vuorokauden ennen syntymääkin. Ruokaa saa vain 3 tunnin välein, joten pienet eväät ovat kivoja mukava, koska ainakin itsellä verensokeri heitteli synnytyksen jälkeen kovasti ja nälkä oli valtava koko ajan, vaikka paino laski kohisten.

Monessa sairaalassa ei muuten ole aamutossuja, joten omat kannattaa olla mukana. Ja tosissaan isukki voi tuoda sitten ne lapsen vaatteet.

• vauvanimun

Jos vauvalla on jatkuva tarve imeä, on tutti tärkeä apu että äiti saa levätä välillä ilman että tarvitsee kuunnella vastasyntyneensä huutoa. Nimimerkillä kokemusta on eikä imuotteelle käynyt mitenkään, hyvänä pysyi tutittelusta huolimatta! Tutteja saa siis lainaan osastolta, ei tarvitse omia mukaan. Kotimatkalle tietysti oma tutti omien ja vauvan kotiutumisvaatteiden kanssa samaan kassiin.

Ja itse ainakin otan meikit mukaan tällä kertaa eli meikkivoiteen ja ripsarin. olin niin räjähtänyt ilmestys silmäpusseineni ja kalpeine kasvoineni esikoisen syntymän jälkeen että olisi kyllä ollut luksusta jos olisin saanut vähän peitellä "kärsimyksen" merkkejä naamaltani kun parin päivän päästä synnytyksestä sain luvan nousta sängystä. Ei se naiseus minusta mihinkään häviä vauvan saatuani ;)

Omat siteet on myös yksilöllinen juttu, kokeeko tarvitsevansa vai ei.

Samoin imetysliivit. Ilmankin pärjää jos ei maito ehdi nousta sairaalassa. Itse pärjäsin ilman. Tällä kertaa tulee mukaan kun on epäilys että maito nousee aiemmin.

Omat pesuaineet ja dödö on tärkeää myös vauvan kannalta, jotta hän saa kokea alusta asti äidin tutut tuoksut. Olisi hullua käyttää jotain ultrahajuttomia tuoksuja sairaalassa ollessa, ei vauva normaalista miedosta dödön ja suihkuaineen tuoksusta ole moksiskaan.

Omat tossut/villasukat ja pyjama on myös hyvät mukaan jos ei sairaalan kolttu ja huonosti istuvat sandaalit houkuta.

Hiusharja, kasvovoide, vartalovoide, huulirasva, hiuspompuloita ja pinnejä. Synnyttäessä ärsyttää suuresti jos tukka roikkuu silmillä. Muista myös leikata kynnet lyhyiksi ennen synnyttämään lähtöä! Nimimerkillä kantapään kautta opittua..kamalaa koskea vastasyntyneeseen melkein sentin pituisilla kynsillä!

Neuvolakortti ja kamera. Tärkeimmät, joita kannattaa säilyttää omassa käsilaukussa jo hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Kaikki muu tulee vaikka miehen mukana seuraavana päivänä mutta näitä kahta tarvitset itse synnytyksessä. Kukapa ei haluaisi kuvia juuri ulos pullahtaneesta mutrusuisesta vauvastaan muistoksi.

Ja tietysti puhelin latureineen. Tulee tarpeeseen kun ilmoittelee ilouutisia ja synnytyskokemuksia läheisille.

Eväät, lehdet, käsityöt, kannettava tietokone, kirjat, ristikot jne. on semmoisia joita voi pyytää miestä tuomaan jos kokee tarvitsevansa niitä synnytyksen jälkeen luppoajan tuhoamiseen. Niitä kun ei välttämättä tule otettua edes kassista ulos niin mitä suotta turhaan roudaamaan koko repertuaaria mukaan.

• ............

No joku voi haluta omat suihkusaippuat yms. Ja vaikka sinä et meikkejä tarvi moni muu voi haluta ne mukaan.

• spälmän

hygienia ja peseytymisvälineet. Itselläni oma flanellinen yöpuku (housut ja paita) oli niissä kotoisampi olo.
      Pientä naposteltavaa ja mehun olin myös varannut mukaan, lisäksi meiheni toi aina tullessaan sämpylän tai muuta vastaavaa kun olen vaikea ruoan suhteen.. en vaan tykännyt sairaalan safkoista. Läppäri oli mukana johon ladattuna pari leffaa.. oli välill aika käydä pitkäksi kun pikkuinen nukkui ja itse virkenä eikä meiän huoneessa ollut telkkaa. Kotiin lähtö vaatteet itselle ja pikkuselle... nekin voi mies tuoda myöhemmin. Ei mitään turhia meikkejä yms.!! Neuvola kortti!

onnea

• Tärkeimmät..

oli omasta mielestäni neuvolakortti, imetystoppi, omat sukat crocsit & alkkarit (sitten parin päivän päästä), pesuaineet, hiusharja, rasvat ym. mitä yleensä käyttää, puhelin laturi.

Kotiintulovaatteet vauvalle ja itselle oli kotona pakattuna erikseen ja mies toi ne turvakaukalon kanssa sairaalalle sitten kun lähdettiin kotiin. Tietysti jos asuu sen verran kaukana sairaalasta, ettei niitä kannata erikseen hakea niin otetaan mukaan myös.

• miukutuubi-90

Mitä hassua siinä on, että ketjuun vastasi joku "joka ei ole ollut synnyttämässä" :D? Lähtö sairaalaan on kuitenkin lähellä, joten olen joutunut pohtimaan monesti tavaroita jotka katsoo tarpeelliseksi pakata.

Meikit ei tosiaan ole tarpeellisia kuten ylhäällä jo mainittiinkin, mutta voi sitä laittaa vaikka ripsaria kotiin lähdön aikoihin jos on tottunut käyttämään. Minä taidan jättää meikit suosiolla kotiin, mutta en yleensä välitäkkään meikata. Kuulemma tutun deodorantin tuoksu rauhoittaa mukavasti synnyttäneen äidin mieltä :)

Sairaalan siteitä eivät kaikki tykkää käyttää, joten ajattelin ottaa "omia tuttuja ja turvallisia yösiteitä" varmuudeksi. Luulen, että omien saippuoiden tuoksu rauhoittaa myös synnytyksen jälkeen fiiliksiä, joten nekin katsoin tarpeelliseksi pakata.

Tuli mieleen, että kamera (ja filmiä, jos joku käyttää vielä perinteisiä filmikameroita) voi olla tarpeellinen, jos haluaa ottaa kuvia ensinmäisiltä päiviltä nyytistä. Toki monissa kännyköissäkin on nykyään kamera. Lisäksi pakkasin itselleni pienen rasian käsintehtyjä konvehteja, ikään kuin palkaksi synnytyksen jälkeen :D

• neljättäpukkaa

Ite oon pakannu mukaan aamutossut (meidän sairaalassa on huonosti kenkiä ja kokoja), hammasharja tahna, hiusharja, kosteusvoide, deodorantti, huulirasva. Omat vaatteet kotiinlähtöä varten. Omat sukat koska sairaalan sukat on tosi ällöttävän tuntuisia putkisukkia... imetysliivit liivinsuojuksia. Luumuja pehmittämän vatsaa. Pure-Lan-voidetta rinnanpäihin. Samaa rasvaa saa myös sairaalasta. Rinnanpäät tulee alkuun tosi aroiksi imetyksen alettua.
        Kamera laturi on hyvä olla mukana. Neuvolakortti.
        Synnytykseen apuvälineitä/omia rauhoittavia juttuja. Ite otan Aktiivinen synnytys ry:ltä vuokraamani Tens-laitteen. Toivon sen auttavan niin hyvin että ei tarvitsisi ottaa puudutuksia...
        Vauvalle otan myssyn ja tumput koska niitä ei meidän sairaalassa paljon ole. Vauvan kynnet voi olla tosi pitkät ja niitä ei saa pariin viikkoon edes leikata, joten vauva herkästi raapii kasvoihinsa naarmuja.
        Sitten otan tietenkin oman käsilaukun missä on kännykkä laturi, lompakko.......
        Vauvan kotiinlähtökassin pakkaan valmiiksi ja mies tuo sen turvakaukalon kera sairaalaan sitten kun on kotiinlähdön aika.

• yösiteet

Onnea vaan niiden omien yösiteiden kanssa. Itse vuodin kuin seula ja ne sairaalan jättijättisiteetkään eivät pitäneet vuotoa kovin kauaa, joten yösiteillä ei olisi ollut toivoakaan...

• jkoki

Sitä ei tiedä, auttaako ne omat siteet. Joillakin riittävät, mutta vuoto saattaa olla niin suurta, että pitää käyttää sairaalan vaippoja. Mun piti ainakin 4 päivää pitää niitä vaippoja ja silti vuosi usein lakanoille tai tuli vaatteen läpi. Olis ollut aika tukalaa olla jollain tavallisella yösiteellä.

• macy's

Tässä englanninkielinen sivu, joka vaikuttaa ihan järkevältä ja sen voi sieltä printatikkin ja vaikka laittaa jääkaapin oveen muistilistaksi.
      Ja ihan oma mielipide nuosta meikeistä että jos on niitä tottunut käyttämään ja sairaalassa pitempään joutuu olemaan ja vierailijoita on odotettavissa on mukava näyttää "freessiltä" :)

http://www.hospitalbag.org/

Ja esim. jotkut pakkaavat hieronta öljyä (joka tietysti tuoksuu mukavalle ja siten myös rentouttaa) mukaan sillä se auttaa rentoutumaan että heidän kumppani hieroo heitä ennen ja/tai synnytyksen aikana ja jälkeen.

tuttuni myös kertoi että hän käyttää kovia sokerittomia karkkeja synnytyksessä pitämään suun kosteana.
      Mutta mistä itse pitää ja tuntee olonsa kotoisaksi ja rentoutuneeksi.

• mitäs sitä....

- Äitiyskortti
      - Vaatteet vauvalle kotiin lähtöä varten
      - Itselle vaatteet kotiin lähtöä varten ja vaatteet sairaalaan, jos ei halua pitää sairaalan vaatteita. Ne on kyllä ainakin synnytyksen jälkeen kuitenkin kaikkein mukavimmat...
      - Hygieniajutut, meikit, hammasharja- ja tahna. Sairaalan shampoot ym. on kyllä ihan hyviä, mutta oma on aina omaa. :) Parasta on, kun pääsee ekan kerran synnytyksen jälkeen suihkuun ja saa pestä hiukset omalla shampoolla.

• 23+2

Kamera, kännykkä ja laturi, itselläni oli läppärikin, tosin jouduin olemaan sisällä ennen käynnistysytä 3 vrk, ehdin tehdä töitäkin

• kolmatta pukkaa..:)

tuli mieleen..että kun esikoisen kanssa olin osastolla niin vierustoveri käytti ällöttävän hajuista hajuvettä josta sain kamalan migreenin. ja sen laukasi myös dödöt,shamppot yms..jotenki raskausaikana ja synnytyksen jälkeen en sietänyt voimakkaita hajuja.. joten muistakaa huomioida muut huoneessa olevat kun otatte hajustettuja tuotteita mukaan :)

• ei hajusteita,kiitos

Näin myös minulla. Tykkään yleensä kaikesta kahvintuoksuisesta, mutta kahvintuoksuinen shampoo sai mut voimaan pahoin raskausaikana. Muutenkin käytin kaikkia miedontuoksuisia tuotteita. Ja edelleen ällöttää nuo samat tuoksut kuin raskausaikana, vaikka vauva jo 3 kk vanha :D

Ihmettelin osastolla ollessa myös, eikö kätilöopiskelijoille ollut huomautettu tuoksuista... Sosiaali- ja terveysalalla yleensä ihan alussa neuvotaan, ettei töissä pitäisi käyttää liian voimakkaita hajusteita... Eräskin opiskelija oli tosi mukava, mutta aiheutti hajusteillaan mulle migreenin...

• 4r5h

Vastikään kotiutuneena sairaalakassistani käytin....

Neuvolakorttia
      hygieniavehkeet ja hiustenlaittojuttuja
      Päiväkirjaa
      Kameraa ja puhelimen laturia
      Kotiinlähtöä varten vaatteita
      Imetysliivejä, omia sandaaleja
      Karkkia

Paljon muutakin tuli pakattua, mutta en niitä sitten tarvinutkaan. Tosin olin sairaalassa vain 2vrk. Edelliseläl kerralla olin 11 vrk ja olikin paljon enemmän niitä asoita, mitä kassista tuli esiin kaivettua :D Mutta tuossa ajassa mieskin voi jo kiikutella tavaroita sinulle.

Ja vauvankassissa oli sitten kotiutumisvaatteet, sen mies toi kun tuli hakemaan.

• Näinpä.

Yllä onkin aika hyvä listaus.
      Itseä harmitti kun kuuntelin toisten vakuutteluita siitä, että "ei puhettakaan, että tavalliset housut sopivat kotiin lähtiessä jalkaan" ja, että vielä kotonakin pidät odotushousuja". Kotiinlähdön koittaessa mies joutui antamaan vyönsä, että sain kurottua housut pysymään jalassa.
      Mutta toisilla voi olla toisin, minulla oli näin. :)

• hjkoi

Mulla ei ollu kassia ollenkaan..
      Mukana oli vaan neuvolakortti,puhelin ja lompakko..Kaiken tarvittavan sai kyllä jälkikäteen

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe