Vaadin tyttärelleni abortin !!

YHisä56

Minulla on 16-vuotias tytär ja muutama päivä sitten minulle selvisi, että hän on paksuna jollekin inttipojalle. Yksinhuoltajaisänä tiedän kuinka vaikeaa on huolehtia lapsesta yksin ja koska tyttäreni on lisäksi niin nuori ja vastuuntunnoton en todellakaan usko hänen selviävän lapsen tuomasta taakasta. Olen vaatinut häntä tekemään abortin, sillä teiniraskaus tuottaisi vain häpeää suvullemme! Jos hän ei suostu tekemään aborttia olen valmis katkaisemaan suhteeni tyttäreeni! Olenko mielestänne liian ankara?

242

18816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Erittäin huono provo...mutta jos hyvin pienellä tod.näk puhut totta niin kyllä olet mielestäni liian ankara. Sinun kannattaisi ottaa huomioon myös tyttäresi mielipide. Abortti voi olla todella rankka kokemus, varsinkin jos oikeasti haluaa äidiksi. Itselläni on kokemusta siitä kun painostetaan väkisin aborttiin. Siitä ei kuule toivu niin helposti...ja välit tyttäreesi ovat vaarassa. Kumpikohan tässä nyt on tärkeämpi sinä vaiko tyttäresi? Kuinka pitkällä raskaus on? Varmaankin voitte keskustella asiasta ja erilaisista vaihtoehdoista ihan rauhallisestikkin ilman uhkailuja yms. En ole varma, mutta ehkä 16 vuotias saa jo itse päättää.

      • Paula-86 -Kenia

        Olen samaa mietla. 16 vuotiaan tulisi jo itse ottaa vastuu teoistaan ja hanella on taysi oikeus paattaa itse mita tekee. Abortti on yhta vaikea taakka kantaa, kuin lapsen pitaminen. Olemassa on myos vaihtoehto 'adoptio'.
        Uuden elaman syntyminen ei tulisi olla hapea kenelekkaan. Jos pelkosi on suvun tuoma hapea, kehottaisin sinua katsomaan peiliin. Kyseessa on kuitenkin oma tyttaresi ja ehka tuleva lapsenlapsesi!

        Suosittelen rauhallista keskustelua tyttaresi kanssa. Ala suin pain ala vaatimaan aborttia, alaka varsinkaan uhkaa katkasta valeja. Voit katua sita paatosta pitkaan kun huomaat tyttaresi todella lahtevan luotasi.


      • Ajattele tytärtäsi

        Ajattele tyttäresi tulevaisuutta ja pakota aborttiin. Hän varmasti suuttuu eikä välttämättä anna sinulle ikinä anteeksi, mutta sekin on pienempi paha verrattuna siihen että hän katkeroituu ja jää ilman koulutusta ja nuoruus jää elämättä. Kun itsekin arvelet että hänestä ei äidiksi ole niin lopulta sinä saat senkin lapsen kasvattaa.

        Ihan turha kuvitella että tuon ikäisellä olisi kykyä kantaa vastuuta vieläpä vahinkolapsesta. Tiedän kymmenkunta teiniraskaustapausta, ja poikkeuksetta ne ovat olleet varsin epäonnisia tapauksia. Pahimmillaan edessä on huostaanotto. Kaikille parasta on, että raskaus keskeytetään. Lopulta tyttäresikin sen ymmärtää.


      • kaikille??
        Ajattele tytärtäsi kirjoitti:

        Ajattele tyttäresi tulevaisuutta ja pakota aborttiin. Hän varmasti suuttuu eikä välttämättä anna sinulle ikinä anteeksi, mutta sekin on pienempi paha verrattuna siihen että hän katkeroituu ja jää ilman koulutusta ja nuoruus jää elämättä. Kun itsekin arvelet että hänestä ei äidiksi ole niin lopulta sinä saat senkin lapsen kasvattaa.

        Ihan turha kuvitella että tuon ikäisellä olisi kykyä kantaa vastuuta vieläpä vahinkolapsesta. Tiedän kymmenkunta teiniraskaustapausta, ja poikkeuksetta ne ovat olleet varsin epäonnisia tapauksia. Pahimmillaan edessä on huostaanotto. Kaikille parasta on, että raskaus keskeytetään. Lopulta tyttäresikin sen ymmärtää.

        Miten se on "parasta" väkivaltaisen (myrkytys/elävältä silvonta) kuoleman kohtaavalle syntymättömälle lapselle?! Mieiti nyt hetki ennenkun lauot lisää näitä tekopyhiä aivo-oksennuksias.


      • Ajattele tytärtäsi
        kaikille?? kirjoitti:

        Miten se on "parasta" väkivaltaisen (myrkytys/elävältä silvonta) kuoleman kohtaavalle syntymättömälle lapselle?! Mieiti nyt hetki ennenkun lauot lisää näitä tekopyhiä aivo-oksennuksias.

        Kyllä se on.


      • Ajattele tytärtäsi

        Nyt kun asiaa tarkemmin muistelen niin tämä yh-äiti on todennäköisesti jo vapautunut vankilasta.


      • höpö!!

        Terveelle lapselle ei väkivaltainen kuolema ole KOSKAAN mitenkään parasta!!! Koskaan ei myöskään tiedä saako niitä lapsia sitten enää kun haluaa ja kaikki muu ois just niinkun joidenkin (muiden) mielestä pitääkin!

        Ihanko YHDEN yh:n tiedät jolla on sun nähdäkses menny liian huonosti (ellet keksiny ite sitäkin juttua)?Ja sen perustella suosittelet täällä muillekin lapsen heivaamista viemäriin? Mistä tiedät meniskö sillä enää mitenkään jos ois tehny abortin! Voit kysyä siltä lapselta joidenkin vuosien päästä oisko tullu mieluummin tapetuksi kohtuun vai onko sittenkin elossa..

        Ihan sairasta synkistellä elämän normaaleja asioita ja kulkua tollasella propaganda paskalla.


      • toivottu lapsi 17-v
        Ajattele tytärtäsi kirjoitti:

        Ajattele tyttäresi tulevaisuutta ja pakota aborttiin. Hän varmasti suuttuu eikä välttämättä anna sinulle ikinä anteeksi, mutta sekin on pienempi paha verrattuna siihen että hän katkeroituu ja jää ilman koulutusta ja nuoruus jää elämättä. Kun itsekin arvelet että hänestä ei äidiksi ole niin lopulta sinä saat senkin lapsen kasvattaa.

        Ihan turha kuvitella että tuon ikäisellä olisi kykyä kantaa vastuuta vieläpä vahinkolapsesta. Tiedän kymmenkunta teiniraskaustapausta, ja poikkeuksetta ne ovat olleet varsin epäonnisia tapauksia. Pahimmillaan edessä on huostaanotto. Kaikille parasta on, että raskaus keskeytetään. Lopulta tyttäresikin sen ymmärtää.

        kuusitoista vuotiaana. Tulin raskaaksi, sain toisen lapsen, juuri täytettyäni 19v. Erosin lasteni isästä 20vuotiaana,hänen väkivaltaisuuden, alkoholin käytönja pettämisen takia. Kasvatin ja kolutin lapset ja nyt he ovat erittäin hyvin menestyviä, rakkaudella kasvatettuja lapsia, joilla on omat lapset ja aviopuolisot.
        Myöhemmin olisin halunnut lisää lapsia, mutta endometrioosin takia en niitä olisi enää voinut saada. jos en olisi halunnut lapsia tai olisin tehnyt abortin (jota en edes harkinnut) en olisi koskaan saanut lapsia.
        olen onnellinen, että sain lapset nuorena ja sain käydä kaiken sen läpi, mitä yh.na sain kokea. Ihanaa olla äiti ja isoäiti. Minun äitini kuoli, kun olin 17v. ensimmäinen lapseni oli 3kk. Äiti sai nähdä hänet.
        Minä olin vahiko, vaikka synnyin kolmantena lapsena 42-vuotiaalle äidille. Äitini oli 37v, kun sai ekan lapsen. Vanhan äidin lapsena ei ollut kiva kasvaa.


      • äiti-72
        toivottu lapsi 17-v kirjoitti:

        kuusitoista vuotiaana. Tulin raskaaksi, sain toisen lapsen, juuri täytettyäni 19v. Erosin lasteni isästä 20vuotiaana,hänen väkivaltaisuuden, alkoholin käytönja pettämisen takia. Kasvatin ja kolutin lapset ja nyt he ovat erittäin hyvin menestyviä, rakkaudella kasvatettuja lapsia, joilla on omat lapset ja aviopuolisot.
        Myöhemmin olisin halunnut lisää lapsia, mutta endometrioosin takia en niitä olisi enää voinut saada. jos en olisi halunnut lapsia tai olisin tehnyt abortin (jota en edes harkinnut) en olisi koskaan saanut lapsia.
        olen onnellinen, että sain lapset nuorena ja sain käydä kaiken sen läpi, mitä yh.na sain kokea. Ihanaa olla äiti ja isoäiti. Minun äitini kuoli, kun olin 17v. ensimmäinen lapseni oli 3kk. Äiti sai nähdä hänet.
        Minä olin vahiko, vaikka synnyin kolmantena lapsena 42-vuotiaalle äidille. Äitini oli 37v, kun sai ekan lapsen. Vanhan äidin lapsena ei ollut kiva kasvaa.

        Moi!

        Minuun särähtii sanat että vanhan äidin kanssa ei ollut kiva kasvaa..mitä tarkoitat?
        Sain esikoiseni "vasta" 35 vuotiaana. Minkälaisia virheitä sinun äitisi mielestäsi teki kun oli mielestäsi liian vanha äidiksi?

        Kysyn tätä ihan hyvässä hengessä enkä halua haastaa kinaa.
        Toivon Sulle jatkossakin menestystä.


    • TätäMieltä!!!!!!!!!!

      Idioottihan sinä olet jos ajattelet häpeää tuollaisen asian tiimoilta.
      Käsittääkseni et voi pakottaa häntä tekemään aborttia. Painostamaan kyllä, mutta jos lapsesi siitä kieltäytyy, niin et mahda sille mitään. Typerintä mitä voit vielä tehdä on hylätä lapsesi jos päättää jatkaa raskauttaan. TAvallaan olet hänet jo hylännyt tuollaiseen painostamalla.
      Ei se raskaus mikään helppo juttu ole, muttei myös aborttikaan.
      VAnhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan silloinkin kun lapset tekevät vanhempien toiveita vastaan.

      KAnnattaa keskusetella RAKENTAVASTI näistä asioista tyttären kanssa. Unohda tuo häpeä kokonaan. Minua suorastaan hävettää se että joku edes viitsii painostaa lastaan jonkun häpeän vuoksi joka aiheutuisi teiniraskaudesta.

      Tunnen muutamia ihmisiä jotka ovat teininä tehneet ihan omasta tahdostaan abortin, eikä häpeä suinkaan ole ollut se ensimmäinen ja valtaisin motiivi...

      • YHisä56

        Tietenkin olen vanhempana mielestäni ollut huolehtiva ja suvaitseva. Mutta tämä on todella surullinen tilanne kotonamme. En missään nimessä haluaisi hylätä lastani, mutta hän on liian nuori päättämään itse lapsen kannalta koskevia asioita. Ottaen huomioon kaikki tekijät; tulevalla lapsella ei olisi isää, eikä isoäitiä. Minustakaan tuskin olisi tukea hänelle. Tyttäreni ei kertakaikkiaan olisi valmis tähän VIELÄ tässä vaiheessa!


      • äiti91
        YHisä56 kirjoitti:

        Tietenkin olen vanhempana mielestäni ollut huolehtiva ja suvaitseva. Mutta tämä on todella surullinen tilanne kotonamme. En missään nimessä haluaisi hylätä lastani, mutta hän on liian nuori päättämään itse lapsen kannalta koskevia asioita. Ottaen huomioon kaikki tekijät; tulevalla lapsella ei olisi isää, eikä isoäitiä. Minustakaan tuskin olisi tukea hänelle. Tyttäreni ei kertakaikkiaan olisi valmis tähän VIELÄ tässä vaiheessa!

        tiedän tunteen kokemusta on...itellä nyt 19v.tytär ja hänellä puoli vuotias tytär...aivan ihana,suloinen...ollaan onnellisia mummut, vaari ,äiti ja isä...iso-sisko ym.lähimmäiset ja kaikki...isäkin vasta 21v.onnex työtä että pärjäävät omillaan vaik apua on tarjolla...pari kohtasi toisensa -09keväällä ja rakkaus leimahti saman tien...ihanaa mun tytönkin kannalta että kävi näin vaikka maalarin-linja amatsussa jäikin vähän kesken josta sai sitten eropaperin johon suostui typerän ihmisen miehen mielivaltaan...uskon että saa käydä vielä päätökseenkin jos itse haluaakaan enään...mutta on nuori ja koulut edessä ei haittaa...se vaan et taloudellinen tilanne jäi miehen isän harteille mutta ei paljoa ole haitannut elämää ...eka raskaus keskeytettiin hänen ollessa 17v.jolloin järkytys oli suuri molemmin puolin kun on ollut hormooni häiriöitä vaik ehkäsy kunnossa jotain vain kävi pieleen...tytär oli kuitenkin varma että pitää alkavan raskauden mutta minä äiti ja isä(on toises suhtees ja tytär asusti heillä)oltiin eri mieltä...kuin myös tulevan vauvan ex-isä (nuori kans)kun koulu kesken olis tietty jääny ja alaikäinen mutta hän tytär suostui aborttiin...onnex ei ollut vielä kovin pitkäl vaik siinä oli sen kans onelmia et onkokaan raskaus vai mikä ulkopuolinen raskausja näin...6-7viikkonen sikiön alku jolla sydän pamppaili koska sydän kehittyy kuulema ekaks mut eihän se tosiaan ollut kuin jotain sentin kooltaan...se on nykyään parempi keskeytys tehään pillereillä sairaalas,eka käynnil annetaan alotus pilleri joka valmistaa ns.sikiön alun tulemaan pois eli verivuotona jo kotona ennen sairaalaan menoo sit siä laitetaan makuulle ja 4pientä pilleriä laitetaan kohdun suulle ja maataan tunnmin verran jonka jälkeen noustaan ylös ja pompitaan ja mesotaan...no ei tarvi kyllä se tulee ihan verivuotona pois sitten vaan kotiin...tosi nopeeta toimintaa ja helppoo noin alus mut kyl hän se jälkiä jättää sieluun...mut onnex tytär pystyi unohtamaan tuon kaamean kokemuksen siitä huolimatta vaik saikin heti sen jälkeen aivokalvontulehduksen(virus onnex)henki säilyi...joten joutu makoilee vaan sairaalas viikon jonka jälkeen oli hyvin energinen ja toivoi et tää olotila säilyy pitkään...että tällasta tääl...ollut...ei kannata liian kauaa odotella heti toimimaan...tsemppiä !!!


      • en ymmärrä
        YHisä56 kirjoitti:

        Tietenkin olen vanhempana mielestäni ollut huolehtiva ja suvaitseva. Mutta tämä on todella surullinen tilanne kotonamme. En missään nimessä haluaisi hylätä lastani, mutta hän on liian nuori päättämään itse lapsen kannalta koskevia asioita. Ottaen huomioon kaikki tekijät; tulevalla lapsella ei olisi isää, eikä isoäitiä. Minustakaan tuskin olisi tukea hänelle. Tyttäreni ei kertakaikkiaan olisi valmis tähän VIELÄ tässä vaiheessa!

        Jos tytär päättää pitää lapsen, niin mitä hyvää se sinun hylkäämisesi tuo asiaan?!?


    • Lapsirakas

      OLETKO AIVAN SEKO? miltä tuntuisi jos omat vanhempasi olisivat painottaneet sinua&vaimoasi tekemään abortin tyttönne kohdalla?? JA oletko tietoinen,että raskaudenkeskeytyksessä lapsen isän pitäisi olla myös tietoinen. LAPSI EI MILLÄÄN TAVALLA OLE SINUN, EIKÄ HÄNEN TULEVAISUUTENSA SINUN KÄSISSÄ!!! Abortti on tappamista, ja eettisesti todella väärin. Lapsen alku on ihminen, tappaminen väärin. OLETKO AJATELLUT ASIAA OLLENKAA TÄLTÄ KANNALTA?

      • yksi mikrosiru

        Sama käsitys asiasta. Teoista on otettava vastuu. Hän lapsesi on Sinun alaikäisesi.


      • riim

        Mitä toitotusta!!! Lopettakaa tuo moraalitappo. Naiset kautta maailman käyttää kierukkaa ja sehän on naisista hienoa - ehkäisee! Tosiasia on kuitenkin selvä, kierukan käyttäjää ei ehkäise raskauksiin, mutta ajaa kylläkin jo hedelmöittyneen sikiön ulos kohdusta. Älkää nyt moralisoiko abortin linjalle menijöitä. ON AIVAN jokaisen oma henkilöhtainen asia mihin sitten kussakin vaikeassa tilanteessa päädytäänkään.
        Oma tyttäreni aloitti seurustelun lukioaikana 17v. Olin "vähän kauhuissani" en kuitenkaan moralisoinut, mutta jännitystä riitti koko lukioajan. Nyt he asuvat (3v) yhdessä ja opiskelevat molemmat yliopistossa. Lasta ei ole vielä näköpiirissä. Olisin kauhuissani nytkin, jos he ilmoittaisivat...en kuitenkaan näyttäysi.. Lapsen saanti yksin tai yhdessä on niin vahva vastuu-kysymys. ET SOPII KYL jokaisen tahollaan miettii...


      • ensisijainen
        riim kirjoitti:

        Mitä toitotusta!!! Lopettakaa tuo moraalitappo. Naiset kautta maailman käyttää kierukkaa ja sehän on naisista hienoa - ehkäisee! Tosiasia on kuitenkin selvä, kierukan käyttäjää ei ehkäise raskauksiin, mutta ajaa kylläkin jo hedelmöittyneen sikiön ulos kohdusta. Älkää nyt moralisoiko abortin linjalle menijöitä. ON AIVAN jokaisen oma henkilöhtainen asia mihin sitten kussakin vaikeassa tilanteessa päädytäänkään.
        Oma tyttäreni aloitti seurustelun lukioaikana 17v. Olin "vähän kauhuissani" en kuitenkaan moralisoinut, mutta jännitystä riitti koko lukioajan. Nyt he asuvat (3v) yhdessä ja opiskelevat molemmat yliopistossa. Lasta ei ole vielä näköpiirissä. Olisin kauhuissani nytkin, jos he ilmoittaisivat...en kuitenkaan näyttäysi.. Lapsen saanti yksin tai yhdessä on niin vahva vastuu-kysymys. ET SOPII KYL jokaisen tahollaan miettii...

        teho kyllä perustuu ihan muuhun (hedelmöityksen estoon) kuin 'alkion ulosajoon'.


    • dadamdaa

      Vaikka tyttäresi on 16-vuotias, eikä siis virallisesti vielä ole vastuussa teoistaan, eikä kaikkia asioita itse saa päättää. On abortti silti asia jota ei ketään voi pakottaa tekemään, etenkään jos tilanteessa on vaakalaudalla isä-tytär suhde. Jos suurin syy aborttiin sinun osaltasi on suvun häpeä, pitäisi asiaa miettiä uudestaan, miksi ei olisi mahdollista että et olisit tulevalle lapselle hyvä ja kannustava isoisä?
      Vaikka tyttäresi olisikin vastuuntunnoton myös raskaus ja äidiksi tulo kyllä kasvattaa ihmistä enemmän kuin uskotkaan.
      Raskaus ei varmasti ole helppo asia tyttärellesikään, ja hänkin on varmasti erilaisia vaihtoehtoja miettinyt. Mielestäni tälläisessä tilanteessa olisi tärkeintä että läheiset ja ystävät tukevat tyttöä oli hänen päätöksensä sitten mikä tahansa, päätös on tytön, ja hän tarvitsee vahvan tukiverkoston päättää hän tehdä sitten mitä tahansa.

      • YHisä56

        Suurin syy tyttäreni aborttiin ei suinkaan ole sukuni häpeä. Tottakai se tuottaisi sitäkin. Lapseni ei vain ole valmis ottamaan niin suurta askelta elämässään vielä tässä vaiheessa. Tyttäreni väittää abortin olevan eettisesti väärin?? en ymmärrä koko sanaa lainkaan, hän taitaa tosiaan olla sekaisin kaikesta kokemastaan kamaluudesta. Tyttäreni saa kyllä kaiken tukeni, kunhan hän tekee vain oikean ratkaisun.


      • tiiidiiidiiiii
        YHisä56 kirjoitti:

        Suurin syy tyttäreni aborttiin ei suinkaan ole sukuni häpeä. Tottakai se tuottaisi sitäkin. Lapseni ei vain ole valmis ottamaan niin suurta askelta elämässään vielä tässä vaiheessa. Tyttäreni väittää abortin olevan eettisesti väärin?? en ymmärrä koko sanaa lainkaan, hän taitaa tosiaan olla sekaisin kaikesta kokemastaan kamaluudesta. Tyttäreni saa kyllä kaiken tukeni, kunhan hän tekee vain oikean ratkaisun.

        huomioon tyttäresi on alaikäinenkin vielä. Sinulla on jonkin lainen vahva asia puuttua siihen


      • mutsi85

        Voi olla sinun ensimmäinen ja viimeinen mahdollisuus TULLA ISO ISÄKSI!
        Itse aloin odottamaan 17-vuotiaana, ehdin täyttää 18v.
        Poika täyttää 7v. Ja voin sanoa, et jos joku ois kertonu kui rankkaa tulee olee nii en ois tähän ryhtyny.
        Meille ukki sano sillon et teitte aivan oikein aivan liian varhain.
        Noo nyt 25v:nä sanon "EN ollukkaa niin äiti kun luulin olevani" Parhaani edelleen yritän YKSIN.
        Tehty mikä tehty tekemällä, ois pitäny ajatella ennen ku tekee on Isältäni ehkä viisain oppi.
        Isä lepää nyt rauhassa mutta sai sen aina toivomansa pojan, pieneltä rakkaalta tyttäreltään.
        Rakkaus on Rikkaus


      • ******
        tiiidiiidiiiii kirjoitti:

        huomioon tyttäresi on alaikäinenkin vielä. Sinulla on jonkin lainen vahva asia puuttua siihen

        Nuoretkin päättävät itse ruumiistaan, eikä yli 15-vuotiaan terveystietoja enää edes lääkärit kerro ilman nuoren lupaa.


      • ......
        YHisä56 kirjoitti:

        Suurin syy tyttäreni aborttiin ei suinkaan ole sukuni häpeä. Tottakai se tuottaisi sitäkin. Lapseni ei vain ole valmis ottamaan niin suurta askelta elämässään vielä tässä vaiheessa. Tyttäreni väittää abortin olevan eettisesti väärin?? en ymmärrä koko sanaa lainkaan, hän taitaa tosiaan olla sekaisin kaikesta kokemastaan kamaluudesta. Tyttäreni saa kyllä kaiken tukeni, kunhan hän tekee vain oikean ratkaisun.

        Ja mikä se oikea ratkaisu mielestäsi olisi? Abortti?

        Kyllä 16-vuotias pärjää vanhempana silloin kun saa tukea ympäristöltään. Mutta valitettavasti Suomessa on kulttuuri, jossa suku ja perhe ei taida enää sitä tukea liiemmin antaa. Yksin saa jokainen pärjätä. Tämä on asia, johon toivoisin muutosta - tukiverkosto.

        Itse olen eronnut, jolla kaksi tyttöä. Ja mikäli tyttärilleni kävisi samoin, olisin aina valmis antamaan täyden tukeni (parhaani mukaan tietenkin), eli auttaisin vauvan hoidossa mahdollisimman paljon että saisi opiskelunsa käytyä loppuun yms. Olisin valmis tekemään myös itse uhrauksia tällaisen asian puolesta. Lapsethan (ja vauvat) ovat ihania. Todellinen rikkautemme. Miksi muuten me täällä eläisimme? Pelkän rahan perässä juosten? Mutta mitä se lopuiltaan meille antaa... tai mitä meille kuoltuamme jää käteen? Itse vaalisin sydämen rikkautta, ja siihen rikkauteen ei ainakaan kohdallani tällaiset häpeät kuulu. En koskaan ajattelisi tällaista asiaa häpeänä, vaan tarkoituksenmukaisena oppina elämäntiellä. Ehkäpä tämän sielun (lapsen) vaan tulee syntyä jostakin syystä....


      • oikein menee
        YHisä56 kirjoitti:

        Suurin syy tyttäreni aborttiin ei suinkaan ole sukuni häpeä. Tottakai se tuottaisi sitäkin. Lapseni ei vain ole valmis ottamaan niin suurta askelta elämässään vielä tässä vaiheessa. Tyttäreni väittää abortin olevan eettisesti väärin?? en ymmärrä koko sanaa lainkaan, hän taitaa tosiaan olla sekaisin kaikesta kokemastaan kamaluudesta. Tyttäreni saa kyllä kaiken tukeni, kunhan hän tekee vain oikean ratkaisun.

        Tuet tytärtä jos hän tekee oikean ratkaisun? Siis kenen kannalta oikean ja mikä on se oikea ratkaisu?
        Jos tytär päättää synnyttää lapsen niin se on oikea ratkaisu hänen mielestään ja sinä tuet häntä siinä!!


      • Aikaisemminkin nähny
        YHisä56 kirjoitti:

        Suurin syy tyttäreni aborttiin ei suinkaan ole sukuni häpeä. Tottakai se tuottaisi sitäkin. Lapseni ei vain ole valmis ottamaan niin suurta askelta elämässään vielä tässä vaiheessa. Tyttäreni väittää abortin olevan eettisesti väärin?? en ymmärrä koko sanaa lainkaan, hän taitaa tosiaan olla sekaisin kaikesta kokemastaan kamaluudesta. Tyttäreni saa kyllä kaiken tukeni, kunhan hän tekee vain oikean ratkaisun.

        Onko sinun oikein kaikkien oikein? vai onko tyttäresi oikein kaikkkien oikein?
        Ymmärrän äitinä että et ettet oilisi näin halunnut tyttärellesi käyvän mutta oletko aivan varma ettei hän pystyisi pitämään huolta lapsesta? minä en olisi niin varma tiedän kaksikin tyttöä jotka ovat saaneet hyvin nuorena lapsen (14vuotias ja 16vuotias) nykyään ovat koulut ja kaikki käynneet ja elävät ihan normaalia perhe elämää lastensa kanssa... toinen on yksin ja toinen on vieläkin lapsen isän kanssa ja myös tiedän tapauksen jossa ei ole niin hyvin käynnyt mutta eipä häntä kukaan ole arvostellut asiasta ja se on hänen päätöksensä ollut....ja kyllä nuorille tänä päivänä löytyy erillaisia apu keinoja jolla he voivat pitää lapsen jos he itse haluavat.... älä riko välejäsi lapseesi vaan koita tukea häntä hänen vaikeassa päätöksessä ja nyt olet tuonnut kuitenkin huolesi ja murheesi hänelle esille joten nyt on aika antaa hänen päättää asiasta.....mikäli sinä rikot välit niin kohta et näe sitten tyttärtäsi ja lapsenlastasi tai pelkää tytärtäsi kun hän on katkera sinulle....mieti tarkaan....
        ja jos haluat tiedustella apukeinoista lisää niin ota yhteys ensi-ja turvakoti liittoon niin he varmasti osaavat sinua paremmin auttaa tai sitten omaan sosiaali työntekijään.....


      • Onnellinen äiti, 17
        YHisä56 kirjoitti:

        Suurin syy tyttäreni aborttiin ei suinkaan ole sukuni häpeä. Tottakai se tuottaisi sitäkin. Lapseni ei vain ole valmis ottamaan niin suurta askelta elämässään vielä tässä vaiheessa. Tyttäreni väittää abortin olevan eettisesti väärin?? en ymmärrä koko sanaa lainkaan, hän taitaa tosiaan olla sekaisin kaikesta kokemastaan kamaluudesta. Tyttäreni saa kyllä kaiken tukeni, kunhan hän tekee vain oikean ratkaisun.

        Abortti on eettisesti väärin minustakin, koska se on mielestäni murha, jos ei ole todella painavaa syytä, esim. se, että lapsi joutuisi kärsimään koko elämänsä ajan. Mutta sehän on jokaisen oma mielipide. Toisekseen käyttämäsi "kunhan hän vain tekee oikean ratkaisun" on mielestäni todella itsekästä. Ymmärrän, että olet isänä peloissasi, niin minunkin isäni oli, mutta hän sanoi, että olipa ratkaisuni mikä tahansa, hän tukee minua. Se merkitsi minulle todella paljon.


    • laki takaa

      Kyllä lapsesi saa abortin ilman vaatimistakin. Laki takaa abortin alaikäiselle ilman mitään selittelyjä. Alaikäisyys ja yli-ikäisyys ovat useimmiten perusteina kun vahinkoraskaus yllättää.

      • oikeuttakiitos

        mutta vanhemmalla on tottakai velvollisuus/mahdollisuus osallistua neuvomiseen, hyvällä maulla.


      • risa781
        oikeuttakiitos kirjoitti:

        mutta vanhemmalla on tottakai velvollisuus/mahdollisuus osallistua neuvomiseen, hyvällä maulla.

        Raskauden keskeytyksiä on kahdenlaisia: -lääkkeelinen -kirurginen
        lueskelin, että lääkkeellisen voi suorittaa 9-12 raskausviikkon asti ja kirurgisen 12 rv-16rv.
        Kannattaa, jos keskeytys on perheenne ratkaisu ,aloittaa vakavasti raskauden ehkäisyn hoitaminen tulevaisuudessa esim. minipillereiden /e-pillereiden avulla.

        Myöskään keskeytyksen jälkeen ei sovi unohtaa lääkärin jälkitarkastusta, ettei jää tulehduksia. Kannattaa valistaa tyttären lisäksi inttipoikakaverinsa ehkäisystä ja mahd. sukupuolitautien riskeistä ja vaaroista ja kuinka niiltä suojaudutaan.

        Todella aikaisiin ja varhaisiin raskauslöydöksiin, jotka keskeytetään vain tärkeästä syystä, on olemassa reseptivapaitakin lääkkeitä, mutta käsittääkseni niiden suositus käyttää on 2vrk. yhdynnästä., eivätkä ne ole varsinaisia jälkiehkäisy , tai ehkäisylääkkeitä.


    • ..

      Tiedän viisi teiniraskaus tapausta, joista kaksi teki abortin. Toista abortin tehneistä painostettiin pahasti ja meni tekemään abortin AINOASTAAN painostuksen takia, hän edelleen puolentoista vuoden jälkeenkin itkee tämän takia. Toinen taas teki terveydellisistä syistä, joten hänellä oli hyvä syy asiaan.
      Nämä kolme jotka päättivät pitää lapsen kasvoivat henkisesti ja ovat onnellisia. Heidän silmistään näkee kuinka he rakastavat lapsiaan ja olen siitä aivan varma, että he pärjäävät vaikka, vaikeitakin aikoja heille tulee varmasti olemaan..

      Joten varmasti tyttäresikin osaa tehdä oikean valinnan, kunhan häntä ei painosteta.

    • ....................

      Miten jollekkin joku hiton suvun kunnia voi olla tärkeämpi kuin OMA TYTÄR?! Mihin sinä sitä suvun kunniaa tarvitset? Et mihinkään...katsos kun kaikkia sukulaisia ei voi miellyttää eikä tarvitse miellyttää.

    • halinalle-

      Mielestäni oman lapsen aborttiin vaatiminen on suorastaan järkyttävää.Ja jos sinulle YHisä56 on epäselvää mitä etiikka tarkoittaa niin eiköhän ole jo aika ottaa siitä selvää. Eettisesti ajatellen raskauden keskeytys ilman akuuttia syytä on väärin. Omallatunnolla voisi olla myös osansa tässä. Puuttuuko herralta kokonaan se? vai oletko selvinnyt koko elämäsi ilma sitä??

    • yh muttei yksin

      mutta tyttäresi tekee päätöksen loppujen lopuksi. Voihan hän antaa lapsen adoptioonkin jos hän niin haluaa.

      Häpeää suvulle? Eikö sinun mielestäsi ole tärkeintä että tyttäresi on onnellinen ja hänen elämästäänhän tässä on kyse,sinun tulisi vanhempana toki kertoa kaikista mahdollisuuksista ja olet oikeutettu mielipiteeseesi mutta jos sukunne häpeäisi sitä,että tyttärestäsi tulee äiti niin sellaisesta suvusta pysyisin kaukana.

      Minun päätöstäni aikanaan taivasteltiin suvussa,kun otin eron miehestä ja minusta tuli suvun ensimmäinen yksinhuoltaja mutta pidin pääni koska kyse oli minun elämästäni kuin myös lapseni. Vuosia myöhemmin olenkin saanut kehuja kuinka hyvin olen kasvattanut yksin lapseni ja pidän hänestä huolta,toisin kuin eräät sukumme perheet joissa lapsia riepotellaan sinne sun tänne ja avioliitot hajoilevat ym.

      Noin nuori on toki vielä riippuvainen tietyllä tavalla vanhempiensa hyväksynnästä ja hyväksyntäähän kaikki ihmiset jossakin asiassa jollakin tapaa kaipaavat mutta itse pitäisin oman pääni. Hylätköön suku mutta kyse ei ole heidän elämästään.

    • säälikäämiesrukkaa

      kokenut lapsesi taakaksi etkä tunne lainkaan isovanhemman ylpeyttä sydämessäsi.

    • ERäiti56

      teiniraskaus on häpeä?? Tyttäresi tilanne on prikulleen sama kuin omani 38 vuotta sitten. Olin jo vastaanotolla menossa abortoimaan esikoiseni. En ollut edes kertonut olevani raskaana kenellekään muulle kuin parhaimmalle ystävälleni sekä intissä olevalle lapsen isälle. Onneksi sain puhua lääkärin ja sairaanhoitajan kanssa että haluan pitää lapseni.
      Kotona ja koulussa oli vaikeaa olla häpeäpilkkuna, menimme lapsen isän kanssa naimisiin, muutimme lapsen synnyttyä tuhansien kilometrien päähän ja aloitimme yhteisen elämän. Saimmepa sisaruksenkin esikoiselle melkopian. 32 vuoden jälkeen miehelleni tuli ikääntymis paniikki ja hän valitsi elämän ilman kontaktia lapsiinsa ja lastenlapsiinsa,
      Kesällä 38 vuotta täyttäävä esikoiseni, yksinhuoltaja, saa piakkoin ensimäisen lapsensa ja aion olla tukenaan jos hän tukeani tarvitsee. Aivan kuten sisaruksensakin perheelle.
      Voi käydä että oma lapsesi katkaisee suhteen sinuun etkä koskaan saa olla osallisena hänen ja lapsenlapsesi elämään vaikka kuinka haluaisit.

      • Nuoret reippaita

        Ei ole häpeä. Vanhempi sisareni on kätilö, ja hän kehuu usein kuinka reippaita nuoret äidit ovat ja etenkin nuoret isät ottavat innokkaina osaa vauvan hoitoon. Vanhemmat odottajat ovat paljon arempia ja varovaisempia. Nuori äiti ei ole häpeä. Hävetköön ahdasmielinen aloittaja.


    • moi___

      Kyllä.

    • yks mutsi vaan

      16 vuotias kun tulin raskaaksi,Olin töissä yhdeksännelle kuukaudelle,mies ystäväni oli myös töissä,Neuvolassa kehottivat tekemään abortin,mikäli olisin tehnyt olisin katunut koko loppuelämäni,ja se on suuri synti.Hienosti meillä meni.En koskaan ole ollut henkilö joka haluaisi bailata,vaan kotona viihtyvä,Nyt poika on 39v, ja upeampaa poikaa en olisi voinut saada,ahkera,suora.oikeudenmukainen,ja hyvä kaveri ystäviensä kanssa,Ilomielin lähtee töihin jo klo 4 aakuyöllä ja tulee kotiin klo 16 ei turhia valittele ja on elämäänsä tyytyväinen.Niin paljon olisin menettänyt mikäli neuvolantätiä olisin uskonut-

    • itsekkyyttä vastaan

      Oletko yhtään ajatellut asiaa tyttäresi kannalta lopettaen hetkeksi sen oman navan tutkimisen? Sinä saatat luulla, että sinulla on vaikea hyväksyä tilanne, mutta entäs sitten tyttäresi... Ajattele nyt vähän! Sinä raivoat hänelle, että hänen tulisi tehdä abortti tai katkaiset suhteesi häneen. Tyttäresi selvästi näkee elämän sisällään hänen LAPSENAAN ja sinä laitat hänet valitsemaan lapsensa ja sinun välillä... Yritätkö sinä auttaa häntä vai itse paeta asiaa? Kannattaa hieman nyt katsoa itseään peiliin ja miettiä asiaa. Tuollaisen valinnan edessä ei olisi edes ihme jos hän tappaisi ennemmin itsensä kuin joutuisi valitsemaan. HÄN ON TYTTÄRESI EI SINUN OMAISUUTTASI!
      Tällaiset asiat ei nykypäivän ihmisiä hetkauta, joten unohda ne häpeäpuheet. Ainoa, joka tässä tuntuu häpeää tuntevan on sinä. Suoraan sanottuna sietäisit hävetä ennemmin omia puheitasi! Puhut nyt oman tyttäresi hylkäämisestä ja oman lapsenlapsesi tappamisesta tyttäresi edessä. Millainen isä sinä oikein olet?!

    • KäyppälänNeito

      Mitä mieltä tyttäresi on? Haluaako hän pitää lapsen? Nyt eletään 200 lukua ja mitkään suvun häpeät ei saa olla syy tuommoiseen. Se on sun tytär nyt ja aina teki se sitten mitä tahansa. Ja nyt jos koskaan se tarttee sua opastamaan ja rakastamaan. Ei se oo helppoa olla teininä raskaana mutta Abortti ei ole tähän se oikea ratkaisu jos tyttäresi ei torellakaan sitä halua.
      Itse olin raskaana vuotta vanhempana ja hyvin selvisin kun oli vanhemmat tukemassa ja opastamassa...ei ollut helppoa mutten ole koskaan katunut sitä ratkaisua. Poika on nyt jo 8 ½ vuotta ja on sitten ihana.
      Puhu tyttäresi kanssa ja etsikää yhdessä riitelemättä/tuomitsematta toisianne hyvä ratkaisu asiaan. Vastuun tunto kyllä tulee raskauden myötä kasvamaan.
      Jos tyttäresi tekee Abortin sun painostuksella hän voi samalla vaarantaa mahdollisuuden myöhemmin saada lapsia. Ja ketä hän sitten syyttää?? SUA!!
      Sä oot isänä nyt pikkaasen hakuteillä...mieti itsekkin tätä asiaa tyttäresi näkö kulmasta ja kato sitten peiliin ja kysy...haluanko oikeesti menettää tyttäreni vai olla tuki ja turva??? MIETI!!!!!!!!!

    • NanaNa

      Abortti on iso synti! Ja jos tapahtuu niin,että sinun tyttö ei saa enää abortin jälkeen lapsia, niin syylistät itsesi koko elämä ja hän sinut. Kerran et osanut kertoa tytölle ehkäisyjutuista olet itse vastullinen että sellainen tapahtunut.

      • Pusuville

        Totta puhut, jos tyttö tekee nyt abortin voi olla ettei hän enää koskaan tule raskaaksi ja on siten menettänyt elämänsä onnen...
        Poikani tyttöystävä otti abortin useita vuosia sitten vaikka olikin "jo" 19 vuotias mutta kun opiskelu oli kesken eikä ollut yhteistä asuntoa tiedossa, otti abortin. Nyt hän suree koko aborttia, ei tule raskaaksi vaikka miten yrittää ja haluais... ja asuvat yhdessä... eikä "pala pohjaan" vaikka miten "nussii"...
        Kyllä 16 vuotiaalla pitää olla oikeus synnyttää lapsi, on niitä ennenkin ollut teineillä raskauksia ja hyvin ovat pärjänneet... Nykyään on niin hyvät sosiaaliavut ettei ÄITI ja LAPSI joudu hätään...
        Kyseisen teinin isä ei ole ihminen vaan suuri peto kun vaatii aborttia tyttärelleen... abortti on MURHA...
        ja neidon elämä saattaa mennä loppuelämäksi pilalle kun ei ehkä enää yrityksistä huolimatta tule raskaaksi...


    • Et voi olla tosissasi.ensinnäkin tuottaisi häpeää suvullesi,ei tuollaisia asioita suvulta kysellä.

      Katkaisit suhteesi omaan tyttäreesi,et kai ole tosissasi.

      t Pekka

      2 tyttären faija

    • minoa

      anna tyttären tehdä omat valintansa, koska lopulta hän tulee syyttämään sinua koko lopun elämää siitä että pakotit hänet aborttiin. voithan itse auttaa tytärtäsi lapsen kanssa. äläkä suvusta välitä, ei nekään ikinä ole puhtaita pulmusia.

      • JGKJG

        Ei vielä tajua miten yksin jäisi,kun ystävät kaikkoaisivat.Kuvitellaan että lapsi tekisi aikuiseksi yhdessä yössä.
        Poikakaverilta hetken jälkeen innostus loppuu kun ikätoverit vielä menoineen houkuttelee enemmän.Sitten alkaa monasti tulla jälkikasvua lisää,vaan sukunimi on aina eri.


    • haluaisin vauvan

      Eikö sinulla ole halua auttaa lastasi lapsen hoidossa, eikö sinusta ole mukava tulla mummuksi, hoitaa vauvaa.
      Antakaa lapsi minulle, minä kaipaan lasta.

      • lasta kaipaava

        aloittaja onkin isä, siltinkin mielipiteeni on, miksi et halua auttaa lastasi lapsen hoidossa, etkä halua papaksi, etkö halua lapsenlasta. Ongelma on sinun, ei tyttäresi, niin asian näen.


    • yks pro tääkin

      olisit itse hankkinut abortin, niin ei tarttisi murehtia suvun kunniasta! Niin ja voihan sen penskan antaa kasvatiksi, tulikos se mieleen? Jos vaikka olisi kuikankin hyvöt geenit, eli kantakirjarotua, niin eihän sitä pidä tuhota vaan panna sijoitukseen. Ja mikse se inttipoika kelpaa vöävyksi? siis jos vanhanaikanen kunnia on ainoa elämä mitta. niin tai hanki piakisesti tekovävy jota eisttele tyttäen puolisona. Vaihotehtojahan läytyy. Niin ja khos tytön sisuksia ronkitaan, niin mies olis stwrilisaatio saman tie, ei tulis lisää vahionkoja

      • mammeliini86

        Äitini pakotti minut tekemään abortin, kun olin 17- vuotias..

        Nyt 8 vuotta tästä, ja itken edelleen. Mitään en ole elämässäni katunut niin paljon, kuin tuota raskaudenkeskeytystä. Nyt olen 25-vuotias, 3 pientä lasta, mutta silti tuntuu, että se yksi puuttuu....


    • Markus_46

      Näin 46 vuotiaana isänä olis kivä tietää mitä tyttären raskaus vaikka alaikäisenkin koskettaa sukua,jos on noin heikko itsetunto että pitää omiin asioihinkin suku tuoda mukaan niin et ole sinäkään kypsä isäksi.En ole ite kysynyt suvulta että mitä mieltä ne on miun tyttärestä enkä kyllä aiokkaan,samoin on muittenkin asioitten kanssa.Tyttö on kieltämättä nuori mutta hänelläkin on varmaan mielipide omasta lapesta,aikuisen tehtävä on tukea jos tyttö päättää pitää lapsen minkä ratkaisun uskon hänen tekevän koska muutaman vuoden päästä luultavasti on katkera siitä ettei niin tehnyt.Isoisän hommana on auttaa se hoito alkuun ja olla se tukipilari jos siis sussa on miestä siihen.Eiköhän se tyttö siitä kasva henkisesti kun on ihan pakko,niin se menee ite kullakin kun lapsia tulee.

    • huono sellainen

      Lapsen saaminen ei ole häpeä, vaan oikeus, vaikkakin olisi nuori, se ei tee ihmisisestä huonoa eikä häpeällistä.

      Uskon jos tämä juttu on totta, että ongelma on nuoren äidillä joka ei todettavasti rakasta omaa lastaan.

      Oli lapsi millanen tahansa tai teki mitä tahansa, vanhempien tulee rakastaa lastaan, niin tekee lapsi vanhemmilleenkin.

      Mutta provo selväti.

    • Hämmästyttävä juttu

      Se tyttären pärjääminen näyttää olevan toisarvoinen asia.
      Miten täydellisen suvun virheettömän isän tyttärestä on tullut vastuuntunnoton?
      Olisko kasvatuksessa kuitenkin tullut joku pikku lipsahdus?
      Pitäiskö jutella tyttären sekä sen pojan kanssakin?
      Lapsia on toki liikaa maailmassa, mutta olisko parempi aloittaa vähentäminen ehkäisyllä kuin aborteilla.

    • hellari83

      Entäpä kolmas vaihtoehto, lapsen luovuttaminen adoptoitavaksi. Moni suomalainen perhe kärsii lapsettomuudesta. Tietenkään tämä ei ole vaihtoehto jos tyttäresi terveys ja henki ei kestäisi raskautta ja synnytystä. Voisitte kuitenkin harkita tätäkin vaihtoehtoa, ainakin mikäli raskaus on edennyt jo yli 12.:sta raskausviikon, ja jos tyttäresi terveys sallisi synnytyksen. Silloin ei ainakaan missään vaiheessa tarvitsisi asian takia miettiä: olisiko pitänyt tehdä toisin.

      Teidän päätöksestänne riippuu tulevan lapsen henki ja elämä.

    • ÄLÄ PAKOTA

      Olet todella kohtuuton ja ankara äiti. enemmän ajattelet itseäsi ja häpeää itsellesi . aportti on murha, mietippä sitä ,mitä tyttäresi ajattelee sinusta ,kun tulee vanhemmaksi. ÄITI pakotti tappamaan lapseni. onhan adoptio hyvä ratkaisu, jos ei pysty elättämään ja huolehtimaan lapsesta, ja ilmeisesti tekin vanhemmat olette suhteellisen nuoria, auttakaa tytärtänne ,tukekaa, me kaikki teemme elämässämme virheitä,ja niistä on vain selviydyttävä. Toivottavasti olet keskustellut tyttäresi kanssa, ja sanonut ,kyllä me tästä yhdessä selviämme, Rakastan sinua, ja otetaan lapsi yhdessä vastaan, katsotaan matkan varrella sitten mitä teemme, mutta ÄLÄ HYVÄ ÄITI PAKOTA ABORTTIIN, teet elämäsi suurimman virheen.

      • älä pakota

        anteeksi kyseessä olikin isä, mutta ei se muuta asiaa miksikään, vaihda lukia äidin paikalle isä.


    • äityli*2

      Voi elämä, et voi olla tosissasi!!! Se, että kyseinen asia tuottaisi häpeää suvullenne ei todellakaan ole mikään syy tehdä aborttia! Olet hölmö, jollet sitä itse tajua, vaikka kyseessä on lapsi, se mikä tapahtuu hänen kropassaan on hänen itsensä päätettävissä. Itselleni tulee ainakin mieleen, että rakastatko edes omaa lastasi, jos olet valmis kääntämään hänelle selkäsi tukemisen sijaan. Lapsi voi olla parasta, mitä hänelle ikinä tulee tapahtumaan, ja se että sinusta tulisi mummu, voisi olla elämäsi käännekohta ja oikeasti hyvä juttu. Minusta sinä vaikutat todella kylmältä äidiltä ja aion itse olla omille lapsilleni tukena ja turvana tapahtuipa heille mitä vaan. Asiat tärkeys järjestykseen..en voi oikeasti uskoa, että vetoat suvun häpeään!!???? Katsoisit itseäsi peiliin.

      • äityli*2

        Oletkin näköjään isä,etkä äiti..ihan sama se ei muuta asiaa minnekkään. Sama mielipide on ja pysyy!


    • neppiss10

      Olen itse juuri täyttänyt 19 v. sain selivlle että olen raskaana kun olin 17 ja puhuin poikaystäväni ja vanhempien kanssa ja kaikki oli ensin sitä mieltä että minun on pakko tehdä abortti. Itse olen aina halunnut lapsen ja nyt kun olin raskaana ei mulle tullut ikinä mieleen tehdä aborttia.Pitkän keskutelun jälkeen sain poikaystäväni ja vanhempani ymmärtämään että en tule tekemään aborttia vaikka kuka sanoisi.
      Kasvatan lapseni joko yksin tai sitten poikaystäväni kanssa ja vanhemmat tukena.
      Siitä ne sitten ymmärsi että se ei tule onnistumaan.
      Nyt on lapseni melkeen 1v. ja meillä on mennyt hyvin ja olen saanut tukea vanhemmilta sekä poikaystävältäni.
      Joten jos tyttösi haluaa pitää lapsen se on mun mieletä ok,kun itse olen aborttia vastaan.
      Vaikka tyttösi on alaikäinen hän tarvitsee tukeasi ja paljon minkä päätöksen sitten ikinä tekee.
      äitini hylkäsi minut kun kuuli että olin raskaana ja se ei ole terveydelle hyväksi että isossa ja vaikeassa jutussa vanhemmat hylkää oman lapsensa.
      Joten ajattele nyt mielummin tyttöä kun sinua ja teidän sukua.

    • häpeä öijä

      No jopas on hieno suku, jos avioton raskaus, vaikka nuoren tytön, on suvulle häpeä. Ja onpa rakastava isä, joka on valmis hylkäämään tyttärensä, jos hän ei tee kuten isi tahtoo. Kaikesta näkee, että ajattelet vain itseäsi. Tyttären hyvinvointi ei sinulle merkitse mitään. Mieleen tulee, että oletpa aika paskaläjä isäksi.

    • marta3003

      kyllä olet
      ensimäinen raskaus voi pitää loppua vauvaan jos tehdään abortti niin tyttö pahempa tapauksessa voisi menettä mahdollisuuden synnyttä koskaan vauva, onko se oiken. Jos tyttö on raskaana niin hän pitää synnyttä mutta hänkin kasvattaa et tiedät miten äitiys tekee hänelle jos hän muuttu täysin ja sulla on viisas ymmärettävä tytär kohka ja ihana pikku kaveri kotona

    • jooppp

      no on siinä hyvä suku ääliö

    • ei lapsella väliä..

      pintaliitäjä olet. Kai tämä on oikeasti provo? Et voi olla noin tyhmä. Niin, pääasiahan ei tietenkään ole tyttäresi hyvinvointi, vaan se mitä suku on mieltä. Voi jessus sentään! Hyppäätkö ojaan jos suku käskee? Vaikka 16-v on lapsi, osaa hän silti ajatella itse. Ja abortista saa hän päättää myös ihan itse. Sääli lastasi, kun on tuollainen pintaliitäjä isä. En yhtään ihmettele, että olet yh. Ei tainnu emäntä mielyttää sukua, niin pakkohan se oli vaihtaa.

    • Pusuville

      Sulle "YHISÄ56" sanon että tyttösi elämä menee täysin pilalle jos teetät hänellä abortin...
      Poikani tyttöystävä otti kerran abortin eikä nyt vanhempana tule enää raskaaksi vaikka miten yrittää joten mieti vielä muutama kerta ennenkuin teet päätöksesi tyttösi abortista... Jos "sukusi" maine pilaantuu tyttösi synnyttämisestä, vaihda sukua... sellainen suku on PERSEESTÄ joka ei hyväksy nuoren naisen synnytystä...

    • suvun kunnia

      Joo ei muuten sanottavaa - perustelu kyllä kertoo sinusta itsestäsi kummallista.... Ai sen vuoksi että sukusi joutuisi häpeään? Itse olet lapsesi kasvattanut niin suhteen katkaiseminen on kyllä todella vastuutonta käytöstä. Jos haluat opettaa lapsellesi vastuunkantoa niin kanna sitä myös itse.
      Muuten kyllä kuusitoistavuotias on todella nuori kokemaan raskauden... sikäli abortti voi olla oikea ratkaisu.

    • niin, paha paikka....

      • joopajoo....

        Jos tyttäres olis tullut ilmoittan, että on Lesbo ja on menossa naimisiin naisen kanssa, niin mitäs siihen olisit sanonut ? Olisiko ollut, että suvun takia olisit pakottanut tytön heteroksi ? Sinuna keskittyisin nyt rauhallisiin keskusteluihin tytön kanssa. Selvitä tytölle, että annat kaiken tukesi, oli hänen päätös mikä tahansa. Mikäli olt naama punaisena kitarisat näkyvillä huutamassa, että nyt tehdään abortti, niin tyttö katkaiseekin välit sinuun, eikä sinun tarvitse murehtia enää mitä sukusi sanaa. Selvitä tytölle, että lapsen syntymä merkitsee muutakin, kuin pelkästään yhden ihmisen lisää maailmaan. Varmaan ei ole helppo saada tyttöä ymmärtämään, mutta mitäs inttipoika sanoo ? Varmaan, että en se minä ollut, enkä minä sitä tahallani tehnyt :)


    • onnellinen mummo

      Hei! Olin samassa tilanteessa 10v. sitten, en tosin vaatinut tytärtäni tekemään aborttia, vaikka hän tuskaili, mitä tehdä ja oli myös 16v. silloin. Kyse on hänen elämästään ja hän joutuu elämään tekemänsä ratkaisun kanssa lopun ikäänsä. Tyttäreni ei tosin ollut vastuuton, hakoteillä kylläkin ja mietin monesti, mitäköhän tästäkin ja hänestä tulee jne. Kerroin tyttärelleni tukevani häntä, olkoon ratkaisu mikä tahansa. Ja, usko tai älä, hän ratkaisi pitävänsä lapsen ja siitä hetkestä lähtien, kun hän ratkaisunsa teki, hän löysi elämälleen suunnan ja jotakin, minkä puolesta kannatti 'kamppailla' eli löysi tiensä hakoteiltä pois. Piti välivuoden lapsen kanssa ja jatkoi opintojaan ja on nyt töissä ja ihanan tyttären äiti. Tietenkään elämä ei ole kaikistellen helppoa ja suhde lapsen isään päättyi alkumetreille mutta siitä huolimatta ratkaisu oli mielestäni oikea enkä vaihtaisi tätä ihanaa lapsenlastani mihinkään tässä maailmassa! Eli toinenkin vaihtoehto on olemassa ja voin sanoa että unohda se häpeä, tyttäreni itsekin alkuun häpeili raskauttaan, mutta kun hän teki sen päätöksensä pitää lapsi, muutos oli silminnähtävä ja aivan uskomaton, hänen ryhtinsä parani ja hän nosti katseensa maasta otti vastuun elämästään ja myös tulevan lapsensa elämästä! Mutta, vastuuta ei voi ottaa, jos sitä ei anneta ottaa. Minä ainakaan en halunnut tunnolleni lapsenlapseni abortointia, en olisi kestänyt moista ajatusta ja hyvä niin, mutta ratkaisu kuuluu hänelle itselleen, vanhemmat voivat tukea tai olla tukematta, valintoja kaikki tyynni. Tsemppiä! Ei tyttäresi ole ensimmäinen maailmassa, joka on teininä tullut raskaaksi!

    • abortin tehnyt

      ennen kuin teette mitään peruuttamatonta. Jos tämä vaikka olisi se ainut lapsenlasi, jonka saat, niin kannattaako se suvun häpeän takia tappaa? Tyttäresi on ensin selvitettävä itselleen, mitä lapsen saanti merkitsee. Ehkä olisi parempi käyttää selvittämiseen ammattiapua, koska sinä et pysty olemaan objektiivinen. Myös lapsen isälle olisi hyvä selvittää asiat. Sen jälkeen mietitte, mitä todella teette, abortin vai tuetko tytärtäsi lapsen kanssa, annatteko lapsen adoptioon ym.

    • 11+9

      Olet ankara isä! Voin hyvin suurperheen äitinä sanoa että anna tyttäresi tehdä oma päätös äläkä kiristä sitä. On törkeetä kiristää omaa lastaan että katkaiset välit siihen jos se ei tee aborttia. Et voi tietää kuinka vastuullinen hän on sitten kun lapsi syntyy ja meinaatko tehdä tyttärellesi ikuiset arvet!
      Voi käydä pian niin että tyttäresi kasvaessaa hän ei IKINÄ anna sinulle anteeksi sinun kirystystäsi jos vielä jatkat tuota hommaa.
      Tiedän monia jotka ovat 16 vuotiaana tulleet raskaaksi ja ovat elämässään hyvin pärjännyt.
      Ei elämä nyt ihan niinkään mene että lapsia voi vasta sitten tehdä kuin on ensin opistellut monet vuodet ja hankkinut itsellensä ammatin.
      Häpeä suvulle??
      Onko teidän suku jotenkin outo jos eivät hyväksy tyttäresi raskautta?
      Suvulla ei ole mitään tekemistä tyttäresi raskaudesta eikä niiden sanalla tule olemaan mitään merkitystä.
      Opettele sinä olemaan hyvä isä antamalla tyttäresi tehdä oma päätös.
      Silloin jos hän itse sen tekee ilman painostusta niin hän ei ainaskaan tule sinua syyttämään.
      Tue tytärtäsi oli päätös mikä tahansa.
      Tyttäresi kaipaa nyt isänsä tukea ilman että haukut sitä. Kuuntele ja tue!!!!!
      Jos hylkäät ja painostat tytärtäsi niin olet maailman huonoin isä!!!!

    • oikeuteen

      Touhua se inttipoika oikeuteen alaikäiseen, lapseen, sekaantumisesta.

      • Suvikki74

        ja lapsi maailmaan, jos tyttären terveys sen kestää. Miksi viaton pitäisi tappaa? Adoptio olisi hyvä vaihtoehto, jos lapsi on laitettu alkuun yhdessä tuumin, abortti vain jos syynä raiskaus ja siksi ettei tyttöä saa pakoittaa kantamaan lasta ja sitten moninkertaista taakkaa. Silti, adoptio olisi ollut mun valinta tuossa iässä.


      • neropatti88...

        16 vuotias on lailisesti kyvykäs seksiin. Eli se ei ole alaikäiseen sekaantumista.


      • :))

        se on ihan turhaa edes yrittää saattaa inttipoikaa oikeuteen, koska sitä he eivät tule koskaan voittamaan.. Jos et sattunut tietämään niin seksuaalinen ikäraja on 16v!!


    • Pusuville

      Sinä "YHISÄ56" OLET MURHAAJA JOS VAADIT TYTTÖÄSI ABORTTIIN...
      Jos sukusi ei hyväksy lapsesi synnyttämistä, ota ero suvustasi mutta älä missään vaiheessa tyttärestäsi...
      Minulla on kokemus abortista kun poikani tyttöystävä otti abortin kesken opintojensa ja nyt ei tule raskaaksi vaikka miten nussii joten mieti tarkkaan mihin ryhdyt että et pilaa tyttäresi loppuelämää typeryydelläsi....

    • neropatti88...

      Eiköhän se ole ihan oma asia tekeekö abortin tai ei. 16 vuotias kuitenkin on lähes täysiikäinen ja kykeneväinen päätökseen pitääkö penskan tai ei.

      Itekkin sitä mieltä että ei pitäis tehä penskaa jos ei siitä voi huolehtia ja abortti olisi silloin paras vaihtoehto. Tuolainen kiristäminen suhteen katkaisulla on täysin naurattaavaa ja sen vuoksi sinutkin pitäis viedä ladontaakse.

    • No just

      Vai suku vaikutta "SINUN" päätöksiisi. En yhtään ihmettele että olet YH !!
      Tuollaisella asenteella tulet olemaan ja pysymään yksin.

      Anna TYTTÄRESI tehdä oma valintansa jos haluat lapsenlapsia tavata mikäli edes enään mahdollista.

    • Käyttäkää kumia, nii

      Asiat tärkeysjärjestykseen tosiaan. 1. Suvulle tuottama häpeä. 2. Välit poikki omaan lapseen...voi moro.
      Oletko missään vaiheessa keskuttelut (ei huutanut/saarnannut) tyttäresi kanssa?

    • tyttö 16w.

      Abortti on murha! olen itse saman ikäinen ja tiedän että jos tulisin raskaaksi, yksinhuoltaja äitini auttaisi minua huolehtimaan lapsesta. Ja mistä tiedät ettei tämä inttipoika kanna vastuutaan?!!! Itse olen kihloissa maailman ihanimman miehen kanssa joka kantaisi vastuunsa samanlaiseessa tilanteessa.

    • cghkfrityruofyu

      Olin 16 vuotias kun tulin raskaaksi. Minun ja mieheni vanhemmat yrittivät kiristys-uhkaus-lahjonta keinoja, mutta päätös oli meidän, ja päätimme pitää lapsen. Nyt tyttö on kohta 8 v, mummojen mussu ja ukkien prinsessa. Miehen kanssa kyllä erottiin lapsen ollessa vielä vauva, mutta olen yksin onnistunut kasvattamaan hienon tyttären, vaikka jälkeenpäin ajateltuna olin ehkä hieman liian nuori ja tietämätön äidiksi. Vaikka tyttäresi tuntuisikin nyt hieman epäsovinnaiselta äidiksi, täytyy muistaa se, että odotusaikana tuleva äiti tulee muuttumaan paljon! Jos tyttäresi aikoo pitää lapsen, sinuna antaisin tukea, häpeästä ja omista tuntemuksistasi huolimatta, sillä odottava äiti ei ikinä tule unohtamaan raskauden aikana saamiaan loukkauksia..

      • jaritsu

        Hyvä vastaus, kymmenen pistettä ja papukaija merkki:)

        Hyvää alkanutta uutta vuotta sinulle. Teiniäiti ja ympäristö määrää kuinka tulee käymään, on varmasti huonojakin ihmiskohtaloita. Onneksi on myös hyviä:)


      • tuulia mummi

        Jos olet vaatinut tytärtäsi tekemään abortin yhtenä syynä että suvun maine menee niin pyydät heti häneltä anteeksi .Lapsi on hädisään muutenkin.Tänäpäivänä yksinhuoltaja vanhemmat saa niin paljon tukea yhteiskunnaltakin että varmaan pärjäävät.Nuoret tukee ja auttaa toisiaan ja onhan meillä lähisukulaisillakin velvollisuutemme toisiamme kohtaan.Kun ensi hämmennys menee ohi alatte odottamaan vauvan tuloa koko perhe


    • sivustaseuraaja

      AInakin olet liian ankara syntymättömälle lapselle.

    • syntymättömän lapsen murha on suurempi taakka kantaa lopun elämäänsä kuin jokin suvun häpeä.

    • ziidu

      Hommaa hänelle puhujaksi joku asian läpikäynyt (Mielellään lapsen pitänyt) millaista on lapsen kanssa eläminen ja oleminen. Ei ihan niin pumpulia kun moni saattaa luulla... Kerro hänelle että punnitsee vaihoehtoja. Miten käy koulun, nuoruuden, vapauden ja itsensä elättämisen kun siinä on vielä toinen ihminen mukana koko ajan. Entäs jos lasta ei sitten pidäkkään? Mitä mahdollisuuksia siitä tulee eteen? Mielestäni abortti on aivan tapauskohtainen valinta. Ei murha eikä vapaus jokaisen elämäntilanne päättää vaihtoehdot.

    • mimmi ja liisa

      Todellakin olet liian ankara kuka äiti on oikeasti tuollainen!?!?!?!? Onneksi minulla ei ole tuollaista äitiä! Se on tyttären oma asia ja jos hän haluaa oppia kantapään kautta niin oppikoon! Äitinä sinun velvollisuutesi olisi tukea tytärtäsi joka tapauksessa! Hyi häpeä

      • Huhhutihuu

        Tämä provoilijahan onkin nimimerkkinsä mukaan isä, eikä äiti.


      • MIMMI Ja liisa
        Huhhutihuu kirjoitti:

        Tämä provoilijahan onkin nimimerkkinsä mukaan isä, eikä äiti.

        EI MUUTA aSIAA MIKSIKÄÄN


    • erikoista...

      Monet ovat puolustaneet elämää ja pitäneet aborttia vääränä.

      Eihän viattoman lapsen surmaaminen ole ratkaisu mihinkään. Lasta ei voi rangaista sen vanhempien tekojen perusteella. Jos ei pysty kantamaan vastuuta, voi lapsen antaa adoptoivaksi.

    • Vanhempi itsekkin

      Oletko miettinyt millaiset arvet abortti jättäisi tyttäreesi,jos hän ei itse sitä halua?Ja jo on helvetin hieno suku kun lapsi olisi häpeä! Huh huh.. Kunnon vanehmpi antaisi tukensa lapselle olisi päätös mikä tahansa, mutta oma päätös sen on oltva.

    • siinähän vaadit sitten

    • mimmi ja liisa
    • suututtaa todella

      No olet todella vastuuton isä. Keneltä se lapsi tukea saa kuin omilta vanhemiltaan, olisikohan sinun pitänyt aikasemmin antaa valistusta tyttärellesi. Et sinä voi vaatia mitään, kyllä se on tyttäresi päätös pitääkö lapsen vai ei.

    • wriina

      muuten ok, mutta älä nyt sentään välejä katkaise lapseesi jos ei suostu aborttiin. ymmärräthän myös sen että lapsesi tarvitsee sitten aikuisen tukea koska abortti on aina henkisesti hyvin raskas ja voi johtaa erittäin vaikeaan masennukseen. Sanon tämän koska itse koin tälläisen nuorena enkä ole päässyt siitä yli vieläkään.

    • kohta 30v

      kokemuksesta puhun, sain ensimmäisen lapseni 18 vuotiaana, ja jos olisin tuolloin tiennyt mihin niin nuorena lähdin, olisin odottanut muutaman vuoden.
      Minusta 16-vuotias on liian nuori saamaan lapsia, koko elämä vielä edessä siinä iässä.
      kyllä niitä lapsia kerkeää myöhemminkin tekemään.

      • ihannoijalle

        Koskaan tosin ei voi tietää vaikka tämä olisi viimeinen tilaisuus lapsen saamiseen, koskaan! Mites niitä sit enää myöhemmin "tekee" jollei tuukaan?
        Toivoisitko sä siis että lapsesi ois mieluummin kuollu kun oisit tappanu sen abortilla? Huhhuh, sairasta!!


      • _BlueRose_

        kannatan abortin tekemistä. Tyttäresi on kovin nuori pitämään lapsen. Joten abortti on oikea vaihtoehto. Tyttäresi elämä menee "piloille",jos pitää lapsen.

        Itse olin viestin aloittajan tytärtä 1-vuoden vanhempi eli 17-vuotias,kun sain tietää,että olen 4-viikolla raskaana. Olin epävarmassa suhteessa ja mies oli hulttio. Vanhempani halusivat abortin ja minä itse myös. Minulla olisi mennyt oma elämäni piloille,jos olisin tuolloin pitänyt lapsen.

        Nyt 25-vuotiaana asia on kuitenkin toisin. Olen vakavassa parisuhteessa ja nyt lapsi on tervetullut elämääni.


      • Jakajan kädessä

        toisille se ei ole ehtimisestä kiinni. On joitakin, joskin hyvin pieni osa väestöstä joilla raskaaksi tuleminen on mahdotonta 20 ikävuoden kieppeillä. Itse kuulun tähän vähemmistöön, joskaan en ole vielä kokeillut auttaisiko hoidot minun kohdallani.

        Mun kohdalla mun olisi varmaanki sittenki pitänyt seurustella alle 18-vuotiaana ja tulla raskaaksi. Säännölliset kuukautiset kun loppuivat multa jo yläasteen jälkeen. Lukioaikana oli vielä jonkin verran joka toinen tai joka kolmas kuukausi. Mutta vuoden 2003 jälkeen ei ole ollut kuin yhdet kuukautiset vuonna 2007.

        Tällä haluan vain sanoa että ihmiskohtaloita on monenlaisia, ja tulevaisuuteensa ei välttämättä voi paljonkaan vaikuttaa. Aina ei kaikki mene niinkuin haluaa eikä saa mitä haluaisi. Sillä mennään mitkä kortit on kullekin jaettu. Kaikki elämän asiat ei ole omassa hallinnassa.


      • poistoon!!!

        olet varmasti ylpeä tekstistäsi!


      • sitten..
        _BlueRose_ kirjoitti:

        kannatan abortin tekemistä. Tyttäresi on kovin nuori pitämään lapsen. Joten abortti on oikea vaihtoehto. Tyttäresi elämä menee "piloille",jos pitää lapsen.

        Itse olin viestin aloittajan tytärtä 1-vuoden vanhempi eli 17-vuotias,kun sain tietää,että olen 4-viikolla raskaana. Olin epävarmassa suhteessa ja mies oli hulttio. Vanhempani halusivat abortin ja minä itse myös. Minulla olisi mennyt oma elämäni piloille,jos olisin tuolloin pitänyt lapsen.

        Nyt 25-vuotiaana asia on kuitenkin toisin. Olen vakavassa parisuhteessa ja nyt lapsi on tervetullut elämääni.

        tulit pilanneeksi lapsesi koko vuosikymmenten ihmiselämän. Mahtaa olla mahti fiilis. Ehkä se olikin ainoa lapsi jonka koskaan olisit saanut..


    • mieti vähän asioitas

      Abortti se häpeällinen teko on, eikä suinkaan lapsen saanti!
      Toivottavasti tyttäresi vihaa sinua lopun ikääsi, päätti hän sitten olla viisas, taikka pilata elämänsä neuvojesi mukaan!

    • minä vaan

      oisit opettanut likalle ehkäisyä ei aportti o ratkaisu

    • kätilömummo 60

      Hei,YHisä. Oletko ottanut huomioon kaikki abortin seuraukset? Mitä, jos tyttäresi ei saa enää koskaan lapsia? Olen itse kätilö ja hyvin selvillä näistä asioista.
      Miten niin, tuottaisi häpeää suvullesi? Eletään nykyaikaa.
      Anna hänen päättä asiasta sen jälkeen ,kun on keskustellut gynekologin kanssa. Ole tyttäresi tukena, älä katkaise välejä.

    • äimistynyt:P

      vaikka hän ei ole täysi-ikänen asia on periaatteessa hänen päätös:/ vittu yks häpeä suvulle se on pientä tyttären ja isän välit pitää pysyä kunnossa. ja tottakai suvunkin mutta häpeä ei ainakaan ole sinun vika. ja sanonpahan että välit poikki homma on aika lapsellista ja typerää!! mieti asia on sinun mutta riita ei kannata entä jos hän ei saa enää ikinä lapsia??

    • Tane (84)

      Bravoo miten on mahdollista jotta et oo pitänä keskusteluja koko seksi aiheesta???
      Eikö se ole jo siun osalta suuri vastuu jo siinä jotta nuori ois perillä asioista jottei kävisi näin...
      Nuoria ei kiinnosta kuunnella,ei kantaa vastuuta,kokeilee koska muutkin tekee niin jotta ei koe itseesä huonommaksi...
      Tuota ei oisitapahtuna jos oisit puhuna tyttäresi kanssa kahden ja vakavasti siitä huolimatta vaikka ei kuuntelisi tai sitten oisin sanona vaan et puhutko mielummin lääkärin kanssa asiasta...
      Miulle tehtii kotona selväksi jo 12w jotta poikien kanssa ei pelehditä vaikka ne kuinka vonkuis salaa kokeilee...
      Kuri pitää lähtee kotoa ja tiukka sellanen jotta se nuori tajuaa jotta nyt on parasta oikeesti kuunnella ja miettii jotta oisko ne vanhemmat tai vanhempi oikeessa...
      Suurin syy teiniraskauksii on just tottelemattomuus,ei minkään sortin kuria,eikä yhteinen kommunikointi pelaa...
      Jos ei nuori omasta tahosta halua kuunnella vanhempia tai niitä riskejä mitä seuraa niin sit on otettava vanhempana tiukemmat otteet ei siitä muuten tuu lasta eikä paskaa oikeesti...
      Kaikki lähtee oikeesti koti oloista....jos kotona tyttö tai poika saa mitä haluu ne saa myös muualta ja jos ei saa niin tekee uhallaki...
      Kokemusta on omasta serkusta...se ei ollut ees valmis äidiksi mutta hänen oli pakko tekasta paksuksi ihtesä koska minulla oli vauvakuume ja se oli haluttu syntyvän mutta se on väärin jotta tekastaa koska muutkin haluu ja muutkin tekee....Järki pitäs olla oikeesti mukana..

    • Äippä 27v.

      Mielipiteeni on että sinä olet itsekäs ja erittäin asiaton! et voi tietää miten tyttäresi lapsen kanssa selviäisi, eikä todellakaan ole häpeä saada lapsi, oli minkäikäinen hyvänsä. Ehkä sinun pitäisi tukea tytärtäsi ja luottaa siihen. Sitä paitsi lasta ei ole pakko pitää jos ei tahdo. Se on kuitenkin tyttäresi valinta. Nolo olet jos sen takia lapsesi hylkäät! ja sinä siinä menetät kaksi omaa läheistäsi! Kannattaa harkita..Minä olen saanut lapsen 16vuotiaana, enkä ole katunut päivääkään!! Perheeni on tukenut minua koko ajan ja itse olen lapseni kasvattanut! Eikä ole häpeää koettu, kunnioitusta paremmin kun on pärjännyt.. Katunut olisin jos olisin oman lapseni tappanut, en ymmärrä sellaista..Tyttäresi on itse tämän raskauden aiheuttanut, mietipä mistä moinen voisi johtua, sinä olet hänet kasvattanut! ja toivon että haluaa myös pitää lapsen ja päättää tehdä niin, ettei myöhemmin kadu...Voimia tyttärellesi ja kasva SINÄ aikuiseksi ja tue lastasi!!

      • äiti neljälle

        abortti tarkoittaa jo alkaneen elämän lopettamista.Tyttäresi kokee asian syvästi vääränä niin kuin se onkin.Hän todennäköisesti kantaisi kipua lopunelämäänsä ehkä sinäkin jollakin tasolla ja nekin päivät olisivat edessä että tytär syyttäisi sinua abortista.Vaikka ymmärränkin syvästi inhimilliset tekijät tilanteessa asiaa ei kuitenkaan voi muuttaa abortti on murha.Miettikääpä olisiko adoptio tyttäresi tilanteessa mahdollinen.On paljon hyviä vanhempia jotka kaipaisivat kipeästi lasta,monta tyhjää lämmintä syliä,Lapsenlapsesi saisi elämän ja tyttärelläsi olisi mahdollisuus jatkaa elämäänsä hyvällä omallatunnolla


    • 38v pappa

      Niinhän se menee nykyään ettei 15 vuotias ole enää mikään lapsi. 15 vuotias saa päättää terveydestään ja terveydentilastaan aivan itse. Senhän takia vanhemmille ei enää kerrota 15 vuotiaan lääkärikäynneistä ym kun on vastuullisessa iässä itse ja osaa tehdä omat päätökset.
      15 vuotias on silti kovin nuori tekemään vastuullisia päätöksiä aivan yksin ja tarvitsee vanhempien opastusta ja kannustusta.
      Jos tyttäresi olisi halunnut keskeyttää raskauden olisi se tehnyt varmaankin sen kaikessa hiljasuudessa. Ehkä halusi kuulla mielipiteesi ja miten reagoit. Anna tyttärellesi kunniaa kun on kertonut ison asian vaikka luultavimmin se oli kovin hankalaa ja menettänyt yöunensa sen takia miten kertoa, koska kertoa vai kertoakko ollenkaan. Rohkaise keskustelemaan avoimesti kaikesta ja kuuntele. Näin merkkaan enemmän kun mitä tytär voi isältään toivoa ja saatte elinikäisen kontaktin.
      Puhukaa avoimesti, istukaa sohvalle ja miettikää ratkasuja rauhassa molempien kannalta.

      Talvisin terveisin isä jolla 18v tytär jolla 1,5v poika. Papaksi tulo oli 38 vuotiaalle kova paikka,mutta ylpeänä sen kannan nykyään.

      Nimimerkillä tiedän mistä puhua.

    • mummo vm 1930

      Älä hyvä mies tee moista tyhmyyttä.

    • Teiniäiti

      Abortti on mieltä järkyttävä ja henkilökohtainen asia, johon ei mielestäni voi pakottaa ketään. Tietty tunnet tyttäresi, mutta mitä mieltä hän on itse? Tulin itse raskaaksi 16v, eikä abortti käynyt mielessäkään. Siitä on nyt jo aikaa 26 vuotta, kaksi poikaa, nuorempi 22v. Ikäväkseni olen joutunut abortinkin käymään läpi aviomiehen painostuksesta, johon en ikinä enää suostuisi. Minusta olisi tärkeää, että tyttäresi saa itse päättää mitä tekee, koska hän sen asian kanssa joutuu elämään. Ja tollasta "häpeän tuottamista suvulle" ei kannata miettiäkään!!!

    • Voi itkut!

      Taidat itse olla häpeäksi suvullesi. Voi mikä tekopyhä paskiainen! Tajuatko, mitä menetät, jos heität lapsesi ja lapsenlapsen ulos elämästäsi? Nuorihan tyttäresi kieltämättä on, mutta ei maailma siihen kaadu, jos olet tukena ja turvana. Mitä merkitystä sillä on, mitä muut ajattelee? Nosta pää pystyyn ja ole ylpeä mummi!

    • vau!

      No oletko ehkä kysynyt tyttösi mielipiddettä .. jos hän vaikka haluu pitää lapsen ja ethän nyt varmaan musliimi ole jotka tappaa omaiset jos tuottaa häpiää suvulleen ..niin että kysele vähäsen ennekuin teet päätöksiä jotka ei nyt ihan sinulle kokonaisuudessa kuulu .. jos tyttö haluu lapsen... niin ett sitä pakottaa voi..koska olis hyvä kysellä ja tukia sitä päätöstä jonka hän itse tekeee...


      senkin torvi...

    • NeitsytMaria..

      On sitä ennemminkin lapsia nuorena saatu ja ei ole mikään uus juttu että 16v tullaan äidiksi.Omassa suvussani on ihan tavallista tulla 15-19v jo äidiksi eikä se ole elämän etenemistä härinnyt päin vastoin aikuistutaan vain nopeammin kuin muut oman ikäiset!

    • 16+6

      avaushan on huono provo, mutta tyttöhän on vain nuori, ei niinkään vastuuntunnoton ja kyvytön.

      ainoa vastuuntunnoton ja kyvytön olet itseasiassa sinä. sinun pitäisi isänä ja isoisänä olla valmis ensinnäkin tukemaan oman lapsesi kasvua ja itsenäistymistä, mutta myös huolehtimaan lapsestasi ja lapsenlapsestasi kaikissa elämän haasteissa.

      sinä olet siis rakkaudeton, tahdoton, vastuuntunnoton ja kyvytön isänä ja isoisänä.

    • Kyllä olet liian ankara. Se on sun lapsi ja sun tarvii huolehtia hänestä siitä huolimatta, että tekee omat päätöksensä.

    • 11 000 lasta/vuosi

      Mukavuusaborttien yksi ikävä puoli on sekin, että naisia painostetaan surmauttamaan lapsensa jopa vastoin omaa tahtoaan. Painostaja voi olla poikaystävä, mies, äiti, työnantaja, kaveri jopa isoisä yms jne. Aloittajan tekstissä tulevat jo lapseen kohdistuvat "kunniamurhat" eli "kunnia-abortit" esille.

      Viranomaiset eivät noudata lakia ja tarkista abortin anojan "sosiaalisten syiden" oikeellisuutta edes sen vertaa, että lapsi saisi pitää henkensä kunhan äidin oikeusturva olisi kunnossa. On käsittämätöntä kuinka oikeus ja sosiaaliministeriö "suojaavat" edes naisen etua mukavuusabortteja tehtailtaessa.

      Mukavuusaborteista on tehty julkista hupia, jonka veronmaksajat kustantavat.

      Vuosittain surmataan mukavuusaborteissa miltei 11 000 lasta - rikkaassa ja hyvinvoivassa Suomessa.

      Joka päivä surmataan koululokallinen lapsia, eikä loppua käsittämättömälle murhenäytelmälle ole näkyvissä.

    • Iloinen rouva

      Älä pakota pliis! Kaikkein parhainta kasvua elämää varten on se, että ottaa vastuun teoistaa. Ja ottaisitko omalletunnollesi lapsesi mielenterveysongelmat jotka voivat seurata tehtyä aborttia? Itse olen nähnyt kuinka lapsi tuo terkoitusta elämään ja myös pakottaa kasvamaan vastuuseen. Tyttäreni sai lapsen 17-vuotiaana ja on onnellinen useammankin lapsen äiti nyt ja naimisissa.

    • Mies345

      Mielestäni abortti on vauvan murha. Jos ei pysty pitämään lasta jostain syystä, niin sen voi aina antaa pois adoptioon. Siellä on varmasti pareja, jotka mielellään ottavat heille arvokkaan vauvan.

      Eli ei aborttia vaan antakaa lapsi adoptioon heti kun se syntyy.

      Tyttäreen ei kannata katkaista suhteita, se vain osoittaa sinun kylmyyttä ja ylpeyttä. Rakkaus on tärkeää.

      .

    • kokkolakundi

      itse en todellakaan oo abortin kannalla,jos on valmis menemään sänkyyn on valmis kantamaan vastuunsa.. sitä paitsi tyttö saa itse päättää pitääkö lapsensa.. jos hän on haluaa pitää lapsen niin hän pitää! Vihaan ihmisiä jotka tekevät Abortin! tyttäresi on fiksumpi kuin sinä sillä hän haluaa pitää lapsen ja on valmis kantamaan vastuunsa..

    • Mallas-tiina

      Onko vauva häpeä... Ensimmäisenä ajatellaan, että mitä suku ajattelee, eikä sitä, mitä tyttäresi joutuu kärsimään ja tuleeko hän henkisesti selviytymään abortista. Itse olen ollut 24-vuotias, kun olen tehnyt abortin, koska miesystäväni sitä vaati, enkä ajatellut asiaa itse ollenkaan. Olen katunut päätöstäni tähän ikään asti ja nyt olen 50 vuotias, mutta onnellisesti aikuisen lapsen äiti. Tyttäresi vastuun kantakoon, kun et ole häntä ohjannut näissä asioissa. Kysy myös tyttäresi mielipidettä. Jos katsot, että tyttäresi on todella vastuuton eikä anna lapselle turvallista elämään, mikä myös on todennäköistä tuossa iässä ja lapsi jäisi sinun kasvatettavaksi tai sitten adoptoitavaksi. Ja ehkäisy käyttöön. Tänä päivänä jo 10-12-vuotiaat harrastavat seksiä.

    • gabriella00

      Itse olin 17 vuotiaana raskaana ja aluksi vanhemmat olivat tukemassa, mutta lopulta sanoivat että kannattaisi miettiä abortia. Eivät painostaneet, mutta puhuttiin kaikista näkökannoista jne..

      Itse nyt 5 vuotta myöhemmin voin sanoa että se oli oikea ratkaisu. Abortti ei ole mikään ehkäisykeino, mutta ei myöskään mikään lapsen murha. En ajattele koskaan että olen tappanut oman lapseni. Se on viimeinen vaihtoehto. Tottakai välillä mietin että "nyt minulla voisi olla 4v lapsi" jne. Mutta minkäs teet.. varmasti näin oli tarkoitettu ja saan lapsia joskus oikean ihmisen kanssa oikeaan aikaan. Olen saanut opiskella kaikki haaveilemani koulut ja tehdä kaiken muunkin. Ja olen vasta 22v! Vielä on aikaa lapsille!

      • sekin on

        ihmisen suunnitelmallista tappamista, vaikka kuinka yrität tekoasi vähätellä. Oishan se kammottavaa joutua ajattelemaan mitä tosiasiassa on tehnyt lapselleen. Harvan psyyke sellaisesta ehjänä selviääkään. Koskaan ei voi tietää onko aikaa ja saako niitä lapsia enää sitten kun haluaa.


      • onnellinen.
        sekin on kirjoitti:

        ihmisen suunnitelmallista tappamista, vaikka kuinka yrität tekoasi vähätellä. Oishan se kammottavaa joutua ajattelemaan mitä tosiasiassa on tehnyt lapselleen. Harvan psyyke sellaisesta ehjänä selviääkään. Koskaan ei voi tietää onko aikaa ja saako niitä lapsia enää sitten kun haluaa.

        Eipä noita lapsia kaikki halua saada ja siksi onkin hyvä abortoida alkio, ettei pääse lapseksi kasvamaankaan. Ihanaa, etät meillä on laillin abortti.


      • ei riitä
        onnellinen. kirjoitti:

        Eipä noita lapsia kaikki halua saada ja siksi onkin hyvä abortoida alkio, ettei pääse lapseksi kasvamaankaan. Ihanaa, etät meillä on laillin abortti.

        hyväksyttäväksi syyksi tappaa lapsia. Ihanaa että meillä on lainmukainen sananvapaus kertoa tämä.


    • täyden TUEN

      ja jos ei ole ja olet ihan tosissasi, niin HULLU ÄMMÄ OLET!!!!!!!!
      Mikä sinä kuvittelet olevasi määräämään KENENKÄÄN elämästä ja tekemään tuollaisia päätöksiä toisen puolesta, toivottavasti tyttäresi ja sukusi katkaisevat siteensä sinuun!!!!!!olisi ollut fiksua sinun äidiltäsi abortoida sinut!!!
      Ja minä olen teiniäiti joka sai ensimmäisen lapsen 17 vuotiaana, äidiltä täyden TUEN ja myös suvultani!!!
      Nyt olen jo kolmen lapsen äiti, naimisissa, yrittäjä ja taloudellisesti kaikki kunnossa, siinä on sinunlaisillesi mietittävää!!!ja luulen että olen ajatusmaailmaltani paljon terveempi kuin sinä ystäväiseni!!

    • Kiplari

      Itse olen teiniäiti ja vielä yksinhuoltaja sellainen.Elämäntilanteeni ei ollut mitenkään sopiva lapselle,olin nuori ja aika kova menemään. Olin kuudentoista kun tulin raskaaksi ehkäisyn pettäessä,mies otti jalat alleen uutisen kuulleessaan,mutta entä sitten.. Päätin huolehtia tuosta pienestä ihmisen alusta niin hyvin kun voisin. Se että on 16 ei tarkoita sitä,etteikö kykeni huolehtimaan tulevasta lapsesta,raskauden aikana kasvaa tulevaan äidin rooliinsa kummasti. En tunne tytärtäsi,joten en voi sanoa onko hänestä äidiksi,mutta anna tytön päättää itse,vai haluatko menettää tyttäresi kokonaan? Vai suvulle muka häpeää?! o.O Mitä päässäsi liikkuu? Ettet vain itse tunne häpeää siitä,että tyttärestäsi on tulossa nuori äiti? Kyllä jos minulle noin ankaria olisi oltu silloinkun kerroin odottavani ensimmäistä,olisin varmassti katkaissut välit vanhempiini. Kyse kun on kuitenkin jokaisen omasta kehosta. Loppupelissä tyttäresi tekee valinnan,et sinä. Muista se. Olisit mielummin tukena tyttärellesi,sitä hän nyt tarvitsee eikä tuollaista ankaruutta asian suhteen johon et voi loppupelissä puuttua. Kerta olet noin abortin kannalla niin haluatko tyttäresi masentuvan? Oletko miettinyt mitä seurauksia tyttärellesi mahdollisesti tulee abortin takia? Tyttärellesi toivotan paljon voimia,päätti hän pitää lapsen tai ei. Sinulle,no kuuntele tytärtäsi,älä tuomitse! Omat halusi kun eivät tässä asiassa merkitse mitään.

    • Jees.

      Olet kirjoitusasusta päätellen selvästi syntyperäinen Suomalainen ja nimimerkkisi on ISÄ = Kaatuu jo siihen, että olisi uskottava.

      Häpeäksi suvulle = Tämäkin kohta kusee huomioon ottaen aiemman kohdin

      Olet valmis katkaisemaan suhteen tyttäreesi = kts. aiemmat kohdat, ei mene uskottavan puolelle

      5 riviä tekstiä ja kaatuu jo tuossa noihin 3 kohtaan, ilmeisesti nyt tarkoititkin tehdä tästä läpinäkyvän provon?

      56-vuonna syntynyt isä (tai 56-vuotias) ei kotomaisella taustalla katko välejä tyttäreen tuollaisen takia, tai ainakaan tilitä jostain suvun häpeästä. keksi parempi läppä.

    • "joskus mummi"

      Jos olisin vastaavanlaisessa tilanteessa, toimisin näin. Tukisin kaikinpuolin tytärtäni odotusajan, että hän ja tuleva lapsenlapseni voisivat hyvin. Jos vastuun kantaminen lapsesta on niin ylivoimainen, että en minä ja tyttäreni kestäisi, antaisin lapsen adoptoitavaksi. En missään tapauksessa ansaisi tehdä aborttia. Pilkkoa nyt oma lapsenlapseni kohtuun eläviltä, hyi kauhistus pelkkä ajatuskin. Häpeä suvulle on pieni rasite, mutta murhata lapsenlapsi on hirvittävä asia josta et sinä ja tyttäresi pääse koskaan yli. Mitä voitat sillä että katkaiset välit lapseesi, hän jää yksin ja seuraukset voi olla tuhoisat. Ole viisas ja ajattele ennenkuin toimit. Mitä saat ja mitä menetät.

    • voi voi

      aika perkeleen ankaraa...ei nyt varmaa tarvi mennä niin äärinmäisyyksiin että katkaset suhtees tyttärees!
      senhä päätös se on eikä sun!

    • suvullenne

      Onhan sinustakin tullut isä.

      Todennäköisesti tyttäresi voi paremmin, jos todella katkaiset välisi häneen, ja annat hänen elää omaa elämäänsä, jos se on hintana oman lapsensa synnyttämisestä ja kasvattamisesta, vastuunsa kantamisesta.

      Oletko liian ankara? Typerältä tuo pikemminkin vaikuttaa.

    • dirty doll

      Mitäs siitä vaikka tyttäresi onkin raskaana, tuskin sentään suvullesi josta niin näytät murehtivan...
      Kuulut selvästi tyyppeihin,joilla on päässään maailman lyhyin pururata, jolla koirat käyvät tarpeillaan.
      Joten anna nuorten elää elämäänsä ja elä sinä omaasi.

      t.Dirty Doll

    • Niinpä Niin

      Noh halusin kommentoida tähän viestiin koska itselläni on kokemusta moisesta asiasta....

      Eli tapasin n.10 vuotta sitten tytön, olin silloin 16 vuotias ja tuo tyttö 13 vuotias. Aloimme seurustella ja tietysti kokeilimme seksiäkin.

      Noh oltiin oltu vuoden verran yhdessä ja jossain vaiheessa sitten oli sattunut se kuuluisa "vahinko"....

      Tyttö tuli raskaaksi ja kummatkin päädyimme rakentavassa yhteisessä keskustelussa aborttiin...

      Tytön äiti oli valmis tukemaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Oma isäni oli juurikin aloittajan kaltainen isä. Emmekä edes uskaltaneet kertoa minun vanhemmileni koko raskaudesta.

      Menimme tytön kanssa sairaalalle ja näin ollen abortti aloitettiin..... Noh sitten tulikin mutkia matkaan

      Abortti menikin jotenkin pieleen ja tuo tyttö menetti paljon verta sekä hänen kohtuaan olivat jo lääkärit suunnitelleet poistavansa...

      Onneksi jokin tai joku lopetti verenvuodon ja tyttö sai pitää kohtunsa, mutta hänelle annettiin huonoksi ennusteeksi saada lapsia.

      Että on se abortti huono vaihtoehto kaikin puolin. Ennemmin adoptiokin jos vaan ajattelet yhtään vähää omaa tytärtäsi.

      Tarinalle vielä kuitenkin onnellinenkin loppu tai lopun alku miten sen nyt haluaa mieltää. Olmme tuon samaisen tytön kanssa olleet yhdessä koko tämän vali ajan noista tapahtumista tähän päivään. Ja olemme saaneet reilu vuosi sitten aivan suloisen pojan ja olemme kolmatta vuotta jo naimisissa.

      Joten eipä se 16 nyt liian nuori ole lapselle äidiksi. Ja hieman avarakatseisuutta jokaisen näkökulmalta.

    • yx-mummi

      Sinuna antaisin tyttären itse päättää asiasta.Minunkin tytär teki ekan lapsen samanikäisenä ja minä autoin,
      hoidin lasta ja olin tukena... Kyllä raskaus kasvattaa nuorta paljonkin.Abortti on murha ja raskas kantaa lopunikää syyllisyyttä asiasta.Ajattele lastasi ja unohda suku ja sen mielipiteet.

    • Onnellinen mummu

      Olet mielestäni hyvin itsekäs ja välinpitämätön isä.Eikö vanhempien pidä olla tukena ja turvana lapsilleen tässä kovassa maailmassa, varsinkin silloin kun lapsi eniten heitä tarvitsee.Luulen ettet rakasta lastasi kun olet valmis hylkäämään hänet itseesi ja sukuusi luulemasi häpeän vuoksi.Nykyään ei ole häpeä jos saa lapsen,suurempi häpeä on jos isä vaatii,pakottaa ja uhkailee hylkäämisellä lastaan aborttiin.Etkö ajattele tyttäresi tunteita ollenkaan,oletko edes kysynyt mitä hän itse omasta raskaudestaan ajattelee haluaako hän saada lapsensa.Jo 16vuotias osaa ajatella omilla aivoillaan.Itse sain ensimmäisen lapseni 17vuotiaana ja koskaan en ole katunut,vaikka nuorella iällä hänet sainkin.En ole menettänyt nuoruudestani mitään sellaista jota ei olisi voinut lapsen kanssa tehdä esim.opiskelua,matkustelua,harrastelua,työssä käyntiä ym.Lapseni on jo yli 40vuotias ja hänellä on omat lapset jo isoja.Nyt vain seuraan miten lapsenlapseni(joita on 7)kasvavat ja kun olen vielä hyvässä kunnossa touhuan heidän kanssaan kaikenlaista.Muista sinä isä, lapset on lahja joita ei monetkaan, saa edes isolla rahalla,siksi se on suurin lahja maailmassa.

    • Tukea sinun pitää

      Noinko ehdotonta on isän rakkaus että katkaisee välit jos lapsi ei tottele?

      Kyllä minäkin toisin esille abortin mahdollisuuden, mutta jos tytär sulkee sen vaihtoehdon pois, niin minkäs sinä sille sitten voit? Minä tukisin lasta siinä ratkaisussa minkä hän päättää tehdä.

    • Yllättynyt!

      Oletko valmis ottamaan omalletunnollesi tyttäresi pahan olon? Jos pakotat tyttäresi tekemään abortin, eikä hän saakaan enää ikinä lapsia, niin luonnollisesti hän voi syyttää siitä Sinua. Rakastava isä ei hylkää lastaan missään tilanteessa. Sinun kannattaisi ensiksi katsoa peiliin ja tehdä itsellesi selväksi että tässä on kyseessä tyttäresi elämä, ei Sinun.

    • minä vain

      Kauhea vaatimus. I

    • 41400045054++4+4´´+6

      Ja höpöhöpö tätäkin aloitusta! Jos oikeesti noin teet niin mitä sä sitä täällä vuodatat! Nuija!

    • Lapsen oikeudet

      Abortti on murha ja sinä velvoitat tyttöresi tekemään murhan. Millä viikolla lapsesta tulee ihminen. Ei - hän on sitä jo heti hedelmöittymisestä lähtien. On paljon perheitä, jotka haluavat adobtoida lapsen. Vai että oikein häpeä suvulle, no johan on hieno suku, kun ei elämää kestä katsella.

      • 1717

        ...."tuottaa häpeää suvullemme"...

        No, ehkä lapsiparan ei ole terveellistä syntyä moiseen "häpeäsukuun".


      • Suomen taliban
        1717 kirjoitti:

        ...."tuottaa häpeää suvullemme"...

        No, ehkä lapsiparan ei ole terveellistä syntyä moiseen "häpeäsukuun".

        Tuossa on suomalainen versio "kunniamurhasta".

        Sellaista tyrkyttävät nuorille äideille vanhat kuivat tantat, telaketjufemakot ja näköjään muutamat elähtäneet äijätkin.


    • vinotukka

      Suvun häpeä on raukkamainen puolustus. Anna tyttäresi päättää. Olet todella liian ankara. Ehkä et olisi itsekkään saanut tulla isäksi.

    • Onnellinen äiti, 17

      Olet mielestäni liian ankara. Vanhempien pitäisi tukea ja neuvoa, ei painostaa muutenkin vaikeassa asiassa. Vaikka pelottaisi, että pärjääkö oma lapsi, se on hänen päätöksensä joka on varmasti todella vaikea ilman sitäkin, että vanhemmat ovat painostamassa. Abortti on kuitenkin todella rankka kokemus myös henkisesti. Itselläni ei olisi tullut kysymykseenkään abortti, mutta adoptiota ajattelin. Ilman vanhempieni tukea en olisi jaksanut.

    • mutsi.........

      on näin: uhkailet ja kiristät tytärtäsi katkaisemalla välit. Laki kuitenkin sanoo että olet joka tapauksessa elatusvelvollinen tytärtäsi kohtaan ainakin siihen asti kun hän täyttää 18. Siis et hänen lastaan vaan omaa lastasi.
      Minun tyttäreni sai lapsen 17 vuotiaana. 18 vuotiaaksi asti me vanhemmat maksettiin hänelle "elatusmaksua" kun hän asui jo omillaan lapsen isän kanssa. Jos he ovat oikeutettuja toimeentulotukeen niin siellä huomioidaan joka tapauksessa tuo elatusmaksu ja se vähennetään tuesta. Jos tulevan alaikäisen äidin vanhemmat ei sitä maksa niin toimeentulo tuki ei kata sitä jokatapauksessa. Tai jos kattaa niin tämä elatusmaksu ulosmitataan alaikäisen äidin huoltajalta niinkuin elatusmaksut yleensäkin jos jäävät hoitamatta.

    • miumiu...1

      Varmaan huomasit kun itse lapsesi sait että sun elämäs muuttu aika paljon. Tosi perseestä hyljätä toinen ja voit miettiä minkälainen "äiti" olet jos sen teet. Kun oltiin tyttäres ikäisiä mun kaveri teki abortin ja vieläkin katuu ja juo katumukseensa. Mua pari vuotta nuorempi neiti tuli myös 16v ikäisenä raskaaksi ja on ollut hyvä äiti siitä asti ja nyt on jo 2 lasta. ...... SE ON ELÄMÄÄ valitettavasti, mut sika sä olet jos hylkäät tyttäres oli päätös mikä tahansa

    • ohilukija

      ..mutta saapihan aiheesta keskustelua aikaan...

      .."häpeää suvullemme!" Kjäh, anna mun nauraa.

      Oletko mielestämme liian ankara? -Joo, olet typerä ajatustenheittäjä. Ja JOS asia olisi totta, olist edelleen supertyperystäkin typerämpi tyhmä!

      • Ja katua

        Pikemminkin se tuottaa suvullesi häpeää kun et ole valistanut tytärtäsi ehkäisyasioissa.


    • Kumpi sitten onkaan tärkeämpää? Jos todella välität tyttärestäsi annat hänen tehdä itse oman päätöksensä ja seisot hänen tukenaan tapahtui mitä tahansa. Abortti ei ole naiselle mikään helppo asia. Jos hän tahtoo pitää lapsen, sen ei pitäisi olla sinulle mikään ongelma. Nyt on kyse tyttäresi elämästä. Jokaisella on sitä koskien oma päätösvalta. Myös teini äiti voi pärjätä lapsen kanssa, varsinkin jos hänellä on hyvä tukiverkko. Hylkääminen olisi pahin mahdollinen asia mitä voit tässä tilanteessa tehdä.

    • omatunto12345

      olet. tyttären elämä on tyttären elämä, sun on sun.
      vain tyttäresi nukkuu yöt ja valvoo päivät sen valinnan kanssa, et sinä.

      • .:ministeri:.

        aborttia ei kannata tehdä koska se on melkeinpä murha! Olet ääliö jos vaadit sellaista vaikka joku panikin sen paksuksi ei se tarkoita että kannattaa murhata joku.
        Katkaise kaikki suhteet vaan niinkuin langan pätkät mutta ei kannata tehdä aborttia!


      • vanattara

        Abortti on murha myös minun mielestäni enkä ikimaailmassa tekisi mitään sellaista vaikka elämäni olisi miten päin kallellaan tahansa. Enkä pakottaisi tytärtäni sellaiseen, vaan tukisin häntä HÄNEN OMASSA PÄÄTÖKSESSÄÄN. Suvun häpeä on viimeinen asia mitä tässä kohtaa sinun pitäisi miettiä. Mitä VÄLIÄ sillä on, mitä muut ajattelee?! Tyttäresi elämä se on eikä sinun eikä kenenkään muun. Mitähän lapsen isä tästä on mieltä??
        Tuntuu pahalta, kun meinaat pakottaa tyttäresi aborttiin, kyllä se raskaus ja äitiys kasvattaa ihmeen paljon. Miksi luulet ettei hän siitä selviäsi?! Ja 16-vuotias osaa kyllä itse päättää, pitääkö lapsen vai ei.
        Itse oon 19-v ja lasta yrittäny kohta vuoden, joten senkin takia tuntuu erittäin pahalta, kun toiset ei tuu millään raskaaksi ja toiset tulee, mutta sitten se pieni elämänalku pakotetaan häneltä pois!


    • teiniäiti

      Minä sain ensimmäisen lapseni ollessani 17v. Olin 16v kun aloin odottaa. Koko odotusajan pelkäsin että vanhempani hylkäävät minut ja ajattelin että lapsi on häpeä suvulleni. Siispä salasin raskauden aina 6. kuulle asti. Onneksi olen isokokoinen, kukaan ei sitä ennen osannut epäillä mitään. Tai ainakaan kukaan ei myöntänyt...
      Hän on nyt 9v jolla varhaisteinin elkeitä. Hän on syntymästään asti ollut sukumme silmäterä, kaikkien kullanmuru.
      Aborttia en olisi voinut kuvitellakaan. Valistusta olin kotona saanut mutta minä paskat siitä piittasin. Itse menin seksiä harrastamaan ja vastuuni kannoin.

    • Minun ajatuksiani...

      Kerronpa oman kokemukseni asiasta.....

      Itse yritin vuosia mieheni kanssa saada lapsia, mutta emme niitä saaneet. Suru oli suuri. Vuosien odotuksen jälkeen adoptoimme pienen tytön ihan vauvana. Myös hänen äitinsä oli nuori tyttö, joka oli tullut vahingossa raskaaksi. Kun nyt katson tuon pienen ihmisen suloisia kasvoja, tuntuisi kauhealta ajatella, että hän ei olisi saanut syntyä koskaan. Tai entäpä jos hän ei olisi koskaan tullut kietomaan pieniä käsiänsä minun kaulani ympärille ja sanonut äiti.... Niin pienestä tämä kaikki on lopulta kiinni. Älä tuomitse tytärtäsi, älä ainakaan hylkää häntä. Hän tarvitsee sinua nyt enemmän kuin koskaan, oli ratkaisu sitten mikä tahansa. Painostaa tai uhkailla häntä ei saa, ratkaisu on niin suuri ja sen kanssa on elettävä, olipa se sitten mikä tahansa. Älä välitä, mitä muut teistä ajattelevat, sinun lapsesi on oltava tärkein. Rakkautta ja rinnalla kulkemista hän nyt tarvitsee.

    • girl92..

      todellakin liian anakara! uskon että on tuollaiset fiilikset, mutta eikö juuri nyt tyttösi tarvitse sinun tukea ja apua?? Etkä voi vaatia tuollaista asiaa häneltä, se on hänen itsensä' päätettävissä. kauhea isä olet, jos tuollaista ajattelet

    • ..

      Naisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Voit kertoa sun mielipiteen, muttet voi pakottaa.

    • äiti 20v x 2 lasta

      Jos isäni olisi 4 vuotta sitten sanonut mulle että mun pitäisi abortti tehdä niin olisin itse laittanut välit häneen poikki. Enkä olisi yhteyttä pitänyt.
      Oletko ajatellut kuinka onnekas sinä olet että sulla on tytär joka kykenee saamaan lapsia. Sehän vasta suvullesi häpeä oisikin jos olisikin niin päin että tyttäresi ei voi saada lapsia. Sun kannattaa harkita tuota asiaa nyt vähän tarkemmin ja ottaa lapsenlapsesi avosylin vastaan. se mitä sukusi ajattelee on vain alkuhuumaa. Sitten kun huomaavat kuinka hän pärjää lapsensa kanssa niin häpeävät itse. Jos sinä olisit isäni ja pistäisit välit poikki ja et pitäisi yhteyttä ja sitten kun havahdut että olet tehnyt virheen, niin en antaisi sinulle anteeksi. Nuorena äitinä on vaikeaa mutta se ei tarkota ettei pärjäisi. itse sain esikoiseni myös 16 vuotiaana. Vaikeatahan tämä on mutta kun muistelen aikaa taaksepäin niin voin sanoa että kovin kakarahan olin. ja asian olisi voinut jättää myöhemmäksikin. tässä vaiheessa suosittelisin että kerrot tyttärellesi että hänen kannattaa tutustua ensin nuoreen yksinhuoltajaan joka ei ryyppäile joka viikonloppu ja näkemään omin silmin millaista elämää se on. En suosittele tälläistä elämää yhdellekkään nuorelle koska siinä menee elämä sekaisin, mutta en kyllä käskisi aborttiinkaan. eihän tämä ole loppujen lopuksi kuin normaalia työtä ilman hyvää palkkaa ja loparien ottamis mahdollisuuksia.

      • Ailamaija

        Kyllä voisitte vähän miettiä ketkä väitätte että abortti on tappamista. Sittenhän miehillä masturbaatio olisi myös tappamista, ajatelkaa miten julmaa laittaa vessanpytystä elävät siittiöt sontaviemäriin. Kertokaapa mitä muistatte ajastanne jolloin olitte alkutekijöissään äidin mahassa, ette mitään. Eihän aborttia tehdä enää tietyn ajan jälkeen raskauden alusta, vain silloin kun lapsi on vielä alkion tasolla. Tämän ketjun aloittajalle kaikki tuki, olet aivan oikealla asialla, tyttäresi ja tulevan lapsen tulevaisuus on hyvin suurella todennäköisyydellä kehno, toki harvinaisia poikkeuksia löytyy. Paljon pahemmalta kuin abortti tuntuu lapsen mahdollinen huostaanotto tai adoptio kun silloin on jo lapsen fyysisesti synnyttänyt.


      • elämä alkaa
        Ailamaija kirjoitti:

        Kyllä voisitte vähän miettiä ketkä väitätte että abortti on tappamista. Sittenhän miehillä masturbaatio olisi myös tappamista, ajatelkaa miten julmaa laittaa vessanpytystä elävät siittiöt sontaviemäriin. Kertokaapa mitä muistatte ajastanne jolloin olitte alkutekijöissään äidin mahassa, ette mitään. Eihän aborttia tehdä enää tietyn ajan jälkeen raskauden alusta, vain silloin kun lapsi on vielä alkion tasolla. Tämän ketjun aloittajalle kaikki tuki, olet aivan oikealla asialla, tyttäresi ja tulevan lapsen tulevaisuus on hyvin suurella todennäköisyydellä kehno, toki harvinaisia poikkeuksia löytyy. Paljon pahemmalta kuin abortti tuntuu lapsen mahdollinen huostaanotto tai adoptio kun silloin on jo lapsen fyysisesti synnyttänyt.

        hedelmöityksestä, jonka jälkeen sikiö on valmis kasvamaan aikuiseksi ihmiseksi ja jolloin yksilönkehitys alkaa. Hedelmöittynyt sikiö ei ole sen enempää tai vähempää ihminen kuin vaikkapa 70-vuotias vanhus.

        Asioiden muistaminen ei ole ihmisyyden mitta. Ovathan koomassa makaavat ihmiset edelleen ihmisiä, vaikka eivät mitään muistakaan.

        Siittiöt kuolevat joka tapauksessa, masturboit tai et. Ne elävät vain rajoitetun ajan, ovat sitten kiveksissä tai vessanpöntössä.


    • halima

      Sekö on sinulle tärkeämpää mitä suku sanoo?no sehän on sitten oikein kun vielä laitat välit poikki lapsesi kanssa ,sinua viiraa ja kovaa ,jos tolla asenteella kasvatat lapsiasi niin minun käy sääli heitä.Olen ainoastaan samaa mieltä että,onhan tytär vielä liian nuori mutta,onhan teiniäitejä aina ollut sille ei voi mitään,mutta muuta kaveri asennettas niin ehkä tytär kuuntelee sinua.

    • Nuijamiehen vaimo

      Tälläiset höpöhöpö jutut voisi heittää roskakoriin. Jos olisi tosi, niin minä voisin ottaa lapsen jos ei siitä kukaan välitä!?!

    • Kummastelee tosiaa

      Ootko yhtään niinkuin laittanut ajatuksiisi että siellä tyttäresi vatsassa kasvaa elävä ihmisen alku, sinä vaadit tekemään murhan. Toki he ovat nuoria, mutta eiköhän asiallinen keskustelu tässä vaiheessa ja avun hakemin olisi oikeanlaisempi ratkaisu. Mietippä mitä katkeruutta tyttäresi tulee tuntemaan sinua kohtaa ajasaatossa!!! Ja mitä hittoa sä välität suvusta, kyllä me suomalaiset ollaan niin pinnallisia idiootteja tälläisissä asioissa, aina tärkeintä vaan se mitä muut sattuu ajattelemaan.!!! Anna lapsen syntyä, ole tukena heille, ei elämää voi alkuunsa kuolemaan tuomita, se ei ole ratkaisu!!

    • haista abortti

      Tyttären itsetekemä abortti vaikka äidin avustamanakin on laiton teko.

    • aikoja, tapoja...

      Joku kirjoitti: "kannatan abortin tekemistä. Tyttäresi on kovin nuori pitämään lapsen. Joten abortti on oikea vaihtoehto. Tyttäresi elämä menee "piloille",jos pitää lapsen.

      Itse olin viestin aloittajan tytärtä 1-vuoden vanhempi eli 17-vuotias,kun sain tietää,että olen 4-viikolla raskaana. Olin epävarmassa suhteessa ja mies oli hulttio. Vanhempani halusivat abortin ja minä itse myös. Minulla olisi mennyt oma elämäni piloille,jos olisin tuolloin pitänyt lapsen."

      Entä lapsi? Eikö lapsen elämä sitten mene piloille, jos lapsi otetaan hengiltä? Nykyihmiset ajattelevat aina vain itseään, nykyään jopa myös silloin, kun kyse on toisen elämästä! Outoa rinnastaa lapsesta vastuun ottaminen ja lapsen tappaminen toisiinsa. Tappaminen on ihan eri luokan juttu, tapettua ei voida herättää henkiin.

      En käsitä miten "abortti" on voitu laillistaa. Aikaisemmin pidettiin selvänä, että tappaminen on väärin. Erityisesti jos kyseessä oli lapsi, joka tuskin oli tehnyt kenellekään mitään pahaa...

    • reuski321

      toki liian nuori tekemään lasta,mut eisitäny häpeä takia abortteja tehä. oot oikee vammaanen tyypilline......mut siinoot kai oikias ettei lasta tuos iäs tehä. jossain tapaukses kyl pärjäiski lapsen kans ja inttijätkä kai nuori kans ettei mikään hyväksikäyttäjä. vai häpeää, mee kasvamaan,ajatteletko lastas vai sukuas?mut kukaa ei tuntemato voi vastata kannattaako lasta pitää...kun ei kokojuttua tiedä. häpeää,voi kiesus, toi kommentti on aivan raivostuttava!!jos olisin sä ja lapses niin sukusaa painua p:he!! seki toki et maailma on liian paha paikka tehä lapsia...joillakin kyl hyvä pohja rakentaa perhe. tedän päätös. mut mitä helkuttia siinä ainakaan suakua ajattelee..aargh

      • rauski321

        kiesus soikoo!!onnex tajusit vetää jutun tänne et ite käsität, vittujakosemitää se suvu maine painaa....


      • rauski321
        rauski321 kirjoitti:

        kiesus soikoo!!onnex tajusit vetää jutun tänne et ite käsität, vittujakosemitää se suvu maine painaa....

        et isänä haluat abortin, mut tuntuu vähä et molemmat tyttäres kans ootte sitä mieltä et laps pidetää... en tiiä sit,mut eise suvun maineen asia ole....liian nuorikyl lapsii tekeen,mut moni pärjääki.


    • Escapya.artistia

      No ei kai se nyt isän vika ole jos tytär ei huolehdi ehkäisystä. 16-vuotiaan pitäis keskittyä opiskeluihin ja tulevaisuuden rakentamiseen eikä (vielä) perheen perustamiseen. Järki käteen!

    • pate4664

      Järkyttävä asenne! Onko tuo tottakaan! Nyt kun lapsesi eniten tarvitsee sinua, sinä sanot: "sillä teiniraskaus tuottaisi vain häpeää suvullemme"

    • Kortti vanhemmuuteen

      Olet ainoastaan liian idiootti. Ensinäkään sinulla ei ole mitään oikeutta vaatia mitään aborttia, se kun ei yksinkertaisiesti ole sinun oikeutesi. Vastuu on kyllä vanhempana ja kasvattajana sinun. Kannattaisi varmaan käydä tervehenkinen keskustelu jota teillä keskenään ei näköjään ole riittävän ajoissa käyty. Ota myös se inttipoika mukaan keskusteluun niin tyttäresi saa sinun lisäksi tietää myös hänen kantansa asiaan. Onko inttipoika edes halukas hoitamaan lasta ja tietääkö edes siitä. Millanen vanhempi olet kun tukesi on ainoastaan sellaista joka sinulle sopii ja jos ei sovi katkaiset suhteen tyttäreesi. Tyttäresi ei ole työntekijäsi jonka voit potkia pihalle kun hän ei tee niinkun sanot. Ja mitä helv...tiä sekoitat sukuasi perheesi omiin asioihin, katkaise siteet sukuusi jos teiniraskaus heitä häpäisee ja tue tytärtäsi. Häpeisit aikuinen ihminen. Pieni vertaus vielä loppuun, jos tyttäresi on 16v on hänellä oikeus harrasttaa seksiä voi silloin vahinkoja sattua, vastaavasti on 16v mahdollisuus saada moottoripyöräkortti ja ajaa sillä aika pahakin vahinko, niin silloin vanhemmalla on kuitenkin se tukemisen oikeus ja kulujen hoitovastuu aina 18 ikävuoteen saakka. Sitä on olla vahempana lapselleen, jos et ollut sitä lasta hankkiessa ajatellut et ollut yhtään sen fiksumpi kuin tyttäresi nyt.

    • ihäpg

      Tyhmää käskee tekee abortti jonkun suvun maineen takia. Eiköhän se oo menny jo pilalle jos kerta itte oot yksinhuoltajaisä. Ja todellakin oot turhan ankara, tyttö on vielä lapsi ja tarvitsee isäänsä. Haluatko itse menettää lapsesi yhden erimielisyyden takia ? Hohhoijaa....

    • jubale

      koska tyttö on niin nuori, ei kannata vielä "pilata" jos niin voi sanoa nuoruutta ja vapaata elämää. Mutta minkä ratkaisun hän tekee ole tukena äläkä missään nimessä katkaise suhdetta, ei äiti niin tee?!

    • kolme lasta

      Olet ankara... ja entäs jos sinun ollessasi äitisi mahassa, olisi joku vain päättänyt että ett saa syntyä!!! ett saisi elää tätä elämää jonka saa lahjaksi vain kerran!!! vaikka olenkin sitä mieltä että kaltaisesi "jumalaa leikkivän" kohdalla se olisi ehkä ollut oikea ratkaisu... häpee vähän! mieti... yksikään ihmisen alku ei lähde kehittymään ilman että se olisi sallittu, vaikka tuskin viimeistä moni enään tässä itsekkäässä maailmassa allekirjoittaa.
      mutta kannattaa aina laittaa omalle kohdalle eli entä jos minun äitini olisi päättänyt katkaista elämäni, ollessani mahassa.

    • rtrg

      Et voi tolla tosissas että olet noin sikamainen ja raukkamainen. Mieti vähän tytärtäs. Ei hän varmaan halua kantaa omalla tunnollaan tietoa että on murhannut lapsensa ja on vielä suostunut siihen ja vielä pahentaa se kaikista eniten että olet pakottanut hänet siihen. Jos pakotat niin aika varmaan teiltä mene suhteet katki. Itse teet häpeää suvullesi kun menet jos menet pakottaan tyttäresi aborttiin. Vaikka hylkäisit hänet mitä se auttaa ei mitään. Asia on kuten se on. Jos kerta isä on vastuullinen ja asiat on hyvin nii sinuna olisin vaan ilonen asiasta.

    • minvaan

      Itse olin 17 kun sain lapsen. Olin mielestäni tarpeeksi kypsä kasvattamaan lasta ja olihan oma silloinen poikaystäni tukenani. Eli kaikki riippuu ihan siitä että millaine tilanne teillä on. Mitä mieltä tyttäresi poikaystävä on? Aikovatko kenties asua yhdessä ja kasvattaa lasta?
      Tottahan toki tyttäresi on liian nuori iinkuin minäkin olin. Jäin kotiin ja pois kaveriporukoista kun just olisi alkanut se "nuoruus".
      Jälkeenpäin ajateltuna voisin ennemmin ehkä elää normaalia nuoren elämää ennemmin toisaalta olen vieläkin nuori, lapset ovat jo melko isoja ja itsenäisiä...

      Nyt minulla on edelleen sama mies joka kulkee aviomiehen nimikkeellä ja kaksi mahtavaa poikaa =)

    • lapset on rikkaus

      Itse olen tehnyt ensimmäinen lapsen 16-vuotiaana ja en ole katunut päivääkään :)minulla on yhteensä 4 lasta ja olen 45v,päivääkään en antaisi pois.....

    • Jonde_86

      Kyllä se tuntuu olevan kaikki uusi elämä yleensäkkin Suomessa niin väärin. Siis muissakin tapauksissa kuin teiniraskauksissa.

      Jotenkin minusta tuntuu ajoittain siltä että me Suomalaiset olemme omasta mielestämme niin huonoja että on parempi että maahanmuuttajilla korvataan koko Suomen väestö.

    • outo reaktio

      Onpa outo tapa auttaa tytärtä: katkaiset suhteet. Juuri nythän hän tarvitsee sinua, avuksi ja tueksi, olkoon ratkaisu mikä hyvänsä. Ratkaisu on hänen, koska kysymys on hänen elämästään ja hänen lapsestaan, sinä et voi vaatia mitään näin isossa asiassa, vaikka hän onkin alaikäinen. Sinä voit auttaa kuuntelemalla ja ehdottamalla ratkaisuja, ja sitten tukemalla sitä mitä hän päättää.

      Sukua ja häpeää on turha edes ajatella, sellaisella ei ole nykyaikana merkitystä. Ajatelkoon muut ihmiset mitä haluavat, se ei haittaa mitään, et kai välitä akkojen puheista! Kukaan ei nykyaikana pidä aviotonta lasta häpeänä, ei myöskään teiniraskautta. Kaikki tietävät että useimmat teinit on kanssakäymisissä, eikä se ole tuomittavaa vaikkakin ei toivottavaa. Jos kanssakäymisestä seuraa vahinko, se ei ole häpeä vaan onnettomuus, josta yritetään selvitä niin että siitä seuraisi osapuolille MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN ONNETTOMUUTTA. Jos hylkäät tyttöoi, hänelle seuraa tämän jo tapahtuneen onnettomuuden lisäksi mahdollisimman suuri menetys, hän jäisi yksin. Itsellesi menetys olisi vähintään yhtä paha.

    • Mieti tarkoin

      Minusta jopa 16-vuotias voi itse päättää tekeekö abortin vai ei. Se on raskas päätös eikä ketään saisi painostaa siihen. Vanhemman tehtävä on tuke lasta, vaikka tulisi ongelmia. Lapsesi tarvitsee sinua varmasti todella paljon tälläisellä hetkellä, ei kannata uhkailla välien katkaisemisella.
      Abortin jälkeen voisi nimittäin alkaa masennus ja katumus. Vaikka olet varmasti syystä huolissasi, älä ala-arvioi tytärtäsi. Onko hän valmis vanhemmuuteen vai ei. Ei välttämättä olisi, mutta siihen pitäisi sitten vain opetella. Ja hän tarvitsisi siihen kaiken mahdollisen tuen. Ja olisihan sillä inttipojallakin velvollisuus avittaa siinä.

    • teinin äiti

      En aio edes lukea kaikkea riitelyä aiheen tiimoilta, vastaan vain koska olen ollut juuri tuossa tilanteessa kuin tyttäresi. Olin vain nuorempi kuin hän nyt, ja äitini ajoi minut pois kotoa katkoen välimme, kun en pystynyt aborttiin. En uskonut pystyväni äidiksikään, vaan olin aikeissa antaa lapsen adoptoitavaksi.

      Muutin kuitenkin mieleni raskausaikana ja niin loppuraskaus meni yksin lastensuojelun asiakkaana lasta odottaessa, kamalassa tilanteessa. Olisin kaivannut vanhemmiltani tukea, mutten saanut mitään.

      Pidin pääni perheeni menettämisen uhalla, sillä tiesin että olisin vihannut katkerana vanhempiani jos olisin VAIN heidän vuokseen tehnyt abortin - joka ei muuten aikuisellekaan naiselle ole helppo paikka.

      Kiitän Luojaani siitä, että lapsi opetti minut tavoille. Siitä päivästä kun ymmärsin tulevani YKSINhuoltajaäidiksi, otin itseäni niskasta kiinni ja kuin silmänräpäyksestä muutuin vastuuntuntoiseksi. Myös vanhempani alkoivat kiinnostua minusta ja lapsestani kun hän oli jo maailmassa.

      Siitä olen pahoillani, että vanhempieni ja minun väleihin tämä on vaikuttanut iäksi. En luota heidän tukeensa, enkä myöskään tarjoa enää yhtä auliisti heille tukeani. Nykyään meidän perheessä ollaan etäisiä ja kylmiä, pidetään kyllä yhteyttä mutten voi sanoa että kertoisin vanhemmilleni mitään elämästäni. En myöskään halua kuulla heidän elämästään, ei minua kiinnosta. Olen katkera, myönnän sen. Lapsi on molemmille vanhemmilleni rakas, vaikka he näkevät harvoin. Se on minun valintani.

      Niin, tästä kaikesta alkaa olla aikaa, mutta katkeruus nostaa päätään, kun luen sinun kirjoituksesi. Asiahan on loppujen lopuksi niin että SINUN olisi tullut opettaa lapsellesi ettei seksi kuulu lasten aktiviteetteihin. Sen jälkeen jos sinun lapsesi valitsee toisin, hän on tehnyt oman valinnan, josta hän kantaa vastuun omalla valinnallaan, siis tulee vanhemmaksi tai on tulematta. Sinun vanhemmuus ei lopu lasten vääriin valintoihin. Sinun huoltajuus jatkuu vielä kaksi vuotta, olit sitten tyytyväinen lapsesi valintoihin tai et. Kanna siis itsekin vastuusi ja anna tyttäresi kantaa omansa. Et voi tehdä muuta kuin vain katsoa vierestä, tämä on fakta. Lääkärit eivät Suomessa abortoi vasten raskaanaolevan tahtoa.

      Sanoisin vielä että ole mies, isä ja kanna OMA vastuusi. Jokaisella oma taakkansa, et voi heittää taakkaasi pois kun asiat menevät vasten sinun tahtoasi.

      • teinin äiti

        Että vaikka ei minuun ja pärjäämiseeni kukaan uskonutkaan, olemme teinini kanssa hyvissä, läheisissä väleissä nykyään. Opin paljon kantapään kautta, olisihan se ollut paljon helpompaa soittaa vaikkapa äidille ja kysyä miksi vauva itkee? Tai miten toimin uhmaikäisen kanssa. Monia kysymyksiä ratkoin aivan yksin, ilman apua äidiltäni ollenkaan. Siksipä olenkin päättänyt että äidilläni ei ole asiaa tulla sanomaan etten olisi pärjännyt hyvin. Minähän pärjäsin loistavasti, vieläpä tavalla jota moni muu äiti ei tee; TÄYSIN YKSIN. 15-vuotiaasta saakka. Minä olen ylpeä itsestäni, vaikka kaikki onnettomuuden ainekset olikin ilmassa. Toivon tyttäresi tekevän itselleen oikean ratkaisun, ja olevan siitä niin varma että 20v päästä sanoo tehneensä täysin oikein. Se merkitsee niin paljon enemmän hänen tulevaisuutensa kannalta kuin se, että hän sanoo tehneensä kun pakotettiin.


    • Lapset ovat onni

      ..että vielä tänäkin päivänä on olemassa noin typeriä vanhempia! Tyttäresi ei tuota häpeää, sinä itse tuotat!

    • Monen tuskaa nähnyt

      Ankaruus ei ole ehkä ihan oikea sana tässä paremminkin ajattelemattomuus. Abortti on asia, jota ei saa tekemättömäksi. Sen kanssa joutuu elämään loppuikänsä. Olen tavannut ja tunnen monia, jotka ovat syystä tai toisesta päätyneet aborttiin. Jokaiselle heistä ön jäänyt lähtemättömät, kipeät arvet. On todella surullista kuultavaa, miten he ovat kärsineet abortin seurauksista. Sikiön ohella abortoituu myös äidin psyykkinen terveys, pysyvästi. Suvun tehtävä on tukea nuorta ja ottaa tuleva lapsi vaikkapa koko suvun kummilapseksi, eikä hävetä.
      Tunnen yhden tällaisen, suvun, jossa lapsen ei sopinut syntyä. Psyykkisesti jääkylmänä ihmisenä hän on elämäänsä elänyt ja siirtänyt tuon kylmyyden, myöhemmin syntyneelle lapselleen. Kulissit kestivät kunnossa, ihmiset voivat huonosti. Kylmyys, alkoholi ja rikollisuus astuivat kulisseihin.
      Kyllä lapsen kanssa pärjää, kun saa luvan pärjätä. Tässä tapauksessa kuulostaa sukuakin olevan, ehkäpä sieltä löytyisi joku "aikuiseksi kasvanut" tukemaan tätä nuorta.

    • bambini

      Et varmaan ole tosissasi. Mutta vastataan: Aiot siis jättää tyttäresi oman onnensa nojaan, jos hän ei tee aborttia. Ja toteat myös, että hän ei tule selviämään lapsen kanssa yksin. Todella sydämetöntä. Voi vain kuvitella, millainen isä muuten olet. Onkohan sinusta koskaan välitetty? Tosi kurja ellei ole. Sellainen saattaa heijastua omiin lapsiin kylmänä asennoitumisena.

      Mutta aina on mahdollisuus muutokseen, jos haluat.

    • mum-me-li

      Onko se tärkeää ettei suvulle tule häpeää ja toisessa vaakakupissa on ihmis elämä. Sitäpaitsi tyttärelläsi on oikeus päättää itse. Ehdottaisin että rohkaisisit tytärtäsi ottamaan vauva vastaan ja kuinka paljon se toisikaan teille iloa. Kokemusta on. Tyttäreni oli ottamassa aporttia kun se estyikin ihmeen kaupalla. Vauva syntyi ja on jo kehittynyt nuoreksi naiseksi. Kuinka paljon hänestä onkaan ollut iloa meidän suvulle. Ei kukaan ole sanonut että oli virhe kun annettiin tämän lapsen syntyä. Rakkautta, rakkautta ja vieläkin rakkautta...

      • JARRUTA NYT VÄHÄN!!!

        meinaat katkaista välit tyttäreesi jos hän päättää pitää lapsen??? kyseessä on myös oma LAPSENLAPSESI!!! tyttäresi tarvitsee nyt tukeasi EIKÄ HYLKÄÄMISTÄSI! ja so what vaikka suku häpeää, se on niitten ahdasmielisten ongelma jos uusin perheenjäsen ei oo tervettullut! mieti nyt hyvä mies vähän!!!


      • suuri..
        JARRUTA NYT VÄHÄN!!! kirjoitti:

        meinaat katkaista välit tyttäreesi jos hän päättää pitää lapsen??? kyseessä on myös oma LAPSENLAPSESI!!! tyttäresi tarvitsee nyt tukeasi EIKÄ HYLKÄÄMISTÄSI! ja so what vaikka suku häpeää, se on niitten ahdasmielisten ongelma jos uusin perheenjäsen ei oo tervettullut! mieti nyt hyvä mies vähän!!!

        ego niin tärkee et suku ja sinä häpeette jos melkein aikuinen tytär saa lapsen???


    • eikä provo...

      Elätkö yhä 30 luvulla?? Silloin hävettiin au-lapsia ja äitejä. Herää, pahvi!! Nykyaikana ei ole lainkaan outoa, että äiti on 16-vuotias ja saa lapsensa ns yksin. Silloin tarvitaan vain runsas tukiverkosto. Jokainen sukulainen pesköön "aivonsa" ja miettiköön, miten voi olla apuna jos tyttösi päättää pitää lapsen.

      Ratkaisu on hänen mutta naurettavan "sukuhäpeän" vuoksi ei ketään tänä aikana abortoida!!
      TUKEA, TUKEA, TUKEA, TUKEA, olipa tytön ratkaisu sitten kumpi tahansa?
      Abortti ei ole huono vaihtoehto, mutta älkää suostuko MISSÄÄN TAPAUKSESSA sijoitukseen tai adoptioon!

      Sijoitus on pelkkää bisnestä ja lapsi jää heitteille. Adoptiota taas on lähes mahdoton purkaa, jos tuleva äiti myöhemmin katuu päätöstään?

      Jaksamista ja onnea!! ps. mä synnytin aikoinani ja mulla on ihana tytär, joka on jo opiskelija, mutta raskasta oli.

      • edellinen..

        Monet sanovat, että yh katsotaan alaviistoon ja he saavat huonompaa kohtelua päivähoidossa ja yleensä ihmisten keskuudessa.
        EI PIDÄ PAIKKAANSA!! Mua ei katsonut alaviistoon kuin arvoton isäni ja siitä en välittänyt.

        Päinvastoin, yksinhuoltajan rohkeutta ja vastuuntuntoa IHAILLAAN! Jos joku paukapää on niin tyhmä ja täynnä itseään, että aliarvioi yh:a, niin siitä ei pidä välittää! Se on hänen ongelmansa ja pysyy!

        Mä nostan hattua yh:lle, koska moni ukko on se suurin lapsi hoidettavaksi.


      • huom.

        "Adoptiota taas on lähes mahdoton purkaa, jos tuleva äiti myöhemmin katuu päätöstään?"

        Abortti on _täysin mahdoton_ purkaa, eikä lasta voi nähdä koskaan.


      • eräs mielipide

        Ei provo sanoi, että sijoitus tai adoptio on huono asia, ei välttämättä. Minä asuin 12-vuotiaasta 17-vuotiaaseen sijaisperheessä. Eikä se minusta nyt niin kamalaa ollut. Aina ei ollu herkkua, mutta olen kyllä kiitollinen, että äitini on synnyttänyt minut. Elämäni luistaa ihan hyvin nykyään, vaikka joskus on ollut vaikeaakin. Että minusta adoptio tai sijoitus ei ole lainkaan huono vaihtoehto jos abortti on toisena vaihtoehtona!


    • kummattinen

      Kerroit että tyttäresi on vastuuntunnoton. Ketähän tästä ongelmasta vois syyttää? Eipä tarvi kauaa miettia. HALOO UKKO, ota se inttipoika vaikka perheineen juttusille, vai onko susta sen verran miesta?

      • oikein.

        Juuri näin pitää sinun lapsesi vanhempana toimia. Onhan se jo itsestään selvää,ettei tuon ikäinen lapsi voi synnyttää itselleen lasta. Maailmassa on varmasti tuhansia tarinoita siitä,kun lapsi on synnyttänyt ja miten siinä menee kummankin elämä pilalle. Ei voi vaatia,että lapsi-äiti osaisi hoitaa lastaan,tai huolehtia,elättää tätä. Eihän 16 vuotiaalla ole ammattia,ei asuntoa,työstä puhumattakaan. Minkä ihmeen takia pitäisi jo 16 vuotiaana pilata koko elmänsä? Oikea valinta on se abortti,siis jos ajatellaan 16 vuotiasta tyttöä.


    • ....

      Entä jos tyttäresi antaisi lapsen adoptoitavaksi jos ei pysty tai halua hoitaa lasta. Varmasti olisi halukkaita ottajia niistä jotka eivät saa omaa lasta. Kyse on kuitenkin ihmiselämästä.

    • kokenut äiti

      Abortissa on aina riski, voi käydä niin ettei hän koskaan saa enää lapsia. Jos minun tyttäreni tulee raskaaksi(hän on nyt 16v) Niin en anna hänen ikinä tehdä abortin, en antais hänen katkaista elämän jonka kohtalo on hänelle suonut. Tyttäresi pitää oppia että mokista voi olla vakavia seurauksia eikä kannata päästä niin helpolla. Tällästä voi toistua useastikin. Suosittelen pitämään lasta, se ei vältämättä ole niin rankkaa, ja kuka välittää suvusta, eläämme tässä ja nyt tätä hetkeä.

    • Vastuuvanhempi

      Ihmetyttää kanssa vastaajien provo sitä provo tätä kirjoitukset. Onko se teistä nyt jotenkin mahdotonta että 16v tulee raskaaksi??? Sen verran olen itsekin biologian tunneille osallistunut että tiedän tuon erittäin hyvin mahdolliseksi. Mahdotonta siitä tekee asiallinen ehkäisy!
      Mielestäni isä toimii vastuullisesti. 16 vuotias on lapsi ja täysin kykenemätön pitämään huolta uudesta ihmisen alusta lopun elämänsä. Pilaa samalla sekä oman että lapsen elämän jos aikoisi pitää pienokaisen.
      Jos lapsi syntyisi olisi se isovanhempien hoidokki nimimerkillä kokemusta on alle 20v synnyttäjistä useammasta. 100% lapsi jää mummolle tai papalle ja itse vongutaan viihteelle tasan joka ainoa viikonloppu.
      Siksi paras vaihtoehto onkin jos lapsi pidetään täysin välit poikki tyttäreen. Vain tällä tavalla hän oppii ottamaan vastuun teoistaan eikä sysäämällä tekoaan vanhemmille.

      • ????????????????????

        Vietä aikaa palstalla muutama kuukausi, niin opit kyllä tunnistamaan provot. Tämä aloitus on ilmiselvä sellainen :)


    • Luota häneen

      Hei!
      Nyt puhun omasta kokemuksesta. Minä tulin raskaaksi 16-vuotiaana, kesken lukion. Isäni oli myös yksinhuoltaja. Hän sanoi minulle, että minun pitää muistaa, että minun ei ole pakko heti tehdä päätöstä, voisin tutkailla asiaa hieman kauemmin, mutta kuultuaan, että olin vakaasti päättänyt pitää lapsen, hän tuki minua. Hän luotti minuun. Mielestäni hän teki oikein.
      Lain mukaan sinä et voi painostaa KETÄÄN, et edes tytärtäsi kumpaankaan päätökseen. Päätös on hänen ja sinun tulee isänä tukea häntä, oli päätös kumpi tahansa.
      Itse tein päätöksen pitää lapsen. Ja kyllä, minä jäin yksinhuoltajaksi, koska tämä nuori armeijaikäinen isä ei ollut vielä kykenevä ottamaan vastuuta tilanteesta vaikka hän kovasti omalla tavallaan yrittikin. En koskaan ole pitänyt päätöstäni huonona ratkaisuna, päin vastoin, päätökseni oli minulle ainoa oikea ja tiesin sen, tunsin sen, vaikka olinkin vasta lapsenkengissä siihen asti ollut.
      Nuorena sopeutuu todella hyvin erilaisiin tilanteisiin ja voin näin kymmenen vuotta myöhemmin sanoa, että olen onnistunut mielestäni hyvin! Poikani, joka on nyt 10-vuotias, on ihana ja todella älykäs lapsi. Hän on monella tapaa hyvin lahjakas, iloinen ja todella tasapainoinen. Olen hyvin ylpeä hänestä. Minä itse suoritin opintoni loppuun kahden poikani kanssa. Sain opintotukea ja otin opintolainaa. Kyllä sillä elää kun katsoo mihin rahansa laittaa, perusteinin tapaan minä en kyllä ryypännyt vaan teimme lapseni kanssa luonnossa asioita ja kiersimme katsomassa kulttuuria. Koulujen loma-ajat minä kävin töissä. Lapsi oli päiväkodissa ja minä koulussa. Ja voin sanoa tästäkin positiivista; lapsella ei ole tullut pitkiä tarhapäiviä, koska koulupäivät ovat usein lyhyemmät kuin normaali 8h työpäivät. Meillä jäi näin paljon aikaa toisillemme ja teimme hyvin paljon asioita yhdessä, me mm. aloimme retkeilemään ja telttailemaan. Minulla oli myös paljon enemmän mielenkiintoa ja energiaa leikkiä lapsen kanssa kuin mitä olen huomannut, että monet muut äidit eivät jaksa. Myös yövalvomiset olivat nuorena helpompia.
      Minulle joskus lääkäri sanoi, että biologisesti paras synnytysikä naiselle on 17-vuotta. Tämä suomalainen kulttuuri nyt on vain tälläinen, että ensin ura ja sitten aletaan kolmenkympin jälkeen havahtumaan, että niitä lapsia... ja sitten itketään kun ei niitä heti tulekaan tai jos tulee niin kehitysvammariski kasvaa mitä vanhemmaksi tullaan.
      Mutta siis tänä päivänä: Esikoiseni on 10-vuotias ja hänellä on pienempiä sisaruksia, olen naimisissa (en ensimmäisen lapseni isän kanssa), olen opiskellut ja minulla on työpaikka, asun aivan tavallisessa omakotilähiössä ja maksan asuntolainaa sekä veroja. Poikani pitää yhteyttä oikeaan isäänsä, mutta pitää minun aviomiestäni lähi-isänään. Hän tietää silti juurensa ja on onnellinen. Minäkin olen ihan kyllin onnellinen elämääni ja valinnoistani ja mikäli joku päivä on kurjempi niin se ei ainakaan johdu päätöksestäni pitää lapsi 16-vuotiaana ja synnyttää 17-vuotiaana. Niin ja se sinun kannaltasi ehkä tärkein.... Olen oikein hyvissä väleissä rakkaan isäni kanssa ja hän on edelleen minulle tärkeä. Arvostan häntä suuresti ja olen kiitollinen, että hän on luottanut minuun ja uskonut aina minun valintoihini. :)
      En voi väittää, että kaikki teiniäidit onnistuisi kasvattamaan lasta ainakaan ilman apua, olen kyllä nähnyt niitä jotka eivät ole onnistuneet mielestäni mitenkään mallikkaasti eivätkä ole laittaneet lastaan ensimmäiselle sijalle vaan elävät kuin perusteinit ja ryyppäävät kaiket viikonloput jne. Voin silti väittää, että mikäli tyttäresi rakastaa lasta sisällään ja haluaa pitää lapsen, hänellä on siihen täysi oikeus ja toivon koko sydämestäni, että sinun tuellasi hän ja sinun lapsenlapsesi saa paremman alun elämälleen.
      Kaikkea hyvää teille. Ja ei ne asiat nyt niin pahasti ole :)

    • m25v

      Ensinnäkin,tuottaisi häpeä suvullenne????Ei enään ole 1800-luku.Nykyään on teiniraskauksia eikä se ole enään mitään hävettävää.Niitten paljoudesta kyllä kielii se kaikki apu mitä on saatavilla,ei niitä palveluja olisi jos ei niitä käytettäisiin.
      Ja sitten,asettuppa 5 minuutiksi tyttäresi nahkoihin;Miltä tuntuisi olla 16v,raskaana jollekin intinpojulle,sinua varmaan myös pelottaa mitä muut sanoo,ajattelee,kuinka selviät lapsen kanssa,ketkä ovat tukenasi jne.Sitten siihen päälle vielä isäsi uhkaa katkaista välit jos pidät lapsen.Voisin veikata että on aika karmea/vaikea paikka selvittää ajatuksia.
      Tälläisellä hetkellä mielestäni on vanhemmat tehtävä auttaa selvittämään tilanne,mitkä on vaihtoehdot,mitä niistä valinnoista seuraa,onko valmis sitoutumaan jne.
      Epäilen että tyttäresi ei kuitenkaan suunnittelut että "Tehdäänpä lapsi tähän väliin".
      Ja et katkaisisi välejä vain tyttäreesi vaan myös lapsen lapseesi.

    • Mamma-Mummu

      Vai häpeää suvullenne???? Lasta syyllistät, häpeä, mieti nyt vähän, aikuinen ihminen. Olen itsekin sitten tuottanut häpeää suvulleni, vaikka se ei ole missään näkynyt, sillä minä olisin katkaissut itse suhteet vanhempiini ja sukulaisiini. Itse sain ensimmäisen lapsen 16-vuotiaana, toisen 18-vuotiaana, kolmannen 24- vuotiaana. Ne riittivät minulle ja miehelleni jonka kanssa olen vieläkin yhdessä. Nyt 43-vuotiaana olen 4 lapsen mummu ja ylpeä siitä. Tyttäreni sai poikansa 17-vuotiaana, poika täyttää huomenna 7 vuotta, on esikoulussa, osaa lukea ja kirjoittaa. En olisi koskaan voinut hyväksyä jos olisi kehdannut sanoa että nämä kaikki lapset toisivat häpeää suvulleni!! Voisit itse näyttää mallia ja olla fiksu. Kuuntelepa laulu: Astridin valssi, taidat olla siihenkin liian hyvä.....

    • 2000-luv elää

      ETTÄ OLETKO ANKARA....MINULLA OLI TYÖKAVERI AIKOINAAN JONKA ÄITI OLI TEETTÄNYT TYTÖLLEEN ABNORTIN...TÄÄ VIHAS ÄITIÄÄN..SANO EI HALUA EDES NÄHDÄ..KARKAS KOTOO YM..JA VIHAA SIKSI KOSKA ELÄMÄ PILALLA..EI SAA OMAA LASTA KOSKAAN ÄITIN HUONON PÄÄTÖKSEN TAKIA...ELÄMÄ EI HELPOTTANU VAIKKA ÄITI SAI HÄPEÄN PERHEESSÄÄN ESTETTYÄ..MUTTA EI KOSKAAN SAANU LASTENLASTA..SE OLI SIITÄ SEURAUS..MIETI JA ANNA TYTÖN SANOA MITÄ HALUAA TEHDÄ..VOIT NEUVOA MUTTEI LASTAAN VOI OMISTAA..2V PÄÄSTÄ HÄN VOI PÄÄTTÄÄ ASIOISTAAN ILMAN SINUN OMISTUS HALUISTA SUHDETTA TYTTÖÖSI..EI LASTA KOHDELLA KUIN ESINETTÄ,..SEN KUVAN SINUSTA SAIN VALAITETTAVASTI...ETIIKKA EI OO HALLUSSA EIKÄ TIEDOSSAS...IHMETELLÄ SAATTAA ELETÄÄN SENTÄS 2000-LUKUA...HALUATKO LAPSESI VIHAT IKUISEKSI AJAKSI JA ELÄMÄN PILATA SE OMA VALINTASI...MUTT NOIN ISO 16V OSAA JO PÄÄTTÄÄ ITSE JOS ON SÄNKYYNKIN MENNY..OSAA VARM VALITA ,MITÄ TEKEE...EIKÄLASTA HYLÄTÄ SUVUN TAKIA..HÄPEÄ NE MINKÄÄN TÄHDEN VAAN AUTETAAN VAIKEUKSIEN YLI ..OLLAAN RINNALLA TUETAAN ...ETTÄ SAA AIKUISTUA SINUN ISÄNSÄ TURVASSA...ENNEN TEHTIIN NÄIN ..JA HÄVETTIIN MUTTA HUH..SAA SANOO

    • Keskustelua kehiin.

      Mitä väliä suvun häpeän tunteella on? Ei mitään. Enemmän huota tuottanee kylläkin tyttäresi vastuuntunnottomuus, se tulee ottaa vakavasti muttei suvun mielipiteitä pide kuunnella yhtään. Itse olen joutunut sukua kuuntelemaan (pakotettuna siihen) ja elämä on sen vuoksi ollut täyttä helvettiä, joten voin kokemuksesta sanoa että asiat paranivat heti kun jätin suvun taakseni. Jollet kuuntele tyttäresi mielipiteitä ja ole valmis tukemaan häntä, niin voit menettää paljon enemmän kuin vain tyttäresi, välit voi mennä muuhunkin perheeseen. Sinun päätös asia on, mutta sinuna pitäisin kiinni perheestäsi ja en pakottaisi tytärtä mihinkään valintaan suunnassa taikka toisessa.

      Ajattele asian positiivisia puolia, niitä ei paljoa ole mutta yksi voisi olla se että nuorena jaksaa lasten kanssa paremmin kuin vanhana. Toiseksi mitä vanhemmaksi tulee niin sen enemmän geenivirheitä voi lapselle periytyä, kyllä mielummin 16- vuotiaana kuin yli 40 vuotiaana. Kolmas hyvä puoli on se että tyttäresi lapsen isä on joku inttipoika eikä esim. 35-40 vuotias vankilakundi, (perheestäni löytyy kokemusta, ja tyttö joka tuli paksuksi oli vuoden ellei pari tytärtäsi nuorempi). Sitäpaitsi parhain opetus tyttärellesi on se että annat hänen ottaa vastuuta omista asioistaan ja elämästään, pidät vain huolen siitä että tyttäresi kantaa vastuunsa ja autat, neuvot ja tuet häntä parhaasi mukaan. Ehkä tyttäresi alkaa entistä enemmän myös arvostamaan sinua ja ymmärtää myöhemmin tehneensä virheen, tai sitten ei, ainakin hän oppii vastuuta ja että teoista voi tulla seuraamuksia, hän oppii elämää.

      Et voi tietää kokeeko tyttäresi raskauden nyt tai myöhemmin virheeksi, ei voi tyttäresikään, mutta hän kantaa lasta ja sinuna soisin hänen päättää lapsen pitämisestä. Mitä itse siinä häviät? Häviät tyttäresi ja lapsenlapsesi jos katkaiset välit. Ehkei ne koskaan korjaannu tulevaisuudessa, onko se sen arvoista? Ehkä voit kokea olevasi huono isä, mutta tosiasiassa tulet entistä huonommaksi isäksi jollet tue tytärtäsi. Perheiden yleinen ongelma on asenteissa ja keskusteluissa: ikäpolvien näköerot tulevat ja nuoret kapinoi vanhempiaan vastaan. Mutta näin se kuuluukin olla. Nuorten täytyy oppia itsenäisiksi. On opittava rahankäsittely, on osattava huolehtia kotitöistä ja otettava vastuuta sekä autettava muita. Ongelma on se että nuorten täytisi nyt revetä joka suuntaan yhtä aikaan, se tuo lisästressiä. Heille asetetaan liikaa tavoitteita, joten kapinointia tulee väistämättäkin. Perhe pysyy parhaiten koossa kun asioista kyetään keskustelemaan riittävästi, jokaisen toiveita kyetään kunnioittamaan ja jokainen voi rakentaa omaa elämää haluamallaan tavalla. Mutta jos ripustaudut liikaa tyttäreesi, asetat rajoitteita ja vaatimuksia, on väistämättä tuloksena riitoja ja kiistoja, koska hänellä on kasvun myötä haluja, tunteita, itsenäistymisen paineet ym. ym. On osattava päästää irti mutta hallitusti. Hallitsematon irroittautuminen voi tuoda muita ongelmia mukanaan. On oltava pidemmälle näkökantainen, mutta tyttäresi ehdoilla, ei työmaailman. Tämä toki on iso ongelma, siksi asioista on keskusteltava tyttäresi kanssa etukäteen kunnolla. Onko suhde inttipoikaan vakituinen vai ollut vain yhdenillan juttu, jos on vakituinen niin mistä rahat, mistä asunto, missä kukin joustaa puoleen taikka toiseen. Vanhempana sinulla on vastuu yhä tyttärestäsi, ja tyttärelläsi on vastuunsa lapsestaan. Se vastuu ei kuulu sinulle. Entä jos tyttäresi myöhemmin elämässään ei voi saada lapsia? Ja silti haluaisi lapsia. Ehkei nyt tullutta tilaisuutta äitiydestä kannata hukata, elämä voi yllättää valitettavilla tavoilla, ja tämä ei ole nyt siitä valitettavimmasta päästä kuitenkaan, jos ajatellaan esim. tilannetta että tyttäresi joskus myöhemmin saisi esim. jonkin tulehduksen tai muun syyn ettei kykenisi saamaan lapsia, vaikka haluaisi. On ajateltava että parempi ennemmin kuin myöhemmin. Minä olen sitä mieltä.

    • OTA JÄRKI ..

      KUN AIKOINAAN ET KASVATUSTA ANTANUT ...NIIN NYT VAAADIT JA JOS EI MEE NIINKUIN PÄÄTÄT...NIIN HYLKÄÄT..KUN PITÄSI TUKEA LASTAAN JOLLE OLET KASV VELVOLLINEN JOS YH...PALJON IKÄVIÄ TARINOITA ABORTEISSA ITSEKKIN NÄHNYT JA TÄÄLLÄ SAA LUKEA...KUINKA SE VOI PILATA LAPSESI ELÄMÄN..VIHA JA KATKERUUS JOS EI SAA LAPSIA...SITÄKI SAANU NÄHDÄ..JA MIELENTERV ONGELMIA...KUN AIKA PARIUTUA JA EI SAA LASTA...KIITÄÄKÖ SINUA ..NO TUSKIN...MIETI VÄHÄN NOITA MITÄ KIRJ TÄNNE...

    • feeenix

      Olin 19-vuotias kun huomasin olevani raskaana pojalle kenet olin tuntenut n. 1kk. Varasin ajan aborttiin ja ajattelin et se on helppo homma, koska koin että en ole valmis äidiksi ja en voi tarjota tulevalle lapselle sitä tulevaisuutta mitä haluan. Tämä tulevan lapsen isä olisi halunnut pitää tämän ja painosti minua tahollaan, haukkui minua murhaajaksi jos "tapan" lapsen yms.. Painostuksen ja ajatusteni takia olin aivan sekaisin, en osannut yhtään ajatella mikä on oikea ratkaisu.
      Päätin keskustella vanhempieni kanssa, koska he ovat tukeneet minua aina. Kerroin heille kaiken,jopa pojan painostuksesta. He olivat myös abortin kannalla, mutta sanoivat että jos päätän toisin niin he tukevat minua silti. Tein ratkaisuni ja tein abortin, vanhempani tukivat minua koko sen prosessin. Isäni tuli minun kanssa sairaalaan piti kädestä kiinni ja halasi kun itkin. Heistä oli minulle suuri apu.
      En sano että se oli helpoin ratkaisu, mutta kyllä se oli oikea ratkaisu, tämä poika ketä painosti minua, osottautui narsistiksi myöhemmin, ja hakkasi minut niin että kärsin vammoista vieläkin 4 vuoden jälkeen. Niin henkisiä kuin fyysisiä, mutta se on sitten jo toinen tarina.
      Mutta pakko vielä lisätä tähän, että oikeasti isälle ketä on huolissaan tytöstään, että kannattaa kuunellaa häntä, miten hän sen kokee onko valmis vai ei? ja tukee hänen ratkaisussa.Oma äitini oli 16 vuotias kun tuli äitiksi ja mitään parempaa äitiä en ole koskaan saanut!

      • siis....

        viattomalle lapsellesi exäsi käytöksen? Mitä mieltä lapsi ois 'oikeasta ratkaisusta' jos ois saanu tähän tilaisuuden? Hyi, olet paljon pahempaa kuin exäsi koskaan, joten ei oo varoja arvostella! Sehän ei sentään tappanu sua.


    • maa(n)tuska

      Abortti on helpoin ratkaisu - miehelle. Naiselle siitä jää elinikäinen tunnontuska. Sen kanssa oppii ehkä elämään, mutta ei koskaan unohda. Myöhemmin kun abortoidun lapsen ikäisiä lapsia tulee vastaan niin aina ajattelee, että tuon ikäinen olisi minunkin lapsi.
      Tue tytärtäsi lapsen kanssa. Älä pakota aborttiin, sinähän olet lapsen ukki. Ja eikös asiaan pitäsi ottaa kantaa myös lapsen isän.
      Sinä olet huono isä tyttärellesi, et ole opettanut ehkäisyn tärketyttä ja nyt vaadit aborttia. Eikä se tyttäresi tiennyt mistä ne lapset saavat alkunsa. VAikka miten päin asiaa ajattelee, abortti on murha, ja sinä olet siihen ylyyttämässä. Elämä ei lopu lapsen saantiin. Lapsesta voi olla myös iloa eikä harmia, kuten sinä näyt ajattelevan, kai sinulle on lapsesi tuottanut harmia, kuten nytkin tulemalla raskaaksi. Miksi sinä sitten teit lapsia, olisit vaatinut niitäkin abortoitavaksi, kun ne niin harminkappaleita ja huolen aiheuttajia ovat.

    • sitä saa mitä tilaa

      Olet tosi kamala isä. Jos lapsesi ei tee aborttia, katkot välisi. Et taida tykätä tyttärestäsi ollenkaan. Ei ihmé että on rakkautta hakenut noin nuorella iällä kun on noin inhottava isä. Häpeää suvulle. Voi pyhä jyssäys. Millä vuosisadalla elät. Olenko mielestänne liian ankara? Olet, ja olet siis tyhmä, ilkeä, kylmä ja kauhea ihminen. Jos minulla olisi tuollainen isä, jättäisin hänet heti paikalla ja kertoisin suvullekin kuinka inhottava hän on. Alkaa jo vaikuttaa siltä että olet itse saattanut tyttäresi raskaaksi, kun niin vaadit aborttia. Olet lisäksi moukka. Vain moukka käyttää sanaa että nainen on paksuna.

    • Veenu-90

      Minusta on väärin vaatia aborttia tyttärellesi. Itse olen 20v.(helmikuussa21) ja 1,7kk pojan äiti. Olin 19v. kun synnytin. Lapsen olisin tehnyt aiemminkin jos vain olisi sopiva "sulhanen" ollut :) Isän kanssa olen avoliitossa ja enkä yhtään kadu,että raskaaksi tulin, sitä halusinkin. Ennemmin kadun, syvästi, avoliittoa hänen isänsä kanssa. Itse olen tässä suhteessa ns. yh-äiti. Isä ei paljon hoitoon tms. osallistu. Mutta hyvin olen yksinkin pärjännyt. Eron mielelläni haluaisin, mutta mieheni ei sitä halua (en ymmärrä miksi?). Yksin poikani kanssa asuessani pärjäisin varmasti vielä paremmin. Anna tyttärellesi mahdollisuus ja tue häntä. "Teininä" voi kyllä sen sanoa, että jos hän on ns. "teinilunttu" niin abortti ehdottomasti.

    • ....................

      Et ole liian ankara, olet idiootti. Juuri tuollaisille ei pitäisi lapsia suoda.. Mikähän se vanhemman tehtävä taas olikaan? Niin, olla tukena, kasvattaa ja luoda turvallinen pohja ihmiselle, jota ei hylätä missään tilanteessa. Missä näistä olet nyt onnistunut, mielestäsi?

      Lapsen pitäminen on tyttäresi oma päätös, ei kenenkään muun. Tyttäresi on pian aikuinen, nyt jo sen verran iso, että osaa varmasti pitää huolta itsestään ja kantaa vastuun. Jos siis kasvatuksesi on mitenkään onnistunut.. Sinulla ei ole oikeuksia vaatia häneltä mitään. Itse tunnen henkilökohtaisesti useamman nuoren äidin, joiden vanhemmat ovat laittaneet välit poikki, kun tyttäristä on tullut äitejä. Eipä ole kiristyksenä tai rangaistuksena toiminut, nuoret ovat ainoastaan oppineet kantapään kautta miten sydämettömiä jotkut voivat olla, kun pystyvät tuosta vain laittamaan välit poikki lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa. Jokaisen nuoren elämä on kuitenkin jatkunut hyvänä, vaikka on surtu, ettei vanhemmistaan sitten ollut kuitenkaan vanhemmiksi. Ainakin opitaan, mitä ei itse ikinä tehdä omille lapsille, ollaan aikuisempia kuin ne omat muka-kypsät vanhemmat..

      Vihapäissäsi et ehkä ole miettinyt mistä voit nyt jäädä paitsi, kun uhkaat poikkasta välit. Onko se silloin todella sun vai lapsesi häpeä..? Heittämällä tuon ikäisen tyttären pois elämästä, et ainakaan opeta vastuuntuntoa. Menetät paljon, ihan hurjasti. Tyttäresi ei menetä mitään, jos todella olet sellainen, millaisen kuvan annat itsestäsi.

      On järkevää ja kohtuullista vaatia, että mikäli tytär lapsen pitää, hän hankkii oman kodin ja itse elantonsa. Tämä ei ole kohtuutonta: lapsella on myös isä, joka on vastuussa. Sinulla ei ole velvollisuutta elättää ja kasvattaa lapsenlasta, mutta velvollisuutesi on olla osa lapsesi elämää, tukea ja olla kiinnostunut. Lapsi ei ole koskaan pelkästään huono asia, löydät varmasti paljon positiivistakin, jos jätät välillä itsekkäät ajatuksesi pois.

    • mutta......

      On tyttäresi OMA päätös mitä hän haluaa tehdä. Oli se sitten abortti tai synnytys. Kellään muilla ei ole siihen mitään sanomista? ei OMALLA ISÄLLÄ eikä ABORTINVASTUSTAJILLA!
      Laki on tyttären puolella. Jos tytär haluaa pitää lapsen, hyvä isä tukee omaa lastaan, mutta tässä on se, että oman isän ei tarvitse ELÄTTÄÄ tätä lasta, koska hän ei ole velvollinen huolehtimaan tästä lapsesta vaan se on tämä 16-vuotias tyttö. Iskän velvollisuus on huolehtia tästä 16-vuotiasta lapsestaan.
      Tytölle olisi hyvä saada oma asunto, jos lapsensa pitää, sillä isovanhemmat ovat varmasti työikäisiä, joten heillä täytyy olla nukkumisrauha ja rauha käydä töissä. Eihän vastasyntynyt anna kenenkään nukkua ja se vois aiheuttaa vielä iskälle burn outin väsymyksestä ja viedä jopa työkyvyn.Tämä on ihan fakta. Että jutelkaa rauhassa, ja tärkein on se, miltä tytöstä tuntuu. Mitä hän haluaa elämältä? Jotkut haluaa aikuistua jo lapsena, ja jäädä kaikista nuoruuden huvitteluista paitsi. Miestäkään ei tule saamaan moneen vuoteen, koska moni mies haluaa kuitenki naisen, jonka kanssa tulee ensimmäinen yhdeinen lapsi. Mutta nää on näitä juttuja, joita pohditte sitten yhdessä. Onnea jatkoon! oli päätös mikä hyvänsä.

      • Teinin äiti

        Olisi olemassa jokin nuorten vanhempien auttava puhelin, jossa vastaisivat myös nuorena lapsensa saaneet ihmiset. Itse olisin menossa sellaiseen oikopäätä vapaaehtoiseksi. Surettaa tuon nuoren tilanne, kun on pelkkää kysymysmerkkiä isoissa asioissa. Harvoinpa osaa lähiomaisetkaan antaa puolueetonta tietoa siitä mitä teinivanhemmuus todella on. Sen kokenut osaisi kyllä. Minulla on ainakin tuoreessa muistissa jokainen hyvä ja huono puoli, jakaisin mielelläni kokemuksiani ihmisen kanssa joka teinivanhemmuutta harkitsee. Siinä kun saisi ihan luotettavaa arviointipohjaa tulevaisuuden päätöksiin.

        Nuoren omat vanhemmat ja ystävätkin taitavat ottaa enemmän oman näkökulmansa ja pitää siitä tiukasti kiinni, heillehän nuoren tilanne on ehkä liian läheinen ottaakseen tunteista etäisyyttä ja arvioida asiaa vain asiana.

        Nuoren äidin TAI isänkään elämä ei ole mitään ruusuilla tanssimista. Vaikeampaa se varmasti on kuin vaikkapa 10v vanhempien. Se ei silti tarkoita että nuori vanhempi olisi millään tapaa huonompi. Tai vastuuntunnottomampi.

        Toivon kaikille nuorille vanhemmille jaksamista, rankkoja aikoja riittää. Ja vanhemmille vanhemmille ymmärrystä nuorempia vanhempia kohtaan. Ylimielisyys ei auta ketään, vähiten neuvojatarvitsevan nuoren vanhemman lasta.


      • red_autumn
        Teinin äiti kirjoitti:

        Olisi olemassa jokin nuorten vanhempien auttava puhelin, jossa vastaisivat myös nuorena lapsensa saaneet ihmiset. Itse olisin menossa sellaiseen oikopäätä vapaaehtoiseksi. Surettaa tuon nuoren tilanne, kun on pelkkää kysymysmerkkiä isoissa asioissa. Harvoinpa osaa lähiomaisetkaan antaa puolueetonta tietoa siitä mitä teinivanhemmuus todella on. Sen kokenut osaisi kyllä. Minulla on ainakin tuoreessa muistissa jokainen hyvä ja huono puoli, jakaisin mielelläni kokemuksiani ihmisen kanssa joka teinivanhemmuutta harkitsee. Siinä kun saisi ihan luotettavaa arviointipohjaa tulevaisuuden päätöksiin.

        Nuoren omat vanhemmat ja ystävätkin taitavat ottaa enemmän oman näkökulmansa ja pitää siitä tiukasti kiinni, heillehän nuoren tilanne on ehkä liian läheinen ottaakseen tunteista etäisyyttä ja arvioida asiaa vain asiana.

        Nuoren äidin TAI isänkään elämä ei ole mitään ruusuilla tanssimista. Vaikeampaa se varmasti on kuin vaikkapa 10v vanhempien. Se ei silti tarkoita että nuori vanhempi olisi millään tapaa huonompi. Tai vastuuntunnottomampi.

        Toivon kaikille nuorille vanhemmille jaksamista, rankkoja aikoja riittää. Ja vanhemmille vanhemmille ymmärrystä nuorempia vanhempia kohtaan. Ylimielisyys ei auta ketään, vähiten neuvojatarvitsevan nuoren vanhemman lasta.

        siis mikä abortti?
        et o ankara, kun aivan idiotti!
        sinäkö ajattelit tyyöen tulevaisuudesta?? et , kun vaan itsestä!!! tieks, kuinka vaikuttaa se abortti nuorten naisten terveyttä?? fyysinen ja mielinen ????
        siis lapset kasvaa nopeasti..vauvaa ei aina vauvaa, kun 3 v päästä sun tyttö voi hyvin jatkaa opieskelu!!!!!!
        mikä ihme isä olet, jos et voi olla tuki omalle tytölle?????? sinä, kaikkien lähin ja tärkein ihminen hänen elämässä nyt olet kaikkien pahin!!!
        miksi ??????
        osatko edes kuvitellä, että lähetät tyttösi tappamaan toistaa elämää??? ketä sä oikeasti oot ?


    • sdbadfjvökhadvfh

      Provoilusi on häpeäksi suvullesi. Miksi tyttäresi ylipäätään haluaisi enään olla tyttäresi jos kiristät häntä. Hänen asemassaan käskisin sinun suksia suoraan vittuun ja tekisin oman päätökseni.

    • YHisä56

      Ensinnäkin olen hyvin otettu että te ihmiset olette viitsineet antaa omia mielipiteitänne ongelmaani. Tyttäreni on tällähetkellä 7 raskausviikolla ja olemme käyneet monet keskustelut hänen kanssaan läpi. Hän on käynyt myös lääkärin juttusilla useampaan otteeseen.Valitettavasti hän on edelleen sitä mieltä ettei voi tappaa lastaan, ja kyllä jotenkin ymmärränkin että se tuo naiselle henkisiä tuskia fyysistenkipujen lisäksi. Mutta tahdon jokatapauksessa tyttärelleni parasta. Itse olen kärsinyt todella paljon elämässäni kun en koskaan kouluttautunut kunnon ammattiin ja tyttäreni ei missään nimessä saisi kokea samaa. Lapsi vain estäisi yhden elämän suurimman etapin saavuttamisen, koulutuksen.

      Ja lapsen intti-isä on kyllä tietoinen raskaudesta, sain tyttäreni puhumaan hänelle siitä. Hän on kanssani aivan samoilla linjoilla (sentään edes yksi järkevä ihminen lisäkseni). Poika ei ole valmis isäksi, enkä usko tyttärenikään olevan valmis äidiksi.

      Kyseltiin myös mitä tyttäreni hakee etiikalla josta puhuin aikaisemmin. Hänen mielestään on väärin tappaa lapsi,koska ihmisellä ei ole oikeus päättää toisen ihmisen kuolemasta. jotain kohtalouskomuksia taas! Ja eihän sikiö ole edes ihminen ennen kuin on syntynyt.

      Päätös on kuitenkin vielä suuressa harkinnan edessä.

      • höpö.

        Ei lapsi mitään koulutuksia estä! Moni saa lapsen opiskellesssankin, ja aikuisena kun lapsi on jo syntynyt. Opiskella voi vaikka koko loppuikänsä, tämä lapsi joka tyttäresi kohdussa elää ja kasvaa, voi elää vain NYT ja tämän kerran!! Kenties se on myös tyttäresi ainoa tilaisuus saada koskaan lapsia.. ja sulle tulla isoisäksi. Ihan eri asia on sitten oletko mikään kovinkaan hyvä isä/pappa ja oletko ansainnut tätä...
        Tyttäresi on viisaampi kuin sinä tai inttipoika yhteensä. Hänellä on sitä mitä sinulta puuttuu, sydämensivistystäkin. Sitä ei koulun penkeiltä hankitakaan.


      • gsfg

        Tyttärelläsi on oikeus päättää. Sanoisin samoin, vaikka kyseessä olisi alle 16-vuotiaskin. Hyvänä isänä sinun täytyy ymmärtää, millaista on olla nainen, ja miten vaikeaa se voi välillä olla. Pidä vain huoli, ettei tämä inttipoju pääse myrkyttämään tyttäresi mieltä, mikäli siihen on pieninkin mahdollisuus. Tyttäresi päättää. Itse muistan ajatelleeni 16-vuotiaana, miten kamalaa olisi tulla raskaaksi, ja olisin 100% varmuudella tehnyt abortin. Nyt olen 24-vuotias, ja mieleni on muuttunut. En missään nimessä toivo raskautta ja huolehdin ehkäisystä hyvin, mutta olisin tarpeeksi kypsä lapselle. Se vastaus löytyy sydämestä, tyttäresi sydämestä, ei sinun. Sinun tulee siis kysyä tyttäresi päätöstä, eikä suinkaan määrätä sitä. On väärin painostaa toista tekemään aborttia, jos nainen/tyttö haluaa lapsen. Itse olen taistellut koulujen kanssa vuosia, ja nyt vasta 23-vuotiaana lähdin hakemaan ammatillista koulutusta, vaikka ei ole ollut mitään lasta kuvioissa. Sitten taas eräs ystäväni sai ensimmäisen lapsensa 18-vuotiaana, toisen lapsensa 2 vuotta myöhemmin ja nyt opiskelee innoissaan aikuislukiossa.


    • minä555

      se on tyttäresi oma päätös! Lapsen saamisessa ei ole mitää hävettävää ja tyttäresi varmasti tulisi rakastamaan omaa lastaan ja huolehtimaan hänestä. Tottakai suku olisi apuna? Ainakin niin yleensä on tapana.. Tue lapsesi päätöstä mikä ikinä se sitten onkin.

      • aikuinen nainen

        Kyllä, koulutus ja ammatti on ihan välttämätöntä tämän päivän työelämässä. Itselläni on 3 ammattia ja 4 lasta ja olen 50-vuotias nainen. Kaksi viimeistä ammattiani olen opiskellut lasten ollessa alle kouluikäisiä ja ala-yläasteikäisiä. Olen tällä hetkellä ammattejani vastaavassa työssä ja lapset ovat aikuisia, omassa elämässään menestyviä.
        Ei lapset ole este opinnoille. Abortoitu ja painostettu "pää" voi olla este koko elämän elämiseen.
        Tue ja kannusta lastasi, ole valmis oikeasti auttamaan. Lopeta painostaminen.
        Positiivista tässä asiassa on, että olet ylipäätänsä avautunut ja itse halunut kuulla muiden aikuisten mielipiteitä.


    • reyu56rtiu67i867

      niinhän se nykyään on, että jo 13v tytöt jakelevat itseään, jotta saavat huomiota osakseen.
      nuorilla tytöillä ei ole mitään itsekunnioitusta, tärkeämpää on olla vain kaiken huomion keskipisteenä ja olla tosi "in"..
      itse menetin neitsyyteni vasta 16v, ja ennen sitä olin hankkinut itselleni äitini kanssa ehkäisypillerit ja silloiselle poikaystävälleni kumit.
      en olisi voinut kuvitellakaan ryhtyväni äidiksi niin nuorena.

      jos tyttö päättää pitää lapsen, niin hoitakoon lapsen myös ihan itse, niinhän ne perheelliset tekevät, ainakin sellaiset jotka oikeasti järjestävät asiansa siihen kuntoon, että kykenevät itsenäisesti huolehtimaan perheensä hyvinvoinnista.
      mielestäni on niin helvetin typerää ensin nuorena ruveta tekemään lapsia, ja kun lapset kyllästyttävät niin kyllä "mummu ja pappa hoitaa"..EI NÄIN!!!
      jos kerta lapset pitää vääntää nuorena, niin teinien pitää myöskin kantaa vastuunsa lapsesta.

      • heh heh

        Ai oikein "vasta" 16-vuotiaana... Noh, kai sekin on parempi kuin 13, en silti itse olisi siitä noin ylpeä ja moralisoiva. Mutta kukin tavallaan...


    • -Hippisiili-

      Jos sun tyttö on raskaana ja haluu pitää sen se "inttipoika" haluu pitää sen, ne sen saa pitää. Jos jätkä on jo intissä sillä on ikää ja tyttö käyny ees peruskoulun. Mulla on fendi jolle on väkisin abortti tehty ja se tuskin siitä koskaan toipuu. Edelleen esim. näkee painajaisia useesti viikossa, vaikka tapauksesta kohta vuos. Mä pyydän sun tyttären puolesta et annat sen tehdä mitä haluaa. Suomen laki sanoo "Kaikillla on oikeus olla äitejä". Eli jos sä sen abortti-klinikalle raahaat se juttelee siel sossun kans ja voi sanoo sun pakottavan sen tähän ja ettei se missään nimessä itse halua. Voi siis olla parempi et vaikka katkaset välit, mut mieluiten kannattais oppia tukemaan sun tytärtä. Mitä ikinä se valitsee tai mihin yhdessä päädyttekään tää on sille vaikeeta ja se tarvis sun tukees OMISSA päätöksissään.

    • aikuinen nainen

      YH-isälle!
      Aikaa on kulunut ja päätöksiä on varmaankin jouduttu tekemään.
      Mitä teille kuuluu?
      Kuinka tyttäresi voi?
      Entä sinä itse?

    • voi voi

      Et voi "vaatia" tyttärellesi aborttia, kukaan ei tule aborttia tytölle tekemään vastoin hänen tahtoaan. Päätös on tyttärestäsi kiinni, ellet sitten saa häntä painostettua suostumaan abortin tekoon, jonka jälkeen tyttäresi ei luultavasti puhu kanssasi enää ikinä.

    • Ei voi olla totta

      Puhut että sikiö ei ole ihminen ennen kuin se syntyy! Itselläni on pieni, maailman ihanin vauva! Jo silloin kun aloin häntä odottamaan niin pidin häntä ihmisenä, en alkiona tai sikiönä! Miehenä sinä et todellakaan tule tietämään minkälaista on tehdä abortti! Se tulee seuramaan tyttöäsi loppuiän! Häpeäisit! Jos oikeasti rakastat lastasi niin lopetat tuon tekopyhän paskan puhumisen ja olet tukena lapsellesi! Olisin lapsenasi lähtenyt jo aikoja sitten menemään ja sanonut ettei tarvitse olla tekemisissä enään! Säälin lastasi kun on tuollainen isä!

    • ootsekasinäijä

      katkaista välit tyttärenkaa herran jumala se on 16v ja jos oot yksi huoltaja mis sen mutsi koska sil ei sit oo ketää enää jos vedät välit poikki vittu ootko idiootti ja joo oot paska isä sille tytölle surettaa iha et se joutuu kestää tollasta :( ja miks tuut netist pyytää apuu selvitä nää asias pienillä aivoillas :)

    • NytSeJärkiKäteenUunot

      Aborttiin vaan. Sen ikänen ei ole sopiva äidiksi vaan kakara itsekin. Nyt järki käteen! Pentu jolla ei ammattia ja koulut kesken. Huono juttu. Hän on ala-ikäinen, sinä määräät ja piste. Oletko mies vai hiiri? Likka lekurille ja aborttiaikaa varaamaan ja sillä sipuli! Unohda mitä noi luuserit täällä huutelee ja kertovat että "kannatti nuorena" ja plaa plaa. Hän on SINUN tyttäresi! Itsekin vaatisin omalle samaa ja asiasta ei neuvotella! Joten mars lääkärille! Jos olet MIES!

      • 6v.myöhässä

        Onneks alotuksen tilanne on ratkennu jo noin 6 vuotta sitten mikä jäi ehkä murhankiihkolta siinä raivon sumentamassa surmankiimassa huomaamatta.. lapsi on luultavasti jo reipas päiväkotilainen ja ehkä jo eskarissakin, ja näin murhamielisen viekottelus ulottumattomissa.


    • lataamollevaan

      "NytSeJärkiKäteenUunot "

      Oho, HulluksiOnMennytkö se siellä sekoilee törkysempää settiä eri nikillä? ;))
      Talteen lähtee taas tääkin sairas katkeran traumaatikon yllytyspaska....esille sitten taas kun joku älypää keksii väittää ettei täällä kukaan abortteihin oo käskemässä :) eikä pakota tytärtään siihen..

      "Sen ikänen ei ole sopiva äidiksi vaan kakara itsekin."

      Mutta lopuniäks traumatisoituneeks lapsenmurhaajaks on?
      Parempi vaan kaikkien unohtaa mitä sunkaltases omia traumojaan täällä epätoivolla hoidattavat luuserit kalmanhönkäilee ja kertoo että "likka lekurille ja lapsi silppuriin ja sillä sipuli" bla blaaa!! Lapsi on alottajan lapsenlapsi ja tyttären lapsi!!

      "Itsekin vaatisin omalle samaa ja asiasta ei neuvotella! "

      Tietenkin raahaisit lapsiparkas vaikka väkisin murhalekurille vaikka itkis, anelis ja rukoilis että lapsi sais pitää henkensä...hyi saatana, voiko enää sairaampaa kuvotusta olla.. vedä ittes jojoon ennenkn kylvät enempää KUOLEMAA ympärilles, jos olet NAINEN, verikätinen kalman AKKA!!!! Se ois paras teko minkä tässä maailmassa vosit tehdä.

    Ketjusta on poistettu 90 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      639
      4774
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3670
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      119
      3653
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3051
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2662
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2424
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2311
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2180
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      30
      2097
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      50
      2069
    Aihe