Pissi- ym. vaivoja, Vagifem-emätinpuikot

kokemuksia?

Olen nyt 49 v ja kuukautiset tulevat vielä, vaikkakin heittelevät. Ovat heittäneet jo pari vuotta.
Ensin olivat myöhässä pari viikkoa, sitten alkoi mennä toiseen suuntaan, eli vuotoväli parhaimmillaan 15 vrk. Elokuusta lähtien on ollut pari kertaa myöhässä sellaiset 3 viikkoa ja nyt taas sitten pari viime kertaa on vuotoväli lyhentynyt alle 20 vrk:n. Ekat päivät vuoto on vielä todella runsasta.
Samaan aikaan, kun peräpukamat (tämäkin vaiva tullut pahaksi iän myötä) tuppaa vielä oikein ärsyyntymään (vuotavat silloin ihan tolkuttomasti -hirttohoitoon pääsen vasta keväällä, edellinen hirtto oli viime vuoden puolella), niin hemoglobiini on laskenut luvattoman alas.
Sain tähän nyt kokeeksi traneksaamihappoa.

Hikoilu on aika paikallista ja sitä on aika harvakseltaan.
Joskus ennen menkkoja saatan herätä yhtenä yönä hikisenä. Outoa sydämentykytystä on myös silloin tällöin.
Sitten ihme lihaskipuja, ei tarvitse paljon tehdä, kun jo lihakset kipeytyy, samoin nivelet oireilee.
Myös migreenityyppinen päänsärky on alkanut vaivaamaan.

Ja nyt alkanut ilmaantua myös jonkinlaisia pissivaivoja.
Kaksi kertaa olen käynyt otattamassa pissinäytteen, mutta kummallakaan kerralla ei ole havaittu tulehdusta. Sokeriarvotkin on olleet ihan ok.
Vessassa juoksuttaa illalla ja yöllä useamman kerran, eikä sieltä aina edes tule paljon mitään.
Sänkyhommien jälkeen oikein vielä ärsyyntyy.
Mikä tämä tällainen vaiva oikein on, onko muilla vaihtari-ikäisillä samaa?

Gynekologi arveli, että saattaa liittyä limakalvojen kuivuuteen (tosin emättimen puolella ei sitä kuivuutta käsittääkseni vielä niin paljoa ole). Silmät tosin oireilee myös, mutta en ole ollut varma, onko syy jossain muualla.
Sain nyt tähän kokeeksi Vagifem-nimistä lääkettä. En ole vielä käyttänyt, hain paketin apteekista vasta eilen.

Onko muilla kokemusta tästä lääkkeestä?
Auttaako miten ja onko ollut sivuvaikutuksia?
Ei kai näin vähäinen, paikallinen estrogeeni aiheuta mitään verisuonitukoksia?
Apteekissa sanottiin vaan, että pitää seurata, jos tulee esim. migreenityyppistä päänsärkyä, niin pitää ottaa yhteys lääkäriin, mutta...mutta, jos tuon tyyppistä päänsärkyä on jo muutenkin...?
Oma äitini sai aikoinaan ilmeisesti jotain estrogeenihoitoa ja sai aivoinfarktin vähän päälle 5-kymppisenä.
En tiedä oliko näillä asioilla jokin yhteys.
Hän sairastui noihin aikoihin kyllä myös 2-tyypin diabetekseen.

81

51178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 48484848

      Hei, olen samoja ikiä kuin sinä ja aika paljon oli tuttua tekstiä. Minulla on myös Vagifem-resepti laatikossa, en ole hakenut vielä, koska aine mietityttää. Itselleni sain avun runsaisiin menkkoihin jotka kesti ja kesti, hormonikierukasta, silti silloin tällöin tulee "pikku-menkat" eli ilmeisesti vaihtarit ei ole vielä "päällä" vaan tulossa. Ja pissahommasta: minulla alkoi olla pissavaivoja pari vuotta sitten, ja ravasin niiden takia tk:ssa, sitten sain avun niin yksinkertaisesta hommasta kuin C-poreet. Otan joka aamu lasillisen ja pissavaivat on olleet pois! Tämä kuulemma johtuu siitä että se pitää virtsan happamena, johon pöpöt ei niin tartu. Aion syödä niitä jatkuvasti, pääsee paljon helpommalla! Näin täällä, toivottavasti saat vinkeistä apua. Jään kanssa odottamaan Vagifem-kommentteja!

    • hyöty+/haitta-

      Olen käyttänyt muutaman vuoden paikallishoitona Ovestinpuikkoja. Se on miedompaa, kuin reseptillä saatava Vagifem. Esim. syövän sairastanut voi gynen mukaan käyttää Ovestinia, mutta ei Vagifemiä. Mulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Koko kropan käsittävää hormoonihoitoa en ole aloittanut, vaikka pari kertaa olen saanut reseptin. Hakematta on aina jäänyt, vähän saman tapaisten pelkojen takia, kuin sullakin. Ikää mulla on vaja56. Mun äitini sai aivoverenvuodon vähän päälle viiskymppisenä, eikä ollut koskaan käyttänyt mitään hormoonia. Ylipainoa oli kylläkin ja verenpainetauti..

      • ap

        Niin, mun äidillä oli kyllä myös verenpainetta, mutta ylipainoinen hän ei taas ollut, oli pieni ja hoikka.
        Olisko tuolla verenpaineella sitten ollut vaikutusta.


      • Anonyymi

        Vagifem (Estradioli) ilman reseptiä - https://onlinecheappills.com/vagifem.html Olen käyttänyt ainakin parinkymmenen vuoden ajan tuota Vagifermiä on toiminut minulla hyvin eikä ole kuivuutta eikä muitakaan tulehduksia niin paljon kuin mitä ennen kun en käyttänyt.


    • ap

      No nyt on tuota Vagifemiä kokeiltu. Ei ole (ainakaan toistaiseksi) tullut mitään oireita, mutta ihme kyllä pissivaivat ja lihaskivut katosivat kuin taikaiskusta...
      Mulla on juuri nyt sellainen jakso kierrossa, että estrogeenit on varmaan pohjalukemissa ja vaivoja oli sen mukaisesti.

      • help!

        Voiko vagifemiä käyttää jos on hiivatulehdus päällä? Joku on joskus aikaisemmin maininnut jollain palstalla että aiheuttaa myös virtsausvaikeuksia, onko kenelläkäkään kokemusta siitä? Vai onko Ovasten parempi (hellempi yliärsytetyille limakalvoille? Onko kukaan kokeillut mitään muita lääkkeitä? Voiko samanaikaisesti käyttää Gynocaps maitohappobakteeri tabuja? Tahtoo limakalvot taas kuntoon...


      • Neuvosta kiitollinen
        help! kirjoitti:

        Voiko vagifemiä käyttää jos on hiivatulehdus päällä? Joku on joskus aikaisemmin maininnut jollain palstalla että aiheuttaa myös virtsausvaikeuksia, onko kenelläkäkään kokemusta siitä? Vai onko Ovasten parempi (hellempi yliärsytetyille limakalvoille? Onko kukaan kokeillut mitään muita lääkkeitä? Voiko samanaikaisesti käyttää Gynocaps maitohappobakteeri tabuja? Tahtoo limakalvot taas kuntoon...

        Minulta postettiin kohtu ja munasarjat v.2004 sieltä asti olen joutunut käyttämään estrogeenihoitoja, olen nyt 60v. Sain myös vagitem puikkoja limakalvojen kuivuuden takia, ja niitäkin olen käyttänyt kaksi kertaa viikossa. Kutina on joskus sietämätön, hiivaa ei ole todettu en tiedä sitten mistä se johtuu, eikä muutenkaan lääketiede tunnu osaavan auttaa, olen juossut eri gynegologeilla tuloksetta. Itse olen käyttänyt omatoimisesti Bepanthen voidetta ja se helpottaa hieman. Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä, vai täytyykö tätä kestää lopun ikäänsä.


      • et ole ainoa
        Neuvosta kiitollinen kirjoitti:

        Minulta postettiin kohtu ja munasarjat v.2004 sieltä asti olen joutunut käyttämään estrogeenihoitoja, olen nyt 60v. Sain myös vagitem puikkoja limakalvojen kuivuuden takia, ja niitäkin olen käyttänyt kaksi kertaa viikossa. Kutina on joskus sietämätön, hiivaa ei ole todettu en tiedä sitten mistä se johtuu, eikä muutenkaan lääketiede tunnu osaavan auttaa, olen juossut eri gynegologeilla tuloksetta. Itse olen käyttänyt omatoimisesti Bepanthen voidetta ja se helpottaa hieman. Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä, vai täytyykö tätä kestää lopun ikäänsä.

        On se ihme että meitä naisia juoksutetaan lääkäristä toiseen, kokemusta on..jos yhtään lohduttaa.
        Minulle (47v.) helpottanut kun tehnyt seuraavaa: Alapään pesu vain vedellä ja joskus ao. tarkoitukseen tarvittavalla nesteellä. Apteekin Gynocaps/cicatrina/lactal yms. kapselit emättimeen ohjeen mukaisesti. Ulkoisesti ceridal (osta iso pullo, ihan samaa tavaraa kuin pienempi Intim-nimellä myyty tuote) limakalvoille ja jopa häpykummun päälle! karvoitus lyhyeksi. Bepanthen pahimpaan ärsytykseen ulkosynnyttimille. Hanki myös maitohappobakteereita, jotka tarkoitettu juuri naisten intiiimialueiden avuksi, pro glandin, carpalax tms. Oletko kokeillut vaihtaa vagifemin toiseen tuotteeseen? Ovasten ja mitä niitä nyt on, hieman miedompia ja ilmeisesti "hellempiä". Minulle vagifem oli liian "vahva" ja sain heti karmeita virtsausoireita..Ai niin ja ruokavalio, itse kokeilin samaa kuin ns. hiivanestoon tarkoitettua eli vältin kaikkia turhia sokereita, itse normaaliruuastakin saa paljon sokereita....painokin putosi mukavasti samalla...
        Ei ne nyt heti sekunnissa auta, mutta mulla helpotti jo viikon käytön jälkeen...Ei tuota kutinaa jaksa hullukaan...kokeile edes...


      • toivossa hyvä elää
        et ole ainoa kirjoitti:

        On se ihme että meitä naisia juoksutetaan lääkäristä toiseen, kokemusta on..jos yhtään lohduttaa.
        Minulle (47v.) helpottanut kun tehnyt seuraavaa: Alapään pesu vain vedellä ja joskus ao. tarkoitukseen tarvittavalla nesteellä. Apteekin Gynocaps/cicatrina/lactal yms. kapselit emättimeen ohjeen mukaisesti. Ulkoisesti ceridal (osta iso pullo, ihan samaa tavaraa kuin pienempi Intim-nimellä myyty tuote) limakalvoille ja jopa häpykummun päälle! karvoitus lyhyeksi. Bepanthen pahimpaan ärsytykseen ulkosynnyttimille. Hanki myös maitohappobakteereita, jotka tarkoitettu juuri naisten intiiimialueiden avuksi, pro glandin, carpalax tms. Oletko kokeillut vaihtaa vagifemin toiseen tuotteeseen? Ovasten ja mitä niitä nyt on, hieman miedompia ja ilmeisesti "hellempiä". Minulle vagifem oli liian "vahva" ja sain heti karmeita virtsausoireita..Ai niin ja ruokavalio, itse kokeilin samaa kuin ns. hiivanestoon tarkoitettua eli vältin kaikkia turhia sokereita, itse normaaliruuastakin saa paljon sokereita....painokin putosi mukavasti samalla...
        Ei ne nyt heti sekunnissa auta, mutta mulla helpotti jo viikon käytön jälkeen...Ei tuota kutinaa jaksa hullukaan...kokeile edes...

        Tuo sokeri puoli on järjestyksessä, koska neljä vuotta sitten suolistohiiva mylläsi niin, ettei oikein voinut syödä mitään, ettei olisi närästänyt. Ruokavaliosta jäi pois hiivatuotteet ja sokeri hyvin vähiin, paino putosi ihannepainoon ja on pysynyt siinä, närästys hävisi kokonaan, muttei se noihin vaivoihin auttanut. Olen käyttänyt Lactoseveniä siitä asti, mutta nytpä vaihdan noihin sinun ehdottamiin ja muitakin neuvomiasi kikkoja yritän kokeilla. Olenkin huomannut, että se kirvely ja kutina on rajumpaa just sen jälkeisenä päivänä, kun illalla on puikon laittanut. Ei muuten gynegologitkaan ole esittäneet vaihtoehtoja. Kiitos vinkeistä etukäteen.


      • et ole ainoa
        toivossa hyvä elää kirjoitti:

        Tuo sokeri puoli on järjestyksessä, koska neljä vuotta sitten suolistohiiva mylläsi niin, ettei oikein voinut syödä mitään, ettei olisi närästänyt. Ruokavaliosta jäi pois hiivatuotteet ja sokeri hyvin vähiin, paino putosi ihannepainoon ja on pysynyt siinä, närästys hävisi kokonaan, muttei se noihin vaivoihin auttanut. Olen käyttänyt Lactoseveniä siitä asti, mutta nytpä vaihdan noihin sinun ehdottamiin ja muitakin neuvomiasi kikkoja yritän kokeilla. Olenkin huomannut, että se kirvely ja kutina on rajumpaa just sen jälkeisenä päivänä, kun illalla on puikon laittanut. Ei muuten gynegologitkaan ole esittäneet vaihtoehtoja. Kiitos vinkeistä etukäteen.

        Juu, en minkäkään saanut mitään vinkkejä. Itse löysin ne tosiaan näiltä vastaavilta keskustelupalstoilta ja apteekin sivuilta (lääkeiden vertailu). Välillä tuntuu että parhaimmat ohjeet löytyy täältä netistä, näitä "naistenvaivoja" kun tuntuu olevan kaikilla pilvinpimein...ei ole helppoa olla nainen tai sitten lääkärit vaan vähättelee meidän ongelmia! Pitäisi kapina tehdä naisten ongelmien vähättelystä. Ja todellakin, kuka jaksaa rampata lääkäreillä, maksaa itsensä kipeäksi käynneistä ja lääkkeistä, puhumattakaan henkisistä ja fyysisistä kärsimyksistä. Onnea yritykseen!


      • pian kaikki kokeillu
        et ole ainoa kirjoitti:

        On se ihme että meitä naisia juoksutetaan lääkäristä toiseen, kokemusta on..jos yhtään lohduttaa.
        Minulle (47v.) helpottanut kun tehnyt seuraavaa: Alapään pesu vain vedellä ja joskus ao. tarkoitukseen tarvittavalla nesteellä. Apteekin Gynocaps/cicatrina/lactal yms. kapselit emättimeen ohjeen mukaisesti. Ulkoisesti ceridal (osta iso pullo, ihan samaa tavaraa kuin pienempi Intim-nimellä myyty tuote) limakalvoille ja jopa häpykummun päälle! karvoitus lyhyeksi. Bepanthen pahimpaan ärsytykseen ulkosynnyttimille. Hanki myös maitohappobakteereita, jotka tarkoitettu juuri naisten intiiimialueiden avuksi, pro glandin, carpalax tms. Oletko kokeillut vaihtaa vagifemin toiseen tuotteeseen? Ovasten ja mitä niitä nyt on, hieman miedompia ja ilmeisesti "hellempiä". Minulle vagifem oli liian "vahva" ja sain heti karmeita virtsausoireita..Ai niin ja ruokavalio, itse kokeilin samaa kuin ns. hiivanestoon tarkoitettua eli vältin kaikkia turhia sokereita, itse normaaliruuastakin saa paljon sokereita....painokin putosi mukavasti samalla...
        Ei ne nyt heti sekunnissa auta, mutta mulla helpotti jo viikon käytön jälkeen...Ei tuota kutinaa jaksa hullukaan...kokeile edes...

        Nyt olen kokeillut jo kolmatta kuukautta antamiasi ohjeita, muttei se ole auttanut. Nyt odotan taas gynelle aikaa, joka on 19.4 saa nähdä mitä nyt tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Hulluksi tässä kohta tulee jos ei mistään saa apua. Ei kai tässä muukaan auta kuin yrittää vielä toivossa elää.


      • toive toteutui
        et ole ainoa kirjoitti:

        Juu, en minkäkään saanut mitään vinkkejä. Itse löysin ne tosiaan näiltä vastaavilta keskustelupalstoilta ja apteekin sivuilta (lääkeiden vertailu). Välillä tuntuu että parhaimmat ohjeet löytyy täältä netistä, näitä "naistenvaivoja" kun tuntuu olevan kaikilla pilvinpimein...ei ole helppoa olla nainen tai sitten lääkärit vaan vähättelee meidän ongelmia! Pitäisi kapina tehdä naisten ongelmien vähättelystä. Ja todellakin, kuka jaksaa rampata lääkäreillä, maksaa itsensä kipeäksi käynneistä ja lääkkeistä, puhumattakaan henkisistä ja fyysisistä kärsimyksistä. Onnea yritykseen!

        Täytyypä kertoa, että helpotus löytyi kutinaan rainbovin sinkittömästä lasten hoitovoiteesta. jätin kaikki estrogeeni puikot pois ja laitan puolikkaan estradot laastarista kahdesti viikossa vuoroin toiseen kankkuun ja kaikki on ok. Varmaankin ne alkavat hellittää muutenkin koska noin vähällä avulla selviää. Vagifem puikot ei käyneet minulle, koska minulla oli koko ajan kutinaa sen neljän vuoden ajan, jonka käytin niitä säännöllisesti. Puhuin siitä gynegologilleni, mutta aina hän vaan niitä määräsi käytettäväksi, ajattelin jo ilkeästikkin, että saikohan suuretkin bonukset lääketehtaalta, kun ei potilasta uskonut niitten sopimattomuudesta.


      • kutikuti
        toive toteutui kirjoitti:

        Täytyypä kertoa, että helpotus löytyi kutinaan rainbovin sinkittömästä lasten hoitovoiteesta. jätin kaikki estrogeeni puikot pois ja laitan puolikkaan estradot laastarista kahdesti viikossa vuoroin toiseen kankkuun ja kaikki on ok. Varmaankin ne alkavat hellittää muutenkin koska noin vähällä avulla selviää. Vagifem puikot ei käyneet minulle, koska minulla oli koko ajan kutinaa sen neljän vuoden ajan, jonka käytin niitä säännöllisesti. Puhuin siitä gynegologilleni, mutta aina hän vaan niitä määräsi käytettäväksi, ajattelin jo ilkeästikkin, että saikohan suuretkin bonukset lääketehtaalta, kun ei potilasta uskonut niitten sopimattomuudesta.

        Hienoa. Mikä sen voiteen tarkka nimi on, niin tietää ostaa..


      • eri vastaaja
        kutikuti kirjoitti:

        Hienoa. Mikä sen voiteen tarkka nimi on, niin tietää ostaa..

        Rainbow hoitovoide ja saa ainakin Prismasta ostaa. Minäkin käytän sitä ja on parempaa, kuin kalliimpi Natusan.


      • kutikuti
        eri vastaaja kirjoitti:

        Rainbow hoitovoide ja saa ainakin Prismasta ostaa. Minäkin käytän sitä ja on parempaa, kuin kalliimpi Natusan.

        Kiitti, kokeilen ja kerron kuinka kävi. Itselleni tulee helposti haavaumia, kun iho kutisee ja sitä raapii. Toivottavasti auttaa siihenkin.


      • Anonyymi
        kutikuti kirjoitti:

        Hienoa. Mikä sen voiteen tarkka nimi on, niin tietää ostaa..

        Natusan sinkkivoide kaikkiin vaivoihin


      • Anonyymi
        pian kaikki kokeillu kirjoitti:

        Nyt olen kokeillut jo kolmatta kuukautta antamiasi ohjeita, muttei se ole auttanut. Nyt odotan taas gynelle aikaa, joka on 19.4 saa nähdä mitä nyt tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Hulluksi tässä kohta tulee jos ei mistään saa apua. Ei kai tässä muukaan auta kuin yrittää vielä toivossa elää.

        Hei ...oletko huomannut jos kutina johtuu vessapaperista? Minä en vaihdoin ketään vihdoin keltaisen valkoiseen ja kutina loppui? Vagifemmiä käytän 😏😄


    • Et ole ainoa

      Voi ei, tylsää kuulla ettei mikään ole auttanut. Tosin kyllä minullekin on välillä tullut "takapakkia" mutta ei onneksi mitenkään pahoja oireita. Taisin tosin juuri silloin niiden tullessa olla hyvin stressantunut...Toivottavasti uusi käynti gynellä auttaisi. Pitäisiköhän sinun käydä urologilla?. Älä anna gynen vähätellä vaivojasi ja vaadi mahd. lisätutkimuksia ja kysele erilaisista hoitokeinoista. Pyydä myös vaikka varoiksi eri reseptejä, kaikki lääkkeethän eivät sovi jokaiselle. Joskus vain myös aika tekee tehtävänsä...Älä tule hulluksi, sinulla on kohtalontovereita ja saat meiltä muilta "vertaistukea". Toivoa ei saa menettää, pitää vain oppia elämään tämän "vitsauksen" kanssa. Voimia ja tsemppiä!

    • Hiphheijaa

      Olen käyttänyt Vagifempuikkoja tai oikeastaan siis tablettia puikon päässä vasta pari viikkoa. Huomaamani vaikutukset ovat toistaiseksi liittyneet limakalvoihin sekä herkkyyteen.
      Pari päivää tuotetta käytettyäni huomasin että kutistuneet häpyhuulet ym. olivat palautuneet aiempaan kokoon, (mitä en kyllä ollut kaivannut) ja myöhemmin vielä että tuntoherkkyys sekä murto-osaan entisestään heikentynyt orgasmi on palautunut paljon paremmaksi. Hipheijaa sille!
      Ilmeisesti ne hermotkin tarvitsevat estrogeenia tai siis esradiolia.
      Kuukautiseni ovat olleet täysin poissa jo kolme vuotta.

    • märta

      minulle nousi verenpaine kovasti ja sydäntykyksiä,pääsärky ja vatsa turposi,myös lämpö nousi muutama pykälä.Olen yrittännyt monta kerta ei vagifem käy minulle.progynova 1mg olen 6v.syönyt ja nyt lopetan kaikki nuo leikkimiset.synnytin 44v.ja olen nyt 70v.ja loppu lutraukset!!!!!1 veritulpa ja 1 haarakatkos.!!!

    • edullisesti apua

      Minun "pelastus" on jo ollut vuosia yksinkertainen. Rasvaa joka soveltuu ulkosynnyttimille pikkasen ja siihen Bioteekin Probiootti plus kalselin sisältö (helppo avata) ja olen hieronut tämän rasva maitohappobakteeri seoksen limakalvoille. Auttaa heti ja ei tarvitse kovin usein laittaa. Kun pahat bakteerit saavat yliotteen ja silloin hyviä täytyy lisätä. (Auttaa myös hajuhaittoihin)

    • Ovestin auttoi

      Minulla Ovestin kapselimuoto ei sopinut, tuli kovaa kirvelyä ym. mutta voidemaisena auttoi nopeasti. Olen lukenut täällä muiltakin vastaavaa eli se jokin joka pitää ainetta kasassa kapselina voi olla syypää oireisiin.

    • tellervopellervo

      Minulle vaihdevuodet todennäköisimmin antoivat ensimmäisiä merkkejä tuossa puolitoista vuotta sitten, mutta en vaan ymmärtänyt. Vuosi sitten poistettiin kohtu myomien vuoksi. Munasarjat jätettiin, kun olivat yhä toimivat. Jälkitarkastuksessa todettiin ovulaation olevan just parhaillaan.

      Yhä mulla on selvät pms-oireet kuten ennen kohdun poistoakin. Ja kalenterista katsoen voin todeta, että kuukautiset pitäisi olla.

      Sitten tässä syksyn aikana on pikkuhiljaa alkanut hiipiä muita oireita. Kaikille mulla oli joku järkeenkäypä selitys. Kunnes sitten yksi asiakas alkoi puhua vaihdevuosioireistaan ja minä pienessä mielessäni aloin laskeskella, että mullahan on toi ja toi ja toi ja toi ja toi jne jne.... Poletti tipahti kolisten, että mullahan on vaihtarit. Olleet siis jo puolitoista vuotta sitä tajuamatta.

      Menin gynen pakeille ja kerroin kaikki mahdolliset havainnot. Hän teki kaikki tutkimukset omasta puolestaan ja totesi, että näinhän tämä on, että vaihdevuodethan ne on. Määräsi Estrogel-geeliä. Kysyi tosin josko olisin halunnut pelkän paikallishoidon, mutta hetken keskusteltuamme todettiin, ettei se ole riittävä kaikkiin oireisiini.

      Aloitin geelin käytön runsas viikko sitten. Ei toistaiseksi ole osoittanut mitään suurempaa vaikutusta. Ehkä väsyttää vähemmän, jos tarkkaan ottaa. Ja ehkä olen aavistuksen vähemmän ärtyisä. Mutta yhä pelaan peiton kanssa yökaudet ja yhä saan kuumia aaltoja.

      Ja pissivaivat sitten.
      Ajattelin, että nämä olisivat jotenkin kohdunpoistoleikkauksen jälkipuintia. Siis ilmestyivät pikkuhiljaa vajaa puolivuotta leikkauksen jälkeen. Ei siis kirvellä, mutta pidätyskyky on heikentynyt aivan selvästi. Pieraistessa varmasti lirahtaa (parempi olla pieremättä siis) ja aamulla saatan oiken tuntea että lirahtaa. Aivan helvatan ärsyttävää! Minulla on sellainen paranoidinen tunne, että haisen virsalle jatkuvasti.

      Ajattelin ostaa sellaiset Aquaflex -kuulat Instrumentariumista tehostamaan jumppaa. Mutta olisko tuosta Ovestinista apua ja voiko sitä käyttää samanaikaisesti Estrogel-geelin kanssa?

      Karpalomehua ostin hapattaakseni virtsaa, jotta infektiot pysyis poissa.

      Ja muuten, kuinka nopeasti oikeastaan pitäisi tuntea tuon Estrogel-geelin vaikutus oireisiin - elikkä missä vaiheessa pitää ryhtyä harkitsee sitä annoksen nostamista?

    • Vagifemisti nyt

      Heippa! Mulle ei alkanut Estrogel auttamaan vielä 1kk käytön aikana, vaikka nostin annosta jo reilusti yli 2 pumppaukseen. Itselläni oli myös em. virtsavaivoja ja aloin käyttämään Ovestinpuikkoja. Käytin ekat kolme vko joka ilta ja sitten alkoi vähitellen auttamaan. Sen jälkeen 2krt/vko. Käytin pari vuotta, mutta viimeisen kk aikana vaivat alkoivat palailla, vieläpä pahempina. Ovestin ei enää riittänyt, siispä hain Vagifemreseptin. Aloitin käyttämään ensin 2vko joka ilta ja viikko sitten aloin laittamaan 2krt/vko. Nyt on taas vakaa olo ja teen alakerran "hissijumppaa" päivittäin. Olen 56v, eikä muuta hormoonihoitoa ole käytössä ja kaikki vehkeet tallella.

      • Vagifemisti nyt

        Kyllä paikallishoitoa voi ja kannattaa käyttää saman aikaisesti hormoonihoidon rinnalla.


    • Tellervopellervo

      Kiitos asiallisesta vastauksesta. Täytyypä käydä apteekissa - eikö tuo Ovestin olekin reseptitön lääke. Jos vaikka aloittasin sillä ja sitten katsastan, josko tuhdimpaakin tarvitsee.

      Kiitos vielä kerran.

    • vagieikäy

      Ovestin on reseptitön. Minä olen käyttänyt puikkojen sijasta tuubista voidetta. Joskus luin, että kaikille ei puikkojen kuoriaineet sovi. En kyllä kokeillut. Ja olisiko pitoisuuskin eri puikoissa ja voiteessa.

    • pisuviskuri

      Olen saanut viimeisen parin yhdynnän jälkeen inhottavia virtsavaivoja. Emätin ei ole kuiva ja paikallishoitokin on käytössä. Lisäsin vielä parin viikon ajaksi paikallishoidon joka ilta 1kps. Lääkäri mainitsi jotain kerta-annos antibiotista yhdynnän jälkeen, jollei paikallishoito riitä. Onko jollain kokemuksia yhdynnän jälkeisestä kerta-annos ns. estohoidosta? En huomannut kysellä tk-lääkäriltä tarkemmin asiasta. Hän siis mainitsi asiasta, jollei virtsajutut tule kuntoon. Yhdyntää en ole uskaltanut kokeilla vielä, jos ne karmivat vaivat palaava:( Kamala kirvely ja virtsa täysin veristä ja pakottava tunne. Alkuvuodesta olen menossa gynen tarkistukseen ja pitää silloin kysyä.

      • estot

        Mulla on ollut estolääkitys yhdynnän jälken jopa noin kolmisen vuotta ja sen aikana oli ehkä pari pissiittiä. Estoshoidosta on jo aikaa monta vuotta. Nyt mulla hoitona estrogel geeli ja vagifem ja joka nusukerran jälkeen otan pari päivää karpalact pilleriä 2/pvä. On kuitenkin melkein joka kerta sänkypuuhien jälkeen mielessä että tuleekohan se kusitauti, se ei kyllä oo mitään haluja lisäävä ajatus... No, näillä olen pärjännyt, kun vaan osaisi nauttia niillä jutuilla mitä nyt on hyvin.


      • pisuviskuri
        estot kirjoitti:

        Mulla on ollut estolääkitys yhdynnän jälken jopa noin kolmisen vuotta ja sen aikana oli ehkä pari pissiittiä. Estoshoidosta on jo aikaa monta vuotta. Nyt mulla hoitona estrogel geeli ja vagifem ja joka nusukerran jälkeen otan pari päivää karpalact pilleriä 2/pvä. On kuitenkin melkein joka kerta sänkypuuhien jälkeen mielessä että tuleekohan se kusitauti, se ei kyllä oo mitään haluja lisäävä ajatus... No, näillä olen pärjännyt, kun vaan osaisi nauttia niillä jutuilla mitä nyt on hyvin.

        Kiitti vastauksestasi. Vältin kuukauden ajan yhdyntää ja sitten viimein uskalsin kokeilla, eikä nyt viimeisenä parina kertana tullut virtsavaivoja:D Mulla oli ennen paikallishoito Ovestin, mutta lääkärin kehoituksesta vaihdettiin Vagifemiin ja tuntuu, että on parempi. Lisäksi käytän C-vitamiinia pillereitä. Toivottavasti onneni kestää:D


      • Anonyymi

        trimetin 300mg yhdynnän jälkeen


    • Tellervopellervo

      Kuukauden Estrogeelin käytön jälkeen nostin annoksen kahteen pumpulliseen ja parissa päivässä oireet helpotti. Nyt nukun todella hyvin ja mielialakin on vakaa. Jopa nuo pissivaivat jäivät. Olin jo melkein unohtanut ne - en siis käynyt ostamassa Ovestinia lainkaan. Nyt sitten on pari päivää taas alkanut lirisyttään. Todella ärsyttävää! Ei siis muita oireita, mutta tuntuu, että pissi vaan valuu tai noppasee - ihan kuin olis hanasta hiukkasen tiiviste mennyt :( Eli kai se nyt vaan on se Ovestin hankittava kaveriksi samalla reissulla, kun käyn ostamassa uuden putelin tuota Estrogeliä.

      • Tellervopellervo

        Ai niin, onko kukaan täällä kokeillut noita Aquaflex -kuulia?


      • 53 ei vielä MP
        Tellervopellervo kirjoitti:

        Ai niin, onko kukaan täällä kokeillut noita Aquaflex -kuulia?

        On kokemusta noista Aqua-kuulista, mutta minulla myös toiset Smartballs nimellä olevat jotka on enemmin käytössäni. Aloitin kuulien käytön 38v kolmannen lapsen syntymän jälkeen ja se on jäänyt rutiiniksi vieläkin. Eivät häiritse päivittäisiä työ ym-tehtäviä ja lihakset kestää vetreänä jatkuvasti. Myöskään mitään kuivumis tms-omgelmia ei ole tullut. Seksielämän laatu parantui paljonkin kun aloitin silloin vähäisen pissakarkailuvaivan hoitoon.


    • Tellervopellervo

      Kiitos vastauksesta. Onpa harmi etten tajunnut mennä käymään tuolla Instrumentariumissa asioimassa samalla, kun kävin apteekissa.

      Seuraava kysymys olisikin nyt näistä Ovestin-emätinpuikoista ja samanaikaisesta Estrogel-geelin käytöstä:

      1) Vaikuttaako annostukseen Estrogel-geelin käyttö, vai aloititteko suosituksen mukaisesti päivittäisellä annoksella?
      2) Entä onko sillä merkitystä laittaako emätinpuikon aamulla vai illalla?
      3) Miten nopeasti huomasitte Ovestinin vaikutuksen?

      Kiitos.

      • näin minä

        Vastaisin tuohon kakkoskyssäriin: Ovestinpuikko kannattaa vain illalla nukkumaan mennessä, koska se alkaa valua pois. Vagifem paikallishoidon puikko on pienempi ja kiinteämpi ja se jotenkin kiinnittyy sisälle, että sen ehkä vois laittaa vaikka aamulla. Itse olen kokeillut molempia. Itselläni oli Ovestinin käytön aikana vielä yöllisiä vessakäyntejä useampia ja arvaahan sen, että sitä alkoi valua pois. Sitten siirryin Vagifemiin onneksi ja alapääasiat ovat nyt kunnossa:D

        Pari viikkoa laittelin ensin joka ilta 1puikon/pv ja ylläpitoannoksena 2krt/vko. Kyllä se alkoi helpottamaan virtsavaivoja jo muutaman päivän jälkeen.

        Estrogeliä olen kokeillut 1kk, enkä saanut siitä mitään apua vv-vaivoihini.


      • ... ..
        näin minä kirjoitti:

        Vastaisin tuohon kakkoskyssäriin: Ovestinpuikko kannattaa vain illalla nukkumaan mennessä, koska se alkaa valua pois. Vagifem paikallishoidon puikko on pienempi ja kiinteämpi ja se jotenkin kiinnittyy sisälle, että sen ehkä vois laittaa vaikka aamulla. Itse olen kokeillut molempia. Itselläni oli Ovestinin käytön aikana vielä yöllisiä vessakäyntejä useampia ja arvaahan sen, että sitä alkoi valua pois. Sitten siirryin Vagifemiin onneksi ja alapääasiat ovat nyt kunnossa:D

        Pari viikkoa laittelin ensin joka ilta 1puikon/pv ja ylläpitoannoksena 2krt/vko. Kyllä se alkoi helpottamaan virtsavaivoja jo muutaman päivän jälkeen.

        Estrogeliä olen kokeillut 1kk, enkä saanut siitä mitään apua vv-vaivoihini.

        Ainakin koostumuksen perusteella jotain vaikutusta olisi pitänyt havaita.

        Vagifem puikossa on 10 mikrogrammaa estradiolia ja Estrogelissä yhdessä grammassa 0,6 milligrammaa 17β-estradiolia ja siinä tavallinen annostus on 2,5 g geeliä vuorokaudessa, mikä vastaa 1,5 mg:aa estradiolia kun taas esimekiksi pillerinä normaaliannostuksena määrätään vähempi, eli 1 mg estradiolia vuorokaudessa, jos oireet pysyy sillä poissa.

        Ovestinia näihin ei voi verrata, koska siinä on eri vaikuttava aine, mutta yhden lähteen mukaan olisi teholtaan vain kahdeksaskymmenesosa estradiolista. Joka tapauksessa grammassa voidetta on 1 mg estriolia. Jos se noin on, niin sitten ovestinia voi lätkiä melko huoletta minne vaan.


      • käyttäjä myös
        ... .. kirjoitti:

        Ainakin koostumuksen perusteella jotain vaikutusta olisi pitänyt havaita.

        Vagifem puikossa on 10 mikrogrammaa estradiolia ja Estrogelissä yhdessä grammassa 0,6 milligrammaa 17β-estradiolia ja siinä tavallinen annostus on 2,5 g geeliä vuorokaudessa, mikä vastaa 1,5 mg:aa estradiolia kun taas esimekiksi pillerinä normaaliannostuksena määrätään vähempi, eli 1 mg estradiolia vuorokaudessa, jos oireet pysyy sillä poissa.

        Ovestinia näihin ei voi verrata, koska siinä on eri vaikuttava aine, mutta yhden lähteen mukaan olisi teholtaan vain kahdeksaskymmenesosa estradiolista. Joka tapauksessa grammassa voidetta on 1 mg estriolia. Jos se noin on, niin sitten ovestinia voi lätkiä melko huoletta minne vaan.

        Mulle lääkäri antoi lokakuussa Vagifem reseptin 25mg vahvuista. Nyt luin jostain, että vahvuutta on pienennetty 10mg. Kävin tänään apteekissa ja kysäsin samalla, että mitä se tarkoittaa? On kuulema tutkittu, että 10mg riittää pitämään vaivat pois. Kysyin vielä, että onko tosta vahvemmasta haittaa, niin ei kuulema ole. Kysyin vielä, josko hän voisi vaihtaa sen siihen miedompaan, mutta ei käy. Pitää hankkia uusi resepti.


      • ... ..
        käyttäjä myös kirjoitti:

        Mulle lääkäri antoi lokakuussa Vagifem reseptin 25mg vahvuista. Nyt luin jostain, että vahvuutta on pienennetty 10mg. Kävin tänään apteekissa ja kysäsin samalla, että mitä se tarkoittaa? On kuulema tutkittu, että 10mg riittää pitämään vaivat pois. Kysyin vielä, että onko tosta vahvemmasta haittaa, niin ei kuulema ole. Kysyin vielä, josko hän voisi vaihtaa sen siihen miedompaan, mutta ei käy. Pitää hankkia uusi resepti.

        Se Vagifemin vahvuus ei ole milligrammoja (mg) vaan mikrogrammoja (µg). 1 mg = 1000 µg.


      • käyttäjä myös
        ... .. kirjoitti:

        Se Vagifemin vahvuus ei ole milligrammoja (mg) vaan mikrogrammoja (µg). 1 mg = 1000 µg.

        Mikroa tarkoitin kylläkin, vaikka merkki oli väärin!


      • ... ..

        Estrogelin käyttäjät, niin oletteko huomanneet mitään vaikutusta ihon kuntoon, tarkoitan selluliittia ja sen kaltaista, niillä kohdin mihin olette käyttäneet geeliä?


      • Tellervopellervo
        ... .. kirjoitti:

        Estrogelin käyttäjät, niin oletteko huomanneet mitään vaikutusta ihon kuntoon, tarkoitan selluliittia ja sen kaltaista, niillä kohdin mihin olette käyttäneet geeliä?

        Itse käytän reisien ulkopintaan.

        Alkuun sivelin vaihdellen käsivarsiin ja vatsan alueelle, mutta totesin myöhemmin reisien olevan ihanteellinen kohta, jotta voin heittää yöpaidan päälle pestäkseni hampaat sillä aikaa, kun geeli imeytyy ja iho kuivaa.

        En ole huomannut mitään eroa ihossa. Tosin olen käyttänyt geeliä vasta yhden putelin verran, joten ei voi puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä.


    • kuivarusina

      Onpa ollut hyvää informaatiota täällä, kiitos.
      Itsellä ollut ongelmia alapään kuivuuden takia ja pari viime vuotta myös virtsaoireta on ollut ilman mitään tulehdusta.
      Olen 60 v. Kävin tänään gynellä. Ei meinannut saada tutkimusta tehtyä, kun olen melkein "vereslihalla" tuon vaivan vuoksi. En ole koskaan käyttänyt hormonikorvaushoitoja. Olen yrittänyt käyttää Ovestinia, mutta sekin oli kai jonkin aineosan vuoksi niin kirvelevää ja suttuista puuhaa muutenkin.
      Nyt sain Vagifem lääkkeen emättimeen asetettavaksi. Heti piti alkaa koekäyttää, kun siinä luki, että tarttuu hyvin, eikä valu vaikka aamulla laittais. Hyvin tuntuu pysyvän. Toivottavasti myös auttaa.
      Tuo C-vitamiini on myös päivittäin käytössä. Nyt vaan odotellaan rakko ym. kuivuus oireiden helpottamista.

      • kyselen

        Käytä sitten pari ekaa viikkoa joka ilta, niin kyllä kuivuus lähtee:) Saitko muuten 10mikroista vai 25mikrogrammaista?


      • kuivarusina
        kyselen kirjoitti:

        Käytä sitten pari ekaa viikkoa joka ilta, niin kyllä kuivuus lähtee:) Saitko muuten 10mikroista vai 25mikrogrammaista?

        Sain 10 mikron vahvuista. Hyvä tietää, että vahvempaakin on, jos tulee myöhemmin tarvetta.
        Joo, ajattelin tosiaan käyttää nyt alussa jokapvä parin viikon ajan. Ainakaan tuosta ensimmäisestä ei tullut onneksi mitään epämiellyttävää tunnetta (kirvelyä tms.)
        Onpa hienoa, jos pääsee tuosta kuivuudesta. Samallahan tämä sitten vahvistaa virtsputkea, sen epiteeliä.
        Lääkäri sanoi, että tätä valmistetta voisi käyttää vaikka lopun ikäänsä, jos haluaa. Siis tarkoitti varmaan, että ei ole juuri pelkoa sivuvaikutuksista.


    • Monopaussi

      Aloitin tuon lievemmän Vagifemin toissa päivänä. Eilen kova päänsärky, tänään taas ja lisänä kuumeilua ja alavatsakivut. Olen 51-vuotias, viime vuonna kuukautisena jäivät 3 kertaa väliin, tänä vuonna kokonaan, kuumotus alkanut viimeisen kuukuden aikana, FSH-arvo oli kuukausi sitten 42. Minulla on siis vaihdevuodet. Hämmentää kovasti - mitä tästä oikein seuraa? Minulla ei ole isosiskoa, äitini kuoli kauan sitten. Ei ketään keneltä kysyä - miten tästä selvitään? Rakastava Puoliso onneksi, lapsia ja yksi lapsenlapsikin.

      Perusterveenä olen itseäni aina pitänyt, nyt kuitenkin särkyä, kuumottelua, unihäiriöitä, ties mitä... En ehkä uskalla jatkaa Vagifemiä. Minulla on ollut kovia migreenikohtauksia nuorempana, en todellakaan halua niitä takaisin. Onko jokin hyvä sivusto, jossa tästä kaikesta voisi saada lisätietoja?

      • ... ..

        Ehkä sinulla ei ole taipumusta hormonaaliseen päänsärkyyn, jos tähän mennessä ei ole ilmennyt. Itse kärsin vuosikausia lähes viikottaisesta päänsärystä, johon kyllä migreenilääkkeet auttoi, mutta nyt hormonikorvauslääkityksen myötä niitä ei ole tarvinnut juurikaan.


      • voi olla tai ei!

        Hei, en oikein noin äkkiseltään uskoisi sun vaivojesi johtuvan Vagifemistä! Jos olet vaan hermostunut ja tressaantunut ja Vagifem on sopiva syntipukki yhteensattuma tai ei?Vagifem on kuitenkin vain paikallisesti toimiva. Itse käytän sitä vahvempaa 25mikrosta, eikä mitään sivuvaikutuksia ole tullut. Joskus kokeilin Lugesteron keltarauhashormoonia suun kautta ja siitä sain päänsäryn. Sitten käytin sitä suoraan alakautta, eikä päänsärkyä tullut.

        En kuitenkaan väheksy vaivaasi, koska meillä kaikilla on oma herkkyysaste. Voit hyvinkin reagoida paikallishoitoon päänsäryllä.


    • Tellervopellervo

      Minulla muuten myös oli teini-ikäisenä migreenikohtauksia ja sitten vaihdevuosioireina. Loppuivat, kun aloitin Estrogel-geelin käytön.

    • Nainen 47v

      Tämä on jo vanha aihe, mutta vastataan kuitenkin.

      Minä käytin 2 viikkoa Vagifem 10µg -puikkoja ja 2 puikkoja/viikko pari viikkoa - Auttoi hyvin. Emätin ja koko alapää oli todella punainen ja kuiva. Lopetin ja heti kuukauden päästä sama oire tuli takaisin. Aloitin taas käyttämään puikkoja ja huomasin, että viikon päästä emätin ja alapää oli taas hyvässä kunnossa.

      Kannatteeko koko ajan käyttää joka toinen kuukausi sitä lääkettä, koska se ei ole reseptivapaa -lääke. Minua kauhistuttaa, mutta pakko jotain käyttää joka helpottaa.

    • Apuva!

      Onko kenelläkään hankaluuksia saada laitettua tämä Vagifem. Minulla on. Vaikka kuinka laitan voidetta/liukastetta asettimeen niin sattuu ihan pirusti. Olen kokeillut vaihtaa asentoa jne, mutta aivan verelle menee se asettimen pää.

      • molempia käyttänyt

        Ei ole ollut mitään ongelmaa laittamisen kanssa. Onhan se muoviasetin ilkeän tuntuinen, jos on kovin kuiva emätin. Mitä jos rasvaisit myös emättimen ja asettimen. Ei sitä koko asetinta välttämättä tarvii syvälle työntää. Ovestinkin laitetaan pelkästään sormin, eli ei kovin syvälle mene. Jollei noillakaan konsteilla onnistu, niin kokeilleppas Ovestinpuikkoa, se on rasvaisempi koostumukseltaan. Vagifempuikko on jo itsellään kuiva kova, mutta se ei sitten valu samoin kuin Ovestin. Voi olla, että sun tapauksessasi Ovestin on parempi vaihtoehto.


    • G:

      Jatkuva pissatus johtuu todennäköisimmin kuivista limakalvoista. Edullisin keino hoitaa homma pois päiväjärjestyksestä on ostaa ihan tavallista liukuvoidetta kaupasta ja käyttää sitä kosteutuksena.

      • niksipirkka1

        Totta, että jatkuva pissatus, johtuu kuivista virtsarakon limakalvoista. Eri asia on hoituuko liukasteella em. limakalv. kosteutus. tohdin kyllä epäillä.. Onko sulla itse kokemusta, että ensin jatkuva pissatus ja kirvely ja sitten tavis liukkaria ja kuntoon vaan.

        Ennemmin suun kautta käyttöön Oliivi-, vehnäalkio- ja helokkiöljy. Ulkoisesti vauvan hoitovoiteita ja joka yhdynnässä hoitavaa liukkaria(esim. maitohappo sisält.). Noita öljyjä pitää käyttää muutaman viikon, niin kyllä tehoaa.


    • G:
      • niksipirkka1

        Ok. Kiitti tiedosta:) Teinkin välittömästi tilauksen oljypohjaisesta liukkarista..


      • niksipirkka1
        niksipirkka1 kirjoitti:

        Ok. Kiitti tiedosta:) Teinkin välittömästi tilauksen oljypohjaisesta liukkarista..

        Onkin hyvä tosi hyvä käytännössä tuo tilaamani Yes öljypohjainen liukkari. Yhdyntäkin tuntui todella hyvältä, eikä missään vaiheessa ollut liian liukas eli koostumus tosi hyvä:D Edes apteekin valikoimasta en ole yhtä hyvää löytänyt. Esim. Elivon hoitava ja hajusteeton liukastegeeli kirvelee laitettaessa. Suosittelen muillekkin:D


    • Pumbapossu

      Heippa! Etsiskelin itsekin tietoa tästä tuotteesta ja hyvä kun löysin tällaisen keskustelun. Taidan olla porukan nuorin jolle on määrätty tätä, joulukuussa täytän vasta 22. Siksi vähän mietityttikin kun luin ohjeista että lääkettä määrätään vain naisille joilta on jo kuukautiset loppuneet...

      Sain lääkkeet koska gynekologilla kerroin että yhdyntä poikaystäväni kanssa sattuu jo lähes vuoden yhteiselon jälkeenkin, olen syönyt Yasminelle e-pillereitä jo aika monta vuotta, kys. gyne määräsi ne aikoinaan kuukautisten epätasaisuuden ja kivuliaisuuden takia. Niiden hän sanoi ohentaneen limakalvoa ja määräsi Vagifemin paksuntamaan sitä, jotta yhdyntä olisi helpompaa ja kivuttomampaa. Sain vain hieman ohjeista poikkeavat annostusohjeet, eli yhden viikon ajan päivittäin ja siitä eteenpäin 3 kertaa viikossa. Eilen otin viimeisimmän tabletin siitä ensimmäiseltä viikolta ja tänään pidän ensimmäisen vapaapäivän siitä.

      Vielä en ainakaan ole huomannut mitään eroa, viikonloppuna hommat sujuivat poikaystävän kanssa ihan entiseen malliin alkukipujen kanssa. Mutta mitä olen lukenut niin niissä taitaa mennä muutamakin kuukausi ennen kuin alkavat kunnolla toimia? Sitä siis odotellessa... Ja itsellänikin on hieman vaikeuksia saada se muovitikku sinne sisälle ilman kipua, ainakin jos ei ole paikat tarpeeksi märät.

      Se nimenomaan myös mietitytti, että kun olen tämän ikäinen ja kuukautisten tulisi vielä jatkua monta vuotta, niin olenko vain sen viikon minkä aikana ne ovat ottamatta lääkettä ja jatkan siitä suoraan normaalisti niiden loputtua? Näistä kun ei ole ohjetta pakkauksessa kun ei pitäisi niitä kuukautisia olla näitä käyttävillä... Koska ei kai siinä mitään järkeä ole työntää sinne jotain pillereitä jotka voivat valua veren mukana ulos? (huomaa tosiaan että olen nuori kun en tiedä tälläisiä...)

      Kunpa joku teistä osaisi vastata. Toivon mukaan ongelmat paranevat niin minulla kuin teillä muillakin! :)

      • 50+

        Kai sun pitää tehdä niinkuin gynesi sanoi, mutta itse käytin taannoin 2eka viikkoa joka ilta ja sen jälkeen 2krt viikkoon. Mulla on myös kuukautiset tulleet vielä käytön aikana ja olen silti laittanut sen 2krt/viikko. En oikein itsekkään pitänyt tuosta Vagifemistä, kun se muoviputki oli jotenkin inhottava ja hain apteekista ilman reseptiä saatava Ovestipuikko paikallishoidon. Mulle Ovestin on ollut tehokkaampaa.

        Ei se gyne sitten kertonut sulle mitään hormoonittomasta paikallishoidosta, jota voi ostaa apteekista? Itse olen ostanut sitä Debarina nimistä ja tällä hetkellä olen saanut limakalvoni tosi hyvään kuntoon. Sitä voi käyttää vaikka kuuriluontoisesti, parin viikon ajan, tai pidemmänkin ajan, mitä tarve vaatii. Tällä hetkellä käytän sitä Ovestinia 1krt/viikko ja Debarin 1krt puolessa välissä. Esim.Ovestinia sunnuntaina ja torstaina Debarina. Toivottavasti saat avun limakalvojuttuihisi:)


      • Debarina
        50+ kirjoitti:

        Kai sun pitää tehdä niinkuin gynesi sanoi, mutta itse käytin taannoin 2eka viikkoa joka ilta ja sen jälkeen 2krt viikkoon. Mulla on myös kuukautiset tulleet vielä käytön aikana ja olen silti laittanut sen 2krt/viikko. En oikein itsekkään pitänyt tuosta Vagifemistä, kun se muoviputki oli jotenkin inhottava ja hain apteekista ilman reseptiä saatava Ovestipuikko paikallishoidon. Mulle Ovestin on ollut tehokkaampaa.

        Ei se gyne sitten kertonut sulle mitään hormoonittomasta paikallishoidosta, jota voi ostaa apteekista? Itse olen ostanut sitä Debarina nimistä ja tällä hetkellä olen saanut limakalvoni tosi hyvään kuntoon. Sitä voi käyttää vaikka kuuriluontoisesti, parin viikon ajan, tai pidemmänkin ajan, mitä tarve vaatii. Tällä hetkellä käytän sitä Ovestinia 1krt/viikko ja Debarin 1krt puolessa välissä. Esim.Ovestinia sunnuntaina ja torstaina Debarina. Toivottavasti saat avun limakalvojuttuihisi:)

        eikö se ole Repadina? ainakin sellaistakin on, hyvä on sekin.


      • edellinen
        Debarina kirjoitti:

        eikö se ole Repadina? ainakin sellaistakin on, hyvä on sekin.

        Joo, taisi tulla kirjoitusmoka:(


    • ravinnostakin kiinni

      Olen sitä mieltä että kuivuusongelmien yleistyminen (kun niitä on nuorillakin!) on kiinni ravinnosta.
      Kunnon rasvoja: kermaa, voita, oliiviöljyä pöytään yhtään nuukailematta, sekä e-vitamiinipitoisia ruokia, esim. vehnänalkioöljyä, niin säilyy limakalvot hyvinä!

      Ikinäni en ole joutunut minkään sortin liukkareihin turvautumaan, vaikka ikää jo on.

      Minusta tuntuu ihan kamalalta lukea, että parikymppisetkin puhuu ihan rutiinilla liukastusvoiteista. Voiko se johtua e-pillerietäkään. Olen itsekin nuorena syönyt pillereitä, eikä ko. onglemasta kärsinyt silloin kukaan!

      Yksi syy voi olla myös psyykkinen. Nuoria painostetaan seksielämään, vaikka kenties ei oikeasti tykättäisi partnerista. Ei ihme jos elimistö silloin vastustelee.

    • Sopivan kosteaa

      Jaa, no en nyt usko, että kovin painostetaan seksiin. Nuoret vaan on yleensä vaikutuksille alttiita ja kun mediasta koko ajan tulee tietoa että seksin pitää olla tällaista tai tuollaista. elokuvissa kaikki sujuu ilman mitään ongelmaa ja kun käytännössä ei se sitten olekaan niinkuin elokuvissa niin tottakai paineita tulee ja sen myötä varmaan jotain kiihottumisongelmiakin. Kuivaan - siis ei valmiiseen - pimppiin on varmaan aika mahdoton tunkeutua ilman kipua. Kuivuus voi olla siis ns piilevääkin, Eli on muka märkä, muttei tarpeeksi kuitenkaan.

    • Täti2

      Vagifem aiheuttaa valtavat kirvelyt ja pistelyt jalkohin aina nivusiin saakka. Onko muilla ongelmaa?

      • ae68

        Aikoinaan aivan sama reaktio jouduin vaihtamaan estrogeenittomaan aivoverenkierto häiriön vuoksi. Käytän nykyään Vagisan tuotetta, eikä ole kirvelyä ollut. Saa apteekista ilman reseptiä.


      • Anonyymi

        Ei kommenttia, mutta onko kenelläkään ollut ongelmia vagifemin huonosta kiinnittymisestä ?


      • Anonyymi

        Lääkäri määräsi minulle 74 v vagifem elokuu , vitra kirvelyyn, lopetin välissä. Ihan kauheet virtsavaivat. Menin uudelleen gynelle, nyt pitäis käyttää 2 viikkoa joka ilta.
        Jouduin lopettamaan ,käytin viikon,ihan hirveet alavatsa virtatunne, kauhee tuska.
        Nyt luettuani näitä teidän kommenteja,totean Vagista ne johtui, minulle se ei sovi.
        Tuntui että suolikin on ihan sekaisin, varmaan joku allergia reaktio😖
        Kiitos kirjoituksista ja kokemuksistanne 🤝


    • Anonyymi

      tIETÄÄKÖ KUKAAN KOSKA Vagifem 10 mikrg on tullut takas kela korvauksen piiriin kun maksoi vielä elokuussa reseptillä ostettuna 40,86 e . Nyt katsoin netistä että hinta olis sama pakkaus reseptillä kela korvauksen jälkeen 9.41 e . Olen käyttänyt yli 10 vuotta 2kertaa viikossa ja paikkani on erin omaisessa kunnossa.

      • Anonyymi

        Eilen kävin apteekista ostamassa Vagifemiä ilman reseptiä. Samalla sain tietää, että reseptillä tuote on juuri tullut takaisin Kela-korvauksen piiriin, ja korvauksen jälkeen hinta asiakkaalle 10 euroa 24 puikkoa. Hintaero todella merkittävä, muutaman pakkauksen hintaerolla maksaa gynekologilla käynnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen kävin apteekista ostamassa Vagifemiä ilman reseptiä. Samalla sain tietää, että reseptillä tuote on juuri tullut takaisin Kela-korvauksen piiriin, ja korvauksen jälkeen hinta asiakkaalle 10 euroa 24 puikkoa. Hintaero todella merkittävä, muutaman pakkauksen hintaerolla maksaa gynekologilla käynnin.

        Pausanol voiteena ei kutittanut. muut kutitti


    • Anonyymi

      Minä en enää tiedä mistä vaivani johtuvat. On hormoonihoitoa hikoiluun ja vuotoihin hormoonikierukka. Olen 59 vuotias ja tälläinen show. Sitten alkoi kirvely ja polte. Olen käyttänyt vagifemia ja alussa parani vaivat. Nyt kun laitan vagifemin alkaa polte ja kirvely. Gynen mukaan ei se tässä vaiheessa enää voi tulla kun olen niin kauan käyttänyt. Muita vaivoja se ei ole aiheuttanut kuin tämä polte. Voiko tämä myöhemmin tätä tehdä. Gyne vilkaisi alapään lokakuussa ja kaikki oli ok. Onko kenelläkään kokemuksia tälläisestä vaivasta että myöh voi näitä vaivoja tulla?

      • Anonyymi

        Vagifemiä käyttänyt vuosia ja nyt yhtäkkiä alkoi polte ja kirvely..


    • Vagifem reseptillä kaikin puolin hyvä lääke tabletteina ( ei valu ).Lisanä Betmiga 50 tiheentyneeseen virtsaamisen,joka johtui ilmeisesti ainaisisista virtsatietulehtuduksista.Nyt vaivat eivät ole huolenani-kaikki siltä osin hyvin.Aika hintavaksi tulee, un ei ole halpisversioita tarjolla.Ja muitakin reseptilääkkeitä,satanen apteekkiin per kk-

    • Anonyymi

      Vagifem 10 mikrog. 2 krt viikossa vei inhottavat hikoilupuuskat ja varsinkin yöhikoilun pois vaikka pitäisi olla vain paikallisvaikutukset emättimen kuivuuteen ja virtsaoireisiin. Olen tyytyväinen 55-v käyttäjä.

      • Anonyymi

        Paikallisestrogeeni leviää siis myös elimistöön. Tästäkin hyvin ristiriitaista tietoa.


    • Anonyymi

      Vagifem on tosi turvallinen, rintasyövän sairastaneetkin voivat käyttää paikallishoitoa. Pissavaivat alkavat usein jo lähellä vaihdevuosi-ikää. Oma estrogeeni vähenee, genitaalialueen kudokset kuivuvat ja osin surkastuvat. Virtsaputken tiiviys vähenee ja virtsankarkailuakin tulee monille. Se ei parane itsestään enää, mutta hormonia sisältävä vagifem, pausanol tai ovestin (mikä nyt kenellekin sopii) korjaa kudokset terveiksi. Ja pitää terveinä niin kauan kuin sitä käyttää. Gynekologit suosittelevat sitä loppuiäksi, se vähentää kaikkia alapään vaivoja ja tulehduksia. Vain positiivisia vaikutuksia keski-ikäisen ja vanhemman naisen terveyteen.

      • Anonyymi

        Ei kyllä tarvitse loppuiäksi. Jos saisivat päättää, käyttäisimme tietenkin kaikkea mahdollista roppia joka päivä, monta kertaa, ja koko loppuelämän. Pari pakettia hautaanki mukaan vielä.


      • Anonyymi

        Vaihtarit alkoivat yli 7 vuotta sitten. En ole käyttänyt mitään hoitoja alapäähän, eikä ainakaan toistaiseksi mitään ongelmiakaan. Varmaan jotain kuivumista on jo ikäkin huomioiden, mutta en viitsi noita lääkkeitä alkaa käyttämään, kun pärjään näin aivan hyvin.


      • Anonyymi

        Minä käytän Vagidonnaa,on sama kuin Vagifem,vaan edullisempi,21,90 e.Myös sisäisesti suun kautta omega öljyyvalmistetta,pysyy kuivuus loitolla,ja limakalvot vahvoina!


    • Anonyymi

      Mulla ollut menkat poissa jo melkein vuoden. Aloitin eilen Vagifem 10mg - ja huomasin just että vuodan verta 😩
      Limakalvot on kyllä ohentuneet selkeästi ja tosi kuivat/punoittavat. Pitääköhän nyt sitten lopettaa tuon yhden pillerin asettamisen jälkeen? Onko muille käynyt näin?

    • Anonyymi

      Vagifem emätinpuikot sisältävät laktoosia ja maissia.Kumpikaan ei minulle sovi. Joillekin oli tullut noista emätinpuikoista vatsaoireita ja ihan vatsakipuja. Olisikohan syynä laktoosi.

      Itselläni on maitoproteiiniallergia enkä voi laktoosiakaan siksi käyttää. Maissia ei vatsa kestä muuten. En tiedä miksi.

      Outoa, että pitää noita aineita emätinpuikkoihin laittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe