Skitsofrenia ja työ/opiskelu

Hilla32

Kiinnostaisi tietää, ovatko skitsofreniaan sairastuneet pystyneet opiskelemaan mieleistänsä alaa, tai käymään työssä?
Minkälaisia opintoja teillä on takana tai menossa, entä työpaikkoja?

42

9002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skiso_

      Opiskelen lääkäriksi

      • Anonyymi

        Ei kai niitä enää ole jotka uskoo samoja diaknooseja joita juutalaiset sai skitsofrenia diaknoosin silmäväristä ja nyt vaan pärstä kertoimesta koska koko joulupukki saki psykiatrit valehtelee, ei ole olemassa mitään skitsofrenioita, ne on kuvitteellisisia suulla tehtyjä diaknooseja kuin joulupukin sadut.

        Nää pukit saa vaan 11 biljoonaa huijari psyykke bisneksestään per vuosi kela maksaa pillerit lääketejtaalle ja psykiatrit kauppaa ihmisiä hermomyrkky tehtaalle, oikein kunnon ihmiskauppias ja huijaus yhteiskunta tää julkishallinto yhteiskunta.
        Kaikki on kauppatavaraa.
        Vanhukset, vangit. Laitos lapset kehon kipu potilaat tutkimatta, kaikki Suomen julkistohtorit kauppaa kuin ruski mafian sutenöörit kauppatavarana hermomyrkky tehtaalle.

        Vakuutus terveys tulisi valtiolle paljon halvemmaksi maksaa kaikille. Koska se ei kauppaa ihmisiä vaan hoitaa ja tutkii. Joten sekin 11 biljoonaa mitä hermomyrkky business saa jäisi vakuutusten eli oikean hoidon maksamiseen.

        Sosialisti valtio haluaa lajitella ihmiset kehon kivuista kuin kansallis sosialistit 1940


    • psyk.nom.

      Hei. En ole ikinä sairastanut skitsofreniaa.
      Mutta olen ymmärtänyt että jos on saanut dg:n "määrittelemätön psykoosi" niin siitä voi seurata dg: skitsofrenia.
      Psykoosini aikana minut määrättiin kuntoutukseen. Vain kahta viikkoa ennen määrämistä minulle oltiin ehdotettu samasta paikasta työllistämistuellista työpaikkaa.
      Suostuin kuntoutukseen, ja itse halusin sen tehdä niin.

      Nikkeliallergia paheni työssä. Ja ei ollut päivää jolloin en olisi muistellut sitä kuinka työnsin pyörituolipotilastani mukamas hommiin, tekemään samaa työtä, jota itse kuntoutuksessa tein.

      Samaistuin entiseen ruuviapakkaavaan vammaispotilaaseeni. Jokainen päivä kuntoutuksessa vei mua alaspäin.

      Systeemi on mätä. Olen mielenterveyshoitaja, ihan laillisesti. Oli karmeaa joutua elämään potilaan roolissa.

      Nyt oon vertainen. Sekin on joskus karmeaa, koska en voi koskaan olla täysin vertainen kenenkään kanssa.

      Jokaisella on oma tie kuljettavana, ja se ei ole koskaan samanlainen kuin toisen.

      • Anonyymi

        Joo. Totaalisen alentavaa hoitoa. Sama kuin jossain Kiinassa (muistaakseni luin), että syöpäpotilaalle ei kerrota, että sairastaa syöpää. Koskaan et saa tietää tulkinnoista. Jos olet ahdistunut, se pistetään helposti "psykoosinkaltaisia oireita", jos joku ei kohtele reilusti, niin on "vainoamisharhoja" sen tarkemmin tarkistamatta, vaikka olisivatkin ihan perusteltuja uskomuksia. Sitten näillä nykyisillä teknisillä touhuilla voidaan monitoroida ja kontrolloida laitoksen ulkopuolellakin, vaikka sanoisitkin, että nyt hoito riittää ja vaikka houkutella käyttäytymään, niin että diagnoosi napsahtaa. Suuri osa näistä olisi erittäin rikollisia normaalin ihmisen käsissä. Ja tosiaan jos lääkäri joku muu kohtelee omituisesti, niin se on sitä miten kestät stressiä monitorointia/siedätystä. Ei ei tarkoita ei mielenterveyshoidossa. Missä se avoin dialogi-hoito on, kun ihan Suomessa kehitetty ja paljon paremmat tulokset. Taitaisi tulla epämukavaksi vanhan polven harjoittajilla, kun ihan pitäisi ihmisiä ihmisinä kohdella. Ei taida olla niin suuri riski uusiutumiselle tai haitalliset seuraukset, jos vaikkapa monta vuotta sitten on psykoosiksi luokiteltu tapahtuma ollut, että pitäisi niin rankasti perusoikeuksia polkea kuin nykyään.


    • Opiskelu avartaa

      Tiedän tytön jolla on kaksi yliopistotutkintoa hyvin arvosanoin ja käy työssä ja toisen joka on ollut myös hyvällä menestyksellä monet vuodet työssä. Eli pystyy opiskelemaan ja käymään työssä kunhan huolehtii ettei liikaa stressaannu ja palautuu siitä ja muutenkin huolehtii hyvin itsestään.

      • itsellä ja suvussa

        Ei voi yleistää, kuka pärjää mitenkin. Sairautta on jo sinänsä hyvin eriasteista. Paljon riippuu myös siitä, millä alueilla se vaikuttaa eniten. Lahjakkuus auttaa kompensoimaan ja kääntäen.


      • fdsadsf
        itsellä ja suvussa kirjoitti:

        Ei voi yleistää, kuka pärjää mitenkin. Sairautta on jo sinänsä hyvin eriasteista. Paljon riippuu myös siitä, millä alueilla se vaikuttaa eniten. Lahjakkuus auttaa kompensoimaan ja kääntäen.

        Todennäköisesti nämä ihmiset eivät vain ole sairaita. Ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan.. Skitsofreniadiagnoosin voi saada siitä, että olet sekavassa tilassa kuukauden elämästäsi, ja sen jälkeen oletetaan, että tämä henkilö on jotenkin kroonisesti sairas. Suurin osa skitsofreenikoista kärsii enemmän stigmasta ja lääkkeiden aiheuttamasta aivovaurioista, kuin mistään kroonisesta sairaudesta. Jos sinä sanoisit, että ihmisellä on diabetes, jonka biologiset mekanismit ymmärretään ja joka voidaan objektiivisin kriteerein mitata, niin en pitäisi puhetta sairaudesta niin vastenmielisenä. Mutta sinä puhut suurelta osin psykiatrien harhaisesta fantasiasta, jonka varjolla he oikeuttavat vastenmielistä pakkolääkintää ja jonka varjolla ihmisten perusoikeuksia loukataan. Professori Peter Götzche on kutsunut neuroleptejä markkinoiden vaarallisimmiksi lääkkeiksi, ja silti ne ovat myydyimpiä lääkkeitä Suomessa. Hänen mukaansa lääkkeet paitsi tappavat ihmisiä, myös lisäävät todennäköisyyttä psykoosien usiutumiselle. Psykiatrit ilmeisesti haluavat pitää potilaansa sairaana ja syyttää sitten potilaan "perussairautta"; kun tämä menettää toiminakykynsä hoidon ansiosta. Nämä härskit siat ovat hyväksikäyttäjiä, joilla ei tulisi olla mitään valtaa määritellä ihmisiä suhteessa heidän perusoikeuksiinsa.


      • fdsadsf kirjoitti:

        Todennäköisesti nämä ihmiset eivät vain ole sairaita. Ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan.. Skitsofreniadiagnoosin voi saada siitä, että olet sekavassa tilassa kuukauden elämästäsi, ja sen jälkeen oletetaan, että tämä henkilö on jotenkin kroonisesti sairas. Suurin osa skitsofreenikoista kärsii enemmän stigmasta ja lääkkeiden aiheuttamasta aivovaurioista, kuin mistään kroonisesta sairaudesta. Jos sinä sanoisit, että ihmisellä on diabetes, jonka biologiset mekanismit ymmärretään ja joka voidaan objektiivisin kriteerein mitata, niin en pitäisi puhetta sairaudesta niin vastenmielisenä. Mutta sinä puhut suurelta osin psykiatrien harhaisesta fantasiasta, jonka varjolla he oikeuttavat vastenmielistä pakkolääkintää ja jonka varjolla ihmisten perusoikeuksia loukataan. Professori Peter Götzche on kutsunut neuroleptejä markkinoiden vaarallisimmiksi lääkkeiksi, ja silti ne ovat myydyimpiä lääkkeitä Suomessa. Hänen mukaansa lääkkeet paitsi tappavat ihmisiä, myös lisäävät todennäköisyyttä psykoosien usiutumiselle. Psykiatrit ilmeisesti haluavat pitää potilaansa sairaana ja syyttää sitten potilaan "perussairautta"; kun tämä menettää toiminakykynsä hoidon ansiosta. Nämä härskit siat ovat hyväksikäyttäjiä, joilla ei tulisi olla mitään valtaa määritellä ihmisiä suhteessa heidän perusoikeuksiinsa.

        erittäin hyvä kirjoitus.
        omalla kohdalla se stigma on vain hankaloittanu mun elämää sain diagnoosin tänä päivänä olen ihan kunnossa mutta edelleen se stigma vaikuttaa silleen että lääkärit ei kohtele minua kuin tavallista potilasta mikä on aivan järkyttävää ja sitten mua yritetään saada johonkin hoitokotiin vaikka olen pari vuotta pärjäny yksin ollu oma asunto hoitanu mun kämppää asiallisesti käyny kaupassa ite oon tehny ruokaa mutta jonkun ihmeen psykoedukaation vuoksi mun äiti alko kohdella minua eri tavalla.. itse en osallistunu siihen mutta siellä opeteltiin että miten elää sairauden kanssa , tiedän yhden ihmisen joka sai skitsofenia diagnoosin pois ku sillä oli niin hyvä lääkäri se oli iso helpoitus tälle ihmiselle.


      • Anonyymi
        kaankakku kirjoitti:

        erittäin hyvä kirjoitus.
        omalla kohdalla se stigma on vain hankaloittanu mun elämää sain diagnoosin tänä päivänä olen ihan kunnossa mutta edelleen se stigma vaikuttaa silleen että lääkärit ei kohtele minua kuin tavallista potilasta mikä on aivan järkyttävää ja sitten mua yritetään saada johonkin hoitokotiin vaikka olen pari vuotta pärjäny yksin ollu oma asunto hoitanu mun kämppää asiallisesti käyny kaupassa ite oon tehny ruokaa mutta jonkun ihmeen psykoedukaation vuoksi mun äiti alko kohdella minua eri tavalla.. itse en osallistunu siihen mutta siellä opeteltiin että miten elää sairauden kanssa , tiedän yhden ihmisen joka sai skitsofenia diagnoosin pois ku sillä oli niin hyvä lääkäri se oli iso helpoitus tälle ihmiselle.

        Sama juttu tapahtui minulle. Jos huono psykiatri sattuu kohdalle, niin nämä sekopäät eivät siitä diagnoosistaan päästä irti ikinä. Jotakin sekavaa jos joskus satut sanomaan, niin sitten olet näitten mielestä kroonisesti sairas loppuelämäsi. En ole enää aikoihin käynyt psykiatreilla, mutta nämä suorittavat etävalvontaa, kun olen ilmeisesti riskissä sairastua. Omallakin kohdalla ovat saaneet läheisiä tai muita ylipuhuttua tähän "uudelleenkoulutukseen". Voin sanoa, että onpa lähinnä haitannut omaehtoista opiskelua ja suunnitelmia ja aiheuttanut stigmaa, mihin nyt osallistuukin.


      • Anonyymi
        kaankakku kirjoitti:

        erittäin hyvä kirjoitus.
        omalla kohdalla se stigma on vain hankaloittanu mun elämää sain diagnoosin tänä päivänä olen ihan kunnossa mutta edelleen se stigma vaikuttaa silleen että lääkärit ei kohtele minua kuin tavallista potilasta mikä on aivan järkyttävää ja sitten mua yritetään saada johonkin hoitokotiin vaikka olen pari vuotta pärjäny yksin ollu oma asunto hoitanu mun kämppää asiallisesti käyny kaupassa ite oon tehny ruokaa mutta jonkun ihmeen psykoedukaation vuoksi mun äiti alko kohdella minua eri tavalla.. itse en osallistunu siihen mutta siellä opeteltiin että miten elää sairauden kanssa , tiedän yhden ihmisen joka sai skitsofenia diagnoosin pois ku sillä oli niin hyvä lääkäri se oli iso helpoitus tälle ihmiselle.

        Sanotaan suoraan tää on natsi yhteiskunta. Leimaa ihmisiä aivokalvon tulejduksisista. Eikä korjaa kun oikea diaknoosi itse maksetuin tutkimuksin lyödään pöytään, koska suomalainen on ihmiskauppias, se haluaa kaupata kaikki hermomyrkky tehtaalle kauppatavarana, mikä vaan liikkuu. Ja koska julkinen on siinä räyhkeä. Ja törkeä leimari, siksi valtio maksaa vain julkisen, koska yksityinen ei natsimia yleensä harrasta kun asiakkaat kattoo, niin demarin mielestä yksityisestä ei saa maksaa penniäkään. Koska se ei ole kuin saksan kansallis Sosialisti. Joka leimaa, kuten suomen valtio on,
        Oikein piru leimari ja oikein syrjii kuin kaasuleiri psykiatri niitä joita se kalloharpilla hulluksi leimasi, ihan samaa natsismia tää kyky psykiatria on.

        Eikä tallaisen sairaisiin natsi teorioihin sairastuneen valtion itsenäisyys ole edes pennin arvoinen, ei mitää muuta ku puoskaroi ja trauamtisoi kansaa noilla vainoharhaisilla sairailla psykiatrian teoirilla jotka on kuin stlain vainoharhaisia näkevät mielisairauksia kehon kivuossakin kuin stlain agentteja kaikkialla.

        Helvetti kansalle on tällainen vainoharhainen teorioihin sairastunut julkisterveys valtio on ja vainoharhaisista teorioistaan totaalitaarisemamksi ja täysin käyttökelvottomaksi julkisterveys on tullut kuin sovoet Marxin teorioista.


      • Anonyymi
        fdsadsf kirjoitti:

        Todennäköisesti nämä ihmiset eivät vain ole sairaita. Ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan.. Skitsofreniadiagnoosin voi saada siitä, että olet sekavassa tilassa kuukauden elämästäsi, ja sen jälkeen oletetaan, että tämä henkilö on jotenkin kroonisesti sairas. Suurin osa skitsofreenikoista kärsii enemmän stigmasta ja lääkkeiden aiheuttamasta aivovaurioista, kuin mistään kroonisesta sairaudesta. Jos sinä sanoisit, että ihmisellä on diabetes, jonka biologiset mekanismit ymmärretään ja joka voidaan objektiivisin kriteerein mitata, niin en pitäisi puhetta sairaudesta niin vastenmielisenä. Mutta sinä puhut suurelta osin psykiatrien harhaisesta fantasiasta, jonka varjolla he oikeuttavat vastenmielistä pakkolääkintää ja jonka varjolla ihmisten perusoikeuksia loukataan. Professori Peter Götzche on kutsunut neuroleptejä markkinoiden vaarallisimmiksi lääkkeiksi, ja silti ne ovat myydyimpiä lääkkeitä Suomessa. Hänen mukaansa lääkkeet paitsi tappavat ihmisiä, myös lisäävät todennäköisyyttä psykoosien usiutumiselle. Psykiatrit ilmeisesti haluavat pitää potilaansa sairaana ja syyttää sitten potilaan "perussairautta"; kun tämä menettää toiminakykynsä hoidon ansiosta. Nämä härskit siat ovat hyväksikäyttäjiä, joilla ei tulisi olla mitään valtaa määritellä ihmisiä suhteessa heidän perusoikeuksiinsa.

        Tämä on nimenomaan näin. Joku heikko, inhimillinen, yleensä ympäristöstä johtuva jakso pilaa useinkin koko loppuelämäsi, kun päästään mielivaltaisesti jahtaamaan, lääkitsemään, "hoitamaan" ja tulkitsemaan. Statistiikat Suomen mielenterveyshoidosta on niin kehnot, että pitäisiköhän näille rahasyöpöille pikku hiljaa sanoa tulos tai ulos?


    • kitso

      Itse sain skitsofrenia diagnoosin 2003. Valehtelin pääsykokeissa ja päädyin opiskelemaan lähihoitajaksi. Puolen vuoden jälkeen väsyin ja jätin koulun kesken, osastollakin kävin. Seuraavana vuonna palasin kouluun ja jatkoin siitä mihin vuosi aiemmin olin jäänyt. Jotenkuten valmistuin lähihoitajaksi ja sain jopa töitä päiväkodista. Ehtisin olla vain muutaman kuukauden töissä ennen kuin minut passitettiin sairauslomalle. Olin kuntoutuksessa ja yritettiin jopa uudelleen kouluttaa. Mikään muu ala ei kuitenkaan kiinnostanut. Nyt olen töissä vanhainkodissa. Sairauslomaa tulee välillä, mutta pääsääntöisesti pidän työstäni.

    • heartshapedglasses

      Sain diagnoosin 2005 ja olen ollut nykyisessä koulussa kuntoutustuella vuodesta 2008. Pari vuotta sitä ennen olin vain kotona. Kerran jouduin keskeyttämään opinnot ja valmistuminen siirtyi vuodella. Nyt mulla on valmistumiseen 9 viikkoa. Vaikeaa on välillä ollut ja mulla on koko koulun ajan ollut hojks. En kerro tarkkaa ammattinimikettä, mutta opiskelen amiksessa ammattiin, jossa on paljon käsillä tekemistä. En kerro tarkemmin, koska piirit kyseisellä alalla ovat hyvin pienet. Välillä on ollut vaikea keskittyä, välillä otin koulussa torkkuja lääkkeiden takia, mutta loppu häämöttää jo. Vain kaksi ihmistä luokallani tietää sairaudestani (ovat ystäviäni). Kumpikaan heistä ei ollut huomannut mussa tai käytöksessäni mitään kummallista. Kaikki opettajat tietää sairaudestani ja hojksin ansiosta pystyn olemaan enemmän pois, esim. psyk poli-käyntien takia. Ennen keskeyttämistä ei mennyt kovin hyvin. Jouduin tavallaan aloittamaan opinnot alusta, mutta nyt olen luokan kärkeä. Jopa ryhmänohajaaja on sanonut niin hojks-keskustelussa.;) Pystyn sairaudestani huolimatta elämään aika normaalia elämää, kun on hyvä lääkitys. Nyt vain toivon, että valmistun ja voisin mennä töihin (ensimmäistä kertaa elämässäni ja olen jo 27).:)

    • elämä voittaa

      Minulle diagnosoitiin skitsofrenia 1989. Valmistuin merkonomiksi vuonna 1990. Olen tehnyt mm. toimistotyötä, mutta olen tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Toimin nykyään osa-aikaisena jakajana ja opiskelen etälukiossa ja tarkoitus on jatkaa kesken jääneitä avoimen yliopiston opintoja. Tähtään johonkin paremmin palkattuun työhön kuin jakajaksi.

      • Elämä voittaa

        Oikeastaan 1989 minulle diagnosoitiin skitsofrenian kaltainen psykoosi, mutta myöhemmin varsinainen skitsofrenia. Olen ollut välillä tosi huonossa kunnossa.


      • Anonyymi

        Minä en vihaa mitään muuta niin paljon kuin psykiatreja jotka pärstäkertoimella ja sulla tekee halventavia, loukkaavia, naurettavaksi tekeviä, mustamaalaavia valheeseen perustuvia psyykke diaknooseja ja manipuloi ihmiset uskomaan suulla tehtyjä diaknooseja, että heistä saadaan kauppatavaraa pilleri tehtaille.

        Uskon että ainoastaan sadisti pystyy leimaamaan toisia ja psykopaatteina psykiatrit ei kadu, tasan samaa natsismia kuin 1940


    • chirurgeon

      Ihan hyvin olen toiminut aivokirurgina vaikken suostu edes skitson lääkkeitä syömään, virallisesti siis mukamas niitä syön mutta todellisuudessa kaadan pillerit pytystä alas.

      • Anonyymi

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Avoimen_dialogin_hoitomalli
        On se outoa, kun tasaveroisella keskustelulla saadaan suurimmassa osassa tapauksista potilaat terveiksi, mutta sitten keksitään jotain hämäriä terapioita ja ylenmäärin lääkkeitä, joitten teho on kyseenalaistettu useankin tutkimuksen voimin.
        https://www.amazon.co.uk/Cracked-Psychiatry-Doing-More-Harm/dp/1848315562
        Myöskin kannattaa suhtautua diagnooseihin varauksella. Ne ovat psykiatriassa melkein järjestään kasa epätoivottavia ominaisuuksia, joille on annettu nimi ja hyvin alttiita tulkinnoille. Esim:
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4274585/


    • Jihuuu

      Sairastuin 1997 vuonna skitsofreniaan..olen ollut välillä sairaalassa ja myös työelämässä ja tällä hetkellä olen töissä mutta mietin miten voin kaertoa sairaudestani..apua kaipaan olen myös menossa työterveylääkärille.. onko minun pakko kertoa sairaudestani

      • Mielikuvituksen_tuotos

        Skitsofreniaan ei voi sairastua. Sellaista sairautta ei ole olemassa. Olet ollut laitoksessa jota kutsutaan sairaalaksi. Oikeat sairaalat eivät ota vastaan mieli(kuvitus)sairauksista kärsiviä.

        Ja mitä tulee kertomiseen, ei kannata. Joka tapauksessa sinut nähdään idioottina, jos kerrot.


      • PsykoosiM

        Pyydä lähete psykologille ihan mistä syystä tahansa ja keskustele psykologin kanssa mutta kieltäydy lääkkeistä. Käy lisäksi ääniä kuulevien vertaistukiryhmässä. Kannattaa keskustella jonkun kanssa, lääkäri ei vaan ole se paras vaihtoehto, varsinkaan julkinen psykiatri myrkynmäärääjä.


      • Anonyymi
        PsykoosiM kirjoitti:

        Pyydä lähete psykologille ihan mistä syystä tahansa ja keskustele psykologin kanssa mutta kieltäydy lääkkeistä. Käy lisäksi ääniä kuulevien vertaistukiryhmässä. Kannattaa keskustella jonkun kanssa, lääkäri ei vaan ole se paras vaihtoehto, varsinkaan julkinen psykiatri myrkynmäärääjä.

        Jos menee psykologille tai psykiatrille ja et syö lääkkeitä, he kirjoittaa yhtestyöhaluton ja vangitsee kuin kulakin joka ei marxeja Usko ja injektio 1000 pahoin vointia tuottavia onjektoitoa väkisin, kostoksi siitä että et ole yhteuöistyöhaluinen sadististen gurujen kanssa, jotka on suoraan okkultismia harjoittamasta saatranaat tulla eli hypnotisoineeet omaa saastaista, syntinstä kylmää minäänsä muihin.

        Psykiatria on hyvin okkultistinen ja heillä on poliisi oikeudet pidättää ja jokainen joka ei tuhoa elimistööään myrkyttämällä huijarien pillereillä itseään vangitaan.

        Sen seuraus on suomi pelko, eli ihmiset jotka piti suomea isänmaanaan,
        Näkevät tähän on stalinistinen venäjä, guru oli heillä Marx ja meillä Freud, sama kulakkimainen pidätys rinki, sama julkisterveys stalinillakin kriitikkojen pidättäjänä kuin meidän poliittinen poliisi keskus julkinen,- inhoan, - hyi hitto mitä traumatisointeja julkinen tekee.


    • eikannata

      Älä kerro, kertomisesta on haittaa. Saat hyvää kohtelua, kun et kerro.

    • klenfkjrebnfjbn

      Kyllä pystyy opiskella ja kääydä töissä ja niin pitääkin olla.
      jos oot 24h tuntia vaan kotona niin suljettu osastohoito kutsuu!
      jos on tuo diagnoosi niin pitää olla muutakin ku lääke.
      tekemistä ja harrastuksia.

      • s3579y

        Eikö kotonakaan saa enää olla ilman, että siitä tulee vankeusrangaistus?


      • hyvä_koti

        Miksei ihminen saa viihtyä yksin omassa kotona?
        Kyllä täällä puuhaa piisaa.


      • Anonyymi
        s3579y kirjoitti:

        Eikö kotonakaan saa enää olla ilman, että siitä tulee vankeusrangaistus?

        Juu vähän naurettavaa näitten: löydä unirytmi, käy lenkillä, juttele ihmisten kanssa. Jos itse tykkää jonkinlaisesta elämästä, niin pitäisi olla vapaa maa. Laitetaanpa psykiatritkin valvontaan, että varmasti elävät kaikki sitä mantraansa. Pikemminkin sabotoivat toimillaan asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä.


    • työ

      Itsellä oli psykoosi 7 vuotta sitten. Jotain vähän yliherkkyyttä on ollut, mutta ei sen kummempaa. Mutta tosiaan työ voi mennä vähän epämiellyttäväksi, kun nämä mielenterveyshenkilöt järjestävät seurannan työpaikallekin (eivät tietysti kerro sinulle), jos eivät muuten saa seurattua (esim. tietokoneitten kautta) tarpeeksi.

      • KonstitOn

        Niillä on joku bugi jossain tai joku raksi väärässä paikassa tai puuttuu, koska vähän väliä tulee ilmoituksia: sijaintiasi seurataan.

        Olen keksinyt jättää kännyn sisälle ja juoksen alasti metsässä. Uimassakin käyn vain naluna. Toisena konstina ujutan kännyni kokun eestaas menijän matkaan. Vähän aikaa saa olla rauhassa


      • Psykpot

        No siis nykyäänhän kännykkä, Google ym. seuraa joka ikisen ihmisen sijaintia. Samaan tapaan kuin navigaattori. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai mitään vainoamista. Kännykästä ehkä saa säädettyä yksityisyysasetuksia niin ettei sijaintia seurata. Itselläkin kännykkä tai Google pyytää arviota sen jälkeen kun olen lähikaupassa käynyt. Nykyaika voi olla ahdistavaa, varsinkin jos on vähän epäluuloinen jo ennestään.


      • Anonyymi
        Psykpot kirjoitti:

        No siis nykyäänhän kännykkä, Google ym. seuraa joka ikisen ihmisen sijaintia. Samaan tapaan kuin navigaattori. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai mitään vainoamista. Kännykästä ehkä saa säädettyä yksityisyysasetuksia niin ettei sijaintia seurata. Itselläkin kännykkä tai Google pyytää arviota sen jälkeen kun olen lähikaupassa käynyt. Nykyaika voi olla ahdistavaa, varsinkin jos on vähän epäluuloinen jo ennestään.

        Psykiatrit saavat tuulta purjeisiinsa, jos sanot kerrankin että sinua seurataan (vaikkapa sosiaalisessa mediassa). Tätä tutkitaankin sitten ainakin seuraava vuosi (koska itse asiassa ovat seuranneet viestittelyäsi).


    • PäästäkääJoEläkkeelle

      Stigma on ja pysyy.

      Merkintää psykoosisista et saa pois papereistasi. Tämän myötä tie nousee monissa kohdin pystyyn.

      Palkkatöihin työllistyminen on lähes mahdotonta. Tilallesi on tulossa monta vaihtoehtoa puhtain paperein.

      Lukekaa Turun Sanomat 18.11.2018
      "Suomalaiset pelkäävät liikaa mielenterveyskuntoutujia – valtiovallalta penätään stigmanvastaista kärkihanketta"
      https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4159235/Suomalaiset pelkaavat liikaa mielenterveyskuntoutujia valtiovallalta penataan stigmanvastaista karkihanketta

      • Anonyymi

        Ei psykoosidiagnoosia näe naamasta, jos ei ole vuosikausia vetänyt lääkkeitä jotka saavat silmät seisomaan päässä, ilmeet vahamaiseksi ja kerryttävät ylipainoa kymmeniä kiloja. Sellaisiakin löytyy, joista näkee ensi vilkaisulla että ovat hankkineet itselleen aivovaurion neurolepteillä. Se usein tuottaa aivan omanalaisensa, helposti erotettavan habituksen ihmiselle. Jos menet sen näköisenä työhaastatteluun, niin varmaan todennäköisyys työllistyä ei ainakaan parane. Vähän kuin heiluttelisit "papereitasi" niiden nenän edessä vähän liiankin julkeasti. Hirvittävää ulkonäkörasismiahan se on, mutta työnantajatkin ovat ihmisiä, eivätkä he uskalla kovin vaativiin tehtäviin palkata aivovauriopotilaalta näyttävää ihmistä. Yksityiset terveystiedot ovat arkaluonteisa tietoa, jota ei tarvise työnantajalle kertoa ja itse asiassa olisi työnantajalta rikos niistä kysyä. Työterveyslääkärille voi aina valehdella -ne ovat yleensä yksityisiä ja heiltä voi mokomat diagnoosit usein helposti piilottaa. Jos koet olevasi perusterve niin olet, eihän mikään pärstävärkkidiagnoosi sitä kokemusta miksikään muuta. Niin minä olen tehnyt koko elämäni paitsi kerran, jolloin sain kutsun työterveyslääkärille vielä uudelleen. Olin kuulemma onnekas valittu, halusivat tehdä tupaltarkistuksen minulle jostain kumman syystä. Jostain kumman syystä halusivat viikkoa myöhemmin tehdä siis terveystarkistuksen uudelleen. Oivalsin heti, että nuo jälkeenjääneet idiootit pelkäsivät diagnoosiani. Pidin sitä huvittavana mutta oivalsin samalla, että siinä sairaanhoitopiirissä en tule koko elämääni viettämään. Ei minua huvita harjoitella tunnistamaan uutta psykoosikohtausta työterveyslääkärin opastuksella, nuo huvittavat jälkeenjääneet siat eivät siihen minua kouluta. Melkein menetin henkeni psykiatrisessa hoidossa, joten olen harjoitellut koko elämäni psykiatrian välttelyä oikein taidokkaasti sen jälkeen.

        Palkkatöissä en siis todellakaan olisi, jos olisin noilla "papereillani" niihin hakenut. Onneksi toki omaan muitakin papereita kuin hullun paperit toki. Ei tosiaan ole kannattavaa hakea töihin skitsofreniadiagnoosilla, vaan töiden saamisen edellytys on, että piilottaa sen mahdollisimman huolellisesti. Psykiatrit varmaan kuvittelevat tehneensä hyvääkin jälkeä massiivisilla anti-stigma kampanjoillaan, joissa rinnastetaan skitsofrenia tavallisiin sairauksiin, vähän kuin diabetes tai alzheimer. Sairaus joka on oletusarvoisesti synnynnäinen, surkastuttaa aivojasi, vie kykysi rationaaliseen ajatteluun - jos avautuisin diagnoosistani ja siitä etten ole syönyt lääkitystä oikeastaan koskaan, niin en olisi koskaan saanut ensimmäistäkään työpaikkaa elämässäni. Olen oppinut, että ihmiset ovat helposti manipuloitavissa olevia apinoita, jotka harvoin ajattelevat omilla aivoillaan. Oli kyse sitten lääkäreistä tai muista tavallisista ihmisistä, siksi ennakkoluulot ja stereotypiat ovat vaarallisia ja siksi kannattaa välttää leimautumista viimeiseen saakka. Mielenterveysongelmista kannattaa kuntoutua mahdollisimman vähissä äänin mahdollisimman yksityisesti. Lääkäreille ei kannata puhua yhtään mistään, mikä ei liity suoraan fyysiseen vaivaan. Onneksi mielisairausdiagnoosi on kuitenkin sellainen stigma, että sen voi piilottaa. Esimerkiksi vierasmaalaista nimeä tai etnistä taustaa on vaikeampi piilotella. Ihmiset eivät tiedä minun olevan mielisairas mikä tuo välillä surkuhupaisia tilaneita eteeni. On se mukava pohdiskella esimiehen kanssa kahvipöydässä, että mielisairaita hän ei ainakaan palkkaisi. Olin hänen mielestään hyvä käsitääkseni työntekijä ja olihan se toki on ymmärrettävää, koska olin häntä jo silloin koulutetumpi, älykkäämpi ja osaavampi.


    • PsykoosiM

      En saanut diagnoosia mutta kärsin harhoista ainakin pari vuotta, kannabis ja stressi laukaisivat ja tietty perintötekijät. Ja oli ihan kunnon harhoja, ei mitään harmittomia pikkujuttuja, voi olla etten saanut skitsofreenikon diagnoosia kun en osannut sanoa kuinka kauan olin kärsinyt harhoista. Ja onhan se piru vie vaikea sanoa kun ei niitä erottanut ollenkaan todellisista äänistä. Vasta jälkeenpäin kykenin erottamaan ne ajatuspohjalta, vaikka vieläkin kuulostavat täysin todellisilta.

      Joka tapauksessa, olen ollut lähes vuosikymmenen samassa työpaikassa ja nautin työstäni ainakin vähän, ja hyvät työkaverit. Kyllä täällä pystyi olemaan äänienkin kanssa mutta se vain eskaloitui.

      Olen lopettamassa lääkkeitä, menee varmaan vuosi ennenkuin pääsen kuiville. Saa sitten nähdä uusiutuuko äänet ja pystyykö muutenkaan olemaan töissä viekkareiden takia, varmaan pystyy.

      Voimia kaikille!

      • Anonyymi

        Etkös sanonut että käytät kannabista,
        Ja tiedät itsekin että harhasi tulee takautuvasti kannabiksesta,
        Sehän voi tehdä harhoja 2 viikkoo tai enemmän käytön jälkeen.
        Kyse ei ole skitsofreniasta vaan kannabikseen kiinni jäämisestä.


    • Anonyymi

      Minulla diagnosoitiin paranoidinen skitrofrenia 30 vuotiaana ja sain vakavia harhaoireita ahdistuksessani ja paniikkikohtauksia, jotka johtivat sairaalaan. Kun minulle löydettiin sopiva lääkitys olen pysynyt toimintakuntoisena ja lähiaikoina mahdollisesti valmistuva amksta. Paino nousi liikaa ja päätin lopettaa lääkityksen ja harhat palautuivat liian stressin ja liiallisen tiedon aiheittaman stressin ja lääkityksen puutoksen vuoksi, useiden kuukausien jälkeen, ja jouduin poiketa sairaalan kautta taas. Usein se psykoosi alkaa unettomuudella, keskittymisvaikeuksilla ja sekavilla ajatuksilla. Tuntuu toistaiseksi minusta siltä, että on vaarallisempaa ilman lääkkeitä. Mutta olen lieviä haittavaikutuksia niistä havainnut. En koskaan halunnut olla riippuvainen lääkkeistä elämässäni mutta on parempi kuin ilman.

      • Anonyymi

        Itse toimin henkilökohtaisena avustajana ja haluaisin opiskella myöhemmin lähihoitajaksi. Lasten,siis yksinhuoltajuuden takia jouduin olemaan pitkään kotona. Tai aloitin paluun työelämään kuntouttavalla työtoiminballa,että sain sopivat hoitoajat päiväkodissa tyttärelleni. Poikani oli jo mennyt kouluun. Kaikilla skitsofrenia ei ole kovin paha sairaus. Papereissa minulla lukee täydellinen toipuminen. Peratsinia syön yhä.


    • Anonyymi

      Teen keikkatöitä keittiöillä parin vuokrafirman kautta. Järjestely on toiminut jo monen vuoden ajan. Kaikkinensa olen tyytyväinen.

    • Anonyymi

      Itse olen joutunut tälläisten laitoksenulkoisten pakkokeinojen ja jahtaamisen uhriksi psykoosidiagnoosini perusteella ihan varmuuden vuoksi ilman syytä ja valittaminen on estetty tässä yhteiskunnassa näistä toimista. Ihan periaatteesta en mene töihin, kunnes mielenterveysdiagnosoitujen ja omani ihmisoikeudet ovat hyväksyttävällä tasolla ja kehotan kaikkia muitakin vastustamaan "hoitona" kuvattua kohtelua, joka vähintään kymmeniltätuhansilta ihmisiltä vie vuosia elämästä.

    • Anonyymi

      Olen sairastunut erityisosatekijätön skitsofrenia vuodesta 1995. Olin silloin 18 vuotias. Olen opiskellut 4 ammatillista tutkintoa ja ollut 20 vuotta suunnittelutoimistossa työssä. Jäin sairaseläkkeelle 42 vuotiaana koska olen aikomassa yrittäjäksi ja saan eläkettä joten yrittäjä riskini pienenee. Mikäli siis kauppa ei käy on minulla silti eläke turvana. Olen myös harkinnut että tekisin jo hieman lyhyempää päivää.

    • Anonyymi

      Sairastan skitsoaffektiivista häiriötä ja jatkuvasti väsynyt olo lääkkeiden takia. Käyn töissä ja olen korkeakoulutettu. Tällä hetkellä toimin opettajana ja tykkään työstäni, koska kaipaan henkistä haastetta. Olisi mukavampaa, jos saisin olla oma itseni ja kertoa sairaudestani.

    • Anonyymi

      Sain skitsofreniadiagnoosin reilu kolme vuotta sitten 33-vuotiaana. Oireet olivat alkaneet muistini mukaan 14-vuotiaana, eli pari vuotta ennen kuin aloin käyttää kannabista. 18-vuotiaana olin ensimmäisen kerran terveydenhoitajan lähettämänä mielenterveystoimistossa kertomassa oireistani. Tuolloin ei jostain syystä diagnoosia asetettu ja hoitokin jäi lyhyenpuoleiseksi. Sairastuin vaikeaan alkoholiriippuvuuteen ja se estää työntekoani mielestäni paljon enemmän kuin skitsofrenia. Skitsofreniassa on se stigma. Alkuperäisten pelkojen lisäksi saa pelätä sitä kohtelua, jota diagnoosi aiheuttaa. Ja se on ihan realistinen pelko. Skitsofrenia. Kammottava sana. Kuolaa, ylipainoa, vapinaa, pakkoliikkeitä, pahoinvointia... Sairaus selvästikin. Muistinkohan ottaa mun lääkkeet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe