15-vuotias kaupan kassalle?

räsymatto

Niin, elikkäs tilanne on otsikon mukainen. Olen tällä hetkellä 15 ja täytän kesällä 16. Peruskoulua siis vielä puolisen vuotta jäljellä, joten olisiko siis mahdollista, että pääsisin kaupan kassalle töihin muutamana iltana viikossa?

11

895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaubba

      Pieneen kyläkauppaan saattaisit päästäkkin. "Oikeitten" kauppojen kassalle vaaditaan yleensä täysi-ikäisyyttä ja joissan tapauksissa jopa merkonomin tutkintoa. :(

      • Ennen myyjänä(kin)

        Kyllähän tuolla näkee pikkukylillä monenlaisia aika pikkumuksujakin tiskin takana. Vähenemään päin nykyvalvonnan lisäännyttyä, mutta vähän paikkakunnalla paikkakunnan tavalla... Jossain käräytetään heti, jos nähdään alaikäinen kaljaa tai kessua myymässä jossain taas sitten Kauppias-Saken tyttönä rinnastetaan vanhempiin. Miten milloinkin.

        Mutta tuohon "...jopa merkonomin tutkintoa. :(" - en oikein ymmärrä tuota hymiötä väärin päin? Sehän on vain hyvä, että jotain tutkintovaatimustakin jossain on ja kertoohan se jotakin osaamisesta ja motivaatiostakin. Tietysti jos taitotasoa katsotaan niin siellä ja täällä isosta pieneen parikymmentä vuotta tehnyt ilman tutkintoakin, on luultavasti aika paljon nohevampi ja tilanteen mukaan muuntuvaisempi (motivoituneena!) kuin juuri koulunpenkiltä tuleva merkonomi joka on ehkä jotain osa-aikahommia tehnyt koulun sivussa, tai mahd. vain koulun pakolliset työharjoittelut.

        Oikeastaan tutkinto alkaa olla jo melkein pakollinen etenkin nuorilla saada yhtään mitään työpaikkaa nykyään ja vasta jokin paperi on ensimmäinen passi, että edes työhakemusta luetaan. Nostaahan se sinällään aina kunkin ammatin arvostustakin, jos otetaan vain sellaisia joilla on keskiasteen tutkinto vähintään. Kuitenkin esim. juuri mainituksi merkonomiksi lukeminen ei maksimaalista ponnistusta vaadi. Itsekin tuon kyseisen tutkinnon kävin ensimmäisenä koulunani heti peruskoulun jälkeen aikanaan. Ihan mukava tutkintokin ja tarjoaa kuitenkin aika monta eri mahdollisuutta. (Jos ei laske sitä, että vähänkin suorittavan tason parempaa hommat, vievä tradenomit aika poikkeuksetta ja heilläkin on jo aika kova työttömyys. Jos taas tradenomina haet kaupan kassalle, niin harvemmin taidat päästä jos halutaan pysyvyyttä. Tuskin on kovin motivoitunut kyseisen koulutuksen käynyt, jos ei ihan myyjäsukuun ole syntynyt ja joku kutsumusammatti).


      • Paremmassa paikassa
        Ennen myyjänä(kin) kirjoitti:

        Kyllähän tuolla näkee pikkukylillä monenlaisia aika pikkumuksujakin tiskin takana. Vähenemään päin nykyvalvonnan lisäännyttyä, mutta vähän paikkakunnalla paikkakunnan tavalla... Jossain käräytetään heti, jos nähdään alaikäinen kaljaa tai kessua myymässä jossain taas sitten Kauppias-Saken tyttönä rinnastetaan vanhempiin. Miten milloinkin.

        Mutta tuohon "...jopa merkonomin tutkintoa. :(" - en oikein ymmärrä tuota hymiötä väärin päin? Sehän on vain hyvä, että jotain tutkintovaatimustakin jossain on ja kertoohan se jotakin osaamisesta ja motivaatiostakin. Tietysti jos taitotasoa katsotaan niin siellä ja täällä isosta pieneen parikymmentä vuotta tehnyt ilman tutkintoakin, on luultavasti aika paljon nohevampi ja tilanteen mukaan muuntuvaisempi (motivoituneena!) kuin juuri koulunpenkiltä tuleva merkonomi joka on ehkä jotain osa-aikahommia tehnyt koulun sivussa, tai mahd. vain koulun pakolliset työharjoittelut.

        Oikeastaan tutkinto alkaa olla jo melkein pakollinen etenkin nuorilla saada yhtään mitään työpaikkaa nykyään ja vasta jokin paperi on ensimmäinen passi, että edes työhakemusta luetaan. Nostaahan se sinällään aina kunkin ammatin arvostustakin, jos otetaan vain sellaisia joilla on keskiasteen tutkinto vähintään. Kuitenkin esim. juuri mainituksi merkonomiksi lukeminen ei maksimaalista ponnistusta vaadi. Itsekin tuon kyseisen tutkinnon kävin ensimmäisenä koulunani heti peruskoulun jälkeen aikanaan. Ihan mukava tutkintokin ja tarjoaa kuitenkin aika monta eri mahdollisuutta. (Jos ei laske sitä, että vähänkin suorittavan tason parempaa hommat, vievä tradenomit aika poikkeuksetta ja heilläkin on jo aika kova työttömyys. Jos taas tradenomina haet kaupan kassalle, niin harvemmin taidat päästä jos halutaan pysyvyyttä. Tuskin on kovin motivoitunut kyseisen koulutuksen käynyt, jos ei ihan myyjäsukuun ole syntynyt ja joku kutsumusammatti).

        Kyllä kaupan kassalle pääsee ilman tutkintoa. Itse olen ollut, samoin monet opiskelukaverit, eikä meistä kukaan opiskele kaupan alalla. Mutta alle 18-vuotiaana voi olla hankala päästä, hakemissani paikoissa on ainakin aina vaadittu 18 vuoden ikää. Miten olisi hampurilaispaikka?


      • turhaa opiskella
        Ennen myyjänä(kin) kirjoitti:

        Kyllähän tuolla näkee pikkukylillä monenlaisia aika pikkumuksujakin tiskin takana. Vähenemään päin nykyvalvonnan lisäännyttyä, mutta vähän paikkakunnalla paikkakunnan tavalla... Jossain käräytetään heti, jos nähdään alaikäinen kaljaa tai kessua myymässä jossain taas sitten Kauppias-Saken tyttönä rinnastetaan vanhempiin. Miten milloinkin.

        Mutta tuohon "...jopa merkonomin tutkintoa. :(" - en oikein ymmärrä tuota hymiötä väärin päin? Sehän on vain hyvä, että jotain tutkintovaatimustakin jossain on ja kertoohan se jotakin osaamisesta ja motivaatiostakin. Tietysti jos taitotasoa katsotaan niin siellä ja täällä isosta pieneen parikymmentä vuotta tehnyt ilman tutkintoakin, on luultavasti aika paljon nohevampi ja tilanteen mukaan muuntuvaisempi (motivoituneena!) kuin juuri koulunpenkiltä tuleva merkonomi joka on ehkä jotain osa-aikahommia tehnyt koulun sivussa, tai mahd. vain koulun pakolliset työharjoittelut.

        Oikeastaan tutkinto alkaa olla jo melkein pakollinen etenkin nuorilla saada yhtään mitään työpaikkaa nykyään ja vasta jokin paperi on ensimmäinen passi, että edes työhakemusta luetaan. Nostaahan se sinällään aina kunkin ammatin arvostustakin, jos otetaan vain sellaisia joilla on keskiasteen tutkinto vähintään. Kuitenkin esim. juuri mainituksi merkonomiksi lukeminen ei maksimaalista ponnistusta vaadi. Itsekin tuon kyseisen tutkinnon kävin ensimmäisenä koulunani heti peruskoulun jälkeen aikanaan. Ihan mukava tutkintokin ja tarjoaa kuitenkin aika monta eri mahdollisuutta. (Jos ei laske sitä, että vähänkin suorittavan tason parempaa hommat, vievä tradenomit aika poikkeuksetta ja heilläkin on jo aika kova työttömyys. Jos taas tradenomina haet kaupan kassalle, niin harvemmin taidat päästä jos halutaan pysyvyyttä. Tuskin on kovin motivoitunut kyseisen koulutuksen käynyt, jos ei ihan myyjäsukuun ole syntynyt ja joku kutsumusammatti).

        Olen itse merkonomi tutkinnon suorittanut ja tällä hetkellä opiskelen parturi-kampaajaksi. Hain 7 eri kaupalle (myös cm ja s-market) kesäksi töihin, mutta en päässyt. Nyt asioidessani kyseisessä kaupassa, kassoilla häärii lukion 2 luokan opiskelijat. Hienoa että ovat saaneet töitä, mutta suututtaa oma tilanne koulutus ja kaikki eikä pääse töihin.


      • miumau456
        turhaa opiskella kirjoitti:

        Olen itse merkonomi tutkinnon suorittanut ja tällä hetkellä opiskelen parturi-kampaajaksi. Hain 7 eri kaupalle (myös cm ja s-market) kesäksi töihin, mutta en päässyt. Nyt asioidessani kyseisessä kaupassa, kassoilla häärii lukion 2 luokan opiskelijat. Hienoa että ovat saaneet töitä, mutta suututtaa oma tilanne koulutus ja kaikki eikä pääse töihin.

        Kaupoilla arvostavat aika paljon aiempaa kassakokemusta ja sellaisen puuttuessa sitä, että pystyy mahdollisesti syksyllä jatkamaan osa-aikaisesti. Oikeastaan mikä tahansa työkokemus on kaupan kassalle tärkeämpää kuin yksikään tutkintopaperi. Ja henk.kohtaisesti toivon ettei mitään tutkintopapereita noin simppeliin hommaan jatkossakaan vaadita. Onhan se nyt naurettavaa istua vuositolkulla koulun penkillä vain hankkiakseen paperin, koska koulutuksella itsellään ei kassahommissa tee niin yhtään mitään.

        15-vuotias ei pääse kaupan kassalle, siitä on turha edes haaveilla. Sen sijaan hyllyttämään eli laittamaan tavaraa esille voi päästäkin. Sekin on noin nuorena vaikeaa, mutta edellinen työkokemus auttaa. Samoin se, että antaa itsestään mahdollisimman reippaan ja luotettavan kuvan. Lupaa myös tehdä mahdollisimman paljon vuoroja, vaikka tekisikin osa-aikaisesti. Aika paljon omaa aktiivisuutta vaaditaan, eikä siltikään välttämättä pääse. Suurin osa paikoista menee joko suhteilla, ketjun sisällä tai sitten tutuksi tullut keikkatyöntekijä.


    • 14+19

      Kyllä se on niin, että alaikäisenä ei saa työskennellä kassalla, koska lain mukaan alaikäinen ei saa myydä tupakkaa ja olutta ym alkoholipitoisia juomia.

      • .... . ... . .. ..

        Saa myydä alkoholia ja tupakkaa täysi-ikäisen "valvonnassa".


    • ruedellamadeline

      Alaikäisenä et todennäköisesti pääse kauppaan/kioskiin töihin. Kokeile lastenvahdin hommia - ilmoittele esim. lähikauppojen ilmoitustauluilla.

    • Vakkarituuraaja

      Pääset jos on joku täysi-ikäinen valvomassa.

      Mulla on ollut yks nippa nappa 16-vuotias kollega. Hyvin hoiti hommat, ei ollut kertaakaan yksin. On laillista. Riippuu kuinka kypsä tyyppi on, esim pillahtaako itkuun heti jos asiakas sanoo jotain ilkeetä.

      Ehdottomasti kantsii pyrkiä jos kaupan ala kiinnostaa!

      Ja koulutukseen. Oikeestaan tuurista kiinni. Jotkut pääsee jo 15-vuotiaina kaupan kassalle, joiltain vaaditaan jo merkonomin paperit. Ei se ole enää vuosiin ollut läpihuutojuttu että "jos en muualle pääse niin meen sitten kaupan kassalle!.

    • JUUUUUUUUU

      voi kyllä mä olin 15 vuotiaana kassalla :) en sitte siitä laillisuudesta tiiä, kyllä mä tupakkaa ja alkoholi myin ilman että joku ois siinä takan ollu..

    • Omaakokemusta

      Siis 17 vuotiaana voi olla jo kassalla, ainakin s-ryhmän kaupoissa. Ainoa asia oli että samaan aikaan töissä täytyy olla toinen joka on yli 18-vuotias ja hänen pitäisi olla lähellä kassaa jos 17-vuotias on siinä. Alle 17-vuotiasta ei oteta kassalle koska joutuu myymään k-18 tuotteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe