Tappouhkaus tekstiviestillä?

Froma

Voiko nostaa syytteen laittomasta uhkauksesta. Sain viestin jossa uhataan tappaa minut.

Puhelin ei ole lähettäjän nimissä mutta helposti selvitettävissä.

17

7775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Voit tehdä rikosilmoituksen laittomasta uhkauksesta. Kannattaa tallettaa viesti sekä sen lisäksi kirjoittaa se paperille ylös päivämäärineen, kellonaikoineen ja puhelinnumeroineen (lähettäjän) --> Silloin ei ole sana vastaan sana, vaan on näyttöä.

      • Froma

        Sama henkilö on uhannut myös puhelimitse, tästä ei tietenkään ole todisteita. Tosin olen kirjannut ajat ylös. Kuinkahan kauan puhelintiedot säilyvät operaattoreilla? Sama henkilö soittelee/viestittelee/sähköpostittelee muutenkin suht usein vaikka olen kieltänyt häntä. Lisäksi hän on uhannut pilata elämäni.

        Miten asiaa tulisi lähteä purkamaan?

        Tappouhkausviesti on lähetetty firman puhelimesta, ottaisinko firmaan yhteyttä ja pyytäisin selvittämään miksi heidän liittymästään tulee moisia.


      • nimimerkki
        Froma kirjoitti:

        Sama henkilö on uhannut myös puhelimitse, tästä ei tietenkään ole todisteita. Tosin olen kirjannut ajat ylös. Kuinkahan kauan puhelintiedot säilyvät operaattoreilla? Sama henkilö soittelee/viestittelee/sähköpostittelee muutenkin suht usein vaikka olen kieltänyt häntä. Lisäksi hän on uhannut pilata elämäni.

        Miten asiaa tulisi lähteä purkamaan?

        Tappouhkausviesti on lähetetty firman puhelimesta, ottaisinko firmaan yhteyttä ja pyytäisin selvittämään miksi heidän liittymästään tulee moisia.

        Sulla on surkea nimimerkki!


      • ooo
        Froma kirjoitti:

        Sama henkilö on uhannut myös puhelimitse, tästä ei tietenkään ole todisteita. Tosin olen kirjannut ajat ylös. Kuinkahan kauan puhelintiedot säilyvät operaattoreilla? Sama henkilö soittelee/viestittelee/sähköpostittelee muutenkin suht usein vaikka olen kieltänyt häntä. Lisäksi hän on uhannut pilata elämäni.

        Miten asiaa tulisi lähteä purkamaan?

        Tappouhkausviesti on lähetetty firman puhelimesta, ottaisinko firmaan yhteyttä ja pyytäisin selvittämään miksi heidän liittymästään tulee moisia.

        Kannattaa jättää asian selvittäminen poliisille eli tehdä asiasta rikosilmoitus kuten joku jo ehtikin neuvoa.

        Ei kannata itse ryhtyä mihinkään "tutkintatoimenpiteisiin" ennen kuin on keskustellut asiasta poliisin kanssa ja sen jälkeenkin tekee vain ne toimenpiteet mitä poliisi pyytää.


    • Nitrogen

      Laiton uhkaus, 3 kk ehdollista

      Kittiläläinen mies sai käräjäoikeudessa tuomion. Mies oli uhannut joulukuussa 2003 puhelimessa tappaa avokumppaninsa ampumalla. Hänen tulee maksaa korvauksia avokumppanille 800 euroa. Lähestymiskieltoa määrättiin myös 17.3.2005 asti.

      • LHS

        tapaus missä tää kaveri oli jo aseen kanssa käynyt kumppaniaan tähtäilemässä aikaisemmin.. sitten puhelimessa myöhemmin sanoi, että viimekerta oli tähtäilyä et tälläkertaa on panokset mukana?

        Mä en ihan jaksa uskoa, että yksi tekstiviesti riittäisi tuomion saamiseen..


      • Laki niin kuin luetaan
        LHS kirjoitti:

        tapaus missä tää kaveri oli jo aseen kanssa käynyt kumppaniaan tähtäilemässä aikaisemmin.. sitten puhelimessa myöhemmin sanoi, että viimekerta oli tähtäilyä et tälläkertaa on panokset mukana?

        Mä en ihan jaksa uskoa, että yksi tekstiviesti riittäisi tuomion saamiseen..

        Kyllä vakavasti otettava uhkaus riittää tuomioon, oli tekoväline mikä hyvänsä.

        Useita vastaavia juttuja on Suomessa tuomittu.


      • Froma
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

        Kyllä vakavasti otettava uhkaus riittää tuomioon, oli tekoväline mikä hyvänsä.

        Useita vastaavia juttuja on Suomessa tuomittu.

        Olisiko linkkejä päätöksiin tai muuta tietoa? Käsiyttääkseni suora tappouhkaus on aina tuomittavaa vaikka ko. henkilö ei sitä kirjaimellisesti tarkoittaisikaan?


      • Laki niin kuin luetaan
        Froma kirjoitti:

        Olisiko linkkejä päätöksiin tai muuta tietoa? Käsiyttääkseni suora tappouhkaus on aina tuomittavaa vaikka ko. henkilö ei sitä kirjaimellisesti tarkoittaisikaan?

        "Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

        Rikoslaki löytyy finlexistä, www.finlex.fi


      • LHS
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

        Kyllä vakavasti otettava uhkaus riittää tuomioon, oli tekoväline mikä hyvänsä.

        Useita vastaavia juttuja on Suomessa tuomittu.

        onko tekstiviestillä tuleva "mä tapan sut"-viesti vakavasti otettava? Eli mielestäni tämä tarvitsee tuekseen jotain muutakin, kuten jonkin aikaisemmin tapahtuneen tapahtuman.


      • Nitrogen
        LHS kirjoitti:

        onko tekstiviestillä tuleva "mä tapan sut"-viesti vakavasti otettava? Eli mielestäni tämä tarvitsee tuekseen jotain muutakin, kuten jonkin aikaisemmin tapahtuneen tapahtuman.

        "Koska aina edellytetään, että pelkäämiseen on pitänyt olla perusteltu syy eli pelkäämisen pitää olla aiheellista, vahvistava sana on pelkäämisen yhteydessä tarpeeton. Sitä tarvitaan korostamaan vaaran vakavuutta. Siksi sana vakava ehdotetaan siirrettäväksi vaara-sanan määreeksi. Tällöin tarkoitetaan sekä vaaran todennäköisyyttä että mahdollisen vahingon suuruutta. Myös leikkiaseen nostaminen toista vastaan voi toteuttaa tunnusmerkistön. Ainoastaan leikkiaseet, jotka eivät muistuta aitoa siinä määrin, että ne tunnistaa heti leikkiaseiksi, eivät toteuttaisi tunnusmerkistöä."


      • LHS
        Nitrogen kirjoitti:

        "Koska aina edellytetään, että pelkäämiseen on pitänyt olla perusteltu syy eli pelkäämisen pitää olla aiheellista, vahvistava sana on pelkäämisen yhteydessä tarpeeton. Sitä tarvitaan korostamaan vaaran vakavuutta. Siksi sana vakava ehdotetaan siirrettäväksi vaara-sanan määreeksi. Tällöin tarkoitetaan sekä vaaran todennäköisyyttä että mahdollisen vahingon suuruutta. Myös leikkiaseen nostaminen toista vastaan voi toteuttaa tunnusmerkistön. Ainoastaan leikkiaseet, jotka eivät muistuta aitoa siinä määrin, että ne tunnistaa heti leikkiaseiksi, eivät toteuttaisi tunnusmerkistöä."

        Tuo vahvistaa käsitystäni. Eli pelon pitää olla todellista, ja uhkailu tekstiviestillä on ainoastaan lisäystä jo olemassaolevaan uhkaan. Toisinsanoen pelkkä tekstiviesti ei riittäisi tuomion saamiseen.


      • Laki niin kuin luetaan
        LHS kirjoitti:

        Tuo vahvistaa käsitystäni. Eli pelon pitää olla todellista, ja uhkailu tekstiviestillä on ainoastaan lisäystä jo olemassaolevaan uhkaan. Toisinsanoen pelkkä tekstiviesti ei riittäisi tuomion saamiseen.

        >>uhkailu tekstiviestillä on ainoastaan lisäystä jo olemassaolevaan uhkaan. Toisinsanoen pelkkä tekstiviesti ei riittäisi tuomion saamiseen.>>

        Olet oikeassa tai ainakin hyvin lähellä oikeaa. Pelkkä aivan yllättäin tullut tappouhkaus tekstivietissä tuskin olisi vakavsati otettava. Mutta jos se liittyy johonkin heidän keskinäiseen olosuhteeseen (esim. osapuolilla riitaa jostakin) ja tällöin riidan osapuoli lähettää uhkaavan viestin, voi olla kyseessä laiton uhkaus, vaikkei tekijä olisikaan aiemmin uhkaillut.


      • Kokemuksia kertynyt

        Ehkä riittää tuomion langettamiseen mutta täysin eri asia ette meneekö asia edes oikeuteen...Mie olen itekkin saanut uhkaus viestejä ja puheluita. Epäillyt tekijät ollut kuulusteluissa Itse tekijät tunnustanut, mutta ei tullut kellekkään mitään tuomioita. Suomi on siitä paska valtio asua koska oikeusjärjestelmä ei toimi oikein. Samasta rikkeestä tulee täysin eri tuomio, Joku jää ilman tuomiota, toinen saa sitte maksimi rangaistuksen joka suurimmassa osassa rikkeistä suomessa on 2 Vuotta ehdotonta vankeutta.


      • Anonyymi
        LHS kirjoitti:

        tapaus missä tää kaveri oli jo aseen kanssa käynyt kumppaniaan tähtäilemässä aikaisemmin.. sitten puhelimessa myöhemmin sanoi, että viimekerta oli tähtäilyä et tälläkertaa on panokset mukana?

        Mä en ihan jaksa uskoa, että yksi tekstiviesti riittäisi tuomion saamiseen..

        Mua on uhkailtu ja olen tehnyt koht kaks ilmoitusta poliisille ja niitä ei kiinnosta vittuakaan


    • Anonyymi

      Yksi uskonto huutaa tappotuomioita koko sivustyneelle maailmalle. Miksi sen annetaan tapahtua?

    • Anonyymi

      Kaikkien normaali ihmisten tulisi ymmärtää, että sotaisat uskonnot ovat pahimpia vihamielisyyksien ja sotien lietsojia?

      Vihapuheita ja tappotuomioita olemme kuulleet uutisista uskonnon nimissä. Eivätkö ne täytä vihapuheiden kriteerejä enemmän kuin mikään muu?
      Ja sellaista uskontoako pitäisi hyväksyä Suomeen?

      Miksi YK ei reagoi? Miksi uskonnolliset kiihkoilijat saavat kylvää vihapuheita ja täyttää niillä rauhaa rakastavien ihmisten elämän? Eikö sivistyneen maailman tulisi yhteisvoimin lopettaa vihaa lietsovat itsemurhauskonnot? Ja eikö Suomen hallituksen ja presidentin tulisi esittää vastalause Iranille, jonka johtajat kiihottavat koko kansaa vihaan. Nuo uskonnolliset fanaatikot huutavat kuolemaa koko sivistyneelle maailmalle.

      On aika lopettaa uskonto!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe