Chinchilla ja lapset

chin chilla

Kertokaa soveltuuko chinchilla lapsiperheeseen?

Jonkin verran olen ko. lemmikistä lukenut infoa joten tiedän että on yöeläin ja tarvitsee päivällä unirauhan, ravinnon kanssa pitää olla tarkka, ei välttämättä ole mikään "sylilulla", käsittelyn kanssa pitää olla eritysen tarkka.

Ja tietty se, mikä pätee kaikkiin eläimiin että chinchilla ei sovi lapsen leluksi vaan koko perheen yhteiseksi lemmikiksi...

Onko chinchilla ja lapsiperhe ehdoton EI yhdistelmä? Kertokaahan kokemuksia?

15

1344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bonsai1

Kaverilla on chilla. En tiiä, musta vaan aika säikky pikku otus, tarvii tosiaan oman rauhan häkissään... Sen lisäksi "ulkoilutus" tapahtuu parvekkeella: chilla on myös TOSI vikkelä, ettei ainaskaa pienten lasten kanssa kande jättää valvomatta.

Toivottavasti et nyt säikähä, mutta satun tietämään tapauksen, jossa murrosiän kynnyksellä ollut lapsukainen väänsi niskat nurin omalta chinchillaltaan... Toinen juttu oli, et yks henkilö tappoi jyrsijänsä istumalla vahingossa sen päälle (sängylleen), kun eläin oli jalottelemassa...

Ettää.. Jos haluat lisää vahtimista ja varomista, tai tietysti, jos nyt vaan satut ehdottomasti haluumaan chillan, niin silloin otat chillan.

Noi kauheet ikävät tapaukset on tietty kamalia traumoja myös lapsille.. Riippuu myös lasten luonteesta ja perheen elintavoista tosi paljon, et kannattaako ottaa, esim. jos lapset villejä tai ylivilkkaita, kuinka paljon oot ite vahtimassa chillasi hyvinvointia ja onko ympärillä kamala hyörinä ja hektinen ilmapiiri.

Lisäks chinchilla on tosiaaki aika omissa oloissaan viihtyvä "koko perheen yhteinen lemmikki", et ehkä ite valitsisin jonkin muun lajin, kuten (mielestäni chillaa helpompihoitoisen ja ihmisläheisemmän) koiran, (esim. noutajan,) jonka kokemukseni mukaan lapset jossain vaiheessa kuitenkin kinuavat perheeseen.

Jos allergioiden vuoksi etsit koiran korviketta, nii älä. Ei kannata. Vaikka olisi vain tietylle eläimelle alleginen, kaikki karvaiset saattavat tuottaa ihan yhtä paljon, jollei enemmän, oireita. Siinä tapauksessa esim. kala voisi olla hyvä vaihtoehto.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, vaikka en itse chinchillaa omistakaan.

• Sääliksi käy

Ei todellakaan saa ulkoiluttaa parvekkeella!! Chinchilla ei saa saada yhtään vetoa, se on pahinta sille! Ottakaa selvää asioista ENNEN kuin hankitte lemmikin ja kidutatte sitä.

• MIniäsi

En suosittelisi chinchillaa ja lapsia samaan perheeseen . itsellä oli 2 chinchillaa ja ne kuoli sydäriin kun pikku siskot huusivat ja melusivat . En kannata .

• chillailija

Kyllä chinchillan voi ottaa lapsiperheeseen, kunhan aikuinen ottaa vastuun eläimestä ja sen tarpeista. Lapselle siitä ei välttämättä ole niin paljoa iloa, kuin jostain muusta (rauhallisemmasta) jyrsijästä. Chinchillat ovat myös hyvin pitkäikäisiä (voivat elää parhaimmillaan yli 20 vuotta), joka kannattaa ottaa huomioon.

Voit hyvin ottaa yhteyttä kasvattajiin (http://www.slcry.net/kasvattajat/) ja kysyä heiltä, mitä mieltä ovat chinchillan sopivuudesta teille. Joillakin kasvattajillakin on lapsia ja he voivat kertoa kokemuksistaan.

• A

Kyllä chinchilla voi sopia lapsiperheeseen jos sillä on oma rauha, hoitaminen on aikuisen vastuulla eikä pieniä lapsia jätetä valvomatta lemmikin kanssa kaksin. Lapsen lemmikiksi chinchilla sen sijaan on mielestäni liian vaativa. Itse sain ekan chinchillani 12-vuotiaana ja se oli pääasiassa omalla vastuullani. Mielestäni se ei ollut hyvä ratkaisu.

• 13+89

Juu, tuo on kyllä hyvä pointti, että cinculla täytyy olla sen oma vrk- rytmi.

• K

Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta, ja parhaimmillaan on ollut 6 chinchillaa yhtä aikaa tämän lapsimäärän kanssa. Aikaisempaa kokemusta meillä on kaneista, kissoista ja kanoista, joita lapset ovat päässeet hoitelemaan. Täytyy siis sanoa, että parempaa lemmikkiä kuin chinchilla ei kyllä lapsiperheessä ole! :) Chinchilla on kyllä vilkas eläin, mutta jos hankkii hyväluonteisen chinchillan, niin ei tarvitse olla kyllä mistään huolissaan. Meillä tosin itsellä on rauhallisia lapsia, jotka osaavat käsitellä eläimiä niitä kunnioittaen, mutta jos kylään tulee esim. vilkkaita poikia, niin parasta näille on kun päästetään chilla olohuoneeseen, ja pojat pääsevät sitä ihastelemaan. Chillaa kun ei VOI saada kiinni. :) Ja kun on hyväluonteinen ja käsittelyyn tottunut chinchilla, niin ei tarvitse nuita sydäreitäkään pelätä. Meillä ei ole vielä yksikään kuollut sydäriin lasten takia. Lapsille pitää opettaa se oikea häntäote ja käsittelyä muutenkin, niin kyllä chinchilla sopii lapsiperheeseen tosi hyvin. Eläimet silti aikuisen vastuulla, tietenkin.
      Monet eläimet saattavat tehdä lapsille vahinkoa (esim. kissat herkästi kynsivät), mutta chinchillat eivät ole koskaan tehneet meidän lapsille mitään. Eivät edes sormesta puraise, jos häkin verkon läpi tökkivät näitä. Koiraa en tosiaankaan uskaltaisi meille vielä hankkia. Mutta eipä chinchillasta oikein muuta iloa lapsille ole, kuin se että nämä juoksevat huoneessa vapaana ja tekevät hassuja temppuja ja käyvät välillä polvella istuskelemassa. :) Hellimistä ne harvoin sallivat, varsinkaan lapsen toimesta.

• Kyselen

Hei,oon 10 vuotta,ja hankitaan chinchilla.Sopiiko se meille? Periaateessa mun,mutta yhdessä hoidetaan.Hankitaan syksyllä.Kiitos vastauksista etukäteen!

• riippuu...

Riippuu pitkälti vanhempien sitoutuneisuudesta myös.

• -

Kyllä voi mielestäni ottaa.. Tietenki jos saa eläimet laitettuu sellasee huoneesee,että ne lapset EI pääse sinne itseksee,esim pudottelee tavaroita häkkii. Itselläni 3-vuotias sisko ja tulee iha hyvin toimeen chinchillojen kanssa,mutta en päästä kyllä chinchilloja samaa aikaa vapaaksi kun chinchillat on vapaana.

• -

Niin tarkotin siis,että en päästä chinchilloja samaa aikaa vapaaksi kun sisko on huoneessa:D

• asifrj

Lapsen ja chinchillan yhteiselämä voi olla hyvinkin kehittävää. Mm. poikalapsille. Asiasta jsk. kirjotettukin slc:n lehdessä.

• Eskobesko

Oman sillani sain 12vuotiaana. Kyllä se lapsellekin on kasvattava kokemus, kun saa pitää huolta elävästä eläimestä.

• Minkaaaaaaaaaaa

Minkä oon vasta 10 ja minulla on pari Chinchillaa ja yksi kissa. Ja hyvin olen hoitanut homman että kissa ei mene Chinchillojen lähelle paitsi jos on kiltisti. Siivoan häkin ihan yksin ja juoksuta :3 Paitsi mul on 2 veljee jotka on ihan riiviöitä mutta olen yläkerrassa nii ne ei ole tiellä. Chinchillaa pitää hoitaa huolella ja syliin kannattaa ottaa vasta ku Chinchut ovat vauhdissa ja iloisia. Itse otan illalla kun Chinchut haluisivat juoksemaan niin avaan hökin oven ja pistä käsen häkkiin nii Chinchilla hyppää kyynerpään alle. Chinchilla ei pidä kovista äänistä.

• Minkaaaaaaa

Ja juoksutan aulassa jossa on rappuset.koska siellä on oikeesti tosi helppo juoksutta ku olin omas huonees nii siel on sänky,hylly, ja lisää hyllyjä.. Kaikki piti peittää. Mutta nyt ei tarvitse peittää kun vai rappuset peitolla eikä muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      147
      8803
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2579
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2377
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2371
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1813
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      36
      1199
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe