Onnettomuurest

tee.

Ajatteli ihmiste onnettomuut,
et mist se johtuu
ja mitä se oikei o.

Ko onnettommii o nii paljo,
et se ei o ennää kohtuullist
eikä siin o mittää järkee.

Mää luule, et suuri syylline
o tiarotus maailma ihanuuksist
ja sit kaikist kurjuuksist.

Nuaret likat o viä erikses,
ne kattelee filmitähtie kuvvii
ja surree jos ei o ko ne.

Nuaret miähekki tahtos jottai
ainaki miällyttää niit likkoi,
siks pitäs ol vähintäs rikas.

Toiset surree ilmastomuutost
ja luanno kärsimyksii.
Vaikkei ne o muut tehnykkä.

Mää luule vähä sillai,
et ihmiset surree väärii asioit,
ajatellee ja tavottellee niit.

Eik sitä mikä o lähel.

4

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m*

      Niinpä niin, ympäristön ja median luomat paineet. Ei ollut anoreksiasta tai bulimiasta tietoakaan vaikka oltiin pelkkää luuta ja nahkaa - ja pömppömaha. Ei aina tiennyt milloin saa seuraavan ohravellin. Vaan ei sitäkään osannut lapsi surra; paremmasta ei tiennyt. Ongelmat ovat vaihtuneet.

      "Toiset surree ilmastonmuutost......" siinä ei ole kyllä mitään tuomittavaa. Nuori mieli on optimistinen ja uskoo voivansa vaikuttaa luonnon kärsimyksiin ja ilmastonmuutokseen. Kilpailuyhteiskunnan hauis on kuitenkin vahva ja pakottaa suurimman osan suuntaansa.

      Luonnon saastuminen on suurimmalta osalta ihmisen itsensä aiheuttamaa. Megakatastrofi.

      • tee.

        ajatellusta vastauksesta vähäpätöiseen runoon. Ajatus on runoa aloittaessa usein parempi kuin tulos, kuten tässäkin. Jos jotain vastausta kommenttiin yrittäisin, niin entisen nuoruuden peiliin katsomisen tilalle on tullut katsoa
        minen tv:n ja koko maailman kuvin peiliin. Ja sehän on outo paikka korjata hiussuortuvaa tai mitä tahansa pientä asiaa. Kuva vääristyy.

        Niin, ja ne suuret asiat, ilmastonmuutokset ja muut, joita maapallo on kokenut auringon vaihteluitten mukaan vuosimiljoonat. Niiden murehtiminen ei ehkä ole nuorten tehtävä. Suomen osuus maapallon väkiluvusta on vajaa promille. Ja Suomen viidestä miljoonasta ihmisestä sen yhden, uskoisin maailmankaikkeuden järjestelmän murehtimisen sijasta ilman omantunnon vaivoja voivan vapaasti keskittyä oman kylän tai kaupunginosan - ja omiin asioihinsa. Tulos voisi olla parempi.


    • Joku ajattelija on joskus tuumannut näin:

      " Viisain on se ihminen, joka parhaiten ymmärtää sitä elämää
      mitä elämää hänet on asetettu... "

      Ja näin se varmaan on...asiat ei ole oikeassa suhteessa todellisuuden kanssa...

      • tee.

        Kommenttisi tajusi hyvin runon ajatuksen, niin huono kuin runo olikin. Olit löytänyt siihen vielä hyvän mietelmänkin.
        Luulen että monen onnettomuus on tarpeetonta ristiriitaa todellisen maailman kanssa. Vähän niinkuin eräs entinen presidentti totesi, että viisaus allkaa todellisuuden tunnustamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe