Osaisiko joku vastata tyhmään kysymykseen: Jos olen hoitovapaalla ja ilmoittaudun työttömäksi, onko minulla oikeus olla hoitovapaalla siihen asti kun lapseni täyttää 3v ja nostaa samalla työttömyyspäivärahaa? Vai onko pakko ottaa vastaan työtä jos sellaista minulle tarjotaan?
Tiedän että kotihoidontuki vähennetään työttömyyspäivärahasta, mutta kysymykseni onkin, että voidaanko minut milloin tahansa pakottaa lopettamaan hoitovapaa ja menemään töihin välittömästi vai voinko vedota lasten hoitojärjestelyihin ja kieltäytyä töistä ilman sanktiota?
hoitovapaalla työttömänä
2
4207
Vastaukset
- höpsö taas
Vielä vähän täsmennystä...jäin työttömäksi ennen lapsen syntymää ja olin useamman kuukauden ansiosidonnaisella päivärahalla. Nyt äitiyspäivärahakauteni loppui ja hoitovapaa alkoi. En ole uskaltanut vielä ilmoittautua uudestaan työttömäksi sen pelossa että minut pakotetaan nopeasti töihin...Haluaisin hoitaa lasta kotona mutta pelkällä kotihoidontuella se on aikas vaikeeta...
- joo.
Periaatteessa henkilö voi olla hoitovapaalla vain työpaikastaan. Kun sinulla ei ole työpaikkaa, et ole hoitovapaalla, mutta voit olla ihan rauhassa kotona kotihoidontuella. Jos ilmoittaudut työkkäriin, niin sitten olet työtön työnhakija ja velvollisuutesi on olla aktiivinen työnhaussa. Jos jätät hakematta sinulle osoitettua työtä tai menemättä koulutukseen, niin työttömyyspäivärahan maksu lakkaa karenssin ajaksi. Ainahan voit toivoa, että kukaan ei huoli sinua töihin eikä sinulle keksitä myöskään kursseja. Se varmaan riippuu paljonkin siitä, missä asut ja mikä on ammattisi.
Työttömyyskassojen etuusopas 2011 www.tyj.fi
Karenssiajat
Mikäli henkilö on toiminnallaan itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen tai sen, ettei työsopimusta
ole syntynyt, voi seurauksena olla TE-toimiston määräämä korvaukseton määräaika eli niin
sanottu karenssiaika, jolta ei ole oikeutta etuuteen. Määräaika asetetaan, jos henkilö on:
– kieltäytynyt ilman pätevää syytä TE-toimiston osoittamasta enintään 5 päivää kestävästä
työstä (30 päivän karenssi)
– kieltäytynyt yli 5 päivää kestävästä työstä tai hänelle sopivasta koulutuksesta, tai jos
henkilö aiheuttaa itse sen, ettei työsopimusta synny tai jos henkilö on ilman hyväksyttävää
syytä ollut työmarkkinoilla viimeisen 6 kuukauden aikana vähemmän kuin 6 viikkoa
(60 päivää)
– kieltäytynyt osallistumasta työllistymissuunnitelmansa laatimiseen tai sen toteuttamiseen
(60 päivää)
– eronnut työstään ilman hyväksyttävää syytä tai aiheuttanut itse työsopimuksen päättymisen
(90 päivää)
Toistuva työstä tai koulutuksesta kieltäytyminen tai muu vastaava menettely voi aiheuttaa päivärahan
maksamisen lakkauttamisen. Päiväraha myönnetään tällöin uudelleen vasta, kun henkilö
on ollut työssä tai koulutuksessa yhteensä vähintään kolme kuukautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.364156Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131543Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481506Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1841276Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ841036Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1311032Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain441008Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht254988- 62974
- 23906