Diplomi-insinöörien työttömyys kasvanut 20 %

D-inssi

http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/01/korkeasti_koulutettujen_tyottomyys_kasvussa_2279482.html

Diplomi-insinöörien työttömyys on rajussa kasvussa: akateemisia työnhakijoita on peräti 20 % aiempaa enemmän.

Jotain pitäisi tehdä. Minäkin olen ollut työttömänä kohta vuoden ja tänä aikana olen huomannut, millaista sairasta vedätystä yliopistot ja firmat harjoittavat opiskelijoiden harhaanjohtamiseksi. On sääli, etten voi myöskään palata aiemmalle, DI-opintoja edeltävälle uralleni, sillä olen kuulemma täysin ylikoulutettu ja siten riskitekijä.

Uutisessa mainittiin teekkarin hakeneen lähes kahta sataa työpaikkaa puolen vuoden aikana, eikä ole tärpännyt. Minäkin olen hakenut jo reilua sataa paikkaa, mutta eipä ole prosessi edennyt edes haastatteluihin paria poikkeusta lukuunottamatta. Yhdessä paikassa, missä olin haastattelussa, kerrottiin hakemuksia tulleen 905 KAPPALETTA!

Lisäksi yhdistelemällä valmistumistilastoja, uusia korkeakoulutettujen työttömyyslukuja ja TEK:n tilastoja, voidaan laskea AMK-insinöörien työllisyyden olevan diplomi-insinöörejä parempi. Pienentäkää hyvät yliopistot niitä sisäänottomääriä ainakin puoleen, että asiat saadaan raiteilleen!

5

1392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9a09rghb

      En itse opiskele matemaattisia/teknillisiä opintoja, mutta olen pitkään ihmetellyt juurikin noita sisäänottomääriä matemaallis-luonnontietellisiin/teknillisiin opintoihin. Jos katsoo vaikka Helsingin yliopiston hakijatilastoja, niin viime vuonna matematiikan koulutusohjelmaan valittiin 510 ja fysiikkaankin reilusti yli 400! Sama teema jatkuu muillakin matemaattisilla/teknillisillä opinnoilla. Jos siis vuosittain valmistuisi tällainen sakki matemaatikkoja tms. pelkästään Helsingistä, puhumattakaan muista yliopistoista/teknillisistä korkeakouluista, niin en kyllä ymmärrä miten kaikille voisi riittää töitä...

      Apua toisi varmasti paljon jo suoravalinnan poistaminen. Muutoinkin vievät paljon resursseja, koska useat eivät edes halua opiskella ainetta (hakevat vaan varavaihtoehtona ja opiskelevat jotain aivan muuta, vuoden päästä toiselle linjalle tms.). Paikat voisi säästää niille, jotka oikeasti haluavat lukea ko. ainetta, ja vähentää tosiaan vaikka puolellla (esim. matikassa sekin olisi vielä yli 250 paikka Helsingin yliopistossa, varmasti riittävästi).

    • Melko tuore DI

      Tosi moni AMK-insinööri on työllisenä koska tekee täysin koulutusta vastaamatonta työtä. Meillä on töissä monta koneinsinööriä asennushaalareissa, vääntämässä ajoneuvoon letkuja ja osia. Taitaapa yksi tuta-inssikin löytyä. Diplomi-insinööriä ei sinne edes otettaisi. Yksi tuttava AMK-inssi nainen myy huonekaluja, eipä paljon auttanut tutkinto.

      • perusinssi lissu

        Minä tiedän monta viimeisen vuoden aikana valmistunutta diplomi-insinööriä, joka on työttömänä. Moni on työllistynyt muille aloille, esimerkiksi kauppaan, autovuokraamoon, asentajan haalarihommiin ja taksikuskiksi. Näin tilanne on ainakin Lappeenrannassa, muusta Suomesta en osaa mennä sanomaan. 47,2 % akateemisen koulutuksen saaneista vastavalmistuneista jää Suomessa tällä hetkellä työttömäksi. AMK:n puolella luvut on huomattavasti pienemmät.


      • Ingengör svarar

        AMK-historian alussa valmistuneet tekevät vaativiakin suunnittelutöitä, mutta insinööritoimistoissa on nuorehkoja AMK-inssejä, joista osa tekee "piirtäjän" töitä. Joko koulutustaso on laskenut ja/tai opiskelijamäärät on nostettu aivan liian korkealle. Toki perusosaaminen esim. CAD-ohjelmista on välttämätöntä ja oppii samalla alaa, mutta vuosikausia CAD-piirtäjänä toimiminen ei liene tarkoituksenmukaista kenenkään kannalta.


    • Vanhat vaatimukset

      Ottakaapa jälleen kerran huomioon se, että viime keväänä oli sellainen diplomi-insinöörien valmistumispiikki, ettei koskaan ennen eikä todennäköisesti koskaan vastaisuudessakaan. Tuolloin oli mahdollista suorittaa loppututkinto, ilman että joutui tekemään ensin välitutkinnon kandintöineen. Sen takia yliopistot pyrkivät pyyhkimään kaikki laarinpohjatkin vanhoista opiskelijoista, joille osalle hyväksyttiin kurssejakin varsin poikkeuksellisilla menettelyillä. Kun lisänä on nykyinen taloustilanne, niin työttömiä diplomi-insinöörejä on varmasti runsaasti.

      Mutta työttömien diplomi-insinöörien harvinaisen suuri määrä on enemmän tulosta kesällä voimaan astuneesta kaksiportaisesta tutkinnosta kuin mistään muusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe