Lattiakaivoton sauna?

pepeeee

Suunnittelen remppaa rivitalokämppään.
Sielläpä ei ole saunassa lattiakaivoa, vaan kaatoa kylppäriin ja sinne olevaan lattiakaivoon.

Nykymääräykset vaativat jokaiseen märkätilaan lattiakaivon, mutta tarvitseeko sitä tehdä, jos sitä ei ole siellä ennenkään ollut?

Saunan ja kylppärin välisen seinän alta sitä on hankalampi vetää, tai ainakin pitäisi seinää sitten purkaa, tai sitten piikata pirusti ja vetää viemäri mutkille saunan oven alta ja yhdistää kylppärin lattiakaivoon...

Onko muilla ollut samanlaista päänvaivaa?

8

8250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kari789

Tietääkseni saunaa ei lasketa märkätilaksi.

• TI-mies...

Niin kauan kun remontille ei tarvitse hakea viranomaiselta lupaa, voidaan vanha korjata ilman, että sitä päivitettäisiin. Itse asiassa, vaaditaanko nykyään saunatilan puolelle erillinen lattiakaivo?

• pepeeeeeee

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=372161&lan=FI

rakennusmääräyskokoelma D1

"Näissä määräyksissä ja ohjeissa tarkoitetaan:
        14) märkätilalla huonetilaa, jonka lattiapinta joutuu tilan käyttötarkoituksen
        vuoksi vedelle alttiiksi ja jonka seinäpinnoille
        voi roiskua tai tiivistyä vettä (esim. kylpyhuone, suihkuhuone,
        sauna);"

"Seuraavat tilat varustetaan lattiakaivolla:
        1) suihku-, ja kylpyhuoneet sekä saunan pesutilat;"

• pepeeeee
        pepeeeeeee kirjoitti:

sauna);"

Mutta tuollahan se jo lukeekin:

"Rakentamismääräyskokoelman määräykset koskevat uuden rakennuksen rakentamista. Rakennuksen korjaus- ja muutostyössä määräyksiä sovelletaan, jollei määräyksissä nimenomaisesti määrätä toisin, vain siltä osin kuin toimenpiteen laatu ja laajuus sekä rakennuksen tai sen osan mahdollisesti muutettava käyttötapa edellyttävät."

• TI-mies...
        pepeeeeeee kirjoitti:

sauna);"

muussa tapaksessa kuin, että pesutila on samassa tilassa saunan kanssa ja niinhän ei tehdä nykyään muita kuin ehkä joitain mökki-/rantasaunoja. Jotenkin tuntuisi järjen vastaiselta tehdä rt-saunan lattiaa toisella tapaa kuin miten ne on tähänkin asti tehty eli kaato pesutilan puolelle.

• ewdedeeededeed

tarvitse löylyhuone erillistä lattiakaivoa jos sieltä kerran on kaato
      pesuhuoneen puolelle.
      Meillä tehtiin kylppäriremontti muutama vuosi sitten ja laatoitettiin myös lattia uudelleen. Eikä mitään kaivoa lisätty.
      Jos löylyä heitetään niin ei se lattiakaivoa tarvi. Ei sinne kaivoon kuiteskaan mitään vettä menisi

• TI-mies

ja sinne pitäisi asentaa lattiakaivo, samalla kyllä edellytettäisiin vastaavaa kosteuseristystä kautta linjan kuin pesu-/suihkuhuoneessa.

• Remppareino

ÄLY hoi! Ehkä jossain uimahallissa voi täysin kaakeloidussa höyrysaunassa olla lattiakaivo jos oikein haet. Sattuneesta syystä.
      Mistä näitä typeryksiä oikein tulee? Tai missä heitä koulutetaan? Määräyksen mukaan...direktiivin mukaan..rakennuskortin mukaan..lain mukaan..
      Minä olen nähnyt yhdessä tee-se itse saunassa kans kynnyksen ovessa.
      Pääseikka jotta muistat jättää saunaan kunnon ilmaraon paneleitten ja tinapaperin alle, älä huolehdi muusta kun lattiassa on vesieristys samoin kun seinien reunois löylysalissa.
      Mitään estettä ei ole laittaa saunaan kaivoa jos haluaa mutta ei välttämättä myös paljon järkeäkään.
      Sellainen olisi hyvä olemassa siellä missä pesukone on senhän sanoo järkikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5240
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      2485
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      268
      2406
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2359
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1694
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1488
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      52
      1084
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1043
    9. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1016
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66