Kaikista kristittyjä?

Rami Bar-Amin

Kristinuskoon kuuluu olennaisesti lähetyskäsky, oman uskonsa levittäminen kaikille kansoille. Pyrkimyksenä on siis tehdä kaikista maailman ihmisistä kristinuskoisia. Miksi kristityt haluavat yksipuolistaa, eli toisin sanoen maailman kulttuureja? Sillä sitähän se käytännössä tarkoittaisi varsinkin sellaisissa valtioissa, joissa uskonto on hyvin merkittävä osa kulttuuria. Ei kuulu imaamin laulu minareetista enää, eikä pyöritä rukousmyllyjään Tiibetin munkit, jos kristityt saisivat päättää.

Ja mitä sitten, kun kaikki olisivat "oikealla" tavalla uskovia kristittyjä? Koska ymmärrettävästi sellainen tilanne on totaalinen mahdottomuus, perisynnillä ja Jeesuksen tulemisella voidaan pelotella herkkiä ihmisiä nisäkäslajimme loppuun saakka. Mutta ensi töiksenne lopettakaa edes tämä maailman kansojen erilaisuuden näivettäminen. Se erilaisuus kun on juuri sitä, mikä tekee tästä geoidista mielenkiintoisen paikan.

25

384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rami B-A

....eli toisin sanoen tuhota maailman kulttuureja.

Sen siitä saa kun kirjoittaa nopeasti ja oikolukematta.

• hyvä tyttö

"Ei kuulu imaamin laulu minareetista enää, eikä pyöritä rukousmyllyjään Tiibetin munkit, jos kristityt saisivat päättää."

Pakko myöntää, että kaipaan noita molempia. Oikeasti, vaikka aamulla neljältä oli ärsyttävää herätä joikaamiseen. Kukot naapuritalon pihassa olisivat riittäneet.

• Naapurin Juutalainen

Ei ole helmeä kuunnella kirkon kellojen kolinaakaan.

• body

enää elämää, sillä siitä tulisi uskonnon diktatuuri ja jos ei sopisi ruotuunhänet eliminoitaisiin pois.
      Jos Jumala olisi halunnut että kaikki olisivat uskovaisia, se olisi käynyt helposti kloonaamalla ihmisrodun.
      Mutta se ei olisi enää elämää, se orjuutta.

• kenkri

noita rukousmyllyjä nuorena vaelluksella Nepalin vuoristossa. Myllyt oli paremman puutteessa tehty isoista maitojauhetiivistetölkeistä. Ei niihin mitään rukouksiakaan ollut kirjattu. Vauvankuvaisia tölkkejä sitten kierrettiin salissa pyörittämässä.

Itse jo vastasitkin itsellesi, miksi me lähetystyötä tuemme/teemme. Ja uskommehan me Jumalamme tulevan tuomitsemaan koko maailman. Kristuksen tunteminen on silloin kova sana.

• nicander

Jeesus niin kehoitti tekemään.
      Foorumillahan on kovasti pyritty syrjäyttämään Paavalin opetuksia ja vedottu siihen, että Jeesuksen opetukset olisi otettava ykköseksi.
      No Jeesus sanoo:
      Menkää kaikkeen maailmaan ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani kastamalla ja opettamalla heitä.

Siin se o. Jos aikoo Jeesuksen opetuksia seurata, niin tämä on Jeesuksen opetuksia. :)

• Siksi kai Paavali ei saanut tuota Jeesuksen lähetyskäskyä tehdyksi, kun Jeesuksen opetuksia ei ollut kai tarpeen noudattaa. "Kaikki aasialaiset ovat kääntyeet minusta pois", sanoi Paavali.

Paavalia olisi hyvä seurata ja lopettaa kaikki toiminta: "olkoot TÄSTEDES nekin. joilla on vaimot, niinkuin heillä ei niitä olisikaan". Muidenkaan ei saanut enää tehdä mitään elämänsä eteen. Näin Paavali 1. Kor 7: 20- kun ajatteli maailmanlopun jo pian tulevan. Loistavaa Paavali! Seuratkaa häntä!!! Hah hah!!!!

Onko Nicander elänyt kuten Paavali käskee? Ethän vain ole elänyt kuin sinulla olisi vaimo? Se olisi törkeää Paavalin oppien häpäisemistä. Siitä joutuu helvetin tuleen.

• Rami Bar-Amin

Vastasitte siihen itsestäänselvyyteen, johon jo -kuten mainittua- kirjoitin itsekin vastauksen: lähetyskäskyn takia levitätte sanomaanne. Ette kuitenkaan koskeneet pitkällä tikullakaan siihen, mikä oli varsinainen pointtini. Kovasti olette onnellisia hymiöinenne kaikkinenne tuosta pyrkimyksestä kulttuurien romuttamiseen.

• kenkri
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

Vastasitte siihen itsestäänselvyyteen, johon jo -kuten mainittua- kirjoitin itsekin vastauksen: lähetyskäskyn takia levitätte sanomaanne. Ette kuitenkaan koskeneet pitkällä tikullakaan siihen, mikä oli varsinainen pointtini. Kovasti olette onnellisia hymiöinenne kaikkinenne tuosta pyrkimyksestä kulttuurien romuttamiseen.

No, kysyn nyt näin vastakysymyksen tuohon kulttuurikysymykseesi: Tältä palstaltahan on saanut lukea kirkonkellojen ärsyttävyydestä ja kirkkojen uusiokäyttösuunnitelmista. Onko säilytettävää, arvokasta kulttuuria vain se, joka ei liity kristinuskoon?

Itse matkoilla pyrin aina tutustumaan myös kyseisen kulttuurin pyhiin paikkoihin ja tapoihin, jos mahdollista.

• Rami Bar-Amin
        kenkri kirjoitti:

No, kysyn nyt näin vastakysymyksen tuohon kulttuurikysymykseesi: Tältä palstaltahan on saanut lukea kirkonkellojen ärsyttävyydestä ja kirkkojen uusiokäyttösuunnitelmista. Onko säilytettävää, arvokasta kulttuuria vain se, joka ei liity kristinuskoon?

Itse matkoilla pyrin aina tutustumaan myös kyseisen kulttuurin pyhiin paikkoihin ja tapoihin, jos mahdollista.

"No, kysyn nyt näin vastakysymyksen tuohon kulttuurikysymykseesi: Tältä palstaltahan on saanut lukea kirkonkellojen ärsyttävyydestä ja kirkkojen uusiokäyttösuunnitelmista. Onko säilytettävää, arvokasta kulttuuria vain se, joka ei liity kristinuskoon?"

Ei tietenkään. Ne keskustelut kirkkojen uusiokäytöstä taisivat juontua ihan järkiperusteista: joskus on priorisointi aloitettava kun rahat loppuu, eikä itkeä kun rahat ei riitä ja pitää lapsilta ottaa pois ja vanhuksetkin ja nuoret mutta entäs lapset?. Ei sitä XO-konjakkia tissutella vain tottumuksen vuoksi vielä silloinkin, kun tulot romahtaa ja ulosottomies huhuilee ovella. Kirkonkelloista en osaa sanoa mitään kun ei ne minua häiritse.

"Itse matkoilla pyrin aina tutustumaan myös kyseisen kulttuurin pyhiin paikkoihin ja tapoihin, jos mahdollista. "

No onneksi lähetystoiminta ei ole tämän pontevampaa. Se voisi olla mahdollisilla tulevilla lapsillani tai lapsenlapsilla vaikea tutustua joidenkin alueiden mielenkiintoiseen kulttuuriin, jos kristityt olisivat menneet vielä hiukan suuremmalla tenholla valloittamaan alaa muilta uskonnoilta.

• juutas.
        kenkri kirjoitti:

"Itse matkoilla pyrin aina tutustumaan myös kyseisen kulttuurin pyhiin paikkoihin ja tapoihin, jos mahdollista. "

- Pyritkö samalla käännyttämään tapaamasi henkilöt Jeesuksen opetuslapsiksi lähetyskäskyn mukaan? Jos et niin miksi et halua ko. käskyä noudattaa? Jos taas aloitat käännytyksen, kuinka pitkään maltat ihailla noita pyhiä paikkoja ennen kuin alat ehdottaa niiden muuttamista kristillisiksi kirkoiksi?

• kenkri
        juutas. kirjoitti:

- Pyritkö samalla käännyttämään tapaamasi henkilöt Jeesuksen opetuslapsiksi lähetyskäskyn mukaan? Jos et niin miksi et halua ko. käskyä noudattaa? Jos taas aloitat käännytyksen, kuinka pitkään maltat ihailla noita pyhiä paikkoja ennen kuin alat ehdottaa niiden muuttamista kristillisiksi kirkoiksi?

Olen aika ujo ihminen, joten ei tuo käännytyskään varmaan mahdollista olisi. Ystävät, ex-työtoverit, ex-asiakkaat kyllä uskoni tietävät ja heidän kanssaan kyllä pyrin joskus johdattelemaan keskustelua uskon/kirkonasioihinkin (en siis asiakkaiden kanssa kuitenkaan). Ottavat joskus aiheet itsekin puheeksi, kun minut ukovaksi tietävät. Ei sen kummempaa. Ulkomailla ollessa lisähankaluutena olisi kömpelö kielitaitoni ainakin syvällisistä asioista puhuttaessa. Ristiä kyllä kaulallani kannan. Lähetystyöhön osallistun rahallisesti ja seuraamalla sitä rukouksin. Muiden uskontojen palvontapaikkojen tuhoaminen tai muuttaminen ei ole kiinnostuksen tai toiminnan kohteeni.

• Rami Bar-Amin
        kenkri kirjoitti:

Olen aika ujo ihminen, joten ei tuo käännytyskään varmaan mahdollista olisi. Ystävät, ex-työtoverit, ex-asiakkaat kyllä uskoni tietävät ja heidän kanssaan kyllä pyrin joskus johdattelemaan keskustelua uskon/kirkonasioihinkin (en siis asiakkaiden kanssa kuitenkaan). Ottavat joskus aiheet itsekin puheeksi, kun minut ukovaksi tietävät. Ei sen kummempaa. Ulkomailla ollessa lisähankaluutena olisi kömpelö kielitaitoni ainakin syvällisistä asioista puhuttaessa. Ristiä kyllä kaulallani kannan. Lähetystyöhön osallistun rahallisesti ja seuraamalla sitä rukouksin. Muiden uskontojen palvontapaikkojen tuhoaminen tai muuttaminen ei ole kiinnostuksen tai toiminnan kohteeni.

"Lähetystyöhön osallistun rahallisesti ja seuraamalla sitä rukouksin. Muiden uskontojen palvontapaikkojen tuhoaminen tai muuttaminen ei ole kiinnostuksen tai toiminnan kohteeni. "

Ymmärrät varmaankin, että kun rahoitat lähetystyötä, tuet nimenomaan sitä että ei kaikuisi imaamin laulu eikä rukousmyllyt rullaisi. Ilman suurta itsekeskeisyyttä ei kristinusko olisi tähän pisteeseen tullut. Kun se itsekeskeisyys on vieläpä kirjattuna pyhään kirjaansa mm. lähetyskäskyn muodossa (ja monia muitakin esimerkkejä löytyy), on pyrkimys maailman kulttuurien tasapaksuistamiseen selviö.

• vastarantalainen
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

"Lähetystyöhön osallistun rahallisesti ja seuraamalla sitä rukouksin. Muiden uskontojen palvontapaikkojen tuhoaminen tai muuttaminen ei ole kiinnostuksen tai toiminnan kohteeni. "

Ymmärrät varmaankin, että kun rahoitat lähetystyötä, tuet nimenomaan sitä että ei kaikuisi imaamin laulu eikä rukousmyllyt rullaisi. Ilman suurta itsekeskeisyyttä ei kristinusko olisi tähän pisteeseen tullut. Kun se itsekeskeisyys on vieläpä kirjattuna pyhään kirjaansa mm. lähetyskäskyn muodossa (ja monia muitakin esimerkkejä löytyy), on pyrkimys maailman kulttuurien tasapaksuistamiseen selviö.

Imaami saa laulaa ja rukousmyllyjä saa pyörittää vaikka tuhat vuotta ja risat, kukaan ei kuule, kun jumalaa ei ole! Meitä on käsketty levittää sanomaa elävästä Jumalasta, jonka jokainen voi kokea niin halutessaan. Me emme pakota mihinkään, annamme vain tietoa. Valinta pitää jokaisen itsensä tehdä, pakko ei toimi.

• Lähetystyötä tahdotaan tehdä siksi, että mahdollisimman monet kuulisivat armosta. Haluamme kertoa sen, ettei omilla teoilla tarvitse yrittää ansaita Jumalan hyväksyntää ja taivaspaikkaa. Ei tarvitse pelätä töppäysten johtavan matona syntymiseen seuraavassa elämässä tai uhraamispakkoon, jotta Jumala olisi tyytyväinen.

Kristityt tahtovat kertoa siitä rakkaudesta, joka ei vaadi vaan antaa ja ymmärtää. Tahdomme kertoa Jumalan voimasta, Jeesuksen sovitustyöstä ja Pyhän Hengen vaikutuksesta maailmassa.

pappi Sonja

• Rami B-A

"Ei tarvitse pelätä töppäysten johtavan matona syntymiseen seuraavassa elämässä tai uhraamispakkoon, jotta Jumala olisi tyytyväinen."

Sen sijaan uskon puute kyseiseen jumalaan johtaa ikuiseen -toistan: ikuiseen- tuskaan Helvetissä. Kumpaakohan pelkäisin enemmän, töppäysten johdosta reinkarnaatiota matosena vai em. seikkaa.

Niin, ja blaa blaa. Aiheen vierestä meni tämäkin vastaus.

• "Kristityt tahtovat kertoa siitä rakkaudesta, joka ei vaadi vaan antaa ja ymmärtää."

Mikähän tämä tämmöinen rakkaus on? Ei moista ainakaan kristinopista löydy.

• Rompix

Ugandalaiset ei tajunnu.

• älä karkaa

kerrottava, että he joutuvat helvettiin, jolleivat he rupea uskomaan Jeesukseen.

Ilman helvettituomiota ei armosta ja sovituksesta puhumisessa ole mitään mieltä.

• vastarantalainen
        belial_666 kirjoitti:

"Kristityt tahtovat kertoa siitä rakkaudesta, joka ei vaadi vaan antaa ja ymmärtää."

Mikähän tämä tämmöinen rakkaus on? Ei moista ainakaan kristinopista löydy.

Ala olla omatoiminen ja aloita lukemalla Johanneksen evankeliumi! Siinä on sinulle rakkautta niin paljon, että riittää kuolemaasi asti ja yli.

• vastarantalainen kirjoitti:

Ala olla omatoiminen ja aloita lukemalla Johanneksen evankeliumi! Siinä on sinulle rakkautta niin paljon, että riittää kuolemaasi asti ja yli.

Kyllä minä olen raamatun lukenut, kiitos vaan. Enemmän rakkautta ja paremmin kirjoitettuja tarinoita olen tosin lukenut ihan muista kirjoista.

• vastarantalainen
        älä karkaa kirjoitti:

kerrottava, että he joutuvat helvettiin, jolleivat he rupea uskomaan Jeesukseen.

Ilman helvettituomiota ei armosta ja sovituksesta puhumisessa ole mitään mieltä.

Raamatun paras ominaisuus on juuri sen suoruus! Totuus on armoton ja se on sitä ilman poikkeuksia jokaiselle. Jeesus sanoo: " Minä olen tie totuus ja elämä", kukapa ei rakastaisi totuutta ja elämää, vai kuinka ja kun niihin vielä on tiekin valmiina niin siitä vaan jalat alle! Uskomaan ei muuten "ruveta", se on lahja, jonka saa. Se tulee kuulemisesta,jonka aiheuttaa elävän Jumalan elävä sana. Sing-Singistäkin voi päästä ulos armosta. Kukapa kuolemanselliin takaisin tahtoisi,jos on sen mahdollisen ja anomansa armon saanut?! Jos tiedät tuomiosi ja tiedät saavasi armon , niin johan olet suoraansanoen ( Anteeksi!!!)tyhmä, jos et ota vastaan.

• vastarantalainen
        belial_666 kirjoitti:

Kyllä minä olen raamatun lukenut, kiitos vaan. Enemmän rakkautta ja paremmin kirjoitettuja tarinoita olen tosin lukenut ihan muista kirjoista.

Sitten et ole lukemaasi ymmärtänyt. Mitä Johanneksen evankeliumissa sanottiin? Raamattu ei ole romaani, jonka voi huitaista läpi. Minä luen koko ajan kaikki nekin Raamatun kohdat, jotka ovat jakeiden alla, se vie aikaa... sekä lisää ymmärtämystä ja uskoa.

• vastarantalainen
        Rami B-A kirjoitti:

"Ei tarvitse pelätä töppäysten johtavan matona syntymiseen seuraavassa elämässä tai uhraamispakkoon, jotta Jumala olisi tyytyväinen."

Sen sijaan uskon puute kyseiseen jumalaan johtaa ikuiseen -toistan: ikuiseen- tuskaan Helvetissä. Kumpaakohan pelkäisin enemmän, töppäysten johdosta reinkarnaatiota matosena vai em. seikkaa.

Niin, ja blaa blaa. Aiheen vierestä meni tämäkin vastaus.

Muut uskonnot eivät tunne armoa. Joko teet oikein ok mutta jos et, seuraa rangaistus. Kuka tekee aina kaiken oikein? Ei kukaan. Ainoa lain kokonaan täyttänyt on Jeesus, hän on sinun ainoa toivosi. Uskotpa tai et! Ihminen ei tule uskoon helvetin pelosta, vaan siihen häntä vetää Jumalan rakkaus. Raamatun sanoma on sanoma Jumalan rakkaudesta ja hänen ylenpalttisesta armostaan.

• vastarantalainen kirjoitti:

Sitten et ole lukemaasi ymmärtänyt. Mitä Johanneksen evankeliumissa sanottiin? Raamattu ei ole romaani, jonka voi huitaista läpi. Minä luen koko ajan kaikki nekin Raamatun kohdat, jotka ovat jakeiden alla, se vie aikaa... sekä lisää ymmärtämystä ja uskoa.

Niin niin ja lässyn lässyn... Vaikka tavaisin sitä kirjaa alusta loppuun monta kertaa niin se ei muuta sitä asiaa mitenkään että se on kokoelma taruja joista suurin osa on kopioitu vanhemmista uskonnoista.

Sinä puolestaan voisit lukea enemmän Aku Ankkaa ja koittaa lukea sitä paremmalla ymmärryksellä ja uskolla ja koittaa rukoilla Walt Disneyn pyhää henkeä antamaan sinulle viisautta löytää tie Ankkalinnaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      90
      1987
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      58
      1183
    3. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1085
    4. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      216
      1057
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      10
      1016
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      64
      961
    7. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      929
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      87
      885
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      868
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      790
    Aihe