Topimax

merelda

Mulla aloitettiin Topimax lääkitys migreenin estoon.Pakko sanoa, että vähän pelotti, kun olen niin herkkä lääkkeille.

olen selaillut täällä keskusteluja topimaxista mutta ne olivat jo aika vanhoja, joten kaipaisin uusia tuoreita kokemuksia niiltä jotka käyttävät/käyttäneet topimaxia lääkkeenään migreenin hoitoon.

Itse voin kertoa sen verran, että mulla on diagnosoitu aurallinen migreeni. olen 26-vuotias ja sairastanut migreeniä lapsesta lähtien.
Ekat estoläkket sain 5 viikkoa sitten josta ensimmäinen beetasalpaajiin kuuluva propral veti verenpaineet liian alas.

Nyt olen syönyt Topimaxia 2,5 viikkoa ja huomaan jo suuren eron kipupäivien määrässä näinkin pienellä annostuksella kuin 2 X 15mg/ pv= 30mg/pv. joulukuussa särkypäiviä 27/31. Lopullinen annostus olisi 2 X 45-60mg/pv.

sivuvaikutuksia on ollut mutta ei vielä mitään vakavia josta en ois selvinnyt.aloitin lääkityksen maanantaina ja ekalla viikolla oli oksetusta ja huimausta jotka tasoittui seuraavina päivinä.
toisella viikolla kahtena ekana lääkkeen nostopäivänä taas voimakkaampaa huimausta, pahoinvointia sekä väsymystä ei muuta. Nyt alkoi opiskelut ja olen jättänyt lääkkeen noston viikonlopulle, joten nosto taas eessä mutta viikonloppuna vasta.
Tällä kolmannella viikolla olen kuitenki huomannut pistelyä varpaissa ja sormissa,ajoittaista puutumista sekä luukipua "kasvukipuja" oikeassa kädessäni. Tämä kaikki, vaikka en ole vielä edes nostanut lääkitystä tällä viikolla. Ajoittaisia mustikatkoksiakin on ollut jonkin verran.

Oisko kenelläkään neuvoja mitkä auttais noihin viimeisiin oireisiin? luin jostain keskustelusta, että kalium saattaisi auttaa tuohon pistelyyn. entäpä onko kellään ollut tuota luustokipua? auttaisikohan siihen magnesium kalkkitabletit?

Mulla jo 30 mg päivässä lääkitys auttaa hyvin "pienempään" päänsärkyyn mut näköjään migreenikohtauksia se ei pidä loitolla vaan niihin pitää edelleenkin ottaa vanhat kunnon lääkkeet? Eilen meinasi tulla migreeni mut sain sen menemään ohi särkylääke pommilla, joten kyllä tässä vielä nostovaraa ilmeisesti olisi. Onko kukaan syönyt pienemmällä annostuksella topimaxia migreenin estoon?

17

7877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merelda

Nyt hiukan ihmetyttää. Mainitsin jo aikaisemmin tuosta kasvukivusta" tai luustokivusta. No nyt pari päivää sitten istuin koulussa ja kättä alkoi oikeesti särkemään ihan hirveesti,joten läksin kotia. Vasenta kättä särki ihan hirveesti ranteesta, kyynerpäästä ja kainalosta. Kipu säteili myös pitkin pituuttaan käden alta alleista, kyynerpäästä käden alta (keskihermon puolelta) aina kämmenelle sakka ja sormenpäihin. otin kipuun buranaa ja paracetamolia. Levitin varmaan parin tunnin välein jotain koko käteen: kipugeeliä, hevos linimenttiä, Detria relaxantia. Kipua on ollut edelleen mutta ei läheskää niin voimakkaan kuin yllä kuvailemanai päivänä.

Minulla on parisen kk ollut kummallista vihlontaa ina välillä vasemmassa kainalossa joka on mennyt ohi. Nyt 2 viikkoa ollut taas tätä vihlontaa vasemmassa kainalossa ja nyt kipu koventunut ja levinnyt myös vasempaan käteen.
      Ei tässä muuta mutta nyt myös oikea kainalo on alkanut kipuilemaan eilisestä lähtien.

Topimaxin haittavaikutukissahan on minittu jotain tämän suuntaisia haittavaikutuksiakin :
      Yleiset haittavaikutukset:
      nivelkipu

Melko harvinaiset haittavaikutukset:
      kaulan, kainalon tai nivusten rauhasten turvotus ,

Johtuneekohan vain lääkkeistä vai olisikohan jo syytä mennä lääkäriin. Onko kellään muulla ollut näitä haittaoireita topimaxista? En ainakaan googlettamalla löytänyt muita.

• migreenikko

Mulla oli topimax estolääkkeenä nelisen vuotta sitten. Annostus alkoi muistaakseni 10mg:sta ja tarkoitus olisi ollut nostaa 50mg:aan. Olinkohan 30 vai 40mg:ssa kun tilanne oli niin paha, että olin jatkuvassa tokkurassa, en muistanut enää yhtään mitään ja lopulta en osannut edes kirjoittaa omaa nimenäni, tai muidenkaan, oikein. Muistan sen meinaan erittäin hyvin, sillä oli joulu ja itkien kirjoitin joulukortteja joista hyvin moni roskiin kirjoitusvirheiden takia. Tuommoisia kuvaamiasi nivelkipuja en muista. Migreeniin lääke ei auttanut yhtään. Suosittelisin kyllä menemään lääkäriin, tarkoitushan on löytää semmoinen lääke, joka sekä auttaa migreeniin ETTÄ sen sivuoireiden kanssa pystyy elämään.

• aurallinen

Mielestäni kuvailemasi Topimaxin haittavaikutukset kuullostavat todella ikäviltä. Et mainitse viesteissäsi kokeilleesi muita verenpainelääkkeitä kuin Propralia. Minullakin beetasalpaajat laskivat paineet liian alas, eivätkä olleet muutenkaan erityisen tehokkaita migreenin estoon. Kärsin samoin kuin sinäkin lapsena alkaneesta aurallisesta migreenistä.

Aloitin puolitoista vuotta sitten migreenin estoon Atacand nimisen verenpainelääkkeen. Se ei ole beetasalpaaja, eikä juurikaan laske verenpainetta, jos se on jo alhainen, kuten migreenistä kärsivillä usein on. On tehonnut uskomattoman hyvin, paljon paremmin kuin kolme muute estolääkettä joita söin yhteensä pari vuotta. Minulla Atacand paitsi vähentää kohtauksien määrää, myös lievittää niitä. Sivuoireita ei juuri ole ollut, ainoastaas suu on välillä hieman kuivan tuntuinen. Tämä on hoitunut hammastahnan vaindolla ja veden juonnilla.

Suosittelen todella että puhut lääkärin kanssa sivuoireista, ja keskustelet mahdollisuudesta kokeilla vielä jotain muuta valmistetta. Estoläkityksen tarkoitus ei ole raunioittaa elämääsi.

• eknodine
        aurallinen kirjoitti:

Mielestäni kuvailemasi Topimaxin haittavaikutukset kuullostavat todella ikäviltä. Et mainitse viesteissäsi kokeilleesi muita verenpainelääkkeitä kuin Propralia. Minullakin beetasalpaajat laskivat paineet liian alas, eivätkä olleet muutenkaan erityisen tehokkaita migreenin estoon. Kärsin samoin kuin sinäkin lapsena alkaneesta aurallisesta migreenistä.

Aloitin puolitoista vuotta sitten migreenin estoon Atacand nimisen verenpainelääkkeen. Se ei ole beetasalpaaja, eikä juurikaan laske verenpainetta, jos se on jo alhainen, kuten migreenistä kärsivillä usein on. On tehonnut uskomattoman hyvin, paljon paremmin kuin kolme muute estolääkettä joita söin yhteensä pari vuotta. Minulla Atacand paitsi vähentää kohtauksien määrää, myös lievittää niitä. Sivuoireita ei juuri ole ollut, ainoastaas suu on välillä hieman kuivan tuntuinen. Tämä on hoitunut hammastahnan vaindolla ja veden juonnilla.

Suosittelen todella että puhut lääkärin kanssa sivuoireista, ja keskustelet mahdollisuudesta kokeilla vielä jotain muuta valmistetta. Estoläkityksen tarkoitus ei ole raunioittaa elämääsi.

Itsellänikin on ollut atacandia. Lääkäri selitti, että se leikka korkeaa verenpainetta, ei alenna normaalia. Eli kun otsan verisuonet supistuvat migreenin alkaessa ja paine niissä nousee, niin ystävämme atacand menee ja lopettaa homman ennen kuin se ehti alkaakaan.

Itselläni oli puolen vuoden kuurina ja hoidon aikana migreeniä oli kyllä melkein saman verran kuin ennenkin. Alkuun olin useita päiviä sängynpohjalla päänsärkyjen takia ja parin kuukauden jälkeen meni viikko kauhean migreenin kourissa. Olen kuitenkin nyt erittäin tyytyväinen, neurologilla olen käynyt viimeksi melkein kolme vuotta sitten, sillä kohtaustiheys on laskenut niin merkittävästi. Ennen lääkitystä kohtauksia oli kahdesti tai useammin viikossa, nyt korkeintaan kerran kuussa!

• :)

Minulla diagnosoitiin migreeni reilut neljä vuotta sitten, lukuisten lääkekokeilujen (muistaakseni kuusi tai seitsemän erilaista estolääkitystä) jälkeen löytyi Topimax, joka toimii, jollei nyt täydellisesti niin pääsääntöisesti hyvin.

Itselläni on Topimax jo toista talvea (syön vain kausittain, kesällä pystyn olemaan ilman estolääkitystä) käytössä, tosin paljon suuremmalla annostuksella kuin sinulla, tällä hetkellä 6*25mg/pv. Tuosta tuskin enää korottaa tarvitsee, päinvastoin, toivoisin voivani ruveta laskemaan annostusta viimestään helmikuun lopulla. Minulla Topimax vähentää melko hyvin särkykertojen määrää, kaikkia se ei kuitenkaan poista. Se tuntuu myös lieventävän niitä särkyjä mitä lääkityksestäkin huolimatta tulee, joten omastani ja lääkärini mielestä se täyttää tehtävänsä tarpeeksi hyvin. Täydellisesti kaikki säryt poistavan estolääkityksen löytäminen voi joillakin ihmisillä lääkärini mukaan kuulemma olla todella vaikeaa tai melkeinpä mahdotonta. Toistaiseksi olen siis tyytyväinen tähän :)

Minulla Topimax ei ole koskaan aiheuttanut vaikeita sivuvaikutuksia. Kuvailemasi lääkeannostuksen korotukseen liittyvät oireet (päänsärkyä, hutera ja hieman hidas olo päässä) ovat tuttuja, mutta menevät muutamassa päivässä aina ohi. Pysyvinä sivuvaikutuksina minulla on oikeastaan vain tuota pistelyä ja puutumisen tunnetta raajoissa, lähinnä jalkaterissä, mutta sitäkin melko lievänä ja harvoin. Isoin sivuvaikutus on näläntunteen ja ruokahalun katoaminen. Tämän seurauksena laihduin viime vuonna puolessa vuodessa 10kg, pelkästään sen takia, että söin vähemmän koska ruoka ei tahtonut maistua. Syömistä joutuukin vahtimaan melkeinpä kellon kanssa, jotta tulee syötyä säännöllisesti ja riittävästi. Lääkärini mukaan viimeksi mainittu kuuluu Topimaxin yleisiin sivuvaikutuksiin jolle ei voi mitään. Onneksi tiedän nyt vahtia syömistäni, sillä uuteen samanmoiseen painonpudotukseen kuin viime talvena ei ole varaa!

En osaa (enkä usko että kukaan muukaan tällä palstalla osaa) sanoa johtuuko kuvailemasi kipu käsivarressasi lääkkestä vai jostakin muusta. Jos kipu on edelleen jatkunut niin sinuna varaisin ajan (tai ainakin soittaisin) sille lääkärille joka sinulle Topimaxia määräsi. Hän lienee paras sanomaan voiko kipu johtua lääkkestä ja jollei niin tutkii sitten mistä tai ohjaa eteenpäin.

Tsemppiä elämään migreenin ja Topimaxin kanssa sekä aurinkoista kevättä!

• ap.

nyt on 2 kk topia takana ja pakko sanoa, että aika kuoppasta kyytiä on ainakin omalla kohdalla ollut. Kaikkien noiden edellä mainitsemieni sivuvaikutusten mentyä alkoikin tulla sitten jo paljon pahempia sivuvaikutuksia. Sain nimittäin niin kovat alavatsavaivat, ripuli ja kylkiä juili, että hakeuduin päivystykseen. Otettiin labrakokeet, kaikki puhdasta. Kotia Litalginin kanssa, josta ei apua.
      Viikonloppuna kivut yltyi niin koviks että hakeuduin uudestaan päivystykseen ja taas kerran labrat puhtaat. Kipu saatiin pois 1tabl Litalgin 100g tramal, jota sain myös kotiin. Lääkäri sitten ehdotti, että jos kipujen syynä on topimax lääkitys ja ehdotti jos vähentäisin lääkitystä. Näin tein jo heti saman iltana ja seuraavana päivänä olikin "mini" migreeni. Popsin kotona kipuihin Tramalia.
      Sain myös lähetteen ultraan jossa ultrattin vatsa ja kaikki ok. Ja kivut sen kun jatkuu ja tramalia palaa.

Soitin sairaalaan josta mulle oli tiputukseen jouduttuani lääkettä määrätty mutta kukaan ei ehtinyt sieltä ehtinyt soittaa mulle takaisin asiasta. Näin terkkakin epäili ja tästä varoitti , joten koulun terkka laitto vielä kerran terveyskeskukseen, josta lääkäri epäili sitten munasarja tai kohtutulehdusta!?
      lähete gynepolille, jossa eivät ehtineet tutkia. siirto äitipolille josta selvis,että mitään vikaa ei ole. josta siirto sisätautien päivystykseen, josta sitten sain lääkäriltä hele**tin moisen ripityksen aluksi, että minä kuulemma näyttelen kipuni tai että mulla on päässä vikaa.
      No kyllähän minullakin sitten alkoi jo hermo mennä ja kysyin, että jos kerta kaikki on kunnossa niin eikö nyt näytä sille,että syy on tämä minun lääkitys? No sittenhän tnämä asia vasta alkaakin selviämään kun tämä lääkäri tajuaa että mitä roppia mä oikein syön. No ei auttanut muu kuin mennä kotia"vieroittumaan".
      ja taas palaa Tramalia kipuihin. kaiken lisäks sain taas megaluokan migreenikohtauksen illalla stressistä, järkytyksestä yms.

pääsin sitten parin päivän päästä neurologin juttusille joka myöntää, että kyllä tällainen on ihan mahdollista tän lääkityksen kanssa. Nyt katellaan häviääkö kivut pienemmällä annostuksella vai joudunko siirtymään muihin lääkkeisiin. Huvittavinta on, että mulla ei ole koko hoidon aikana ollut mitään kontrollikäyntejä ja tähän ei kuulemma edes ole täällä päin resursseja eli migreenipotilaat pärjätkööt omillaan tai jos on rahaa, menkööt yksityiselle lääkäriasemalle.

Valaisevaa ja kannustavaa näin opiskelijan näkökantilta :/

No kipuja on edelleen mutta paljon pienemmissä määrin. Vieroituoireita topistakin on. Pää jatkuvasti kipeä, päässä humisee, oksettaa ja huimaa. Migreeniin tällä 30mg annostuksella näköjään ei ole vastetta :(

Tämä on vain minun tarinani. On toki niitä jolle lääke on sopinut hyvin.

• Iida

Moi, mun oli ihan pakko tähän vastailla vaikka tää onkin jo aika vanha ketju! Olen siis migreeni potilas myös ja syön topia estoon ja käyn vähintään 1kk välein lääkärillä seurannassa ja nosto on 2 vko välein 25mg
        En voi käsittää kuinka sinun annettiin lähteä syömään lääkettä niin sanotusti yksin tai sitten minulla on vaan niin tajuttoman ihana lääkäri joka pitää potilaistaan hyvää huolta... Ennen kun topit aloitettiin niin kaikki ns yleisimmät sivuoireet käytiin yhdessä läpi ja niitä vähän harvinaisempiakin ,sen jälkeen jokaisella vastaanotto käynnillä lääkäri painottaa kuinka tärkeää on juoda tämän lääkityksen aikana tarpeeksi nestettä.. Seuraava oli ehkäisy joka on oltava luotettava! Puhelimen päästä saan lääkärini jopa melkein aina kiinni jos tulee jotain ongelmia lääkkeen kanssa tai kysyttävää ettei tarvi jäädä yksin! Minulla menee tällä hetkellä aamulla 125mg ja illalla 100mg ilman minkäänlaisia sivuoireita ja mikä tärkeintä 3kk ilman migreeni lääkkeitä/kohtauksia :)

• Topimax

Itselläni on sarjoittainen päänsärky ja eilen aloitin Topimax lääkityksen.

Ihmetyttää vähän kun tuntuu että yleisesti mitä lukenut niin muilla paljon pienemmät annokset ja hitaammin nostettu annosmäärää.

Minulle annettiin ohjeet seuraavasti.

1.päivä 25mg
      2-3. päivä 50mg
      4-6. päivä 100mg
      Ja tämän jälkeen 200mg päivä

Noh kaippa lääkäri tietää mitä neuvoo ja voinhan lopettaa lääkityksen jos pahoja haittavaikutuksia tulee.

• Särkeekö pää

Mulla toimi Topimax 75 mg vuoden päivät,sitten alkoi teho hiipua.Jonkin verran oli muistihäiriötä,sanat hävisivät mielestä.100 mg yritettiin nostaa mutta väsytti liiaksi mua. Mitään pistelyä ei ollut mutta sain varuiksi reseptin lääkkeelle joka siihen auttaisi.En muista enää mikä oli koska en tarvinnut.Nyt Triptyl 10 mg iltaisin,melko hyvä. Diapam ja sumatriptaani kohtauslääkkeenä,Diapamin otan vain jos tuntuu ettei kohtaus helpota.Silti välillä joudun päivystykseen tippaan.Lähinnä kuukautisten aikaan saan useamman päivän särkyputken.

• TOPIAaaaaaaaaaaaaaaa

kuinkamonta topia/ viikko. voiko samaa topia käyttää uudelleen?

• ihmettelijä.........

No olipahan valaiseva ja asiallinen kommentti viimesellä. Hoh hoijaa.

• ddggdrertäåäå

Helvetti että nämä väsyttää.
      Mutta kun muut lääkkeet ei toimi ja ei halua särkyjä takaisin niin pakkohan näitä on käyttää.

• Garnaw

Onko kellään muulla ollut niin että sarjoittaiseen päänsäärkyyn (horton) on määrätty Topimaxia ja lääke toimii (tai ainakin luulette niin kun ei ole sattunut käytön aikana tulemaan kovia särkyjä) mutta teille tulee lievempiä särkyjä jotka ei kestä kauaa?

Minulle nimittäin on alkanut käymään näin.

Onkohan sattumaa vai olisiko lääkkeen teho loppumassa.

• asfasgh3h

Kannattaa käydä etsimässä migreeniin alituisesti päivittyvää tietoa, jos lääkäri on sanonut jotain kymmenen vuotta sitten, niin siitä voidaan olla jo pahasti jäljessä.

http://www.omakeho.org/migreeni/

• hullu minäkin

topimax 100 100mg annoksella

kärsin luukivusta, lihassärystä ja kudoskivuista. nivelkivuista.
      migreenistä, päänsärystä, kylmäarkuudesta.
      sisäelinkivuista. jne.

Hullu olen minäkin. kivut on sietämättömät.
      kipuarkuus on myös tullut. Olemme kaikki saman
      hulluuden vallassa. Milloinhan tämä myönnetään lääkehaitaksi?

• nim. oliivi

vaikuttaako topiax veren sokereihin. pitäs laihduttaa tää lääke on kuulemma hyvä siihen.

• Ei satu eikä okseta

Ainakin migreeniin auttaa mulla hyvin. Olen päässyt ikävistä sairauspäivistä eroon lähes kokonaan kun vaan muistan ottaa lääkkeen. Annos on 100mg iltaisin. Ei ole sivuvaikutuksia ja vuosia olen käyttänyt.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe